29-06-07

Innovatie heeft sterke leiders nodig

Ranglijsten van innovatieve bedrijven worden steevast aangevoerd door Amerikaanse ondernemingen. Volgens het adviesbureau Boston Consulting Group (BCG) heeft dat vooral te maken met sterke leiders die heilige huisjes durven afbreken. Elders is het management volgens het adviesbureau teveel gericht op het halen van jaarbudgetten en is men terughoudend tegenover investeringen met een onzekere toekomst.

Uit een Nederlands onderzoek van Boston Consulting Group (BCG) blijkt dat driekwart van de bedrijven innovatie als één van de drie grootste prioriteiten van de onderneming beschouwt. “Tegelijkertijd is de onvrede onder het Nederlandse topmanagement over het rendement van innovatie aanzienlijk hoger dan bij buitenlandse ondernemingen,” aldus het Financieele Dagblad. “Bijna 40 procent is ontevreden en slechts één derde is tevreden.”

Om in grote ondernemingen de top te halen, is het dikwijls ook belangrijker geen fouten te maken dan iets nieuws te proberen. “Dat denken belemmert vernieuwing,” aldus de krant. Vooral bij beursgenoteerde, grote concerns is er een te grote behoefte aan controle, aan het volgen van de procedures, om in overeenstemming te zijn met de codes en de regels. Maar dan is er geen energie meer voor vernieuwing.”

Paradoxaal genoeg zijn de Verenigde Staten, het land met de meeste regels, ook het land dat de meeste innovatieve bedrijven herbergt. Europa heeft volgens BGC een risicomijdende cultuur. “Europeanen willen de koek verdelen, terwijl Amerikanen bezig zijn een koek te maken. Europeanen zien vooral de beperkingen en de risico's. Amerikanen zien overal kansen.”

16:56 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: management, innovatie |  Facebook |

Iveco mikt op Russische markt

De Italiaanse vrachtwagenconstructeur Iveco, onderdeel van het Fiat-concern, heeft plannen om een joint-venture te sluiten met de Russische industriële groep Samotlor-NN voor de bouw van Daily-trucks in Rusland. Iveco maakte bekend ongeveer 50 miljoen euro te zullen investeren voor de bouw van een vrachtwagenfabriek in Nizhniy Novgorod. Die zou een capaciteit moeten krijgen van 25.000 exemplaren per jaar.

Iveco zou 51 procent van de aandelen van de joint-venture in handen krijgen. De productie is bestemd voor de Russische markt en voor export naar de buurlanden van Rusland. Met zijn intrede in Rusland en andere ontwikkelende markten wil Iveco, net zoals een aantal andere vrachtwagenconstructeurs, reageren op de stagnatie op een aantal verzadigde markten, zoals West-Europa.

Tot nu toe was de aanwezigheid van Iveco op de Russische markt beperkt tot een klein distributienetwerk voor de verdeling van zwaar vervoermateriaal. Ook Magneti Marelli, een ander onderdeel van het Fiat-imperium, heeft aangekondigd een Russische joint-venture te willen oprichten. Magneti Marelli zou daarbij samengaan met de Russische elektronica-specialist Avtopribor voor de productie van elektronische onderdelen voor wagens.

16:56 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: automotive, iveco |  Facebook |

Pindakaas juweel van het ontbijt

In de toekomst zal het produceren van diamanten goedkoper kunnen worden. Wetenschappers aan de universiteit van Edinburgh hebben immers een techniek ontwikkeld waarmee ze van koolstofhoudende materialen een diamant kunnen maken. Die techniek bestaat uit het verhogen van de druk. Daarbij wordt onder meer gedacht aan pindakaas, het traditionele Nederlandse broodbeleg.

Diamanten worden gevormd uit fossiele resten die miljoenen jaren in de diepere aardlagen aan grote druk zijn blootgesteld. Het onderzoeksteam van de Schotse universiteit werkt nu echter aan nieuwe technieken waarmee de druk van het binnenste van de aarde kan worden benaderd. Indien er voldoende druk kan opgewekt worden, kan men volgens de onderzoekers van allerlei materialen diamant worden gemaakt.

Met deze nieuwe methode hopen de wetenschappers diamanten, die nu nog altijd bijzonder duur zijn, in de toekomst op een goedkopere, alternatieve manier te kunnen produceren. Pindakaas bevat veel koolstof en is daarom één van de producten die de wetenschappers kunnen gebruiken voor het maken van diamanten. Maar ook andere producten met veel koolstof komen volgens de wetenschappers in aanmerking.

16:35 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: diamant, pindakaas |  Facebook |

Apple is groener geworden

Apple staat niet meer onderaan de duurzaamheidslijst van Greenpeace. In de Greener Guide to Electronics, een ranglijst voor schoon ontwerp en recycling, steeg Apple van de veertiende naar de tiende plaats. Apple dankt volgens Greenpeace zijn verbeterde positie aan het stellen van een termijn voor de uitbanning van pvc en broomhoudende vlamvertragers. Ook het recycling-beleid is verbeterd.

Apple kreeg in het verleden van de milieuorganisatie veel kritiek te verduren omdat het in de groene lijst consequent op de laatste plaats eindigde. Nu stelt Greenpeace zich echter veel positiever op tegenover het bedrijf. “Apple zou zelfs een groene concurrent kunnen worden van hoger genoteerde bedrijven als de langverwachte iPhone werkelijk een milieuvriendelijk product wordt,” wordt er opgemerkt.

Het Finse Nokia voert de duurzaamheidslijst aan. Dat heeft vooral te maken met het feit dat de Finse fabrikant van telecom-apparatuur het gebruik van broomhoudende vlamvertragers en pvc volledig heeft afgeschaft. Op de tweede plaats staat Lenovo, dat zijn eerste plaats heeft moeten afstaan. Dat is vooral te wijten aan het recyclagesysteem, dat niet op alle markten is doorgevoerd. Op de laatste plaats staat Sony.

16:23 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: greenpeace, informatica, apple, milieu |  Facebook |

Relatief veel onwaarheid in sociale netwerken

Gebruikers van online sociale netwerken nemen het niet zo nauw met de waarheid. Eén op vijf mannelijke gebruikers blijkt over zijn geslacht te liegen. Bij vrouwen is dat één op tien. Dat blijkt uit een Nederlandse studie van het onderzoeksbureau MarketResponse. Bovendien blijk één op vier mannen ook over zijn leeftijd te liegen. Bijna één op tien vrouwen doet hetzelfde. Vrouwen geven wel meer persoonlijke informatie en werken meer met foto’s.

Volgens MarketResponse wordt met de resultaten van het onderzoek een misvatting rechtgezet. “In veel media worden gebruikers van deze communities neergezet als niet sociaal,” wordt er opgemerkt. “Ze zijn dat echter wel. De gebruikers van sociale netwerken zijn waarschijnlijk nog veel socialer dan niet-gebruikers. Hun sociaal leven is behoorlijk actief en ze sporten bijvoorbeeld ook meer dan gemiddeld.”

MarketResponse stelt dat de bekendheid van de sociale netwerken hoog is. Meer dan zes op tien respondenten bleek deze netwerken te kennen en meer dan drie op tien bezoekt ze ook. “De bezoekers hebben een hogere opleiding, maar hun inkomen ligt onder het gemiddelde,” wordt er opgemerkt. “Ze zitten meer dan anderhalf uur per dag op het internet. Gemiddeld wordt eenvijfde van de internettijd op een online sociaal netwerk besteed.”

Online sociale netwerken worden wel door consumenten, maar nagenoeg niet door marketeers gebruikt. Daarbij wordt gesteld dat marketeers nog geen idee hebben hoe ze moeten omgaan met deze ontwikkelingen. Volgens MarketResponse moeten zij echter wel leren hoe het er in die sociale netwerken aan toe gaat.

16:14 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: communities, internet |  Facebook |

Duitsland betaalt Wikipedia-bijdragen

Artikelen over duurzaamheid in de Duitse editie van de internetencyclopedie Wikipedia zullen in de toekomst met overheidssteun geschreven. Volgens het Fachagentur Nachwachsende Rohstoffe, een onderdeel van het ministerie, zijn sommige artikelen over duurzame grondstoffen incompleet of niet actueel, of ontbreken ze volledig. Hoeveel het Duitse ministerie van landbouw in het project investeert, werd niet bekend gemaakt.

“Het Fachagentur Nachwachsende Rohstoffe zal de artikelen niet zelf schrijven, maar stelt het geld beschikbaar aan een instituut, dat deskundige auteurs moet werven,” aldus het online magzine Nu.nl. “De auteurs moeten samenwerken met de Wikipedia-gemeenschap om via een driejarig programma naar eigen zeggen actuele, neutrale informatie beschikbaar te maken op de site. Een medewerker van de organisatie Wikimedia moet de samenwerking coördineren.

Het project zou volgens het magazine controverse oproepen bij de Wikipedia-gemeenschap, die vreest voor gekleurde informatie en propaganda. Vorig jaar ontstond veel ophef toen softwareconcern Microsoft een tekstschrijver benaderde om tegen betaling bijdragen te leveren aan Wikipedia. Die moest volgens Microsoft feitelijke onjuistheden in artikelen over producten van het bedrijf verbeteren.

14:48 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: duitsland, wikipedia, internet |  Facebook |

Bedrijven doen te weinig met informatie

Grote bedrijven maken te weinig gebruik van de informatie die in de onderneming aanwezig is. Dat is de conclusie van een studie van het onderzoeksbureau MarketCap. Het probleem heeft volgens de onderzoekers vooral te maken met het feit dat de informatie versnipperd en in verschillende vormen wordt opgeslagen. Tweederde van de ondervraagde bedrijven hoopt de volgende twee jaar meer gebruik te kunnen maken van business intelligence.

“Op dit moment is bij tachtig procent van de ondervraagde bedrijven een business intelligence-oplossing in gebruik,” schrijft het magazine Computable. “De meeste respondenten zijn echter niet tevreden met de kwaliteit en de effectiviteit van de informatievoorziening. Ruim zeventig procent geeft aan dat ze ontevreden zijn over de voorspellende waarde van de bedrijfsinformatie.”

Het gebrek aan bruikbare informatie uit de bedrijfsdata zou vooral te maken hebben met het feit dat de data op verschillende plaatsen en op versnipperde wijze wordt opgeslagen. Er wordt gebruik gemaakt van spreadsheets, databases en datawarehouses. “Alleen in het laatste geval is de informatie centraal opgeslagen en heeft het bedrijf snel en efficiënt toegang tot alle soorten informatie,” aldus de onderzoekers.

Driekwart van de bedrijven zegt te weten waar de informatie, maar geeft toe geen idee te hebben van wat er met de informatie is gebeurd, voordat ze deze te zien krijgen. “Het lijkt er dus op dat er veel te vaak strategische beslissingen worden genomen op basis van onvolledige of onbetrouwbare informatie of op basis van informatie waarvan de betrouwbaarheid niet bekend is,” aldus MarketCap.

14:34 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: management |  Facebook |

1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende