01-03-07

Aeroflot houdt vast aan Sovjet-logo

De Russische luchtvaartmaatschappij Aeroflot probeert zijn ouderwets imago van zich af te schudden, maar blijft wel vasthouden aan zijn naam en logo, die heel sterk verbonden zijn met het Sovjet-tijdperk. Ondanks die nadelen, blijken de imagocampagnes toch resultaten op te leveren. Aeroflot vervoert immers steeds meer passagiers, maar volgens analisten zal het nog verscheidene jaren duren vooraleer de maatschappij erin zal slagen om de negatieve perceptie bij het publiek weg te werken.

“De Aeroflot-vloot behoort tot de meest moderne van Europa en zijn business-class behoort tot de absolute top,” voert The Moscow Times aan. Maar de maatschappij sleept nog altijd het problematische imago uit de Sovjet-periode met zich mee. Om daar iets aan te veranderen deed het Russische bedrijf op consulenten zoals McKinsey en Identica. Die moesten iets verhelpen aan de perceptie van het publiek over Aeroflot als een onveilige en verouderde vloot en onvriendelijk personeel.

“Die percepties stammen nog uit de Sovjet-periode, toen de maatschappij dikwijls Aeroflop werd genoemd,” vertelde Identica-topman Michael Peters. Onder meer werd het Aeroflot-personeel op cursus gestuurd om klantvriendelijker op te treden. Identica adviseerde Aeroflot ook om zijn logo – een hamer en een sikkel met vleugels – te laten vallen. De maatschappij leek daar ook op in te gaan, maar kwam daar al snel op terug en zegt ook nu nog aan zijn logo te zullen vasthouden.

Aeroflot stelt dat zijn logo bijzonder populair is bij zijn cliënteel. Er zouden ook geen politieke motieven in het spel zijn om het logo te behouden. “Het is zuiver een materie van marketing,” stipt de luchtvaartmaatschappij aan. Identica stelt dat uit een enquête over het logo van Aeroflot bij het publiek gemengde antwoorden komen. Wel veranderde Aeroflot zijn logo en werd de vloot herschilderd in zilver, donkerblauw en rood. Ook het interieur van de vliegtuigen werd gemoderniseerd, terwijl ook de catering werd verbeterd. Er kwamen ook nieuwe uniformen voor de bemanning.

Volgens Eduard Faritov, luchtvaartspecialist bij Renaissance Capital, vormt echter vooral het verschil tussen de internationale vluchten en het binnenlandse verkeer bij Aeroflot een probleem. "Passagiers die gewoon zijn Europese maatschappijen zijn dikwijls verbouwereerd wanneer ze bij Aeroflot op een binnenlandse vlucht stappen," stipte hij aan. "Aeroflot moet dringende zijn diensten op Aziatische en binnenlandse vluchten verbeteren.”

15:00 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: aeroflot |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.