30-11-06

Satellietbedrijven hebben verjonging nodig

Ruimtevaartbedrijven hebben dringend nood aan jonge technici voor hun satellietprojecten. Dat zegt Tania Burchell, woordvoerster van het Britse National Space Centre. Maar nog meer is de nood aan ontwerpers die de grenzen van de huidige satellietbouw kunnen aftasten en verleggen, zoals het gewicht en de afmetingen en de temperaturen die de apparatuur kan verdragen.

Lees verder

17:00 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Internet heeft geen invloed op studieresultaat

Hoewel één of vijf Amerikaanse ouders van oordeel is dat hun kinderen teveel tijd besteden aan het internet, zijn ze van mening dat die online activiteiten geen enkele invloed hebben op de studieprestaties van hun kroost. Dat blijkt uit een onderzoek van de University of Southern California. Amerikaanse ouders vinden trouwens veel meer dat hun kinderen teveel televisie kijken.

In 2000 was 11 procent van de Amerikaanse ouders van mening dat hun kinderen teveel tijd online doorbrengen. Dat is nu opgelopen tot 21 procent, maar nog ver verwijderd van de 49 procent die van oordeel zijn dat hun kroost teveel televisie kijken. Daarnaast zegt 47 procent van de ouders een internetverbod te gebruiken als strafmaatregel. Bij televisie ligt dat op 57 procent.

Ongeveer 80 procent van de Amerikaanse kinderen voerde aan dat het internet belangrijk is voor hun schoolwerk. Opmerkelijk is echter dat ruim 75 procent van de ouders van mening is dat de studieprestaties van hun kinderen noch een positieve, noch een negatieve invloed hebben ondergaan sinds ze toegang hebben gekregen tot het internet.

Uit het onderzoek bleek ook dat 22 procent van de Amerikanen op dit ogenblik niet op het internet is aangesloten. Meer dan een kwart daarvan zijn voormalige gebruikers die afgehaakt hebben, meestal omdat ze van job veranderen of omdat hun computer het heeft laten afweten. Ontevredenheid met het internet wordt bijna nooit als reden gebruikt. Wel heeft meer dan de helft geen intentie om terug op het internet te gaan.

16:29 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: internet, onderwijs |  Facebook |

Automatische telefoonkeuze is grote ergernis

Dertig procent van de klanten die bij een bedrijf weggaan wegens een slechte ervaring, willen nooit meer terugkomen. Dat blijkt uit een Nederlands onderzoek van RightNow Technologies. Door een slechte klantenservice blijken bedrijven dan ook vele miljoenen euro omzet kwijt te raken, terwijl ze tegelijkertijd ook grote sommen uitgeven om nieuwe klanten te werven.

"Veel bedrijven werven nieuwe klanten met marketing en sales, maar ze verliezen er ook veel door slechte loyaliteitsprogramma's die klanten moet bijhouden," benadrukt het magazine Sales Online. Volgens het onderzoek van RightNow verliezen bedrijven daardoor structureel honderden miljoenen euro per jaar aan omzet.

Een goede klantervaring blijkt voor vele consumenten een belangrijke reden te zijn om loyaal te blijven aan een bedrijf. RightNow kwam tot de vaststelling dat 82 procent van de ondervraagden een goede klantenservice erg belangrijk vindt om zaken te blijven doen met een bedrijf. Een goede prijs haalt 75 procent, waaruit blijkt dat de Nederlandse consument de kwaliteit prioriteit geeft boven de prijs.

De consument blijkt zich het meest te ergeren aan de telefonische keuzemenu's waarin men geen meter verder komt. Dat is voor 87 procent van de ondervraagden de belangrijkste bron van ergernis. Even hard storen ze zich aan irrelevante of onjuiste informatie, gevolgd door de lange wachttijden bij de klantenservice (86 procent).

Een slechte klantenservice blijkt echt zwaar op de maag te liggen bij de consument. Zo zou bijna veertig procent liever het huis schoonmaken dan met een slechte klantenservice geconfronteerd te worden. Bijna twintig procent gaat nog liever naar de tandarts.

13:33 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: klantentrouw, human resources |  Facebook |

Ook Oostenrijkse banken hebben nazi-verleden

Ook Oostenrijkse banken zijn niet vrij van een nazi-verleden. Dat blijkt uit een onderzoek in opdracht van Austria Creditanstalt, die daarmee klaarheid wou scheppen over haar eigen oorlogsverleden. De Creditanstalt-Bankverein, de voorloper van Austria Creditanstalt, was tijdens de tweede wereldoorlog de grootste geldverstrekken van Oostenrijk.

Het onderzoek bracht aan het licht dat de Oostenrijkse banken tijdens de tweede wereldoorlog vooral actief waren in het Balkan-gebied en Midden- en Oost-Europa. Ze volgden daarbij het Duitse leger en namen in de bezette gebieden bedrijven over. Ook financierden ze wapenfabrikanten en verleenden ze bankdiensten aan een aantal concentratiekampen.

De onderzoekers stellen dat de Oostenrijkse banken vooral actief waren in regio's die tijdens de eerste wereldoorlog tot het Habsburgse rijk behoorden. De banken beschouwden deze gebieden volgens het rapport als hun exclusief werkterrein. "Ze waren er altijd al actief geweest en vonden dan ook dat ze daar opnieuw aan de slag moesten gaan," aldus de onderzoekers.

13:09 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: bank, tweede wereldoorlog, nazi |  Facebook |

Amerikaanse e-commerce groeit met een kwart

De Amerikaanse e-commerce groei met een kwart tegenover vorig jaar. Dat is de conclusie van een rapport van het onderzoeksbureau Comscore naar aanleiding van het koopgedrag op Cyber Monday eerder deze week, de eerste online kerstwinkeldag in de Verenigde Staten. Op die dag werden in de Verenigde Staten voor 608 miljoen dollar bestellingen geplaatst bij internetwinkels.

Dat cijfer is een absoluut record. Volgens Comscore werden er nog nooit op één dag zoveel online bestellingen genoteerd. De orders lagen een kwart hoger dan het jaar voordien. Bovendien bleek tijdens de maand november tot Cyber Monday voor 9,5 miljard dollar te zijn omgezet in Amerikaanse internetwinkels. Ook dat is een stijging met nagenoeg een kwart tegenover dezelfde periode vorig jaar.

In de eerste tien maanden van dit jaar vertegenwoordigde de online retail in de Verenigde Staten een bedrag van 77,5 miljoen dollar. Ook hier komt weer de constante groei van bijna een kwart naar voor tegenover de eerste tien maanden van het jaar voordien.

12:57 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: cyber monday, e-commerce |  Facebook |

Agressieve games stimuleren emotionele opwinding

Gewelddadige computergames beïnvloeden de hersenactiviteit van jongeren. Dat moet blijken uit een onderzoek van School of Medicine van de University of Indiana. De wetenschappers stelden bij jongeren die dergelijke games spelen een verhoogde activiteit vast in het hersengedeelte waar de emotionele opwinding gesitueerd is.

Bij proefpersonen die geweddadige computergames speelden, werd een grotere emotionele opwinding gemeten, maar tegelijkertijd ook minder concentratie, controle en planning. "Bij spelers die een vredelievender spel voorgeschoteld kregen, werd juist een groter concentratievermogen en minder emotionele opwinding vastgesteld," aldus de onderzoekers.

Volgens de onderzoekers is het de allereerste keer dat willekeurige proefpersonen zijn onderzocht. De deelnemers werden immers willekeurig ingedeeld bij de twee verschillende groepen. "De opgetekende verschillen moeten dan ook toegewezen worden aan het feit welk spel de proefpersonen voorgeschoteld kregen," aldus nog de onderzoekers.

12:47 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: games, agressie |  Facebook |

Consument werkt met vijf gezinnen

De consument benadert producten met zijn vijf zintuigen. Dat zegt Desiree Struijk, directeur van het bureau Senta, gespecialiseerd in zintuiglijk advies en onderzoek naar consumentenperceptie. Marketeers moeten zich volgens haar van dit gegeven goed bewust zijn en met hun projecten zoveel mogelijk alle zintuigen proberen te benaderen.

Door verkeerde keuzes te maken, kan een productintroductie volgens Struijk compleet de mist ingaan. Ze verwijst daarbij onder meer naar een drank met een mooie en kleur en een lekkere smaak, maar met een verpakking in een verkeerde kleur. Die verkeerde kleur geeft volgens haar aan de consument juist niet de indruk dat het product keer smaakt en het dus moeilijk zal hebben om met succes op de markt te komen.

"Wetenschappelijk is volgens Struijk aangetoond dat de hersenen niet voor elk zintuig een apart beloningssysteem hebben," aldus het magazine Verpakkingsmanagement. "Het gaat volgens haar dus om de interactie van alle zintuigen tegelijk. Als het totaalbeeld klopt, wordt het meeste effect bereikt." Klantenpanels en het toesten van waarneming en beleving moeten daarbij de perceptie van de consument uittesten, zonder dat dit volgens Struijk noodzakelijk meer hoeft te kosten.

12:27 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: marketing |  Facebook |

1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende