10-08-06

Google noemt klikfraude overdreven

De cijfers over klikfraude zijn zwaar overdreven. Met die bewering reageert het internetbedrijf Google op een aantal rapporten die de voorbije maanden de problemen met klikfraude hebben benadrukt. Google zegt zelf te zullen werken aan een meetinstrument om het probleem wel op een correcte manier in kaart te brengen.

Volgens rapporten van AdWatcher, ClickFacts en Click Forensics is er bij Google AdWords sprake van een gemiddelde van ongeveer veertien procent frauduleuze advertentiekliks. Maar er wordt ook gewag gemaakt van uitschieters tot 35 procent. Klikfraude moet bepaalde individuen extra opbrengsten bezorgen of adverteerders zwaardere kosten opleggen.

Daarbij werd gesteld dat bedrijven zoals Google vele miljoenen dollars opstrijken als gevolg van klikfraude. Bovendien werd er geklaagd dat aan de adverteerders nooit duidelijke informatie werd verstrekt over de grootte van de klikfraude waarvan ze het slachtoffer zouden kunnen zijn geworden.

Google werkt aan een systeem om die problemen juister in kaart te brengen. Het bedrijf heeft ook bekend gemaakt om in samenwerking met Ask.com, Yahoo en Microsoft te zullen werken aan een algemene definitie over geldige advertentiekliks.

20:59 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: online, google, klikfraude, reclame |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.