26-09-07

Bedrijven moeten van beroemdheden blijven

Bedrijven pakken graag uit met beroemdheden als uithangbord, maar in veel gevallen komen ze bedrogen uit. Dat zegt de Amerikaanse reclamespecialiste Cathy Yingling van het communicatiebureau Young & Laramore. De reclamespecialiste vreest dat dergelijke samenwerkingen in veel gevallen niet het gewenste resultaat opleveren en zelfs ten koste gaan van het merk of het product.

“Er is nog nooit zoveel mediabelangstelling geweest voor beroemdheden, waardoor het voor marketeers bijna onweerstaanbaar wordt om zich te engageren met dergelijke superbekende figuren,” stipt Cathy Yingling aan in het magazine Advertising Age. “Maar naarmate steeds meer beroemdheden in ongenade vallen – denk maar aan Britney Spears of Kate Moss – lijken de voordelen niet meer op te wegen tegen de nadelen.”

Cathy Yingling zegt dat het niet enkel gaat over de vrees dat de beroemdheid waarmee men in zee is gegaan afgesloten, in een schandaal zou betrokken raken, maar ook om het feit dat die beroemdheid daarbij het product compleet zou overschaduwen. “Door alle geruchten rond de schandalen, verdwijnt de promotie voor het product of het merk volkomen in de schaduw,” benadrukt ze aan. “Op die manier leveren ze weinig meerwaarde.”

Vooral minder bekende merken dreigen bij een samenwerking met een beroemdheid volgens Cathy Yingling volledig in de schaduw te verdwijnen. “Een wereldmerk zoals Nike kan dergelijke klappen opvangen, maar kleinere spellers kunnen het zich niet veroorloven om extra middelen in te zetten indien er een incident opduikt,” voert ze aan. “Sommigen zullen zich daar zelfs nooit meer kunnen van herstellen.”

Bovendien wordt volgens Yingling tegenwoordig elke beroemdheid blijkbaar als een goede beroemdheid beschouwd. “Louis Vuitton wierf Mikhail Gorbachev voor een reclame in Vogue,” geeft ze als voorbeeld. “Gorbachev zorgde er wel voor dat de Sovjet-Unie in elkaar is gestort, maar zal hij iemand kunnen verleiden om een luxeproduct te kopen? Het is beter om echte, geloofwaardige experts in te huren als uithangbord en het product de ster laten zijn.”

10:26 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: reclame, celebrities, britney spears, media |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.