30-06-08

Consument noemt internet invloedrijkste medium

In Groot-Brittannië, Duitsland en Frankrijk is het internet voor de koopbeslissing van de consument eens zo invloedrijk geworden dan de televisie. Dat blijkt uit een onderzoek van het bureau Harris Interactive. In de drie landen is het internet het meest invloedrijke medium geworden voor de koopbeslissing van de consument. Het internet is volgens de onderzoekers bovendien acht keer invloedrijker geworden dan de gedrukte media.

In Frankrijk haalt het internet een score van 46 procent. In Duitsland is dat 45 procent en in Groot-Brittannië 44 procent. In Duitsland zegt 71 procent van de consumenten dat het internet hen helpt om betere beslissingen te nemen. In Groot-Brittannië is dat 66 procent en in Frankrijk 50 procent. In de drie landen zegt echter ongeveer 30 procent van de consumenten dat ze vertrouwen hebben op online informatie die verstrekt wordt door bedrijven.

In de drie betrokken landen zijn de consumenten vooral geïnteresseerd in de opinies van anderen, onder meer met sociale media en productbesprekingen, om persoonlijke koopbeslissingen te nemen. Vooral in de gezondheidssector en elektronica is dat het geval. In het geval van nutsvoorzieningen of vliegtuigtickets wordt er daarentegen vooral beroep gedaan op bronnen die door bedrijven gecontroleerd worden. Drie op tien consumenten plaats een commentaar op een online nieuwsgroep.

Verder blijkt dat meer dan 80 procent van de online consumenten het internet gebruikt om voor belangrijke aankopen prijsvergelijkingen te maken. Meer dan 75 procent doet aan online bankieren en meer dan tweederde gebruikt het internet om op de hoogte te blijven van actualiteit en politiek. Meer dan 70 procent zendt en ontvangt tekstberichten op zijn mobiele telefoon. Maar nog altijd minder dan één op vijf maakt gebruik van mobiele telefonie om video's de bekijken, toegang te krijgen tot het internet en e-mails te zenden of te ontvangen.

16:51 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: internet, consumptie |  Facebook |

Taiwan aanvaardt Chinees geld

YuanTaiwan versoepelt verder zijn handelsrelaties met China. Nadat eerder ook al rechtstreekse vliegtuigreizen tussen de twee rivalen weer mogelijk werden, heeft Taiwan nu ook het geldverkeer met China gemakkelijker gemaakt. Dat vormt een onderdeel van de financiële liberalisering die de Taiwanese regering onlangs heeft aangekondigd. Ma Ying-jeou, de nieuwe president van Taiwan, streeft naar betere economische banden met China, dat Taiwan nog altijd bestempelt als een opstandige provincie.

"Voor de eerste keer zullen Chinese bankbiljetten bij een aantal geautoriseerde Taiwanese banken beschikbaar zijn," aldus BBC News. "Bovendien zullen ook wisselkantoren in toeristenhotels en luchthavens en in geschenkenwinkels Chinese bankbiljetten ter beschikking hebben." Verwacht wordt dat voortaan drieduizend Chinese toeristen per dag naar Taiwan zullen afreizen. De versoepeling van de wisselmogelijkheden is dan ook vooral praktisch voordelig.

Door de beslissing van de Taiwanese regering hebben de Chinezen nu een officieel kanaal om hun geld tegen de locale munt uit te wisselen. Indien er geen officiële wisselmogelijkheid was tussen Taiwan en China, had dit tot een gigantische zwarte markt kunnen leiden. Voorlopig kan een Chinese toerist per transactie maximaal 20.000 yuan - iets minder dan 3.000 dollar - uitwisselen. In de toekomst wordt gehoopt op een verdere normalisering van het geldverkeer tussen China en Taiwan. Tot nu toe kon Chinees geld alleen uitgewisseld worden op de Taiwanese eilanden Matsu en Kinmen.

16:30 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: china, taiwan, yuan |  Facebook |

Nieuwsoverzicht

Het Amerikaanse internetbedrijf eBay moet de Franse producent van luxegoederen LVMH een schadevergoeding van bijna 40 miljoen euro betalen omdat het op zijn veilingwebsite de verkoop van nagemaakte producten heeft toegestaan. Dat heeft een rechter in Parijs bepaald. LVMH had 50 miljoen euro schadevergoeding geëist van eBay, dat te weinig zou doen om de verkoop van namaakartikelen via zijn website tegen te gaan. Het Amerikaanse internetbedrijf werd eerder in een vergelijkbare zaak al veroordeeld tot betaling van 20.000 euro aan de Franse handtassenfabrikant Hermes. Het internetbedrijf heeft onmiddellijk beroep aangetekend tegen het vonnis van de rechter. Indien er namaakproducten op eBay worden ontdekt, worden die volgens het bedrijf zo snel mogelijk verwijderd. Volgens eBay heeft LVMH een verborgen agenda en wil het Franse bedrijf alle concurrentie uitschakelen.

Ronald Plasterk, de Nederlanse minister van media, wil de hoge salarissen van de televisie-sterren van de Nederlandse publieke omroepen aan banden leggen. Plasterk heeft daarover een brief gestuurd naar de Nederlandse Tweede Kamer. De Nederlandse minister is van oordeel dat een jaarsalaris van een televisiefiguur maximum 200.000 euro zou mogen bedragen. Hij wil daar niet de lopende contracten voor open laten breken, maar televisie-sterren moeten bij verlenging van hun contract rekenen op een veel lager salaris. De minister is volgens zijn woordvoerder erg geschrokken van de afvloeiingsregelingen van Karel van de Graaf van de AVRO en Ton Verlind van de KRO. Ook speelden de salarissen van bestuurders van universiteiten mee in zijn overweging om die inkomens aan te pakken. Plasterk wil met de publieke omroep praten over een beloningscode die wordt vastgelegd in de Mediawet.

Staalmagnaat Lakshmi Mittal, topman van het concern ArcelorMittal, is geïnteresseerd in een overname van het Brits-Australische mijnbouwconcern Rio Tinto om zo grotere hoeveelheden ijzererts voor ArcelorMittal veilig te stellen. Branchegenoot BHP Billiton wil voor bijna 150 miljard dollar Rio Tinto overnemen, maar de overname moet nog worden goedgekeurd door de kartelautoriteiten. Als de overname doorgaat, ontstaat een mijnbouwbedrijf dat een derde van de wereldwijde ijzerertsproductie in handen heeft. Mittal zou volgens een woordvoerder overwegen pakketten van huidige aandeelhouders over te nemen. Maar hij zou ook kunnen wachten tot het inderdaad tot een fusie komt tussen Rio Tinto en BHP Billiton, om dan een aantal activiteiten van de nieuwe fusiegroep over te nemen. Het is immers niet onmogelijk dat een fusie pas goedgekeurd wordt als Billiton en Rio Tinto activiteiten verkopen.

De Amerikaanse brouwer Anheuser-Busch gaat tot één miljard dollar kosten besparen per jaar. Het bedrijf wil ook meer eigen aandelen inkopen. De aankondiging zou het aandeel de hoogte in moeten stuwen, wat voor kandidaat-overnemer InBev een hoger bod zou betekenen. Inbev bood 46,3 miljard dollar voor zijn Amerikaanse concurrent. Anheuser-Busch maakte bekend dat de groep 10 tot 15 procent van haar personeelsbestand gaat afbouwen via vervroegde pensionering. De winst per aandeel zou dit jaar 13 procent stijgen. Volgend jaar zou dat zelfs 25 procent zijn. August Busch, de topman van de Amerikaanse drankengroep, zegt de uitdaging met InBev aan te gaan. Busch en zijn familie willen Anheuser-Busch graag onafhankelijk houden, maar beschikken niet over voldoende aandelen om een stemming over het bestuur van het concern tegen te houden.

Het Brits-Nederlandse staalbedrijf Corus heeft bij de Europese kartelautoriteiten geklaagd over de voorgenomen overname van mijnbouwbedrijf Rio Tinto door het Brits-Australische BHP Billiton. Dat heeft Corus-topman Philippe Varin bekend gemaakt. Verschillende karteltoezichthouders onderzoeken het vijandige bod van BHP van bijna 150 miljard dollar op het eveneens Brits-Australische Rio Tinto. Als de overname doorgaat ontstaat een mijnbouwbedrijf dat een derde van de wereldwijde ijzerertsproductie in handen heeft. In een reactie aan de Europese toezichthouder heeft Corus, dat sinds 2007 onderdeel is van het Indiase Tata Steel, de angst uitgesproken dat de nieuwe mijnbouwgigant te veel marktmacht krijgt. Varin zegt zeer sterke negatieve gevoelens te hebben over een verdere concentratie in de ijzerertsindustrie.

De topmanager van Heineken in Rusland, Roland Pirmez, wordt de nieuwe bestuursvoorzitter van Asia Pacific Breweries (APB), een samenwerkingsverband waarin Heineken een belang van 42 procent heeft. Pirmez volgt topman Koh Poh Tiong op, die op 30 september zijn functie neerlegt. De 48-jarige Pirmez zal op 1 oktober worden benoemd tot bestuursvoorzitter van APB, maar loopt de maand september alvast mee om het bedrijf te leren kennen. De geboren Belg gaf sinds 2002 leiding aan de activiteiten van Heineken in Rusland. Daarvoor was hij al vier jaar in het Verre Oosten bij een Thais dochterbedrijf van APB werkzaam. APB is één van de grootste bierbrouwers in Azië met activiteiten in zestig landen. Tot het aanbod van APB behoren veertig biermerken waaronder Tiger Beer, Anchor en ABC Stout. APB is een joint venture van Heineken en het Singaporese levensmiddelenbedrijf Fraser & Neave.

Het staalconcern ArcelorMittal wil zijn distributieactiviteiten in het Midden-Oosten wil versterken met de overname van een onderneming in Dubai. Het gaat om DSTC FZCO, dat vooral staalproducten aan de bouwsector slijt. ArcelorMittal koopt een belang van 60 procent. DSTC FZCO telt momenteel vijftig werknemers en was vorig jaar goed voor een omzet van 70 miljoen euro. In Australië heeft ArcelorMittal zijn belang in het kolenmijnbedrijf Macarthur Coal uitgebreid van 14,9 naar 19,9 procent. ArcelorMittal kocht 10,6 miljoen aandelen Macarthur. Daarmee komt de totale investering in Macarthur uit op 843 miljoen Australische dollar. Met de investering in Macarthur wil ArcelorMittal zijn aanvoer van steenkool garanderen. Verder maakte het concern bekend dat het samen met twee partners een samenwerkingsverband in China opzet ter waarde van 5 miljard yuan.

Het Franse telecomconcern France Télécom heeft zijn bod op de Scandinavische branchegenoot TeliaSonera ingetrokken. De twee bedrijven konden het niet eens worden over de financiële voorwaarden voor een overname. France Télécom bracht begin juni een indicatief bod uit op het Zweeds-Finse TeliaSonera van ongeveer 30 miljard euro. Het bestuur van TeliaSonera verwierp het bod vrijwel onmiddellijk omdat het te laag zou zijn. Het bod bestond voor 52 procent uit contanten en voor 48 procent uit aandelen. Volgens France Télécom konden de partijen het niet eens worden over de financiële details van de overname. France Télécom gaat geen nieuw bod op TeliaSonera uitbrengen en gaf aan dat de overname van TeliaSonera niet essentieel is voor zijn strategie. Veel analisten twijfelden aan de synergievoordelen van een eventuele overname van TeliaSonera.

De Taiwanese gps-fabrikant Mio Technology zoekt naar nieuwe overnamemogelijkheden. Mio Technology zegt zich verder te willen versterken door kennis en technologie binnen te halen. Vorig jaar nam het bedrijf al zijn Nieuw-Zeelandse sectorgenoot Navman over. De overname van een andere fabrikant behoort op dit ogenblik niet tot de prioriteiten van Mio Technology. Mio is een onderdeel van de Taiwanese elektronicagroep MiTAC International die zich toelegt op de fabricage van toestellen in opdracht van partijen zoals HP en Dell. Mio was het eerste eigen merk waarmee MiTAC op de markt kwam. Mio heeft nu een marktaandeel van 11,9 procent. Daarmee is het bedrijf de derde grootste speler uit de sector, na Garmin (26 procent) en TomTom (25,6 procent). Mio en Navman verkochten vorig jaar in Europa ongeveer 2,2 miljoen toestellen. Dat vertegenwoordigt een marktaandeel van 13 procent.

De Stichting InBev en de verschillende vennootschappen waarmee het in onderling overleg handelt, hebben hun invloed in de brouwer vergroot. Uit een participatiemelding van Euronext Brussel blijkt immers dat de Stichting en de verschillende vennootschappen hun participatie in InBev uitgebreid hebben van 65,3 procent naar 67,01 procent. In de raad van bestuur van de Stichting InBev zetelen vier Brazilianen en Belgen, vertegenwoordigers van de InBev-families de Spoelbergh, de Pret Roose de Calesberg en Van Damme. De Belgische tak heeft het grootst aantal aandelen, maar ieder heeft een gelijk stemrecht. Volgens experts kan deze stap betekenen dat de Stichting InBev zich versterkt in het aandeelhouderschap in het vooruitzicht van een eventuele kapitaalverhoging, die de overname van Anheuser-Busch mee zou helpen moeten financieren.

Nieuwsoverzicht

14:13 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Kwart internetgebruikers bezoekt sociale netwerksites

Een kwart van de internetgebruikers bezoekt sociale netwerksites. Dat blijkt uit een Amerikaans onderzoek van het bureau TNS. Van deze groep bezoekt ongeveer de helft dagelijks een sociale netwerksite en een kwart van alle sociale netwerkers doet dat meerdere keren per dag. De trouwste bezoekers zijn terug te vinden in de leeftijdscategorie van twaalf tot zeventien jaar. In deze groep zegt 57 procent minstens één keer per dag een sociale netwerksite te bezoeken.

Meer dan driekwart van de bezoekers melden zich van thuis uit aan bij sociale netwerksites, maar ook vanop het werk, de school en openbare plaatsen worden toegang gezocht. Vrouwen zijn meer frequente bezoekers van sociale netwerksites dan mannen. In het algemeen bezoeken ze het internet ook meer voor persoonlijke communicatie. Minder dan de helft van alle bezoekers zegt al een negatieve ervaring beleefd te hebben op sociale netwerksites. Meestal gaat het om informatie die doorsijpelt naar vreemden, een gebrek aan privacy en onbeleefdheid.

Minstens vier op vijf bezoekers maakt van sociale netwerken in de eerste plaats gebruik om contact te onderhouden met vrienden. Ten minste één op vijf gebruikt sociale netwerken om nieuwe vrienden te zoeken. Bij dertig-plussers gebruikt één op acht sociale netwerksites voor professionele doeleinden. Sociale netwerkers zijn vooral tevreden dat ze met deze sites een nieuwe vorm van interactie kunnen hebben, zoals het heraanknopen van verloren gegane relaties of het verkrijgen van informatie over anderen.

13:14 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: internet, sociale netwerken |  Facebook |

Internet naar 13,6 procent reclamemarkt

Dit jaar zal internetreclame wereldwijd een omzet halen van in totaal 65,2 miljard dollar. Dat is tien procent van alle mediareclame. Dat blijkt uit een rapport van het onderszoeksbureau IDC. Tot 2011 wordt er een jaarlijkse groei van vijftien tot twintig procent voorzien. In dat jaar zou de omzet van de internetreclame een bedrag vertegenwoordigen van 106,6 miljard dollar. Daarmee zal de sector volgens de onderzoekers 13,6 procent van alle mediareclame vertegenwoordigen.

In 2011 zal internet het vierde grootste reclamemedium zijn, na televisie, print en direct mail, maar de afstand met de eerste drie zal nog altijd bijzonder groot blijven. De omzet van televisie en print zal dan immers nog bijna dubbel zo groot zijn als die van het internet. "Toch blijft internetreclame een grote toekomst hebben," aldus de onderzoekers. "De totale reclame-investeringen vertegenwoordigen immers 105 dollar per lid van de wereldbevolking. Bij online reclame is dat minder dan 50 dollar per internetgebruiker."

Volgens de onderzoekers zullen betaalde zoekopdrachten nog altijd de belangrijkste vorm van internetreclame blijven en meer dan één derde van de jaarlijkse online reclamebestedingen vertegenwoordigen. Zoekopdrachten worden gevolgd door displays (20 procent) en kleine annonces (19 procent). Er komt echter steeds meer concurrentie van rich media, die volgens de onderzoekers een jaarlijkse groei van meer dan 50 procent zullen kennen.

Geografisch zal de groei het grootste zijn in Oost-Europa (42,1 procent) en het Midden-Oosten (29,8 procent). Asia-Pacific zal een groei kennen van 25,4 procent. In West-Europa zal internetreclame de grootste groei kennen tegenover de totale reclame-inkomsten en over drie jaar 18,2 procent van de Europese reclamemarkt vertegenwoordigen, tegenover 16,3 procent in Japan en 14,6 procent in de Verenigde Staten. Deze laatste blijven in absolute cijfers wel de grootste online reclamemarkt.

Dit jaar zal in elk van de vier topcategorieën van de online reclame meer dan 5 miljard dollar worden besteed. Het gaat hier om erotiek en gokken, informatie, elektronica en informatica. Deze vier categorieën zullen ook in 2011 ook de ranglijst blijven aanvoeren.

13:00 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: internet, reclame |  Facebook |

Geothermische energie troef voor Indonesië en Filippijnen

geothermal2Indonesië en de Filippijnen willen voor hun energievoorziening in de toekomst in grote mate beroep doen op geothermische energie. De twee landen liggen immers in de zogenaamde Pacific Ring of Fire, een gebied dat talloze vulkanen kent en wereldwijd het grootste reservoir van geothermische energie is. Op die manier willen de twee landen met hun economieën beveiligen tegen een toekomstige energiecrisis. Ondanks een aantal hindernissen willen energiebedrijven zoals Medco, Star Energy en Chevron er een aantal projecten uitbouwen.

"Indonesië telt meer dan 500 vulkanen, waarvan er 130 actief zijn," aldus Lester Brown, voorzitter van het Earth Policy Institute. "Indonesië zou zijn economie geheel op geothermische energie kunnen laten draaien, maar heeft daar nog altijd niet tenvolle gebruik van gemaakt." De dure olieprijzen, de grotere vraag naar energie en een verouderende infrastructuur, zou de twee landen echter snel ertoe kunnen bewegen om hun geothermische reserves te exploiteren.

"Geothermische energie is echter niet gemakkelijk te winnen," aldus het persbureau Reuters. "Er moet diep in de aarde worden geboord om warm water of stoom te vinden voor het aandrijven van de turbines. Bovendien is het een bijzonder kapitaalintensief proces en moet er in die landen worden afgerekend met een grote vorm van bureaucratie. Toch stellen een aantal bedrijven plannen op om in Indonesië en de Filippijen geothermale energie te gaan produceren.

Het Indonesische Bedugul-project rond de vulkanen op Bali, wil 175 megawatt elektriciteit produceren. Dat is ongeveer de helft van wat het vakantie-eiland nodig heeft. Het project is voorlopig echter stopgezet omdat de locale Hindu-bevolking vreest dat een heilig gebied zou worden aangetast en dat de waterbevoorrading uit de omliggende meren in het gedrang zouden komen. Bali haalt op dit ogenblik het overgrote deel van zijn elektriciteit via een onderzeese kabel uit Java.

Na de Verenigde Staten zijn de Filippijnen op dit ogenblik de tweede grootste producent van geothermische energie van de wereld. Eén van de grote problemen is echter de hoge zuurtegraad, die te maken heeft met de actieve vulkanen en de pijpleidingen zou kunnen aantasten. Dat zou het de Filippijnen moeilijk kunnen maken om zijn doelstelling van 3.131 megawatt geothermische energie tegen 2013, waarmee het land de Verenigde Staten zou kunnen inhalen, te bereiken.

Op dit ogenblik vertegenwoordigt geothermische energie ongeveer 18 procent van de Filippijnse energiebehoefte. Een aantal geothermische sites ligt echter in natuurreservaten of gebieden die beschermd zijn door de Indigenous Peoples Rights Act. Het duurt gemiddeld zeven tot achter jaar om een geothermische fabriek operationeel te maken. Chevron, de grootste producent van geothermische energie ter wereld, wil zijn capaciteit in Indonesië en de Filippijnen tegen 2020 verdubbelen. Ook de Indonesische energiebedrijven Medco Energi Internasional en Star Energy, hebben plannen in die richting.

Hoger opgeleiden eerder bereid om te verhuizen

ManpowerDe meeste werknemers zijn bereid om voor hun baan te verhuizen, zowel binnen de eigen landsgrenzen als naar het buitenland. Dat blijkt uit een onderzoek van het recruteringsbedrijf Manpower. Maar er wordt aan toegevoegd dat de mobiliteit van werknemers in relatie staat met hun leeftijd en hun opleidingsniveau. Een hoger loon en de kans op belangrijke bevorderingen worden volgens Manpower het meest frequent genoemd als een motivatie om te verhuizen.

Uit het onderzoek blijkt dat 78 procent van de werknemers bereid is om voor zijn werk te verhuizen. Bovendien blijkt 41 procent zich zelfs permanent op een nieuwe locatie te willen vestigen. Meer dan één op drie werknemers wil volgens Manpower naar overal in de wereld te verhuizen. Mobiliteit van werknemers is volgens Manpower de beste strategie om de vergrijzing en het verlies aan talent op te vangen. Vooral voor landen als Japan, Italië, Frankrijk en Australië is dat volgens de onderzoekers cruciaal.

Landen met een strikt arbeidsbeleid of culturele barrières tegenover buitenlandse werknemers zouden volgens Manpower binnen de vijf jaar wel eens verplicht kunnen worden om hun grenzen te openen. Op dit ogenblik zouden wereldwijd 190 miljoen mensen buiten hun geboorteland wonen. Dat is drie procent van de globale populatie en het hoogste in de geschiedenis. Het gaat vooral om arbeiders, ingenieurs, productie-operatoren, technici en informatici.

Bij werknemers met een hoger diploma zegt 85 procent bereid te zijn te verhuizen, tegenover 62 procent bij personeelsleden die maximaal een diploma middelbaar onderwijs hebben genoten. Werknemers met een master- of doctoraatsdiploma hebben de meeste kans om al eens overgeplaatst te zijn. Ook werknemers onder de dertig jaar zijn het meest bereid om te verhuizen. Mannen zijn vlugger bereid dan vrouwen om voor een langere termijn naar een andere bestemming te trekken.

De Verenigde Staten vormen de belangrijkste bestemming, gevolgd door Groot-Brittannië, Spanje, Canada en Australië. In Asia-Pacific is China de belangrijkste bestemming, maar staat internationaal niet bij de tien grootste arbeidsmarkten voor buitenlands personeel.

12:07 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: human resources, manpower |  Facebook |

1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende