29-02-08

Verplichte internetfilters zijn onrealistisch

Het heeft geen zin om bedrijven te verplichten internetfilters te plaatsen. Dat heeft Matt Lambert, topman corporate affairs bij Microsoft Groot-Brittannië, gezegd tegen een Britse overheidscommissie die onderzoek verricht naar de mogelijkheid om schadelijke content op het internet en in videogames te bestrijden. Hoewel de consument op de hoogte is van het bestaan van internetfilters, maakt hij er weinig gebruik van.

"Het heeft volgens Matt Lambert geen zin om van software bedrijven te verwachten dat ze zouden optreden in de plaats van ouders," aldus het magazine The Register. "Het zijn volgens hem de ouders die het surfgedrag van hun kinderen moeten controleren en desnoods beperken." Lambert stelde daarbij dat ouders zouden moeten worden opgeleid over de online activiteiten van hun kinderen en de mogelijkheden van filters en andere controlemogelijkheden.

Matt Lambert wees er daarbij op dat de consument zich bewust is van het bestaan van de filters in Microsoft-producten, maar dat daar slechts in beperkte mate gebruik van gemaakt wordt. Ook andere specialisten benadrukten dat de verantwoordelijkheid in deze materie aan de ouders moet overgelaten worden, maar dat die de nodige informatie moeten krijgen om gezonde beslissingen te nemen.

Daarnaast werd aangevoerd dat het bijzonder moeilijk is om te definiëren wat juist onder schadelijke content moet verstaan worden. "Er is een grote grijze zone die het bijzonder moeilijk maakt om een echte wettelijke en efficiënte regelgeving op te stellen," wordt er daarbij opgemerkt.

01:02 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: internet |  Facebook |

Online retailers profiteren van naamsbekendheid

Bezoekers die rechtstreeks het url-adres van een online retailer intikken, vormen voor de sector de beste klanten. Dat blijkt uit een studie van het onderzoeksbureau Engine Ready. De onderzoekers stellen dat deze categorie bezoekers geneigd is langer te blijven, meer pagina's te bezoeken, vlugger aankopen zullen doen en daarbij hogere bedragen betalen dan bezoekers die komen uit referrals, betaalde zoekopdrachten of gewone zoekactiviteiten.

De onderzoekers stellen dat consumenten die online of offline een duidelijke naamsbekendheid hebben opgebouwd, het grootste voordeel halen uit deze rechtstreekse bezoekers (direct access traffic). "Zij slagen er immers in om hun url-adres in het geheugen van de gebruiker te prenten," stippen ze aan. Deze groep vertegenwoordigt een conversie ratio van 3,3 procent en besteden meer dan 170 dollar per order. Ze blijven gemiddeld 312 seconden op de website en bekijken daarbij zes pagina's.

Referrals, die via een link van een andere website of e-mail komen, vormen volgens de onderzoekers de tweede meest waardevolle categorie. Zij halen een conversie ratio van 3 procent en besteden ongeveer 168 dollar per order. Ze blijven ongeveer 246 seconden op de website en bekijken daarbij gemiddeld vier pagina's. Maar 50 procent verlaat de website al na korte tijd of zonder andere pagina's te hebben bekeken, wellicht omdat de bezoeker op zoek was naar een ander type informatie.

"Zoekopdrachten zijn volgens Engine Ready het minst efficient," aldus het magazine Mediapost. "Bij betaalde zoekopdrachten werd een conversie ratio van 1,4 procent genoteerd en werd 138 dollar per order besteed. Gewone zoekopdrachten komen aan een conversie ratio van 1,1 procent en een bestedingsbedrag van 117 dollar. Deze gewone zoekopdrachten leverden wel gemiddeld vijf bezochte pagina's op."

01:01 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: internet, retail |  Facebook |

Groei Amerikaanse alcoholconsumptie vertraagt

De Amerikaanse alcoholconsumptie is het voorbije jaar opnieuw gestegen, maar de groei vertraagt. Dat blijkt uit een rapport van de Beverage Information Group. Sterke dranken kenden in de Verenigde Staten al het tiende jaar op rij een groei, terwijl de wijnmarkt er al veertien jaar onafgebroken een stijging kent. Ook de Amerikaanse biermarkt lijkt zich na een achteruitgang in 2005 verder te herstellen en ging met 1,2 procent vooruit.

In de Verenigde Staten werden vorig jaar meer dan 1,638 miljard liter sterke dranken verkocht. Dat is een stijging met 3,2 procent. Het wijnverbruik steeg met 4 procent tot 2,646 miljard liter. De bieromzet kwam aan 26,37 miljard liter. Maar door de vertraging van de economie wordt er volgens de Beverage Information Group wel minder buitenshuis gedronken. Dat gaat ten koste van de cocktails, die minder snel thuis gemaakt worden.

Opvallend is dat de duurdere dranken het goed blijven doen. "Dure import vertegenwoordigde vorig jaar 40,3 procent van de verkoop van sterke dranken," aldus het magazine Marketing Daily. "Het jaar voordien was dat 39,7 procent. Ook duurdere biermerken zagen hun verkoop stijgen, terwijl wijn er eveneens in slaagde nieuwe drinkers aan te trekken." De verbruikers van deze duurdere dranken worden volgens het rapport niet zo snel geraakt door een economische achteruitgang.

Bij de sterke dranken blijft vodka het meest populaire product. De omzet steeg vorig jaar met 6,7 procent, waardoor vodka nu bij de sterke dranken een marktaandeel van 29 procent heeft. De omzet van rum, de tweede meest populaire sterke drank in de Verenigde Staten, steeg met 5,1 procent. Tequila steeg met 9,4 procent, Ierse whiskey met 17,5 procent. Blended whiskey, Canadese whiskey en cocktails zagen hun omzet dalen.

Bij de tafelwijnen, die meer dan 90 procent van de totale Amerikaanse wijnconsumptie vertegenwoordigen, steeg de import met 7 procent. De omzet van de Amerikaanse wijnen steeg met 3,1 procent. Italiaanse wijnen gingen met 8,8 procent vooruit, Franse wijnen met 6,6 procent. De Australische wijnen bleven hangen op een status-quo.

Meer over voeding en drank

01:00 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: alcohol, horeca |  Facebook |

Filesharers moeten betaald worden

Filesharers zouden moeten betaald worden voor de muziek die ze op het internet ter beschikking stellen. Dat hebben een aantal actievoerders tegen de copyright-eisen van de muziekindustrie opgemerkt tijdens een vergadering van de Open Rights Group, die zijn hoofdkwartier heeft in Londen. Ze stellen immers dat filesharing leidt tot een verhoogde muziekverkoop en dat filesharers hun deel daarvan zouden moeten krijgen.

De muziekindustrie probeert keihard op te treden tegen individuen die muziek gratis op het internet verspreiden via filesharing-netwerken. "Maar aangezien filesharing de verkopen van de muziekindustrie stimuleren, zouden de filesharers daarvoor integendeel moeten betaald worden," aldus de actievoerders Rob Myers en Edward Barrow. "De muziekindustrie zou moeten beginnen te denken aan een business model met compensaties voor filesharers."

De Open Rights Group benadrukte echter dat dit geen officieel standpunt van de organisatie is. Ook Feargal Sharkey, gewezen frontman van de rockgroep The Untertones en voorzitter van de British Music Rights, uitte tegenover het magazine The Register zijn oppositie tegenover een dergelijke voorstel. "Wie zal die compensaties moeten betalen?" wierp hij op. "Wellicht de componisten en schrijvers die nu al niet veel geld verdienen."

00:59 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: filesharing, muziek |  Facebook |

Duurzame visserij op punt van doorbraak

Ook in de visserijsector wordt duurzaamheid een steeds belangrijker begrip. Dat zegt Diversified Business Communications, organisator van de International Boston Seafood Show. Volgens de organisatoren is duurzaamheid de belangrijkste slagzin die in de visserijsector op dit ogenblik wordt gehanteerd, maar er wordt wel toegegeven dat het publiek er misschien nog niet klaar voor is.

"Deze trend is al enkele jaren aan de gang," vertelt Mary Larkin, vice-president seafood expositions bij Diversified Business Communications aan het magazine Mediapost. "Maar duurzaamheid is nu de grote centrale slagzin van de sector geworden. Visserijbedrijven gebruiken op dit ogenblik in hun marketing duurzaamheid zoals ze dat nog nooit eerder gedaan hebben."

Daarbij wordt onder meer gewezen naar de American Albacore Fishing Association (AAFA), die met 21 visserijfamilies in het noordwesten van de Verenigde Staten tonijn produceert. Dit is volgens het World Wildlife Fund wereldwijd de eerste tonijnvangst die gecertificeerd gebeurt, maar die ook gebaseerd is op een locale gemeenschap. "Dat toont aan dat zelfs kleinere vissers een kwaliteitsstandaard kunnen bereiken," aldus een WWF-woordvoerder.

Ook de Amerikaanse winkelketen Wal-Mart pikt in op de duurzame visserij. "De keten kondigde in 2006 al aan dat er nog uitsluitend zou gewerkt worden met 100 procent duurzame leveranciers, die gecertificeerd zijn door de Amerikaanse Marine Stewardship Council," voert de WWF-woordvoerder nog aan. "Dat heeft enorm veel bijgedragen tot het bewustwordingsproces van de consument."

Toch geeft het WWF toe dat duurzame visserij bij de consument nog verwarring wekt. "Enerzijds is hij ervan overtuigd dat vis een belangrijk onderdeel vormt van een gezond dieet," wordt daarbij opgemerkt. "Daardoor stijgt de visconsumptie. In 2006 at een Amerikaan gemiddeld 8,25 kilogram vis en zeevruchten. Dat is een stijging met 2 procent tegenover het jaar voordien en bijna evenveel als in het recordjaar 2004."

Anderzijds wordt gezegd dat een aantal consumenten toch wantrouwig staat tegenover het verbruik van vis, vooral omwille van berichten over antibiotica in Chinese zeewolf, het eventuele risico van pcb en dioxine in gekweekte zalm en kwik in zwaardvis. Daarnaast zijn er nog de bedenkingen van de arbeidsomstandigheden van vissers in derde landen en de bijvangst, die het leven kost aan dolfijnen, zeevogels, zeeschildpadden en kleine walvissen.

Maar Wally Stevens, topman van de Global Aquaculture Alliance, merkt op dat de consument toch steeds meer overtuigd raakt van de voordelen van vis. "Hij beseft dat vis goed is voor de gezondheid," aldus Stevens. "Ondanks alle discussies, raakt de consument er steeds meer van overtuigd dat de gezondheidsvoordelen meer gewicht in de schaal leggen dan de risico's." Volgens Mary Larkin zullen zij in de toekomst ook gewonnen raken voor het voordeel van duurzame visserij.

Meer over voeding en drank

00:58 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: visserij, duurzaamheid |  Facebook |

Playboy zoekt mobiele modellen

Het erotische bedrijf Playboy Enterprises zoekt vrouwen voor een wedstrijd voor mobiele telefoons. Er worden echter alleen foto's van geklede vrouwen aanvaard, want het gaat volgens meer over lifestyle en aspiraties dan over de vrouwelijke vormen. Met deze wedstrijd hoopt Playboys zijn online publiek uit te breiden en de contentverkoop van zijn mobiele website op te drijven.

"Deze mobiele strategie zou het verlies bij de gedrukte media moeten opvangen," aldus het magazine Mediapost. "Tijdens het vierde kwartaal van vorig jaar maakte Playboy Enterprises een onverwacht verlies van 1,1 miljoen dollar bekend, tegenover een winst van 3,7 miljoen dollar het jaar voordien. De verkopen vielen terug van 86,2 miljoen dollar tot 85,9 miljoen dollar."

De inkomsten van gedrukte media vielen met 2 procent terug tot 24,7 miljoen dollar. Dat was te wijten aan een daling van de winkelverkoop en het aantal abonnementen. Ook de inkomsten uit advertenties daalden met 3 procent. Voor het eerste kwartaal van dit jaar verwacht Playboy Enterprises een verdere daling van de reclame-inkomsten in de gedrukte media met 30 procent.

Voor Miss Playboy Mobile 2008 zullen er niet alleen campagnes gevoerd worden in de gedrukte media, televisie, radio en het internet, maar ook op sociale netwerken zoals Facebook, Friendster en MySpace. De overwinnares van de wedstrijd zal begin april worden bekend gemaakt en krijgt een geldprijs van 5.000 dollar en een professionele photo-shoot in het Playboy Mansion in Los Angeles. Indien de wedstrijd een succes wordt, wil Playboy het project ook wereldwijd lanceren.

Meer over media en cultuur

00:57 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: playboy, mobiele telefonie |  Facebook |

Filantropie moet zakelijk worden bekeken

Filantropische projecten worden steeds belangrijker voor bedrijven, die daarmee aan de maatschappelijke verwachtingen die de consumenten hebben, kunnen beantwoorden. Maar in de praktijk blijkt dat veel bedrijven weinig efficiënt zijn in het inlossen van die sociale verwachtingen. Bedrijven die daarbij een meer strategische benadering hanteren, presteren hierop nog het best. Dat blijkt uit een rapport van het onderzoeksbureau McKinsey.

De onderzoekers kwamen tot de vaststelling dat slechts twintig procent van de ondervraagde leidinggevenden van mening is dat hun bedrijf efficiënt inspeelt op de maatschappelijke verwachtingen. "Die bedrijven blijken echter een aparte benadering te hanteren," aldus de onderzoekers. "Hun projecten zijn vooral gericht op sociale en politieke trends die relevant zijn voor de onderneming en houden rekening met de behoeften van zowel de gemeenschap als het bedrijf."

Deze bedrijven ontplooien meestal ook meer globale programma's en gaan daarbij niet zelden een samenwerking aan met andere bedrijven. "Deze bedrijven blijken naast het invullen van hun maatschappelijke doelstellingen, ook beter de zakelijke verwachtingen van deze filantropische projecten in te kunnen lossen," voert McKinsey aan. "Een kleine groep bedrijven zegt ook verder te gaan dan het nastreven van een goed imago en meer zakelijke doelstellingen te bereiken, zoals het verwerven van informatie over potentiële markten."

00:56 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: management, filantropie |  Facebook |

1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende