30-09-05

Meer vrije tijd dan men denkt

Er wordt vandaag dikwijls wordt geklaagd over een gebrek aan vrije tijd. Maar dat gevoelen stoelt volgens het magazine The Futurist niet op de realiteit. Het magazine stelt dat mensen de tijd die ze aan iets spenderen, meestal te hoog inschatten.

"De jachtige maatschappij en de prestatiedwang die veel mensen voelen, creëert de illusie dat er weinig vrije tijd overblijft," merkt The Futurist op. "Dat heeft echter meer te maken met een subjectieve inschatting dan met de feiten."

Zo wordt er gesteld dat mensen de hoeveelheid tijd die ze besteden aan het huishouden, meestal te hoog inschatten. "Ook sportactiviteiten vergen minder tijd dan men denkt," stipt The Futurist aan. "Bovendien blijkt ook de arbeid vandaag nauwelijks meer tijd vergt dan in eerdere decennia."

Een Europeaan heeft gemiddeld 31,5 tot 45,5 uur vrije tijd. Amerikanen denken volgens het magazine verkeerdelijk dat ze minder vrije tijd hebben dan Europeanen. "Ze verdelen hun vrije tijd alleen op in kleinere porties, zodat de illusie van een druk bezet mens ontstaat," voert The Futurist nog aan. "Bovendien delen Europeanen hun werktijd efficienter in."

In de toekomst wordt de perceptie van vrije tijd volgens het magazine beinvloed door trends als demografische verschuivingen, technologische ontwikkelingen, de dreiging van terrorisme en flexibele werktijden en -plekken. "Er komt meer vraag naar tijdbesparende producten en diensten," aldus nog The Futurist. "Bovendien verandert de levenscyclus en stijgt de vraag naar individuele tijdsinvulling op basis van persoonlijke omstandigheden."

14:01 Gepost door Marcho | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Deense luchtmacht helpt kerstman

De Deense luchtmacht heeft 5.032 dollar betaald aan een deeltijdse kerstman omdat twee overvliegende gevechtsvliegtuigen het rendier van de heilige een fatale hartaanval hadden bezorgd. De part-time heilige kan zich nu een nieuw trekdier aanschaffen.

De feiten dateren van februari dit jaar. Het slachtoffer, dat naar de naam Rudolf luisterde, was rustig aan het grazen op de boederij van Olavi Nikkanoff, toen twee F-16 toestellen van de Deense luchtmacht op lage hoogte overscheerden. Het geluid bezorgde Rudolf een hartaanval. Dat betekende dat de deeltijdse kerstman met kerstmis slechts over één rendier kan beschikken om zijn slede te trekken.

Nikkanoff bekloeg zich daarover bij de Deense luchtmacht, die hem een compensatie toekende voor het rendier en de rekening van de veearts. "We zouden het niet op ons geweten willen hebben dat de kinderen met kerstmis door onze schuld hun cadeautjes niet zouden krijgen," benadrukte luchtmacht-woordvoerder kapitein Morten Jensen.

Met de schadevergoeding wil Nikkanoff inderdaad een nieuw rendier kopen, zodat hij over enkele weken weer op volle kracht aan zijn kersttoer zou kunnen beginnen.

13:58 Gepost door Marcho | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Ouders weinig bezorgd om internetgebruik kroost

Ouders weten amper wat hun kinderen op het internet doen. Dat voert het onderzoeksbureau Qrius aan. Er wordt aan toegevoegd dat ze zich ook niet al teveel zorgen maken over het internetgebruik van hun kinderen.

Qrius, gespecialiseerd in items rond jongeren, kwam tot de vaststelling dat 64 procent van de ouders geen enkele bezorgdheidtoont over het internetgebruik van hun kinderen. "Ze nemen ook geen enkele voorzorgsmaatregel en heeft een bijzonder groot vertrouwen in hun kinderen," merken de onderzoekers op.

Van hun kant blijken kinderen van oordeel te zijn dat hun ouders weinig kennis hebben van het internet. Ook zij geven toe dat hun ouders nauwelijks maatregelen nemen om de veiligheid van het internetgebruik voor hun kinderen te verbeteren.

Wel bleek tweederde van de ouders hun kinderen te ontmoedigen of te verbieden om bepaalde websites te bezoeken. Meestal gaat het hierbij om geweld of pornografie.

13:58 Gepost door Marcho | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Ook vrouwen verschillen

Vrouwen mogen online niet als een homogene groep bestempeld worden. Zwarte Amerikaanse vrouwen hebben de neiging om een zakelijker benadering te hebben tegenover het internet dan hun seksegenoten uit andere groepen. Marketeers moeten volgens onderzoekers die verschillen goed in het oog houden.

Uit een studie van NiaOnline.com, een web-community voor Afro-Amerikaanse vrouwen, bleek dat het een vergissing is dat Afra-Amerikaanse vrouwen geen interesse hebben in het internet. "Ze zullen het medium vlugger gebruiken dan blanke vrouwen om aankoopbeslissingen te nemen," aldus de onderzoekers.

Bijna 65 procent onder hen stelde bijna altijd de website van een product te bezoeken wanneer ze van plan waren een aankoop te doen. Bij blanke vrouwen ligt dat op 58 procent. Bovendien zie ongeveer 16procent van de zwarte vrouwen dat hun favoriete website een belangrijke invloed heeft op hun aankoopbeslissingen, tegenover 12 procent bij de blanke vrouwen.

Verder blijkt er ook een belangrijk verschil te zijn bij het gebruikvan het internet als ontspanning. "Dit zou veroorzaakt worden door het feit dat zij meer op het werk toegang hebben tot het internet (32 procent) dan blanke vrouwen (9 procent)," stippen de onderzoekers aan. "Dat betekent ook dat ze minder persoonlijke e-mails (39 procent) versturen dan hun blanke seksegenoten (78 procent)."

De onderzoekers menen echter dat er ook demogratische reden meespelen. "Vrouwen zijn meestal het hoofd van het traditioneel gezin," stellenze. "Dat houdt in dat ze minder tijd hebben en dus eerder geneigd zijn om online te gaan voor onderwerpen die hen helpen bij het beheer van het huishouden."

Maar de onderzoekers zien ook culturele redenen om online ontspanning te beperken. "Afro-Amerikanen hebben een grotere vrees ten opzichte van het internet," aldus de onderzoekers. "Dat gaat terug naar vroegere aspecten van de maatschappij. Zwarten hebben traditioneel een wantrouwen gehad tegenover mensen die informatie vroegen. De vrees om de anonimiteit kwijt te raken kan sommige gebruikers beletten om helemaal in cyberspace op te gaan."

Opvallend is dat Afro-Afrikaanse vrouwen een grotere interesse toonden in snelle internetverbindingen dan blanke vrouwen, zelfs al was het verschil relatief klein. Maar zwarte vrouwen zijn ook sneller geneigd om hun kinderen in contact te brengen met het internet dan blanken."

13:56 Gepost door Marcho | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Duur toerisme onethisch?

Een aantal arme landen proberen vooral rijke toeristen aan te trekken. De Amerikaanse zakenkrant Wall Street Journal wijst daarbij naar landen als Botswana en Bhutan, die exclusieve arrangementen uitwerken voor vermogende toeristen. Tegenstanders noemen deze vorm van exclusief toerisme echter ethisch onverantwoord.

Dergelijke landen willen volgens de krant zo groot mogelijke winstmarges creëren met lage volumes. Door zich exclusief te richten op een kleine groep rijken wil de toeristische sector van die landen de schade aan hun natuur en cultuur zoveel mogelijk te beperken.

Zo geldt in Bhutan een dagelijkse minimum bestedingsplicht van 200 dollar. Dat maakt het land als toeristische bestemming voor de minder begoede reiziger bijna ontoegankelijk. De hotelketen Aman Resorts biedt dan ook hotelkamers aan met een overnachtingsprijs van ongeveer 900 euro.

Ook Botswana en Malawi hebben exclusieve toeristische locaties met gelijkaardige prijzen. Het duurste is volgens de Amerikaanse krant het North Island van de Seychellen. Daar kost één overnachting 2.600 euro. Er is echter protest tegen deze praktijken, want tegenstanders vinden het onethisch dat zulke prijzen betaald worden voor een hotelkamer, terwijl de plaatselijke bevolking in grote armoede leeft.

12:35 Gepost door Marcho | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Half uur reclamelectuur per week

De consument besteedt wekelijks 34 minuten aan het lezen van reclamedrukwerk. Dat blijkt uit een Nederlands onderzoek. De berg reclamepapier is er op vijftien jaar trouwens verdubbeld. De onderzoekers stellen trouwens dat de reclamfolder populair blijft.

"Gemiddeld besteedt iedere volwassen Nederlander 34 minuten per week aan het lezen van reclamedrukwerk," meldt het persbureau ANP. "Het aanbod reclameleesvoer in de brievenbus is de voorbije jaren meer dan verdubbeld. Vijftien jaar geleden ontving de consument gemiddeld vijftien reclamefolders, nu zijn dat er ruim dertig."

Uit het onderzoek van Interlanden, DistriQ en TPG Post bleek dat de reclamefolder zowel populair bij de adverteerder als bij de consument. "Die besteedt niet alleen veel tijd aan het lezen ervan, maar zou ook reageren op de aanbiedingen die in het drukwerk staat vermeld," aldus het persbureau.

Eén op de vier folders zou leiden tot een bezoek aan een winkel en vijf procent van het drukwerk zou leiden tot een daadwerkelijke aankoop. "De gemiddelde Nederlander zou de ongeadresseerde brievenbusreclame niet willen missen," stippen de onderzoekers aan. "De folders bevatten informatie die ze niet elders kunnen vinden."

12:10 Gepost door Marcho | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

NASA reist teveel met eigen vliegtuigen

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA heeft op twee jaar tijd miljoenen dollars verspild door eigen vliegtuigen te gebruiken voor routinevluchten in plaats van beroep te doen op commerciële lucht vaartmaatschappijen. Dat blijkt volgens het persbureau Associated Press uit een rapport van het Government Accountability Office.

Het rapport stipt de de NASA tenminste vijf keer meer heeft uitgegeven door in 2003 en 2004 personeelsleden met eigen NASA-vliegtuigen te laten reizen dan zou gekost hebben met commerciële maatschappijen. De extra uitgaven zouden opgelopen zijn tot 20 miljoen dollar. Boven dien zou 86 procent van de vluchten van de NASA-vloot gebruikt geweest zijn voor zakenreizen, wat door de Amerikaanse overheid niet is toegestaan.

De nieuwe NASA-topman Michael Griffin, die een jaar geleden de leiding over de organisatie heeft overgenomen, beloofde beterschap. Sean O'Keefe, de voorganger van Griffin, wordt in het rapport niet met naam genoemd, maar zou zelf ook het voorwerp zijn van een onderzoek rond het oneigenlijk gebruik van overheidsvliegtuigen en snoepreisjes.

Het rapport meldt dat de meeste NASA-vliegreizen weliswaar gebeuren met commerciële maatschappijen, maar dat tijdens de bewuste periode toch 1.188 vluchten werden geboekt met de eigen NASA-toestellen. In 2003 had de NASA 85 vliegtuigen. Daarvan zijn er 53 bestemd voor het ondersteunen van de ruimtevaart-missies, 25 voor onderzoek en ont wikkeling en 7 voor passagiersvervoer.

10:24 Gepost door Marcho | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende