30-03-07

Met de wifi-bus de hort op

Autobussen met wifi-toegang moeten ook in de meest afgelegen regio's van ontwikkelingslanden zoals Rwanda, Cambodja en Paraguay en landelijke gedeelten van India internet tot bij de locale bevolking brengen. Dat is één van de projecten van het United Villages Project. Daarbij worden populaire pagina's voor de locale bevolking geselecteerd, maar er kan ook specifieke informatie aangevraagd worden.

"De autobussen en een vloot motorfietsen updaten hun webpagina's in steden vooraleer ze zich naar afgelegen dorpen begeven," omschrijft Amir Hassan, oprichter van United Villages, het project tegenover BBC News. "Vervolgens communiceert de wifi-bus ter plaatse met de locale computers, waar de plaatselijke bevolking op haar beurt de informatie kan komen raadplegen."

"In ontwikkelingslanden is het in vele regio's te duur om kabels aan te leggen om een gewone internetverbinding aan te leggen," stipt de BBC aan. "Bovendien is het ook met draadloze technologie niet mogelijk om bepaalde gebieden te bereiken. Met de wifi-bussen kan men er volgens Amir Hassan toch in lukken om de plaatselijke bevolking toch een gedeelte van het internet aan te bieden."

"In de landelijke regio's van India is men slechts in een minuscuul gedeelte van het internet geïnteresseerd," aldus Amir Hassan. "Ze willen de cricketuitslagen weten en willen de nieuwe foto's van actrice Aishwarya Rai bekijken of de nieuwste muziek uit Bollywood horen. Dankzij de wifi-bus kunnen ze dat nu op de locale computer, meestal ondergebracht in de plaatselijke winkel, terugvinden."

De wifi-bus rijdt volgens Amir Hassan tot zes keer per dag door het dorp. Bij elke passage worden de pagina's op de locale computer ververst. "Naast dit standaardaandob kan men ook voor een klein bedrag extra informatie opvragen," voert Hassan nog aan. "Die wordt dan door de bus bij een volgende ronde langs de stad opgehaald om de informatie bij een volgende doordocht in het dorp door te geven aan de locale computer."

De wifi-bus verzamelt en bezorgt ook e-mails van de dorpelingen. "Bovendien is het voor de dorpelingen nu ook veel gemakkelijker om essentiële producten zoals meststoffen, pesticides, boeken en geneesmiddelen te bestellen," aldus de initiatiefnemer. "We hebben een catalogus waar ze deze producten kunnen bestellen, waarna ze de volgende dag door de wifi-bus worden geleverd. Op die manier brengen we e-commerce naar landelijk India."

Volgens de initiatiefnemers is het project bovendien een uitgelezen middel om de locale jongeren duidelijk te maken wat men met een computer kan bereiken en welke mogelijkheden en zelfs carrièremogelijkheden daardoor geboden worden.

15:29 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: wifi, derde wereld |  Facebook |

Adverteerders verdwalen in Second Life

Adverteerders verdwalen in Second LifeDe massale berichten rond de virtuele wereld van Second Life heeft ook adverteerders aangezet om massaal te emigreren naar dit beloofde land. Maar het is de vraag of dit hen veel zal opleveren. Uit een studie van het Duitse onderzoeksbureau Komjuniti blijkt immers dat 70 procent van de gebruikers van Second Life in het geheel niet onder de indruk is van de inspanning die al die adverteerders in deze virtuele wereld doen.

"Bedrijven zoals IBM, Adidas, Reebok, American Apparel, Toyota, Leo Burnett en Bartle Bogle Hegarty zijn slechts enkele van de tientallen ondernemingen die zich op Second Life hebben gewaagd," aldus het magazine Brandweek. "Maar volgens Komjuniti kunnen zij de gebruikers van Second Life niet echt charmeren. Wellicht komt dit omdat ze Second Life benaderen als een traditioneel marketingkanaal."

<>Adverteerders in Second Life hopen volgens Kumjuniti op grote bezoekersaantallen en goede public relations, net zoals in hun traditionele campagnes. "Een aantal bedrijven zijn innovatief aan de slag te gaan, maar de meesten hebben iets opgezet en zijn daarna nooit meer teruggekeerd," aldus de onderzoekers. "De gebruikers van Second Life zijn dan ook sceptisch geworden over de marketingwereld in die virtuele wereld."

Gebruikers van Second Life verwachten volgens Kumjuniti meer creativiteit en meer inspiratie in plaats van een kopie van de oude televisiespot. "Daarom zegt 42 procent van de gebruikers niet te verwachten dat de adverteerders nog veel inspanningen zouden doen om op de site nog verdere activiteiten te ontplooien." Linden Labs, de ontwerper van de website, stelt dat men authentiek moet zijn en de virtuele gemeenschap iets moet bieden. "Zoniet wordt men genegeerd," aldus Linden Labs.

Brandweek stelt dat het aantal bezoekers van Second Life veel lager ligt dan vooraf werd gewacht. "Er wordt gewag gemaakt van drie miljoen gebruikers, maar het aantal geregelde bezoekers is waarschijnlijk slechts een tiende van dat totaal," aldus het magazine. "Dan komt Second Life slechts bleekjes naar voor in vergelijking met het online game World of Warcraft, dat meer dan 7,5 miljoen betalende gebruikers heeft."

Linden Labs verdient het meeste geld aan bedrijven die ruimte huren op de site. Het zou volgens Brandweek dan ook kunnen dat adverteerders snel afhaken en het in Second Life voor bekeken houden. Anderen bekijken het echter vooral als een politiek van aanwezigheid om zich een imago van innovatie aan te kunnen meten.

15:27 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: second life, marketing |  Facebook |

Een marathon in de kosmos

De Amerikaanse Sunita Williams (41) neemt op 16 april deel aan de beroemde Marathon van Boston. Vorig jaar slaagde ze erin zich bij de honderd beste vrouwelijke deelneemsters te plaatsen in de Marathon van Houston. Wereldberoemd werd ze daar niet mee, maar dat zou dit keer wel eens anders kunnen worden. Ze loopt op 16 april haar wedstrijd immers niet door de straten van Boston, maar wel aan boord van het International Space Station.

fotomanaging21Astronaute Sunita Williams verblijft sinds een aantal maanden aan boord van het International Space Station. Hoe lang ze nog in de ruimte blijft, staat nog niet helemaal vast. De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA heeft immers nog niet vastgelegd wanneer er een shuttle zal gelanceerd worden om haar weer naar de aarde terug te brengen. Daardoor zou Williams wel eens het Amerikaanse ruimterecord kunnen breken.

Het huidige Amerikaanse ruimterecord staat op naam van Carl Walz en Dan Bursch, die in 2002 onafgebroken 196 dagen in de ruimte verbleven. Maar dat wordt maandag verbroken door Michael Lopez-Alegria, die bij zijn voorziene terugkeer naar de aarde op 20 april 214 dagen onafgebroken in de ruimte zal hebben doorgebracht. Lang zal Lopez-Alegria van zijn record wellicht echter niet kunnen genieten.

Op 11 juli zal het record van Lopez-Alegria wellicht worden verbroken door Sunita Williams, die al sinds 9 december in de ruimte verblijft. De lancering van de ruimtependel Endeavour, die normaal op 28 juni moest vertrekken om Williams op te pikken, zal immers waarschijnlijk moeten worden uitgesteld omdat ook de missie van het ruimteveer Atlantis, dat eerder deze maand had moeten vertrekken, wegens technische defecten moest verschoven worden.

Haar verblijf in de ruimte belet Sunita Williams echter niet om op 16 april deel te nemen aan de Marathon van Boston. De astronaute zal die dag in het International Space Station de 42,2 kilometer afleggen op een loopband. Tijdens die periode zal ze echter wel twee keer rond de aarde zijn gecirkeld. Zus Dina Pandya en haar vriendin astronaute Karen Nyberg zullen de wedstrijd in Boston wel lopen.

Sunita Williams heeft ook tijdens haar verblijf in de ruimte haar looptrainingen niet gestaakt. Haar weekprogramma voorziet twee langere en twee kortere trainingsessies. Bovendien heeft ze er de beschikking over een hometrainer en een toestel dat haar toelaat om het gewichtsverlies, te wijten aan het verblijf in de ruimte, te beperken. Het is echter niet zeker of Williams haar marathon zal lopen op exact hetzelfde tijdstip als de andere deelnemers, want de bemanning is op dat ogenblik al een aantal uur druk in de weer.

Sunita Williams staat ook daadwerkelijk geregistreerd op de deelnemerslijst van de wedstrijd. Ze zegt met haar actie kinderen te willen motiveren om aan hun lichaamsconditie te werken. “Ik denk dat ik kinderen kan aanmoedigen om fysieke training te beschouwen als een onderdeel van hun dagelijks leven,” merkt ze op. “Een gebeuren zoals de marathon kan die boodschap van hieruit mee helpen uitdragen.”

14:39 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: sunita williams, sport, marathon, nasa |  Facebook |

Europa wordt moeilijk voor topmerken

Topmerken krijgen het moeilijk. Dat is de stelling van de Nederlander Koen De Jong, auteur van het boek 'Private Labels in Europe'. Hij voert aan dat de Europese consument zich perfect voelt bij de huismerken en hen niet langer als tweede keus beschouwt. Alleen door het uitbreiden van het aantal variëteiten kunnen topmerken zich volgens hem in de toekomst nog met de huismerken meten.

"Bij een doorsnee huishouden komen niet langer de topmerken van grote spelers als Unilever en Procter & Gamble op tafel, maar wel hoofdzakelijk huismerken," voert Koen De Jong aan in het Algemeen Dagblad. "Jonge gezinnen groeien op met huismerken. Dat vinden ze heel normaal. De emotie van de merkproducten vervaagt." Hij stelt dan ook dat deze topmerken het op de Europese markt niet gemakkelijk zullen krijgen.

Volgens De Jong hebben de topmerken weinig wapens om in te grijpen en die trend om te buigen. "Ook het ontwikkelen van nieuwe producten, brengt weinig zoden aan de dijk," meent de auteur. "Als er een nieuw product wordt ontwikkeld, staan de supermarkten te springen om het te kopiëren." Om dat dreigend verlies aan marktaandeel op te vangen, doen de topmerken er volgens hem goed aan zich te richten op Latijns-Amerika en Azië, waar huismerken nog een bescheiden rol spelen.

De Jong voert aan dat huismerken door het Europese publiek helemaal niet meer als tweede keuze worden beschouwd. "Op het gebied van uitstraling en kwaliteit kunnen ze zich perfect meten met de topmerken," benadrukt hij. Hij verwacht dan ook dat de huismerken in Europa tegen het einde van dit decennium een marktaandeel van 30 procent zullen halen. Op dit ogenblik is dat 23 procent.

Volgens de auteur zullen huismerken in Europa in de toekomst ook inspelen op kortstondige trends, seizoenen en marktniches, zoals producten voor de oudere generatie, vegetariërs of fair trade. Topmerken kunnen daar volgens De Jong alleen maar op reageren door te zorgen voor een grote variatie. Hij verwijst daarbij naar Pickwick met zijn enorme reeks thee-variaties en Dreft met zijn verschillende soorten waspoeder.

13:18 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: retail, topmerken, huismerken |  Facebook |

Europese KMO-sector voorziet kleiner ict-budget

De Europese KMO-sector zal dit jaar gemiddeld één procent minder uitgeven aan ict-toepassingen dan vorig jaar. Dat is de conclusie van een rapport van het onderzoeksbureau Forrester. Oorzaak daarvan is volgens de onderzoekers vooral de minder positieve vooruitzichten voor te toekomst, waardoor vooral kleine bedrijven aarzelen om nog investeringen te doen.

Bij bedrijven met minder dan honderd personeelsleden bleek 22 procent van plan te zijn om zijn ict-budget in te krimpen tegenover vorig jaar. Slechts 17 procent van de bedrijven in deze categorie zegt van plan te zijn zijn ict-budget te verhogen. De rest houdt zijn uitgaven ongeveer constant. In totaal zouden deze kleine bedrijven volgens Forrester dit jaar ongeveer 3,4 procent minder uitgeven aan ict-toepassingen dan vorig jaar.

Bij de middelgrote bedrijven – tussen vijfhonderd en duizend medewerkers – heeft 70 procent minder vertrouwen in de toekomst, maar ze blijken wel van plan te zijn om hun ict-budgetten op hun huidig niveau te houden. Dat is een trend die Forrester ook vorig jaar al opmerkte. Van de hele KMO-sector heeft ongeveer 47 procent nochtans relatief goede tot zeer goede vooruitzichten.

Volgens Forrester zal meer dan een kwart van alle Europese ict-budgetten besteed worden aan nieuwe investeringen. Het gaat daarbij vooral om het vervangen of upgraden van serverhardware en het verbeteren van de it-efficiency. Het meest wordt geïnvesteerd in de sectoren van de media, entertainment, vrije tijd, telecom en overheid. De handel, de goederenproductie, het bankwezen en de verzekeringen zijn daarentegen eerder van plan om hun ict-investeringen af te bouwen.

00:20 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: europa, informatica |  Facebook |

Europa heeft meer gsm-verbindingen dan inwoners

Voor het eerst in de geschiedenis zijn er in Europa meer gsm-abonnementen dan burgers. Dat heeft de Europese Commissie bekend gemaakt. Uit cijfers van de Europese telecom-operatoren blijkt immers dat er in de Europese Unie op dit ogenblik 478,4 miljoen gsm-toestellen in gebruik zijn. Daarmee heeft Europa nu een penetratie van 103 procent bereikt, al zegt de Europese Commissie dat er daarbij een groot verschil is tussen de verschillende landen.

In 2005 lag de gsm-penetratie binnen de Europese Unie nog op 95 procent. Maar nu zijn er voor het eerst meer gsm-verbindingen in gebruik dan er inwoners zijn. Met 171 procent heeft Luxemburg de hoogste penetratie, gevolgd door Italië (134 procent) en Litouwen (133 procent). De laagste penetraties worden volgens de cijfers van de Europese Commissie teruggevonden in Frankrijk (82 procent), Malta (83 procent) en Slovakije (86 procent).

Ook de Europese breedbandpenetratie hangt volgens de Europese Commissie af van land tot land. Het Europees gemiddelde bedraagt nu 15,7 procent, maar Nederland is daarbij koploper met 29,8 procent, van dichtbij gevolgd door Denemarken (29,4 procent). Er zijn volgens het rapport echter nog altijd acht lidstaten van de Europese met een breedbandpenetratie beneden de 10 procent.

00:19 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: europa, telecom, breedband |  Facebook |

Hedge funds kennen sterke Europese groei

De sector van de hedge funds had eind vorig jaar wereldwijd een vermogen van 2.000 miljard euro in beheer. Dat blijkt uit een rapport van het Britse HedgeFund Intelligence. Op één jaar tijd werd er een groei van 30 procent. Vooral in Europa werd het voorbije een sterke groei genoteerd. De rijkste hedge funds hebben echter nog altijd New York als thuisbasis. Het grootste hedge fund van de wereld is JP Morgan.

"Hedge funds beheerden begin vorig jaar nog iets meer dan 1.500 miljard dollar," aldus HedgeFund Intelligence. "Dat is inmiddels opgelopen tot meer dan 2.000 miljard dollar." Vooral in Europa werd er het voorbije jaar een sterke groei genoteerd. Daar beheren de hedge funds nu een vermogen van bijna 460 miljard dollar. Dat is een groei met 40 procent tegenover het jaar voordien.

In de Verenigde Staten beheren de hedge funds inmiddels een vermogen van nagenoeg 1.500 miljard dollar. Vooral New York is een thuisbasis van de rijkste hedge funds. Daar telt men nu meer dan 123 fondsen met een beheerd vermogen van meer dan 1 miljard dollar. Met 72 fondsen volgt Londen op de tweede plaats. De Amerikaanse staat Connecticut telt ongeveer 20 fondsen en staat daarmee op de derde plaats.

In totaal zijn er meer dan 350 hedge funds die minstens 1 miljard dollar beheren. Het rijkste hedge funds van de wereld is JPMorgan Asset Management, dat een vermogen van 34 miljard dollar beheert. De tien rijkste fondsen zijn trouwens allemaal terug te vinden in de Verenigde Staten, op uitzondering van het Britse Man Investments, dat een vermogen van 18,8 miljard dollar beheert.

00:17 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: hedge funds, financien |  Facebook |

1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende