31-05-05

Woodward bevestigt identiteit Deep Throat

Bob Woodward en Carl Bernstein hebben dinsdagavond bevestigd dat Mark Felt, gewezen assistent-directeur van het Federal Bureau of Investigation, de beroemde en geheimzinnige Deep Throat was die hen in het begin van de jaren zeventig belangrijke informatie doorspeelde rond het Watergate-schandaal. Dat meldt The Washington Post, waar Woodward en Bernstein destijds als journalist actief waren.

Mark Felt gaf Woodward de nodige achtergrondinformatie over de inbraakin juni 1972 in het hoofdkwartier van de Amerikaanse democratische partij in het Watergate-gebouw in Washington. Toen de republikeinen die inbraak in de doofpot probeerden te stoppen, zou dit uiteindelijk leiden tot het aftreden van president Richard Nixon.

Woodward, Bernstein en hun hoofdredacteur Benjamin C. Bradlee hadden de identiteit van Deep Throat op verzoek van de betrokkene altijd geheim gehouden. Ze waren van plan om de naam van Felt pas bekend te maken na diens dood, maar door een verhaal in het magazine Vanity Fair en uitspraken van de familieleden van Felt beslisten ook zij de stilte te doorbreken.

Bradlee gaf vandaag toe dat het hem altijd verbaasd heeft dat het geheim zo lang bewaard is kunnen blijven. Woodward voegde er aan toe in de krant van donderdag een verhaal te zullen brengen over zijn belevenissen bij het verslaan van Watergate.

Bradlee stelde dat de wetenschap dat de informatie van Deep Throat afkomstig was van een hoge FBI-figuur de krant had toegelaten om zich heel zeker te voelen over de informatie die werd gepubliceerd over Watergate. De familie van Felt stelde hem te zien als een grote Amerikaan die veel verder ging dan zijn plicht om zijn land voor een vreselijke onrechtvaardigheid te behoeden.

23:57 Gepost door Marcho | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Liever auto dan partner

Liefst twintig procent van de Nederlandse autobestuurders zit liever een maand zonder partner dan zonder auto. Dat blijkt uit een studie van de Nederlandse beroepsvereniging van de automobielsector Bovag. Verder wordt erop gewezen dat bij onze Noorderburen in eerste instantie Queen door de boxen galmt.

Wanneer hij in de file staat, zegt twintig procent van de Nederlandse chauffeur het liefst naar andere automobilisten of voorbijgangers te willen gluren. Een even groot aantal benadrukt een afkeer te hebben van een vuile auto, want dat is volgens hen dat de bestuurder onvoldoende waarde hecht aan zijn voertuig.

Verder bleek 33 procent van de Nederlandse bestuurders ook graag met een huurwagen te rijden. "Dat zien ze als een ideale proefrit om in een andere auto te kunnen rijden," aldus Bovag. De helft van de ondervraagden gaf ook aan dat de radio of cd-speler de meest favoriete gadget is in de auto en 38 procent vindt het luisteren naar muziek de meest favoriete bezigheid tijdens de file. De favoriete muziek daarbij is van Queen.

Het meest populaire vakantieland om met de auto naartoe te gaan, blijft voor de Nederlanders Frankrijk. Het blijkt de geliefkoosde bestemming te zijn van één op de drie ondervraagden.

23:03 Gepost door Marcho | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Esa wil nog altijd naar Mars

Vandaag is het preceis dertig jaar geleden dat de Europese ruimtevaartorganisatie European Space Agency (ESA) werd opgericht. Sindsdien is er een hele weg afgelegd, met vallen en opstaan. Maar de ESA is vandaag wel de derde grootste ruimtevaartorganisatie van de wereld en heeft ambitieuze plannen.

De ESA geldt voor velen als een schoolvoorbeeld van Europese samenwerking. "Voordien was er ook al wel samenwerking inzake ruimtevaart, maar via twee organisaties (ESRO en ELDO) kenden vooral mislukkingen," schrijft Gazet van Antwerpen. "Dat was in het bijzonder het geval voor de projecten Europa-1 en Europa-2, die nooit een succes werden."

In 1975 echter bundelden tien Europese landen hun krachten inzake ruimtevaart in één organisatie. Het nieuwe European Space Agency kreeg zijn zetel in Parijs en verder nog enkele andere vestigingen doorheen Europea, zoals het technologie- en onderzoekscentrum Estec in Noordwijk. Ondertussen zijn er zestien lidstaten en is de samenwerking met de Europese Unie sterk aan het groeien, met als speerpunt het satellietnavigatiesysteem Galileo.

Eén van de eerste succesjes van ESA was al in 1975 de geslaagde lancering van de COS-B satelliet, maar de grote doorbraak betekende de lancering van de allereerste Ariane-draagraket op kerstdag 1979. Vooral de Ariane-4 zou wereldwijd een succes worden. Inmiddels wordt het volgende type, de Ariane-5, al aangepast aan een project waarbij volgend jaar de zwaarste ESA-lading ooit in de ruimte zal moeten worden gebracht.

Daarvoor werd de Ariane 5 Evolution Storable Upper Stage Automated Transfer Vehicle (A5 ES-ATV) ontwikkeld. Die moet een lading van 20,750 ton op 300 kilometer hoogte in een lage baan om de aarde brengen. De zwaarste vracht van de Ariane 5 was tot nu toe de acht ton wegende milieusatelliet Envisat.

Eén van de grootste mislukkingen uit de geschiedenis van de ESA was de Beagle-missie. De Beagle-2 kreeg de opdracht mee om op het oppervlak van de planeet Mars te landen, maar verdween in december 2003 spoorloos. Dat falen heeft de plannen van de ESA voor het verkennen van andere planeten echter niet teruggeschroefd. Vorige maand werd bevestigd dat een nieuwe Mars-missie zou ondernomen worden. Die zou voorzien zijn voor juni 2011 en twee jaar later aankomen op de Rode Planeet.

23:03 Gepost door Marcho | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Armani wordt hotelier

De Italiaanse modekoning Giorgio Armani wil zich in de toekomst ook in de hotelbranche manifesteren. Samen met Emaar Properties uit Dubai zou hij wereldwijd minstens tien luxehotels onder zijn naam openen. Het eerste hotel zou begin 2008 in het emiraat geopend worden.

"Ontwerper Armani heeft zijn mode-business uitgebouwd tot een merk dat actief is in heel verschillende sectoren, van bloemschikken tot meubels," merkt het persbureau Reuters op. "Nu heeft hij ook een overeenkomst getekend met Emaar, dat meer dan één miljoen dollar in de hotels zal investeren en de bouw en het management voor zijn rekening zal nemen."

Armani wordt verantwoordelijk voor het design en de stijl van de hotels, die volledig zullen aangekleed worden met producten van de Italiaanse ontwerper. Het eerste Armani-hotel zou begin 2008 geopend worden in de Burj Dubai, eigendom van Emaar en voorzien als het grootste residentiële en commerciële gebouw van de wereld. Daarna zijn er ook hotels voorzien in Milaan, Londen en New York.

Reuters wijst erop dat Armani niet de eerste is die ervan overtuigd is dat merktrouw van mode kan uitgebreid worden naar hotels. "Het voorbije jaar al opende de Italiaanse juwelier Bulgari in Milaan in samenwerking met Ritz Carlton een luxehotel, met prijzen tot 3.500 euro per nacht. De juwelier wil volgend jaar ook een complex openen op Bali. Daarnaast is ook Versace van plan om een tweede complex te openen in Dubai.

Het hotel van Armani in de Burj Dubai zal 175 kamers en suites tellen, gekoppeld aan een restaurant en een kuuroord. Verder zijn er ook nog 160 luxe-appartementen, allemaal in de stijl van de Italiaanse ontwerper. Hij stelt dat het hotel-project een logische uitbreiding van zijn merk is. "Mode bepaalt niet louter meer hoe we ons kleden, maar ook in welke restaurants we eten, met welke auto we rijden, waar we op vakantie gaan en in welke hotels we verblijven," aldus nog de ontwerper.

22:03 Gepost door Marcho | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Eerste metro voor Golfregio

Dubai krijgt de eerste metro van de Golfregio. Het project moet over vijf jaar klaar zijn. De werken worden uitgevoerd door een consortium dat geleid wordt door Mitsubishi Heavy Industries. De aanleg van de 69,7 kilometer metrolijnen vergt een investering van 3,4 miljard dollar.

Het metronet moet een oplossing vormen vormen voor het steeds drukker wordende autoverkeer in het emiraat. Het Mitsubishi-consortium, Dubai Rapid Link, haalde het van concurrenten Alstom (Frankrijk), Bombardier (Canada) en Siemens (Duitsland).

De werken starten in juli. Het metrosysteem telt twee lijnen die de belangrijkste locaties van Dubai met elkaar moeten verbinden. De treinen zullen zowel ondergronds als over viaducten rijden.

De eerste lijn wordt gevormd door een traject van 52,1 kilometer tussen Rashidiya en de industriële zone van Jebel Ali. In een tweede faze volgt een traject van 17,6 kilometer tussen de luchthaven en het stadscentrum. Dubai Rapid Link, dat verder bestaat uit de Japanse groepen Obayashi en Kajima en het Turkse Yapi Merkesi, kreeg ook een onderhoudscontract voor vijftien jaar.

Het verkeer van Dubai is de jongste drie decennia merkelijk drukken geworden. Ook hier zijn verkeersopstoppingen dagelijkse kost geworden. Bovendien beleeft het emiraat een enorme bouw-boom. Langsheen een kuststrook van dertig kilometer rijzen talloze nieuwe kantoorgebouwen, hotels en flatgebouwen op.

In Dubai lopen enkele van de meest ambitieuze bouwprojecten van de hele wereld. Binnenkort zal er het hoogste gebouw op aarde verschijnen en de stad is ook de thuisbasis van het allereerste zeven sterrenhotel van de wereld. In het midden van de woestijnstaat wordt ook een skigebied uitgebouwd.

20:54 Gepost door Marcho | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Deep Throat ontmaskerd?

Eén van de grote geheimen van de Amerikaanse journalistiek en politiek is achterhaald. Dat zegt althans het tijdschrift Vanity Fair. Dat beweert immers de identiteit te kennen van Deep Throat, de geheimzinnige bron van de journalisten Bob Woodward en Carl Bernstein in het beruchte Watergate-schandaal.

De toenmalige assistent-directeur van de FBI zou de geheimzinnige bron geweest zijn die journalist Bob Woodward van allerlei informatie voorzag in het Watergate-schandaal, dat leidde tot het aftreden van de Amerikaanse president Richard Nixon. Het magazine Vanity Fair pakte daar vandaag mee uit.

De nu 91-jarige Mark Felt was in het begin van de jaren zeventig de tweede man van het Federal Bureau of Investigation (FBI). Hij zou enkele jaren geleden tegenover een vriend toegegeven hebben dat hij de bewuste Deep Throat, de geheimzinnige bron van Washington Post-journalist Bob Woodward was geweest.

Woodward heeft altijd volgehouden de identiteit van Deep Throat pas bekend te kunnen maken na het overlijden van de betrokkene. Tijdens de voorbije dertig jaar werden talloze namen naar voor geschoven als de figuur achter de geheimzinnige bron, zelfs figuren die heel dicht bij Nixon stonden.

Al heel vlug na het uitbreken van het Watergate-schandaal werd Mark Felt door vele betrokkenen ervan verdacht Deep Throat te zijn. Hij stond hoog genoeg in de FBI-hiërarchie om toegang te hebben tot alle Watergate-informatie. Bovendien was het volgens sommigen een publiek geheim dat Woodward een speciale FBI-bron had.

Daarnaast had Mark Felt ook een goed motief om het Witte Huis een hak te zetten. Na het overlijden van de legendarische FBI-baas J. Edgar Hoover beschouwde hij zichzelf als de legitieme opvolger. Nixon posteerde echter zijn beschermeling Patrick Grey in de stoel van de FBI-directeur.

Verder bleek één van de zonen van Carl Bernstein, de compaan van Woodward in het Watergate onderzoek, tegen een vriendje verklaard te hebben dat Felt de beruchte geheimzinnige bron was geweest. Toen dat vriendje dat in 1999 openbaar maakte, zou Woodward zich naar de inmiddels gepensioneerde Felt gehaast hebben voor een onderzoek.

20:04 Gepost door Marcho | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Sensoren sporen aardappelziektes op

In de Nederlandse provincie Drente wordt morgen gestart met een proef waarbij landbouwsensoren ingeschakeld worden om snel te kunnen reageren op het uitbreken van ziektes. Het experiment kadert in een project van de Stichting Astronomisch Onderzoek Nederland (Astron), dat volgend jaar in Nederland de grootste radiotelescoop van de wereld moet doen verschijnen.

"De digitale radiotelescoop kan zeer zwakke signalen uit het heelal ontvangen en vormt het centrum van een een nieuw netwerk van ongeveer honderd stations met 25.000 antennes en tienduizenden sensoren," aldus het persbureau ANP. "Alle antennestations worden met een breedbandverbinding aan de centrale supercomputer in Drentee gekoppeld."

Zo kan het netwerk, Low Frequency Array (LOFAR) genaamd, signalen uit het heelal opvangen. Die waarnemingen kunnen fundamentele informatie opleveren over de vorming en evolutie van sterren en sterrenstelsels. Maar ook andere sectoren kunnen van het netwerk gebruik maken, zoals meteorologie, geofysica en landbouw.

Onder de naam Lofar-Agro onderzocht de universiteit van Wageningen mogelijke toepassingen voor de landbouw. Daarbij werd in eerste instantie een draadloos sensornetwerk ontwikkeld voor de intensieve controle van het microklimaat in een aardappelveld. De gegevens worden via het Lofar-netwerk getransporteerd naar een centrale computer, die daarop kan voorspellen waar ziektes de kop zullen opsteken.

Die teler kan daarop precies op de juiste plek bestrijdingsmiddelen gebruiken, waardoor er minder gif in het milieu komt en er minder kosten worden gemaakt. Op dit ogenblik kosten de sensoren nog altijd 100 euro per stuk, maar de onderzoekers verwachten dat die prijs over een vijftal jaar gedaald zal zijn tot amper één euro. Dan zou de toepassing meteen financieel rendabel zijn.

18:37 Gepost door Marcho | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende