31-01-05

Jeep moest alleen wijken voor comfort

Sommige auto’s hebben een geschiedenis die zich over generaties uitspreidt. Daarbij wordt in eerste plaats uiteraad gedacht aan de Volkswagen Kever of misschien de Austin Mini,maar de auto met de langste staat van dienst is wellicht de Jeep, die van de tweede wereldoorlog tot 31 januari 1985 vervaardigd werd.

(Foto: De Jeep was voor het Amerikaans leger van bijzonder strategisch belang.)

Op 31 januari 1985 liep de laatste originele Jeep van de assemblagelijn van de AMC-fabrieken in het Amerikaanse Toledo (Ohio). Maar de geschiedenis van de Jeep liep daarmee niet echt ten einde. Immers, al vlug kwam de Wrangler Jeep op de markt en zorgde er daarmee voor dat het merk nooit echt is weggeweest.

De geschiedenis van de Jeep begon al kort na de Eerste Wereldoorlog. Toen groeide bij het Amerikaanse leger de behoefte aan een snel, lichtgewicht verkenningsvoertuig. In 1938 werden een aantal Amerikaanse bedrijven aangesproken die de uitdaging wilden aangaan om een voertuig te ontwikkelen dat de motor met zijspan moest vervangen.

Van de 135 potentiële fabrikanten namen slechts Bantam, Ford en Willys-Overland de uitdaging aan en produceerden elk 1.500 exemplaren die een uitgebreide test moesten ondergaan. Willys produceerde voor deze test de Willys MA. Uiteindelijk bleek het model van Willys-Overland als beste uit de test te komen en de productie van de Willys MB 4WD werd gestart in 1941. Er werden meer dan 700.000 exemplaren van gebouwd.

John North Willys had in 1908 de Overland Automotive Company uit Indianapolis gekocht. Omwille van de groeiende verkopen van het Runabout-model, was de productie al vlug overgebracht naar de autofabrieken Pope-Toledo in Toledo (Ohio). In 1912 werd de Willys-Overland Company opgericht. Die produceerde niet alleen de Runabout, maar ook de Willys-Knight en de bijzonder populair Whippet. Maar het grote succes zou weggelegd zijn voor de Jeep.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog zette het Amerikaanse leger de Willys MB op alle fronten in. De robuuste terreinwagen, toen ook al Jeep genoemd, kon zwaar terrein en barre weersomstandigheden trotseren en werd gebruikt voor verkenningsmissies en het transport van voorraden, manschappen en gewonden. Volgens generaal Dwight D. Eisenhower zouden de geallieerden de Tweede Wereldoorlog zelfs niet gewonnen hebben zonder deze robuuste terreinwagen.

Na afloop van de tweede wereldoorlog realiseerde Willys al vlug dat er ook een grote markt zou kunnen bestaan voor een burgerlijke versie van de Jeep. Al in 1942 had Willys de Jeep als een auto voor werk- en ontspannings-gelegenheden gepromoot, maar de productie ging helemaal op aan de bevoorrading van het leger.

De Willys adverteerde de Jeep als een werkinstrument voor boeren en bouwvakkers en de auto werd ook aangepast aan burgerlijke opdrachten. Vier jaar lang werd de CJ-2A geproduceerd en in 1948 werd de CJ-3A ingevoerd. Die zou tot 1968 in productie blijven en er werden in de Verenigde Staten 155.494 exemplaren van vervaardigd.

In 1953 werd Willys-Overland verkocht aan Henry J. Kaiser, dat met een breder gamma op de markt wou komen. Twee jaar later werd de CJ-5 geïntroduceerd, een model dat iets groter was en ook een verfijnder design had. De CJ-5 is het model dat het langst – van 1954 tot 1984 - vervaardigd werd. Er waren assemblage-bedrijven in dertig verschillende landen en de auto werd in 150 landen verkocht. Later werd ook de Wagoneer op de markt gebracht, die in 1962 de primeur kreeg van een automatische overbrenging op een vierwiel-aandrijving.

In 1970 werd Kaiser Jeep overgenomen door de American Motors Corporation en vierwiel-aangedreven auto’s werden steeds populairder. In 1978 verlieten dagelijks 600 Jeeps de fabrieken, drie keer meer dan in het begin van het decennium. In 1976 had AMC echter de CJ-7 op de markt gebracht, die voor het eerst in twintig jaar voor een fundamentele design-wijziging zorgde.

Maar de consument wou steeds meer een combinatie van het comfort van de personenwagen en het imago en de prestaties van de Jeep aan elkaar koppelen. Dat zette AMC aan om met de productie van de CJ-7 te stoppen en in 1986 met de Wrangler op de markt te komen.

Een jaar later werd AMC overgenomen door Chrysler, dat later opging in DaimlerChrysler. Op dit ogenblik worden jaarlijks 600.000 Wranglers, Cherokees en Grand Cherokees gebouwd. De auto’s worden geassembleerd in de Verenigde Staten, Oostenrijk, China, Maleisië, Thailand, Indonesië, Venezuela, Argentinië en Egypte.

Over de naam doen de meest uiteenlopende meningen de ronde. Sommigen stellen dat het gewoon een afkorting is van het Engelse woord ‘General Purposes’, anderen stellen dat de naam voortkomt van GPW, waarbij het laatste gedeelte staat voor Willy’s en het middelste een aanwijzing is voor de wielbasis van de auto.

De leukste uitleg komt echter uit de hoek van het stripverhaal. Eugene the Jeep was immers een bijfiguur van de Popeye-verhalen en een wezen dat bijzondere eigenschappen had en wonderlijke dingen kon doen, zoals door muren lopen.

23:47 Gepost door Marcho | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Zakenman moet op een respectabel uur thuis zijn

Antwerpen heeft een luchthaven absoluut nodig. Dat verkondigde de Antwerpse luchthavencommandant Paul Paridaens ter gelegenheid van zijn allerlaatste werkdag op de luchthaven van Deurne. Vanop die luchthaven kunnen passagiers volgens hem binnen een respectabele tijd naar 2.000 verschillende regio’s gevoerd worden. Dat kan geen enkel transportmiddel evenaren.

(Foto: Paul Paradaens heeft afscheid genomen van de Antwerpse Luchthaven.)

“De regionale luchthavens hebben, ongeacht de HST, een grote toekomst,” vertelde hij in het radioprogramma ‘De Wandelgangen’ (Radio 1). “Antwerpen moet zijn vizier bijvoorbeeld richten naar het voormalige Oostblok en de Baltische staten.”

De luchthavencommandant voegde er aan toe dat Vlaanderen een exportland is. “Zakenmensen moeten in het buitenland contracten tekenen,” stelde hij. “Maar vanop Antwerpen moeten ook technici naar alle hoeken van Europa gestuurd kunnen worden.”

Paul Paridaens verwees in dat verband naar Frankrijk. “Dat is het land met het dichtste TGV-net, maar juist daar is men meer dan zeventig regionale luchthavens aan het uitbouwen,” merkte hij op.

De luchthavencommandant voegde er wel aan toe dat Antwerpen een zakenluchthaven zal blijven, zonder charters en nachtvluchten. “De bedrijfsleiders rond Antwerpen hebben geen nachtvluchten nodig,” merkte hij op. “Zij moeten op een respectabel uur terug in Antwerpen kunnen zijn. Nachtvluchten zijn zinloos.”

Maar om dat te realiseren moet de Krijgsbaan, die in het verlengde ligt van de startbaan, ondertunneld worden. “We zijn verplicht om voor de landingsdrempel een obstakelvrije ruimte van 150 meter te hebben,” benadrukte Paul Paridaens. “Maar het is duidelijk dat we die op dit ogenblik niet hebben.”

De obstakelvrije ruimte is al verplicht sinds november 2003, maar de luchthaven van Deurne heeft nog een allerlaatste uitstel gekregen. Tegen november 2007 moet de tunnel gerealiseerd zijn. “Anders zullen bijvoorbeeld niet alleen de Fokkers van VLM hier nog kunnen landen, maar zal ook een zakenjet in Antwerpen niet operationeel kunnen zijn,” waarschuwde hij.

Tenslotte stipte de commandant aan dat de Antwerpenaar de regionale luchthaven blijkbaar heeft aanvaard. “Op uitzondering van een harde kern tegenstanders, is er weinig verzet tegen de luchthaven,” merkte hij op. “Met de omwonenden hebben we een goede relatie. We krijgen dan ook amper dertig klachten per jaar. Onze collega’s in Eindhoven en Rotterdam moeten er 9.000 of 12.000 per jaar verwerken.”

22:55 Gepost door Marcho | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

Goedkope laptop voor onderwijs derde wereld

Wetenschappers van het Amerikaanse technologische instituut Massaschusets Institute of Technology (MIT) hebben een speciale laptop ontwikkeld om het onderwijs in ontwikkelingslanden beter te maken. De goedkope laptop moet binnen anderhalf jaar op de markt komen.

(Foto: De computer van het MIT moet het moderne onderwijs toegankelijker maken voor het onderwijs in de derde wereld.)

Volgens MIT-directeur John Negroponte moet de nieuwe computer voor een revolutie zorgen in het onderwijs van de derde wereld. Hij voegde er aan toe dat het eerste prototype van de computer klaar is, maar nu op zoek is naar partners. Dat meldde hij op het Wereld Economisch Forum in het Zwitserse Davos.

Het Amerikaanse bedrijf heeft volgens Negroponte al interesse getoond in het project en werkt mee aan de productie van de computer. De initiatiefnemer stelde dat de computer ongeveer honderd dollar zou kosten, maar uitsluitende bedoeld is voor leerlingen in de ontwikkelingslanden.

De computer zou niet op de vrije markt komen. Negroponte wil in de derde wereld ongeveer 800 miljoen exemplaren verspreiden. De computers worden verdeeld via de ministeries van de ontwikkelingslanden. Negroponte stelde dat wellicht ook de Wereldbank bij het project zou worden betrokken.

22:05 Gepost door Marcho | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Spaanse landbouw bibbert

De Spaanse landbouw heeft bijzonder zware klappen gekregen van de recente koudegolf. De vriestemperaturen hebben vooral vernielingen aangericht aan tomaten, artisjokken, aardappelen, sla en broccoli. Er worden op de Europese markten dan ook prijsstijgingen verwacht.

(Foto: Zorgt dit keer de vrieskou voor een vernieling van de Spaanse tomatenoogst?)

Er wordt zware schade gemeld aan tuinbouwteelten in Catalonië, Andalucië, Murcia, Valencia en de Balearen. De effecten van hagel en lage temperaturen in Murcia worden door landbouworganisaties als catastrofaal aangemerkt. Er werden temperaturen gemeten van vijf en zes graden onder nul. Vooral tomaten, artisjokken, aardappelen, sla en broccoli leiden schade.

Het landbouwdepartement van Murcia stelde dat het nog te vroeg is om een precieze schatting te geven van de geleden verliezen, maar er wordt wel gesproken over een grootschalige schade geleden aan de tomatenteelt, sla, artisjokken, brocoli en in mindere mate ook de citrusteelt.

In Catalonië verwacht men zelfs een verlies van 90 procent van de tuinbouwproductie, voornamelijk die van artisjokken. In Andalusië stellen telers dat de productie met 70 tot 80 procent zou kunnen dalen. Bij de citrustelers in Valencia neemt de angst voor bladsterfte vanwege de strenge vorst toe.

Verwacht mag in ieder geval worden dat er de volgende weken een schaarste in tuinbouwproducten zoals tomaten, paprika en komkommer te verwachten is, maar ook in artisjokken en bonen. Dat zou dan tot prijsstijgingen leiden.

21:48 Gepost door Marcho | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Poolse pluim voor Bush

Niemand is zonder vrienden. Zopas heeft de Poolse bevolking immers de Amerikaanse president George Bush verkozen tot de beste politicus van 2004. De nieuwe Oekraïense president Viktor Joesjtsjenko eindigde op de tweede plaats en secretaris-generaal Kofi Annan van de Verenigde Naties als derde.

(Foto: George W. Bush: populair in Polen.)

Het Poolse onderzoeksbureau CBOS stelde dat de onder de Poolse bevolking weliswaar veel verzet is tegen de aanwezigheid van Poolse troepen in Irak, maar voegde er aan toe dat de Polen de Amerikanen toch aardig vinden.

Bovendien bleek de meerderheid van de Polen ook de voorkeur te geven aan Bush boven de democratische presidentskandidaat John Kerry. Ze vinden zelfs dat de herverkiezing van Bush de wereldvrede een stapje dichterbij heeft gebracht.

Polen steunt de Amerikaanse invasie van Irak en 2.400 Poolse soldaten maken deel uit van de internationale troepenmacht. In de enquête werd de Duitse bondskanselier Gerhard Schröder met een vierde plaats bedacht.

20:54 Gepost door Marcho | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Vrouwen betere singles dan mannen

Het aantal alleenstaanden blijft de jongste decennia snel stijgen. Dat blijkt uit een onderzoek van de universiteit van Kent. Dat geldt evenzeer voor mannen als voor vrouwen, maar volgens de onderzoekers kunnen mannen in de praktijk toch veel minder goed omgaan met hun leven als single.

(Foto: Alleenstaande vrouwen trekken zich beter uit de slag.)

In 1971 leefde in Engeland nauwelijks 1.6 procent van de mensen tussen de 15 en 44 jaar alleen. In 1991 was dat al aangegroeid tot 8.4 procent, maar sindsdien lijkt dit proces in een stroomversnelling te zijn beland en is naar schatting bijna één op de drie mensen in deze bevolkingsgroep single.

Uit die cijfers, die in grote lijnen worden weerspiegeld door de evolutie in andere westerse landen, blijkt dat twintigers van beide geslachten ongeveer even vaak alleen staan, maar dat mannen tussen de 35 en 44 tweemaal zo vaak partnerloos zijn als vrouwen.

Desondanks lijkt het bestaan van single de meeste mannen minder goed te liggen. Mannen hebben, als ze er alleen voorstaan, namelijk veel vaker last van depressies dan vrouwen, eten minder gezond en wonen vaak in minder comfortabele omstandigheden.

Volgens professor Richard Scase van de univesiteit van Kent, de auteur van het rapport ’Groot Brittannië 2010’ komt dat doordat vrouwen de emotionele capaciteit hebben om vriendschappen te smeden en te onderhouden en deel uit te maken van netwerken, terwijl mannen meer geïsoleerd geraken wanneer ze geen vrouw naast zich hebben die het sociale leven regelt.

De onderzoekers zeggen dat de cijfers vooral de ’individualisering’ van de hedendaagse samenleving weerspiegelen, een trend waardoor mannen en vrouwen minder geneigd zijn om hun persoonlijke vrijheid op te geven en zich te binden.

19:51 Gepost door Marcho | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Vliegen wordt weer winstgevend

De wereldwijde luchtvaartsector wordt dit jaar weer winstgevend. De internationale organisatie voor de burgerluchtvaart IATA voorspelt een winst van 1,2 miljard dollar. De brandstofprijzen blijven in de winstberekening volgens de organisatie wel een cruciale rol spelen.

(Foto: De luchtvaartindustrie kijkt hoopvol naar het nieuwe jaar.)

Afgelopen jaar leed de branche nog een verlies van 4,8 miljard dollar. De sector werd geteisterd door de hoge olieprijs. Het passagiersverkeer groeide daarentegen 15,3 procent en herstelde zich van de tegenslagen in 2003.

Dat jaar bleven vele reizigers immers weg wegens onder meer de dodelijke longziekte SARS en de oorlog in Irak. De IATA verwacht dat tot 2008 het passagiersverkeer jaarlijks 6 procent toeneemt.

“De grootste uitdaging voor de sector is het omzetten van de groei in winstgevendheid,” zo stelde IATA-directeur Giovanni Bisignani. “Luchtvaartmaatschappijen proberen op allerlei manieren kosten te besparen, maar bijvoorbeeld luchthavens brengen steeds hogere tarieven in rekening.”

18:57 Gepost door Marcho | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende