31-03-08

Steeds meer mannen in Amerikaanse keukens

Man-in-Kitchen-The-Art-of-Grilling--C10346296Steeds meer Amerikaanse mannen staan achter het fornuis. Dat blijkt uit een onderzoek van de NPD Group. Volgens de onderzoekers wordt op dit ogenblik 18 procent van de maaltijden door mannen bereid. Dat is een stijging met 4 procent tegenover vijf jaar geleden. Vooral jongere mannen blijken geregeld in de Amerikaanse keuken te vertoeven. De evolutie heeft er ook toe geleid dat de barbecue nog altijd aan populariteit wint.

"Vrouwen bereiden nog altijd 78 procent van de maaltijden, maar volgens NPD Group is het aantal mannen dat aan het koken slaat, de voorbije vijf jaar gestaag toegenomen," aldus het magazine Marketing Online. "Onderzoeksleider Harry Balzer geeft toe dat een niveau van 18 procent niet bijzonder hoog lijkt, maar wel een historisch record betekent." Bij mannen onder de 25 jaar bereidt zelfs 67 procent minstens één maaltijd op tien die in het gezin wordt genuttigd.

Tijdwinst en besparingen zijn volgens de onderzoekers de voornaamste redenen voor het gestegen kookgedrag van de Amerikaanse mannen. "Dat geldt trouwens voor elke verandering in het eetgedrag," aldus nog Harry Balzer. Opvallend is dat door deze mannelijke invloed ook meer van de barbecue gebruik wordt gemaakt. Op dit ogenblik wordt er door 38 procent van de Amerikaanse mannen minstens één keer in de veertien dagen gegrild. Tien jaar geleden was dat nog 31 procent.

Meer over voeding en drank

14:45 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: verenigde staten, keuken, gelijkheid |  Facebook |

Xbox-console krijgt originele shows

xbox360_whiteHet softwarebedrijf Microsoft heeft een overeenkomst gesloten met Hollywood-producer Peter Safran. Die gaat originele shows maken om op de Xbox-console van Microsoft te verdelen. Volgens Scott Nocas, marketing manager van Xbox Live, zullen in de nabije toekomst nog meer dergelijke samenwerkingsovereenkomsten worden afgesloten. Het eerste programma zou in de herfst van dit jaar op de markt komen.

De eerste shows die Safran voor de console gaat maken, zullen volgens de producer allemaal script-programma's zijn en geen realityshows. Ze zouden een maximum lengte hebben van tien minuten. Safran denkt vooral aan comedy en horror, omdat die genres bij het Xbox-publiek het best aanslaan. Op dit ogenblik bestaat het aanbod van de Xbox-console hoofdzakelijk uit speelfilms en televisieprogramma's.

Met zijn Safran Company vertegenwoordigt de producer klanten zoals de acteurs Sean Combs en Nia Vardalos en de filmmakers Jason Friedberg en Aaron Seltzer. Safran richtte het bedrijf vorig jaar op nadat hij Brillstein-Grey Management had verlaten. De programma's die hij voor Microsoft zal maken, zullen in eerste instantie exclusief op de Xbox bekeken kunnen worden. Er wordt echter niet uitgesloten dat ze daarna ook elders getoond zullen worden.

"Steeds meer Hollywood-figuren stappen in de digitale entertainmentmarkt," aldus de krant The New York Times. "Filmmakers zoals Joel en Ethan Coen en acteurs zoals Will Ferrell zijn onlangs eveneens in zee gegaan met een aantal internetbedrijven." Safran zegt voor zijn programma's beroep te zullen doen op gevestigde filmmakers, maar geen samenwerking zoekt met de grote filmsterren.

14:25 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: microsoft, xbox, peter safran |  Facebook |

Slechtste reclamejaar voor Amerikaanse kranten

USATodayDe reclame-inkomsten van de Amerikaanse kranten zijn het voorbije jaar met 7,9 procent gedaald. Dat is volgens de Newspaper Association of America (NAA) het tweede slechtste jaar in meer dan een halve eeuw. De stijgende inkomsten uit de online reclame hebben de negatieve spiraal nog altijd niet kunnen doorbreken. Het internet vertegenwoordigt amper 7,5 procent van alle reclame-inkomsten van de kranten. Het kan dan ook nog lang duren vooraleer het internet de daling van de gedrukte reclame kan opvangen.

"Tot in de herfst bleek de krantensector af te stevenen op een veel minder zware achteruitgang," schrijft de Amerikaanse krant The New York Times. "Maar door de afkoeling van de economie hebben de kranten tijdens het vierde kwartaal van vorig jaar, normaal een piekperiode voor de reclameverkoop, een bijzonder slechte periode beleefd. "De inkomsten gingen met 10,3 procent achteruit tegenover dezelfde periode het jaar voordien."

De reclame-inkomsten van de gedrukte kranten gingen het voorbije jaar met 9,4 procent. Dat is de grootste achteruitgang die de Newspaper Association of America (NAA) sinds in 1950 begonnen is met de opvolging van de evoluties van de reclame-inkomsten. De reclame-inkomsten van de krantenwebsites stegen met 18,8 procent. "Maar ook dat is een vertraging tegenover de voorbije drie jaar, toen een groeiritme van gemiddeld 30 procent werd gehaald," aldus de krant.

Meer over media en cultuur

14:01 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: reclame, krant |  Facebook |

Weinig back-ups van gsm-gegevens

phone-mobile-telephoneDe meerderheid van de gsm-bezitters heeft nooit een back-up gemaakt van de gegevens die in het apparaat zijn opgeslagen. Dat blijkt uit een enquête van de Britse netwerkoperator O2. Vele respondenten geven daarbij toe dat ze door die nalatigheid telefoonnummers van vrienden en muziekdownloads kwijt zijn geraakt. Maar voor sommigen is dat volgens de onderzoekers meteen ook een reden om het contact met een aantal kennissen te verbreken.

"Uit het onderzoek van O2 is gebleken dat 68 procent van de ondervraagden toegeeft geen back-up gemaakt te hebben van de gegevens die op zijn mobiele telefoon is opgeslagen," aldus het magazine The Register. "Daardoor had 44 procent het contact met vrienden verloren en 40 procent was dierbare foto's kwijt geraakt. Eén op tien ondervraagden gaf ook toe daarvoor muziekdownloads te zijn kwijtgespeeld."

Verder wordt opgemerkt dat 19 procent van de ondervraagden toegaf zijn mobiele telefoon op de bus te zijn verloren, terwijl 14 procent het toestel op café had achtergelaten en 12 procent het apparaat per ongeluk door het toilet te hebben doorgespoeld. "Eén van de ondervraagden had zijn toestel op de rollercoaster verloren," aldus nog The Register. Al kan het verlies van een gsm-toestel leiden tot een tijdelijk sociaal isolement, toch vinden volgens de onderzoekers sommigen dat het ogenblik om het contact met een aantal kennissen te verbreken.

13:43 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: consument, mobiele telefonie |  Facebook |

Microsoft blijft inboeten aan populariteit

Microsoft_claims_Breakthrough_in_EU_HearingsDe softwaregigant Microsoft boet verder in aan populariteit en credibiliteit. Dat zegt het bureau CoreBrand, dat bij Amerikaanse leidinggevenden een onderzoek uitvoerde over de populariteit van merken. Het voorbije jaar zakte Microsoft volgens CoreBrand naar een 59ste plaats. Het jaar voordien stond het nog op een 12de plek genoteerd. In 1996 stond de merknaam Microsoft nog helemaal bovenaan.

Volgens CoreBrand-topman James Gregory blijft de naamsbekendheid van Microsoft nog altijd overeind, maar verliest het bedrijf zijn credibiliteit op het vlak van zijn algemene reputatie, de meningen over het management en het investeringspotentieel. "Een daling op zich betekent niet noodzakelijk dat een bedrijf aan reputatie inboet," vertelde hij tegenover het magazine InfoWorld. "Maar het wordt wel anders wanneer die daling zit jaar na jaar doorzet."

In de informaticasector staat Microsoft op een tweede plaats, na IBM. Maar indien de val zich verder doorzet, zou het bedrijf volgens Gregory volgend jaar door Toshiba wel eens naar de derde plaats verwezen kunnen worden. De val van Microsoft zou volgens Gregory misschien te maken kunnen hebben met de lauwe respons op Windows Vista en de agressieve reclamecampagne van Apple, die het Windows-systeem van Microsoft in een minder goed daglicht plaatst.

De topman van CoreBrand wijst erop dat IBM in het begin van de jaren negentig een nog zwaardere terugval kende. "Het duurde tien jaar om de reputatie van de merknaam weer op te bouwen," aldus nog Gregory. "Indien Microsoft ook daarin wil slagen, moet het bedrijf een duidelijker visie hebben op de richting die men uitwil en leiders naar voor schuiven die die visie ook naar het publiek kunnen brengen."

13:24 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: microsoft, merknaam, informatica |  Facebook |

Meeste journalisten raadplegen weblogs

image.cgiDe verschuiving van print naar online geeft journalisten meer verantwoordelijkheid, wijzigt de jobvereisten en bezorgt hen een groter bewustzijn over de commerciële kant van de mediasector. Dat blijkt uit een Amerikaans onderzoek van PR Week. Het rapport stipt ook aan dat het grootste gedeelte van de Amerikaanse journalisten voor hun onderzoek weblogs raadplegen. Ze verwachten trouwens niet dat hun medium in zijn huidige vorm zal verdwijnen.

"Uit het onderzoek blijkt dat 57 procent van de ondervraagde journalisten dat er vandaag meer van hen gevergd wordt dan de voorbije periode," aldus het magazine Editor & Publisher. "Daarnaast zegt 56 procent ook mee te werken aan andere media dan hun officiële opdracht. Zo zegt 39 procent van de krantenjournalisten dat er van hen verwacht wordt ook bijdragen te leveren voor de online versie van hun uitgave."

Verder blijkt dat 67 procent verwacht dat de oplages van de gedrukte kranten de volgende drie jaar verder zullen dalen en dat er nog meer nadruk gelegd zal worden op het internet. Daarnaast zei 38 procent van de ondervraagde krantenjournalisten dat er de volgende drie jaar wellicht afvloeiingen van personeel mogen verwacht worden. "Maar ondanks die onzekerheid denken weinig journalisten dat hun publicaties in hun huidige vorm zullen verdwijnen," aldus PR Week.

Volgens 91 procent van de ondervraagde journalisten bestaat hun belangrijkste taak erin om hun publicatie succesvol te maken door aantrekkelijke content te creëren voor de lezer. Pas nadien wordt er gewag gemaakt van het opvoeding en informeren van het publiek en actueel nieuws te brengen. "Dat is volgens het rapport een teken dat de journalisten heel bewust zijn over de commerciële belangen van hun taak," aldus Editor & Publisher.

Bijna driekwart van de respondenten zegt dat ze soms of altijd weblogs gebruiken voor hun onderzoek. Dat wordt vooral gedaan om de stemming bij het publiek te voelen. Opvallend is dat 70 procent van de ondervraagden dat het publiek de voorbije jaar een minder goede opinie heeft over journalisten en 52 procent zegt dat er in de maatschappij een eerder negatieve mening heerst over journalisten.

Meer over media en cultuur

Aloha Airlines houdt ermee op

Aloha 737-700 with blended wingletsDe Hawaiaanse luchtvaartmaatschappij Aloha Airlines houdt ermee op. De luchtvaartmaatschappij vroeg eerder deze maand een gerechtelijk akkoord aan, maar zegt nu geen overnamekandidaat of nieuwe financiële middelen gevonden te hebben om de activiteiten verder te zetten. De moeilijkheden van Aloha Airlines moeten naar eigen zeggen gevonden worden in de zware concurrentie en de dure brandstofprijzen.

Aloha Airlines steekt een gedeelte van de schuld op de budgetmaatschappij Go, die zestien maanden gelegen startte met vluchten tussen de eilanden. Sindsdien zou Aloha Airlines ongeveer 65 miljoen dollar aan inkomsten aan zich voorbij hebben zien gaan. "De onfaire concurrentie is er spijtig genoeg in geslaagd om ons van de markt te verdrijven," vertelde Aloha-topman David Banmiller tegenover het persbureau Reuters.

Daarnaast zegt Aloha ook het slachtoffer te zijn van de stijgende brandstofprijzen, die niet konden doorverrekend worden aan de passagiers. Concurrent Hawaiian Airlines heeft inmiddels aangekondigd extra vluchten te zullen inlassen op de passagiers van Aloha Airlines voorlopig verder te helpen. Aloha heeft 1.900 mensen in dienst. De luchtvaartmaatschappij heeft ook een cargodienst, maar die zal verder worden gezet.

Aloha Airlines werd in 1946 opgericht. Het is de tweede grootste luchtvaartmaatschappij van Hawaii en heeft een vloot van 26 Boeing-toestellen. Daarmee worden vluchten uitgevoerd tussen vijf luchthavens op de eilandengroep en zes bestemmingen op het Amerikaanse vasteland. Het bedrijf kwam ook al in 2005 in de problemen. Dat leidde toen tot een herstructurering.

Meer over verkeer en transport

11:06 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: luchtvaart, aloha, hawaii |  Facebook |

1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende