31-10-05

Lang leve de eenvoud

Een eenvoudige stijl geeft een intelligente indruk. Dat blijkt uit experimenten aan de Universiteit van Princeton. Daarbij werd onder meer gewerkt met sociologische werkstukken, maar ook met vertalingen van Descartes.

Het KISS-princiepe (Keep It Simple, Stupid) geldt ook voor teksten. Het onnodig gebruik van lange woorden en complexe lettertypes - tweetaktieken die vaak gebruikt worden om teksten op te smukken - blijkt de auteur een imago van minder hoogstaande intelligentie te geven.

"Korte woorden en klassieke types geven daarentegen een indruk van slimheid," stipt onderzoeker Daniel Oppenheimer van Princeton aan. In zijn experimenten zette hij onder meer het klassieke Times NewRoman-lettertype tegen het meer creatieve schuine Juice. Daarbij bleken proefpersonen de intelligentie van de TNR-auteur merkelijk hoger in te schatten.

"Alles wat een tekst moeilijker maakt om te lezen en te begrijpen, doet de lezer de intelligentie van de tekst en zijn auteur lager inschatten," zegt Oppenheimer. "Het gebruik van lange woorden is nietverkeerd, maar wel het onnodige en overbodige gebruik van dergelijke termen."

23:09 Gepost door Marcho | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Rome verbiedt visbokalen

Het houden van goudvissen in bokalen is in Rome voortaan verboden. Bovendien mogen vissen en andere dieren voortaan niet meer als prijzen weggeschonken worden op kermissen. Maar hondeneigenaars worden voortaan ook verplicht hun dier geregeld uit te laten.

Dierenrechten-organisaties voeren aan dat bokalen voor goudvissen dierenmishandeling is. Goudvissen zouden in de klassieke ronde bokalen blind worden en zouden er ook niet voldoende zuurstof krijgen.

In juli vorig jaar nam het Italiaanse parlement een wet aan waarbij baasjes van honden en katten gevangenisstraffen kunnen opgelegd krijgen indien ze hun dieren aan hun lot overlaten.

Volgens Monica Cirinna, initiatiefneemster van de nieuwe Romeinse wet, kan het niveau van een beschaving gemeten worden aan de manier waarop ze met dieren omspringt. Eerder verplichtte ook Turijn zijn inwoners al hun hond minstens drie keer per dag uit te laten.

De nieuwe Romeinse wet verbiedt ook het knippen van de staart van huisdieren voor esthetische redenen. Bovendien krijgen kattenliefhebbers officieel toelating om wilde katten te voederen.

Geschat wordt dat in Italië jaarlijks ongeveer 150.000 honden en 200.000 katten aan hun lot worden overgelaten.

23:08 Gepost door Marcho | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Komt P&O in Arabische handen?

De Britse maritieme groep P&O heeft een overnamebod gekregen vanuit de Verenigde Arabische Emiraten. Er zou drie miljard pond worden geboden voor de Britse havengroep. Het bericht zou echter kunnen leiden tot een echte biedingsoorlog.

P&O bezit wereldwijde bijzonder interessante haveninfrastructuur, een schaars goed en dus zeer gegeerd bij de concurrentie. Naast Dubai Ports World zouden op die manier ook Temasek (Singapore), AP Moeller-Maersk (Denemarken) en Hutchison Whampoa (Hong Kong) geïnteresseerd kunnen raken.

De Britse groep, het vierde grootste havenbedrijf van de wereld, bevestigde dat een derde partij contact heeft opgenomen, maar weigerde voorlopig verdere commentaar te geven. De contacten zouden in dit stadium dan ook nog heel oppervlakkig zijn.

P&O bezit 27 container-terminals en logistieke operaties in meer dan honderd havens en is aanwezig in 18 verschillende landen. De belangrijkste activiteiten bestaan uit de behandeling van containers, waarbij lange contracten afgesloten worden om haventerminals uit te baten. De groep zou ook plannen hebben om een nieuwe diepwater-containerhaven te bouwen in de Londen Gateway (Thurrock, Essex). Daarmee zou een bedrag gemoeid zijn 1,5 miljard pond.

Dubai Ports World (DPW) is eigendom van de regerende familie van het land. Dubai is de tiende grootste haven van het land. Eerder dit jaar kocht DPW als het Amerikaanse CSX, dat negen terminals uitbaat in Azië en Latijns-Amerika. Dat zijn meteen ook de grote groeimarkten van de sector. Door die overname werd DPW de zesde grootste havengroep van de wereld.

Het is echter niet zeker of DPW ook geïnteresseerd is in de andere afdelingen van P&O, zoals de ferrydiensten en een logistieke arm voor het transport van diepvriesproducten.

21:40 Gepost door Marcho | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Oostenrijk beleefde dodelijke winter

Sneeuwlawines hebben het afgelopen skiseizoen in Oostenrijk aan 48 mensen het leven gekost. Daarmee was het seizoen 2004-2005 één na het dodelijkste van de voorbije dertig jaar. Uit een federaal rapport blijkt dat geen enkele van de lawines het voorbije jaar te voorkomen was.

Alleen in het seizoen 1998-1999 kostten lawines in Oostenrijk meer mensen het leven dan het voorbije seizoen. Toen vielen er vijftig doden. Het rapport wijst er echter op dat het merendeel van dieslachtoffers (38) de dood vonden in twee grote lawines.

Het voorbije jaren waren de slachtoffers verspreid over een groter aantal lawines. Federaal lawineadviseur Walter Würtl stelde dat geen van de lawines van het afgelopen seizoen te voorkomen was. Hij riep alle skiërs en snowboarders op om zenders met zich mee te dragen. Zo kunnen reddingswerkers hen sneller lokaliseren na een lawine.

20:20 Gepost door Marcho | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

New York krijgt Michelingids

Het zal Europeanen misschien een beetje vreemd overkomen, maar pas nu komt de eerste Michelin-gids over New York uit. Specialisten verwachten dat de restaurantgids echter vooral gebruikt zal worden door Europeanen en veel minder door de Amerikanen, die volgens hen over andere informatiebronnen beschikken.

Tim Ryan, directeur van het Culinary Institute of America, stelde dat Franse chefs met drie Michelin-sterren een aureool hebben dat te vergelijken valt met The Beatles of The Rolling Stones. "Maar voor Europeanen is Michelin de bijbel," voert hij aan. "Het wordt dan ook heel boeiend om uit te vinden hoe relevant de gids zal zijn voor Amerikanen, die zoveel alternatieven hebben om informatie te verzamelen."

Ryan merkte op dat de gids vooral interessant zal zijn voor Europeanen die op bezoek komen in New York. "Amerikanen geven de voorkeur aan democratischer bronnen, zoals de populaire Zagat-gidsen, waar restaurants beoordeeld worden door de meningen van de lezers en niet door experts," stipte hij aan.

In totaal zal de nieuwe gids 500 restaurants behandelen. Die werden gekozen uit een selectie van 1.200 eetgelegenheden. Ook 50 hotels worden in de gids opgenomen. De volgende jaren zouden ook gidsen over andere Amerikaanse steden op de markt gebracht worden.

De gids over New York komt op 1 november uit.

19:09 Gepost door Marcho | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Verenigde Staten zoeken mijnwerkers

De steenkoolprijzen halen in de Verenigde Staten recordprijzen. De ontginningsbedrijven zouden dan ook gigantische winsten moeten kunnen maken en grote omzetten halen. Maar dat blijkt niet zo eenvoudig want ze worden geconfronteerd met een tekort aan mijnwerkers en spoorvervoer dat niet is voorzien op dergelijke trafieken.

De Amerikaanse steenkoolproductie heeft het bijzonder moeilijk om gelijke tred te houden met de vraag. Bovendien blijken ook de kosten van het transport, onder meer door de hoge brandstofprijzen en de impact van de orkaan Katrina, de winsten van de producenten uit te hollen.

Analisten stellen dat het Appalachen-gebied, de grote steenkoolvoorraad van de Verenigde Staten, met een tekort aan geschoolde mijnwerkers zit. De mijnen zijn immers al jaren aan het afbouwen, waardoor vele banen verloren gingen en mijnwerkers andere betrekkingen zocht. Daarom wordt men nu plots geconfronteerd met een zwaar tekort aan deskundig personeel.

Ook het transport is volgens de analisten echter niet voorzien op deze groeiende vraag. Massey Energy (ME), één van de grootste mijnbedrijven van de Verenigde Staten, is daarom begonnen met eigen opleidingen. "Maar het is bijzonder moeilijk om mijnwerkers aan te trekken en te behouden," merkte ME-topman Don Blankenship op.

Met een aantal maatregelen - zoals extra laadinstallaties en vrachtwagentransport - hoopt Massey volgend jaar 48 miljoen ton steenkool te kunnen produceren, 5 miljoen ton meer dan dit jaar.

18:04 Gepost door Marcho | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Spaanse autoproductie keldert

Spanje is nog altijd de derde grootste autoproducent van Europa. Maar wereldwijd dreigt het land volgens het studiebureauPriceWaterhouseCoopers (PwC) zijn zevende plaats kwijt te raken. Tegen 2009 zou de productie immers met 11,5 procent terugvallen tot 2,5 miljoen voertuigen per jaar.

Dit jaar zal in Spanje al een grote productiebeperking worden doorgevoerd. Er zouden op dit ogenblik tien procent minder auto's worden vervaardigd dat tijdens de lente. "De Spaanse autosector moet zich hervormen," voerde industrieminister José Montilla aan. "De modellen spreken het publiek niet meer aan." De Spaanse autobouwers hebben zich echter gespecialiseerd in kleinere wagens, een marktsegment waar de concurrentie bijzonder groot is.

Tachtig procent van de Spaanse productie gaat naar de export en de autoconstructie neemt 5,8 procent van het bruto binnenlandse product voor haar rekening. Vooral VW-dochter Seat heeft het bijzonder moeilijk. De bedrijfleiding wil de lonen en arbeid met tien procent afbouwen, wat deze week leidde tot stakingen.

In de vestiging in Martorell worden dit jaar 390.000 exemplaren geproduceerd, 30.000 minder dan vorig jaar. Bovendien komen de modellen Altea en Leon niet van de grond. Seat-topman Andreas Schleef benadrukte dat het bedrijf auto's uit een hogere klasse en sterkere motoren wil verkopen. Er zouden echter 1.400 jobs teveel zijn bij Seat. Alleen door belangrijke arbeidsduurverkortingen kunnen ontslagen vermeden worden.

Volkswagen heeft ook problemen in Navarra, waar de Polo van de band rolt. In 1988 werden er nog 300.000 exemplaren gebouwd, maar dat zou dit jaar terugvallen tot amper 211.000 exemplaren. Maar ook Renault heeft het moeilijk met zijn compact-model Modus, dat in Valladolid geassembleerd wordt. Oorspronkelijk waren er 1.300 exemplaren per dag voorzien, maar op dit ogneblik blijft de productie beperkt tot 500 modellen.

In totaal telt Spanje 17 assemblage-vestigingen. In de jaren zeventig en tachtig trok het land alle grote Europese constructeurs aan. De loonkost lag immers beduidend lager, maar door de globalisering is Spanje dat voordeel echter kwijt geraakt. Dat zorgt ervoor dat onder meer de Opel-vestiging in Figueruelas, waar de Corso en Meriva geassembleerd worden, wellicht naar de opdracht voor de nieuwe Meriva zal kwijtraken. Die gaat wellicht naar het Poolse Gliwice. Opmerkelijk is dat alleen bij Nissan alles uitstekend lijkt te lopen. Spanje produceert immers de modellen Pathfinder, Navara en Prima Star voor de hele Europese markt.

17:04 Gepost door Marcho | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende