31-05-05

Woodward bevestigt identiteit Deep Throat

Bob Woodward en Carl Bernstein hebben dinsdagavond bevestigd dat Mark Felt, gewezen assistent-directeur van het Federal Bureau of Investigation, de beroemde en geheimzinnige Deep Throat was die hen in het begin van de jaren zeventig belangrijke informatie doorspeelde rond het Watergate-schandaal. Dat meldt The Washington Post, waar Woodward en Bernstein destijds als journalist actief waren.

Mark Felt gaf Woodward de nodige achtergrondinformatie over de inbraakin juni 1972 in het hoofdkwartier van de Amerikaanse democratische partij in het Watergate-gebouw in Washington. Toen de republikeinen die inbraak in de doofpot probeerden te stoppen, zou dit uiteindelijk leiden tot het aftreden van president Richard Nixon.

Woodward, Bernstein en hun hoofdredacteur Benjamin C. Bradlee hadden de identiteit van Deep Throat op verzoek van de betrokkene altijd geheim gehouden. Ze waren van plan om de naam van Felt pas bekend te maken na diens dood, maar door een verhaal in het magazine Vanity Fair en uitspraken van de familieleden van Felt beslisten ook zij de stilte te doorbreken.

Bradlee gaf vandaag toe dat het hem altijd verbaasd heeft dat het geheim zo lang bewaard is kunnen blijven. Woodward voegde er aan toe in de krant van donderdag een verhaal te zullen brengen over zijn belevenissen bij het verslaan van Watergate.

Bradlee stelde dat de wetenschap dat de informatie van Deep Throat afkomstig was van een hoge FBI-figuur de krant had toegelaten om zich heel zeker te voelen over de informatie die werd gepubliceerd over Watergate. De familie van Felt stelde hem te zien als een grote Amerikaan die veel verder ging dan zijn plicht om zijn land voor een vreselijke onrechtvaardigheid te behoeden.

23:57 Gepost door Marcho | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Liever auto dan partner

Liefst twintig procent van de Nederlandse autobestuurders zit liever een maand zonder partner dan zonder auto. Dat blijkt uit een studie van de Nederlandse beroepsvereniging van de automobielsector Bovag. Verder wordt erop gewezen dat bij onze Noorderburen in eerste instantie Queen door de boxen galmt.

Wanneer hij in de file staat, zegt twintig procent van de Nederlandse chauffeur het liefst naar andere automobilisten of voorbijgangers te willen gluren. Een even groot aantal benadrukt een afkeer te hebben van een vuile auto, want dat is volgens hen dat de bestuurder onvoldoende waarde hecht aan zijn voertuig.

Verder bleek 33 procent van de Nederlandse bestuurders ook graag met een huurwagen te rijden. "Dat zien ze als een ideale proefrit om in een andere auto te kunnen rijden," aldus Bovag. De helft van de ondervraagden gaf ook aan dat de radio of cd-speler de meest favoriete gadget is in de auto en 38 procent vindt het luisteren naar muziek de meest favoriete bezigheid tijdens de file. De favoriete muziek daarbij is van Queen.

Het meest populaire vakantieland om met de auto naartoe te gaan, blijft voor de Nederlanders Frankrijk. Het blijkt de geliefkoosde bestemming te zijn van één op de drie ondervraagden.

23:03 Gepost door Marcho | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Esa wil nog altijd naar Mars

Vandaag is het preceis dertig jaar geleden dat de Europese ruimtevaartorganisatie European Space Agency (ESA) werd opgericht. Sindsdien is er een hele weg afgelegd, met vallen en opstaan. Maar de ESA is vandaag wel de derde grootste ruimtevaartorganisatie van de wereld en heeft ambitieuze plannen.

De ESA geldt voor velen als een schoolvoorbeeld van Europese samenwerking. "Voordien was er ook al wel samenwerking inzake ruimtevaart, maar via twee organisaties (ESRO en ELDO) kenden vooral mislukkingen," schrijft Gazet van Antwerpen. "Dat was in het bijzonder het geval voor de projecten Europa-1 en Europa-2, die nooit een succes werden."

In 1975 echter bundelden tien Europese landen hun krachten inzake ruimtevaart in één organisatie. Het nieuwe European Space Agency kreeg zijn zetel in Parijs en verder nog enkele andere vestigingen doorheen Europea, zoals het technologie- en onderzoekscentrum Estec in Noordwijk. Ondertussen zijn er zestien lidstaten en is de samenwerking met de Europese Unie sterk aan het groeien, met als speerpunt het satellietnavigatiesysteem Galileo.

Eén van de eerste succesjes van ESA was al in 1975 de geslaagde lancering van de COS-B satelliet, maar de grote doorbraak betekende de lancering van de allereerste Ariane-draagraket op kerstdag 1979. Vooral de Ariane-4 zou wereldwijd een succes worden. Inmiddels wordt het volgende type, de Ariane-5, al aangepast aan een project waarbij volgend jaar de zwaarste ESA-lading ooit in de ruimte zal moeten worden gebracht.

Daarvoor werd de Ariane 5 Evolution Storable Upper Stage Automated Transfer Vehicle (A5 ES-ATV) ontwikkeld. Die moet een lading van 20,750 ton op 300 kilometer hoogte in een lage baan om de aarde brengen. De zwaarste vracht van de Ariane 5 was tot nu toe de acht ton wegende milieusatelliet Envisat.

Eén van de grootste mislukkingen uit de geschiedenis van de ESA was de Beagle-missie. De Beagle-2 kreeg de opdracht mee om op het oppervlak van de planeet Mars te landen, maar verdween in december 2003 spoorloos. Dat falen heeft de plannen van de ESA voor het verkennen van andere planeten echter niet teruggeschroefd. Vorige maand werd bevestigd dat een nieuwe Mars-missie zou ondernomen worden. Die zou voorzien zijn voor juni 2011 en twee jaar later aankomen op de Rode Planeet.

23:03 Gepost door Marcho | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Armani wordt hotelier

De Italiaanse modekoning Giorgio Armani wil zich in de toekomst ook in de hotelbranche manifesteren. Samen met Emaar Properties uit Dubai zou hij wereldwijd minstens tien luxehotels onder zijn naam openen. Het eerste hotel zou begin 2008 in het emiraat geopend worden.

"Ontwerper Armani heeft zijn mode-business uitgebouwd tot een merk dat actief is in heel verschillende sectoren, van bloemschikken tot meubels," merkt het persbureau Reuters op. "Nu heeft hij ook een overeenkomst getekend met Emaar, dat meer dan één miljoen dollar in de hotels zal investeren en de bouw en het management voor zijn rekening zal nemen."

Armani wordt verantwoordelijk voor het design en de stijl van de hotels, die volledig zullen aangekleed worden met producten van de Italiaanse ontwerper. Het eerste Armani-hotel zou begin 2008 geopend worden in de Burj Dubai, eigendom van Emaar en voorzien als het grootste residentiële en commerciële gebouw van de wereld. Daarna zijn er ook hotels voorzien in Milaan, Londen en New York.

Reuters wijst erop dat Armani niet de eerste is die ervan overtuigd is dat merktrouw van mode kan uitgebreid worden naar hotels. "Het voorbije jaar al opende de Italiaanse juwelier Bulgari in Milaan in samenwerking met Ritz Carlton een luxehotel, met prijzen tot 3.500 euro per nacht. De juwelier wil volgend jaar ook een complex openen op Bali. Daarnaast is ook Versace van plan om een tweede complex te openen in Dubai.

Het hotel van Armani in de Burj Dubai zal 175 kamers en suites tellen, gekoppeld aan een restaurant en een kuuroord. Verder zijn er ook nog 160 luxe-appartementen, allemaal in de stijl van de Italiaanse ontwerper. Hij stelt dat het hotel-project een logische uitbreiding van zijn merk is. "Mode bepaalt niet louter meer hoe we ons kleden, maar ook in welke restaurants we eten, met welke auto we rijden, waar we op vakantie gaan en in welke hotels we verblijven," aldus nog de ontwerper.

22:03 Gepost door Marcho | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Eerste metro voor Golfregio

Dubai krijgt de eerste metro van de Golfregio. Het project moet over vijf jaar klaar zijn. De werken worden uitgevoerd door een consortium dat geleid wordt door Mitsubishi Heavy Industries. De aanleg van de 69,7 kilometer metrolijnen vergt een investering van 3,4 miljard dollar.

Het metronet moet een oplossing vormen vormen voor het steeds drukker wordende autoverkeer in het emiraat. Het Mitsubishi-consortium, Dubai Rapid Link, haalde het van concurrenten Alstom (Frankrijk), Bombardier (Canada) en Siemens (Duitsland).

De werken starten in juli. Het metrosysteem telt twee lijnen die de belangrijkste locaties van Dubai met elkaar moeten verbinden. De treinen zullen zowel ondergronds als over viaducten rijden.

De eerste lijn wordt gevormd door een traject van 52,1 kilometer tussen Rashidiya en de industriële zone van Jebel Ali. In een tweede faze volgt een traject van 17,6 kilometer tussen de luchthaven en het stadscentrum. Dubai Rapid Link, dat verder bestaat uit de Japanse groepen Obayashi en Kajima en het Turkse Yapi Merkesi, kreeg ook een onderhoudscontract voor vijftien jaar.

Het verkeer van Dubai is de jongste drie decennia merkelijk drukken geworden. Ook hier zijn verkeersopstoppingen dagelijkse kost geworden. Bovendien beleeft het emiraat een enorme bouw-boom. Langsheen een kuststrook van dertig kilometer rijzen talloze nieuwe kantoorgebouwen, hotels en flatgebouwen op.

In Dubai lopen enkele van de meest ambitieuze bouwprojecten van de hele wereld. Binnenkort zal er het hoogste gebouw op aarde verschijnen en de stad is ook de thuisbasis van het allereerste zeven sterrenhotel van de wereld. In het midden van de woestijnstaat wordt ook een skigebied uitgebouwd.

20:54 Gepost door Marcho | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Deep Throat ontmaskerd?

Eén van de grote geheimen van de Amerikaanse journalistiek en politiek is achterhaald. Dat zegt althans het tijdschrift Vanity Fair. Dat beweert immers de identiteit te kennen van Deep Throat, de geheimzinnige bron van de journalisten Bob Woodward en Carl Bernstein in het beruchte Watergate-schandaal.

De toenmalige assistent-directeur van de FBI zou de geheimzinnige bron geweest zijn die journalist Bob Woodward van allerlei informatie voorzag in het Watergate-schandaal, dat leidde tot het aftreden van de Amerikaanse president Richard Nixon. Het magazine Vanity Fair pakte daar vandaag mee uit.

De nu 91-jarige Mark Felt was in het begin van de jaren zeventig de tweede man van het Federal Bureau of Investigation (FBI). Hij zou enkele jaren geleden tegenover een vriend toegegeven hebben dat hij de bewuste Deep Throat, de geheimzinnige bron van Washington Post-journalist Bob Woodward was geweest.

Woodward heeft altijd volgehouden de identiteit van Deep Throat pas bekend te kunnen maken na het overlijden van de betrokkene. Tijdens de voorbije dertig jaar werden talloze namen naar voor geschoven als de figuur achter de geheimzinnige bron, zelfs figuren die heel dicht bij Nixon stonden.

Al heel vlug na het uitbreken van het Watergate-schandaal werd Mark Felt door vele betrokkenen ervan verdacht Deep Throat te zijn. Hij stond hoog genoeg in de FBI-hiërarchie om toegang te hebben tot alle Watergate-informatie. Bovendien was het volgens sommigen een publiek geheim dat Woodward een speciale FBI-bron had.

Daarnaast had Mark Felt ook een goed motief om het Witte Huis een hak te zetten. Na het overlijden van de legendarische FBI-baas J. Edgar Hoover beschouwde hij zichzelf als de legitieme opvolger. Nixon posteerde echter zijn beschermeling Patrick Grey in de stoel van de FBI-directeur.

Verder bleek één van de zonen van Carl Bernstein, de compaan van Woodward in het Watergate onderzoek, tegen een vriendje verklaard te hebben dat Felt de beruchte geheimzinnige bron was geweest. Toen dat vriendje dat in 1999 openbaar maakte, zou Woodward zich naar de inmiddels gepensioneerde Felt gehaast hebben voor een onderzoek.

20:04 Gepost door Marcho | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Sensoren sporen aardappelziektes op

In de Nederlandse provincie Drente wordt morgen gestart met een proef waarbij landbouwsensoren ingeschakeld worden om snel te kunnen reageren op het uitbreken van ziektes. Het experiment kadert in een project van de Stichting Astronomisch Onderzoek Nederland (Astron), dat volgend jaar in Nederland de grootste radiotelescoop van de wereld moet doen verschijnen.

"De digitale radiotelescoop kan zeer zwakke signalen uit het heelal ontvangen en vormt het centrum van een een nieuw netwerk van ongeveer honderd stations met 25.000 antennes en tienduizenden sensoren," aldus het persbureau ANP. "Alle antennestations worden met een breedbandverbinding aan de centrale supercomputer in Drentee gekoppeld."

Zo kan het netwerk, Low Frequency Array (LOFAR) genaamd, signalen uit het heelal opvangen. Die waarnemingen kunnen fundamentele informatie opleveren over de vorming en evolutie van sterren en sterrenstelsels. Maar ook andere sectoren kunnen van het netwerk gebruik maken, zoals meteorologie, geofysica en landbouw.

Onder de naam Lofar-Agro onderzocht de universiteit van Wageningen mogelijke toepassingen voor de landbouw. Daarbij werd in eerste instantie een draadloos sensornetwerk ontwikkeld voor de intensieve controle van het microklimaat in een aardappelveld. De gegevens worden via het Lofar-netwerk getransporteerd naar een centrale computer, die daarop kan voorspellen waar ziektes de kop zullen opsteken.

Die teler kan daarop precies op de juiste plek bestrijdingsmiddelen gebruiken, waardoor er minder gif in het milieu komt en er minder kosten worden gemaakt. Op dit ogenblik kosten de sensoren nog altijd 100 euro per stuk, maar de onderzoekers verwachten dat die prijs over een vijftal jaar gedaald zal zijn tot amper één euro. Dan zou de toepassing meteen financieel rendabel zijn.

18:37 Gepost door Marcho | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Wordt Panyu het nieuwe diamantcentrum?

Antwerpen zal nog wel geruime tijd een belangrijk centrum van diamanthandel blijven, maar op het gebied van de bewerking van de edelstenen kan de stad niet langer op tegen andere landen. Eén van de grote concurrenten is China, waarvan analisten verwachten dat het over een tweetal jaar marktleider van de sector zal zijn.

"India is gespecialiseerd voor het slijpen van diamanten met een formaat van één honderdste van een karaat, terwijl Antwerpen en Tel Aviv gespecialiseerd zijn in formaten van één karaat of meer," schrijft The New York Times. "Het grote middenveld wordt echter steeds meer ingenomen door China, dat de voorbije vijftig jaar nauwelijks oog heeft gehad voor de sector."

De krant merkt op dat tientallen buitenlandse privébedrijven dikwijls in het allergrootste geheim diamantslijperijen en juweelateliers hebben opgezet in China. Vooral Panyu, een stad langs de Pearl River iets meer dan honderd kilometer stroomopwaarts van Hong Kong, blijkt volgens The New York Times een nieuwe diamantcentrum te worden, te danken aan een mengeling van ervaring, goedkope arbeid, moderne technologieën en een strikte kwaliteitscontrole.

"Deze Chinese bedrijven beginnen een bedreiging te vormen voor de marktleiders," aldus de krant. "Vooral voor India vormen ze een geduchte concurrent." China voert op dit ogenblik jaarlijks voor 800 miljoen dollar aan ruwe diamanten in om de te bewerken en op te waarderen te een waarde van 1,1 miljard dollar. "Daarmee vertegenwoordigt China zes procent van de toegevoegde waarde die de wereldwijde sector creëert."

"India, dat een miljoen diamantbewerkers telt en tachtig procent van het polijsten voor zijn rekening neemt, wordt zenuwachtig," stipt de krant aan. "De snelheid waarmee Peking zijn processen verbetert, zet de Indische diamantsector vrezen dat de vooruitgang van China ook hier niet te stoppen is."

Anoop Mehta, directeur van de Bharat Diamand Bourse in Bombai, gaf toe dat de Chinese arbeidsmarkt beter is georganiseerd en over vaardiger diamantbewerkers beschikt. "Bovendien is het werk er meer geautomatiseerd en ze hebben ook nog eens een betere infrastructuur," merkte hij op. "Op termijn zullen zij hun marktaandeel zeker uitbreiden."

Het polijsten van diamanten en het vervaardigen van juwelen is een kleine niche, maar The New York Times benadrukt dat het slechts één van de vele sectoren is waar de concurrentie tussen China en India, de twee landen met de grootste bevolking van de wereld, groeit. "Hun immense en goedkope arbeidsmarkt heeft al grote stukken van de globale textiel- en kledingmarkt ingenomen," herinnert de krant aan de recente verschuivingen in die sector.

Tegelijkertijd probeert China ook een software-industrie op te bouwen om die van India te beconcurreren. Anderzijds bouwt India zijn infrastructuur uit in de hoop dat Indische bedrijven in staat zouden kunnen zijn om te concurreren op markten waar China een dominerende plaats heeft veroverd, zoals de consumenten-elektronika.

De krant wijst erop dat China misschien wel een betere transport- en communicatie-infrastructuur heeft dan India en bovendien ook nog het voordeel heeft op een snel groeiende consumentenmarkt en veel betere banden met overzeese markten, maar dat er op lange termijn ook nadelen zijn.

Zo kennen de Chinese lonen een snelle stijging, terwijl de arbeidsmarkt de volgende twee decennia - door een strikte familieplanning - eerst zal stagneren en vervolgens zal dalen. De arbeidsmarkt van India blijft daarentegen groeien.

China heeft wel industrieën kunnen aantrekken waarvoor iets meer vaardigheden nodig zijn dan India kan bieden. "Zijn intrede in de diamantindustrie is een voorbeeld van een poging om activiteiten met een hogere waarde aan te trekken, terwijl de minstbetaalde jobs aan armere landen wordt overgelaten," merkt de Amerikaanse krant op.

Een groot aantal van de buitenlandse ondernemers in de Chinese diamantindustrie zijn van Belgische afkomst, terwijl ook een aantal Indiërs zijn uitgeweken. De reden is eenvoudig. Het snijden en slijpen van een diamant kost in India 10 dollar per karaat, in China 17 dollar, in Israël 100 karaat en in België 150 karaat.

Al is India goedkoper, Chinese bedrijven hebben volgens een aantal analisten één van de beste kwaliteitscontroles uit de hele sector. Zij leveren quasi perfect werk af, wat bij de Indische bedrijven veel minder het geval zou zijn. "Antwerpen blijft het centrum van de diamanthandel, maar heeft het snijden en slijpen van de kleinere stenen sinds de jaren zeventig steeds meer naar India zien gaan," aldus de krant. "Datzelfde gebeurt nu ook met de grotere diamanten, die steeds meer naar China gaan."

Een uitmuntende Chinese diamantbewerker verdient ongeveer 300 dollar per maand, maar zijn Amerikaanse collega komt aan 2.000 tot 2.300 dollar. De juwelenimport vanuit China steeg vorig jaar tot 912 miljoen dollar, meer dan zestig keer de Amerikaanse juwelenexport naar China. Veel Amerikaanse producenten hebben dan ook al de deuren dicht gedaan.

Volgens analisten komt de volgende revolutie wanneer China zijn munt zal opwaarderen. "De prijs van de diamanten wordt wereldwijd berekend in dollar en een sterkere yuan kan ervoor zorgen dat ze ook binnen de financiële mogelijkheden van de Chinezen zullen liggen," aldus The New York Times. "Een groeiende vraag in China zou de diamantprijs op de wereldmarkt doen stijgen. Het grootste voordeel daarbij zou weggelegd zijn voor de Chinese diamant- en juweelindustrie, want China heft zware taksen op ingevoerde juwelen."

Voorlopig blijven diamanten in China nog behoorlijk duur, maar toch is er een groeiende interesse van de Chinese consumenten. Sommigen verwachten zelfs dat de diamanten het traditionele jade over het hoofd zullen groeien. Tot twee jaar geleden hield de Chinese regering strikt de hand aan de diamanthandel, want dat was één van de mogelijkheden om grote sommen geld in en uit het land te bewegen.

In Panyu kijkt men volgens de krant echter de andre kant uit toen bleek dat de diamantindustrie op het einde van de jaren negentig aan belang won en de stad de kans zag om een voorsprong te nemen op de rest van het land.

17:05 Gepost door Marcho | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Economie en onderwereld volgen zelfde pad

Een drugsdealer en een kassierster van een McDonald's hebben meer met elkaar gemeen dan men op het eerste zicht zou denken. Dat stellen de Amerikaanse economist Steven D. Levitt en journalist Stephen J. Dubner in hun nieuw boek.

"De dealer is in zijn bende hetzelfde als de kassierster in haar werkomstandigheden," voeren Levitt en Dubner aan in hun boek 'Freakonomics - A Rogue Economist Explores the Hidden Side of Everything'. "Beiden zijn goed functionerende raderen in een strikt hiërarchisch systeem, waarvan enkelen leven van de arbeid en inzet van veel anderen."

Iedereen weet dat de kassierster bij McDonald's niet de grote geldverdiener is, maar weinigen beseffen dat de crack-dealer in het ghetto van Chicago dezelfde spelregels volgen. "Beiden hebben ook dezelfde droom," stellen de auteurs. "De kleine man wil hoger op de ladder komen."

"De ene wil restaurant-gerant worden voor hij als manager van het bedrijf miljoenen verdient. De andere wil van eenvoudige voetsoldaat met een vergoeding van 3,30 dollar per uur en een risicovol bestaan uitgroeien tot een bendeleider met een maandinkomen van 8.500 dollar."

De auteurs laten in hun boek ook uitschijnen dat ook de economische wereld een hele ondergrondse samenhang kent. "Amerikaanse docenten zijn even corrupt als de leden van een Japanse gangsterbende," voeren ze aan. "De Ku-Klux-Klan en de immobiliënmakelaar baseren hun macht op dezelfde informatie-voordelen."

'Freakonomics' wil de lezer aanzetten om schijnbaar logische en algemeen bekende samenhangen niet zonder meer te aanvaarden, maar die kritisch benaderen. "Wie de beursevoluties volgt of de commentaren van analisten en experten leest, weet dat er over vele samenhangen heel uiteenlopende meningen de ronde doen," aldus nog Levitt en Dubner.

15:18 Gepost door Marcho | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Eurostar mikt op zakenlui

Vanaf september zal Eurostar wagons aanbieden die exclusief voor zakenmensen zijn voorbehouden. Dat meldt de Britse krant The Times. Dat is één van de belangrijke veranderingen die kaderen in de nieuwe strategie van de treinmaatschappij.

Eurostar verwacht dit jaar ongeveer 7,5 miljoen mensen te vervoeren tussen Londen, Parijs en Brussel. De aankondiging komt vlak na de bekendmaking van de vliegtuigmaatschappij British Midland dat voortaan business-class op de meeste van zijn Europese vluchten vanop Heathrow zou geschrapt worden.

Volgens Richard Brown, topman van Eurostar, zou de nieuwe strategie gepaard gaan met een investering van ongeveer 27 miljoen pond. Het bedrijf wil de kloof tussen het treinvervoer tussen de Europese hoofdsteden en zijn aandeel op de markt van de business-class verkleinen. Eurostar vervoert 78 procent van alle passagiers tussen Londen en Parijs, maar slechts 55 procent van het zakenvervoer.

Op dit ogenblik tellen de Eurostar-treinen zes eerste klas-wagons, die minder, maar meer comfortabele zetels hebben dan de gewone wagons. Vanaf september zal deze eerste klasse gesplitst worden in twee verschillende services. Naast de leasure-select komt er ook een business-premier.

Wie voor deze laatste formule kiest moet slechts tien minuten voor het vertrek inchecken, geniet van een luxe-diner, heeft toegang tot de Eurostar-lounges en krijgt aan de twee einden van de route een chauffeur-service. Prijzen variëren van 319 tot 430 pond voor een retour-ticket Londen-Parijs. Dat luxe-aanbod geldt niet voor de leasure-select. Bovendien moet men daar ten laatste dertig minuten voor vertrek inchecken.

13:40 Gepost door Marcho | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Amerikanen proeven van duurdere wijnen

Amerikaanse wijndrinkers beginnen een duurdere smaak te ontwikkelen. Dat blijkt uit een studie van het onderzoeksbureau ACNielsen. De wijnverkoop ging er het voorbije jaar goed op vooruit, maar vooral de duurdere wijnen zagen hun marktaanbod gevoelig groeien.

Flessen van meer dan elf dollar zagen de verkoop met 19 procent stijgen. De verkoop van flessen tussen zeven en elf dollar ging met zes procent vooruit. De goedkopere wijnen gingen er 1,4 procent op vooruit.

Achter die evolutie zit volgens de analisten niet alleen een verbeterende economie, maar ook nieuwe wijnen, nieuwe verpakkingen en nieuwe etiketten. Bovendien zouden de Amerikanen ook meer kennis hebben over wijnen.

Maar het persbureau Associated Press stelt dat ook de film 'Sideways', over twee vrienden op reis door het wijngebied van Californië, een rol heeft gespeeld. "Daardoor lijkt de verkoop van pinot noir gevoelig gestegen te zijn," aldus het persbureau. "Eén van de personages heeft immers een voorliefde voor deze wijnsoort en weigert Merlot te dringen."

De verkoop van pinot noir ging tijdens de eerste drie maanden van dit jaar met niet minder dan 55 procent vooruit. "De pinot noir is één van de duurdere wijnen en dat zou de opmerkelijke groei van die prijscategorie voor een gedeelte kunnen verklaren," aldus ACNielsen. "De film is dan ook een echte reclamecampagne voor de wijnindustrie."

In vergelijking met de bieren en sterke dranken, wordt er in de Verenigde Staten weinig reclame gemaakt voor wijnen. "Elke aandacht voor wijn doet de consumptie stijgen," wordt er opgemerkt. De groei van de Merlot-wijnen is vertraagd, maar blijft naar Chardonnay wel de meest populaire soort. De andere soorten - pinot noir, syrah en shiraz en pinot gris - zagen hun markt fors toenemen.

Andere analisten stellen dat wanneer mensen een iets duurdere wijn proberen, ze de neiging hebben om nadien op dat hogere prijsniveau te blijven.

11:23 Gepost door Marcho | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Beleeft zeilschip commerciële comeback?

Het zeilschip zou wel eens een opmerkelijke comeback kunnen maken. Dat is alvast de bedoeling van de Zweeds-Noorse rederij Wallenius Wilhelmsen, dat een hoogtechnologisch zeilschip heeft ontworpen, uitsluitend aangedreven door de wind en golven. Wallenius wil daarmee anticiperen op een vraag naar milieuvriendelijker schepen.

"De brandstofkosten en milieumaatregelen zullen de scheepvaart de volgende twintig jaar dwingen om met groenere schepen op zee te gaan," stipt het persbureau Reuters aan. "Gedeeltelijk is dit ontwerp het gevolg van de verwachte evoluties in de milieuwetgeving, maar we willen ook beschouwd worden als vernieuwers," benadrukte Lena Blomqvist, milieuverantwoordelijke van het bedrijf. "We beseffen dat we een deel van het probleem vormen en we willen ook een deel van de oplossing zijn."

Het schip in kwestie - de Orcelle - zal nagenoeg geen gassen uitstoten en Wallenius hoopt dat het schip 10.000 auto's en vrachtwagens zou kunnen vervoeren en het patroon neerzetten voor het toekomstige cargotransport op zee.

De Orcelle is genoemd naar een bedreigde dolfijnensoort en wordt aangedreven door hightech-zeilen en fuiken onder de waterlijn die de energie van de golven moeten opvangen. Verder zijn er zonnecellen voorzien om de elektrische motoren te voeden.

"Op de oceaan heeft men een bijna ongelimiteerde toegang tot energie," benadrukte Per Brinchmann, ontwerper van de Orcelle. "De albatros krijgt 98 procent van zijn energie van de wind en twee procent van zijn vleugels.

Wallenius heeft het brandstofverbruik van zijn vloot de jongste jaren al teruggebracht met tien procent en ook de uitstoot van broeikasgassen beperkt. De International Maritime Organisation is trouwens van plan om zwavelhoudende brandstoffen vanaf 2006 in sommige gebieden te verbieden. De rederij merkt op dat lagere zwavelniveau's de brandstof wel twintig dollar per ton duurder maken.

Bovendien eisen investeerders ook steeds meer dat de rederijen werk maken van een milieuvriendelijk beleid. Ook klanten voeren corporate responsibility in en eisen dat tevens van hun leveranciers.

Wallenius wijst erop dat de Orcelle niet alleen de vervuiling door brandstof vermijdt. "Het design van het schip elimineert ook de nood aan ballastwater, dat tot 7.000 organisismen kan bevatten," wordt er opgemerkt. "Indien die buiten hun natuurlijk ecosysteem weer worden losgelaten, kan dat zware gevolgen hebben."

Ook WWF-specialist Simon Walsmley voerde aan dat het ballastwater een gigantisch probleem is. "Het heeft invloed op de biodiversiteit en kan gevoelige soorten compleet doen verdwijnen," vertelde hij. "Vooral de poolgebieden lopen daarbij grote risico's."

Geschat wordt dat jaarlijks drie tot vijf miljard ton ballastwater over de hele wereld wordt getransporteerd. "Dat is niet veel minder dan de zes miljard ton cargo die in 2003 werd vervoerd," aldus nog Reuters. "In 2009 zou de IMO hierrond maatregelen willen introduceren."

Misschien wordt de Orcelle nooit gebouwd, maar Wallenius meent dat veel van de gebruikte technologieën de volgende twintig jaar in de scheepvaart ingang zullen hebben gevonden. Het WWF staat achter het project, maar stelt dat de scheepvaartindustrie nog veel verder moet gaan. "Op elk niveau moet de industrie doorgelicht worden, van ontwerp tot sloop."

10:04 Gepost door Marcho | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Economie in de media

In Nederland heeft een kermisexploitant bij de politie klacht neergelegd wegens diefstal van een een reuzenrad. Onbekenden hebben vorig weekeinde in Apeldoorn de zestien staanders, de acht poten en de hoofdas van het veertig meter hoge reuzenrad van de Groningse kermisexploitant Jan Lamberink gestolen. De dieven gingen er op klaarlichte dag van door met de truck en daarop de meest belangrijke onderdelen voor de rondtrekkende kermisattractie. De truck werd een paar dagen later teruggevonden bij Weesp. De lading was echter spoorloos verdwenen. De politie heeft de zaak in onderzoek, maar van de daders ontbreekt vooralsnog elk spoor.

Thailand heeft maandag officieel een waarschuwingscentrum in gebruik genomen tegen nattuurrampen. Het systeem wordt ruim vijf maanden na de verwoestende tsunami's van tweede kerstdag geïntroduceerd. In het geval van een tsunami kan binnen vijftien minuten worden gewaarschuwd, zei de Thaise premier Thaksin Shinawatra tijdens de openingsceremonie. Hoewel het waarschuwingssysteem tegen tsunami's nog niet helemaal klaar is, functioneert het voldoende voor dit moment, aldus de regeringsleider. Speciale boeien die de komst van een tsunami kunnen detecteren, moeten nog op zee worden gelegd. Het waarschuwingscentrum kan ook optreden in het geval van andere natuurcatastrofes zoals overstromingen, bosbranden, gevaarlijke ongelukken met chemisch materiaal en aardbevingen. Waarschuwingen voor natuurrampen worden onder de aandacht gebracht van het publiek via radio, televisie en sms'jes. De tsunami's van eind december eisten in Thailand bijna 5400 levens. Het totale dodental in Azië en Afrika van het natuurgeweld op tweede kerstdag staat op 176.000 doden en 50.000 vermisten.

De zuid-Spaanse regio Andalusië gaat met sms-berichten inwoners waarschuwen tegen hoge zomertemperaturen. Volgens regionale weerdiensten zijn de berichten vooral bedoeld voor inwoners die gevoelig zijn voor extreme hitte, zoals ouderen en gehandicapten die alleen wonen. Ook ouders van kinderen onder de vier jaar kunnen zich voor de dienst inschrijven. De sms-berichten waarschuwen als de temperatuur boven de 40 graden Celsius komt. Ook de Spaanse hoofdstad Madrid begint met een drie maanden durende campagne om te voorkomen dat mensen bezwijken aan de zomerhitte. Zo is er onder meer een telefoonnummer opengesteld van het Rode Kruis. De Spaanse weerdiensten verwachten een warme zomer. Vorig jaar overleden zeker 39 mensen door de hitte. In 2003, toen in heel Europa tienduizenden mensen stierven door extreem hoge temperaturen, stierven 141 Spanjaarden meer dan normaal is in de zomerperiode.

Philips gaat 40 miljoen euro investeren in LCD-technologie. Vooral de vestiging in Roosendaal zal daarvan profiteren, meldde het elektronicaconcern maandag. Door de investering neemt de vraag naar hoog geschoold personeel bij Philips Lighting toe. De verlichtingstechnologie zorgt er volgens Philips voor dat de beeldkwaliteit van de breedbeeldschermen verbetert terwijl er minder energie wordt verbruikt. Philips Lighting investeert dit jaar in totaal 200 miljoen euro. Ongeveer de helft daarvan gaat naar de vestigingen in Roosendaal, Aken en Turnhout. Het Philips-onderdeel is wereldwijd leider op het gebied van licht. Lighting wil de komende jaren een omzetgroei realiseren die uitkomt boven de 1 tot 2 procent van de afgelopen jaren. Philips schroeft ook het bedrag dat besteed wordt aan onderzoek en ontwikkeling verder op. De afgelopen vijf jaar groeide dat al van 2,8 tot 4,3 procent. Philips Lighting verwacht veel van de nieuwe LCD-technieken, maar ook van nieuwe toepassingen van ultraviolet licht. Daarmee kan bijvoorbeeld zonder toevoeging van chemicaliën water en lucht worden gezuiverd.

Groot-Brittannië begint dit jaar met de bouw van zijn eerste elektriciteitscentrale die stroom opwekt met behulp van gras. Dat berichtte de Britse publieke omroep BBC maandag. Het project moet de regering van Tony Blair een milieuvriendelijker imago geven. De biomassacentrale in de regio Staffordshire gaat bijna 10 miljoen euro kosten en heeft een vermogen van 2 megawatt. De generator kan circa 2000 huishoudens in Engeland van energie voorzien. De brandstof van de centrale is olifantsgras, een grassoort die oorspronkelijk uit Afrika komt, maar nu ook in Groot-Brittannië wordt gekweekt. Volgens directeur Amanda Gray van het uitvoerende bedrijf Eccleshall Biomass kan de nieuwe centrale de regering helpen de uitstoot van het broeikasgas CO2 in te perken. Londen wil de uitstoot van koolstofdioxide voor 2050 met 60 procent terugdringen.

Het heeft even geduurd, maar de Ceres Paragon containerterminal in Amsterdam heeft eindelijk klanten binnengehaald. Vanaf augustus zullen containerschepen van de Grand Alliance de overslag aandoen. Het gaat om twee vaste lijndiensten die wekelijks de hoofdstedelijke haven gaan binnenlopen. Eén daarvan is een bestaande lijn die de Japanse havens met Amsterdam verbindt. De andere is een nieuwe dienst die de belangrijkste Chinese havens aandoet. Daarmee krijgt Amsterdam voor het eerst vaste transatlantische containerverbindingen. De twee lijndiensten zullen samen minimaal 100.000 containers per jaar afhandelen bij de terminal. De Grand Alliance is een samenwerkingsverband van vijf rederijen: Hapag Lloyd, MISC, OOCL, P&O Nedlloyd en NYK. NYK is aandeelhouder van de Ceres Paragon Terminal. De terminal is al operationeel sinds 2002, maar had tot nu toe geen vaste lijndiensten.

Twintig personen, onder wie topmanagers uit het bedrijfsleven, zijn gearresteerd in wat voorlopig het grootste bedrijfsspionageschandaal van Israël lijkt te zijn. De affaire is zo omvangrijk dat de zaak schade aan de economie kan toebrengen. Tot dusver zijn vijftien bedrijven, waaronder de grootste van Israël, betrokken bij het onderzoek sinds het begin in november. Maar de politie liet maandag weten dat het aantal kan oplopen tot zestig. De politie van Israël heeft bij het onderzoek hulp gekregen van fraudeteams in Groot-Brittannië, Duitsland en de Verenigde Staten. Twee mensen zijn opgepakt in Groot-Brittannië. Ze worden mogelijk naar Israël uitgezet. Onder de verdachten die in hechtenis zijn genomen, zijn werknemers van de satelliettelevisiezender YES, van de telecombedrijven Pelephone en Cellcom en van Mayer Cars en Trucks, de enige importeur in Israël van de automerken Volvo, Honda en Jaguar. De zaak kwam aan het rollen toen de politie een tip kreeg dat zakenlieden een virus gebruiken om hun concurrenten in de automobielsector en in de satelliet- en telecomindustrie te bespioneren, aldus de politie. Daardoor konden de virtuele inbrekers alle handelingen uitgevoerd in het systeem nagaan en in sommige gevallen de computer op afstand besturen. De schepper van dit programma, Michael Haefrati (41), werd in Londen opgepakt samen met zijn vrouw. Het schandaal zou kunnen uitmonden in een economische crisis, aldus de voormalige minster van Handel en Industrie van Israël, Micha Harish.

De Zimbabwaanse regering heeft Zimbabwe Air op het matje geroepen, zo meldde maandag de door de staat gecontroleerde krant The Herald. De kwakkelende vliegmaatschappij Zimbabwe Air ligt onder vuur nadat ze onlangs in een Boeing slechts één passagier vervoerde. Het bedrijf heeft met Dubai een nieuwe bestemming in het aanbod opgenomen, maar er lijkt niet veel klandizie voor. Het 'incident' gebeurde twee weken geleden. De passagier had alle 205 stoelen van de Boeing 737 voor zich alleen, tijdens zijn 6000 kilometer lange vlucht van Dubai naar Harare. Heen zaten er volgens de krant 49 passagiers in. Het toestel moet 120 mensen vervoeren om uit de kosten te komen. Een hoge functionaris van de Zimbabwaanse luchtvaartautoriteiten noemt het raar dat het bedrijf op Dubai is gaan vliegen zonder goed te kijken of daar wel vraag naar is.

China schaft de exportheffing af op 78 soorten textielproducten. Ook de geplande verhoging van de heffing op 74 categorieen van textielproducten is van de baan. De maatregel gaat in op 1 juni. Het gaat om exportheffingen op onder meer T-shirts, katoenen heren- en damesbroeken en ondergoed en zijden overhemden. Eerder deze maand had China een verhoging van de exportheffing op 74 soorten textielproducten per 1 juni aangekondigd. Daarmee wilde het land de Europese Unie en de Verenigde Staten geruststellen. Die worden overspoeld door goedkope textielproducten uit de Volksrepubliek sinds begin dit jaar een dertig jaar oude internationale handelsovereenkomst afliep. De Europese Unie zegt dat ze haar klachten over het goedkope Chinese txtiel kan staven met cijfers. Dat is de reactie op Chinese beweringen dat Europa's klachten dat de lokale textielindustrie hevig lijdt onder de Chinese import, niet hard te maken zijn. Sinds vrijdag tikt de klok in de handelsruzie tussen Europa en China. Toen is het verzoek van de EU officieel de deur uitgegaan voor een 'urgente raadpleging'. De regels van de wereldhandelsorganisatie WTO schrijven voor dat China verplicht is om dan binnen vijftien dagen iets te doen aan de enorm gestegen export.

De verliezen in de luchtvaart lopen steeds hoger op. De luchtvaartmaatschappijen boekten afgelopen jaar een verlies van 4,8 miljard dollar, dit jaar stijgt dat waarschijnlijk tot 6 miljard dollar. "De crisis in de wereldwijde luchtvaartsector houdt aan'', zei Giovanni Bisignani, directeur-generaal van de internationale organisatie voor de luchtvaart IATA, tijdens de jaarvergadering in Tokio. Werd de branche eerder getroffen door de terroristische aanslagen in de Verenigde Staten, de oorlog in Irak en de uitbraak van de dodelijke longziekte SARS, nu is dure brandstof de boosdoener. De gezamenlijke luchtvaartmaatschappijen zijn dit jaar naar verwachting 83 miljard dollar kwijt aan kerosine, zo'n 39 miljard dollar meer dan in 2003. "De buitengewone prijs van brandstof vernietigt onze winstgevendheid'', aldus Bisignani. "Urgente actie is gewenst.'' De enorme verliezen in de luchtvaart komen vooral uit de Verenigde Staten. Luchtvaartmaatschappijen in dat land hebben het afgelopen jaar met een verlies van 9 miljard dollar afgesloten, terwijl Europese vervoerders juist winstgevend waren. Volgens topman Jean-Cyril Spinetta van Air France-KLM hebben Amerikaanse maatschappijen veel meer last van concurrentie van prijsvechters, omdat ze vooral aan binnenlands vervoer doen. Ondanks de onheilspellende woorden van Bisignani bleef KLM-topman Leo van Wijk optimistisch. "De sector komt slanker en sterker dan ooit uit de crisis'', liet hij op de jaarvergadering weten. Hij wees erop dat luchtvaartmaatschappijen verder in de kosten moeten snijden.

De Amerikaanse regering gaat officieel een klacht indienen bij de Wereldhandelsorganisatie (WTO) over de in haar ogen illegale subsidiëring van vliegtuigbouwer Airbus door de Europese Unie. De Amerikaanse handelsafgevaardigde Rob Portman zei maandag dat Washington zich genoodzaakt ziet die stap te nemen omdat EU-lidstaten opnieuw 1,4 miljard euro in Airbus, de grootste concurrent van de Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing, willen pompen. Volgens de Verenigde Staten werken de Europese subsidies voor Airbus concurrentievervalsend. Brussel stelt dat de Amerikaanse regering op haar beurt Boeing niet toegestane overheidssteun verleent. Begin dit jaar besloten beide partijen een onderhandelingsperiode van drie maanden in te lassen, alvorens het conflict eventueel voor te leggen aan de in Genève gevestigde WTO. De onderhandelingen leverden echter niets op. Eind vorig jaar werd afgesproken dat tijdens de onderhandelingen geen nieuwe overheidssteun voor de ontwikkeling of productie van grote verkeersvliegtuigen aan Airbus of Boeing zou worden verstrekt. Beide partijen dreigden toen naar de WTO te stappen zodra de ander de steun zou hervatten.

Het Britse telecomconcern BT, het voormalige British Telecom, heeft het voorbije boekjaar een ebitda (winst voor belastingen, intresten, afschrijvingen en waardeverminderingen) van 2,085 miljard pond (3 miljard euro) gerealiseerd. Dat maakte het telecombedrijf maandag bekend op een persconferentie in Diegem, waar ook de Benelux-resultaten werden toegelicht. De omzet steeg met 2 procent tot 18,6 miljard pond (27 miljard euro). De schuldenberg is met 8 procent gedaald en tot 7,8 miljard pond (11,3 miljard euro) afgebouwd. Ten aanzien van vorig jaar stegen de inkomsten binnen de Benelux met 8 procent tot 509,8 miljoen euro. Ten opzichte van 2001 is dat een stijging met 26,5 procent. "Daarnaast kende ook de ebitda een duidelijke groei en bedroeg ruimschoots meer dan 50 miljoen euro," aldus Michel De Coster, regiomanager van de Benelux. "BT Benelux zal in de eerste plaats ook het komende jaar dezelfde klanten blijven benaderen als voordien, te weten de grote lokale en internationale bedrijven met een zetel in België", aldus nog De Coster. Daarnaast zal het bedrijf meer en meer de focus leggen op outsourcing en op ICT-practices, waaronder het beheer van de veiligheidsproblematiek van de klant en van de oplossingen die de gebruiker nodig heeft om mobiel bereikbaar te zijn, zo luidde het nog.

De Antiwitwascel of Cel voor Financiële Informatieverwerking (CFI) heeft vorig jaar 55 procent meer dossiers dan in 2003 geopend, zo blijkt uit het elfde activiteitenverslag van de CFI. In de periode van 1 januari tot 31 december 2004 ontving de CFI 11.234 meldingen van verdachte verrichtingen wegens de financiële instellingen en van de andere meldingsplichtige beroepen. Op basis daarvan opende de CFI 3.163 nieuwe dossiers, waarvan 664 werden doorgemeld aan de bevoegde procureurs des konings of aan de federale procureur op grond van ernstige aanwijzingen van witwassen afkomstig van ernstige misdaadvormen of van financiering van terrorisme. De CFI maakte de resultaten maandagavond bekend. Volgens de CFI is er 11.717,01 miljoen euro mee gemoeid. Deze gelden zijn voornamelijk afkomstig uit ernstige en georganiseerde fiscale fraude (38,5 procent), uit illegale handel in goederen en koopwaren (18,5 procent), uit illegale handel in verdovende middelen (18,4 procent) en uit georganiseerde misdaad (13,6 procent). De hoven en rechtbanken spraken veroordelingen uit in tenminste 665 van deze dossiers. Het totaal aan opgelegde boetes bedraagt 29,82 miljoen euro. Het door de CFI gekende bedrag van de uitgesproken verbeurdverklaringen loopt op tot 517 miljoen euro.

08:08 Gepost door Marcho | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

30-05-05

Amerikaanse televisiereclame stagneert

Ondanks alle positieve boodschappen vertoont de belangrijkste markt voor de Amerikaanse televisiereclame - de grote netwerken - nog geen teken van herstel. Dat stelt marktanalist Merrill Lynch. Dat blijkt volgens het bureau duidelijk uit de cijfers van het eerste kwartaal.

"De inkomsten van de drie grote televisienetwerken vertonen tijdens het eerste kwartaal een lichte achteruitgang," vertelde analiste Lauren Rich Fine aan het magazine Mediapost. "De televisiemarkt staat voor een heel trage start, waarbij de groei beperkt blijft tot een halve procent."

De inkomsten van de drie grote netwerken - ABC, CBS en NBC - gingen tijdens het eerste kwartaal met twee procent achteruit tegenover dezelfde periode het voorbije jaar. "Samen realiseerden ze 2,88 miljard dollar reclame-inkomsten, tegenover 2,94 miljard dollar vorig jaar."

De grootste achteruitgang boekten de sportprogramma's, maar ook de nacht-, dag- en kinderprogramma's moesten het met minder geld doen. Nieuwsprogramma's zagen hun inkomsten stijgen met 12,43 procent. Ook prime time en ochtendprogramma's realiseerden een groei.

De Amerikaanse kabeltelevisie doet het volgens Fina daarentegen wel goed. Daar is een groei van elf procent voorzien, waarmee de sector een aandeel van meer dan tien procent van de totale televisiemarkt zou innemen.

23:11 Gepost door Marcho | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Gibraltar krijgt betere grensovergang

Gibraltar heeft in zijn geschiedenis heel wat bezoekers gehad, van de Feniciërs, de Carthagenen, de Romeinen, de Vandalen en de Goten tot de Moren, die er eeuwenlang de plak zwaaiden. In 1462 werd de rots echter ingenomen door Spaanse troepen, tot een Engels-Nederlands leger Gibraltar in 1704 in bezit namen. Door het Verdrag van Utrecht in 1713 werd het gebied definitief aan de Britten toegewezen.

Tijdens de tweede wereldoorlog was Gibraltar een belangrijke uitvalsbasis voor de geallieerden en belangrijk voor de bevoorrading van Malta en Noord-Afrika. Het racecircuit bij de grens met Spanje werd toen omgevormd tot een vliegveld. Ook vandaag nog wordt de luchthaven uitgebaat door de Britse luchtmacht.

Als een overzees Engels gebied heeft Gibraltar een grote mate van onafhankelijkheid, zeker na de invoering van een eigen grondwet op 30 mei 1969. Economisch wordt Gibraltar vooral beheerst door offshore banking en toerisme. Bovendien is het een belastingsparadijs voor bedrijven. Er zijn dan ook meer ondernemingen geregistreerd dan inwoners, een feit waarover de Europese Unie niet erg gelukkig is.

Jaarlijks bezoeken zeven miljoen toeristen Gibraltar, dat ook bij het cruise-publiek veel populariteit geniet. De grenspost met Spanje krijgt dan ook heel wat verkeer te verwerken, met soms lange wachttijden tot gevolg. Daar zou nu echter verandering in komen, want Spanje heeft onlangs bekend gemaakt het grenscomplex te moderniseren. Dat zou ook kaderen in de plannen om de luchthaven van de rots meer in te schakelen in het Spaanse luchtverkeer.

23:06 Gepost door Marcho | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Auto's moeten anders worden gebouwd

Auto's moeten heel anders worden gebouwd. Dat stelt de Japanse producent Toyota. Een nieuwe ontwerpstrategie moet volgens Toyota voor een kostenbesparing zorgen die de felle prijsstijgingen van de grondstoffen moet opvangen.

"Toyota wil auto-onderdelen op een andere manier ontwikkelen en produceren," voert het persbureau Reuters aan. "Het is onder meer de bedoeling om een aantal onderdelen als één geheel te vervaardigen en niet langer als afzonderlijke elementen."

"Op die manier zouden we componenten kunnen maken waarvoor geen vijzen meer nodig zijn," benadrukte Toyota-topman Mitsuo Kinoshita. "Binnen de huidige manier van werken hebben we de limiet van besparingsmogelijkheden bereikt. Er moet een heel nieuwe benadering komen. We vragen aan onze ingenieurs en leveranciers om terug te gaan naar de basis van het auto-ontwerp."

De productiebesparingen bij Toyota zijn op twee jaar tijd gehalveerd, vooral te wijten aan de verhoogde prijzen van staal en andere grondstoffen. Eind maart bedroeg die besparing 200 dollar per exemplaar, tegenover bijna 500 dollar in 2003.

Deze nieuwe strategie - Value Innovation (VI) - zou zich volgens Kinoshita vanaf 2007 moeten kunnen laten voelen. "Ondertussen zullen we moeten proberen om die hogere prijzen op te vangen," benadrukte hij. Na verscheidene succesvolle jaren, zag Toyota vorig jaar zijn winst nog amper met 0,3 procent stijgen tot 15,47 miljard dollar.

Kostenbesparingen zijn volgens Reuters één van de grote troeven van Toyota. "Daardoor is de Japanse autobouwer het meest winstgevende merk van de wereld geworden," wordt er benadrukt. "Bovendien heeft dat het merk toegelaten zijn auto's steeds aantrekkelijker te maken, zonder de prijzen te moeten opdrijven."

Naast de VI-strategie wil Toyota ook efficiënter gebruik maken van het gebruikte staal. "Op dit ogenblik gebruiken we amper zestig tot zeventig procent," merkte Kinoshita op. "Dat zouden we graag nog met een tiental procent verbeteren. Eén procent verbetering betekent al een gigantische kostenbesparing." Tenslotte wil Toyota op zijn thuismarkt ook het aant

21:55 Gepost door Marcho | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Taalstrijd in ontwikkelingshulp?

Ook in de ontwikkelingshulp wordt gediscrimineerd. Dat stelt Jan Egeland, onder-secretaris-generaal humanitaire hulp van de Verenigde Naties. Er valt volgens hem immers een groot verschil op te merken in de hulp, naargelang het ontvangende land Frans-, Portugees- of Engelssprekend is.

"Landen met een Franse of Portugese voertaal krijgen stelselmatig kleinere steun dan Engelssprekende landen," vertelde hij aan het persbureau IPS. "We hebben een dringende oproep gedaan voor hulp aan het Franssprekende Niger, maar niemand is daar op ingegaan." Egeland stelde dat de hulp zou moeten aangepast zijn aan de noden, maar voegde er aan toe dit in de praktijk helemaal niet het geval is.

Van de twaalf miljoen inwoners van Niger, worden er 3,6 miljoen geconfronteerd met een zware voedselcrisis. "Het beetje voedsel dat er nog was, werd opgevreten door een sprinkhanenplaag, die dan nog gevolgd werd door een bijzonder erge droogte, zodat het land geen voedsel meer voorbracht," aldus IPS.

Internationale hulp is echter achterwege gebleven. "Voor activisten en humanitaire organisaties is dat echter geen verrassing," voegt het persbureau daar aan toe. "Het is niet de eerste keer dat er weinig belangstelling is voor de nood in bepaalde arme Afrikaanse landen, afhankelijk van de taal of het ras."

Het grootste probleem is volgens Bill Fletcher, directeur van het TransAfrica Forum, het feit dat de geïndustrialiseerde wereld Afrika beschouwt als een bodemloos vat waar geen oplossing voor mogelijk is. "Dat maakt de opdracht van de African Union, die de 54 landen van het Afrikaanse continent vertegenwoordigt, echter alleen maar belangrijker," voerde hij aan.

"De Afrikaanse Unie moet operationele banden aanknopen met andere regionale blokken, zoals dat in Latijns-Amerika wordt opgebouwd op initiatief van de Venezolaanse president Hugo Chavez," benadrukte Fletcher. "Tevens moeten er stevige connecties opgebouwd worden met de Afrikaanse diaspora. Op die manier kunnen Afrikaanse migranten en hun nakomelingen een basis vormen voor een ontwikkeling die Afrikaans getint is."

Egeland noemde Niger als het meest vergeten en genegeerde noodgeval van de wereld. "Het groter probleem is echter dat negentig procent van de aandacht besteed wordt aan tien procent van de rampen en oorlogen in de wereld," voegde hij daar aan toe.

Caroline Green van Oxfam International deelt de visie van Egeland. "De meerderheid van de rijke landen laten zich bij hun hulp leiden door de krantenkoppen in plaats van door de werkelijke nood," benadrukte ze.

Ze verwees daarbij naar Noord-Oeganda, waar twee miljoen mensen door de oorlogen tussen strijdheren en de regering uit hun woningen verdreven zijn. Die situatie duurt nu al twintig jaar en is het langstdurende Afrikaans gewapende conflict.

"Desondanks hebben de geïndustrialiseerde landen amper 34 procent afgedragen van de 54 miljoen dollar die door de Verenigde Naties in november vorig jaar voor Oeganda was gevraagd," aldus nog Green. "Men sluit de ogen voor het conflict in Noord-Oeganda en richt zich op conflicten die gegarandeerd media-aandacht krijgen." Hetzelfde geldt volgens haar voor Niger en Mali. Fletcher benadrukte niet snel verbetering te verwachten. "De G8-landen hebben geen materieel belang in een verbetering van Afrika," meende hij.

20:35 Gepost door Marcho | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Hoofdstuk Britse biergeschiedenis afgesloten

In Engeland is een stuk biergeschiedenis afgesloten. In Newcastle is immers de beroemde Tyne Brewery gesloten. De productie wordt overgebracht naar Dunston. Het afscheid werd vastgelegd met 3.000 speciale flessen Newcastle Brown Ale. Die worden echter niet te koop aangeboden, maar zijn bedoeld voor het personeel en het bedrijf.

Vorige maand maakte Scottish Courage, de Britse dochter van Scottish & Newcastle, kondige vorige maand de sluiting aan van de Tyne Brewery, waar 121 jaar lang Newcastle Brown Ale werd geproduceerd. Tegelijkertijd werd ook de aankoop van de Federation Brewery in Dunston bekend gemaakt. Op die locatie zal de productie worden gecombineerd.

Beide brouwerijen waren immers dicht bij elkaar gevestigd, maar opereerden onder hun capaciteit. Tests in Dunston zouden uitgewezen hebben dat de speciale smaak van de Brown Ale behouden kan blijven. Volgens Tyne-specialist Jim Merrington is met de verhuis naar Dunston de cirkel rond. Daar begon oprichter John Barras immers in 1770 met het bedrijf dat nu dus naar zijn basis terugkeert.

De geschiedenis van de Tyne Brewery gaat terug tot 1868, maar John Barras vestigde er zich in 1884. In 1890 werd Newcastle Breweries geboren en de Brown Ale wordt er sinds 1927 gebrouwen. Het bier wordt op dit ogenblik uitgevoerd naar 41 landen.

Het bier was volgens Merrington ook een onmiddellijk succes. "De brouwer kreeg de dag na de eerste verkoop telefoon van de politie met de vraag om het bier minder sterk te maken," benadrukte hij tegenover de BBC. "Alle cellen waren immers vol." Merrington voegde er aan toe gelukkig te zijn dat Brown Ale in de Tyne-regio kon blijven.

Merrington werkt aan een boek over de Tyne Brewery.

17:54 Gepost door Marcho | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Mooie toekomst voor Aziatische luchtvaart

Ondanks het Irak-conflict, de Sars-ziekte, de vogelgriep en de tsunami-ramp hebben de Aziatische luchtvaartmaatschappijen een recordjaar achter de rug. Dat blijkt uit statistieken van het Center for Asia Pacific Aviation. Gezamenlijk zou de Aziatische vliegwereld 2,4 miljard euro winst gemaakt hebben, terwijl de Amerikaanse en Europese concurrenten overwegend verliezen moesten inschrijven.

Ondanks de hoge olieprijzen zien analisten voor de Aziatische luchtvaartmaatschappijen overwegend positieve tekenen. "Op middellange en lange termijn wordt er rekening gehouden met meer passagiers, meer vracht, nieuwe luchthavens en meer vliegtuigbestellingen," schrijft de Duitse krant Die Welt.

Het regionaal verkeer zou volgens de International Air Transport Association (IATA) tegen 2008 met 8,3 procent toenemen. Die groei wordt vooral gedragen door een krachtige economische groei van vooral India en China. Het voorbije jaar zagen de Chinese vliegtuigmaatschappijen het passagiersaantal met 37 procent toenemen tot 120 miljoen mensen. Voor dit jaar wordt met een groei van 15 procent rekening gehouden.

Verder verwachten vliegtuigbouwers dat China de volgende twee decennia jaarlijks honderd nieuwe toestellen zou kopen, terwijl elk jaar 2.000 nieuwe piloten zouden aangeworven worden. In Japan worden nieuwe luchthavens gebouwd. Op de binnenlandse vlucht Tokyo-Sapporo worden nu al jaarlijks tien miljoen passagiers geteld. Dat binnelands verkeer in Japan komt jaarlijks aan honderd miljoen reizigers, zeventien miljoen meer als internationale vluchten.

Kansai International Airport, gebouwd op een kunstmatig eiland in de baai van Osaka, heeft voor de eerste keer sinds zijn opening in 1994 winst gemaakt (30 miljoen euro). Het succes van Kansai is volgens Die Welt vooral te wijten aan de stijging van het aantal internationale vluchten. "Het overstappen op binnenlandse vluchten gaat er immers veel vlotter dan op Narita in Tokyo," wordt er aan toegevoegd.

Kansai heeft sinds het begin van dit jaar concurrentie gekregen van Centrair, een nieuwe luchthaven die eveneens op een kunstmatig eiland werd gebouwd. Dat project heeft een investering gevergd met 770 miljoen euro. Gerekend wordt dat de nieuwe luchthaven jaarlijks twaalf miljoen passagiers zal ontvangen.

All Nippon Airways (ANA) verdubbelde het voorbije jaar zijn winst tot 576 miljoen euro en zag zijn omzet met 6,2 procent groeien. Concurrent Japan Airlines (JAL) realiseerde een omzetstijging van tien procent en boekte een winst van 415 miljoen euro.

15:49 Gepost door Marcho | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Tweedehands steeds populairder

De vraag en het aanbod van tweedehands artikelen zijn de afgelopen tijd spectaculair gestegen. Dat is vooral te merken aan het groeiend succes van internetsites die zijn gespecialiseerd in de verkoop van tweedehands spullen.

"De plotselinge populariteit van tweedehands producten kan opvallend genoemd worden omdat het tot voor enkele jaren geleden nogal genant werd gevonden om gebruikte artikelen te kopen," schrijft het magazine Elsevier.

Een enquete uit 1992 gaf aan dat de kopers van tweedehands artikelen meestal relatief arm waren en kinderrijk ware, De meeste ondervraagden wilden niets met tweedehands spullen te maken hebben. Spullen werden nieuw gekocht en de afgedankte artikelen werden gewoon weggegooid.

De opkomst van de internet-handel heeft echter veel hoogopgeleide, meer welvarende kopers en aanbieders aangetrokken. "Ook de economische malaise heeft waarschijnlijk een belangrijke rol gespeeld bij de mentaliteitsverandering ten aanzien van gebruikte artikelen," aldus nog Elsevier.

14:21 Gepost door Marcho | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Afvalwaters dodelijk voor koraal

Afvalwaters vormen een steeds groter bedreiging voor koraalgebieden. Dat blijkt uit een studie van enkele Amerikaanse universiteiten. Door het lozen van onbehandeld afvalwater blijkt het koraal in een bijzonder snel tempo af te sterven.

"Bacteries en andere stoffen in afvalwaters spelen een belangrijke rol in het ziektepatroon van koraalriffen," verwoordde bioloog Longin T. Kaczmarsky de studie van de universiteiten van Long Island (New York) en Puerto Rico. Het onderzoek werd verricht op het Caraïbische eiland Saint Croix. Kaczmarsky wees erop dat koraalriffen de natuurlijke biotoop zijn van miljoenen organismen en van vitaal belang zijn voor het oceaanleven. "Ze zijn het regenwoud van de zee," benadrukte hij.

Rond de stad Frederiksted, waar onbehandeld afvatwater geregeld in zee werd geloosd, bleek dertig procent van het koraal aangetast te zijn door twee ziektes, waarbij een halve meter per week afsterft. In Butler Bay, vijf kilometer verder, wordt geen afvalwater geloosd en daar bleek slechts drie of vier procent aangetast te zijn.

Koraalziekte wordt volgens Jack Sobel, woordvoerder van het Amerikaanse Ocean Conservancy, echter niet alleen door afvalwater veroorzaakt, maar door menstelijke activiteiten in het algemeen. Zo worden riffen in Haiti en Jamaica vernietigd door de visserij, waardoor algen-etende vissen worden gedood. Erosie zorgt er bovendien voor dat het koraal niet voldoende zonlicht krijgt. Koraalgebieden in het Bahama-gibied, Belize en Columbia zijn relatief gezond omdat zij slechts dunbevolkt zijn. Ook stormen en vulkaanuitbarstingen vormen een bedreiging voor het koraal.

12:57 Gepost door Marcho | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Japanse vrouwen ondervertegenwoordig in research

Japanse vrouwen zijn zwaar ondervertegenwoordigd in de wereld van het wetenschappelijk onderzoek. De Japanse regering waarschuwt dan ook dat er dringend maatregelen genomen moeten worden om die ongelijkheid weg te werken. Ook op het vlak van politieke gelijkheid moet er nog een hele weg afgelegd worden.

Vorig jaar waren er in Japan ongeveer 96.000 vrouwen actief in het wetenschappelijk onderzoek. Dat is amper 11,6 procent van de hele onderzoeksbevolking en blijft veel achter ten opzichte van andere landen. Zo blijkt in Spanje de onderzoeksbevolking voor 35,4 procent uit vrouwen te bestaan, terwijl de verhoudingen ook in de Verenigde Staten (32,5 procent), Frankrijk (27,5 procent) en Groot-Brittannië (26 procent) iets minder onevenwichtig te zijn.

Onder meer de opvoeding van de kinderen belet Japanse vrouwen volgens onderzoekers tenvolle hun kansen in het wetenschappelijk onderzoek te ontplooien. Ze stellen dat het nodig is om de werkomstandigheden voor vrouwelijke onderzoekers te verbeteren, zodat ze hun werk en de opvoeding van de kinderen kunnen combineren.

Een studie van het World Economic Forum voert aan dat Japan op het gebied van vrouwenemancipatie ver achterblijft op andere geïndustrialiseerde landen. Het land staat slechts op een 38ste plaats, zelfs na China (33ste). Er wordt aan toegevoegd dat Japan op het gebied van vrouwelijke gezondheidszorg weliswaar op de derde plaats staat, maar op het gebied van economische en politieke kansen voor de vrouw nog grote tekorten heeft.

10:58 Gepost door Marcho | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Russische economie weer gewelddadiger

Na een periode van relatieve rust, wordt de economische machtstrijd in Rusland weer meer gewapenderhand uitgevochten. In eerste instantie worden daarbij binnenlandse topfiguren uit het zakenleven geviseerd, maar ook buitenlandse bedrijven blijven niet buiten schot. Het aanzien van de Russische economie gaat dan ook zienderogen achteruit.

Sergej Burow, onderdirecteur van het olieconcern Yuganskneftegaz en vele jaren één van de topmensen van het Yukos-imperium, werd in de oliestad Neftejugansk neergeschoten toen hij uit zijn auto stapte. Hij werd daarbij zwaar gewond. De jongste aanslag in Neftjugansk had plaats in 1998, toen de burgemeester op straat werd neergeschoten.

"Bloed en olie raken in Rusland weer vermengd," stelt de Duitse krant Die Welt. "Er is een gewelddadige machtstrijd aan de gang, waarbij toplui van de concurrentie uit de weg worden geruimd. Maar het gaat dan ook om vele miljarden dollar en de hoge prijzen van petroleum, gas en staal wekken begeerte op. Niet zelden is ook de Russische staat betrokken."

In het begin van de jaren negentig, toen de Russische economie geprivatiseerd werd, waren aanslagen dagelijkse kost. Daarna werd het een tijdje rustiger, maar het geweld laait nu weer op. Vooral de absolute toplui worden nu geviseerd. Anatolij Tschubajs, bestuursvoorzitter van de energiereus Unified Energy Systems (UES), overleefde onlangs met veel geluk een bomaanslag. Er zouden in totaal al vier aanslagen op hem zijn gepleegd.

"Ondernemers lopen vandaag veel meer risico dan tien jaar geleden," vertelde onderzoeker Leonid Kondratjuk aan de Duitse krant. Hij berekent het aantal huurmoorden op 500 en 700 per jaar. "Maar dat is een statistisch cijfer," benadrukte hij. "De reële cijfers liggen waarschijnlijk twee tot drie keer hoger." Valentin Stepankov, een andere expert, heeft het over 5.000 aanslagen.

Na Zuid-Afrika is Rusland wereldwijd het land met de meeste moordaanslagen. Jaarlijks worden er 33.000 mensen vermoord, wat 34 doden op 100.000 inwoners betekent. Dat is drie keer hoger dan in West-Europa. In Rusland zouden bovendien 10.000 mafia-groepen actief zijn. "Die werken trouwens dikwijls samen met de zekerheidsdiensten," aldus Die Welt.

Die Welt merkt op dat in de Russische kranten geregeld berichten te vinden zijn over moordaanslagen op zakenlui. "Dat is in schril contrast met het imago van een geciviliseerde staat van de westerse economie dat Rusland zich probeert toe te eigenen," aldus de krant.

Benadrukt wordt dat het zekerheidsgevoel van de Russische ondernemers onder president Wladimir Poetin duidelijk achteruit is gegaan. "Door de eigendom van de oliebaronnen, de kapiteins van de Russische economie, in vraag te stellen, zorgt Poetin voor onrust," meent de krant. "Wanneer hij dan nog spreekt dat strategische sectoren voorbehouden moeten blijven aan de Russische staat, is niets meer zeker."

Zo wil Poetin de grondstoffenindustrie nationaliseren. "Dat heeft een signaalfunctie voor de hele economie," benadrukt de krant. "Het eigendomsrecht wordt daarmee in Rusland weer fundamenteel in vraag gesteld. Concurrenten beginnen weer aanspraak te maken op de goederen van anderen."

In die strijd raken ook beambten verstrikt. "Zij beschouwen zichzelf dikwijls als ondernemer of willen dat worden," aldus de krant. "Zij zitten aan de schakelkast. Wie in het ministerie van grondstoffen vergunningen moet uitschrijven, heeft de macht over miljarden dollars, terwijl hij zelf ongeveer duizend dollar per maand verdient."

Poetin maakte een begin door Yukos, het grootste privébedrijf van het land, aan te pakken. "Dat was een zuivere overname," meent de krant. "Belastingsambtenaren en openbare aanklagers hebben ervoor gezorgd dat Yukos financieel door de knieën ging en het management in de gevangenis zit of in ballingschap is gevlucht. Binnen het Kremlin vechten diverse groepen nu om het Yukos-vermogen van dertig miljard euro."

Yuganskneftegaz, het concern van Burow, was het kernbedrijf van Yukos. Inmiddels is Yuganskneftegaz eigendom geworden van het staatsbedrijf Rosneft, dat vanuit het Kremlin geleid wordt.

In die strijd genieten ook buitenlanders weinig bescherming. "Ze zijn echter meestal in kleinere niche-markten actief, waar de belangen minder hoog liggen en zij minder risico lopen," aldus Die Welt. Maar ook daarvan zijn er voorbeelden. "De Amerikaan Frank Neuman, eigenaar van de meubelketen Abitare werd in zijn bureau door gemaskerde mannen overvallen en gedwongen het bedrijf over te maken aan zijn toenmalige zakenpartner."

Neuman verloor daarbij vijf miljoen dollar en vluchtte naar de Verenigde Staten. "Toen hij nadien toch nog eens naar Rusland wou reizen, kreeg hij een vermoeden van de personen met wie hij te maken had," stipt de krant aan. "Aan de grens werd zijn reispas immers geconfiskeerd. Hij was persona non grata in Rusland."

Ook Trinity Motors, eigendom van een Canadees en twee Britten, kreeg met de twijfelachtige moraal van de Russische economie te maken. Het bedrijf ligt aan de exclusieve Twerskaja in Moskou en blijkbaar heeft ook het Kremlin zijn oog laten vallen op het pand.

Vorige week had er een inval plaats van een 25-tal Russische overheidsambtenaren. Het personeel werd naar huis gestuurd en de uitstalramen werd wit geverfd en de sloten veranderd. Het voorbije jaar zouden er alleen al in Moskou ongeveer 200 dergelijke illegale overnames zijn gebeurd.

De eigendomsstrijd wordt volgens Die Welt steeds harder gevoerd omdat de Russische rechtsstaat niet meer functioneert. "Het zwakke rechtssysteem maakt zulke uitwassen mogelijk," meent de krant. Expert Kondratsjuk merkte op dat het gemakkelijker is om een huurmoordenaar in te schakelen dan een proces te beginnen. "Een proces sleept eindeloos lang aan en wordt dus duurder dan iemand te laten doden," voerde hij aan.

De prijzen voor een huurmoord variëren van enkele honderden tot honderdduizenden dollar, afhankelijk van de positie van het slachtoffer en de moeilijkheidsgraad van de opdracht. Meestal hebben huurmoordenaars een opleiding genoten in het leger of de geheime dienst. Amper vijf procent van dit soort misdaden wordt opgelost.

De krant wijst erop dat ongeveer veertig procent van de Russische economie in de illegaliteit werkt. "Zolang dat niet verandert, zal de voedingsbodem voor de strijd rond de controle over de bedrijven niet verdwijnen," wordt er aan toegevoegd. Jaarlijks zou een bedrag van ongeveer 36 miljard dollar aan smeergelden van eigenaar verwisselen.

Het Kremlin probeert de economie een gevoel van zekerheid te bezorgen, maar lukt daar volgens Die Welt niet in. "Ook het voorstel van Poetin om vluchtkapitaal te legaliseren in ruil voor een belasting van 13 procent, heeft weinig indruk gemaakt," aldus nog de krant. "Voorlopig zijn het gevallen zoals Sergej Burow of Michail Chodorkowski die het klimaat en het aanzien van Rusland bepalen."

10:54 Gepost door Marcho | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Economie in de media

De verliezen in de luchtvaart lopen steeds hoger op. De luchtvaartmaatschappijen boekten afgelopen jaar een verlies van 4,8 miljard dollar, dit jaar stijgt dat waarschijnlijk tot 6 miljard dollar. Dat zei Giovanni Bisignani, directeur-generaal van de internationale organisatie voor de luchtvaart IATA, maandag tijdens de jaarvergadering in Tokio. Werd de branche eerder getroffen door de terroristische aanslagen in de Verenigde Staten, de oorlog in Irak en de uitbraak van de dodelijke longziekte SARS, nu is dure brandstof de boosdoener. De gezamenlijke luchtvaartmaatschappijen zijn dit jaar naar verwachting 83 miljard dollar kwijt aan kerosine, zo'n 39 miljard dollar meer dan in 2003. "De buitengewone prijs van brandstof vernietigt onze winstgevendheid," aldus Bisignani. "Urgente actie is gewenst.'' De enorme verliezen in de luchtvaart komen vooral uit de Verenigde Staten. Luchtvaartmaatschappijen in dat land hebben het afgelopen jaar met een verlies van 9 miljard dollar afgesloten, terwijl Europese vervoerders juist winstgevend waren.

China schaft de exportheffing af op 81 soorten textielproducten. Ook de geplande verhoging van de heffing op 74 categorieën van textielproducten is van de baan. Dat heeft het ministerie van Financiën maandag bekendgemaakt. De maatregel gaat in op 1 juni, staat op de website van het ministerie. Het gaat om exportheffingen op onder meer T-shirts, katoenen heren- en damesbroeken en ondergoed en zijden overhemden. Eerder deze maand had China een verhoging van de exportheffing op 74 soorten textielproducten per 1 juni aangekondigd. Daarmee wilde het land de Europese Unie en de Verenigde Staten geruststellen. Die worden overspoeld door goedkope textielproducten uit de Volksrepubliek sinds begin dit jaar een dertig jaar oude internationale handelsovereenkomst afliep.

De Duitser Gustav Humbert wordt bestuursvoorzitter van Airbus. Dat melden verscheidene bronnen binnen het Europese lucht- en ruimtevaartconcern. Aan de benoeming ging maandenlang getouwtrek vooraf tussen de Duitse en Franse facties binnen het concern. Humbert (55) wordt de eerste Duitse topman in de geschiedenis van het bedrijf. De Duitser was de tweede man onder de Franse bestuursvoorzitter Noel Forgeard. Grootaandeelhouder EADS, dat 80 procent van Airbus bezit, heeft met de benoeming ingestemd. Forgeard wordt genoemd als nieuw directielid van EADS. De benoeming wordt waarschijnlijk woensdag bekendgemaakt.

De Amerikaanse ondernemer Wayne Huizenga van Huizenga Holdings is zaterdagavond in Monte-Carlo door een internationale jury verkozen tot 'World Entrepreneur of the Year 2005'. De verkiezing werd voor de vijfde maal georganiseerd door het consultantsbureau Ernst & Young. België werd vertegenwoordigd door Clément De Meersman, afgevaardigd bestuurder van de West-Vlaamse kunststoffenproducent Deceuninck. De 32 deelnemende bedrijven werden vorig jaar in hun land allen gekozen tot Onderneming van het Jaar. Huizenga is de enige ondernemer die zes bedrijven naar de New Yorkse beurs (NYSE) bracht en drie bedrijven uit de Fortune 500 oprichtte. Hij werd door de internationale jury geroemd voor de consistentie van zijn succes, zijn zelfverzekerde nederigheid en zijn pionierschap naar nieuwe business modellen. De ondernemer is een schoolvoorbeeld van the American Dream en van vele markten thuis; hij is de man achter Waste Management (wereldleider in afvalverwerking), Blockbuster Entertainment (wereldleider in video entertainment) en AutoNation (het grootste autodealernetwerk ter wereld) maar ook eigenaar van de Miami Dolphins, een team uit de Amerikaanse National Football League (NFL).

Om het tekort op de handelsbalans binnen de perken te houden heeft de Thaise premier Thaksin Shinawatra de bevolking zaterdag opgeroepen op 1 juni vijf minuten lang de lichten in hun huizen uit te doen. De premier beloofde komende woensdag op televisie zelf af te tellen tot 20.45 uur, als alle lichten uit moeten zijn. De actie is bedoeld om de Thaise import van energie wat te beperken. Naast de ludieke actie van woensdag heeft de Thaise regering de inwoners opgeroepen iedere dag tijdens hun lunchpauze de airconditioning uit te zetten en niet harder dan negentig kilometer per uur te rijden om energie te besparen. Volgens de Thaise minister van energie zou het land jaarlijks 1,2 miljard baht (23 miljoen euro) kunnen besparen als iedereen elke dag een uur het licht in huis zou uitdoen. Vooral de hoge olieprijzen hebben het tekort op de handelsbalans van Thailand het afgelopen jaar flink doen toenemen.

Bij het versturen van direct mail zouden bedrijven er goed aan doen om zich te realiseren dat degene die de aankoopbeslissing neemt, in 80 procent van de gevallen een vrouw is. Bovendien raken vrouwen minder snel geirriteerd door direct mail; het maakt hen nieuwsgierig en verschaft hen nuttige informatie en tips. Uit een recent onderzoek blijkt dan ook dat het lucratief is om de wereld door een vrouwelijke bril te bekijken, alvorens de direct mailing te versturen. Dat gebeurt nog door weinig bedrijven, slechts zo`n 40 procent richt zich tot deze doelgroep. Voor een succesvolle direct mail aan vrouwen, dient te worden voldaan aan een aantal voorwaarden. Zo moet de mailing verrassend en creatief te zijn, een relevant en nuttig aanbod te bevatten, geloofwaardig en waarheidsgetrouw te zijn en uitgaan van de wereld van de vrouw. Valkuilen die vermeden dienen te worden zijn onder meer een te hoge frequentie van de mail, een te omslachtige en tijdrovende boodschap en een (vermeend) misbruik van privacyregels en databestanden.

09:47 Gepost door Marcho | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

29-05-05

Streektram moest platteland ontsluiten

België was in de negentiende eeuw één van de grote spoorweglanden van de wereld, maar die spoorlijnen verbonden alleen de grote steden. Openbaar vervoer op het platteland was er niet, tot de Belgische regering besloot zelf een dergelijk net uit te bouwen. Daarvoor werd op 29 mei 1884 de Nationale Maatschappij van Buurtspoorwegen (NMVB) opgericht.

De NMVB had de taak om tramwegen aan te leggen in de gebieden die niet per trein zouden worden ontsloten. In juli 1885 werd het eerste tramtraject, tussen Oostende en Nieuwpoort, geopend. Dat traject bestaat vandaag nog altijd en is één van de grote succesnummers van het Belgisch openbaar vervoer.

In 1910 lag er op het Belgische grondgebied 3.786 kilometer tramspoor. Het hoogtepunt werd bereikt in 1925, toen het NMVB-net 5200 kilometer lang was. In de periode daarna kreeg de NMVB concurrentie in de vorm van vele particuliere busbedrijfjes. In 1950 was het tramnet nog 4.250 kilometer, maar daarna ging het snel achteruit.

In 1960 was het tramnet al teruggelopen tot 978 kilometer. De laatste streektrams die in Vlaanderen werden opgeheven, waren de lijnen Brussel-Wemmel en Brussel-Grimbergen in 1978. In 1977 gingen de streekbussen, die tot dan toe geëxploiteerd werden door de NMBS, naar de NMVB. In 1991 is de NMVB opgesplitst in een afzonderlijk Vlaams (De Lijn) en een Waals (TEC) vervoersbedrijf.

17:19 Gepost door Marcho | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Kan laser vliegtuigen beschermen?

De Verenigde Staten bereiden tests voor om met laserstralen onder de buik van een vliegtuig terroristische raketten op te sporen die vanop de schouder kunnen worden afgevuurd en dus bijzonder moeilijk op te sporen zijn. In totaal is met het project een bedrag van meer dan 10 miljard dollar betrokken.

Eén van de drie toestellen die voor het project in aanmerking komen is de Boeing 767, hetzelfde type toestel dat door terroristen werd gebruikt om de aanslag op de WTC-torens te plegen. De tests worden gefinancierd door Homeland Security, dat van het Amerikaanse Congres de opdracht kreeg een systeem te ontwikkelen om de 6.800 Amerikaanse commerciële vliegtuigen te beschermen.

Sommige congresleden en een aantal luchtvaart- en terrorisme-deskundigen twijfelen er echter aan of de ontwikkeling van dit nieuwe systeem wel zin heeft. Specialisten van Homeland Security stellen dat er geen aanwijzingen zijn voor een terroristische raketaanval op het grondgebied van de Verenigde Staten.

Wel is men het er over eens dat dergelijke raketten zo goedkoop en zo klein zijn dat er massa's op de zwarte markt te koop zijn en dus een echte bedreiging kunnen vormen. De meest gegeerde tuigen zijn de Amerikaanse Stinger en de Russische SA-7. Maar experts zeggen dat deze raketten voor de luchtvaart een veel minder gevaar vormen dan auto- of kofferbommen. Bovendien wordt er gesteld dat ook de efficiëntie van deze raketten overschat worden.

Voor de ontwikkeling van het laser-systeem komen Northrop Grumman en BAE Systems in aanmerking. Daarbij wordt een laser onder het vliegtuig gemonteerd om hittezoekende raketten op te sporen en te ontregelen. Het systeem zou gebruikt worden in een gebied van vijftig mijl rond de luchthavens.

Het systeem wordt uitgetest door drie vliegtuigen van American Airlines, Northwest Airlines en FedEx. Naast de implementatiekosten van tien miljard dollar om alle vliegtuigen met het systeem uit te rusten, zouden de investeringen over de volgende twee decennia oplopen tot een bedrag van 40 miljard dollar. De beveiliging van de Amerikaanse luchtvaart heeft dit jaar een budget van vier miljard dollar.

Een aantal experts is van mening dat het lasersysteem met een dergelijk prijskaartje niet te verdedigen is, zelfs al worden de onkosten nog verlaagd. Boeing, de Air Line Pilots Association en de Air Transport Association of America dringen aan op alternatieven, zoals gecontroleerde gebieden rond de luchthavens en een beperking op de verspreiding van raketten.

In 2002 werden in Kenia twee raketten afgevuurd op een Boeing 757, die door een Israëlische luchtvaartmaatschappij was gecharterd. Beide tuigen misten hun doel. Later werd een Airbus A300 van DHL bij het opstijgen vanop de luchthaven van Bagdad wel door een raket geraakt. Het vliegtuig kon echter veilig weer aan de grond gezet worden.

15:57 Gepost door Marcho | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Huishoudproducten bedreiging vruchtbaarheid?

Chemische stoffen in een brede waaier alledaagse producten vormen een bedreiging voor de vruchtbaarheid van mannelijke baby's. Dat blijkt uit een rapport van Amerikaanse onderzoekers. Verdere research moeten deze aanwijzingen nog bevestigen.

De chemische stoffen in kwestie zijn phthalaten, gebruikt in reinigingsmiddelen, cosmetica, medische uitrusting, speelgoed, verven en verpakkingen. Onderzoekers van de Universiteit van Rochester (New York) stelden vast contact met de stof tot een hoger risico op het gebied van genitale abnormaliteiten kon leiden bij mannelijke baby's.

Eerdere onderzoeken lieten ook al uitschijnen dat phthalaten de voortplanting zouden kunnen bedreigen omdat ze de hormonen-huishouding zouden verstoren. Bewijzen voor negatieve invloed op de mens kon tot nu toe echter nog niet worden gevonden.

Het Rochester-team toonde echter aan dat vrouwen met een hogere concentratie van phthalate-chemicaliën in het bloed een hoger risico liepen op mannelijke baby's met niet-uitgedaalde of kleinere testikels, kleinere penissen en een abnormaal korte afstand tussen de genitaliën en de anus.

Daarbij werd er op gewezen dat men zelfs geen uitzonderlijk hoge concentraties moet vertonen om een effect te hebben. "Er werden afwijkingen gevonden bij vrouwen wiens phthalate-concentraties lager liggen dan bij een kwart van de vrouwelijke bevolking van de Verenigde Staten," aldus de onderzoekers.

"Jongetjes die met de chemische stoffen in contact komen, blijken gemakkelijk een reeks genitale veranderingen te ondergaan," voert onderzoeksleider Shanna Swan aan. Professor Richard Sharpe van de Human Reproductive Science Unit van de Britse Medical Research Council in Edinburgh stelde echter dat er meer onderzoek is om deze resultaten te bevestigen.

Aan de BBC vertelde Sharpe echter wel dat de resultaten significant waren. "Het is de eerste aanwijzing die we hebben dat phthalaten ongewenste effecten veroorzaken in de reproductieve ontwikkeling van de menselijke foetus."

Volgens Sharpe lijken de chemische stoffen de productie van het mannelijke testosteron-hormoon te onderdrukken. "Testosteron is bijzonder belangrijk voor de ontwikkeling," benadrukte hij. "De meeste dingen die mannen doen verschillen van vrouwen zijn terug te brengen tot een prenatale blootstelling aan testosteron. Het heeft niet alleen een effect op de genitale ontwikkeling, maar op weefsels in het hele lichaam, de hersenen inbegrepen."

15:56 Gepost door Marcho | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Britse weerman bekijkt Schotland vanuit de verte

Een tweetal weken geleden nam de Britse omroep BBC een driedimentionele weerkaart in gebruik. Dat was een echte revolutie, want twintig jaar lang was het Engelse weerpraatje nagenoeg ongewijzigd gebleken. Maar de kaart is alweer van het scherm verdwenen, nadat Schotse kijkers zich benadeeld voelden.

Ongeveer 4.000 kijkers hadden bij de Britse omroep geklaagd, omdat de driedimensionale kaart Schotland veel te klein deed lijken. Groot-Brittannië leek volgens hen vooral uit Engeland te bestaan, terwijl Schotland een klein lapje grond in de verte zou zijn.

<>De Schotse Nationale Partij (SNP), die naar onafhankelijkheid van het gebiedsdeel streeft, noemde de kaart een vertekening van de werkelijkheid. Uiteindelijk besloot de zender om de kaart weer van het scherm te halen.

14:38 Gepost door Marcho | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Rusland vordert met recyclage uranium

De besprekingen rond de beperkingen op atoomwapens, die zopas in New York werden beëindigd, mogen dan niets hebben opgeleverd, maar dat betekent niet dat er in praktijk geen vorderingen worden gemaakt. Dat stelt het Russische persbureau Novosti. Daarbij wordt verwezen naar de recyclage van hoog verrijkt uranium tot brandstof voor kerncentrales.

"Dit najaar zal het Russisch Agentschap voor Nucleaire Energie 250 ton hoog verrijkt uranium verwerkt hebben tot laag verrijkt uranium," aldus Novosti. "Dat is de helft van de voorraad die afgesproken werd in het project Megatons-to-Megawatts, een Russisch-Amerikaanse samenwerking."

Die overeenkomst werd getekend op 18 februari 1993 en bepaalde dat Amerikaans hoog verrijkt uranium door Russische bedrijven zou verwerkt worden tot laag verrijkt uranium, dat als brandstof kan gebruikt worden in de Amerikaanse nucleaire energiecentrales. "Het programma loopt tot 2013, maar tijdens de herfst zal al 250 ton uranium gerecycleerd zijn," aldus het persbureau. "Dat staat gelijk aan de vernieting van 10.000 atoomkoppen."

Opgemerkt werd daarbij dat Rusland nu 50 procent van het laag verrijkt uranium levert dat door Amerikaanse kerncentrales wordt verbruikt om tien procent van de Amerikaanse elektriciteitsvoorziening te produceren. "Deze recyclage staat gelijk met 4.000 supertankers of 12 miljoen spoorwegwagons met steenkool," aldus een woordvoerder van het Russische Agentschap voor Nucleaire Energie.

Het project levert Rusland jaarlijks 700 miljoen dollar op. Dat geld wordt volgens Novosti gebruikt voor het verhogen van de veiligheid van de Russische nucleaire installaties, het omvormen van militaire bedrijven en het saneren van gebieden die door de Russische kernindustrie zijn vervuild. De Verenigde Staten en Rusland werken daarnaast ook nog samen in een recyclage-programma voor plutonium.

11:05 Gepost door Marcho | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

28-05-05

Armenië boekt economische succesjes

Het Internationaal Monetair Fonds (IMF) heeft zopas een lening van 34,2 miljoen dollar toegekend aan Armenië, waarmee de organisatie het economisch programma van de Armeense regering tot 2008 wil ondersteunen. Het is een leuke ondersteuning voor een land dat zich precies vandaag 86 jaar geleden onafhankelijk verklaarde.

Het IMF stelde dat Armenië in 2004 en het begin van 2005 sterk presteerde. "Het bruto binnenlands product kende een sterke groei, vooral gesteund door uitstekende prestaties van de landbouw en de bouwnijverheid," aldus het IMF. "De inflatie daalde, geholpen door een strikte monetaire politiek en de opwaardering van de dram-munt. Ook op het gebied van de strijd tegen de armoede en ongelijkheid werden successen geboekt, vooral dankzij hogere lonen, private transfers vanuit het buitenland en sociale ondersteuning door de overheid."

Het economisch programma van Armenië is gericht op een macro-economische stabiliteit en het uitbouwen van de binnenlandse inkomsten om de armoede tegen te gaan, een groei te genereren en initiatieven in de privé-sector aan te moedigen. Centraal daarbij staan belastings- en douanehervormingen. Het IMF benadrukte daarbij dat die maatregelen Armenië moeten helpen een stevige eigen economie op te bouwen, aangezien de buitenlandse hulp op middellange termijn zal uitdrogen.

Macro-economisch deed Armenië het in 2004 trouwens bijzonder goed. Het bruto binnenlands product (bbp) groeide met 10,1 procent, terwijl de inflatie op één jaar tijd terugviel van 8,6 naar 2 procent. Recentere cijfers hebben het over een bbp-groei van 7,8 procent en een inflatie van 1,3 procent.

De IMF-steun aan Armenië kadert in de werking van de Poverty Reduction and Growth Facility (PRGF). De doelstellingen dit jaar zijn een bbp-groei van 8 procent, een inflatie van 3 procent en een fiscaal tekort van 2,9 procent. Tegen 2008 wordt gerekend met een bbp-groei van tenminste 6 procent en een inflatie van 3 procent.

Sommige analisten verwachten van Armenië in de toekomst trouwens een belangrijke rol. Als christelijke natie - de allereerste van de wereld - zou het land immers perfect een rol kunnen spelen om de brug te helpen slaan naar de Aziatische en de islamitische wereld, zeker nu de relaties met Turkije en Azerbejan stilaan de goede weg opgaan.

16:36 Gepost door Marcho | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

1 2 3 4 5 6 7 8 9 Volgende