30-09-04

Rotterdamse haven doekt RDM Technology op

Het Rotterdamse bedrijf RDM Technology heeft het faillissement aangevraagd. Dat heeft het Havenbedrijf Rotterdam, dat het waarnemend bestuur voert over RDM Technology, bekend gemaakt. De Rotterdamse haven raakte deze zomer betrokken bij een financieel schandaal rond de RDM-groep.

(Foto: De Rotterdamse haven heeft beslist om het faillissement aan te vragen voor RDM Technology. – LAJ)

RDM Technology moet stilgelegd worden omdat er geen uitzicht meer is op orders voor de bouw van het militair verkenningsvoertuig Fennek. In totaal komen 51 mensen op straat te staan. De Fennek-opdracht was volgens de Rotterdamse haven een absolute voorwaarde voor een doorstart van RDM Technology, aldus het havenbedrijf. Zonder die opdracht is er geen werk voor de onderneming.

RDM Technology was tot voor kort eigendom van zakenman Joep van den Nieuwenhuyzen. Toen die geen contract kreeg voor de bouw van onderzeeërs voor Taiwan, kwamen banken aankloppen bij het Havenbedrijf Rotterdam. Directeur Scholten had immers bankgaranties gegeven voor RDM, maar toen het bedrijf in moeilijkheden terecht kwam, wilden de banken hun geld terug. Scholten diende daarop zijn functies neer te leggen.

RDM Technology was betrokken bij de bouw van het verkenningsvoertuig Fennek. Het Nedelandse ministerie van defensie, dat opdrachtgever van het project was, zegde echter begin dit jaar het contract op omdat het alle vertrouwen in Van den Nieuwenhuyzen had verloren.

Het Nederlandse ministerie van defensie heeft het contract inmiddels doorgespeeld aan het Duitse Krauss Maffei Wegmann (KMW). De helft van de productie moet wel in Nederland plaatsvinden, maar dat gebeurt in ieder geval niet bij RDM Technology. Het Havenbedrijf Rotterdam was in vergevorderde gesprekken over een overname, maar de gegadigden waren alleen bereid geld in RDM Technology te stoppen, als de productie van de Fennek bij het bedrijf zou plaatsvinden.

18:12 Gepost door Marcho | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Antwerpse Leien uitdovende invalsweg

Manuelo de Sola Morales, directeur van de architectuurschool van Barcelona, wordt de ontwerper voor de heraanleg van de Antwerpse Franklin Rooseveltplaats en de tweede faze van de Leien. Hij moet er een nieuwe site creëren die er de plein- en verkeersfunctie met elkaar kan verzoenen.

(Foto: Met Morales moet de ondergrond een stukje nieuwe stad worden. – LAJ)

Het Antwerpse stadsbestuur en de Vlaamse bouwmeester bOb Van Reeth kozen voor de realisatie van het project voor de Spaanse toparchitect omwille van zijn poëtische, maat tegelijk ook aardse benadring. “Hij slaagt erin om het ondergrondse en bovengrondse verkeer naadloos op elkaar te laten aansluiten,” benadrukte b0b Van Reeth.

Aan de wedstrijd hadden ook de architectenbureaus Robbrecht, Daem en Vanhee, Martinez, Lapena en Torers en 51N4E deelgenomen. Ook de befaamde Nederlander Rem Koolhaas toonde in het begin belangstelling, maar liet uiteindelijk verstek gaan.

Morales werkte eerder al samen met Antwerpen bij de ontwerpen voor Stad aan de Stroom, het toekomstproject voor de Scheldekaaien, het Eilandje en het Zuid. Wegens geldgebrek is er van die plannen uit de jaren negentig niet ergt veel gerealiseerd, maar bOb Van Reeth benadrukte dat het toenmalige ideeëngoed van Morales nog altijd voortleeft.

Morales zorgde eerder ook in Leuven voor de nieuwe omgeving rond het station, met onder meer een tunnel en ondergrondse parking voor het autoverkeer. “Morales weet het bovengronds en ondergronds verkeer naadloos op elkaar aan te sluiten,” merkte bOb Van Reeth op. “Hij zorgt er daarbij voor dat die ondergrond geen riool wordt, maar wel een stukje nieuwe stad.”

In de visie van Morales wordt het autoverkeer op de Leien en de Franklin Rooseveltplaats drastisch teruggedrongen en afgeleid naar een bestaande tunnel tussen en onder de kokers van de premetro. Bovendien wil hij ook een aantal bussen van de Rooseveltplaats naar een andere locatie verhuizen of ondergronds te brengen. Op die manier moeten de Leien voor de Opera een gezellig plein worden.

De Leien zullen volgens stadsarchitect Jan Verhaert een uitdovende invalsweg worden. De oorspronkelijk twee keer twee rijstroken worden immers herleid tot één in elke richting, waarbij de tweede leidt naar een ondergrondse parking.

De Antwerpse burgemeester Patrick Janssens zag alvast enkele opmerkelijke uitdagingen voor Morales. “Hij moet de pleinfunctie en het verkeer proberen te verzoenen,” merkte hij op. “Maar daarnaast moet hij ook ingrijpen in het décor. Er moet immers gezocht worden naar een harmonie tussen de Opera en het Atheneum en de na-oorlogse architectuur van de ASLK-building, de Theaterbuilding en de Antwerp Tower.”

16:56 Gepost door Marcho | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Filmwereld en merchandising: een kaskraker

Merchandising is een niet te onderschatten tak van de economie. Manchester United en Real Madrid zijn er kampioenen in, maar ook de televisie- en filmwereld maken er zwaar gebruik van. Op vijf jaar tijd is de merchandising rond Amerikaanse bioscoopfilms trouwens met honderd procent gestegen.

(Foto: Van poppetjes tot computer-games: merchandising is een brede tak. – LAJ)

Tussen 1998 en 2003 steeg het aantal merkpromotions in de vorm van merchandising in samenhang met Amerikaanse bioscoopfilms met honderd procent. Dit blijkt uit onderzoek van marketing consultancy The L.A. Office. “Er kwamen in deze periode 2.870 films uit,” merkt het magazine Brandweek op. “De top-10 films van 1998, waaronder ‘Saving Private Ryan’, ‘Armageddon’ en ‘There`s something about Mary’, waren alleen al goed voor 25 merchandisingcontracten. Dat houdt in dat elke film twee tot drie contracten opleverde.”

In 2003 ging het volgens L.A. Office echter al om vier contracten per film. “Hollywood produceert ongeveer 475 films per jaar,” benadrukken de onderzoekers. “Vijf jaar geleden waren daar 98 merchandisingcontracten mee gemoeid. Eind 2003 was dat aantal verdubbeld.”

Bij de tien films die vorig jaar het meeste bezoekers kregen, haalden ‘Finding Nemo’, ‘Pirates of the Caribbean’ en ‘X2 – X-men Legends’ zeven merchandising contracten op. Daarna volgden ‘The Matrix Reloaded’ (6), ‘Lord of the Rings (The Return of the King)’ (5), ‘Terminator 3’ (3), ‘Elf’ (2), ‘Cheaper by the Dozen’ (2) en ‘The Matrix Revolutions’ (1). Van de top tien moest alleen ‘Bruce Almighty’ geen enkel merchandising contract binnen.

Maar ook het televisie-medium blijkt een goed kanaal voor merchandising te zijn. “Zo haalden de Duitse televisie-stations in 2001 een omzet van 89 miljoen euro aan merchandising,” aldus Marketing Online. “Dat bedrag stijgt ieder jaar opnieuw.” Het magazine voegde er aan toe dat de kijkers enorm happig blijken te zijn op de meest uiteenlopende producten die met hun favoriete televisie-programma te maken hebben.

Zo konden fans van ‘Goede Tijden, Slechte Tijden’ in Duitsland per uitzending uit gemiddeld 150 producten kiezen die op de een of andere manier met het programma te maken hebben. Andere succesvolle merchandising kwam voor rekening van ‘De Miljonair’, ‘Bob de Bouwer’, ‘Sesamstraat’, ‘Wedden Dat?’ en uiteraard ‘Derrick’.

Merchandising was volgens Marketing Online vroeger in handen van kleine afdelingen van de televisiezenders, maar groeiden door het succes uit tot volwaardige dochterondernemingen. Zo had RTL Enterprises, dat de televisie-merchandising deed voor de zenders RTL, RTL 2, Super-RTL, Vox en MTV. RTL Enterprises had vorig jaar ruim 600 merchandise-producten in voorraad.

Het is ook stilaan een wisselwerking geworden. Sommige fabrikanten maken immers gebruik van films of televisieprogramma’s om hun producten een grote markt te bezorgen. Typisch daarbij is het speelgoed. “In de wereld van de speelgoed volgt de ene rage de andere op,” aldus Marketing Online. “De vluchtigheid van dergelijke rages maakt het managen van de vraag buitengewoon lastig. Daarom zijn veel speelgoedfabrikanten nauwe banden aangegaan met Hollywood, zodat ze bij het verschijnen van een nieuwe kinderfilm optimaal kunnen profiteren van alle aandacht en de winkels op tijd kunnen bevoorraden.”

15:04 Gepost door Marcho | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Wat zouden we zijn zonder zondagswinkelen?

Tien jaar geleden werd in Engeland het verbod op het zondagswinkelen afgeschaft. Die maatregel deed destijds heel wat stof opwaaien. Een decennium later is er echter blijkbaar niemand meer die zich nog vragen stelt. De zondag is er uitgegroeid tot de tweede belangrijkste winkeldag van de week, hoewel er – in theorie althans – nog altijd een aantal beperkingen blijven bestaan.

(Foto: Winkelen op zondag: vooral een aangenaam tijdverdrijf? – LAJ)

“Er werd gedaan alsof het einde van de beschaving was aangebroken,” schrijft Sarah Ryle in de Britse krant The Observer. “Het idee om het winkelen op zondag uit te breiden, was zo controversieel dat zelfs Margaret Thatcher er niet in slaagde om het in het Lagerhuis door te duwen. De Poll Tax kon nog wel, maar het zondagswinkelen werd als een stap te ver beschouwd.”

Maar tien jaar nadat lobbyisten erin slaagden om de wet toch te laten veranderen, zouden winkelloze zondagen volgens Ryle niet meer passen bij de nieuwe generatie shoppers. “De British Retail Consortium stelt dat de zondag de tweede meest populaire dag is geworden om te shoppen,” stelt ze. “David Southwell, communicatie-directeur van the British Retail Consortium, merkt dan ook op dat de tegenstanders van vroeger – die beweerden dat het niet zou werken – er nu wel idioot uitkomen.”

Het succes van het zondagswinkelen is volgens Southwell in grote mate te wijten aan de veranderde samenleving. “Vrouwen vormden nu immers een belangrijk deel van de arbeidsmarkt en het idee om in het midden van de week te gaan winkelen ws een anachronisme,” stelde hij. “Het winkelen was een ontspanningsactiviteit geworden en was veel meer dan louter inkopen doen. Alles was aan het veranderen en dat is ook de reden waarom het op dat ogenblik aansloeg en waarom het ook vandaag nog zo succesvol is.”

Nicole Lander, communicatiedirecteur bij Woolworths, stelde dat het er niet om ging dat er een verandering werd opgedrongen aan de maatschappij. “De maatschappij zelf was veranderd,” benadrukte ook zij. “Een werkende vrouw had alleen de zaterdagochtend om haar inkopen te doen. Dat klopte niet. De religieuze druk om de rustdag in ere te houden was weliswaar bijzonder hoog, maar ook toen waren er al minder dan één miljoen praktiserende Christenen. Bovendien was men niet verplicht om op zondag te gaan winkelen.”

David Ramsden, destijds ondervoorzitter van de Shopping Hours Reform Council, wees erop dat de oude regeling voort stamde uit de Shops Act uit 1950. “Die wou de handel op zondag aan banden leggen om de werkende klasse te verdedigen,” stipte hij aan. “In de Shops Act werden echter een aantal uitzonderingen voorzien, waarvan de kranten en auto-onderdelen de belangrijkste waren.”

Dat leidde volgens Ramsden tot de meest gekke situaties. “Men kon bij een krantenshop wel een pornoblaadje kopen, maar geen bijbel,” merkte hij op. “Meubelwinkels begonnen zakken wortelen te verkopen aan gigantisch hoge prijzen, om er een salon als gratis geschenk bij te geven.”

Uiteindelijk kwam het zondagswinkelen er toch door, volgens Ryle niet zozeer omwille van de technische argumenten van de kleinhandel, maar wel omdat de publieke en politie opinie waren veranderd. “Veel winkels wilden een ongelimiteerde en een belangrijk deel van het personeel benadrukte dat het op zondag wilde werken,” aldus Ramsden.

Er werd een compromis bereikt, waarbij werknemers niet verplicht konden worden om op zondag te werken. “Ze moesten daar uitdrukkelijk voor kiezen,” stelt Ryle. “Omwille van de hoge premies waren er echter veel vrijwilligers.” Sindsdien hebben de handelaars volgens haar echter de grenzen van dat compromis steeds verder verlegd.

Kevin Hegarty, woordvoerder van de Union of Shop, Distributive and Allied Workers (Usdaw), stelde dat de vakbond destijds gewaarschuwd had dat het vrijwillig werken en de premies vlug tot het verleden zouden behoren. “Dat is achteraf ook gebleken,” benadrukte hij. “Ook nu nog probeert de kleinhandel de regels – maximaal zes uur aan één stuk open - te omzeilen door uren te voorzien voor het rondneuzen in de winkel. Maar ook daarvoor heeft men personeel nodig.”

Tien jaar geleden probeerde de organisatie Keep Sunday Special (KSS) het zondagswinkelen tegen te houden. “Maar sinds die nederlaag, ligt de organisatie in de motteballen,” merkt Ryle op. “Om de tiende verjaardag van zijn nederlaag te herdenken, heeft KSS een enquête gehouden waaruit blijkt dat 71 procent van de bevolking er geen problemen zou mee hebben indien de grote winkels gesloten zouden blijven, zolang de convenience stores open zouden blijven.”

KSS-woordvoerder John Alexander gaf toe dat ook hij de voorbije tien jaar op zondag is gaan winkelen. “Maar we hebben onze aandacht nu toegespitst op de invloed van het fenomeen op het familieleven,” merkte hij op. “Drie miljoen kinderen zien tijdens de weekends amper hun ouders.” KSS-voorzitter Michael Schluter blijft er echter bij dat men er verkeerd aan gedaan heeft om het normaal te vinden dat veel mensen op zondag werken. “We hebben een nieuwe wet nodig die iedereen een gezamenlijke vrije dag garandeert,” benadrukte hij.

Ook de John Lewis Partnership (JLP) – lange tijd een KSS-medestander – bekeerde zich tot het zondagswinkelen. JLP-woordvoerder Gareth Thomas stelde dat het bedrijf niet anders kon dan ook op zondag de deuren te openen. “We leven in de reële wereld,” merkte hij op. “De retail-sector is bijzonder concurrentieel. Het publiek heeft nu eenmaal beslist om de zondag uit te kiezen om te gaan winkelen. We moeten daar zo positief mogelijk op reageren.”

David Southwell stelt dat de omzet van de winkels door het zondagswinkelen wellicht niet verhoogd is. “Men doet maar één keer in de week inkopen. Maar door op zondag open te houden, werd er wel een drempel weggenomen. Wie dertig pond heeft om op zondag te spenderen en niet in een winkel terecht kan, zou er misschien wel mee naar de bioskoop of de pub gaan.”

13:24 Gepost door Marcho | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Werknemers houden van online veilingbezoek

Dat er tijdens het werk ook voor persoonlijke doeleinden (veelvuldig) gebruik gemaakt wordt van het internet, is door onderzoekers al ettelijke keren aangetoond. Uit een studie van Daanveilingen.nl blijkt dat ook online veilingen de meeste zaken doen tijdens de werkuren.

(Foto: Vrouwen zoeken op online veilingsites vooral naar keuken- en tuinartikelen en meubels, mannen computers en hifi-toestellen. – LAJ)

Transacties op veilingsites blijken volgens Daanveilingen.nl vooral te gebeuren vanop de werkplek. “Maar liefst 85 procent van de aankopen en biedingen vindt plaats onder werktijd,” merken de onderzoekers op. De meeste biedingen worden blijkbaar gedaan tussen negen en tien uur 's ochtends en rond lunchtijd.

Vooral mannen blijken het online handelen niet te kunnen laten, want zij vormen 65 procent van de internetters die een bod uitbrengt. "Mannen kunnen makkelijker de weg vinden naar internetveilingen," stellende onderzoekers. Zij voegen er aan toe te vermoeden dat handelen het meest in de genen van mannen zit. Mannen zijn daarbij voornamelijk geïnteresseerd in ict- en hifi-artikelen. Vrouwen geven eerder de voorkeur aan meubels, tuin- en keukenartikelen.

Voortaan krijgen de online veilingbezoekers het trouwens nog gemakkelijker om op het internet hun gading te vinden. Het magazine Emerce meldt immers dat Marktplaza een nieuwe dienst – Advertentiezoeker – heeft gelanceerd. Daarmee kan de internaut naar bepaalde spullen zoeken op een aantal advertientie-sites, waaronder Markplaza, Marktplaats, Speurders en eBay. “Hiermee bereikt Advertentiezoeker bijna twee miljoen advertenties,” schrijft Tjeerd Wiersma. “Wie bijvoorbeeld een kinderzitje zoekt, krijgt het aanbod van de verschillende veilingsites in een oogopslag te zien.”

"De jongste tijd zijn er meer zoeksites bij gekomen, waaronder Marktzoeker, maar wij willen proberen ons te onderscheiden,” stipt Marktplaza aan. “Zo maken wij gebruik van beschikbare thumbnails. Volgens ons is er niets duidelijker dan een afbeelding. Marktplaats heeft geen thumbnails beschikbaar, dus hebben we besloten deze zelf te maken."

Marktplaza geeft toe dat de nieuwe dienst nog niet helemaal klaar is. "We willen zeker nog een aantal sites toevoegen en de site uitbreiden met meerdere zoekfunctionaliteiten,” wordt er opgemerkt. “Dit is nog maar de basis." De site wordt niet bannervrij gehouden omdat, vooral het maken van de thumbnails het nodige dataverkeer gaat kosten. Dat wil Advertentiezoeker proberen terug te verdienen met de reclame.

12:11 Gepost door Marcho | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

We gaan steeds meer online dineren

Restaurants maken gretig gebruik van het internet. Niet alleen gebruiken hebben ze een website om hun establissement beter bekend te maken, maar steeds meer wordt er ook gewerkt met online reservaties. Bovendien blijkt de sector volgens het magazine ook meer gebruik te maken van e-mailcampagnes.

(Foto: Steeds meer mensen blijken online te gaan voor een etentje uit te kiezen. – LAJ)

“De restaurant-sector is bijzonder moeilijk,” vertelde David Cain, restaurant-manager bij het Amerikaanse bedrijf OpenTable.com (San Francisco), dat managementsystemen voor restaurants en zijn gasten ontwikkelt. In samenwerking met VerticalResponse wordt aan leden-restauranthouders de mogelijkheid geboden om beter geïllustreerde e-mails naar hun klanten te sturen en wordt ook oplossingen aangeboden voor een beter beheer van het klantenbestand.

David Cain merkte op dat een groot aantal restaurants in het eerste of tweede jaar van hun bestaan al de deuren moeten sluiten. “Men moet echt proberen om zo snel mogelijk een trouw publiek op te bouwen,” vertelde hij aan DMNews.

OpenTable.com heeft in de Verenigde Staten op dit ogenblik 2.200 klanten. “Zij kunnen online een aantal toepassingen kiezen, daar hun persoonlijke content aan toevoegen, een selectie van bestemmelingen maken en onderzoeken hoe de reactie op hun mail is,” merkt DMNews op. “Er wordt vooral gebruik gemaakt van het programma iBuilder, een self-service direct marketing toepassing die ook gebruikt wordt om online nieuwsbrieven te versturen.”

De toepassing is volgens Janine Popick, directeur van VerticalResponse, een ideale oplossing voor kleine ondernemingen, die meestal niet de ervaring of de mogelijkheden hebben om een direct marketing campagne uit te voeren. De gebruiker betaalt een prijs per adres, zowel online als per brievenpost.

DMNews merkt op dat OpenTable opgericht werd in 1998 en biedt geautomatiseerde reservatie-systemen aan restaurants die een groter aantal reservaties bezorgen, gekoppeld aan betere marketing-instrumenten en een grotere efficiëntie. “Klanten betalen een installatiekost, een maandelijks abonnement en een prijs per mail-adres,” wordt er verduidelijkt.

OpenTable zelf is van mening dat de helft van de consumenten die online een reservatie doen, geen specifiek restaurant in gedachten hebben. “Zij maken van OpenTable gebruik om te beslissen waar ze zullen eten,” aldus Cain. “Meer dan de helft onder hen maakt met OpenTable ook voor het eerst kennis met een restaurant. Ongeveer dertig procent doet de reservaties op een ogenblik dat de restaurants zijn gesloten.”

Wanneer de consument een boeking doet, worden zijn gegevens opgeslagen en de klanten van OpenTable kunnen daarvan vervolgens gebruik maken om marketing campagnes te voeren op basis van de voorkeur en de restaurant-geschiedenis van de consument. “OpenTable is hoofdzakelijk een CRM-oplossing,” merkte Cain op. “Herhaalde acties zijn in elke economische tak noodzakelijk, maar zeker in de restaurant-sector.”

10:34 Gepost door Marcho | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Economie in de media

De snelste en hoogste achtbaan ter wereld wordt volgende lente neergeplant in het attractiepark Six Flags in de Amerikaanse staat New Jersey. De wagentjes van de attractie halen in 3,5 seconden een snelheid van maar liefst 206 kilometer per uur. Het hele gevaarte zal 139 meter hoog reiken en maakt bochten van 270 graden. Een ritje op de "Kingda Ka" zou nauwelijks langer dan 50 seconden duren en volgens achtbaankenner Steve Urbanowicz, die onlangs een boek schreef over de meest opwindende achtbanen ter wereld, krijg je op het gevaarte praktisch geen seconde om naar adem te happen. Totnogtoe staat het record wat betreft achtbanen in het Guinness-boek op naam van de "Top Thrill Dragster" in het park Cedar Point, eveneens in de VS, meer bepaald in Ohio. Die achtbaan haalt een snelheid van 193 kilometer per uur in 4 seconden en reikt 128 meter hoog. (Gazet van Antwerpen)

Telecombedrijf Telenet ontkent dat de Vlaamse verankering van het bedrijf in het gedrang komt. Dat heeft afgevaardigd bestuurder van Telenet, Duco Sickinghe, bevestigd. De gesprekken tussen Liberty Media en Cable Partners Europe schieten goed op en zullen eerstdaags uitmonden in een financiële overeenkomst, waardoor Liberty een belang krijgt van ruim 21 procent in Telenet. De gesprekken met Liberty zijn nog niet afgerond, zei Sickinghe. Over de financiële details wou hij zich niet uitspreken. Sickinghe vindt niet dat Telenet in Amerikaanse handen valt. ,,Integendeel, Liberty Media zal a rato van haar belang mensen in de raad van bestuur mogen afvaardigen. Cable Partners had naar verhouding veel meer mensen in de raad van bestuur. Die worden vervangen door Vlamingen", zegt de topman. Telenet streeft naar een stabiel aandeelhouderschap met Vlaamse verankering, luidt het nog. De Gimv en Electrabel behoren samen met de intercommunales tot de belangrijkste eigenaars van Telenet. (De Standaard)

Het federaal kernkabinet gaat in een brief aan het koerierbedrijf DHL een duidelijk engagement vragen over de vernieuwing van haar meest lawaaierige vliegtuigen. Dat werd vanmorgen beslist. DHL heeft zijn businessplan niet gewijzigd, reageert commercieel directeur Xavier De Buck. Volgens de vice-premiers Laurette Onkelinx, Didier Reynders en Johan Vande Lanotte hebben de vliegtuigconstructeurs duidelijke informatie die toelaat om de vloot sneller te vernieuwen dan voorzien door de multinational. Het antwoord van DHL zal bepalend zijn voor het hervatten van de discussies met de gewesten, aldus de vice-premiers. De Vlaamse regering steunt de eis van de federale regering om de lawaaierige toestellen te vervangen. Dat zei minister-president Yves Leterme na afloop van een onderhoud met de DHL-vakbonden. Die drongen opnieuw aan op een oplossing op korte termijn die een gecontroleerde uitbreiding van het koerierbedrijf in Zaventem moet mogelijk maken. “DHL heeft zijn businessplan in geen enkel opzicht gewijzigd,” zegt Xavier De Buck, commercieel directeur van DHL. “Dat plan was gebaseerd op een maximale quota count (geluidseenheid) van twaalf. Het is pas nadat die limiet tijdens de politieke onderhandelingen werd verlaagd naar acht dat er voor ons problemen ontstonden voor onze intercontinentale vluchten, met name met de MD11,” aldus nog De Buck. (VRT)

Rector André De Leenheer van de Universiteit Gent (UG) zet vraagtekens bij de financiële noden van de hogescholen. Hij vreest dat meer geld voor hun ‘academisering’ ten koste gaat van de financiering van de universiteiten. Tegelijk pleit hij voor een inperking van het aantal Vlaamse universiteiten. De academisering van de hogeschoolopleidingen geldt alleen voor de twee cycli-opleidingen, niet voor de korte opleidingen. Maar de rector betreurt dat heel wat hogescholen bijkomende financiering vragen, niet louter voor hun sociale voorzieningen of voor hun cycli-opleidingen. “De te academiseren opleidingen beperken zich tot zo'n dertig procent, maar ik heb de indruk dat sommige hogescholen dit camoufleren. Als ik ze bezig hoor, lijkt het wel of alleen de hogescholen bijkomende ondersteuning nodig hebben.” De Leenheer wijst er daarbij op dat de universiteiten de input leveren voor de academisering van het hogescholenaanbod. De academisering zal volgens hem weinig bijdragen aan het prestige en de reputatie van het onderzoek aan de universiteiten. De associatiebeweging is een feit, ze is decretaal bepaald en de rector legt zich daarbij neer. Tegelijk pleit De Leenheer voor minder universiteiten in Vlaanderen. “Het is niet aan een rector om te zeggen welke universiteit moet sluiten. De politici zullen echter gedwongen worden om zich hierover te bezinnen,” zegt De Leenheer. Hij wijst op de drang van de kleine universiteiten om groter te worden. “Ze is logisch en begrijpelijk. Maar ze kost immens veel middelen, die weg gedraineerd worden van de andere,” besluit De Leenheer. (Het Volk)

Ondanks de hogere olieprijzen blijft de Europese Commissie erbij dat de eurozone dit jaar een grotere economische groei zal kennen dan eerst voorzien. Nu wordt op 2,0 procent gemikt. Door de hogere olieprijzen wordt de Commissie echter niet optimistischer over 2005. De groeiverwachting van 2,3 procent blijft gehandhaafd. Eind oktober komt de Commissie met een nieuwe groeivoorspelling. De Commissie zit met deze voorspelling op de lijn van het IMF, in een rapport dat deze namiddag wordt bekendgemaakt. Ook bij het IMF tempert de hoge olieprijs het optimisme voor dit jaar niet, terwijl die prijs wel impact heeft op de verwachting voor volgend jaar. (De Morgen)

De Duitse federale overheid stevent voor 2004 af op een begrotingstekort van 43 of 44 miljard euro, zo blijkt uit de voorbereidingen van het begrotingsconclaaf. Dat maakten bronnen dichtbij de regering vandaag bekend. Het grootste tekort dat Duitsland tot nog toe kende, dateert van 1996 met een deficit van 80 miljard mark, ongeveer 40 miljard euro. Toen was de conservatief Theo Waigel minister van Financiën onder bondskanselier Helmut Kohl. In het federale begrotingsontwerp is er voor 2004 sprake van een tekort van 29,3 miljard euro, tegenover 38,6 miljard vorig jaar. Maar minister van Financiën Hans Eichel gaf midden mei al toe dat het tekort 10 of 11 miljard euro meer zou bedragen, rond de 40 miljard. Als redenen gaf hij de verminderde fiscale inkomsten, een verhoging van de uitgaven van de werkloosheidsuitkeringen, een kleiner overschot van de nationale bank en een gedeeltelijke fiscale amnestie die minder opbracht dan verwacht. In de Duitse media maakt men de jongste dagen gewag van een extra tekort dat zou oplopen tot 20 miljard euro. Een woordvoerder van het ministerie van Financiën bevestigde dat niet en voegde eraan toe dat ,,er nog geen definitieve beslissingen omtrent de begroting zijn genomen''. Het ministerie van Financiën zou volgende week de exacte cijfers over de begroting bekendmaken. Het federale begrotingstekort is één van de parameters voor het overheidstekort -naast de rekeningen van deelstaten, gemeenten en sociale zekerheid- dat op zijn beurt moet voldoen aan het Europese Stabiliteitspact. (De Tijd)

Het attractiepark Eurodisney bij Parijs heeft het faillissement afgewend. De aandeelhouders van het park, Eurodisney SCA, hebben na meer dan een jaar onderhandelen met de schuldeisers een akkoord bereikt, zo maakten beide partijen bekend. Het akkoord voorziet in een herschikking van de 2,4 miljard euro schulden. De hele redding is wel nog afhankelijk van een kapitaalsverhoging van 250 miljoen euro, die er tegen einde maart 2005 zou komen. In het akkoord is onder meer bepaald dat de belangrijkste schuldeisers meer intresten krijgen op een lening van 450 miljoen euro. Daarnaast zal het grootste deel van de schulden terugbetaald worden tegen 2012 in plaats van 2014. Anderzijds worden de afbetalingen op korte termijn vertraagd en wordt een deel van de schulden kwijtgescholden. Dankzij het akkoord heeft Eurodisney opnieuw wat middelen beschikbaar, waarmee nieuwe attracties kunnen worden gefinancierd. Disneyland Resort Paris omvat het themapark Disneyland en de Walt Disney Studio's naast zeven hotels met 5.800 bedden, een golfterrein, twee congrescentra en een relaxcentrum Disney Village. De groep stapelde de verliezen de voorbije jaren op. Voor het eerste halfjaar leed Eurodisney een verlies van 109,2 miljoen euro, tegen 82,2 miljoen een jaar eerder. De omzet stagneerde op 473,8 miljoen euro. Anders dan zijn winstgevende Parijse concurrent Parc Astérix, mikt Eurodisney op een internationaal publiek en is het ook tijdens de wintermaanden open. (Het Laatste Nieuws)

De Amerikaanse oliereus ConocoPhillips heeft vandaag per veiling een belang van 7,59 procent in zijn Russische sectorgenoot Lukoil verworven. Lukoil is met 1,7 miljoen vaten ruwe olie per dag de nummer twee op de Russische oliemarkt, na Yukos. De transactie is 1,988 miljard dollar waard, meteen de grootste privatiseringsoperatie ooit in de Russische geschiedenis. De aandelen waren in handen van de Russische staat. Er waren drie kandidaten voor de participatie, waarvan het bod van ConocoPhillips het hoogste was. Eerder waren al geruchten dat ConocoPhillips de biedingsslag zou winnen, na een ontmoeting tussen de Amerikaanse topman van het bedrijf en Russisch president Vladimir Poetin. Verwacht wordt dat ConocoPhillips zal proberen om zijn belang nog verder op te drijven, tot 20 procent. De Amerikanen hebben nu recht op een zetel in de raad van bestuur en een vetorecht over bepaalde sleutelbeslissingen. De rest van de aandelen van Lukoil zijn voor 20 procent in handen van het management; zo’n 70 procent is beursgenoteerd. (Het Nieuwsblad)

De zuivelgroep Belgomilk/BZU heeft Aveve-dochter Avolac, met zetel in Kampenhout, overgenomen. Avolac heeft geen productie maar is een handelsonderneming en heeft kaasmerken als Nazareth, Corsendonk, Postel en botermerk De Stroobloem in portefeuille. De productie van onder meer Nazareth gebeurde al tientallen jaren door Belgomilk/BZU, maar nu heeft de fusiegroep dus ook de merken en de commercialisatie in handen. Avolac heeft een omzet van zowat 22 miljoen euro. Het prijskaartje werd niet vrijgegeven. De fusie tussen zuivelcoöperaties Belgomilk en Belgische Zuivel Unie (BZU) werd vorig jaar aangekondigd. De fusie gaat in vanaf 1 januari 2005. Er komt een nieuwe naam. De zuivelgroep is onder meer gekend van het melkmerk Inza en de kaasmerken Oud-Brugge en Brigand. (De Gentenaar)

De Amerikaanse computerbouwer IBM claimt de snelste supercomputer ter wereld te hebben ontwikkeld. Het bedrijf zou daarmee het Japanse NEC, dat zich de afgelopen drie jaar de eigenaar van de snelste computer mocht noemen, de loef afsteken. De nieuwe, nog niet voltooide supercomputer van IBM heet BlueGene/L System. De machine heeft het formaat van een halve tennisbaan en moet vanaf komend jaar operationeel zijn. De kolos heeft een capaciteit van 36.01 teraflops. Eén teraflop staat voor een biljoen (een 1 met twaalf nullen) berekeningen per seconde. De huidige recordhouder, Earth Simulator van NEC, kan 35.86 teraflop aan. Supercomputers worden gebruikt voor gecompliceerd onderzoek naar onder meer explosieven, astrofysica, kosmologie en genetica. In november wordt op www.top500.org de nieuwe ranglijst met supercomputers gepubliceerd. Pas daarna mag IBM zich officieel recordhouder noemen, als BlueGene op de eerste plaats eindigt. (De Nieuwe Gazet)

Het privaat gebouwde en gefinancieerde ruimteschip SpaceShipOne heeft vandaag een tweede geslaagde testvlucht gemaakt. De vlucht was rechtstreeks op het internet te volgen. Piloot was de 62-jarige Mike Melvill, voormalig testpiloot uit de burgerluchtvaart en vice-president van Scaled Compositions, het bedrijf dat het toestel ontwikkelde. SpaceShipOne bestaat uit een vliegtuig met een ruimteveer onderaan de buik. Een speciaal transportvliegtuig bracht SpaceShipOne tot een hoogte van vijftien kilometer. Melvill bracht daarna de hybride raketmotor tot ontbranding. Die draaide ongeveer tachtig seconden, zodat het toestel met een snelheid van drie keer het geluid (Mach 3) verticaal naar boven gecatapulteerd werd. Scaled Compositions hoopt met de SpaceShipOne de Ansari X-prijs van tien miljoen dollar binnen te slepen. De prijs is bedoeld om de ontwikkeling van commerciële ruimtevaart aan te moedigen. Om te winnen moet een deelnemer naar honderd kilometer hoogte vliegen, veilig landen en het huzarenstuk binnen twee weken nog eens herhalen. Het winnende toestel moet drie mensen kunnen vervoeren. Toerisme naar de ruimte is het einddoel. (Het Belang van Limburg)

08:13 Gepost door Marcho | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende