30-04-08

Wegvallen safaritoerisme bedreigt roofdieren

De grote katachtigen in het Keniaanse reservaat van Maasai Mara worden bedreigd door het verlies aan inkomsten van het safaritoerisme. Dat zegt de Mara Conservancy, de groep die het reservaat met een oppervlakte van 510 vierkante kilometer beheert. Oorzaak van de ineenstorting van het safaritoerisme zijn de politieke onlusten die op gang kwamen na de verkiezingen van vorig jaar.

De Mara Conservancy lijdt naar eigen zeggen 50.000 dollar verlies per maand. "Door dat verlies aan inkomsten dreigt de Mara Conservancy niet voldoende middelen te hebben om de lokale bevolking te vergoeden voor hun dieren die door leeuwen of luipaarden zijn gedood," aldus BBC Online. "Om hun veestapel te beschermen, zouden vele bewoners zich wel eens verplicht zien om de roofdieren te doden."

Sinds de Mara Conservancy in 2001 begon met het betalen van vergoedingen aan de lokale bevolking, is het leeuwenbestand in Maasai Mara verdubbeld tot ongeveer tachtig dieren. "Maar door het uitblijven van compensaties is de lokale bevolking opnieuw begonnen met de jacht op de roofdieren," zeggen de beheerders van het reservaat. "Men ziet er immers geen voordeel meer in om nog leeuwen en luipaarden in de buurt te dulden."

Het reservaat wordt bovendien geteisterd door elektriciteitspannes. "Die zorgen ervoor dat de verbindingen tussen het hoofdkwartier en de patrouilles wegvallen," aldus BBC News. "Daardoor heeft men onder meer de nachtelijke patrouilles moeten staken en daarvan wordt geprofiteerd door stropers, die er al opnieuw in geslaagd zijn gazellen en nijlpaarden te vangen en te doden."

Meer over milieu en natuur

15:01 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: safaritoerisme, maasai mara, kenia |  Facebook |

Internet kan ooit de aarde beheren

Er komt misschien een dag dat het internet de aarde zal beheren. Dat zegt Tim Berners-Lee, de uitvinder van het wereldwijde web, naar aanleiding van de vijftiende verjaardag van het vrijgeven van het internetdomein door de European Organisation for Nuclear Research (CERN), waar het web werd ontwikkeld. Tim Berners-Lee stipt daarbij aan dat het internet eigenlijk nog altijd in zijn kinderschoenen staat.

"Het internet van de toekomst zal alle data in de wereld toegankelijk maken voor elke gebruiker," vertelde Tim Berners-Lee aan BBC News. "Het internet is een schitterend instrument dat heel wat mensen in kans heeft gesteld veel goeds te doen, hoewel men er ook slechte dingen kan vinden. Het vrijgeven van het internet heeft een vitale rol gespeeld in zijn wereldwijde verspreiding."

Berners-Lee voegde er aan toe bijzonder optimistisch te zijn over de toekomst van het internet. "Het feit dat er zoveel mensen wereldwijd samenwerken aan de verdere ontwikkeling van het internet, is een fantastische ervaring," stipte hij aan. "Die internationale samenwerking gaat verder. Bovendien beseffen we dat we nog maar pas zijn begonnen met de mogelijkheden van het web te exploreren."

De grote samenwerking zou het internet volgens hem ooit kunnen toelaten om de aarde te helpen beheren. "Het is opwindend te zien hoe mensen nieuwe sociale systemen en nieuwe beheerssystemen ontwikkelen," benadrukte hij. "Ik hoop dat we met die nieuwe samenwerkingsvormen er ooit zullen in kunnen slagen om de aarde op een efficiënte en faire te beheren."

15:00 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: tim berners-lee, cern, internet |  Facebook |

Puma lonkt naar Hollywood

Sportartikelenfabrikant Puma gaat zich intensiever richten op entertainment marketing. Daarvoor heeft het Duitse concern een nieuw kantoor geopend in Los Angeles, dat ervoor moet zorgen dat er samenwerkingsverbanden tot stand komen met muziek- en filmberoemdheden. Vorig jaar investeerde Puma in de Verenigde Staten 13 miljoen dollar aan reclame, internet uitgezonderd. Dat was ongeveer 25 procent minder dan het jaar voordien.

"De mogelijkheden rond product placement zijn bijzonder uitgebreid," vertelde Barney Waters aan het magazine Brandweek, vice-president marketing bij Puma North America. "Hollywood is een schitterende locatie om relaties en merkcontent te ontwikkelen, wat kan helpen om mensen te bereiken die niet zoveel interesse hebben voor de traditionele mediakanalen."

Puma heeft de voorbije jaren al samenwerkingscontracten gesloten met onder meer rapper Ludacris en socialite Lydia Hearst. Eerder deze maand lanceerde Puma zijn nieuwe televisie-campagne met de Schotse singer-songwriter Paolo Nutini. In mei zal ook een samenwerking starten met de film 'Speed Racer', aan de hand van een gehandtekende schoen, product placement in de film en wereldwijd promotiecampagnes.

14:59 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: hollywood, puma, product placement |  Facebook |

Sonic Academy heeft online versie

Het muziekopleidingsinstituut Sonic Academy uit het Noord-Ierse Belfast heeft SonicAcademy.com gelanceerd, een online muziekproductieschool die aan muzikanten cursussen muziektechnologie, vooral op het vlak van software-gedreven muziekproductie en deejay-opleidingen. Daarvoor stelt SonicAcademy.com internetvideo's met lessen en informatiebronnen ter beschikking.

"Sonicacademy.com stelt muziekmakers in staat om complete cursussen te downloaden, met informatie over de meest recente software- en hardwareproducten," aldus het magazine DM Europe. "Er worden ook oefentips gegeven, samen met oefenprogramma's van ervaren muziekanten, deejays en producers. Geregistreerde gebruikers kunnen bovendien hun eigen muziek uploaden en laten bespreken door andere muzikanten."

De website omvat ook actualiteit en besprekingen, maar heeft ook een online community waar mensen elkaar kunnen ontmoeten en hun kennis kunnen delen met andere muziekliefhebbers. De Sonic Academy werd vijf jaar geleden opgericht door deejay-producer Phil Johnston en deejay-muzikant Kevin Trayner, gewezen lid van de Divine Comedy. Trayner wijst erop dat de muziektechnologie zo snel evolueert dat het voor een individu onmogelijk is om nog op de hoogte te blijven van alle nieuwe ontwikkelingen.

Meer over cultuur en media

14:58 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: sonic academy, muziek, internet |  Facebook |

Klikfraudeniveau licht gedaald

Tijdens het eerste kwartaal van dit jaar werd een klikfraudeniveau van 16,3 procent opgetekend. Dat is een lichte daling tegenover het laatste kwartaal van vorig jaar (16,6 procent), maar wel een stijging tegenover het klikfraude-niveau van het eerste kwartaal van dat jaar (14,8 procent). Dat blijkt uit cijfers van de Click Fraud Index van Click Forensics. De klikfraude via botnets steeg tijdens het eerste kwartaal van dit jaar met acht procent tegenover het laatste kwartaal van vorig jaar.

Het is slechts de tweede keer in het bestaan van de Click Fraude Index dat het klikfraudeniveau een daling kent. Op de contentnetwerken van zoekmachinebedrijven, zoals Google AdSense en Yahoo Publisher Network, werd tijdens het eerste kwartaal van dit jaar een klikfraudeniveau van 27,8 procent opgetekend. Ook dat is lager dan tijdens het laatste kwartaal van vorig jaar (28,3 procent), maar tegelijkertijd eveneens hoger dan tijdens het eerste kwartaal van dat jaar (21,9 procent).

"Yahoo en Google zijn er blijkbaar eindelijk mee begonnen om de klikfraude zwaarder aan te pakken dan in het verleden," aldus Tom Cuthbert, topman van Click Forensics. "Het optreden tegen enkele zware overtreders begint blijkbaar een impact te krijgen op het klikfraudeniveau. Indien adverteerders, uitgevers en reclamenetwerken die inspanningen blijven verder zetten, kan klikfraude nog verder teruggedrongen worden en dat is goed nieuws voor de hele sector."

14:57 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: reclame, internet, klikfraude |  Facebook |

Recordinvesteringen in internet-start-ups

Tijdens het eerste kwartaal van dit jaar is er in de Verenigde Staten 1,3 miljard dollar geïnvesteerd in nieuwe internet-bedrijven. Dat blijkt uit een rapport van PricewaterhouseCoopers, Thomson Reuters en de Amerikaanse National Venture Capital Association. Daarmee zijn de investeringen in de sector tijdens zes van de zeven voorbije kwartalen boven het miljard dollar uitgekomen.

"Sinds de dotcom-hype van het einde van de jaren negentig is er nog nooit zoveel geïnvesteerd in internetbedrijven," aldus de krant The Boston Globe. "Per kwartaal werden op die manier ongeveer tweehonderd nieuwe bedrijven opgericht. Volgens Michael Hirshland, topman van Polaris Venture Partners, zullen er daarvan de volgende twaalf tot vierentwintig maand opnieuw verdwijnen, maar hij gelooft niet dat het opnieuw tot een crisis zal komen."

Michael Hirshland stelt dat Web 2.0-bedrijven zich op dit ogenblik in een stadium bevinden zoals de zoekmachines voor Google er advertenties begon op te plaatsen. "Websites zoals YouTube en Facebook proberen dat nu ook," voegt hij daar aan toe. "Maar nog geen enkele van deze bedrijven heeft al belangrijke inkomsten kunnen genereren. Zij moeten hun publiek nu kunnen omzetten in inkomsten en winst. Dat is nog niet opgelost, maar dat komt er zeker van."

14:56 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: internet, start-up, web 2 |  Facebook |

Stijgende bijval voor lokale zoekopdrachten

Tegen 2013 zal bijna 30 procent van de gebruikers van mobiele technologie beroep doen op toepassingen voor lokale zoekopdrachten. Dat blijkt uit een rapport van het onderzoeksbureau Juniper Research. Dat zal volgens de onderzoekers vooral te danken zijn aan reclame-ondersteunde lokale zoekopdrachten. Er wordt daarbij wel opgemerkt dat de efficiëntie van de reclame in deze sector in belangrijke mate afhankelijk zal zijn van een aantal lokale omstandigheden.

Voor efficiënte lokale mobiele zoekopdrachten zijn er volgens de onderzoekers kwalitatieve inventarissen en content nodig, gekoppeld aan een goede infrastructuur. "Noord-Amerika en West-Europa zijn volgens Juniper Research daarvoor het meest geschikt," aldus het magazine Telecoms.com. "Deze regio's hebben goede aanbieders van digitale informatie, zoals de gele en witte pagina's, maar ook goede geografische omschrijvingen. Toch moet verwacht worden dat het Verre-Oosten en China ook daar een groei zullen kennen."

Volgens de onderzoekers zullen lokale zoekopdrachten tegen 2013 ongeveer 43 procent van alle inkomsten uit mobiele zoekreclame vertegenwoordigen. "Mobiele gebruikers zullen eerder geneigd zijn om lokale zoekopdrachten in te geven dan algemene mobiele zoekopdrachten," stipt Juniper Research nog aan. De onderzoekers verwachten dat de inkomsten uit mobiele zoekopdrachten tegen 2013 zullen gestegen zijn tot 4,8 miljard dollar. Er wordt wel gewaarschuwd voor een reclame-overaanbod.

14:55 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: zoekmachine, reclame, mobiele telefonie |  Facebook |

1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende