18-07-08

Cruiseschepen drijvende veilinghuizen

Cruiseschepen worden steeds meer locaties van kunstveilingen. Reders zien er een belangrijke bron van inkomsten in. Voor de passagiers vormen de veilingen een populaire vorm van ontspanningen, net zoals het gokken, winkelen en het bijwonen van shows. Vele potentiële klanten, meestal zonder veel ervaring in de veilingwereld, laten zich vooral verleiden door ronkende namen als Picasso, Dali of Rembrandt, maar zeggen achteraf zich daarbij weinig fair behandeld te voelen.

Marktleider in veilingen op cruiseschepen is het Amerikaanse Park West Gallery. Het bedrijf verkoopt bijna 300.000 kunstwerken per jaar en realiseert daarbij een omzet van meer dan 300 miljoen dollar. "Park West Gallery noemt zich de grootste kunsthandelaar van de wereld," aldus de Amerikaanse krant The New York Times. Het bedrijf werkt onder meer voor de rederijen Royal Caribbean, Celebrity, Norwegian, Carnival, Disney, Holland America, Regent en Oceania lines. Rederij Princess organiseert zijn eigen veilingen.

De meeste kopers gaan volgens de Amerikaanse krant verder op de goede faam van de rederijen die de cruises organiseren. "Maar sommigen voelen zich achteraf bekocht," aldus The New York Times. "Eén man kocht tijdens een cruise met de Seven Seas Voyager van Regent in november 2006 een werk van Picasso voor een bedrag van 24.265 dollar. Volgens de veilingmeester had het kunstwerk een waarde van minstens 35.000 dollar, maar na de koop stelde de man vast dat hetzelfde werk bij het veilinghuis Sotheby's in Londen twee jaa voordien een prijs van 6.150 dollar had gehaald."

Ook zouden er werken van Dali worden verkocht die volgens experts als vervalsingen moeten bestempeld worden. Inmiddels heeft Park West Gallery aan de betrokkene voorgesteld de verkoop te annuleren en het betaalde bedrag terug te geven. Andere klanten hebben volgens de Amerikaanse krant gerechtelijke stappen ondernomen tegen Park West Gallery. Ze zeggen dat het veilinghuis een misleidende prijsopgave heeft gedaan en zich ten onrechte heeft verrijkt.

The New York Times stipt aan dat het vragen van een overdreven hoge prijs niet illegaal is, maar is een verkeerde voorstelling van producten dat wel. Het bedrijf stelt echter meer dan één miljoen klanten te hebben en iedereen probeert tevreden te stellen. "Soms zijn er echter mensen die dingen kopen zonder goed na te denken en ons achteraf daarvoor willen aanpakken," aldus een woordvoerder van Park West. Een vertegenwoordiger van het Amerikaanse Fine Art Registry zegt dat ondeskundige klanten zich laten leiden door ronkende namen als Rembrandt, Dali of Picasso.

12:32 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: kunst, toerisme, veiling, cruise |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.