28-02-05

In de file voor de nylonkous

Eén van de belangrijkste industriële toepassingen zag het levenslicht op 28 februari 1935. Onder leiding van Wallace H. Carothers kwamen de onderzoekslaboratoria van DuPont de Nemours die dag immers naar buiten met de nylon-kunststof, die voor heel wat industriële sectoren een revolutie zou betekenen.

(Foto: De nylonkous is zonder meer de bekendste toepassing van de DuPont-kunststoffen.)

Sinds zijn oprichting in 1802, heeft DuPont een enorme ontwikkeling doorgemaakt en heeft zich ontwikkeld tot één van de vijftig grootste industriële ondernemingen ter wereld. Naast de productie van buskruit werd in 1903 een belangrijke nieuwe weg ingeslagen met de productie van chemische stoffen.

DuPont startte al snel daarna met onderzoek naar de mogelijkheden voor productie en toepassing van synthetische vezels. Intensief onderzoek leverde een scala aan nieuwe kunststoffen op. Ze zijn niet meer weg te denken uit het leven van alledag, zowel thuis als in de industrie en wetenschap.

De grondlegger van DuPont, Eleuthère Irénée du Pont de Nemours, werkte oorspronkelijk bij het scheikundig laboratorium van Antoine Lavoisier in Frankrijk, waar hij ervaring opdeed in de samenstelling van buskruit. Nadat hij naar de Amerikaanse staat Delaware verhuisde, startte hij er in 1802 de bouw van een eigen buskruitfabriek.

In 1811 was du Pont de Nemours met een jaarlijkse omzet van 122.000 dollar al de grootste Amerikaanse buskruitfabriek. Lammot du Pont, kleinzoon van de oprichter, verwierf in 1857 een eerste patent voor een nieuwe en goedkopere buskruitformule.

In New Jersey bouwde hij enkele jaren nadien een fabriek voor dynamiet, dat drie keer zo krachtig was als buskruit. In het begin van de twintigste eeuw richtte du Pont één van de eerste industriële onderzoekslaboratoria van de Verenigde Staten op, waar men op basis van cellulose nieuwe producten probeerde te ontwikkelen.

In die periode richtte het bedrijf zich ook op lakken en andere niet-explosieve producten. Zo werd in 1923 een niet-waterdoorlatend cellofaan voor de verpakking van voedsel ontwikkeld, terwijl ook een een nieuwe, sneldrogende autolak met nieuwe kleuren op de markt gebracht werd.

In 1930 werden binnen de du Pont-laboratoria synthetisch rubber (neoprene) en een synthetische vezel, de voorloper van nylon, gerealiseerd. Verdere studies leidden vijf jaar later tot de ontwikkeling van nylon, één van de belangrijkste uitvindingen uit de geschiedenis. Op de wereldtentoonstelling van New York in 1939 werd de uitvinding aan het publiek voorgesteld.

De volgende jaren leverden de wetenschappers van het bedrijf nog belangrijke innovatieve producten – zoals teflon, butacite en lucite – af. Tijdens de tweede wereldoorlog werkte DuPont mee aan het Manhattan Project (de atoombom) en leverde uiteraard springstoffen, maar ook het nylon voor parachutes en tenten.

Na de oorlog lagen kwamen de nylonkousen voor het eerst in de Amerikaanse winkels. Dat leidde quasi onmiddellijk tot ellenlange files van winkelende vrouwen. Maar het succes weerhield het bedrijf er niet van om steeds nieuwe ontwikkelingen te zoeken. Zo is onder meer ook kevlar een uitvinging van DuPont.

DuPont beschikt inmiddels over een portfolio van 24.300 geregistreerde producten en meer dan .2000 handelsmerken op het gebied van kleding, voedingsmiddelen, gezondheidszorg, woningen en constructie, elektronica en transport.

23:55 Gepost door Marcho | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Japanners willen maanstation

Het Japanse ruimtevaartagentschap wil in 2025 een bemand station op de maan hebben voor wetenschappelijk onderzoek. Dat meldde de Japanse krant Mainichi Shimbun. Ook wil Tokio uiterlijk in 2015 een satellietsysteem hebben dat bezitters van mobiele telefoons waarschuwt bij natuurrampen.

(Foto: Japan wil met een ambitieus ruimteprogramma uitpakken. – Foto JAXA)

Naast de maanbasis wil de Japanse ruimtevaartorganisatie JAXA ook een eigen versie van de space shuttle ontwerpen. Volgens een bron bij de Japanse ruimtevaartorganisatie (JAXA) komen de ambitieuze plannen in de toekomstvisie te staan die eind maart aan de Japanse regering wordt gepresenteerd.

De Japanners putten kennelijk zelfvertrouwen uit de succesvolle lancering afgelopen weekeinde van een weersatelliet. Het was de eerste keer sinds een mislukte lanceringspoging in november 2003 dat zij probeerden een ruimtetuig in een baan om de aarde te brengen.

Die mislukking was des te pijnlijker omdat kort voordien China met succes een mens in de ruimte had gebracht. Bij het ongeval verloor Japan twee spionage-satellieten die zouden gebruikt worden voor het observeren van Noord-Korea.

Volgens het persbureau Reuters zijn er binnen de ruimtevaart-industrie weinig specialisten die geloven dat Japan een belangrijke rol kan spelen in het lanceren van commerciële satellieten, maar er wordt opgemerkt dat het ruimte-programma wel belangrijk is voor het nationale prestige.

In totaal heeft het huidige Japanse ruimteprogramma (H-2A) sinds august 2001 zeven lanceringen achter de rug. Slechts één daarvan draaide op een mislukking uit. In de jaren negentig kwam het JAXA-programma onder druk te staan na twee mislukte lanceringen met de H-2, de voorganger van de huidige H-2A.

Asahi Shimbun merkte echter op dat de Japanse ruimtevaart nog heel wat problemen moet oplossen. Eén daarvan is de kostprijs van de lanceringen. Het jongste project werd gebudgetteerd op 89 miljoen dollar.

“Anderzijds heeft de H-2A een lukpercentage van 86 procent,” aldus Reuters. De Verenigde Staten scoren 90 procent en het Europese Ariane-project haalt een score van 97 procent. Beide hebben echter meer dan honderd lanceringen achter de rug. Japan komt amper aan zeven.

23:16 Gepost door Marcho | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

Globalisering Formule 1 gaat verder

Bernie Ecclestone, de grote baas van de Formule 1, blijft nieuwe markten aanboren. Zo maakte hij bekend dat in de toekomst een Grote Prijs van Rusland zeker tot de mogelijkheden behoort. Hij streeft naar een kalender van meer dan twintig wedstrijden per jaar.

(Foto: Jordan zette alvast de stap naar Oost-Europa.)

Ecclestone zou vorige week, tijdens de presentatie van het Jordan-team op het Rode Plein in Moskou, daarover verscheidene gesprekken hebben gehad. Daarna zou hij hebben gezegd onder de indruk te zijn van de dingen die hij gezien had.

Ecclestone sprak met de burgemeester van Moskou, de minister van sport en met de minister van Toerisme over de mogelijkheden en locaties in Rusland. “Het zal zeker gebeuren,” gaf hij na afloop te kennen. “We willen graag naar Moskou en anders naar St. Petersburg.”

Ecclestone voegde er aan toe onder de indruk geraakt te zijn van de dingen die hij gezien had. "Er zijn een aantal hindernissen die moeten overwonnen worden, maar de wil om dit te doen is er. De reacties op de presentatie van Jordan op het Rode Plein gaven aan wat we kunnen bereiken.”

Eerdere pogingen om een Russische Grand Prix te organiseren, mislukten. Een laatste project, op het eiland Nagatino, liep af met een sisser omdat de burgemeester van Moskou en Bernie Ecclestone een meningsverschil hadden over het verkopen van land om hotels op te bouwen.

Met zijn verdere internationalisering wil Ecclestone de strenge tabakswetgeving van West-Europa uit de weg gaan. Zo kregen vorig jaar Bahrein en China al een eerste grote prijs, terwijl het dit jaar de beurt zal zijn aan Turkije. Volgend seizoen zou ook Mexico zijn opwachting kunnen maken, terwijl ook India en Singapore op het lijstje van de F1-baas staan.

Het streefdoel van Ecclestone is een kalender met meer dan twintig wedstrijden per jaar. Hardop droomt hij ook van een race in het centrum van Londen of Wenen. “Het publiek zou weg zijn van wedstrijden in een historisch decor,” voegde hij daar aan toe.

22:05 Gepost door Marcho | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Draaien bedrijven op voor Agent Orange?

In New York is vandaag de rechtszaak begonnen tegen enkele Amerikaanse bedrijven, waaronder Dow Chemicals en Monsanto. Een groep Vietnamese burgers wil de bedrijven verantwoordelijk stellen voor de schadelijke effecten van de chemische middelen die tijdens de oorlog in Vietnam werden gebruikt.

(Foto: Is het gebruik van Agent Orange verantwoordelijk voor lichamelijke misvormingen?)

De rechtszaak draait rond het beruchte Agent Orange, het chemisch ontbladerings-product dat door Amerikaanse vliegtuigen boven de Vietnamese bossen werden uitgespreid. Het middel bevatte dioxine, wat nefaste gevolgen zou gehad hebben voor de volksgezondheid.

Slachtoffers stellen dat Agent Orange verantwoordelijk is voor de gezondheidsproblemen van miljoenen Vietnamezen. De bedrijven werpen echter op dat er geen oorzakelijk verband kan gelegd worden tussen het ontbladeringsmiddel en de gezondheidsproblemen van de betrokkenen.

Bovendien stellen de bedrijven dat zij niet verantwoordelijk gesteld kunnen worden voor de manier waarop hun producten worden gebruikt. Ze voeren aan dat de verantwoordelijkheid daarvoor bij de Amerikaanse regering ligt.

Tussen 1962 en 1971 werden grote hoeveelheden Agent Orange boven diverse streken van Vietnam uitgesproeid. Op die manier wilden de Amerikanen de communistische Vietcong-strijders beroven van hun schuilplaatsen. De wouden waren immers perfecte schuiloorden voor de guerilla-strijders.

In 1984 betaalden verscheidene chemische bedrijven een schadevergoeding van in totaal 180 miljoen dollar uit aan Amerikaanse oorlogsveteranen. Ook zij hadden een klacht neergelegd omdat Agent Orange hun gezondheid schade zou toegebracht hebben.

Agent Orange kreeg zijn naam door de kleur van de container waarin het product werd verpakt. Het actieve bestanddeel was een dioxine dat bomen op een minimum van tijd ontbladerde en de jungle compleet kaal achterliet.

Vervolgens zou het product in de voedselketen terecht gekomen zijn en daardoor verantwoordelijk zijn voor misvormingde foetussen. Sommige baby’s werden geboren zonder ogen of armen, terwijl anderen organen misten. In totaal zouden drie miljoen mensen aan Agent Orange zijn blootgesteld. Daarvan zou er vandaag nog altijd één miljoen ernstige gezondheidsproblemen hebben.

Het Amerikaanse ministerie van justitie heeft aan de rechter echter gevraagd om de zaak te seponeren. Gesteld wordt dat de rechtszaak een gevaarlijke bedreiging is voor de macht van de president om een oorlog te beginnen.

Dit zou volgens het ministerie immers vreemde mogendheden en soldaten van vijandige legers de mogelijkheid geven om een geding te beginnen omdat het Amerikaanse leger hen schade zou hebben toegebracht.

De advocaat van de slachtoffers stelde dat dit een mager argument was, temeer daar het ministerie niet zelf is beschuldigd. De tussenkomst van justitie riepen bij hem wel bedenkingen op over acties die de betrokken bedrijven ondertussen achter de schermen zouden ondernomen hebben.

20:48 Gepost door Marcho | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Loonmatiging negatief voor KMO-sector?

Het kan raar klinken, maar managers van KMO-bedrijven zien niet echt heil in loonmatiging en langere werkweken. Dat blijkt uit een Nederlands onderzoek van de ING Bank. De bedrijfsleiders vrezen dat dergelijke ingrepen de groei van kleinere bedrijven zouden remmen.

(Foto: Zekerheid over de financiële toekomst is een belangrijke pijler van economische groei. - LA J)

“Door het beleid van loonmatiging zijn consumenten onzeker over hun financiële toekomst en geven ze weinig uit,” aldus het magazine Managersonline. “Langere werkweken zorgen ervoor dat bedrijven met minder personeel kunnen draaien, waardoor de onzekerheid over die financiële toekomst nog toeneemt.”

Bedrijven stelden in hun groei vooral geremd te worden door een teveel aan moeilijke wetten en regels, een trage besluitvorming en bijbehorende kosten. Maar ze voegen er aan toe dat de overheid een aantal oplossingen zou kunnen aandragen.

Zo zou het aannemen en ontslaan van personeel volgens de KMO-sector vergemakkelijkt moeten worden. Ook wil men aansturen op een verlaging van de loonbelasting. “Daardoor hebben consumenten meer te besteden, terwijl de loonkosten niet oplopen,” wordt er opgemerkt.

Uit berekeningen van het Nederlandse Economisch Instituut voor het Midden- en Kleinbedrijf zou blijken dat een KMO-bedrijf één procent extra groeit als de loonbelasting met 100 euro omlaag gaat. Een dergelijke verlaging zou ook 30.000 banen creëren en een stimulans vormen voor de export. De productie zou immers goedkoper en dus concurrentiëler worden.

19:47 Gepost door Marcho | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Kinderen weten wat biologisch is

De term biologisch is bij kinderen wel bekend. Dat blijkt uit een onderzoek van het Nederlands onderzoeksbureau Nipo. Maar slechts in de helft van de huisgezinnen komen die producten ook op tafel.

(Foto: Biologische voeding is bij kinderen goed gekend.)

Ongeveer zestig procent van de kinderen bleek in meerdere of mindere mate te weten wat biologisch eten en drinken inhoudt. “Volgens 20 procent zijn dat producten die zonder gif of chemische stoffen of onbespoten gekweekt worden,” aldus de onderzoekers. Eveneens 20 procent denkt dat het natuurproducten van het land zijn en niet van de fabriek, terwijl 10 procent vermoedt dat biologische producten gezonder zijn.

“Biologisch vlees is met bijna 62 procent het bekendste biologische product, gevolgd door biologische groente (55 procent) en biologische melk (35 procent),” merkt het magazine Foodpress op. “Biologische snoepjes, koffie en pannenkoeken zijn minder bekend.”<:p>

Uit een onderzoek bleek echter ook dat slechts 6 procent van de kinderen worden thuis vaak biologische producten gekocht. Bij 50 procent wordt soms of vaak biologisch gekocht, maar bij 45 procent komt dit soort voeding nooit op tafel.

18:00 Gepost door Marcho | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Japanners halen nieuw tunnelrecord

De werkzaamheden aan de langste landtunnel ter wereld in Japan zijn zondag voltooid. De tunnel kostte 66,7 miljard yen (460 miljoen euro) en is 26,5 kilometer lang. Daarmee overtreft de landtunnel het oude record van 25,8 kilometer, eveneens in Japan.

(Foto: De nieuwe tunnel loopt dwars door het Hakkoda-gebergte.)

De bouw van de Hakkoda-tunnel duurde zeseneenhalf jaar. De tunnel loopt dwars door de bergen van het noordelijke eiland Honshu en zal gebruikt worden voor de hogesnelheidstrein, de Shinkansen. De tunnel zal echter pas in 2010 open gesteld worden voor het publiek. Onder meer moeten de tunnelwanden moeten nog versterkt worden.

De nieuwe tunnel is niet de langste ter wereld. De Seikan-zeetunnel tussen de Japanse eilanden Honshu en Hokkaido is 53,9 kilometer lang en de Kanaaltunnel tussen Frankrijk en Engeland telt 50,5 kilometer. Het Japanse project zal trouwens ook niet lang kunnen pronken met zijn landrecord. In Spanje en Zwitserland wordt momenteel gewerkt aan nog langere exemplaren.

16:33 Gepost door Marcho | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende