28-09-07

Soap bedreiging voor energievoorziening

De Braziliaanse bevolking is gek van soaps. Dat heeft bij de Braziliaanse energieleveranciers de alarmbellen doen rinkelen. Indien er niet tijdig geanticipeerd wordt, zou één van die soaps volgens woordvoerders van een aantal Braziliaanse energieleveranciers immers voor een dergelijk energieverbruik kunnen zorgen dat het elektriciteitsnet overbelast zou raken en daardoor het hele land zonder elektriciteit zou kunnen zetten.

De Braziliaanse televisieproducent TV Globo zegt dat de ontknoping van de telenovela ‘Tropical Paradise’ 90 procent van alle Braziliaanse huisgezinnen aan de beeldbuis kluistert. Dat zorgt voor problemen bij de Braziliaanse elektriciteitsleveranciers. Ze vrezen vooral een gigantische stijging in het elektriciteitsverbruik onmiddellijk na het einde van het populaire programma.

“Wanneer de laatste aflevering is afgelopen, zullen al die miljoenen kijkers uit hun zetel opstaan, de verlichting in de woonkamer aanzetten, naar de koelkast lopen om een biertje te drinken of een maaltijd in de microgolfoven zetten,” aldus een woordvoerder van een elektriciteitsmaatschappij tegenover het persbureau Associated Press. “Daarvoor zal een enorme hoeveelheid elektriciteit nodig zijn.”

In Brazilië wordt de elektriciteitscapaciteit meestal opgedreven bij uitzendingen van voetbalwedstrijden. Telenovelas zijn in Brazilië echter bijzonder populair. De verhaallijnen halen er dikwijls de frontpagina’s van de kranten en de acteurs zijn gegeerde onderwerpen voor roddelbladen en straatgesprekken.

11:58 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: brazilie, televisie, energie, soap |  Facebook |

RFID moet uitgeschakeld kunnen worden

Meer dan de helft van de consumenten wil dat de RFID-chip op producten uitgeschakeld wordt als het product is gekocht. Dat blijkt uit een enquête van de Nederlandse Consumentenbond. De RFID-chip is de opvolger van de streepjescode en magneetstrip en verzamelt veelal ongemerkt informatie voor leveranciers, werkgevers en overheid, wat voor vele consumenten als een inbreuk op de privacy wordt beschouwd.

Uit het onderzoek blijkt dat tweederde van de geënquêteerden wil weten of er een RFID-chip in een product zit. Meer dan de helft wil dat de winkelier standaard de chip uitschakelt na de aankoop van het product. “De chip brengt immers privacyrisico’s met zich mee,” vindt men. “Consumenten kunnen worden herkend en hun gedrag kan worden gevolgd. Het gevaar van misbruik ligt dan op de loer.”

Opgemerkt wordt echter dat de consument ook voordeel kan hebben aan de RFID-chip. “Zo kunnen producten in de supermarkt worden afgerekend zonder dat ze uit de winkelwagen gehaald hoeven worden,” aldus de Nederlandse Consumentenbond. “Ook kunnen de garantie en reparatiegeschiedenis van bijvoorbeeld een digitale camera worden bijgehouden in het product zelf.”

De Nederlandse Consumentenbond is voorstander van een systeem waarbij de consument zelf kan aangeven of de chip na aankoop ingeschakeld blijft of uitgezet zal worden. “Op die manier kan de koper aangeven dat hij later al dan niet herkend wordt als koper van de betrokken producten.”

11:33 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: rfid retail, privacy |  Facebook |

Zonne-energie beleeft grotere hoogdagen dan computer

Zodra zonne-energie geld oplevert voor consumenten is het hek van de dam. Dat zegt Gosse Boxhoorn, directeur van de Nederlandse zonnecellenfabrikant Swolland Solar uit Heerlen. Op het ogenblik dat zonne-energie concurrerend wordt met het gewone net, zal de consument volgens hem kiezen voor een eigen installatie, want die zal hem volgens Boxhoorn op termijn geld opleveren.

“Volgens de beleggingsadviseur Clean Edge zullen de wereldwijde investeringen in zonne-energie tegen 2016 groeien naar 69 miljard dollar,” aldus het magazine Energie Plus. “Op dit ogenblik is dat 16 miljard dollar. Dat is een snellere groei dan de computersector beleefde tijdens zijn hoogdagen.” Boxhoorn noemt deze prognoses geloofwaardig en heeft het zelfs over een groei tot 200 miljard dollar.

Met het cijfer van Boxhoorn zou de mondiale markt voor zonne-energie na groter worden dan de sector voor consumentenelektronica. “De prijzen voor traditionele vormen van energie blijven stijgen, terwijl de kostprijs van zonne-energie daalt,” voert hij aan. “Over tien jaar zal zonne-energie concurrerend zijn met het gewone net. Consumenten kunnen dan kiezen voor een energiebedrijf of voor een eigen installatie die hen op termijn geld oplevert.”

De keuze zal volgens Boxhoorn dan snel gemaakt zijn, zeker wanneer het gaat om nieuwbouwprojecten. Op dit ogenblik bedraagt de mondiale productiecapaciteit voor zonnecellen 2,4 gigawatt per jaar. In 2010 zou dat stijgen tot minstens 7 gigawatt per jaar. Er wordt zelfs gewag gemaakt van 15 gigawatt per jaar.

11:17 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (1) | Tags: energie, zonnecellen |  Facebook |

Retail laat e-mailkansen liggen

Marketeers maken niet optimaal gebruik van alle mogelijkheden die e-mail biedt, heowel dit juist één van de belangrijkste kanalen is voor klantenbinding. Dat is de conclusie van een rapport van het Amerikaanse onderzoeksbureau Silverpop. Men slaagt er volgens de onderzoekers onvoldoende in om via e-mail klanten aan te trekken of meer gegevens te verzamelen.

Silvertop stelt dat marketeers nog steeds onvoldoende gebruik maken van de mogelijkheden die ter beschikking zijn, ondanks het feit dat e-mail een goed kanaal is voor klantenbinding. “Tevens blijken marketeers het moeilijk te vinden om het aantal abonnees op de nieuwsbrieven te laten groeien,” aldus Silvertop. De onderzoekers zagen echter dat heel veel retailers daarvoor niet eens een registratiebox of link op de homepage zetten.”

De onderzoekers stellen dat twee jaar geleden 37 procent van de retailers alleen maar een e-mailadres vroegen. Daarnaast vroeg 40 procent ook om een naam en postadres, terwijl 24 procent ook een telefoonnummer, demografische informatie en info over hobby’s verlangde. Opmerkelijk is dat op dit ogenblik liefst 61 procent van alle retailers alleen maar een e-mailadres vraagt.

“De gevoerde promoties blijven echter hetzelfde,” aldus het magazine DMNews. “Drie op tien retailers werkt met prijskortingen, terwijl 11 procent een gratis of goedkope levering aan huis aanbiedt.” Wel zijn de opzegmogelijkheden verbeterd. Op dit ogenblik voorziet zes op tien retailers daarvoor een speciaal webformulier. Dat is volgens de onderzoekers dubbel zoveel als twee jaar geleden.

11:02 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: retail, e-mail |  Facebook |

Bedrijven rationeler in virtuele wereld

Bedrijven gaan steeds pragmatischer om met virtuele werelden. Dat zegt het Nederlandse Platform voor de Informatiesamenwerking (EPN), een stichting die onderzoek doet naar de invloed van informatica op de samenleving. EPN stelt dat de hype rond virtuele werelden zoals Second Life voorbije is en dat meteen ook de fase van het experimenteren achter de rug blijkt te zijn.

“Het voorbijgaan van de hype, geeft ruimte voor een meer genuanceerde benadering van virtuele werelden,” aldus EPN. “Het is toe te juichen dat bedrijven en instellingen vanuit een eerste enigszins ongerichte experimenteerfase in toenemende mate serieuze onderzoeken en projecten opzetten. Dat doen deze partijen om de zakelijke en communicatieve mogelijkheden van virtuele werelden te ontdekken en toe te passen."

Second Life is nog altijd één van de speerpunten van de virtuele wereld. Toen Linden Labs, het bedrijf achter Second Life, gewag maakte van miljoenen gebruikers, begonnen ook bedrijven en instellingen daarin mogelijkheden te zien. Maar het grootste gedeelte van de initiatieven bleek niet aan te slaan bij de bezoekers. Ook bleken er veel minder actieve bezoekers te zijn dan geregistreerde gebruikers.

10:45 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: seconf life, management, internet |  Facebook |

Hoogopgeleide kiest voor alternatieve nieuwssite

Hoogopgeleiden ruilen krantensites in voor typisch online nieuwssites. Dat blijkt uit een Nederlands onderzoek van Esther de Waal, wetenschapper aan de Universiteit van Amsterdam. Daarnaast stelt de onderzoekster dat webversies van kranten minder bijdragen aan het bewustzijn van lezers dan papieren kranten. Die conclusie noemt ze zorgwekkend, aangezien krantensites als alternatief voor papieren versies worden beschouwd.

“Consumenten die zowel de papieren krant als de digitale versie bekijken, halen volgens onderzoekers van het bureau TNS Nipo meer beleving uit hun krant,” aldus het magazine Adformatie. “Lezers die zowel de krant als de website bekijken, zijn volgens onderzoekers enthousiaster over de papieren krant en praten daar meer over. Dat gaat ook op voor de reclames in de krant.

De papieren krant wordt volgens TNS Nipo vooral gelezen voor achtergrondinformatie, terwijl de websites overwegend worden gelezen om op de hoogte te blijven van het meest actuele nieuws. Esther de Waal, onderzoekster aan de Universiteit van Amsterdam, meent dat webversies van kranten minder bijdragen aan het bewustzijn van lezers dan papieren kranten. Verder stelt ze dat de scores in beleving van dagbladsites nauwelijks afwijken van andere nieuwssites.

10:34 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: internet, media |  Facebook |

Spyker wordt elektronicaverkoper

De Nederlandse autoconstructeur Spyker treedt in de voetsporen van prestigieuze merken zoals Ferrari en Porsche. De Nederlandse bouwer van luxewagens wil zijn naam aan een reeks elektronicaproducten verlenen. Dat is opmerkelijk nieuws, want Spyker heeft het de voorbije maanden bijzonder moeilijk. Het was zelfs verplicht zijn Formule Eén-renstel te koop te zetten, maar ook dat lijkt op problemen te stuiten.

“Spyker verleent in navolging van merken als Porsche en Ferrari zijn naam uit aan elektronicaproducten,” meldt het magazine Zibb. “Nu de verkoop van sportwagens wat tegenzit, is merchandising natuurlijk ook mooie bron van inkomsten voor de veelgeplaagde Nederlandse sportwagenbouwer. De nieuwe lijn krijgt de naam Connect4Spyker en omvat drie telefoons, drie MP3-spelers, twee draagbare videospelers en twee USB-geheugensticks.

De artikelen krijgen een Spyker-designkenmerk als omhulsel van geborsteld aluminium en Spyker-inscripties. De Spyker-videospeler moet 249 euro kosten, terwijl voor een telefoon 299 euro moet betaald worden. De geheugensticks kosten 49 euro. Maar inmiddels blijkt de Nederlandse autoconstructuur in moeilijke papieren zitten. De verkoop van het Formule Eén-team moest de groep redden, maar staat onder zware druk.

Friesland Bank, dat de meeste merknamen van Spyker in onderpand heeft en de autofabriek voor ruim 5 miljoen euro aan leningen verstrekte, zou dat krediet nu terugeisen. De bank heeft angst dat de verkoop van het raceteam Spyker zal achterlaten met een klein, verlieslatend autofabriekje met een imagoprobleem en als schuldeiser niet meer aan zijn geld zou kunnen komen.

Onlangs raakte bekend dat het Spyker-raceteam zou worden overgenomen door de Nederlandse familie Mol en de Indische industrieel Vijay Mallya. Met de verkoop zou een bedrag gemoeid zijn van 88 miljoen euro. Maar die transactie komt nu op de helling te staan. Het wordt niet uitgesloten geacht dat Spyker uitstel van betaling zal moeten vragen om een doorstart te kunnen realiseren.

10:20 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: spyker, automotive, autosport, elektronica |  Facebook |

1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende