21-09-17

Financiële beslissing vrouw bepaald door inkomensongelijkheid

Het feit dat vrouwen zich bij financiële beslissingen minder risicotolerant tonen dan mannen, heeft vooral te maken met inkomensongelijkheid. Dat is de conclusie van een onderzoek van wetenschappers aan de University of Missouri bij meer dan tweeduizend investeerders in de Verenigde Staten. De onderzoekers stellen dat een inkomensonzekerheid vrouwen zou moeten aanzetten een financiële strategie te kiezen die op hun behoeften is aangepast. Onder meer wordt gezegd dat in periodes met belangrijke engagementen - zoals de opvoeding van de kinderen - een conservatief investeringsgedrag zou moeten worden getoond. Op andere ogenblikken zou een grotere risicotolerantie kunnen worden overwogen.

“Eerder onderzoek heeft al aangetoond dat vrouwen in het algemeen in financiële beslissingen minder risicotolerant zijn dan mannen,” benadrukt Rui Yao, professor financiële planning aan de University of Missouri. “Dit kan belangrijke gevolgen hebben, want door een lagere risicotolerantie worden meestal grotere moeilijkheden ervaren om de gestelde financiële doelstellingen te bereiken en voldoende reserves voor onder meer het pensioen uit te bouwen. Men is immers minder snel geneigd in aandelen te investeren. Mannen en vrouwen denken echter niet anders over de risico’s van de investeringen. Wel moet worden vastgesteld dat inkomensonzekerheid op mannen en vrouwen een verschillende impact heeft.”

“Uit het onderzoek bleek dat vrouwen over de verschillende jaren minder inkomenszekerheid hebben,” betoogt professor Yao. “Onder meer zullen gebeurtenissen zoals de geboorte en opvoeding van kinderen of de verzorging van bejaarde ouders de inkomensonzekerheid doen toenemen. Bovendien moet worden vastgesteld dan vrouwen in het algemeen een meer beperkte portefeuille hebben dan mannen. Dat kan ertoe leiden dat vrouwen vaker kiezen voor fondsen met lagere inkomsten om het risico van negatieve schokken in het inkomen te beperken.” Financiële consulenten moeten volgens Yao deze verschillen begrijpen in het advies dat aan investeerders wordt verstrekt.

Lees Verder

18:44 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: investering |  Facebook |

Consument selectiever met delen persoonlijke gegevens

De consument wordt selectiever in zijn bereidheid om persoonlijke gegevens met bedrijven te delen. Dat is de conclusie van een onderzoek van consulent Mindshare bij duizend smartphone-gebruikers in Groot-Brittannië. Er wordt aan toegevoegd dat de consumenten zich ook meer bewust tonen van de toepassingen die de bedrijven met hun informatie op het oog hebben. De onderzoekers stelden vast dat 68 procent van de respondenten te kennen geeft bijzonder selectief te zijn geworden in het delen van persoonlijke gegevens met merken. Ook gaf 65 procent aan zich meer bewust te zijn van de toepassingen die het bedrijf op het oog heeft.

“Er kan niet alleen een toename in het volume van gegevens worden opgemerkt, want er is ook sprake van een grotere diversiteit,” stippen de onderzoekers aan. “De connectie tussen al deze datapunten en de creatie van een volledig beeld is cruciaal voor de uitbouw van een relevante gepersonaliseerde beleving waarmee het merk zich kan differentiëren en de klant aan zich kan binden. Er moet echter worden vastgesteld dat hieruit bij de consument ook grotere verwachtingen ontstaan, want 56 procent van de respondenten zegt dat merken een betere personalisering zouden moeten bieden met de informatie die werd verzameld.”

Tevens bleek het toenemende belang van mobiele platformen om de consument te benaderen. Uit het onderzoek bleek immers dat 65 procent van de consumenten verwacht in de toekomst meer op smartphones beroep te zullen doen om de kwaliteit van de winkelervaring op te voeren. Daarnaast kon worden vastgesteld dat 60 procent van de ondervraagden van mening is dat retailmerken in nieuwe technologieën zullen moeten investeren om de beleving van de klant te versterken. In de leeftijdsgroep tussen vijfentwintig en vierendertig jaar betoogde 60 procent het gemakkelijker te vinden om met merken te communiceren met tekstberichten, online chat of messenger-applicaties.

Lees Verder

18:22 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: marketing |  Facebook |

Zelfcontrole is duurzamer dan vaak wordt gedacht

De kwaliteit van een taak kan na verloop weliswaar afnemen, maar dat moet vooral een vermoeidheid worden toegeschreven en is geen gevolg van een verlies aan zelfcontrole. Dat is de conclusie van een onderzoek van wetenschappers aan de University of Toronto bij meer dan zeventienduizend Canadese studenten. De onderzoekers stelden vast dat het tijdstip van de dag weinig effect had op het succes dat de studenten lieten blijken bij de afronding van opgelegde taken, waaruit blijkt dat er geen sprake is van een afnemende zelfcontrole. De conclusies maken volgens de onderzoekers duidelijk dat verdere studies naar motivatie aangewezen zijn.

“Eerder onderzoek heeft laten uitschijnen dat de mens slechts over een beperkte voorraad van zelfcontrole beschikt,” benadrukt onderzoeksleider Daniel Randles, professor psychologie aan de University of Toronto. “Op basis daarvan werd gesuggereerd dat de motivatie van het individu voor cognitief uitdagende taken in de loop van de dag zou kunnen dalen. Dat verband kan echter wetenschappelijk niet worden aangetoond. Vastgesteld werd dat een student zich ongeveer één uur op een taak kon concentreren vooraleer de prestatie aan kwaliteit begon te verliezen, maar het tijdstip van de dag bleek op die resultaten geen enkele impact te hebben.”

“Deze vaststellingen maken duidelijk dat ernstige twijfels moeten worden geuit over de stellingen dat het individu voor het verloop van de dag slechts beschikt over een beperkt reservoir zelfcontrole waaruit voor de uitvoering van allerlei taken kan worden geput,” stipt professor Randles aan. Er zijn volgens de wetenschapper een aantal redenen die kunnen worden gevonden om te verklaren waarom het individu over het verloop van een dag kan beschikken over een stabiele zelfcontrole, die binnen één taak echter kan worden beperkt. Onder meer voert hij aan dat het individu erover waakt dat de inspanningen andere belangrijke doelstellingen niet in gevaar kunnen brengen.

Lees Verder

17:45 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: zelfcontrole |  Facebook |

Zakenreiziger zoekt compromis tussen technologie en menselijk contact

Vele reizigers zijn ervan overtuigd dat innoverende technologieën de ervaring van hun verplaatsingen zullen verbeteren. Dat blijkt uit een onderzoek van consulent Northstar en het boekingsplatform Egencia bij meer dan vijfenveertighonderd zakenreizigers in negen landen naar de percepties over de impact van artificiële intelligentie en virtuele realiteit op de beleving van de verplaatsing. Er wordt wel dat niet in alle landen een even groot enthousiasme voor nieuwe technologieën kan worden geregistreerd. De studie toont volgens de onderzoekers dat aanbieders van zakelijke reizen de nodige technologische mogelijkheden ter beschikking moeten stellen, maar menselijke contacten niet mogen uitsluiten.

De onderzoekers stelden vast dat in de Verenigde Staten 55 procent van de respondenten van mening is dat vooruitgang op het gebied van artificiële intelligentie en virtuele realiteit een positieve impact kan hebben op de reisbeleving. Bovendien verwierp 62 procent de stelling dat deze toepassingen het einde van de huidige menselijke samenleving zou betekenen. Wel benadrukken de Amerikaanse reizigers dat een goed evenwicht moet kunnen worden gegarandeerd tussen technologie en de menselijke interactie. Anderzijds kon worden vastgesteld dat 76 procent van de ondervraagden bij de organisatie van zijn verplaatsing een grotere integratie tussen diverse digitale apparaten wenst.

In andere landen blijkt een grotere terughoudendheid tegenover innoverende technologieën. In Singapore gaf immers nog 47 procent van de ondervraagden aan dat artificiële intelligentie en virtuele realiteit een positieve impact zullen hebben op de reisbeleving. Nog lagere scores worden opgetekend in Canada en Frankrijk (44 procent), Australië (42 procent), Duitsland en Groot-Brittannië (41 procent) en Zweden en Noorwegen (37 procent). Ook ontkende in Noorwegen 72 procent dat deze technologieën een einde konden maken aan de huidige mensheid, gevolgd door Zweden (70 procent), Groot-Brittannië (67 procent), Canada en Duitsland (64 procent), Frankrijk (61 procent) en Australië en Singapore (60 procent).

In Singapore en Zweden wenst 68 procent van de ondervraagden een grotere integratie tussen verschillende digitale platformen bij de organisatie van de verplaatsing, gevolgd door Canada en Noorwegen (65 procent), Frankrijk en Groot-Brittannië (64 procent) en Duitsland (62 procent).

Lees Verder

17:24 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: technologie |  Facebook |

Sociale netwerken gevoelig voor besmetting met stemmingen

Adolescenten kunnen een positieve of negatieve stemming aan hun vrienden doorgeven, maar voor depressies geldt dat systeem niet. Dat is de conclusie van een onderzoek van wetenschappers aan de University of Warwick bij een groep scholieren in de Verenigde Staten. De onderzoekers zeggen vastgesteld te hebben dat het gemoed van een individu een ongunstige impact zal ervaren wanneer in de vriendenkring een grotere negatieve stemming moet worden ervaren. Op diezelfde manier zal ook een positieve invloed worden ervaren van een optimistischer netwerk. De studie toont volgens de onderzoekers dat onder meer op de werkvloer bij mentale gezondheidsproblemen verder moet worden gekeken dan depressies.”

“Er is in vriendenkringen duidelijk sprake van een sociale besmetting,” benadrukt onderzoeksleider Rob Eyre, professor gezondheidsstatistiek aan de University of Warwick. "De mentale gezondheidstoestand van een individu kan de impact ervaren van een blootstelling aan de emotionele expressies van sociale contacten. Wanneer het individu in zijn vriendenkring een groter aantal kennissen heeft die van een negatieve mentale instelling getuigen, dreigt men ook zelf de invloed van die ongunstige uitstraling te zullen ervaren. Er moet in de mentale gezondheidszorg dan ook rekening worden gehouden met de algemene kwaliteit van de vriendenkring.”

De conclusies van de studie kunnen volgens de onderzoekers belangrijke implicaties hebben voor de werkvloer. “Een vriendenkring met een negatieve sfeer kan immers een belangrijke impact hebben op de werknemer, die onder invloed van die ongunstige signalen zelf onder meer met slaapstoornissen en vermoeidheid zou kunnen worden geconfronteerd, waaruit een gebrek aan productiviteit zou kunnen volgen,” stippen de onderzoekers nog aan. “Initiatieven om het individuele risico op mentale gezondheidsproblemen aan te pakken, zullen dan ook niet alleen op het slachtoffer zelf een positieve invloed hebben, maar ook op zijn vriendenkring.”

Lees Verder

16:52 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: sociale netwerken |  Facebook |

Verontwaardigde consument grijpt het wapen van de boycot

Vooral politieke of filosofische allianties kunnen bedrijven klanten kosten. Dat is de conclusie van een onderzoek van consulent YouGov bij ruim tweehonderdduizend consumenten in de Verenigde Staten. Allianties met een politicus, een politieke partij of een beweging waarmee de consument niet akkoord is, zou immers 51 procent van de klanten aanzetten om de banden met de onderneming te verbreken. Geen enkel ander gedrag kan de onderneming grotere problemen opleveren. De tweede plaats wordt gedeeld door producten die een negatieve impact hebben op de gezondheid van de mens en tekenen van racisme in de cultuur of de praktijk van het bedrijf (44 procent).

De onderzoekers stelden verder vast dat ecologische problemen 42 procent van de consumenten zouden aanzetten de samenwerking met de onderneming stop te zetten. Gebrekkige producten of terugroepacties zijn voor 41 procent van de klanten een breekpunt, net zoals corruptie en het toedekken van problemen. Datalekken die een gebrek aan veiligheid aantonen, zouden voor 25 procent van de respondenten een reden zijn om de banden te verbreken. Belastingontduiking zou een even grote groep klanten doen afhaken. Daarna volgen misbruik van marktdominantie (24 procent) en banden met religies en landen die door de consument niet worden gesteund (20 procent).

Tenslotte zou 16 procent van de consumenten de samenwerking stopzetten indien zou blijken dat het bedrijf ook producten zou fabriceren die door de klant niet worden gewaardeerd, zoals wapens. “In het tijdperk van de sociale media hebben bedrijven nog weinig uitwijkmogelijkheden wanneer ze betrokken raken bij vergissingen, lekken of schandalen,” stippen de onderzoekers aan. “De consument dreigt op problemen met zijn geldbeugel te reageren. Bij potentiële problemen moet dan ook snel en efficiënt worden opgetreden om de bezwaren van de consumenten te onderkennen, begrijpen en aan te pakken. Wanneer sneller wordt ingegrepen, stijgt ook de kans op een mogelijk herstel.”

Lees Verder

16:06 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: marketing |  Facebook |

Polarisering onterecht toegeschreven aan sociale media

Bij politieke polarisering wordt vaak onterecht met een beschuldigende vinger naar sociale media gewezen. Dat is de conclusie van een onderzoek van economen aan de Brown University en de Stanford University. De wetenschappers kwamen immers tot de vaststelling dat politieke polarisering de snelste opgang maakt in demografische groepen waarin het minst intensief gebruik wordt gemaakt van het internet en sociale media. De conclusies van de studie sluiten volgens de onderzoekers niet uit dat het internet een bijdrage zou hebben kunnen leveren tot de toenemende polarisering, maar wel wordt opgemerkt dat onterecht vooral naar online nieuws en sociale media wordt gewezen.

“Een groter internetgebruik kan niet worden geassocieerd aan een snellere toename van de politieke polarisering die in de Verenigde Staten wordt geregistreerd,” benadrukken de onderzoekers Jesse Shapiro, Levi Boxell en Matthew Gentzkow. “Vastgesteld werd dat signalen van politieke polarisering vooral worden opgetekend in de oudere bevolkingscategorieën. Dat doet twijfelen aan een impact van de digitale sector want leeftijd is een belangrijke indicator voor het gebruik van het internet en de sociale media. Bij vijfenzestigplusser zegt minder dan 40 procent informatie op de voorbije presidentsverkiezingen online te hebben verkregen. In de groep tussen achttien en negenendertig loopt dat op tot 75 procent.”

“Tegelijkertijd kon worden vastgesteld dat bij vijfenzestigplussers de polarisering de voorbije twintig jaar drie keer sneller groeit dan in de categorie tussen achttien en negenendertig jaar,” stippen de onderzoekers aan. “Er kan dan ook worden gesteld dat de polarisering het snelst toeneemt in groepen die het minst geneigd zijn van het internet gebruik te maken. Wie de politieke polarisering aan digitale media wil toeschrijven, zou dan ook een verklaring moeten kunnen bieden waarom radicalere overtuigingen vooral kunnen worden opgemerkt in groepen met een beperkt gebruik van het internet en een verwaarloosbare activiteit in sociale media.”

Lees Verder

11:22 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: polarisering |  Facebook |

1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende