16-01-18

Azië pijler van wereldwijde reclamegroei

De wereldwijde reclamebestedingen zullen dit jaar met 3,6 procent toenemen tegenover het niveau vorig jaar. Daarmee kan een versnelling worden opgetekend tegenover het jaar voordien, toen een groei met 3,1 procent werd opgetekend. Dat blijkt uit een rapport van Dentsu Aegis over de reclamesector in negenenvijftig landen. De versnelling kan volgens de onderzoekers worden toegeschreven aan de stimulerende impact van een aantal grote evenementen, zoals de Olympische winterspelen in PyeongChang en de tussentijdse verkiezingen in de Verenigde Staten in de maand november. Gesteld wordt nog dat Asia-Pacific dit jaar één van de dragers van de groei zal blijken.

“Asia-Pacific kent dit jaar verschillende grote evenementen,” aldus Dentsu. “Er zijn immers ook nog de Commonwealth Games in Australië en de Asian Games in Jakarta. Er moet dan ook worden verwacht dat de Aziatische reclamesector dit jaar een recordgroei van 4,2 procent zal laten optekenen. Vorig jaar werd een stijging met 3,5 procent gemeld.” Wereldwijd zullen de wereldwijde bestedingen volgens het rapport dit jaar met 20,3 miljard dollar toenemen. Asia-Pacific zal echter 39,7 procent van die groei voor zijn rekening nemen. De onderzoekers waarschuwen wel dat er tussen de verschillende landen in de regio grote variaties in de groei zullen moeten worden gemeld.

De sterkste groei in Asia-Pacific wordt volgens het rapport opgetekend in India, waar een stijging met 12,5 procent wordt verwacht. Aan het andere eind van het spectrum bevindt zich Australië, waar de groei beperkt blijft tot 2,9 procent Volgens Dentsu wordt Australië niet alleen gekenmerkt door een mature markt, maar wordt de sector er ook geconfronteerd met reclamefraude, vragen rond de correctheid van data en een economische vertraging. Tegelijkertijd kan worden gemeld dat China een groei met 5,4 procent zal laten optekenen, nadat vorig jaar een stijging met 6 procent was opgetekend. Volgend jaar zou die groei verder terugvallen tot 5,3 procent.

Andere regio’s laten meer bescheiden cijfers optekenen. Daarbij wordt gewag gemaakt van een toename met 3,2 procent in de Verenigde Staten, 1,1 procent in Canada, 2,9 procent in Groot-Brittannië, 2,6 procent in Duitsland, 2 procent in Frankrijk, 5 procent in Brazilië en 1,6 procent in Japan. Verder wordt aangegeven dat de snelste groei zal worden opgetekend bij digitale media (12,6 procent), gevolgd door bioscoopreclame (4,6 procent), buitenreclame (2,4 procent), radio (1,3 procent) en televisie (0,5 procent). Kranten en magazines zouden daarentegen een terugval met respectievelijk 7,9 procent en 5,9 procent laten optekenen.

Mobiele reclame groeit met 23,8 procent tot 121,1 miljard dollar. Daarmee vertegenwoordigt de sector 62 procent van de totale digitale bestedingen. Desktopreclame zou daarentegen met 0,2 procent terugvallen.

Lees Verder

18:14 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: reclame |  Facebook |

Eén op drie wereldburgers actief op sociale media

Het voorbije jaar waren wereldwijd ongeveer 2,48 miljard mensen actief op social media. Dat betekent dat de sector één op de drie wereldburgers heeft aangetrokken. Dat blijkt uit een rapport van consulent eMarketer. Tegenover het jaar voordien zou het gebruik van sociale media met 8,7 procent zijn toegenomen. Het fenomeen is vooral te danken aan een toenemend gebruik op opkomende markten in de regio’s Asia-Pacific, Latijns-Amerika, het Midden-Oosten en Afrika. Bovendien wordt opgemerkt dat sociale media steeds meer een mobiele activiteit zijn geworden. Facebook is wereldwijd het meest populaire sociale netwerk.

“In de digitaal geavanceerde markten in Noord-Amerika en West-Europa is het gebruik van sociale media al enkele tijd algemeen verspreid,” aldus eMarketer. “De toekomstige groei zal dan ook te danken zijn aan een grotere en verbeterde toegang tot het internet in opkomende markten. De introductie van steeds meer betaalbare smartphones is daarin een cruciale factor, net zoals de investeringen van de overheden in de aanleg van mobiele breedbandnetwerken.” Er wordt aan toegevoegd dat nieuwe online gebruikers voor hun toegang tot het internet en sociale media vooral op mobiele telefoons beroep doen.

Het voorbije jaar bleek volgens de onderzoekers 74,7 procent van de mobiele online gebruikers van zijn smartphone gebruik te maken om zich een toegang tot sociale media te verschaffen. Uit het rapport bleek verder dat vorig jaar gemiddeld meer dan 1,54 miljard mensen minstens één keer per maand op Facebook aanwezig waren. Daarmee is 62,2 procent van alle sociale netwerkgebruikers op Facebook actief. Daarmee is Facebook het meest populaire sociale netwerk van de hele wereld. Instagram kende anderzijds 594 miljoen maandelijkse gebruikers. Daarmee heeft het platform een penetratie van 24 procent in de sociale netwerksector. De hoogste penetraties worden opgetekend in Noord-Amerika en West-Europa.

Lees Verder

17:49 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: sociale media |  Facebook |

Impact sociale media op gedrag moet worden genuanceerd

In tegenstelling tot de algemene veronderstelling, blijkt het browsen op sociale netwerken zoals Facebook en Twitter vaak een kalmerende invloed te hebben. Dat is de conclusie van een onderzoek van wetenschappers aan de University of California. De invloed van de sociale media kan volgens de onderzoekers een grote variatie kennen, zodat uiteindelijk een genuanceerd beeld over de sector naar voor moet worden gebracht. Aangegeven wordt dat de sociale media in geen geval een uitvergroot beeld van de eigen emoties schetsen en ook geen extreme impact hebben op de emoties. Wel moet volgens de onderzoekers worden vastgesteld dat de omstandigheden van het dagelijks leven vaak in sociale media worden weerspiegeld.

“Vermoedelijk zullen weinig mensen sociale media met een rustgevende werking associëren,” betoogt onderzoeksleider Galen Panger, gedragseconoom aan de University of California. “Bij onderzoek blijkt echter dat de meeste mensen van het browsen door sociale media een kalmerende invloed ervaren. Vaak moet worden vastgesteld dat de media een relaxerende werking hebben en zelfs gevoelens van slaperigheid en verveling kunnen oproepen. Dat geldt zowel voor Facebook als Twitter.” De resultaten van het onderzoek zijn in tegenstelling met eerdere theorieën, waarbij aangegeven wordt dat sociale media emotioneel een besmettelijke invloed heeft.

“Tegelijkertijd kan worden vastgesteld dat het individu op sociale netwerken sneller geneigd is om boosheid en afkeer uit te drukken dan in het reële leven,” aldus nog Galen Panger. “Het is echter gemakkelijk om de verantwoordelijkheid helemaal op sociale media af te schuiven. Een figuur zoals Donald Trump is ongetwijfeld een prototype van online ongeremdheid. Maar ook in het reële leven toont hij zich opmerkelijk boos, rancuneus en uitzinnig. Het zou dan ook verkeerd zijn om alle schuld in de schoenen van Twitter te schuiven. Algemeen kan wellicht gewag gemaakt worden van een genuanceerd beeld over de impact van sociale media op het gedrag van de mens.”

Lees Verder

17:27 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: sociale media |  Facebook |

Helft nieuwsconsumenten sceptisch over politieke verslaggeving

Wereldwijd is 52 procent van de nieuwsconsumenten van mening dat media politieke onderwerpen op een accurate manier behandelen. Er moeten tussen de verschillende landen echter grote afwijkingen worden opgetekend. Dat blijkt uit een onderzoek van het Pew Research Center in achtendertig landen. Het laagste vertrouwen in de politieke verslaggeving van de media wordt opgetekend in Griekenland, waar amper 18 procent van de nieuwsconsumenten gelooft op een accurate manier geïnformeerd te worden. Ook in Spanje (33 procent), Italië (36 procent) en Polen (40 procent) blijft het vertrouwen op een laag niveau.

Het hoogste vertrouwen in de politieke verslaggeving blijkt aanwezig in de Filipijnen, waar 78 procent van mening is op een correcte manier door de media geïnformeerd te worden. Ook in Nederland (74 procent), Canada (73 procent), India en Zuid-Afrika (65 procent) wordt een hoog vertrouwen vastgesteld. In de middengroep bevinden zich landen zoals Australië en Tunesië (48 procent) en Frankrijk en de Verenigde Staten (47 procent). Uit het onderzoek bleek verder dat 75 procent van het wereldwijde publiek van mening is dat een voorkeur voor een politieke partij in de verslaggeving van nieuwsorganisaties nooit aanvaardbaar is. Dat loopt in Spanje en Griekenland echter op tot respectievelijk 89 procent en 88 procent.

Er kan in de resultaten volgens de onderzoekers echter ook worden opgetekend dat de antwoorden vaak afhankelijk zijn van de individuele standpunten van de respondent. “In twintig landen konden tussen de volgelingen van de regeringspartijen en de oppositie duidelijke afwijkingen in d visie over een correcte politieke verslaggeving worden opgetekend,” wordt er opgemerkt. “In vijf landen moest zelfs een verschil van meer dan 20 procentpunten worden geregistreerd. De grootste kloof wordt opgetekend in de Verenigde Staten, waar tussen de antwoorden van de verschillende strekkingen een kloof van 34 procentpunt wordt opgetekend, gevolgd door Israël met een verschil van 26 procentpunt.

Lees Verder

16:54 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: nieuws |  Facebook |

Consolidatie computerverkoop zet zich verder door

Het voorbije jaar zijn wereldwijd bijna 262,54 miljoen personal computers verkocht. Dat betekende een daling met 2,8 procent tegenover het jaar voordien. Dat blijkt uit een voorlopig rapport van consument Gartner. Daarmee wordt een trend van de voorbije jaren, waarbij de computer marktaandeel verliest tegenover alternatieve apparaten zoals de smartphone, verder gezet. Uit het rapport blijkt verder dat HP Inc het voorbije jaar met 55,16 miljoen exemplaren wereldwijd marktleider was. De verkoop van de Amerikaanse groep nam met 4,6 procent toe. Het marktaandeel van HP Inc steeg op één jaar tijd nog van 19,5 procent naar 21 procent.

"Er is op de wereldwijde markt van de personal computers duidelijk sprake van een consolidatiebeweging," betoogt Gartner. "De vier grootste verkopers trekken een toenemend deel van de verkoop naar zich toe. Zeven jaar geleden hadden de vier grootste verkopers een wereldwijd marktaandeel van 45 procent, maar dat is inmiddels al opgelopen tot 64 procent. Na marktleider HP Inc volgt de Chinese groep Lenovo, die een verkoop van ruim 54,71 miljoen computers kon melden. Dat betekende echter een daling met 2,2 procent tegenover het jaar voordien. Het wereldwijde marktaandeel van Lenovo nam echter nog wel van 20,7 procent naar 20,8 procent toe.

De top drie wordt volgemaakt door het Amerikaanse Dell, dat een verkoop van 39,87 miljoen computers liet optekenen. Dat betekende een stijging met 1,1 procent. Het marktaandeel van het bedrijf liep daardoor op van 14,6 procent naar 15,2 procent. De sterkste groei werd echter gerealiseerd door Apple, dat het voorbije jaar met een verkoop van bijna 19,30 miljoen computers op een vierde plaats eindigde. Dat betekende een stijging met 4,1 procent tegenover het jaar voordien. Het wereldwijde marktaandeel van Apple liep daardoor op van 6,9 procent naar 7,4 procent. Op de vijfde plaats staat Asus, dat zijn verkoop echter met 12,3 procent zag teruglopen tot 17,97 miljoen eenheden. Het marktaandeel daalde van 7,6 procent naar 6,8 procent.

Lees Verder

16:29 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: computer |  Facebook |

Consument is tevreden over zijn virtuele assistent

Virtuele assistenten met spraaktechnologie zullen de volgende jaren een toenemend belang verwerven in de interactie tussen consumenten en bedrijven. Dat is de conclusie van een onderzoek van consulent Capgemini bij vijfduizend consumenten in de Verenigde Staten, Groot-Brittannië, Frankrijk en Duitsland. Vastgesteld dat inmiddels al 24 procent van de consumenten bij de interactie met bedrijven liever van een virtuele assistent met spraaktechnologie gebruik zouden maken dan beroep te doen op de website van de onderneming. Tevens zou 20 procent de virtuele assistent verkiezen boven een fysieke winkel of bankkantoor.

De toenemende populariteit van de virtuele assistent zal volgens het rapport ook blijken uit de budgetten die de consument voor de technologie reserveert. Op dit ogenblik vertegenwoordigen virtuele assistenten ongeveer 3 procent van het totale bestedingsbudget, maar dat zal volgens de onderzoekers de volgende drie jaar tot 18 procent oplopen. Op dat ogenblik zal ook al 40 procent bij de interactie met de bedrijven de assistent verkiezen boven de website van de onderneming. Bovendien zal ook 31 procent liever met een virtuele assistent werken dan een bezoek te brengen aan een fysieke winkel of een bankkantoor.

Muziekinstreams en zoekopdrachten vormen op dit ogenblik nog altijd de belangrijkste activiteit van de virtuele assistent, maar toch gebruikt al 35 procent de technologie ook voor de aanschaf van goederen zoals dagelijkse boodschappen, verzorgingsproducten en kleding. Ook werd vastgesteld dat 28 procent de technologie al gebruikt voor een betaling of een geldtransfer. Tevens blikt 44 procent interesse te hebben om de assistent in te schakelen voor de uitvoering van banktransacties. Er werd bovendien vastgesteld dat 71 procent van de gebruikers aangeeft tevreden te zijn over zijn virtuele assistent, waarbij in eerste instantie gebruiksvriendelijkheid (52 procent) wordt geciteerd.

Lees Verder

15:57 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: virtuele assistent |  Facebook |

Europa sterkste groeier in internationaal toerisme

Het voorbije jaar heeft het wereldwijde toerisme meer dan 1,32 miljard toeristen vervoerd. Dat betekende een stijging met 7 procent tegenover het jaar voordien. Dat blijkt uit een rapport van de World Tourism Organisation (WTO) van de Verenigde Naties. Ook dit jaar wordt een verdere groei tussen 4 procent en 5 procent in het vooruitzicht gesteld. De internationale toeristische markt werd het voorbije jaar opnieuw geleid door Europa, waar 671 miljoen internationale toeristen konden worden geteld, gevolgd door Asia-Pacific (324 miljoen), Amerika (207 miljoen), Afrika (62 miljoen) en het Midden-Oosten (58 miljoen).

“Het toerisme heeft het voorbije jaar goede prestaties laten optekenen,” aldus de internationale toeristische federatie. “Sinds het begin van dit decennium kon immers een constante groei van ruim 4 procent worden gemeld.” Vooral Europa boekte volgens de onderzoekers een sterke prestatie. De regio, die nochtans op toeristisch gebied een grotere maturiteit laat optekenen, zag het aantal internationale reizigers het voorbije jaar toch met 8 procent stijgen. Die groei wordt vooral gedragen door bestemmingen in het mediterrane gebied. Afrika liet eveneens een stijging met 8 procent optekenen, waarmee het herstel van het jaar voordien kon worden geconsolideerd.

Asia-Pacific liet een stijging met 6 procent optekenen, gevolgd door het Midden-Oosten (5 procent) en Amerika (3 procent). In het algemeen kan volgens het rapport worden gesteld dat het voorbije jaar werd gekenmerkt door een reeks bestemmingen die op een duurzame groei kunnen rekenen, terwijl andere locaties zich van een dalperiode de voorbije jaren lijken te kunnen herstellen. De positieve toeristische cijfers kunnen volgens de onderzoekers worden verklaard door de verbeterde gezondheidstoestand van de wereldeconomie. Daarnaast kan echter ook opnieuw een grotere interesse bij Braziliaanse en Russische toeristen worden opgetekend.

Lees Verder

15:31 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: toerisme |  Facebook |

1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende