30-08-06

Lukoil wil duizend Turkse benzinestations

Het Russische petroleumbedrijf Lukoil is in onderhandelingen om in Turkije een netwerk van benzinestations en een raffinaderij te bouwen. In totaal zou het op twee jaar tijd om duizend stations gaan. Dit jaar zouden al 300 stations worden geopend. De raffinaderij zou langs de kust van de Zwarte Zee komen.

Lukoil zou één miljard dollar investeren in de bouw van de benzinestations. Eind september worden in Istamboel al twee stations geopend. "Volgens analisten past dit project in de uitbreidingsplannen van Lukoil, dat op zoek is naar buitenlandse activiteiten," meldt The Moscow Times. Lukoil hoopt daarbij op een aantal belastingsvoordelen.

Het is volgens de analisten echter lang niet zeker of Lukoil erin zal slagen dit laatste ook daadwerkelijk gedaan te krijgen van de Turkse regering, die zijn energiesector altijd bijzonder strikt heeft afgeschermd. Voor Lukoil is het wel een uitsekende mogelijkheid, want het Russische bedrijf zou daardoor minder olie en gas door de drukbevaren Bosporus moeten transporteren.

Eerder al probeerde Lukoil tevergeefs zijn buitenlandse operaties uit te breiden, want de overname van de raffinaderijen van Tupras (Turkije) en Mazeikiu (Littouwen). "Gezien de hoge vraagprijzen geeft Lukoil er wellicht de voorkeur aan om een totaal nieuwe eenheid te bouwen," aldus nog de analisten.

Lukoil heeft in de Verenigde Staten meer dan 2.000 benzinestations en nog eens meer dan 5.000 in de rest van de wereld. Samen met het Slovaakse Petrol wil het ook benzine verkopen in de Balkan-landen. Petrol zou in die joint-venture een aandeel krijgen van 51 procent.

17:59 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: lukoil, benzine, energie |  Facebook |

Herstel Iraakse moerassen in gevaar

Een dreigend watertekort vormt een gevaar voor het herstel van de Iraakse moerassen. Dat stellen onderzoekers van de Amerikaanse Duke University. De waterbehoefte van Iraakse landbouwers en steden zorgt er volgens de wetenschappers voor dat slechts een gedeelte van de moerassen hersteld zal kunnen worden.

De onderzoekers stellen dat het herstel van de beroemde Iraakse moerassen tot nu toe sneller verloopt dan verwacht, maar dat dit op termijn niet zal blijven duren. Daarvoor is de groeiende vraag naar water in Irak, Turkije, Syrië en Iran verantwoordelijk. Om de moerassen weer helemaal te herstellen zou de helft van de totale watervoorziening van heel Irak nodig zijn.

De gewezen Iraakse dictator Saddam Hoessein liet de moerassen in de jaren negentig droogleggen. Daarmee wou hij de bevolking straffen voor de opstand die er na het einde van de Golfoorlog in 1991 was georganiseerd. Het gebied was uniek omwille van zijn biodiversiteit en cultureel erfgoed. De drooglegging werd beschouwd als een ecologische ramp.

Het gebied was vijftienduizend vierkante kilometer groot en vormde de grootste wetlands van het Midden-Oosten. In de jaren zeventig leefden er meer dan tachtig vogelsoorten, die in de moerassen ideale broedgebieden vonden. Bovendien was het de levensbron voor tienduizenden moeras-Arabieren, die er met visserij en veeteelt in hun levensonderhoud voorzagen. Na de drooglegging bleef nog amper zeven procent van het oorspronkelijk gebied over.

Na de val van Saddam werden dammen en dijken doorbroken, waardoor twintig procent van het gebied weer omgevormd werd tot moeras. Door grotere regen- en sneeuwval werd het herstel versneld, maar door de grote behoefte aan water voor andere doeleinden, blijkt dat nu stil te vallen.

17:30 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: irak, saddam hoessein, milieu |  Facebook |

Google Earth in vastgoed en toerisme

Google Earth wordt door steeds meer bedrijven gebruikt voor marketingdoeleinden. Dat stelt het magazine Adformatie. Vooral vastgoedmakelaars en spelers uit de toeristische sector lijken het internetprogramma van de zoekmachine graag in te schakelen in hun activiteiten. Maar ook binnen de reclamewereld is er teruggegrepen naar Google Earth.

Google Earth brengt satellietbeelden in hoge resolutie, zodat locaties gedetailleerd kunnen worden getoond. De gebruikte software werd ontwikkeld door het Amerikaanse Keyhole, dat twee jaar geleden door Google werd overgenomen. Inmiddels is de software volgens Google al meer dan 100 miljoen keer gedownload.

Google Earth stelt dat zijn programma een soort webbrowser is voor geografische informatie. Gebruikers kunnen zelf foto's en teksten aan de animaties koppelen. De vastgoedgroep Era deed al beroep op het programma om klanten de route van een open huizendag virtueel te tonen. De Nederlandse internetmakelaar Funda bood via het programma een bestand van 100.000 woningen aan.

Ook toeristische bedrijven grepen al terug naar Google Earth om satellietbeelden van een bestemming te tonen, terwijl het programma ook al werd gehanteerd door het reclamebureau Ogilvy voor een campagne van het frisdrankenmerk Fanta.

17:16 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: google earth, immobilien, toerisme |  Facebook |

Generatie X botst tegen Grijze Plafond

Het is voor twintigers en dertigers bijzonder moeilijk om promotie te maken op het werk. Dat schrijft het Amerikaanse zakenmagazine Fortune. Als reden wordt daarvoor het zogenaamde 'Grijze Plafond' genoemd. De vorige generaties willen immers niet met pensioen gaan en versperren de weg voor de jongeren.

"Twintigers en dertigers hebben een probleem op het werk," aldus Fortune. "Ze kloppen geregeld meer dan vijftien uur per dag en de directie verwacht dat er in het weekend ook thuis wordt doorgewerkt." Maar ondanks al die werkijver, laat promotie heel dikwijls eindeloos op zich wachten.

Het probleem heeft volgens Fortune een demografische oorsprong. "De generatie die werd geboren tussen 1946 en 1964 bestaat uit 77 miljoen Amerikanen," aldus het magazine. "Dit zijn de zogenaamde Babyboomers. Generatie Y, de generatie daar vlak achter, is al iets kleiner. Generatie X, die in het begin jaren zeventig werd geboren, is veel kleiner."

Hierdoor moet deze laatste generatie volgens Fortune zeker nog een jaar of tien wachten voordat er een gerede kans komt om naar directieniveau te promoveren, vooral ook omdat de babyboomers en Generatie Y niet met pensioen willen gaan. Om toch aan de bak te kunnen komen, moet deze generatie uitwijken naar het buitenland of een eigen bedrijf opzetten. Ook een mentor of aan de slag kan in een klein bedrijf kan helpen.

16:53 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: grijze plafond, generatie x |  Facebook |

Bedrijven hebben dringend diversiteitsbeleid nodig

Bedrijven die nu niet snel met een diversiteitsbeleid starten, lopen bijzonder grote kans hopeloos te laat te komen. Dat blijkt uit een Nederlands onderzoek van de Raad voor Werk. Volgens die cijfers zal de vervangingsvraag naar werknemers vanaf 2008 groter worden dan het aanbod. Dat betekent dat er grote gaten zullen vallen en er zal strijd moeten geleverd worden om die op te vullen.

Uit het rapport blijkt dat vooral in het openbaar bestuur en het onderwijs zullen getroffen worden, maar ook de zakelijke dienstverlening en de transportsector. Bij hoger geschoolden zouden er tekorten van ongeveer dertig procent ontstaan. Volgens het Nederlandse Landelijk Netwerk Diversiteitsmanagement zouden allochtone werknemers ongeveer vijftien procent van de opengevallen betrekkingen kunnen invullen.

Bovendien moet men er volgens de onderzoekers ook rekening mee houden dat de allochtonen ook een kapitaalkrachtige groep vormen. In Nederland zou dat gaan om ongeveer 14 miljard euro. "Het is dus de moeite waard ook in de allochtone consument te investeren," wordt er opgemerkt.

Maar het onderzoeksbureau Motivaction stelt dat 43 procent van de Nederlandse bedrijfsleiders vooroordelen noemt als reden van de hogere werkloosheid bij de allochtone werknemers. Bovendien wil 58 procent liever niet dat vrouwelijk personeel een hoofddoekje draagt. Uit onderzoek van de Erasmus Universiteit blijkt bovendien dat 25 procent van de bedrijfsleiders uit de KMO-sector ronduit zegt dat ze geen allochtonen in dienst willen nemen.

Wie echter over vijf jaar aan een diversiteitsbeleid begint te werken, komt volgens de onderzoekers hopeloos te laat. Alle beschikbare krachten zijn volgens hen dan elders aan de slag, zodat aarzelende bedrijven openstaande betrekkingen niet meer zullen kunnen invullen.

16:15 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: allochtonen, discriminatie, werkloosleid |  Facebook |

Nieuwsoverzicht

De Russische staatsbank Vneshtorgbank heeft in de voorbije maanden een belang van vijf procent in het Europese lucht- en ruimtevaartconcern European Aeronautic Defence Space Company (EADS) opgebouwd. Volgens de Russische zakenkrant Vedomosti moest de bank 780 miljoen euro uittrekken voor het aandelenpakket. Vneshtorgbank, de op een na grootste bank van Rusland, profiteerde van de lage aandelenkoers van EADS, moederbedrijf van vliegtuigbouwer Airbus. Het aandeel EADS daalde medio juni met meer dan een kwart in waarde nadat het concern een winstwaarschuwing moest afgeven wegens productievertragingen bij de Airbus A380. De bank is van plan zijn belang verder uit te bouwen en gaat geen aandelen verkopen, aldus Vedomosti. EADS noch Vneshtorgbank wilde reageren op het nieuws. EADS is in Rusland in een felle strijd verwikkeld met zijn Amerikaanse rivaal Boeing om een miljardencontract voor de modernisatie van de verouderde vliegtuigvloot van de Russische luchtvaartmaatschappij Aeroflot. EADS werkt al met de Russische luchtvaartindustrie aan een reeks projecten.

Werknemers in Azië profiteren nog onvoldoende van de snelle economische groei die de regio doormaakt. Het aantal nieuwe banen houdt geen gelijke tred met de groeicijfers. Bovendien laat de loonontwikkeling te wensen over en kijken veel mensen tegen lange werktijden aan. Dat blijkt uit een rapport van de Internationale Arbeidsorganisatie (ILO). . Volgens de ILO loopt de bestrijding van de armoede in de regio vertraging op omdat er weinig fatsoenlijke banen bijkomen en veel mensen nog steeds gedwongen zijn vuil werk te doen. Uit het rapport blijkt dat de arbeidsproductiviteit in China en India sterk is toegenomen. Normaal zou dit moeten leiden tot hogere lonen, maar in India zijn mensen juist minder gaan verdienen. Ook in China ligt de verhouding scheef, maar minder erg. Toch moet ook in dat land nog veel gebeuren. In vijf jaar tijd nam de omvang van de economie daar met de helft toe, terwijl de werkgelegenheid met slechts vijf procent omhoog ging. De Aziatische beroepsbevolking wordt gevormd door 1,9 miljard mensen. Ongeveer een miljard personen moet zien rond te komen met minder dan 2 dollar per dag, aldus het rapport. Een groep van 330 miljoen mensen moet het met minder dan 1 dollar per dag doen.

De farmagigant Schering-Plough moet een boete betalen van 435 miljoen dollar wegens illegale marketing- en verkooppraktijken. Dat heeft het Amerikaanse ministerie van Justitie dinsdag bekendgemaakt. De Amerikaanse farmagroep heeft een overheidsinstantie die de ziektekostenverzekering voor armen, veteranen en gehandicapten regelt, te hoge prijzen in rekening gebracht. Schering-Plough liet niet-gouvermentele organisaties minder voor bepaalde medicijnen betalen. Het ministerie heeft verder bepaald dat Schering-Plough niet meer mag deelnemen aan alle overheidsprogramma’s op het gebied van gezondheidszorg. De onderneming liet weten dat het betrokken management inmiddels is vervangen. Ook heeft ze al geld opzij gezet om de boete te betalen.

Nieuwe auto's stoten nog te veel broeikasgas CO2 uit. De uitstoot is niet ver genoeg gedaald. Dat is de mening van de Europese Commissie. Overwogen wordt om de autofabrikanten dwingende eisen op te leggen. Tussen 1995 en 2004 is de gemiddelde CO2-uitstoot van een nieuwe wagen met 12,4 procent gedaald. Dat is volgens Europees industriecommissaris Günter Verheugen echter lang niet voldoende om tegen 2008 een beoogde daling van 25 procent te realiseren. De beperking van CO2 moet helpen om opwarming van de aarde tegen te gaan. De Europese Commissie meent dat het doel van 25 procent beperking ,maar haalbaar was. Om het doel alsnog te behalen zouden de nieuwe auto's elk jaar drie tot vier procent minder broeikasgas moeten uitstoten. Een daling met één procent was de voorbije jaren echter al een zware opgave. De milieubeweging reageert teleurgesteld. "Het enige goede nieuws is dat de Europese Commissie harde eisen op tafel wil leggen," aldus de Europese organisatie Transport and Environment. "De huidige afspraken zijn te vrijblijvend."

Muziekuitgever Universal Music (Vivendi Universal) gaat in de Verenigde Staten en Canada gratis muziek aanbieden online. Dat gebeurt via een akkoord met het Amerikaanse bedrijf SpiralFrog. De dienst zal gefinancierd worden door publicitaire inlassingen. Universal Music Group, de grootste platenfabrikant ter wereld, zal eind 2006 zijn catalogus voorstellen op de website van SpiralFrog. Het gratis systeem is tot nu toe volledig nieuw en overtroeft het betalende systeem van Apple, de leider op het vlak van legale online muziek. Bij iTunes, een dienst van Apple waar je online tegen betaling muziek kan downloaden, kost een nummer 99 cent. Volgens SpiralFrog zal een gratis dienst die gefinancierd wordt via publiciteit, toelaten om te strijden tegen de muziekpiraterij via websites waar surfers illegaal muziek en video's downloaden.

Laatstejaarsstudenten van de opleiding Milieuzorg van de Erasmushogeschool Brussel werken in Polen aan een project om de waterkwaliteit te meten met mosselen. De studenten ontwikkelen samen met Poolse wetenschappers apparatuur en software om het gedrag van driekhoeks- of zebramosselen te registreren en zo vergiftiging van het water te kunnen opsporen. De driekhoeks- of zebramossel leeft in zoetwater en filtert fijne voedseldeeltjes zoals plankton uit het water. Ze is zeer gevoelig voor gifstoffen. Het doel van het onderzoek is de reacties van de mosselen op giftig water te begrijpen. Als de onderzoekers ontdekken hoe de weekdieren reageren, kunnen ze aan hun gedrag zien of het water al dan niet geschikt is als drinkwater. Eerst probeerden onderzoekers de mosselen visueel te begrijpen. Later werden schelpen voorzien van elektroden en gekoppeld aan een computer. Die computer registreert voortdurend het openen en sluiten en kan dus waarschuwen wanneer de mosselen alarm slaan.

De Duitse luchthaven Berlijn-Tempelhof wordt op 31 oktober 2007 gesloten. De luchthaven is de oudste van de drie luchthavens van Berlijn. Meerdere luchtvaartmaatschappijen willen naar het gerecht trekken om de beslissing aan te vechten. De luchthaven Berlin Tempelhof wordt gesloten omdat de luchthaven Berlin Schönefeld uitgebreid wordt tot luchthaven van de hoofdstad Berlin Brandenburg International (BBI). De werken aan de luchthaven starten op 5 september. Uiteindelijk zal ook de West-Berlijnse luchthaven Tegel in 2011 gesloten worden. Tempelhof wordt wegens zijn stedelijke ligging vooral door zakenreizigers gebruikt. Toch kampt de luchthaven met een jaarlijks verlies van 8 miljoen euro. Tempelhof werd in 1923 geopend. De luchthaven raakte bekend toen de geallieerden in 1948-1949 Tempelhof gebruikten om West-Berlijn te bevoorraden met levensmiddelen tijdens de blokkade van de Sovjet-Unie. Tempelhof werd daardoor een synoniem voor de vrije wereld.

De Europese commissie overweegt extra subsidies voor het TV-kanaal Euronews om de uitzendingen ook in het Arabisch te vertalen. Europa wil met het initiatief de banden met de moslimwereld verbeteren. Dat maakte Europees Commissaris voor communicatie Margot Wallström bekend. Wallström zoekt nog 3 tot 5 miljoen euro voor de Arabische vertaling, maar dekt die niet meer in haar budget te kunnen vrijmaken. Een samenwerking met de Libanese tv-zender LBC om de kosten te drukken, behoort tot de mogelijkheden.Euronews wordt op dit moment aangeboden in zeven talen (Engels, Frans, Duits, Italiaans, Portugees, Spaans en Russisch). De zender bereikt wereldwijd ongeveer 156 miljoen gezinnen.

Als de Duitse Opelfabriek in Bochum de nieuwe Astra niet krijgt toegewezen, verdwijnen er 2.500 banen in de fabriek. Dat verklaarden anonieme bronnen aan het tijdschrift Focus Money. Het nieuwe Astramodel wordt geïntroduceerd in 2009 en zal in slechts twee vestigingen worden gebouwd. Bochum treedt in competitie met Antwerpen, Polen, Zweden en Groot-Brittannië. De huidige Astra wordt in vier fabrieken gebouwd, waaronder Bochum en Antwerpen. In de Duitse vestiging worden 244.000 voertuigen per jaar geproduceerd, waarvan een derde Astra's. Opel Antwerpen bouwde vorig jaar 245.000 Astra's. De vakbonden meldden inmiddels dat de directie van General Motors mogelijk een shift wil schrappen in Antwerpen of Bochum en dat de kans groot is dat dit in Antwerpen zal zijn, wat duizend banen zou kosten. Een beslissing hierover zou volgens de vakbonden dit jaar nog worden genomen.

Mannen maken meer brokken in het verkeer dan vrouwen. Uit een recente studie van verzekeraar Corona Direct blijkt dat de schadekost die mannen in het verkeer veroorzaken, ruim 5 procent hoger ligt dan bij vrouwen. Volgens Corona Direct is het aantal pk van een wagen ook recht evenredig met het testosterongehalte, aangezien vrouwen doorgaans met wagens rijden die een lager pk-gehalte hebben dan die van mannen. Van de vrouwelijke chauffeurs rijdt 38 procent met een auto met minder dan 68 pk, tegenover 18 procent van de mannen. Vrouwen en gepensioneerden kiezen volgens Corona Direct ook vaker dan mannen voor een kilometerverzekering. De prijs van die autoverzekering hangt af van het aantal afgelegde kilometers en is daarom populairder bij vrouwen en gepensioneerden, twee groepen die doorgaans het aantal gereden kilometers beperken.

Meer Nieuws

09:59 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

29-08-06

Suzuki-rijder minst opstandig

Suzuki-bestuurders zijn de chauffeurs die hun grootste best doen om de verkeersregels na te leven. Dat blijkt uit een Nederlandse studie van het onderzoeksbureau Trendbox. Chauffeurs van Volkswagen en Audi zijn volgens de onderzoekers het minst geneigd om de regels te volgen.

Het onderzoek gebeurde op vraag van de milieuorganisatie Stichting Nederland School. Daarbij kwamen de onderzoekers tot de vaststelling dat 71 procent van Citroën-chauffeurs van zichzelf zegt nooit te rommel te laten vallen. Bij de Peugeot-rijders daalt dat tot 57 procent. In deze groep geeft ook 30 procent toe zich niet erg te houden aan de verkeersregels. Twee procent zou die zelfs helemaal aan zijn laars lappen en slechts twee procent zegt zich niet te ergeren aan de fouten van anderen.

Globaal zegt de helft van de bestuurders zich te ergeren aan het rijgedrag van andere automobilisten. Ook geeft de helft toe wel eens zwerfafval achter te laten, zelfs al weet de meerderheid dat ze daarvoor beboet kunnen worden. Meer dan driekwart van de Nederlandse bestuurders zegt echter zijn best te doen om de verkeersregels niet te overtreden.

De Suzuki-chauffeur is het meest gehoorzaam, want in deze groep doet 90 procent van de chauffeurs naar eigen zeggen zijn uiterste best om de wet te volgen. Bij Audi en Volkswagen daalt dat tot 60 procent. In totaal vindt echter 98 procent van alle Nederlandse bestuurders het belachelijk om afval in de berm of op de weg te gooien. Ook hier scoort Audi het laagste. Bij BMW zegt 13 procent van de chauffeurs zijn sigarettenpeuk altijd uit het raam te gooien.

De Nederlandse Suzuki-rijder zit wel het minst lang achter het stuur. Meer dan 90 procent komt niet boven de 20.000 kilometer per jaar en ruim 70 procent blijft zelfs onder de 12.000 kilometer. Bij Audi rijdt 49 procent meer dan 20.000 kilometer per jaar, gevolgd door Peugeot (41 procent).

19:49 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: suzuki, audi, peugeot, citroen |  Facebook |

1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende