30-03-07

Met de wifi-bus de hort op

Autobussen met wifi-toegang moeten ook in de meest afgelegen regio's van ontwikkelingslanden zoals Rwanda, Cambodja en Paraguay en landelijke gedeelten van India internet tot bij de locale bevolking brengen. Dat is één van de projecten van het United Villages Project. Daarbij worden populaire pagina's voor de locale bevolking geselecteerd, maar er kan ook specifieke informatie aangevraagd worden.

"De autobussen en een vloot motorfietsen updaten hun webpagina's in steden vooraleer ze zich naar afgelegen dorpen begeven," omschrijft Amir Hassan, oprichter van United Villages, het project tegenover BBC News. "Vervolgens communiceert de wifi-bus ter plaatse met de locale computers, waar de plaatselijke bevolking op haar beurt de informatie kan komen raadplegen."

"In ontwikkelingslanden is het in vele regio's te duur om kabels aan te leggen om een gewone internetverbinding aan te leggen," stipt de BBC aan. "Bovendien is het ook met draadloze technologie niet mogelijk om bepaalde gebieden te bereiken. Met de wifi-bussen kan men er volgens Amir Hassan toch in lukken om de plaatselijke bevolking toch een gedeelte van het internet aan te bieden."

"In de landelijke regio's van India is men slechts in een minuscuul gedeelte van het internet geïnteresseerd," aldus Amir Hassan. "Ze willen de cricketuitslagen weten en willen de nieuwe foto's van actrice Aishwarya Rai bekijken of de nieuwste muziek uit Bollywood horen. Dankzij de wifi-bus kunnen ze dat nu op de locale computer, meestal ondergebracht in de plaatselijke winkel, terugvinden."

De wifi-bus rijdt volgens Amir Hassan tot zes keer per dag door het dorp. Bij elke passage worden de pagina's op de locale computer ververst. "Naast dit standaardaandob kan men ook voor een klein bedrag extra informatie opvragen," voert Hassan nog aan. "Die wordt dan door de bus bij een volgende ronde langs de stad opgehaald om de informatie bij een volgende doordocht in het dorp door te geven aan de locale computer."

De wifi-bus verzamelt en bezorgt ook e-mails van de dorpelingen. "Bovendien is het voor de dorpelingen nu ook veel gemakkelijker om essentiële producten zoals meststoffen, pesticides, boeken en geneesmiddelen te bestellen," aldus de initiatiefnemer. "We hebben een catalogus waar ze deze producten kunnen bestellen, waarna ze de volgende dag door de wifi-bus worden geleverd. Op die manier brengen we e-commerce naar landelijk India."

Volgens de initiatiefnemers is het project bovendien een uitgelezen middel om de locale jongeren duidelijk te maken wat men met een computer kan bereiken en welke mogelijkheden en zelfs carrièremogelijkheden daardoor geboden worden.

15:29 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: wifi, derde wereld |  Facebook |

Adverteerders verdwalen in Second Life

Adverteerders verdwalen in Second LifeDe massale berichten rond de virtuele wereld van Second Life heeft ook adverteerders aangezet om massaal te emigreren naar dit beloofde land. Maar het is de vraag of dit hen veel zal opleveren. Uit een studie van het Duitse onderzoeksbureau Komjuniti blijkt immers dat 70 procent van de gebruikers van Second Life in het geheel niet onder de indruk is van de inspanning die al die adverteerders in deze virtuele wereld doen.

"Bedrijven zoals IBM, Adidas, Reebok, American Apparel, Toyota, Leo Burnett en Bartle Bogle Hegarty zijn slechts enkele van de tientallen ondernemingen die zich op Second Life hebben gewaagd," aldus het magazine Brandweek. "Maar volgens Komjuniti kunnen zij de gebruikers van Second Life niet echt charmeren. Wellicht komt dit omdat ze Second Life benaderen als een traditioneel marketingkanaal."

<>Adverteerders in Second Life hopen volgens Kumjuniti op grote bezoekersaantallen en goede public relations, net zoals in hun traditionele campagnes. "Een aantal bedrijven zijn innovatief aan de slag te gaan, maar de meesten hebben iets opgezet en zijn daarna nooit meer teruggekeerd," aldus de onderzoekers. "De gebruikers van Second Life zijn dan ook sceptisch geworden over de marketingwereld in die virtuele wereld."

Gebruikers van Second Life verwachten volgens Kumjuniti meer creativiteit en meer inspiratie in plaats van een kopie van de oude televisiespot. "Daarom zegt 42 procent van de gebruikers niet te verwachten dat de adverteerders nog veel inspanningen zouden doen om op de site nog verdere activiteiten te ontplooien." Linden Labs, de ontwerper van de website, stelt dat men authentiek moet zijn en de virtuele gemeenschap iets moet bieden. "Zoniet wordt men genegeerd," aldus Linden Labs.

Brandweek stelt dat het aantal bezoekers van Second Life veel lager ligt dan vooraf werd gewacht. "Er wordt gewag gemaakt van drie miljoen gebruikers, maar het aantal geregelde bezoekers is waarschijnlijk slechts een tiende van dat totaal," aldus het magazine. "Dan komt Second Life slechts bleekjes naar voor in vergelijking met het online game World of Warcraft, dat meer dan 7,5 miljoen betalende gebruikers heeft."

Linden Labs verdient het meeste geld aan bedrijven die ruimte huren op de site. Het zou volgens Brandweek dan ook kunnen dat adverteerders snel afhaken en het in Second Life voor bekeken houden. Anderen bekijken het echter vooral als een politiek van aanwezigheid om zich een imago van innovatie aan te kunnen meten.

15:27 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: second life, marketing |  Facebook |

Een marathon in de kosmos

De Amerikaanse Sunita Williams (41) neemt op 16 april deel aan de beroemde Marathon van Boston. Vorig jaar slaagde ze erin zich bij de honderd beste vrouwelijke deelneemsters te plaatsen in de Marathon van Houston. Wereldberoemd werd ze daar niet mee, maar dat zou dit keer wel eens anders kunnen worden. Ze loopt op 16 april haar wedstrijd immers niet door de straten van Boston, maar wel aan boord van het International Space Station.

fotomanaging21Astronaute Sunita Williams verblijft sinds een aantal maanden aan boord van het International Space Station. Hoe lang ze nog in de ruimte blijft, staat nog niet helemaal vast. De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA heeft immers nog niet vastgelegd wanneer er een shuttle zal gelanceerd worden om haar weer naar de aarde terug te brengen. Daardoor zou Williams wel eens het Amerikaanse ruimterecord kunnen breken.

Het huidige Amerikaanse ruimterecord staat op naam van Carl Walz en Dan Bursch, die in 2002 onafgebroken 196 dagen in de ruimte verbleven. Maar dat wordt maandag verbroken door Michael Lopez-Alegria, die bij zijn voorziene terugkeer naar de aarde op 20 april 214 dagen onafgebroken in de ruimte zal hebben doorgebracht. Lang zal Lopez-Alegria van zijn record wellicht echter niet kunnen genieten.

Op 11 juli zal het record van Lopez-Alegria wellicht worden verbroken door Sunita Williams, die al sinds 9 december in de ruimte verblijft. De lancering van de ruimtependel Endeavour, die normaal op 28 juni moest vertrekken om Williams op te pikken, zal immers waarschijnlijk moeten worden uitgesteld omdat ook de missie van het ruimteveer Atlantis, dat eerder deze maand had moeten vertrekken, wegens technische defecten moest verschoven worden.

Haar verblijf in de ruimte belet Sunita Williams echter niet om op 16 april deel te nemen aan de Marathon van Boston. De astronaute zal die dag in het International Space Station de 42,2 kilometer afleggen op een loopband. Tijdens die periode zal ze echter wel twee keer rond de aarde zijn gecirkeld. Zus Dina Pandya en haar vriendin astronaute Karen Nyberg zullen de wedstrijd in Boston wel lopen.

Sunita Williams heeft ook tijdens haar verblijf in de ruimte haar looptrainingen niet gestaakt. Haar weekprogramma voorziet twee langere en twee kortere trainingsessies. Bovendien heeft ze er de beschikking over een hometrainer en een toestel dat haar toelaat om het gewichtsverlies, te wijten aan het verblijf in de ruimte, te beperken. Het is echter niet zeker of Williams haar marathon zal lopen op exact hetzelfde tijdstip als de andere deelnemers, want de bemanning is op dat ogenblik al een aantal uur druk in de weer.

Sunita Williams staat ook daadwerkelijk geregistreerd op de deelnemerslijst van de wedstrijd. Ze zegt met haar actie kinderen te willen motiveren om aan hun lichaamsconditie te werken. “Ik denk dat ik kinderen kan aanmoedigen om fysieke training te beschouwen als een onderdeel van hun dagelijks leven,” merkt ze op. “Een gebeuren zoals de marathon kan die boodschap van hieruit mee helpen uitdragen.”

14:39 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: sunita williams, sport, marathon, nasa |  Facebook |

Europa wordt moeilijk voor topmerken

Topmerken krijgen het moeilijk. Dat is de stelling van de Nederlander Koen De Jong, auteur van het boek 'Private Labels in Europe'. Hij voert aan dat de Europese consument zich perfect voelt bij de huismerken en hen niet langer als tweede keus beschouwt. Alleen door het uitbreiden van het aantal variëteiten kunnen topmerken zich volgens hem in de toekomst nog met de huismerken meten.

"Bij een doorsnee huishouden komen niet langer de topmerken van grote spelers als Unilever en Procter & Gamble op tafel, maar wel hoofdzakelijk huismerken," voert Koen De Jong aan in het Algemeen Dagblad. "Jonge gezinnen groeien op met huismerken. Dat vinden ze heel normaal. De emotie van de merkproducten vervaagt." Hij stelt dan ook dat deze topmerken het op de Europese markt niet gemakkelijk zullen krijgen.

Volgens De Jong hebben de topmerken weinig wapens om in te grijpen en die trend om te buigen. "Ook het ontwikkelen van nieuwe producten, brengt weinig zoden aan de dijk," meent de auteur. "Als er een nieuw product wordt ontwikkeld, staan de supermarkten te springen om het te kopiëren." Om dat dreigend verlies aan marktaandeel op te vangen, doen de topmerken er volgens hem goed aan zich te richten op Latijns-Amerika en Azië, waar huismerken nog een bescheiden rol spelen.

De Jong voert aan dat huismerken door het Europese publiek helemaal niet meer als tweede keuze worden beschouwd. "Op het gebied van uitstraling en kwaliteit kunnen ze zich perfect meten met de topmerken," benadrukt hij. Hij verwacht dan ook dat de huismerken in Europa tegen het einde van dit decennium een marktaandeel van 30 procent zullen halen. Op dit ogenblik is dat 23 procent.

Volgens de auteur zullen huismerken in Europa in de toekomst ook inspelen op kortstondige trends, seizoenen en marktniches, zoals producten voor de oudere generatie, vegetariërs of fair trade. Topmerken kunnen daar volgens De Jong alleen maar op reageren door te zorgen voor een grote variatie. Hij verwijst daarbij naar Pickwick met zijn enorme reeks thee-variaties en Dreft met zijn verschillende soorten waspoeder.

13:18 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: retail, topmerken, huismerken |  Facebook |

Europese KMO-sector voorziet kleiner ict-budget

De Europese KMO-sector zal dit jaar gemiddeld één procent minder uitgeven aan ict-toepassingen dan vorig jaar. Dat is de conclusie van een rapport van het onderzoeksbureau Forrester. Oorzaak daarvan is volgens de onderzoekers vooral de minder positieve vooruitzichten voor te toekomst, waardoor vooral kleine bedrijven aarzelen om nog investeringen te doen.

Bij bedrijven met minder dan honderd personeelsleden bleek 22 procent van plan te zijn om zijn ict-budget in te krimpen tegenover vorig jaar. Slechts 17 procent van de bedrijven in deze categorie zegt van plan te zijn zijn ict-budget te verhogen. De rest houdt zijn uitgaven ongeveer constant. In totaal zouden deze kleine bedrijven volgens Forrester dit jaar ongeveer 3,4 procent minder uitgeven aan ict-toepassingen dan vorig jaar.

Bij de middelgrote bedrijven – tussen vijfhonderd en duizend medewerkers – heeft 70 procent minder vertrouwen in de toekomst, maar ze blijken wel van plan te zijn om hun ict-budgetten op hun huidig niveau te houden. Dat is een trend die Forrester ook vorig jaar al opmerkte. Van de hele KMO-sector heeft ongeveer 47 procent nochtans relatief goede tot zeer goede vooruitzichten.

Volgens Forrester zal meer dan een kwart van alle Europese ict-budgetten besteed worden aan nieuwe investeringen. Het gaat daarbij vooral om het vervangen of upgraden van serverhardware en het verbeteren van de it-efficiency. Het meest wordt geïnvesteerd in de sectoren van de media, entertainment, vrije tijd, telecom en overheid. De handel, de goederenproductie, het bankwezen en de verzekeringen zijn daarentegen eerder van plan om hun ict-investeringen af te bouwen.

00:20 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: europa, informatica |  Facebook |

Europa heeft meer gsm-verbindingen dan inwoners

Voor het eerst in de geschiedenis zijn er in Europa meer gsm-abonnementen dan burgers. Dat heeft de Europese Commissie bekend gemaakt. Uit cijfers van de Europese telecom-operatoren blijkt immers dat er in de Europese Unie op dit ogenblik 478,4 miljoen gsm-toestellen in gebruik zijn. Daarmee heeft Europa nu een penetratie van 103 procent bereikt, al zegt de Europese Commissie dat er daarbij een groot verschil is tussen de verschillende landen.

In 2005 lag de gsm-penetratie binnen de Europese Unie nog op 95 procent. Maar nu zijn er voor het eerst meer gsm-verbindingen in gebruik dan er inwoners zijn. Met 171 procent heeft Luxemburg de hoogste penetratie, gevolgd door Italië (134 procent) en Litouwen (133 procent). De laagste penetraties worden volgens de cijfers van de Europese Commissie teruggevonden in Frankrijk (82 procent), Malta (83 procent) en Slovakije (86 procent).

Ook de Europese breedbandpenetratie hangt volgens de Europese Commissie af van land tot land. Het Europees gemiddelde bedraagt nu 15,7 procent, maar Nederland is daarbij koploper met 29,8 procent, van dichtbij gevolgd door Denemarken (29,4 procent). Er zijn volgens het rapport echter nog altijd acht lidstaten van de Europese met een breedbandpenetratie beneden de 10 procent.

00:19 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: europa, telecom, breedband |  Facebook |

Hedge funds kennen sterke Europese groei

De sector van de hedge funds had eind vorig jaar wereldwijd een vermogen van 2.000 miljard euro in beheer. Dat blijkt uit een rapport van het Britse HedgeFund Intelligence. Op één jaar tijd werd er een groei van 30 procent. Vooral in Europa werd het voorbije een sterke groei genoteerd. De rijkste hedge funds hebben echter nog altijd New York als thuisbasis. Het grootste hedge fund van de wereld is JP Morgan.

"Hedge funds beheerden begin vorig jaar nog iets meer dan 1.500 miljard dollar," aldus HedgeFund Intelligence. "Dat is inmiddels opgelopen tot meer dan 2.000 miljard dollar." Vooral in Europa werd er het voorbije jaar een sterke groei genoteerd. Daar beheren de hedge funds nu een vermogen van bijna 460 miljard dollar. Dat is een groei met 40 procent tegenover het jaar voordien.

In de Verenigde Staten beheren de hedge funds inmiddels een vermogen van nagenoeg 1.500 miljard dollar. Vooral New York is een thuisbasis van de rijkste hedge funds. Daar telt men nu meer dan 123 fondsen met een beheerd vermogen van meer dan 1 miljard dollar. Met 72 fondsen volgt Londen op de tweede plaats. De Amerikaanse staat Connecticut telt ongeveer 20 fondsen en staat daarmee op de derde plaats.

In totaal zijn er meer dan 350 hedge funds die minstens 1 miljard dollar beheren. Het rijkste hedge funds van de wereld is JPMorgan Asset Management, dat een vermogen van 34 miljard dollar beheert. De tien rijkste fondsen zijn trouwens allemaal terug te vinden in de Verenigde Staten, op uitzondering van het Britse Man Investments, dat een vermogen van 18,8 miljard dollar beheert.

00:17 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: hedge funds, financien |  Facebook |

Nieuwsoverzicht

Het stadsbestuur van San Francisco heeft een verbod uitgevaardigd op het gebruik van plastic tassen. De stadsbestuurders vinden dat de tasjes een te grote rol spelen in de milieuvervuiling. Geen enkele supermarkt of drogisterij mag nog van plastic tasjes gebruik maken. Voortaan zijn nog uitsluitend tassen van papier, stof en ander biologisch afbreekbaar materiaal toegestaan. Vorig jaar verstrekte de detailhandel in de stad nog 180 miljoen plastic zakken gratis aan klanten. San Francisco is de eerste Amerikaanse stad die een dergelijke maatregel neemt. De Zweedse meubelgigant Ikea vraagt in zijn Amerikaanse filialen sinds kort 5 dollarcent voor een plastic tasje. Andere winkelketens geven korting aan klanten die een eigen boodschappentas meenemen.

De opiumteelt in Afghanistan blijft groeien. De papavervelden in vooral zuid-Afghanistan breiden uit, terwijl de Taliban ze met steeds zwaardere wapens bewaken. Dat hebben een aantal Amerikaanse en Britse onderzoekers tegenover de NAVO bevestigd. Inmiddels komt 92 procent van alle opium in de wereld uit Afghanistan. Eén op de zeven van de Afghanen werkt in de opiumteelt of handel, die zo'n 3,1 miljard dollar oplevert. De zeer winstgevende teelt is nauw verbonden met de Taliban, die zich verzetten tegen de regering-Karzaï. De Taliban beschermen de velden, in ruil voor een percentage van de opbrengst. De Afghanen hebben de strijd tegen drugs recent wel opgevoerd. Er worden meer velden vernietigd en vorig jaar werden 350 drugssmokkelaars opgesloten. De papavervelden vernietigen is volgens de NAVO echter niet voldoende. De bevolking moet wel alternatieve inkomsten kunnen vinden, terwijl ook de smokkelaars aangepakt moeten worden.

De Amerikaanse fastfoodketens McDonald's, Kentucky Fried Chicken en Pizza Hut zijn er in China van beschuldigd dat ze hun parttime medewerkers onderbetalen. Werknemers van McDonald's in de stad Guangzhou, in het zuiden van China, zoujden slechts 39 eurocent per uur, terwijl dat bij KFC 46 eurocent en bij de Pizza Hut 49 cent bedroeg. Het minimumloon bedraagt 73 eurocent. Sommige personeelsleden werden gevraagd om meer dan tien uur op een dag te werken. Een vertegenwoordiger van de lokale overheid zegt dat bedrijven die de wet hebben overtreden, de betreffende werknemers moeten compenseren. McDonald's heeft in een reactie verklaard dat de regels per regio verschillen, met alle onduidelijkheid van dien.

Deutsche Bahn heeft het voorbije jaar flink meegeprofiteerd van de economische opleving in Duitsland en het wereldkampioenschap voetbal. Mede daardoor kwam de nettowinst uit op een recordbedrag van 1,7 miljard euro, tegen 1,1 miljard euro het jaar voordien. Dat heeft de Duitse nationale spoorwegmaatschappij bekend gemaakt. De omzet steeg met 20 procent tot 30,1 miljard euro. Volgens Deutsche Bahn-topman Hartmut Mehdorn was 2006 het beste jaar uit de geschiedenis van Deutsche Bahn. Mehdorn zei verder dat het concern klaar is om in 2008 naar de beurs te gaan. De Duitse overheid wil een belang van 25 procent in Deutsche Bahn verkopen. Het spoornetwerk blijft wel in handen van de staat.

De Nederlands-Britse oliemaatschappij Shell heeft met OJSC Alliance Group een alliantie gesloten voor de uitbouw van een netwerk van meer dan 150 benzinestations in Oekraïne. Shell krijgt 51 procent van het samenwerkingsverband in handen. De bestaande benzinestations van Alliance worden omgebouwd tot de Shell-formule. Het olieconcern had in Oekraïne sinds vorig jaar een proef lopen met zes Shell-stations. Die is volgens een woordvoerder van het concern succesvol verlopen. Shell is het eerste internationale merk actief in Oekraïne. Volgens Shell biedt Oekraïne vele voordelen. Het land kent een omvangrijke bevolking, een sterke economische groei en heeft een strategisch gunstige ligging in Oost-Europa. Shell schroeft de investeringen in opkomende landen omhoog en verkoopt tegelijk pompstations en verouderde raffinaderijen die niet voldoende renderen. Zo werden eerder in onder meer Kameroen, Ierland, Portugal, Spanje en enkele Zuid-Amerikaanse landen benzinestations verkocht.

De Zuid-Afrikaanse bierbrouwer SABMiller investeert 170 miljoen dollar in de bouw van een brouwerij in Rusland. Het is de tweede brouwerij die SABMiller in Rusland gaat bouwen. Rusland is één van de snelst groeiende biermarkten ter wereld. De brouwerij van SABMiller wordt ingeplant in de buurt van de stad Ulyanovsk, op ongeveer duizend kilometer ten oosten van Moskou aan de rivier de Wolga met een capaciteit van 3 miljoen hectoliter. Het is de bedoeling dat de productie start in 2009. De Russische activiteiten van SABMiller kenden de voorbije jaar een jaarlijkse volumegroei van ongeveer 30 procent. De Zuid-Afrikaanse brouwer heeft in Rusland op dit ogenblik een marktaandeel van 6 procent. Beide brouwerijen zullen de Russische merken van SABMiller (Zolotaya Bochka, Miller Genuine Draft en Velkopopovicky Kozel) produceren.

De Europese Commissie overweegt grote telecomconcerns op te splitsen om de concurrentie te verbeteren. "We denken eraan de organisatorische scheiding tussen net en diensten als een instrument in te zetten," zei Europees Commissaris van informatietechniek Viviane Reding bij de presentatie van haar telecomjaarverslag. Reding ziet wel dat de concurrentie tussen telefoonbedrijven fors is gegroeid sinds de staatsmonopolies twaalf jaar geleden zijn opgeheven. Maar ze is ontevreden dat ondernemingen nog vaak binnen eigen landsgrenzen blijven. Als telecombedrijven de netten van hun concurrenten mogen gebruiken, verwacht de Europees Commissaris dat het aanbod voor consumenten snel toeneemt. Haar voorbeeld is Groot-Brittannië. Een functionele scheiding tussen net en diensten heeft daar volgens Reding daadwerkelijk voor meer concurrentie gezorgd.

Autoconstructeur Volvo verwacht dit jaar een recordaantal exemplaren te zullen kunnen verkopen. Het voorbije jaar verkocht de Zweedse constructeur 427.747 exemplaren. Dat betekende een tweede achtereenvolgende omzetdaling. Op uitzondering van het C70-model kenden alle modellen een achteruitgang. Volvo won aan verkoopvolume op de thuismarkt en in Rusland en Duitsland, maar verloor juist op de Amerikaanse, Britse, Spaanse, Italiaanse, Nederlandse, Belgische en Franse markt. De genoemde landen vormen de tien grootste afzetgebieden van het merk, met de Verenigde Staten aan kop, gevolgd door Zweden en Duitsland. De productie van Volvo kwam vorig jaar uit op 426.535 exemplaren, het hoogste productieritme sinds 2003. De constructeur wil tegen het einde van dit decennium een jaarafzet van 600.000 exemplaren realiseren. De kans is ook reëel dat Volvo dit jaar de grens van 15 miljoen verkochte exemplaren zal overschrijden.

Suez Energy International, een dochter van de Franse energiegroep Suez, heeft van de Amerikaanse maritieme autoriteiten de toelating gekregen voor de bouw van een offshore LNG-terminal aan de oostkust van de Verenigde Staten. Dankzij deze licentie kan Suez een eigen terminal voor de levering van vloeibaar aardgas (LNG) bouwen aan de baai van Massachusetts. Bedoeling is dat de terminal dagelijks tussen 11,3 en 21,2 miljoen kubieke meter aardgas zal leveren. Daarmee kunnen 1,5 tot 3 miljoen huishoudens van aardgas worden voorzien. Suez verwacht dat de nieuwe terminal ten laatste tegen 2009 gas kan leveren aan zijn klanten. Suez schat de kosten voor het project op ongeveer 1 miljard dollar. Voor de aanvoer van het aardgas heeft Suez langetermijnchartercontracten gesloten met de rederijen Hoegh LNG en Mitsui O.S.K. Lines (MOL), die samen twee LNG-tankers met eigen hervergassingsinstallatie hebben besteld bij Samsung Heavy Industries in Zuid-Korea. Deze schepen zullen in 2009 en 2010 worden opgeleverd.

De officiële opening van het stadhuis van de Nederlandse gemeente Zoetermeer in de virtuele wereld Second Life is niet gelopen zoals het stadsbestuur het had verwacht. Tijdens een virtuele persconferentie verstoorden twee punk-achtigen het praatje van de Zoetermeerse wethouder Bé Emmens. Eén van de twee avatars (poppetjes) ging zelfs helemaal uit de kleren. Een medewerker van de gemeente haastte zich om met een klik op de muis de virtuele relschopper uit het stadhuis te verwijderen. De persconferentie verliep volgens getuigen ook daarna heel chaotisch. Allerlei avatars praatten door elkaar heen, zodat Emmens onmogelijk alle vragen kon beantwoorden. De irritatie liep bij de wethouder zo hoog op dat hij de aanwezigen schreeuwend tot de orde riep. Na een paar minuten had Emmens er genoeg van en beëindigde de bijeenkomst met de mededeling dat hij de persconferentie in de echte wereld wilde voortzetten. Ambtenaren van de gemeente waren wel tevreden met alle publiciteit die de gemeente heeft gekregen. Zoetermeer is de eerste Nederlandse gemeente die een stadhuis heeft in Second Life.

Meer Nieuws

29-03-07

Ook Lloyd's voorspelt catastrofale toekomst

Door het uitblijven van grote natuurrampen, heeft de verzekeringsmarkt Lloyd's of London opnieuw een winstgevend jaar achter de rug. In totaal realiseerde Lloyd's vorig jaar een winst van 3,6 miljard Britse pond. Het jaar voordien was er nog een verlies van 103 miljoen pond tengevolge van de schadevergoedingen die moesten uitbetaald worden na de orkaan Katrina, die in de Verenigde Staten enorme verwoestingen had aangericht.

Lees verder

17:37 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: verzekeringen, lloyd s, natuurrampen |  Facebook |

Argentinië zegt oliecontract Falklands op

Enkele dagen voor de vijfentwintigste verjaardag van het uitbreken van de Falklands Oorlog, heft Argentinië een oliecontract met Groot-Brittannië opgezegd. Argentinië en Groot-Brittannië hebben nog altijd onenigheid over de soevereiniteit van de eilandengroep en Argentinië zegt dat een samenwerking tussen de twee landen moet gebonden worden aan nieuwe onderhandelingen over het beheer van het Falklandsgebied.

Op 2 april 1982 viel het Argentijnse leger de Falklands binnen. Duizenden Argentijnse militairen landden die dag op de eilanden en de Britse commando's konden geen tegenstand bieden. Zij vluchtten samen met de gouverneur weg van de eilanden. Op 21 mei 1982 landden de Britten bij de nederzetting Port San Carlos en 72 dagen later hadden de Britten de eilanden heroverd. In totaal kostte de strijd het leven aan 236 Britten en 655 Argentijnen.

Wetenschappers stellen dat er wellicht voor miljarden dollars olievoorraden aanwezig zijn in de bodem van de territoriale wateren van de Falklands. In 1995 sloten Groot-Brittannië en Argentinië een overeenkomst om die olievoorraden samen te ontginnen. Maar Argentinië stelt dat Groot-Brittannië die overeenkomst misbruikt om zijn illegale eigendomsrechten op de eilandengroep kracht bij te zetten.

Jorge Taiana, de Argentijnse minister van buitenlandse zaken, stelde dat zijn land zich niet opstelt tegen een samenwerking met Groot-Brittannië, maar zegt dit alleen te willen doen indien dit bijdraagt tot een heropening van de gesprekking rond de soevereiniteit van de Falklands. De Argentijnse president Nestor Kirchner stuurt al verscheidene jaren aan op gesprekken met Groot-Brittannië over de eilandengroep.

17:18 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: argentinie, engeland, falklands, olie |  Facebook |

Burger King wordt diervriendelijk

Het Amerikaanse Burger King, de tweede grootste fastfoodketen van de wereld, is gestart met het gebruik van eieren en varkensvlies van dieren die niet in legbatterijen of vetmesterijen zijn gehouden. Amerikaanse dierenrechtenorganisaties spreken over een historische stap. Bovendien stipte de keten aan voortaan voorrang te zullen geven aan toeleveranciers die hun kippen met gas in plaats van elektroshocks laten verdoven vooraleer ze geslacht worden.

Burger King maakte bekend de volgende maanden in totaal twee procent van zijn eieren te zullen afnemen van leveranciers die geen gebruik maken van legbatterijen. Tevens zou tien procent van het varkensvlees afkomstig moeten zijn van boerderijen die hun dieren niet opsluiten, maar de nodige vrijheid geven. Deze percentages zouden nadien verder opgedreven naarmate meer boeren op meer diervriendelijke systemen overstappen en ook de prijzen van deze producten zullen dalen.

"Zelfs al blijft de actie van Burger King heel bescheiden, toch zijn dierenrechtenorganisaties en marketeers ervan overtuigd dat deze beslissing heel veel druk zal zetten op andere restaurant- en voedingsketens om op dezelfde praktijken over te schakelen," aldus The New York Times. "Maatschappelijke verantwoordelijkheid en sociaal bewustzijn worden voor de consument veel belangrijker," stipte een woordvoerder van Technomic, een consulent voor de voedingsindustrie, aan. "De sector zal zich steeds meer verplicht voeren om ook die richting uit te gaan."

Volgens Wayne Pacelle, voorzitter van de Humane Society of the United States, neemt Burger King met dit initiatief op het vlak van dierenwelzijn een voorsprong tegenover zijn concurrenten. "Dit is een belangrijk signaal om de hele sector te hervormen," aldus Pacelle. Dierenwelzijnorganisaties krijgen van het publiek dan ook steeds meer bijval van het grote publiek.

Zo maakte topchef Wolfgang Puck bekend alleen producten te gebruiken van dieren die onder optimale omstandigheden werden gekweekt. Smithfield Foods, de grootste Amerikaanse verwerker van varkensvlees, stelde eerder al de afname van dieren uit vetmesterijen het volgende decennium te zullen afbouwen. In een aantal Amerikaanse staten en steden mogen restaurants ook geen foie gras meer serveren.

De beslissing van Smithfield is volgens Temple Grandin, dierwetenschapper aan de Colorade State University, grotendeels wel te wijten aan de vragen die grote klanten zoals McDonald's begonnen te stellen over de praktijken in de vetmesterijen. "Wanneer de grote bedrijven beginnen te bewegen, moet heel de industrie volgen," voerde Grandin aan.

16:22 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: burger king, dierenbescherming |  Facebook |

Videoreclame krijgt dubbel zoveel interactie

De respons op online videoreclame ligt twee keer zo hoog als bij het gebruik van traditionele beelden. Dat blijkt uit een onderzoek van DoubleClick. De onderzoekers stippen dan ook aan dat online videoreclame aan een snelle opmars bezig is als reclamemedium voor zowel branding als rechtstreekse verkoop. Bovendien wordt opgemerkt dat online video veel meer inzicht biedt over de resultaten van de campagne dan bij televisiespots.

Uit het onderzoek bleek dat de consument meer geneigd zijn om online video's te spelen dan dat zij op beeldreclame klikken. "Bovendien worden reclamespots gemiddeld voor twee derden van hun duurtijd uitgekeken," voegen ze daar aan toe. "Bovendien zijn de click rates bij video veel hoger dan bij gewone beelden. Bij video komt men aan click rates tussen 0,4 en 0,74 procent, terwijl dat bij beelden tussen 0,1 en 0,2 procent bedraagt."

Online video's hebben volgens de onderzoekers bovendien het voordeel dat de resultaten veel gemakkelijker gemeten kunnen worden dan televisiereclame. "Men kan bij televisie nagenoeg alleen maar meten hoeveel mensen de reclamespot hebben bekeken," voeren ze aan. "Bij online video kan men onder meer ook meten tot welke interactie het bekijken van een spot leidt. Dat geeft adverteerders een veel beter inzicht over de relatie tussen hun consument, de reclamespot en het product."

14:18 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: video, reclame, internet |  Facebook |

Uranium zorgt voor nieuwe Amerikaanse Goldrush

De prijzen van uranium zijn opnieuw gestegen tot het niveau van het midden van de jaren zeventig, het hoogtepunt van de kernenergie. In de Verenigde Staten hebben die marktprijzen al voor een nieuwe Goldrush gezorgd en worden oude mijnen, na jaren gesloten te zijn geweest, opnieuw geactiveerd. De prijzen van uranium zijn de voorbije zes maand verdubbeld en dat doet heel wat speculanten van nieuwe rijkdommen dromen.

In het midden van de jaren zeventig lag de prijs van uranium op 240 dollar per kilogram. Maar door het groeiend verzet tegen kernenergie verdween de interesse en in 2002 werd er nog geen 20 dollar per kilogram betaald. Op dit ogenblik wordt er voor uranium U308 alweer 180 dollar per kilogram geboden. Op het einde van 2004 begonnen investeerders opnieuw voorraden van het zeldzame uranium op te kopen, wat de prijzen opnieuw deed stijgen.

De schaarste werd nog aangescherpt door een aantal natuurrampen, die in Canada en Australië grote mijnen deden onderstromen. "Maar de grote drijfkracht zijn wellicht de energiecentrales, die hun uraniumvoorraden van oude nucleaire wapens uit het Sovjet-tijdperk zien slinken," aldus de krant The New York Times. "Bovendien mag ook een grotere vraag verwacht worden vanuit China, Rusland, India en een aantal andere landen die nieuwe kerncentrales willen bouwen."

Wereldwijd verbruiken kerncentrales jaarlijks ongeveer 90 miljoen kilogram uranium verbruikt. De productie daarentegen blijft beperkt tot ongeveer 50 miljoen kilogram per jaar. Maar toch vreest een aantal analisten voor een nieuwe zeepbel, zoals dat vorig decennium ook het geval was met de technologie-sector. "We wachten op een crash," vertelde James Finch, hoofdredactuer van StockInterview.com aan The New York Times.

In de Amerikaanse staat Colorado alleen al warden dit jaar tot nu toe 2.700 nieuwe mijnontginningen voor uranium aangevraagd. Dat is bijna de helft van het totaal van vorig jaar. In 2004 kreeg het Bureau of Land Management in Colorado amper 104 aanvragen binnen. De Navajo-indianen zijn met die evolutie echter niet gelukkig. Zij stellen dat de eerdere uraniumontginning de arbeiders en de bevolking heeft besmet met radon, silicium en besmet grondwater.

Daarnaast wijzen milieuverenigingen op het gebrek aan opslagcapaciteit voor nucleair afval. Over een grote Amerikaanse opslagplaats in Yucca Mountain in Nevada is nog altijd geen definitieve beslissing genomen.

13:15 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (1) | Tags: uranium, grondstoffen |  Facebook |

ITT moet recordboete betalen

Het technologiebedrijf ITT is bereid om aan de Amerikaanse overhead een boete van 100 miljoen dollar te betalen voor het illegaal uitvoeren van nachtvisie-technologie naar China en andere landen. Het is volgens het Amerikaanse ministerie van justitie één van de zwaarste boetes die ooit is betaald. ITT is ook het eerste grote Amerikaanse defensiebedrijf dat strafrechterlijk veroordeeld werd voor een inbreuk tegen de Arms Export Control Act.

In het verleden werden al wel individuele personen en kleine bedrijven veroordeeld wegens inbreuken tegen de Arms Export Control Act. "Bij ITT werden exportwetten beschouwd als een hindernis om winst te maken en er werd bewust getracht om de Amerikaanse wet te omzeilen om de winsten te verhogen," voerde een woordvoerder van het Amerikaanse ministerie van justitie aan.

De feiten gaan terug tot het tweede kwartaal van 2001, toen het defensiebedrijf ITT gegevens over zijn nachtvisie-technologie naar China, Singapore en Groot-Brittannië verzond, zonder eerst een toelating aangevraagd te hebben aan het Amerikaanse ministerie van buitenlandse zaken. De gegevens werden verstuurd omdat ITT een buitenlandse toeleverancier zocht om een aantal onderdelen van zijn nachtvisie-apparatuur te leveren.

Het bedrijf gaf zijn fouten toe. Omdat nachtvisie-apparatuur op de Amerikaanse Munitions List al defensiemateriaal wordt beschouwd, moest een exporttoelating gevraagd worden aan het Amerikaanse ministerie van buitenlandse zaken. ITT zou ook bepaalde feiten uit zijn export-dossiers voor de Amerikaanse overheid hebben weggelaten. ITT merkte wel op dat zijn technologie om het beschikbare licht op te vangen en te verveelvoudigen, niet werd uitgevoerd.

"In de minnelijke schikking met de Amerikaanse overheid kan ITT zijn boete nog wel halveren, indien het 50 miljoen investeert in de ontwikkeling van geavanceerde nachtvisie-technologie voor het Amerikaanse leger," meldt de krant The Washington Times. De verkoop van de betrokken technologie wordt beperkt, maar dat heeft slechts een weerslag op vijf procent van zijn jaarlijkse omzet, die ongeveer 400 miljoen dollar bedraagt. Er zijn ook geen gevolgen voor de nachtvisie-fabriek in Roanoke, waar ongeveer 1.400 mensen werken.

ITT blijft inmiddels wel verder werken voor het Amerikaanse leger. Ook andere grote bedrijven betaalden in een burgerlijk geding eerder al schadevergoedingen voor het omzeilen van de exportregels. Zo betaalden Hughes Electronics en Boeing Satellite Systems in 2003 een boete van 32 miljoen dollar voor de uitvoer van satelliet-technologie naar China. Datzelfde jaar betaalde Raytheon ook al een boete van 25 miljoen dollar voor de uitvoer van communicatie-apparatuur naar Pakistan.

12:06 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: itt, technologie, criminaliteit |  Facebook |

Alcatel-Lucent claimt snelheidsrecord

Het Amerikaans-Franse technologiebedrijf Alcatel-Lucent heeft bekend gemaakt met succes optische data met een snelheid van 25,6 terabyte per seconde door één enkele glasvezel gestuurd te hebben. Het bedrijf stelt daarbij een nieuw wereldrecord gevestigd te hebben. Deze snelheid zou toelaten om de inhoud van 600 dvd's op één seconde over het net te versturen.

Het vorige wereldrecord werd volgens het magazine Telecoms.com gevestigd in september van vorig jaar, toen een snelheid van 14 terabyte per seconde werd gehaald. Aan het experiment werd meegewerkt door wetenschappers van het National Institute of Information and Communications Technologies in Tokyo (NTIICT) en Sumitomo Osaka Cement in Chiba, Japan.

"Optische netwerken zijn bijzonder essentieel voor de breedband-revolutie die we op dit ogenblik wereldwijd meemaken," benadrukte Romano Valussi, directeur van de optische divisie van Alcatel-Lucent. "De ervaring die we met deze experimenten opdoen, moet ons in staat stellen de meest efficiënte breedbandsystemen te ontwikkelen wanneer netwerken met deze gigantische bandbreedtes ter beschikking zullen worden gesteld."

10:59 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: alcatel-lucent, glasvezel |  Facebook |

Nieuwsoverzicht

In het toeristisch centrum Earth Explorer in Oostende is de vijfde grote attractie ingehuldigd door astronaut Dirk Frimout, peter van het centrum. De Apollo 3000, die een half miljoen euro kostte, bootst een ruimtereis na aan de hand van een acht meter hoge constructie. Er is plaats voor tien personen. Earth Explorer verwacht dat met de nieuwe attractie het aantal bezoekers boven de 200.000 per jaar zal uitstijgen. Earth Explorer ontving vorig jaar 200.000 bezoekers en bootst op een speelse manier de vier natuurelementen na in vier grote attracties. Er zijn ook een vijftigtal kleinere doe-activiteiten. Het centrum richt zich tot het hele gezin, maar is vooral voor kinderen tussen 6 en 14 jaar zeer leerrijk. Ex-astronaut Dirk Frimout was na afloop van de openingsrit zeer tevreden. "Het is belangrijk dat kinderen ook iets leren over de planeten en dat dit niet zomaar een pretparkattractie is. Voor mij is het een speciale dag omdat ik precies vijftien jaar geleden in de ruimte vertoefde." Na afloop plaatste Frimout ook als eerste zijn voetafdruk in de Walk Of Fame van Earth Explorer.

De republikeinse gouverneur van de staat Nebraska, Dave Heineman, heeft in Havana een akkoord gesloten van 13 miljoen euro voor de levering van voedsel aan het communistische eiland. De gouverneur wil de opheffing van het bijna een halve eeuw oude VS-embargo. Het akkoord werd gesloten met Alimport, de Cubaanse staatsaankoopdienst van voedsel uit het buitenland, en betreft de levering van 75 ton tarwe en varkensvlees door het bedrijf Louis Dreyfus. Het strikte handelsembargo tussen de Verenigde Staten en Cuba, dat de Verenigde Staten in 1962 oplegde, werd in 2002 al eens versoepeld na de orkaan Michelle, om de verkoop van voedsel en geneesmiddelen aan Cuba toe te laten. Frankrijk nam de eerste plaats in van de voedselleveranciers tot 2003. De exportcijfers zijn sindsdien gedaald van 88 miljoen euro naar 750.000 euro in 2006. De Amerikaanse verkoopcijfers klommen dan weer van 3,3 miljoen euro in 2001 tot 412 miljoen euro in 2006, volgens de cijfers van Alimport. Sinds 2005 verkocht Nebraska, één van de Amerikaanse landbouwstaten, voor 45 miljoen euro voedsel aan Cuba.

Noord-Korea wacht de grootste hongersnood sinds tien jaar. Mislukte oogsten en een drastische terugval in internationale voedselhulp veroorzaken een voedseltekort van een miljoen ton graan. Noord-Korea heeft zelfs het Wereldvoedselprogramma (WFP) om hulp gevraagd. Twee jaar geleden is de internationale voedselhulp van de Verenigde Naties op verzoek van Noord-Korea verminderd. Betere landbouwtechnieken en voedseltransporten uit China en Zuid-Korea zouden de 23 miljoen Noord-Koreanen in leven kunnen houden. China heeft de maandelijkse gift aan haar armlastige buurland echter teruggebracht van 500.000 ton naar slechts 10.000 ton. Zuid-Korea geeft helemaal niets meer sinds de Noord-Koreaanse rakettesten en de kernproef vorig jaar. Die kernproef heeft veel andere donoren ertoe gebracht de voedselhulp drastische te verminderen. De Verenigde Naties roepen op diplomatieke en politieke geschillen niet met het stopzetten van humanitaire hulp te beslechten. Tijdens de ergste hongersnood in de jaren negentig stierven twee miljoen Noord-Koreanen.

E-mail gebruikers willen over meer gereedschap beschikken om ongewenste berichten tegen te gaan. Daarmee wordt onder meer gedacht aan een fraudebutton om een einde te maken aan de stroom ongewenste e-mails. Meer dan 80 procent van de e-mailers maakt al gebruik van gereedschap zoals buttons om spam te melden of zich af te melden voor nieuwsbrieven. Dit blijkt uit onderzoek van het bureau Ispos. "De directe betrokkenheid van consumenten kan grote veranderingen teweegbrengen in het gevecht tegen spam en ander misbruik van e-mail," aldus de onderzoekers. Bijna 80 procent van de ondervraagden zegt de report spam button te gebruiken wanneer ze de afzender niet kennen. Twintig procent zegt de button echter te gebruiken als een snelle manier om hun adres van een mailinglijst te verwijderen. De meeste e-mailgebruikers besluiten op de button te drukken op basis van de onbekende afzender en de onderwerpregel. Het merendeel opent het bericht niet.

Europa realiseert zich niet hoe hoog de kosten van de ambitieuze klimaatdoelstellingen zullen zijn. Tot 2020 moeten de EU-lidstaten 1.100 miljard euro uitgeven om deze doelen te halen. De EU-landen kunnen beter investeren in energiebesparende maatregelen, aldus een rapport van de Europese Investeringsbank (EIB). "Op basis van een gebalanceerd en verstandig gebruik van de meest voor de hand liggende technologieën kunnen de EU-landen jaarlijks tussen de 60 en 80 miljard euro aan kosten verwachten," aldus de onderzoekers. Begin maart beloofden de lidstaten onder meer dat 20 procent van alle verbruikte energie in de Europese Unie van hernieuwbare energiebronnen komen. Maar het bleef onduidelijk hoe deze revolutionaire overstap van gas, olie en kolen naar milieuvriendelijke bronnen betaald moet worden. Volgens de onderzoekers zijn de doelstellingen economisch en technisch wel haalbaar, maar realiseert Europa zich niet welke financiële en politieke inspanningen dit zal kosten. Europa kan daarom volgens het rapport beter geld uitgeven aan energiebesparende maatregelen als isolatie, in plaats van miljarden te investeren in nieuwe technologieën waarvan de effecten nog onzeker zijn.

De Beverwijkse Bazaar moet binnen een jaar uitgroeien tot het grootste attractiepark van Nederland en de Efteling onttronen. Gerekend wordt op ruim vijf miljoen bezoekers per jaar. Daarvoor wordt vooral gekeken naar Duitse en Belgische toeristen. De Beverwijkse Bazaar is de grootste overdekte markt van Europa, maar opent volgende maand zijn eigen China Town, waarmee een investering van 48 miljoen euro gepaard gaat. Het aantal kramen, winkels en horecagelegenheden wordt verdubbeld. Ook de ramsjhallen worden sterk uitgebreid. Verder komt er een Bollywood boulevard en een Bolly Bazaar, waar Indiase artikelen worden verkocht. De centrale straat wordt omgebouwd tot flaneerboulevard. Voor kinderen komt er een speelpark. Verder is de Beverwijkse Bazaar in de toekomst ook door de week en `s avonds geopend. Om de verwachte nieuwe stroom bezoekers in goede banen te leiden wordt de infrastructuur aangepakt en komt er een nieuwe parkeergarage. Momenteel trekt de Beverwijkse Bazaar elk weekeinde 60.000 bezoekers.

De Britse regering heeft in het parlement een stemming verloren over de bouw van een supercasino met Las Vegasallures in Manchester. Het casino zou liefst 5.000 vierkante meter groot zijn. Het project werd gesteund door het Britse Lagerhuis. In het voorstel zaten ook nog zestien andere locaties voor casino's die minder omstreden zijn. "We zullen moeten nadenken en onze plannen bijstellen," gaf Tessa Jowell, verantwoordelijk minister voor die projecten, na de stemming toe. De locatie van het supercasino in Manchester was het resultaat van een onderzoek door een onafhankelijk panel deskundigen. Het supercasino moest Manchester een deel van zijn oude glorie als grootste industriestad in Engeland teruggeven. Voor de zestien andere casino's is er geen probleem.

Het softwarebedrijf Microsoft is één van de kandidaten om het bedrijf DoubleClick over te nemen. DoubleClick is gespecialiseerd in publiciteit op het internet. Met de overname zou een bedrag van ongeveer twee miljard dollar gemoeid zijn. DoubleClick werd pas in 2005 overgenomen door het durfkapitaalfonds Hellman & Friedman voor 1,2 miljard dollar. Bij de overname wordt DoubleClick geadviseerd door de zakenbank Morgan Stanley. Aanvankelijk overwoog de bank een beursgang voor DoubleClick. Het internetbedrijfje haalde vorig jaar een omzet van hooguit 150 miljoen dollar. Microsoft heeft de laatste jaren veel geïnvesteerd in een versterking van zijn positie inzake publiciteit op het internet. Intussen heeft DoubleClick sinds 2005 voor 525 miljoen dollar zijn afdeling marketing via e-mail en zijn afdeling databeheer verkocht.

De Japanse bedrijven Sega Corporation en Nintendo gaan samen een spel ontwikkelen waarin hun beider hoofdfiguren, Mario en Sonic voorkomen: 'Mario & Sonic at the Olympic Games'. Het is de eerste keer dat de twee topbedrijven in computerspelletjes samenwerken. Sega verdeelt het spelletje in Europa en Noord-Amerika, Nintendo in Japan. Het spel zal rond Kerstmis 2007 verkrijgbaar zijn. Het speelt zich uiteraard af tegen de achtergrond van de Olympische Spelen in Peking in 2008. De uitgave gebeurt in nauwe samenwerking met Internationaal Olympisch Comité (IOC) via International Sports Multimedia, de softwaredochter van het Internationaal Olympisch Comité.

Het Britse gerecht heeft in beroep bevestigd dat de bestseller 'De Da Vinci Code' geen plagiaat is. Auteur Dan Brown was voor de rechtbank gedaagd door Michael Baigent en Richard Leigh, die 'Het Heilige Bloed en de Heilige Graal' schreven. Zij verweten Brown dat hij bij hen het idee had gehaald dat Jezus een kind had met Maria Magdalena. De succesauteur betwistte dat ook niet. Een van de personages in zijn boek heet Leigh Teabing, een duidelijke anagram van Leigh en Baigent. De Da Vinci Code verkocht wereldwijd bijna 40 miljoen exemplaren. Ook Baigent en Leigh haalden na de rechtszaak de top van de bestsellerlijsten met hun boek.

Meer Nieuws

10:13 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

28-03-07

Azeri’s willen olieproductie verdubbelen

Azerbeidzjan wil tegen 2010 de productie van zijn olievelden verdubbelen. Dat heeft energieminister Natiq Aliyev bekend gemaakt. Op dit ogenblik produceren de Azerische velden ongeveer 32,3 miljoen ton olie per jaar. Maar dat moet volgens Aliyev tegen het einde van dit decennium opgedreven worden tot 65 miljoen ton. Voor het westen zal de Azerische olie in de toekomst wellicht steeds belangrijker worden.

Lees verder

13:54 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: azerbeidzjan, olie |  Facebook |

Amerikaanse pizzaoorlog op Chinese markt

Twee Amerikaanse pizzabestellers gaan de strijd aan om de Chinese markt naar zich toe te halen. De keten Papa John's heeft immers bekend gemaakt de volgende jaren telkens tenminste 120 Chinese verdeelpunten te willen openen. Daarmee wil het bedrijf de kloof met marktleider Pizza Hut, dat op dit ogenblik meer dan 250 verdeelpunten heeft in 60 Chinese steden, vekleinen.

"John Schnatter, oprichter van Pap John's, zegt er alle vertrouwen in te hebben dat de Chinese operatie tot een goed einde zullen gebracht kunnen worden," aldus het persbureau Reuters. Papa John's heeft op dit ogenblik 51 Chinese verdeelpunten, waarvan er vijf door het bedrijf zelf worden uitgebaat. De rest werd in franchise gegeven.

Papa John's, de derde grootste pizzabesteller van de Verenigde Staten is aan een grote internationale uitbreiding bezig. In Groot-Brittannië wil de keten de volgende drie jaar zijn aantal verdeelpunten verdubbelen tot 170 locaties. Papa John's heeft op dit ogenblik 3.000 verdeelpunten in 24 verschillende landen. Buiten de Verenigde Staten zijn er vandaag niet meer dan 370 vestigingen.

De keten wil naar eigen zeggen vooral de nadruk leggen op het gebruik van verse ingrediënten en kwaliteitsvolle producten. Papa John's wil zijn aanwezigheid in Groot-Brittannië gebruiken als springplank naar de rest van de Europese markt. De Amerikaanse keten is verder al aanwezig in Rusland, Portugal, Cyprus en Ierland.

13:36 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: pizza hut, pappa johns |  Facebook |

Topverdieners blijven gedrukte media lezen

Hoewel de meer begoede Europeanen vaker online te vinden zijn, heeft dit geen gevolgen voor het lezen van dag- en weekbladen. Dat is de conclusie van de European Media and Marketing Survey (EMS) van Interview NSS. Vooral in opkomende economische markten blijkt het lezen van internationale gedrukte media nog steeds een stijgende populariteit te kennen.

Uit een enquête bij 40 miljoen Europeaanse gezinnen die tot de twintig procent grootste verdieners behoren, bleek dat 23,2 procent van deze groep het internet als primaire nieuwsbron gebruikt. “Daar hebben de internationale gedrukte media zoals Financial Times, The Economist, Time en Newsweek echter niet onder te lijden,” stipt het magazine Campaign aan. “Ze laten eerder een hoger gemiddeld bereik zien dan een jaar eerder.”

Volgens een woordvoerder van The Economist heeft dit fenomeen wellicht te maken met de voortdurende groeiende vraag naar internationaal nieuws. “Bovendien lezen steeds meer topverdieners in opkomende economieën Engelstalige kranten en tijdschriften,” wordt er daarbij opgemerkt. Dezelfde redenen gelden voor de blijvende populariteit van nieuwszenders zoals BBC World, Euronews, Bloomberg, CNBC en CNN.

13:08 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: media |  Facebook |

Vergetelheid stimuleert winkelbezoek

Vergetelheid is de belangrijkste reden om een extra bezoek te brengen aan de supermarkt. Dat blijkt uit een rapport van het Onderzoeks- en Informatiecentrum van de Verbruikersorganisaties (OIVO). Een gedeelte van die extra aankopen gebeurt volgens de onderzoekers echter wel in de buurtwinkels en avondwinkels, hoewel de prijzen daar vaak hoger liggen dan op grotere locaties.

“Negen van de tien consumenten halen naast de wekelijkse boodschappen nog drie tot vier keer kleine extra inkopen in huis,” aldus het OIVO. “Driekwart doet dat omdat ze een belangrijk product vergeten zijn, terwijl 68 procent het liefst verse producten heeft. Daarnaast stelt 60 procent graag te shoppen en 57 procent ziet geen kans alle boodschappen bij de supermarkt te halen.”

Een minderheid van de ondervraagden schreef die extra winkelbeurten toe aan een gebrek aan planning en de zwaarte en het volume van de boodschappen als die in één keer gehaald moeten worden. De helft van de respondenten doet aanvullende boodschappen omdat ze geen tijd hebben alle aankopen voor de week in één keer te doen. Een aantal van die extra aankopen gebeuren in buurtwinkels en avondwinkels.

12:54 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: retail |  Facebook |

Waterweg Donau moet beter benut worden

Tegen 2015 moet het scheepvaartverkeer op de Donau verdubbeld worden. Dat zegt de Christa Kranzl, de Oostenrijkse staatssecretaris voor infrastructuur. Volgens haar zal dit een positief resultaat hebben op de uitstoot van broeikasgassen en het klimaat. Wanneer vijf miljoen ton lading van de weg naar het water kan overgeheveld worden, zal dit volgens haar de uitstoot van ongeveer 100.000 ton koolstofdioxide tot gevolg hebben.

Christa Kranzl verlegt nu het accent wil daarom het vervoer per spoor, weg en vliegtuig duurder maken dan vervoer per schip. De Oostenrijkse staatssecretaris voerde daarbij aan dat er ruimte voldoende is voor een dergelijke uitbreiding, want op dit ogenblik wordt de capaciteit van de Donau nog maar voor amper tien tot vijftien procent gebruikt. Om het scheepvaartvervoer op de rivier te stimuleren zou wel een investering van 480 miljoen euro nodig zijn.

De Oostenrijkse staatssecretaris voegde er aan toe dat de druk op het Oostenrijks wegvervoer door de toetreding van de Zuid-Europese staten tot de Europese Unie met minstens acht procent zou toenemen. De Donau mondt uit in de Zwarte Zee. Volgens Kranzl moet tegen 2015 ongeveer 30 miljoen ton per jaar over de Donau getransporteerd kunnen worden, maar daarvoor moeten wel een aantal belangrijke infrastructuurwerken worden uitgevoerd.

De staatssecretaris krijgt met voor haar plannen echter tegenwind van de Oostenrijkse milieupartij. De Donau loopt immers door het natuurpark Hainburg, maar vooral de Wachau-vallei zal volgens de groenen de plannen van de minister dwarsbomen. De vallei staat immers op de werelderfgoed van de Unesco, waardoor de scheepvaart in de Wachau-vallei volgens de milieupartij zeker en vast niet uitgebreid zal kunnen worden.

12:16 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: oostenrijk, donau, transport, scheepvaart |  Facebook |

Telgen rijke ondernemers geen geldwolven

Kinderen van vermogende ondernemers zijn niet alleen maar louter op geld en gemakkelijk gewin uit. Dat zeggen een aantal Nederlandse onderzoekers. Ze willen volgens de onderzoekers niet te boek staan als een geldwolf, maar daarentegen duurzaam zakendoen en investeren. Filantropisch zijn deze telgen echter ook weer niet, maar wel zien ze een aantal nieuwe mogelijkheden.

“De zoveelste generatie uit een rijke familie wil niet te boek staan als geldwolf,” stipt Jos Hezewijk, Nederlands onderzoeker van netwerken van vermogende particulieren, aan in De Volkskrant. “Ze willen meer zijn dan alleen maar rijk. Zorg voor het milieu past in de tijdgeest. Denk maar aan Al Gore. Bovendien kunnen ze iets meer risico nemen als de eerste generatie.”

Volgens Ruut van Veenhoven, hoogleraar sociale condities voor geluk aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, heeft dit veel te maken met tradities. “Rijke families zien het als een plicht ook iets goeds te doen,” voert hij aan. “Vroeger zouden deze mensen bijvoorbeeld een weeshuis of een museum gesticht hebben.” Vandaag zetten zij zich in voor duurzaamheid of andere maatschappelijk betrokken projecten.

Daarbij merkt Hezewijk aan dat er daarbij dikwijls gewerkt wordt met familiale investeringsfondsen, die op termijn een degelijk rendement moeten opleveren. “Het belangrijkste verschil tussen een bedrijf en een rijke familie is de tijdshorizon,” aldus Hezewijk. “Een onderneming moet de aandeelhouders elk kwartaal tevreden stellen, terwijl een investeringmaatschappij van een vermogende familie zich richt op de langere termijn.”

11:41 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: human resources |  Facebook |

Er is niets mis met protectionisme

Rusland wil tegen 2015 zijn spoorwegvloot verdubbelen. Dat heeft vice-premier Sergei Iwanov bekend gemaakt. De Russische producenten zijn op dit ogenblik niet in staat een dergelijk volume te realiseren, maar aan buitenlandse contracten wordt niet gedacht. Volgens Iwanow is er niets mis met een gezonde portie protectionisme en hij is dan ook voorstander van een belangrijke staatssteun voor de sector.

“Iwanov wil binnenlandse constructeurs subsidiëren, zodat ze hun capaciteit voor de productie van treinen en trams zouden kunnen opdrijven,” aldus The Moscow Times. “Dat moet volgens hem leiden tot een hogere kwaliteit en de productie op hetzelfde niveau te brengen als de behoeftes van de vervoerders.” Iwanov gat toe dat de Russische constructeurs op dit ogenblik niet in staat zijn aan die behoeftes te voldoen.

“Er is niets mis met een gezonde vorm van protectionisme,” stipte Iwanov in dat verband aan. “Het is helemaal niet nodig om schrik te hebben van dat woord.” In Rusland wordt gevreesd dat de manke wegeninfrastructuur, de hoge kosten van de luchtvaart en de onderontwikkelde spoorweginfrastructuur een hinderpaal zouden kunnen vormen voor de verdere economische groei van het land.

Niet alleen de spoorwegindustrie mag zich volgens The Moscow Times verwachten aan steun van Iwanov. “Hij heeft gelijkaardige plannen voor de luchtvaartindustrie en de scheepsbouw,” aldus nog de krant. Op technologisch vlak liggen de Russische constructeurs volgens Iwanov ver achter op de buitenlandse concurrentie. Daarom sluit hij een aantal joint-ventures naar eigen zeggen helemaal niet uit.

Transmashholding, de grootste Russische treinconstructeur, heeft al een samenwerkingsverband met de Duitse technologiereus Siemens. Iwanov zegt voorstander te zijn van andere, gelijkaardige projecten. “Het behoud van de controle over de industrie wil niet zeggen dat we ons moeten afsluiten van buitenlandse investeringen en een actieve samenwerking met buitenlandse partners,” voerde hij nog aan.

Iwanov zei ook te hopen dat Rusland op termijn een belangrijke exporteur zou kunnen worden. Daarbij wil hij zich in de eerste plaats richten op de vroegere Sovjet-republieken.

11:21 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: rusland, handel |  Facebook |

Nieuwsoverzicht

De Europese vliegtuigbouwer Airbus herschikt zijn raad van bestuur. Dat heeft de onderneming bekend gemaakt. De operationeel directeur, de Duitser Karl-Heinz Hartmann, moet het veld ruimen voor Gerald Weber. Die laatste stond nog aan het hoofd van de divisie trucks bij DaimlerChrysler. De aankoopdirecteur, de Fransman Henri Courpron, wordt vervangen door de Brit Tom Williams. De herschikking komt een maand na de bekendmaking van Power8. Dat herstructureringsplan voorziet in de verdwijning van 10.000 jobs bij Airbus en zijn onderaannemers. Bij de uitvoering van Power8 is een belangrijke rol weggelegd voor Weber en Williams.

De Amerikaanse luchtvaartmaatschappij Delta Air Lines denkt tegen 30 april uit de procedure van gerechtelijk akkoord te kunnen stappen. Dat deelde ze mee aan de Amerikaanse beurswaakhond SEC. Delta is het nummer drie in de Verenigde Staten. De maatschappij werkt sinds midden september 2005 onder gerechtelijk akkoord. Dat statuut biedt bescherming tegen schuldeisers en moet een faillissement vermijden. In de loop van mei zou Delta Air Lines opnieuw een beursnotering hebben. Voor dit boekjaar gaat het bedrijf uit van een winst van 816 miljoen dollar, als geen rekening gehouden wordt met belastingen en herstructureringskosten. In 2006 bedroeg het verlies 452 miljoen euro.

De Russische aluminiumproducenten Rusal en Sual hebben hun definitieve handtekening gezet onder hun aangekondigde fusie. De nieuwe groep, United Company Rusal, heeft een productiecapaciteit van 4 miljoen ton en is groter dan het Amerikaanse Alcoa en het Canadese Alcan. United Company is voor 66 procent in handen van de Russische miljardair Oleg Deripaska. Het Zwitserse tradingbedrijf Glencore, dat zijn aluminiumoxide inbrengt, heeft een belang van 12 procent. De fusiegroep wil binnen drie jaar naar de beurs. Alexander Bulygin, de topman van Rusal, krijgt dezelfde functie bij de fusiegroep. De miljardair Viktor Vekselberg, grootaandeelhouder van Sual, wordt voorzitter.

De Duitse luchtvaartmaatschappij Air Berlin neemt zijn verlieslatende sectorgenoot LTU over. LTU voert vooral middellange en langeafstandsvluchten uit voor rekening van touroperators. Met die acquisitie doet Air Berlin zijn intrede in het segment van de verre vakanties en verwerft het een sterke positie in Düsseldorf. De uitgebreide luchtvaartgroep wordt nu het nummer vier in Europa, na Air France/KLM, Lufthansa en Ryanair. De voorbije tien jaar was LTU herhaaldelijk achtereenvolgens in handen van SAirGroup, REWE en Woehrl. LTU was in 2006 verlieslatend, maar zou dit jaar wel uit de rode cijfers raken. Air Berlin overweegt ook een belang van 49 procent te nemen in het Zwitserse Belair Airlines, een dochter van Hotelplan Gruppe. Air Berlin wil op korte termijn vooral groeien in Noord- en Oost-Europa, maar ook Zaventem staat op het verlanglijstje.

Het legendarische Britse automerk MG is weer springlevend. In de gloednieuwe fabriek Nanjing Automobile Corporation in China wordt hij weer volop geproduceerd. Nanjing Auto betaalde twee jaar geleden iets meer dan 100 miljoen dollar voor de activa van het Britse merk. Stijgende arbeidskosten en een aantal misstappen van British Leyland, de verdwenen maker van MG tijdens de hoogdagen in de jaren zegtig, deden MG bij verschillende eigenaars belanden, tot het faillissement in april 2005. Nanjing Auto kocht alle materiële activa van de MG-fabriek, samen met de rechten op sommige van de bekendste Britse merken zoals MG, Morris, Austin en Austin-Healey. Zowat de hele fabriek werd verscheept naar China en daar weer in elkaar gestoken. Volgens het bedrijf zullen alle nieuwe modellen in Groot-Brittannië ontworpen worden om de originele smaak te behouden.

De Amerikaanse persgroep Time stopt met de verspreiding van het tijdschrift Life. Het magazine is een historische titel in de Amerikaanse pers, maar lijdt onder tegenvallende reclame-inkomsten. Op het internet zal Life wel blijven bestaan, als een database van de vele foto's die het magazine in de loop der jaren verzamelde. Life werd nog maar drie jaar geleden nieuw leven ingeblazen door Time, dat het na een eerdere sluiting opnieuw lanceerde als wekelijks supplement bij tientallen Amerikaanse dagbladen. Nu ziet Time zich genoodzaakt het magazine weer af te voeren. Op de webversie van Life zullen de ongeveer 10 miljoen foto's uit het archief gratis ter beschikking gesteld worden van het publiek voor persoonlijk gebruik. Life bezit een van de belangrijke fotocollecties over de actualiteit van de 20ste eeuw, waarvan meer dan 97 procent onuitgegeven is.

De Duitse justitie heeft het Siemens-bestuurslid Johannes Feldmayer gearresteerd in verband met een onderzoek naar fraude bij het Duitse technologieconcern. Feldmayer is de hoogste bestuurder van Siemens die tot dusver is opgepakt in verband met het onderzoek naar diverse fraudezaken bij het bedrijf. Hij geeft bij Siemens onder meer leiding aan de it-divisie. De openbaar aanklager in Neurenberg verdenkt hem ervan smeergeld te hebben betaald aan Wilhelm Schelsky, het hoofd van een werknemersorganisatie. Schelsky werd eveneens gearresteerd. De arrestaties werden gedaan na een reeks invallen bij kantoren van Siemens in München, Erlangen en Neurenberg. Siemens wordt de laatste tijd geplaagd door fraudeschandalen. De autoriteiten begonnen in november een groot onderzoek naar verduistering, omkoping en belastingontduiking door medewerkers van Siemens. Zij worden verdacht van het verduisteren van 200 miljoen euro voor omkooppraktijken in het buitenland.

De ongeveer 250 miljoen gebruikers van Yahoo-mail kunnen vanaf mei ongelimiteerd foto’s, muziek en video’s opslaan. Het Amerikaanse internetconcern schrapt dan de huidige opslaglimiet van 1 gigabyte. Yahoo speelt in op de trend om steeds vaker bijvoorbeeld foto’s en video’s via het internet te delen met anderen. Omdat opslagruimte behoorlijk in prijs daalt, is het bovendien gemakkelijker geworden om met veel digitale informatie rond te lopen. Zo kan op een iPod met een harde schijf van 80 gigabyte ongeveer honderd uur aan video worden opgeslagen. De grootste concurrenten van Yahoo bieden nog geen ongelimiteerde mailopslag. Bij Gmail is het mogelijk om maximaal 2,8 gigabyte aan post te bewaren. Bij Hotmail van Microsoft is dat 2 gigabyte. Ongeveer tien jaar geleden introduceerde Yahoo een voor die tijd zeer omvangrijke 4 megabyte aan opslagruimte voor e-mail.

België is het land dat het meest van Frankrijk houdt. Dat blijkt uit een enquête in opdracht van de Franse toeristische dienst Maison de la France. Daaruit blijkt dat 96 procent van de Belgen Frankrijk een leuk toeristisch land vindt. Vooral de culturele rijkdom van Frankrijk wordt door de Belgische toerist gesmaakt, want 56 procent van de ondervraagden noemde dit de grootste meerwaarde van het land. Daarna volgen de gemakkelijke voorbereiding van een reis naar Frankrijk (48 procent) en de culinaire troeven van Frankrijk (42 procent). Een zwak punt is echter het onthaal. Slechts 20 procent beoordeelt dit als een pluspunt van Frankrijk. Ook de verhouding prijs-kwaliteit wordt amper door een minderheid van 21 procent positief beoordeeld.

Josef Ackermann, de baas van de grootste bank van Duitsland, Deutsche Bank, is nog altijd de best betaalde topman van Duitsland. Dankzij de recordwinst van de bank verdiende hij vorig jaar 13,2 miljoen euro. De Zwitser verdiende op basis van zijn salaris 1,15 miljoen euro. De rest van zijn inkomen werd toegekend via premies, die afhankelijk zijn van de prestaties van de bank. Het voorbije jaar was voor Deutsche Bank een erg goede periode. De bank boekte 6 miljard euro winst, de hoogste winst in haar geschiedenis. De vijf toplui van Deutsche Bank, inclusief Ackermann, verdienden vorig jaar samen een totaal bedrag van 32,9 miljoen euro.

Meer Nieuws

27-03-07

Keniaanse landbouw gaat digitaal

In Kenia probeert men gebruikte computers in de locale om de locale landbouw te ondersteunen. Zelfs de in het westen afgeschreven technologie kan er immers gebruikt worden om locale weersmodellen samen te stellen, zodat kan voorspeld worden welke gevolgen de weersomstandigheden zullen hebben voor de oogst. Gehoopt wordt dan ook dat de opkomst van Windows Vista weer voor een nieuwe generatie afgeschreven computers zal zorgen.

In het westen worden al geruime tijd de modernste gps-technologieën gebruikt om landbouwgronden te bemesten en te beplanten, maar ook het Afrikaanse Kenia is zijn landbouw aan het digitaliseren. "Een goede weersvoorspelling is er immers bijzonder belangrijk," aldus de Britse krant The Guardian. "Tachtig procent van het land is dor en traditioneel lukt de oogst er in sommige gebieden amper één keer om de vier jaar."

Door het combineren van gegevens over temperatuur en regenval met informatie over de ondergrond maken het volgens de Keniaanse Metereologische Dienst mogelijk om tot een efficiëntere landbouw te komen. Daarbij wordt gebruik gemaakt van tweedehands computers die door de Britse organisatie Computer Aid worden verzameld en naar ontwikkelingslanden worden gestuurd.

De Keniaanse Metereologische Dienst is nu volop de weersgegevens van de voorbije 62 jaar te digitaliseren. "Tot nu toe belden plaatselijke weerstations hun gegevens door naar een centrale dienst in Nairobi, waar de resultaten werden verwerkt," aldus The Guardian. "De locale stations hadden echter niet de mogelijkheid om hun eigen gegevens te verwerken en te interpreteren voor de plaatselijke situatie."

Tot nu toe bleef al die weersinformatie nagenoeg ongebruikt. "Het weer werkt cyclisch," vertelde Simon Gathara, metereoloog bij de Keniaanse Metereoligische Dienst, aan de krant. "Daardoor kunnen we voor de huidige evoluties vergelijkingen maken met periodes uit het verleden. Dit laat toe om boeren te adviseren over de succeskansen bij het plannen van nieuwe oogsten."

Zo kan beslist worden om te kiezen voor aanplantingen die niet veel regen nodig hebben. "We zijn nu in staat de meest geschikte planten te kiezen voor een bepaald jaar," aldus de betrokkenen. "Maar eigenlijk zouden de gegevens nog meer locaal verzameld moeten worden, want Kenia heeft talloze verschillende agriculturele zones." Gehoopt wordt dan ook dat Windows Vista voor een nieuwe generatie afgeschreven computers zal zorgen.

19:11 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: kenia, landbouw, informatica |  Facebook |

Trucker voelt zich gelukkig en gezond

Ondanks hun relatief ongezonde levensstijl voelen vrachtwagenchauffeurs zich over het algemeen fitter dan de gemiddelde beroepsbevolking. Toch roken en drinken ze meer dan andere beroepscategorieën en eten ze ongezonder. Dit blijkt uit het Nederlands onderzoeksrapport Chauffeursgeluk 2005 van Randstad Transport. De beroepschauffeur voelt zich ook gelukkiger dan de totale beroepsbevolking.

"In vergelijking tot de totale beroepsbevolking doen vrachtwagenchauffeurs veel vaker overwerk," voeren de onderzoekers aan. "Bijna 90 procent van de chauffeurs heeft elke week overwerk, tegenover 24 procent van de totale Nederlandse beroepsbevolking. Iets meer dan een kwart is elke nacht thuis. De chauffeurs die minstens eenmaal per week van huis zijn, zijn gemiddeld 3,5 nachten per week van huis."

De vrachtwagenchauffeur beoordeelt zijn levenskwaliteit met een 78 procent. Bij de gewone beroepsbevolking is dat 75 procent. Maar daarentegen staat dat slechts 34 procent van de chauffeurs aan sport doet, tegenover 48 procent van de totale beroepsbevolking. Bovendien drinken ze gemiddeld 13 glazen bier per week, tegenover 5 glazen voor de gemiddelde beroepsbevolking.

Ook is 48 procent van de chauffeurs roker, tegenover 40 procent bij de gemiddelde bevolking. Daarnaast eet 29 procent van chauffeurs vaker ongezond, tegenover 16 procent bij de totale arbeidsbevolking. Toch zegt 59 procent van de chauffeurs zich fit te voelen. Bij de gewone arbeidsbevolking is dat 35 procent.

18:08 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: transport, human resources |  Facebook |

Direct mail op cd-rom

Een Amerikaans direct marketing bedrijf start met reclamemailings op cd-rom in plaats van in gedrukte mailings. Daarmee wil het bedrijf besparen op verzendingskosten en papierconsumptie. Het bedrijf SaverCD heeft de voorbije achttien maanden en aantal regionale tests uitgevoerd en wil begin volgend jaar starten met een nationale campagne op 15 miljoen exemplaren.

“Tot nu toe heeft SaverCD al meer dan 700 nationale en locale adverteerders kunnen aantrekken,” voert het magazine MediaPost aan. “Sinds zijn opstart in oktober 2005 heeft het bedrijf ongeveer 3 miljoen exemplaren verstuurd naar ongeveer 400.000 Amerikaanse gezinnen. Zij krijgen daarbij de mogelijkheid om zelf de kortingsbonnen af te printen die ze interessant vinden.”

SaverCD wijst erop dat het direct mailen van cd-reclame het huishoudelijk afval beperkt en vermijdt dat ongewenste mails moeten gerecycleerd worden. Bovendien stipt SaverCD aan dat deze vorm van mailing ook een positief effect heeft op de online trafiek die de adverteerders genereren. “Ongeveer 8 procent van alle bestemmelingen zouden online verder zoeken naar gegeven over de producten, wat de verkoop stimuleert,” aldus SaverCD.

Het bedrijf wijst erop dat deze vorm van direct mail niet alleen een positieve invloed op de berg papierafval, maar ook irriterende online reclamevormen, zoals pop-ups en spam, helpt te vermijden. “Bovendien wordt er op gemerkt dat traditionele reclamemodellen door het publiek worden afgewezen, zoals blijkt uit toepassingen die toelaten reclamespots weg te zappen,” aldus nog Mediapost.

17:08 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: reclame, direct mail |  Facebook |

Belangrijke minderheid vindt internet niet nuttig

Een belangrijke minderheid van de Amerikaanse bevolking ziet geen nut in een internetaansluiting. Dat is de conclusie van een rapport van het onderzoeksbureau Park Associates. Deze mensen zijn volgens de onderzoekers dan ook niet van plan om op korte termijn alsnog een internetabonnement te nemen. Nochtans doet de zakenwereld volgens de onderzoekers veel pogingen om iedereen aan het internetten te krijgen.

Uit de tweejaarlijkse National Technology Scan bleek dat dertig procent van de Amerikaanse gezinnen geen internetaansluiting heeft. “Het overgrote deel daarvan ziet het nut niet in het globale netwerk en is daarom ook niet van plan om op korte termijn er contact mee te leggen,” aldus het magazine Tweakers.net. Van deze groep zei 44 procent niet geïnteresseerd te zijn in het online aanbod.

Daarnaast stelde 22 procent zich geen computer of een internetabonnement te kunnen veroorloven, terwijl 17 procent opmerkte niet te weten hoe internet moet gebruikt worden. Verder was er nog 14 procent die op het werk al een internetverbinding had en dus een aansluiting thuis overbodig vond. Tenslotte was er nog 3 procent die omwille van geografische omstandigheden geen internetaansluiting kon realiseren.

Volgens Park Associates is de populatie met een breedbandverbinding het voorbije jaar met tien procent gestegen. Op dit ogenblik zou 52 procent van alle Amerikaanse internetverbindingen uit breedband bestaan. Volgens de onderzoekers probeert de zakenwereld steeds meer mensen aan te zetten om op internet over te schakelen. Vooral de entertainmentindustrie zal daarbij volgens de onderzoekers steeds meer een cruciale rol opeisen.

15:58 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: internet |  Facebook |

Nederlandse omroep start met mobiele live-televisie

De Nederlandse televisie-omroep KRO is gestart met het uitzenden van mobiele live-reportages. In het programma ‘Goedemorgen Nederland’ wordt sinds vorige maand gewerkt met twaalf amateurreporters die met hun mobiele telefoon live verslag uitbrengen van gebeurtenissen en evenementen. Het wordt niet uitgesloten geacht dat de mobiele reporters in de toekomst meer mogelijkheden krijgen.

“In januari startte de KRO een zoektocht naar mobiele reporters,” meldt het magazine Emerce. “De omroep meldde toen dat de filmpjes op de internetsite van Goedemorgen Nederland terecht zouden komen en dat de beste filmpjes gebruikt zouden worden in het programma. Het blijkt nu dat de redactie ook met reporters belt om hen te vragen of ze een live item willen brengen voor de uitzending.”

In totaal zouden zich ongeveer 200 amateurreporters hebben gemeld. De geselecteerden kregen een prepaid-toestel van de omroep, die ook de belkosten voor zijn rekening neemt. De technologie voor het overbrengen van de opnames nar de televisie-uitzending werd ontwikkeld door het bedrijf Icemobile, dat aanvoert dat ook SBS weldra van start zou gaan met experimenten rond live mobiele beelden.

De KRO voert aan dat de omroep iets anders doet van burgerjournalistiek. "Wij vertellen het grotere verhaal en bieden de context,” aldus een KRO-woordvoerder tegenover Emerce. “Daar is de redactie voor. De mobiele reporters voegen aan dat grotere verhaal een item toe ter illustratie.” Er wordt niet uitgesloten dat de mobiele reporters in de toekomst een grotere rol zouden kunnen krijgen.

De omroep noemt de ervaringen met de mobiele reporters redelijk goed. “Soms is er enige vertraging in de verbinding,” wordt er opgemerkt. “In een aantal gevallen bleek ook de beeldkwaliteit iets minder te zijn.”

14:45 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: kro, televisie, mobiel |  Facebook |

Indische airhostessen winnen gewichtsrel

Luchtvaartmaatschappij Indian Airlines moet een schadevergoeding betalen aan dertien airhostessen die loonverlies hadden geleden omdat ze door de directie aan de grond warden gehouden. Indian Airlines vond dat de betrokken airhostessen te veel wogen en dat ze moest afslanken indien ze hun job wilden houden. Daarop stapten de airhostessen naar de rechter. Indian Airlines heeft beroep aangetekend tegen het vonnis.

De rel dateert van begin vorig jaar, toen Indian Airlines een systeem invoerde om zijn airhostessen te meten op basis van hun gewicht en hun grootte. Dertien airhostessen kregen te horen dat ze niet langer mochten vliegen. Daarop stapten ze naar de rechter, waar ze tegen de luchtvaartmaatschappij klacht neerlegden wegens discriminatie en overtreding van de Indische grondwet.

De rechter stelde zopas dat Indian Airlines niet het recht had om een gedeelte van het loon van de airhostessen in te houden. De luchtvaartmaatschappij heeft echter beroep aangetekend tegen het vonnis. Volgens BBC News is het trouwens niet nieuw dat Indische luchtvaartmaatschappijen strikte uiterlijke regels opleggen aan hun vliegend personeel. Onder meer werd gesteld dat acne en een onvolmaakt gebit niet getoleerd zouden worden.

14:26 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: human resources, indian airlines |  Facebook |