28-02-07

CERN zet opnieuw mijlpaal in fysica

In het European Organization for Nuclear Research (CERN) op de grens van Frankrijk en Zwitserland is een onderdeel van de krachtigste deeltjesversneller ter wereld met succes geïnstalleerd in een ondergrondse bunker, op een diepte van honderd meter. Het onderdeel behoort tot de Compact Muon Solenoid (CMS), één van de vier grote experimenten met de bewuste deeltjesversneller.

Het geïnstalleerde onderdeel weegt tweeduizend ton en werd met een enorme kraan in de bunker neergelaten. “Deze Large Hadron Collider (LHC) is ontworpen om de grenzen van de fysica af te tasten,” benadrukten CERN-woordvoerders aan BBC News. “Het is een krachtige en complexe machine die deeltjes aan superhoge snelheden tegen elkaar moet slingeren in een poging op de geheimen van de cosmos te ontsluieren.”

De LHC bestaat uit duizend krachtige magneten die geplaatst worden in een ondergrondse, cirkelvormige tunnel van 27 kilometer lengte. De magneten verplaatsen de deeltjes in twee stralen rond de ring met snelheden die de snelheid van het licht benaderen. Op een aantal locaties kruisen die stralen elkaar, waardoor sommige deeltjes frontaal met elkaar in botsing zullen komen.

Vervolgens worden de nieuwe deeltjes die ontstaan zijn door de botsingen, opgevangen en opgemeten. Daarmee hoopt men meer inzicht te krijgen in fenomenen die uitstijgen boven het standaardmodeel van de fysica. Daarmee wil men een kader creëren om de interactie tussen sub-atomische deeltjes te verklaren. Het pas geplaatste onderdeel - Yoke Barrel 0 - is het grootste CMS-segment. Het duurde twaalf uur om het segment op zijn plaats te krijgen.

In totaal moeten er vijftien segmenten worden geplaatst, maar Yoke Barrel 0 is het centrale element van het CMS-experiment. Het project werd vijftien jaar geleden opgestart. Met Yoke Barrel 0 zijn nu negen van de vijftien elementen geplaatst.

22:29 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: wetenschap, cern |  Facebook |

Reclamesector nog altijd digitaal analfabeet

De reclamesector presteert ondermaats en voldoet helemaal niet meer aan de verwachtingen van zijn klanten. Dat blijkt uit een rapport van het onderzoeksbureau Forrester Research. De resultaten stellen de sector volgens de onderzoekers dan ook voor het probleem hoe hij de centrale marketing-partner kan blijven in een wereld van groeiende specialisatie, gedreven door de grotere nadruk op digitale media.

Uit het onderzoek bleek dat slechts 21 procent van de klanten hun reclamebureau aan anderen zou aanbevelen. Daarentegen zegt 76 procent van de klanten helemaal geen aanwijzing te krijgen welke return-on-investment ze van de reclamecampagnes krijgen. "Er is dus geen tastbare basis voor deze ontevredenheid," aldus Forrester. "Het is een vaag gevoel van ontgoocheling dat bij de klanten heest."

De reclamebureaus keken volgens de onderzoekers heel wat optimistisch aan tegen de samenwerking met hun klanten. "Maar de ontevredenheid van de klanten is niet nieuw," stipt het magazine Advertising Age aan. "In 2004 liet Jim Stengel, topman van Procter & Gamble, al heel wat kritiek horen omdat de reclamebureaus onvoldoende aan research deden en ze geen duidelijke resultaten konden voorleggen."

De traditionele grote reclamebureaus hebben de voorbije jaren dan ook heel wat concurrentie gekregen van nieuwe spelers, die met een andere aanpak werkten en niet vanuit de traditionele reclamekanalen dachten. "Nochtans blijven de grote reclamebureaus een grote invloed hebben op de bestedingen van de adverteerders. In de Verenigde Staten beschikken zij over zestig procent van de budgetten en de adverteerders beschouwen hen nog altijd als sterke partners," voert Advertising Age nog aan.

Maar er wordt aan toegevoegd dat deze situatie in de toekomst wel eens snel zou kunnen veranderen, vooral wanneer de reclamebureaus er niet snel in slagen om hun tekort aan digitaal talent op te vullen en uit hun traditioneel denken te stappen.

22:03 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: reclame |  Facebook |

Agfa-Gevaert deelt zich op

De beeldvormingsgroep Agfa-Gevaert wordt opgesplitst in drie onafhankelijke ondernemingen. Dat heeft de raad van bestuur beslist. De drie nieuwe bedrijven worden ook afzonderlijk op de beurs genoteerd. De drie grote pijler van de groep, Agfa Graphics, Agfa HealthCare en Agfa Materials, werkten al geruime tijd steeds onafhankelijker van elkaar. Die structuur wordt nu geofficialiseerd.

"Na een doorlichting van de ondernemingsstrategie, heeft de raad van bestuur beslist dat een opdeling in drie, onafhankelijke en beursgenoteerde, ondernemingen de beste kansen biedt voor de Agfa Groep, de klanten, de aandeelhouders en de werknemers," aldus Agfa-Gevaert. De splitsing zal eind dit jaar worden doorgevoerd. "De betrokken afdelingen hebben de omvang, de slagkracht, de marktpositie en het organisatorische talent die nodig zijn om als onafhankelijke ondernemingen te slagen in hun respectieve markten," wordt er nog opgemerkt.

Daarbij wordt gesteld dat de afzonderlijke ondernemingen beter geplaatst zullen zijn om hun eigen specifieke strategische objectieven te verwezenlijken en zullen ze rechtstreeks toegang hebben tot de kapitaalmarkten. De opsplitsing werd al geruime tijd voorbereid, want de jongste tijd raakten de diverse afdelingen steeds onafhankelijker van elkaar, met onder meer een duidelijke aflijning op de diverse bedrijfssites en onderlinge facturaties.

Hoewel de splitsing er zat aan te komen, hebben de vakbonden nog altijd een aantal vragen bij de evolutie. Daarbij wordt opgemerkt dat de overkoepelende structuur door de opsplitsing in drie afzonderlijke ondernemingen wegvalt. Onder meer wordt gevreesd dat er door de opsplitsing geen band meer zal bestaan tussen de drie ondernemingen. Ook hebben ze vragen over de manier waarop de schulden van Agfa-Gevaert over de drie nieuwe bedrijven zullen verdeeld worden.

21:43 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: agfa gevaert |  Facebook |

Businessstrategie mag best eenvoudig zijn

Een goede businessstrategie hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn. Dat is de boodschap van het boek `Simply Strategy`, geschreven door de Nederlandse auteurs Peter Nieuwenhuizen en Richard Koch. Mits het beantwoorden van een aantal vragen, kan volgens hen elke manager een businessstrategie ontwerpen, implementeren, uitvoeren en communiceren.

Bij het bepalen van een businessstrategie moeten volgens 'Simply Strategy' enkele eenvoudige basiselementen opgesteld worden. "In de eerste plaats moet de manager zich afvragen wat zijn business is en waar het geld wordt gegenereerd," benadrukken ze. "Daarnaast moet hij zich vergewissen van de sterkte van zijn concurrentiepositie en welke vaardigheden en capaciteiten de basis zijn van een mogelijk succes."

Daarnaast moet een manager zich volgens de onderzoekers ook afvragen of hij in een goede markt zit en wat de klant denkt. "Maar hij moet ook kijken hoe de concurrentie zich gedraagt en eventueel misschien overwegen een andere weg in te slaan," voeren ze aan. "Tenslotte moet hij ook uitzoeken hoe en waar er in zijn sector snel geld kan worden verdiend."

De auteurs stellen dat de beste businessstrategieën worden uitgewerkt door operationele managers, maar laat de top zich dikwijls teveel intimideren door externe professionals die zich in de sector hebben gespecialiseerd en vooral zichzelf goed kunnen verkopen met omslachtige exposés.

21:17 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: management |  Facebook |

Boeken doorbladeren op het internet

HarperCollins en Random House, twee van de grootste uitgeverijen in het Engelse taalgebied, laten duizenden boeken via internet doorzoeken. Daarnaast bieden ze aan de bezoeker de mogelijkheid de boeken ook op hun eigen website te plaatsen. De uitgeverijen hopen op die manier de boekverkopen via het internet te stimuleren. Ze stellen dat zij tot nu toe de enige uitgevers zijn die een dergelijke service aanbieden.

Random House geeft onder meer de werken van Danielle en Norman Mailer uit en stelt dat het de consumenten met zijn nieuwe Insight-technologie de mogelijkheid biedt om online door meer dan 5.000 boeken te bladeren. Random House, dochter van de Duitse mediagroep Bertelsmann, laat gebruikers ook toe fragementen van boeken op persoonlijke webpagina's van sociale netwerken of verkopers te plaatsen.

HarperCollins Publishers, dochter van het Amerikaanse News Corporation, vertegenwoordigt onder meer auteur Michael Crichton en stelde eveneens gebruikers toe te laten boekfragmenten op sociale netwerken te plaatsen. "Maar de uitgeverijen zijn vrij laat met deze stap," aldus het persbureau Reuters. "Amazon geeft zijn klanten al sinds 2003 de mogelijkheid om door boeken te bladeren, terwijl Google sinds 2005 eveneens die mogelijkheid aanbiedt."

De uitgeverijen proberen volgens Reuters hun strategie bij te sturen, in de hoop opnieuw jonge lezers te kunnen bereiken. "Diens mediagebruik is steeds meer gericht op het internet, zoals ook de sectoren van de muziek, film en kranten hebben moeten ervaren," aldus nog het persbureau.

20:58 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: harpercollins, random house, literiatuur |  Facebook |

Het gaat weer iets beter met de Wadddenzee

De Waddenzee is de voorbije dertig jaar duidelijk minder vervuild geraakt. Dat blijkt uit een rapport van het Koninklijk Nederlandse Instituut voor Onderzoek der Zee (NIOZ). Vooral de verminderde afvoer van mest en fosfaat langs de Nederlandse rivieren zou volgens het rapport veel bijgedragen hebben tot de gevoelig verbeterde situatie.

Het NIOZ stelt dat het beleid van de Nederlandse overheid, met onder meer een verbod op het gebruik van fosfaat in wasmiddelen, gewerkt heeft. Voglens het rapport was de Waddenzee tussen 1985 en 1990 het zwaarst vervuild, vooral te wijten aan de aanvoer van extra stikstof en fosfaat op het einde van de jaren zeventig.

Deze producten zijn de voornaamste voedingstoffen voor fytoplankton, een soort kleine algen waarvan de concentratie in de Waddenzee tot het einde van de jaren tachtig verdubbelde. Die algen waren op hun beurt voeding voor een aantal bodemdieren, wiens bestand eveneens verdubbelde. Door de grotere beschikbaarheid van voedsel, namen ook de populaties van diverse vogelsoorten toe.

Dit alles zette een zware druk op het milieu van de Waddenzee, maar tijdens het jongste decennium nam de toevoer van stikstof en fosfaat af, waardoor de toestand zich volgens de onderzoekers stelselmatig weer verbeterde. Maar wellicht niet alle evoluties moeten exclusief toegewezen worden aan het fosfaatverbod, want de Waddenzee kreeg ook te maken met klimaatverandering en een intensieve mossel- en kokkelvisserij.

10:55 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: waddenzee, milieu |  Facebook |

Betaalde videodownloads worden belangrijker

Over een viertal jaar zullen de inkomsten uit betaalde videodownloads hoger liggen dan de inkomsten uit advertenties bij online video`s. Dat is de conclusie van een rapport van het onderzoeksbureau Adams Media Research (AMR). Betaalde videodownloads zouden in de Verenigde Staten over vier jaar om omzet halen van ongeveer vier miljard dollar, tegenover 111 miljoen dollar vorig jaar.

De onderzoekers merken echter op dat er eerst nog enkele belangrijke drempels moeten worden overwonnen. "Zo moeten er nieuwe en verbeterde downloadtools ontwikkeld worden en op de markt gebracht worden en moet er ook gezorgd worden dat internet en televisie meer op elkaar afgestemd raken," voert Adams Media Research aan.

In het rapport wordt naar voor gebracht dat er in 2010 een veel ruimer aanbod zal zijn aan video`s die door adverteerders worden gefinancierd, maar toch zal het grootste deel van de inkomsten volgens de onderzoekers op dat ogenblik worden gerealiseerd door betaalde downloads. Beide systemen kunnen volgens de onderzoekers trouwens ook gecombineerd worden.

10:54 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: internet, video, downloads |  Facebook |

1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende