31-01-06

Ook Karmann deelt in de klappen

De grote crisis die de grote Amerikaanse automerken doormaken, treft ook specialisten zoals Karmann. De Duitse constructeur, die onder meer voor DaimlerChrysler de Crossfire bouwt, zal dit jaar wellicht een groot aantal jobs moeten schrappen. De grote autobouwers proberen de constructie op dit ogenblik zoveel mogelijk in eigen handen te houden, zodat er voor specialisten als Karmann minder opdrachten komen.

Karmann is een legende in de autoconstructie en bouwt voor grote merken speciale modellen, zoals cabrio's. In deze sector is het bedrijf uit Osnabrück Europees marktleider. Maar omwille van de haperende verkoop van de Crossfire zullen ook bij Karmann banen moeten sneuvelen. In de tweede helft van dit jaar zouden dan ook een aantal afvloeiingen moeten gebeuren. Die ingreep zou vooral de autoconstructie in de hoofdzetel treffen. Daar werken op dit ogenblik 5.300 mensen. Wereldwijd telt Karmann 8.000 medewerkers.

Andere afdelingen van het Duitse bedrijf, zoals de daksystemen, zouden gespaard blijven. Daar worden immers weinig problemen verwacht. Maar hoeveel werknemers er uiteindelijk zullen moeten vertrekken, kon Karmann nog niet bekend maken. De Duitse constructeur bouwt sinds 2003 de Chrysler Crossfire, een tweezitter, voor de hele wereld. In 2004 werd een recordproductie bereikt van 35.700 auto's. Het voorbije jaar liep dat echter terug tot amper 12.500 exemplaren en er wordt geopperd dat dit aantal dit jaar wel eens gehalveerd zou kunnen worden, al wordt dat door het bedrijf als speculatie van de hand gewezen.

Karmann wijst erop dat de productie en de afzet van de Crossfire op schema zitten. "Er is geen enkele auto die in het derde en vierde jaar van zijn levenscyclus meer geproduceerd en verkocht wordt dan voordien," vertelden woordvoerders van de autoconstructeur tegen het persbureau DPA. "Bovendien is de Crossfire een emotioneel nichevoertuig dat slechts in één variant aangeboden wordt." Het model is ook vooral bestemd voor de Amerikaanse markt.

De constructeur stelt dat Osnabrück met een aflopende productie wordt geconfronteerd en er gezocht moet worden naar nieuwe opdrachten. Maar grote autobouwers zoals Opel, Volkswagen en Ford evenmin op volle capaciteit draaien en hun auto's dan ook in eerste instantie in eigen vestigingen laten produceren. Dat heeft tot gevolg dat de bestellingen bij derden worden teruggeschroefd, wat ook daar voor afvloeiingen zorgt."

21:42 Gepost door Marcho | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Warner omarmt p2p-format

Warner Bros wil p2p-netwerken gebruiken om video-content te verkopen in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. De Amerikaanse filmmaatschappij zou in maart beginnen met de nieuwe service 'In 2 Movies'. Indien het project een succes wordt, zou het wereldwijd ingevoerd kunnen worden.

De nieuwe service laat abonnees toe om televisie- en filmcontent te downloaden vanop een aantal centrale servers, maar ook van andere gebruikers. De films zouden worden beschikbaar gesteld op dezelfde dag dat ze op dvd-formaat worden uitgebracht. Daarnaast zou Warner ook een programmering beschikbaar stellen van andere content-providers.

Het p2p-formaat is voor de ontspanningsindustrie altijd een moeilijk punt geweest, vooral door de illegale activiteiten van Napster en Kazaa. Specialisten wijzen er trouwens echter op dat de sector het format stilaan aan het omarmen is. In de jaren negentig probeerde men die diensten uit te roeien, maar daar begint nu stilaan verandering in te komen.

De 'In 2 Movies' is volgens specialisten de eerste keer dat een grote filmstudio besluit tot een brede toepassing van het p2p-format. Indien het Europese experiment een succes wordt, zou een wereldwijde lancering volgen.

18:17 Gepost door Marcho | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Luchtvracht kent ontgoochelende groei

De luchtvracht heeft het voorbije jaar een ontgoochelende groei van amper 3,2 procent gekend. Dat heeft de International Air Transport Association (IATA) bekend gemaakt. Het passagiersvervoer kende een stijging met 7,6 procent.

De groei van de luchtvracht is een belangrijke indicator van de gezondheid van de wereldhandel. In 2004 werd in die sector een groei van 15,8 procent genoteerd, wat meer was dan de 15,3 procent van het passagiersvervoer. Dit laatste bleef het voorbije jaar wel boven het historisch groeigemiddelde van zes procent.

De IATA verwacht wel dat de luchtvracht zich dit jaar zal herstellen en een groei zal kennen van vijf tot zes procent en daarmee wellicht gelijke tred zal houden met het passagiersvervoer.

Volgens Giovanni Bisignani, directeur-generaal van de IATA, benadert de sector stilaan opnieuw zijn normaal groeipatroon, na de zware klappen die sinds 2001 werden uitgedeeld. "Maar de luchtvracht blijft ontgoochelen," voegde hij daar aan toe. "Dat is vooral te wijten aan de zwakkere vraag vanuit een aantal belangrijke sectoren, zoals de it-industrie en de semi-conductoren."

Ondanks de recordgroei van 2005 verloren de luchtvaartmaatschappijen het voorbije jaar 6 miljard dollar. Dit jaar zou dat verlies teruglopen tot 4 miljard dollar. "Pas ten vroegste in 2007 zullen de maatschappijen opnieuw aan winst kunnen denken," benadrukte Bisignani.

Regionaal kent het Midden-Oosten de grootste groei in het passagiersvervoer (13,1 procent). Asia-Pacific is met 6,3 procent de traagste groeier.

17:43 Gepost door Marcho | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Europese Unie start Wit-Russische uitzendingen

De Europese Commissie is van plan om onafhankelijke uitzendingen voor Wit-Rusland te ondersteunen. Het consortium dat voor die programma's zou moeten zorgen, bestaat uit een aantal bedrijven uit Duitsland, Littouwen, Polen en Rusland. De Europese Commissie heeft het project gefinancierd voor een bedrag van twee miljard euro.

Het consortium zou al in februari starten met het via satelliet doorzenden van programma's vanuit Duitsland. De uitzendingen zijn in het Russisch en het Wit-Russisch. Het project zou een looptijd hebben van twee jaar en ondersteunt verder ook online acties, de Wit-Russische geschreven pers en de training van journalisten.

Met dit project wil de Europese Commissie een tegengewicht bieden tegenover de Wit-Russische president Alexander Lukashenko, die een bijzonder grote greep heeft op de staatsmedia van het land. Men wil ook onafhankelijke nieuwsverslaggeving brengen in aanloop naar de presidentsverkiezingen, die gepland zijn voor 19 maart.

Het nieuwe initiatief is de opvolger van een kleiner project - ter waarde van 138.000 euro - dat door Deutsche Welle werd ontplooid. De Europese Unie probeert daarmee de democratische burgermaatschappij in Wit-Rusland te ondersteunen. Lukashenko heeft echter al aangekondigd om in de staatsmedia te zullen starten met een tegenoffensief.

17:12 Gepost door Marcho | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Wikipedia komt in drukvorm op de markt

De Duitse uitgever Zendot heeft bekend gemaakt een gedrukte versie van de Duitstalige online Wikipedia-encyclopedie uit te zullen brengen. Het zou in totaal gaan om meer dan 8.000 bladzijden, verdeeld over honderd banden. Critici stellen echter dat een gedrukte versie onmiddellijk achterhaald zal zijn.

Elk boekdeel zou een kostprijs hebben van 14 euro en per maand zouden twee volumes worden uitgebracht. Het project is verspreid over een viertal jaar en doet beroep op 25 medewerkers en 15 eindredacteurs. Een onafhankelijk wetenschappelijk adviseur moet de inhoud controleren voor het in gedrukte vorm verschijnt.

Critici stellen echter dat de gedrukte Wikipedia al achterhaald zal zijn op het ogenblik dat hij uitkomt. De gegevensbank van de encyclopedie wordt immers door het publiek voortdurend aangevuld en gewijzigd. Desondanks heeft Zendot al diverse dvd-versies van de Wikipedia en een aantal gedrukte fragmenten op de markt gebracht.

16:19 Gepost door Marcho | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Indonesië remt buitenlandse media af

Indonesië wil vanaf februari het aantal buitenlandse uitzendingen op radio- en televisiestations beperken. De Indonesische regering stelt dat dit noodzakelijk is om de nationale cultuur te beschermen, maar mensenrechtengroeperingen zien in de maatregel een poging om de persvrijheid terug te schroeven.

Het grootste deel van de 160 radio- en televisiestations in Indonesië brengt nieuwsreportages van de BBC, de Voice of America, Deutsche Welle, Radio Australia en Radio Hilversum. De Indonesische regering wil het aantal van die buitenlandse bijdragen en programma's in de toekomst beperken.

De regering stelt dat deze maatregel nodig is om de locale cultuur te beschermen, maar tegenstanders stellen dat die buitenlandse programma's een frisse en verschillende invalshoek bieden op het nieuws en op de Indonesische maatschappij. Ook de toekenning van de frequenties zou worden herzien.

Daarnaast overweegt de Indonesische regering om kranten en tijdschriften te verplichten zich te registreren. "Ook dat is manier om de media te controleren," stippen critici aan. "De regering kan immers altijd weigeren een registratie toe te staan of te hernieuwen aan publicaties die als te kritisch worden ervaren," aldus Ignatius Haryanto, directeur van het Institute for Press and Development Studies in Jakarta tegenover het magazine Adnkronos International.

16:09 Gepost door Marcho | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Europa wil beter communiceren

De berichtgeving over de Europese Unie is voor veel verbetering vatbaar. Morgen stelt de Europese Commissie dan ook een plan voor om de communicatie over Europa te verbeteren. Op die manier hoopt men ook het enthousiasme voor Europa weer te kunnen aanwakkeren.

Europees Commissaris voor communicatie Margot Wallström stelt dat de bevolking veel te weinig weet over de Europese Unie. Dat is volgens haar een belangrijke reden waarom de Nederlanders en Fransen tegen de Europese ontwerpgrondwet hebben gesteld.

Wallström zou Europe By Satellite (EBS), het eigen televisie- en internetkanaal, willen uitbreiden. De EBS zou ook een grotere vrijheid krijgen bij het bepalen van de vorm waarin de communicatie wordt gegoten. Bovendien wil men de communicatie- en mediatraining van het ambtenarenkorps uitbreiden.

Wallström zegt ook op zoek te zijn naar betere manieren om de Europese burgers te benaderen. Daarbij wil ze de communicatie meer decentraliseren, zodat nationale en locale media beter betrokken zouden kunnen worden bij het publieke debat. De Europese Commissie is ervan overtuigd dat alleen op die manier iederee toegang kan krijgen tot de informatie over de Europese Unie.

Na de voorstelling van het plan, kunnen burgers en betrokkenen tot de zomer hun mening over het project van Wallström overmaken aan de Europese Commissie. Daarna gaan de voorstellen en reacties naar de individuele lidstaten.

14:46 Gepost door Marcho | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende