31-12-05

Welkom aan 2006

VOOR IEDEREEN EEN GELUKKIG NIEUWJAAR. VEEL LEES- EN BLOGGENOT TIJDENS HET NIEUWE JAAR.

LAURE-ANNE EN MARC

18:57 Gepost door Marcho | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Sony wil beveiligde cd's inruilen

De platenmaatschappij Sony BMG heeft de kopers van cd's met een omstreden kopieerbeveiliging voorgesteld een minnelijke schikking te regelen. De betrokkenen kunnen hun cd's omwisselen tegen een exemplaar en ontvangen één tot drie gratis digitale muziekalbums. De Electronic Frontier Foundation (EFF) heeft gezegd het aanbod te aanvaarden.

De omstreden beveiliging beschermde de cd's niet alleen tegen kopiëren, maar plaatste ook software op de computers van de gebruikers waardoor het mogelijk zou zijn persoonlijke informatie over het gedrag van de klant te verkrijgen. De platenmaatschappij kreeg daarop zware kritiek en schortte het gebruik van de beveiliging op. Nu heeft het bedrijf ook aangeboden de betrokken producten om te ruilen.

Daarmee zijn de problemen voor Sony BMG echter nog niet van de baan. Met de EFF, die een collectief geding had aangespannen bij de rechtbank in New York, heeft weliswaar positief gereageerd op het Sony-aanbod, maar in Texas loopt er eveneens een rechtszaak. Daar stelt de officier van justitie dat de kopieerbeveiliging in strijd is met de wet op het gebruik van spyware. De overeenkomst in New York heeft op dat dossier geen invloed.

18:54 Gepost door Marcho | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Twijfelaars moeten emotioneel benaderd worden

Het publiek heeft altijd sceptisch gestaan tegenover reclameboodschappen, maar de Journal of Advertising stelt dat dit wantrouwen toeneemt naarmate er meer reclame komt. Die groep sceptici kunnen volgens het magazine best met emotionele boodschappen benaderd worden. Informatieve campagnes worden toch niet geloofd.

"Hoewel reclame aan strengere restricties moet voldoen dan journalistiek, zijn er heel wat consumenten die sceptisch staan tegenover de boodschappen van adverteerders hen vertellen," merkt de Journal of Advertising op. "Sommigen zijn zo sceptisch dat ze al vooraf niet geloven wat de reclame te vertellen heeft en alle informatie van adverteerders wantrouwen," stipt het magazine aan.

Opgemerkt wordt dat die scepsis niet nieuw is. "Al zolang reclame bestaat, zijn er mensen die vraagtekens zetten bij de inhoud van commerciële boodschappen," aldus de Journal of Advertising. "Toch moeten adverteerders met dat gegeven heel zorgvuldig omspringen. Naarmate de hoeveelheid reclame toeneemt, dreigt immers ook het aantal sceptici steeds verder te stijgen."

De adverteerders moeten deze groep volgens het magazine op een heel overwogen benaderen. "Uit onderzoek is immers gebleken dat het niet veel zin heeft om twijfelaars te benaderen met informatievere reclame," wordt er opgemerkt. "Men gelooft dat toch niet. Het is dan ook beter om deze groep te benaderen met emotionele boodschappen. Met emoties kan men het immers moeilijk oneens zijn."

17:59 Gepost door Marcho | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Educatieve samenwerking Cuba en Bolivië

In de toekomst zal een aantal Bolivianen in Cuba kunnen gaan studeren. Dat zijn de Cubaanse president Fidel Castro en zijn toekomstige Boliviaanse collega Evo Morales overeen gekomen. Het is één van de concrete aspecten van de samenwerking tussen beide socialistische voormannen. Eerder al sloot Cuba ook een samenwerkingsverband met het eveneens linkse regime van Venezuela.

Jaarlijks zullen vijfduizend Bolivianen in Cuba kunnen studeren. Dat is een van de maatregelen die de nieuwe Boliviaanse president Morales heeft genomen in de strijd tegen het alfabetisme in zijn land. Op dit ogenblik volgen al een 400-tal Bolivaanse studenten een universitaire opleiding in het land van Fidel Castro.

Castro en Morales willen ook op andere vlakken een samenwerking tussen beide landen stimuleren. Op die manier willen ze de invloed van de Verenigde Staten op het continent beperken. Eerder al sloot Castro, de grote aartsvijand van de Amerikaanse regering, gelijkaardige overeenkomsten met Venezuela, waar president Hugo Chavez zich eveneens tot een groot tegenstander van de Verenigde Staten opwerpt.

16:55 Gepost door Marcho | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Online muziekverkoop blijft minderheid

Hoewel het downloaden van muziek wereldwijd sterk blijft groeien, verwachten analisten dat over vijf jaar muziek-cd`s en -dvd`s nog altijd het grootste marktaandeel zullen hebben. Dat blijkt uit cijfers van de Informa Media Group. De online verkoop zal in 2010 immers nog altijd maar 7,7 procent van de markt vertegenwoordigen.

In 2010 zal de wereldwijde online verkoop van muziek volgens het onderzoek 6 miljard dollar bedragen. Dat is 15,2 procent van de totale muziekomzet, inclusief downloads en online cd- en dvd-aankopen. Digitale downloads zijn in 2010 goed voor de helft van de online aankopen van 3,1 miljard dollar, ofwel 7,7 procent van de totale muziekaankopen. Cd`s en dvd`s zullen op dat ogenblik dus nog altijd 92,3 procent van de muziekomzet voor hun rekening nemen.

In het eerste halfjaar van 2005 bedroeg de omzet aan gedownloade muziek wereldwijd 790 miljoen dollar. In dezelfde periode van 2004 was dat nog 220 miljoen. Volgens het onderzoeksbureau Jupiter Research blijft het onzeker of de omzet aan gedownloade muziek het omzetverlies van cd`s en dvd`s kan compenseren. In sommige landen is de cd-omzet sinds 2000 gehalveerd. Daarnaast blijft het ook een probleem dat veel jongeren illegaal downloaden prefereren boven legaal downloaden. Van de 15- tot 24-jarigen is slechts 6 procent bereid te betalen voor muziek.

16:06 Gepost door Marcho | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Aandacht voor jongerendialect

Wie jonge consumenten wil bereiken, moet ook gebruik maken van hun media. Dat wordt gesteld in een rapport van het onderzoeksbureau Forrester. Bovendien moet de communicatie volgens de onderzoekers gebeuren in een dialect dat de jongeren begrijpen en op de manier dat zij wensen.

Forrester onderzocht de gewoontes van jonge Amerikaanse en Canadese consumenten tussen 12 en 21 jaar. Het gaat volgens de onderzoekers daarbij over een publiek van 73 miljoen consumenten.

Daarbij wordt gesteld dat twee derden van deze jongeren eigenaar zijn van een computer, dvd-speler, stereo, game-consoles, mobiele telefoons en draagbare videogames. MP3-spelers stonden het hoogst op het verlanglijstje van de jongeren en camera-gsm's op een derde plaats.

Tieners spenderen wekelijks elf uur aan het surfen op het internet. Daarbij bezoekt 79 procent games-sites zoals gamezone.com. Meer dan één derde bezoekt muzieksites voor onder meer Kanye West en The White Stripes en bijna de helft gaat ook op zoek naar sites van films als 'Napoleon Dynamite'.

Meer dan de helft van de jonge consumenten vertrouwen op hun vrienden en familie voor tips in verband met aankopen en 65 procent vertelt anderen over producten die ze graag hebben. Ze zijn bovendien liefhebbers van elektronische communicatie via instant messaging, mobiele telefoons en e-mail.

Bovendien bleek 94 procent van de jongeren apparatuur te bezitten voor het spelen van games en meer dan de helft gaf aan games de voorkeur boven de televisie. Naarmate file-sharing afneemt, zijn jongeren volgens de onderzoekers ook meer geneigd om muziek online te kopen via legale download-programma's als Gnutella en eDonkey.

Forrester besluit dat het voor marketeers belangrijk is om de instrumenten te beheersen die jongeren gebruiken om te communiceren. "Jongeren geven er de voorkeur aan om persoonlijk aangesproken te worden," voeren ze aan. "Winkelkiosken en andere interactieve face-to-face uitwisselingen spreken jongeren aan. Bovendien staan ze heel open voor e-mails over online promoties en nieuwe advergames."

14:46 Gepost door Marcho | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Fransen Europees online kampioen

De Europeanen surfen per week gemiddeld 10 uur en 15 minuten op het internet. Dat blijkt uit een studie van de European Interactivie Advertising Association (EIAA). Bij internauten met breedband stijgt dat voor 31 procent zelfs tot minstens 16 uur. De Fransen zijn de meest overtuigde internetgebruikers van Europa.

Het EIAA-onderzoek wees uit dat de Fransen 13 uur per week op het internet surfen, gevolgd door de Britten en de Spanjaarden. Die komen op een gedeelde tweede plaats met een gemiddelde van 11 uur. Daarna volgen Scandinavië en de Benelux met een gemiddelde van 10 uur. Italianen besteden gemiddeld 8 uur aan het internet.

Het voorbije jaar is de internet-tijd van de Europeanen met 17 procent gestegen, tegenover slechts 6 procent voor het televisiegebruik. De radio steeg met 14 procent, terwijl de kranten er met 13 procent op vooruit gingen. De magazines verloren daarentegen 7 procent leestijd.

Verder bleek uit het onderzoek dat 29 procent van de Europese internetgebruikers minstens één keer per maand online muziek koopt. Daarnaast gaf 13 procent aan geregeld deel te nemen aan discussies op blogs, terwijl 12 procent tenminste één keer per maand naar een podcast luistert.

13:54 Gepost door Marcho | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende