19-03-07

Amerikaanse staten willen direct mail beknotten

Een tiental Amerikaanse staten overweegt om een lijst in te voeren met adressen die geen reclamepost in de brievenbus willen. Maar de US Postal Service heeft gewaarschuwd dat dit het bedrijf in grote problemen zou kunnen brengen. Het grootste gedeelte van de inkomsten van het postbedrijf is immers afkomstig uit commerciële postzendingen.

“Eerst was er een lijst met mensen die niet opgebeld wensten te worden en vervolgens kwam er een lijst met email-adressen die niet benaderd mochten worden,” schrijft The New York Post. “Nu overweegt een tiental Amerikaanse staten een gelijkaardige lijst goed te keuren voor brievenreclame.” De krant merkt er daarbij op dat men blijkbaar de direct marketing industrie blijft achtervolgen.

The New York Post voegt er wel aan toe dat deze trends marketeers wel hebben verplicht om nieuwe en minder storende manieren te zoeken om het publiek te benaderen. “Junkmail en beltaktieken worden steeds minder inegezet,” aldus de krant. “Men stapt over op verfijnder technieken die toelaten om een gerichter doelpubliek te bereiken.”

Ook het internet, gsm-toestellen en video-on-demand zijn volgens de krant nieuwe kanalen die toelaten om gericht reclame te voeren en waarbij de resultaten ook beter gemeten kan worden. “Bovendien worden de verkregen gegevens steeds beter ontleed om zoveel mogelijke informatie te kunnen verzamelen,” aldus nog The New York Post.

“Direct mail zal niet verdwijnen, maar voor ons zou dat geen probleem opleveren,” vertelde een woordvoerder van het direct marketingbedrijf Rapp Collins Worldwide. Die nieuwe evoluties hebben volgens de krant tot gevolg dat direct marketing niet langer het lelijke broertje van de reclamewereld is en zijn negatief imago afwerpt en ook grote investeerders kunnen aangetrokken worden.

Maar voorbijgestreefd is direct mail nog niet. “Het blijft één van de meest populaire vormen van marketing,” aldus nog de krant. “In de Verenigde Staten haalde de sector een omzet van 55 miljard dollar. Marketeers houden van direct mail omdat het gemakkelijk is om het succes van de campagnes te meten en relatief goedkoop is.”

Het publiek raakt echter steeds meer verstoord door de grote hoeveelheden direct mail die in hun brievenbussen terecht komen. Daarom zijn in dertien Amerikaanse staten wetsvoorstellen ingediend om lijsten samen te stellen met adressen die geen direct mail wensen te ontvangen. De Amerikaanse Direct Marketing Association (DMA) is echter tegenstander van een dergelijke maatregel.

“Direct mail blijft nog altijd een bijzonder belangrijk reclamekanaal,” merkt een DMA-woordvoerder. “Het is één van de meest efficiënte manieren om reclame te maken en blijft groeien. Ook de US Postal Service is tegenstander van de nieuwe wetgeving. “Zonder direct mail is het voor een postbedrijf heel moeilijk om te overleven,” wordt er gesuggereerd. De staat Colorado is al bezweken voor de druk en heeft het wetsvoorstel al afgevoerd.

13:14 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: direct mail, direct marketing |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.