28-06-17

Emotionele en morele tweets kennen sterke verspreiding

Tweets over politieke onderwerpen met een moraliserend en emotioneel taalgebruik lopen een grotere kans om zich door de ideologische netwerken van de verzender te verspreiden. Dat is de conclusie van een onderzoek van wetenschappers aan de New York University. Elk moraliserend of emotioneel concept in de boodschap zou de kans op een retweet met 20 procent verhogen. De impact kan echter alleen worden ervaren wanneer de partijen dezelfde visies hanteren. De studie toont volgens de onderzoekers echter ook de mogelijkheden en de grenzen van de communicatie op sociale media.

Lees Verder

15:31 Gepost door Marcho | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

In zachte beroepen botsen mannen op stereotypes

Mannen die tewerkgesteld zijn in functies die vooral door vrouwen worden ingenomen, kunnen het slachtoffer worden van negatieve genderstereotypes. Dat is de conclusie van een onderzoek van wetenschappers aan de University of Queensland en de Universiteit Leuven. De onderzoekers merken op dat mannen in deze functies - zoals verpleging, onderwijs of kinderzorg - vaak geconfronteerd worden met percepties dat hun persoonlijke karakteristieken niet overeenstemmen met de gestelde vereisten. Dat leidt volgens de wetenschappers tot frustraties en ontevredenheid, waardoor vaak een beslissing zou volgen om het beroep te verlaten.

Lees Verder

 

 

14:17 Gepost door Marcho | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Consument wil op winkelvloer nog altijd menselijk contact

De consument wenst op de winkelvloer nog altijd naar menselijk contact. Dat is de conclusie van een onderzoek van consulent Euclid bij vijftienhonderd consumenten in de Verenigde Staten. Onder meer werd vastgesteld dat bijna 75 procent van de mannelijke shoppers erkent vaak of altijd met verkopers in de winkel contact op te nemen. Dat geldt ook voor 65 procent van de vrouwelijke klanten. Anderzijds blijkt dat vrouwen ook de winkelvloer meer gericht zijn op mobiele media dan mannen. Er werd immers vastgesteld dat 37 procent van de vrouwen met vrienden en familie over de aankoop-opties communiceert, tegenover 24 procent bij mannen.

Lees Verder

 

 

13:30 Gepost door Marcho | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Overdaad informatie aan basis van fake nieuws

De doorbraak van fake news is in belangrijke mate te danken aan een informatie-overdaad. Dat is de conclusie van een onderzoek van wetenschappers aan de Indiana University. Door de massale stroom informatie is het volgens de onderzoekers voor de consument niet langer mogelijk om reëel van fictief nieuws te onderscheiden. Daarbij wordt opgemerkt dat het individu slechts in staat is om een beperkte hoeveelheid informatie te verwerken. Informatie van inferieure kwaliteit heeft daarbij volgens de onderzoekers evenveel kans op een brede verspreiding als hoogstaande nieuwsvoorziening.

Lees Verder

 

 

12:40 Gepost door Marcho | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Aanwezigheid smartphone vermindert cognitieve capaciteit

Alleen al de fysieke aanwezigheid van een smartphone - zelfs al is het apparaat uitgeschakeld - heeft een negatieve impact op de cognitieve capaciteit van de bezitter. Dat is de conclusie van een onderzoek van wetenschappers aan de University of Texas bij nagenoeg achthonderd smartphone-bezitters. Opgemerkt wordt dat de nabijheid van de smartphone tijdens de uitvoering van een taak de gebruiker dwingt om niet aan het apparaat te denken. Er moet volgens de onderzoekers echter hersencapaciteit worden geïnvesteerd om de smartphone bewust te negeren, waardoor het brein minder beschikbare reserves overhoudt om de taak uit te voeren.

Lees Verder

 

 

11:49 Gepost door Marcho | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Ook podcast-reclame belangrijke groeisector

Podcast-reclame zal in de Verenigde Staten dit jaar meer dan 220 miljoen dollar inkomsten genereren. Dat betekent een stijging met 85 procent tegenover vorig jaar. Dat blijkt uit een rapport van het Interactive Advertising Bureau (IAB) en consulent PricewaterhouseCoopers (PwC). Ook het jaar voordien werd al een omzetgroei met 73 procent werd opgetekend. De onderzoekers voegen er aan toe dat ook bij de podcast-reclame verrassing en vermaak een belangrijke bron van bijval vormen. Wel werd een groter succes gemeld bij reclame die door de podcast-host werd voorgelezen dan bij vooraf opgenomen spots.

Lees Verder

 

 

10:15 Gepost door Marcho | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Consument voegt minstens één applicatie per maand toe

De applicatie-economie zal over vier jaar een wereldwijde omzet realiseren van 6 biljoen dollar. Dat blijkt uit een rapport van consulent App Annie. Er wordt aan toegevoegd dat over vier jaar ook meer dan drie biljoen uur aan applicaties zullen worden besteed. Dat is meer dan een verdubbeling tegenover vorig jaar, toen sprake was van 1,6 biljoen uur. De grootste groepen gebruikers zullen worden geregistreerd in de Verenigde Staten en China. Verder blijkt dat 70 procent van de mobiele gebruikers maandelijks minstens één applicatie downloaden, terwijl 20 procent minstens vier uur per dag aan de technologie zou besteden.

Lees Verder

 

09:05 Gepost door Marcho | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende