31-01-07

Internetters vinden spelling niet belangrijk

Internetters vinden een correcte spelling niet belangrijk. Dat blijkt uit een Amerikaans onderzoek van Nickelodeon. De onderzoekers stippen verder aan dat de moderne digitale familie door het internet en de mobiele telefoon geen papieren kranten meer leest en niet langer gebruik maakt van traditionele woordenboeken. Bovendien onthouden de internetters ook geen telefoonnummers meer.

"Het internet beinvloedt in belangrijke mate het communicatiepatroon van gezinnen," stipt Nickelodeon, een dochteronderneming van de zender MTV aan. Opvallend is echter dat het televisiekijken in de Verenigde Staten geen hinder ondervindt van het internet. "Sinds 2002 is het aantal uren dat men televisie kijkt met nog eens twee uur gegroeid," aldus de onderzoekers.

Volgens Nickelodeon is televisie tegenwoordig vooral een relaxinstrument, waar de hele familie naar kan kijken. "Ook wordt de televisie vaak als babysitter ingeschakeld," voeren de onderzoekers aan. Toch zijn moderne families volgens de onderzoekers sterk afhankelijk van het internet en de mobiele telefoon. Van de ouders is 98 procent minstens één keer per week online en is 33,5 uur per maand op het internet.

17:07 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: internet |  Facebook |

Kranten niet meer populair op school

Op Amerikaanse scholen verliezen kranten steeds meer aan populariteit ten voordele van het internet. Dat blijkt uit een rapport van de Carnegie-Knight Task Force. De onderzoekers stellen dat kranten niet meer kunnen optornen tegen de kracht van het internet om studenten te bereiken. De leerkrachten zelf hebben nog wel een voorkeur voor de krant.

"Steeds meer Amerikaanse docenten gebruiken tijdens de lessen nationale en internationale online nieuwssites," aldus de onderzoekers. "Op dit ogenblik zegt 57 procent van de leerkrachten geregeld internet-nieuws te gebruiken in hun lessen, tegenover 31 procent die beroep doen op de nationale televisiezenders en 28 procent die naar kranten grijpt."

"Studenten hebben geen binding meer met de krantenwereld," voerde één van de ondervraagde leerkrachten aan. De meeste docenten stelden zelf nog wel de voorkeur te geven aan kranten, maar slechts acht procent was van mening dat ook de studenten die voorkeur deelden. Voor 57 procent van de docenten had de krant voor de student de minste prioriteit.

De meest populaire nieuwssites in de Amerikaanse scholen zijn de BBC, The New York Times en CNN.

15:06 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: internet, kranten |  Facebook |

Zalmen laten dammen afbreken

Het elektriciteitsbedrijf bedrijf PacifiCorp, dochter van Berkshire Hathaway, moet van de Amerikaanse overheid zijn vier hydraulische centrales op de Klamath-rivier aanpassen om de trek van zalmen weer mogelijk te maken. Het bedrijf overweegt nu om de dammen helemaal af te breken. Dat zou volgens specialisten een grote stimulans kunnen betekenen voor de visserij langs de kusten van Oregon en Noord-Californie.

Het aanpassen van de dammen zou PacifiCorp ruim 300 miljoen dollar kosten. Het compleet afbreken van de verouderde infrastructuur zou meer dan 100 miljoen dollar goedkoper uitvallen. Er wordt dan ook steeds meer rekening mee gehouden dat het bedrijf van industrietycoon Warren E. Buffett voor het tweede alternatief zou kiezen.

Dat zou dan meteen wereldwijd één van de grootste werken in zijn soort worden. Ook elders in de Verenigde Staten en de rest van de wereld zijn er plannen om dammen weer af te breken, maar volgens de Amerikaanse overheid is er daarbij nergens sprake van het verwijderen van vier hydroelektrische installaties. Indien de installaties daadwerkelijk verdwijnen kan de Klamath volgens specialisten weer een belangrijke zalm-biotoop worden.

De Klamath slingert langs de grenzen van Oregon en Californie. Het afbreken van de dammen zou volgens biologen dan ook de visserij langs de kusten van beide staten kunnen stimuleren. Ooit had de Klamath de derde grootste zalmpopulatie van de Amerikaanse Westkust, tot de dammen meer dan tachtig jaar geleden werden gebouwd.

Daardoor verdween het grootste gedeelte van de zalmpopulatie, tot grote woede van milieuverenigingen en Indiaanse stammen, voor wie de zalm een belangrijk onderdeel vormde van hun cultuur en dieet. Ook de zalmvisserij langs de kusten van Oregon en Californie verdween nagenoeg volledig. De vier dammen leveren elektriciteit voor ongeveer 70.000 klanten.

De loop van de Klamath komt ook niet in de buurt van belangrijke steden, waardoor er weinig barrières zijn voor een terugkeer van een gezonde zalmpopulatie. Ook de National Marine Fisheries Service van de National Oceanic and Atmospheric Administration stipte vorig jaar al aan dat het verwijderen van de dammen het beste zou zijn voor de zalm.

PacifiCorp moet binnenkort een verlening aanvragen voor zijn vergunning voor het uitbaten van de dammen. Daardoor kan de Amerikaanse overheid nu bijkomende voorwaarden opleggen, zoals het aanpassen van de dammen om de zalmtrek mogelijk te maken. PacifiCorp houdt zijn beslissing alsnog in beraad.

14:30 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: klamath, energie, milieu, zalm |  Facebook |

YouTube reclameleverancier voor Super Bowl

Het YouTube-effect is nu ook doorgesijpeld tot de Super Bowl, de hoogmis van de Amerikaanse reclamewereld. Voor de eerste keer in de geschiedenis zullen tijdens de uitzendingen van de wedstrijd tenminste vier reclamespots getoond worden die niet door reclamebureau's, maar internetgebruikers zijn ontworpen en gemaakt. De wedstrijd wordt zondag gespeeld tussen de Indianapolis Colts de Chicago Bears.

"Voor adverteerders betekent consumer-created content een enorme kostenbesparing," stipt The Washington Post aan. "Een traditionele Super Bowl-spot kost meer dan 1 miljoen dollar en de prijs voor de meest dure spot kan oplopen tot 2,6 miljoen dollar. Een reclamespot van een amateur, kost niet meer dan de prijs van een vliegtuigticket en een toegangsticket voor de wedstrijd."

Eventueel komen daar ook nog wat postproductie-kosten bij om de spot wat bij te schaven. Voor de makers is een dergelijke reclamespot vooral een middel om zich in de kijker te zetten en eventueel een carrière in de reclamewereld een snelle start te geven. Toen Super Bowl-adverteerder Dorito een wedstrijd uitschreef voor een reclamespot, kreeg het bedrijf prompt 1.060 voorstellen binnen.

Eén van de winnaars was Weston Phillips (22) uit North Carolina. De productie van zijn reclamespot, waarin twee vrienden optreden, kostte 12,79 dollar. Phillips heeft een klein reclamebedrijfje en was vooral geinteresseerd in de 10.000 dollar beloning die Dorito had uitgetrokken voor de winnaars. De reclamespot heeft inmiddels al ruime aandacht gekregen op het internet.

Net zoals Dorito, heeft ook General Motors voor zijn Chevrolet-reclamespots dit jaar beroep gedaan op amateurs. Uit 820 studentengroepen werden vijf kandidaten weerhouden om de spot te ontwerpen. Vervolgens werden ze tijdens hun creatief proces gefilmd, wat het geheel volgens The Washington Post een behoorlijk Big Brother-gehalte geeft. "We kunnen niet meer rond deze consumer-generated reclame," aldus Chevrolet-manager Ed Peper.

13:36 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: youtube, super bowl |  Facebook |

Arab Bank verwezen naar Amerikaanse rechtbank

Een Amerikaanse rechter heeft beslist dat de Arab Bank zich moet verantwoorden wegens duizenden klachten over het feit dat de financiele instelling grote terroristische groepen, zoals Hamas en Hezbollah, zou ondersteunen. De Jordaanse bank had gevraagd dat de klachten zouden verworpen worden, maar vond in de ogen van de rechter geen genade.

De Newyorkse rechter Nina Gershon stelde dat de Arab Bank, die in de stad een grote vestiging heeft, praktische assistentie verleende aan organisaties die zelfmoord-aanslagen sponsorden en hen hielp om zelfmoordenaars aan te moedigen een martelaar te worden voor de heilige strijd. In totaal werden tegen de bank duizenden klachten neergelegd, zowel door Amerikanen als buitenlanders.

Organisaties zoals Hamas en Islamic Jihad boden aan de families van zelfmoordenaars zogenaamde martelaren-pakketten aan. Die konden vervolgens geincasseerd worden in kantoren van de Arab Bank op de Westelijke Jordaanoever. De betalingen gebeurde vanop rekeningen van de betrokken terreurgroepen.

Dat geld zou volgens de klachten afkomstig zijn geweest van Saudi-Arabische liefdadigheidsprojecten. De Arab Bank zegt echter een tegenstander te zijn van terrorisme en wijst erop dat de verwijzing naar de rechtbank nog niet wil zeggen dat de klachten stroken met de waarheid. "Dat zal tijdens de rechtzaak zelf moeten blijken," aldus een woordvoerder van de bank tegen de krant New York Post.

13:13 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: arab bank, terrorisme, hamas, jihad |  Facebook |

Sony vergoedt computerschade

Platenmaatschappij Sony/BMG moet klanten tot 150 dollar betalen als vergoeding van de herstellingskosten van hun computers, als die zijn beschadigd door gebruik van een cd met omstreden kopieerbeveiliging. Dat is het bedrijf overeengekomen met de Amerikaanse Federal Trade Commission (FTC). Ook moet het bedrijf de betrokken cd's ruilen.

De problemen doken eind 2005 op. Sony had enkele tientallen cd-titels voorzien van een technologie die illegaal kopieren moest beletten. De beveiliging bleek zichzelf heimelijk op de computer van de gebruiker te installeren en veroorzaakte daar in een aantal gevallen aanzienlijke schade. Door een beveiligingslek in de software, werden de computers kwetsbaar voor virussen.

Wie de software echter probeerde te verwijderen, kon in veel gevallen de cd-speler van de computer helemaal niet meer gebruiken. Bovendien verstuurde de software informatie over het luistergedrag van de klant aan Sony. Het bedrijf zou die gegevens voor marketingdoeleinden hebben willen gebruiken. Tegen al die praktijken kwam zwaar protest en Sony krabbelde terug, maar werd toch voor de rechter gedaagd.

Sony heeft nu met de Amerikaanse Federal Trade Commission een akkoord gesloten om de slachtoffers een schadevergoeding van maximum 150 dollar te betalen. Daarnaast kunnen de slachtoffers tot juli 2007 hun cd's ruilen tegen een onbeveiligd exemplaar. Eerder al trok Sony ook een schikking met twee individuele Amerikaanse staten.

12:49 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: sony, federal trade commission |  Facebook |

Ook floppy disk naar het museum

De computer-supermarkt PC World stopt met de verkoop met de floppy disk. Daarmee wordt het einde van een opmerkelijk tijdperk in de computergeschiedenis ingeluid. Dat zat er langere tijd aan te komen, want slechts een klein gedeelte van de huidige generatie computers hebben nog een disk drive. Vorig jaar werden nog 700 miljoen floppy disks verkocht.

Nieuwe opslagsystemen en de nood aan een grotere capaciteit dan 1,44 megabytes zijn de voornaamste oorzaken van het verdwijnen van de floppy disk. "De technologie kan de concurrentie met betere toepassingen niet langer aan," aldus Bryan Magrath, commercieel directeur van PC world, tegenover BBC News.

De eerste floppy disk werd ontworpen door een Californische groep technici onder leiding van Alan Shugart en in 1971 door IBM op de markt gebracht. Men had het toen over een echte revolutie, want voortaan moesten niet langer ponskaarten worden gebruikt. De eerste floppy disks waren soepel en hadden een afmeting van acht inch. In 1976 werd door Wang de kleinere schijf van vijf en een halve inch op de markt gebracht.

In 1981 lanceerde Sony een floppy disk van drie en een halve inch, wat tot vandaag nog altijd de standaardnorm is gebleven. Door steeds ingewikkelder software moesten sinds het begin van de jaren negentig veel programma's op een reeks floppies gezet worden. Op het eind van het decennium werd echter overgeschakeld naar cd-rom.

Nieuwe backup-mogelijkheden, zoals de cd-rw en het internet, verwezen de floppy disk steeds meer naar de archieven en daarna naar de vuilbak. In 1998 had Apple al een iMac gelanceerd zonder floppy disk drive, wat in 2003 ook bij de meeste Dell-computers gebeurde. In 1998 werden ongeveer twee miljard floppy disks verkocht, maar daarna kalfde de verkoop af. Vorig jaar werden nog 700 miljoen exemplaren verkocht.

Op dit ogenblik heeft nog twee procent van de computers die door PC World worden verkocht, een disk drive. Maar ook daarmee wordt over enkele maanden gestopt.

12:27 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: floppy disk, pc world, technologie |  Facebook |

1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende