31-08-08

Roemenië bouwt grootste onshore windmolenpark

Het Tsjechische energiebedrijf CEZ gaat in Roemenië een windpark van 600 megawatt bouwen. Het project moet volgens het energiebedrijf het grootste onshore windmolenpark van Europa worden. De werken zullen volgende maand van start gaan. Het windmolenpark zou over twee jaar volledig operationeel moeten worden. De bouw zal een investering vergen van 1,1 miljard euro. Op dit ogenblik steunt Oost-Europa voor zijn eletriciteitsbevoorrading nog altijd grotendeels op steenkool en kernenergie, maar probeert zich steeds meer te wenden naar alternatieve energieën.

"Investeren in hernieuwbare energie is één van de strategische maatregelen die we nemen om in te spelen op de klimaataanpak van de Europese Unie," aldus CEZ-topman Martin Roman tegenover BBC News. Het windmolenpark wordt aangelegd ten noorden van de Roeemse havenstad Constanta en ligt ongeveer twintig kilometer van de kust. Een eerste gedeelte van het Roemeense windmolenpark zou volgend jaar al in gebruik genomen moeten worden. Het jaar daarop zou het volledig operationeel moeten zijn.

In Oost-Europa staan Polen, Tsjechië en Bulgarije het verst met windenergie. Polen heeft een windenergie-capaciteit van 276 megawatt, gevlgd door Tsjechië (116 megawatt) en Bulgarije (70 megawatt). Dat is nog echter nog altijd een fractie van de capaciteit van de Europese marktleiders Duitsland (22.000 megawatt) en Spanje (15.000 megawatt). CEZ produceerde tijdens het eerste helft van dit jaar 32,2 terawattuur elektriciteit, waarvan 53 procent afkomstig was van steenkool en 43 procent uit kernenergie. Het grootste onshore windpark van Europa is op dit ogenblik gevestigd in het Schotse Whitelee.

11:56 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: windenergie, elektriciteit, roemenier, cez |  Facebook |

Fast fashion is slecht voor het milieu

Goedkope kleding vormt een zware belasting op het leefmilieu. Dat blijkt uit het waste-rapport van de wetenschappelijke commissie van het Britse Hogerhuis. De huidige wegwerpcultuur is volgens het rapport het meest zichtbaar in de textielindustrie. Daar worden consumenten immers gestimuleerd om kledingstukken slechts enkele keren te dragen en vervolgens weg te gooien en te vervangen door nieuwe. Vaak is de kwaliteit van goedkoop textial ook slechter, waardoor de kledingstukken sneller in de prullenbak belandt.

"Fast fashion levert volgens de organisatie Schone Kleren Kampagne (SKK) een grote afvalberg op," aldus Dag.nl. "Daarnaast wordt opgemerkt dat de kledingproductie belastend is voor het milieu. Het kost uitputbare grondstoffen, synthetische vezels zijn moeilijk af te breken en te recyclen, het vervoer kost veel energie, de verf is giftig en 20 procent van alle pesticiden op de wereld wordt gebruikt voor de katoenteelt." Volgens SKK heeft de consument gemiddeld zeventig kledingstukken en worden er jaarlijks dertig bijgekocht.

Jaarlijks worden per persoon gemiddeld ruim veertien kilogram textiel weggegooid. In Groot-Brittannië loopt dat zelfs op tot vijfendertig kilogram. "Slechts een klein deel daarvan gaat naar goede doelen, want het gros komt in de vuilnisbak terecht," aldus de organisatie. "Vroeger kwamen winkels en merken met twee of vier basiscollecties per jaar, met hooguit één per seizoen. Sinds een jaar of vijf kennen echter steeds meer ketens en merken tussentijdse collecties. De consument wil steeds iets anders en heeft geen behoefte meer aan een kledingstuk dat een leven lang meegaat."

11:31 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: milieu, mode, fast fashion |  Facebook |

Oost-Europa steeds meer logistieke draaischijf

Oost-Europa is een echte draaischrijf aan het worden voor industrie en logistiek. Dat blijkt uit het tweejaarlijks onderzoeksrapport European Distribution Report 2008 van vastgoedadviseur Cushman & Wakefield. Van alle Europese logistieke locaties bevinden de meeste zich in Midden- en Oost-Europa. België blijft echter wel de lijst van de Europese logistieke regio's aanvoeren, gevolgd door Nederland, Hongarije, Tsjechië en Polen. Dat Midden- en Oost-Europa goed vertegenwoordigd zijn in de lijst heeft te maken met de EU-uitbreiding en de groei van de internationale handel in de regio.

Vooral landen als Hongarije, Tsjechië en Polen zijn erg in trek voor logistiek en distributie. De keuze voor deze landen hangt al lang niet meer samen met kostenbesparingen. Veel vaker kiezen bedrijven voor deze landen omdat er grote lokale markten te bereiken zijn. Landen als Bulgarije en Roemenië worden nog wel uit kostenoverwegingen betreden. Ondanks de toename van Midden- en Oost-Europese locaties ligt de meeste economische activiteit nog altijd in West-Europa, waar België, Nederland, Frankrijk, Duitsland en Groot-Brittannië nog altijd het hart van de Europese economie vormen.

In die gebieden liggen ook de belangrijkste zeehavens en luchthavens van Europa. De hoogste huurprijzen voor industrieel vastgoed liggen dan ook het hoogste in Londen, gevolgd door Dublin, Barcelona, Stockholm en Amsterdam. De bouw van een diepzeehaven in het Poolse Gdansk en de uitbreiding van de Roemeense haven Constante aan de Zwarte Zee, een belangrijke schakel in de handel met China, zouden in de toekomst een impact kunnen hebben op het Europese logistieke landschap. België profiteert volgens Cushman & Wakefield van de lage vastgoed- en bouwkosten en de gunstige ligging ten opzichte van de afzetmarkten.

11:16 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: logistiek, oost-europa |  Facebook |

Investeren in Afrika nagenoeg verdubbeld

Afrika staat in toenemende belangstelling van investeerders. Die raken geïnteresseerd omdat het continent een opmerkelijke economische groei beleeft. Volgens het Internationaal Monetair Fonds (IMF) ligt de economische groei van Afrika op dit ogenblik op ruim 6 procent. De groei komt daarmee voor het vijfde achtereenvolgende jaar boven de 5 procent. Dat is veel meer dan het groeiritme van de geïndustrialiseerde wereld. Alleen opkomende economieën als China en India kennen een groei die nog hoger ligt dan de Afrikaanse

"Er wordt op één jaar 39 miljard dollar geïnvesteerd in Afrika," aldus de Amerikaanse krant The Washington Post. "Dat is twee keer zoveel als enkele jaren geleden. Sommige investeerders zijn ervan overtuigd geraakt dat beleggen in Afrika meer garanties biedt dan de Amerikaanse of Europese markt." Een belangrijke pijler van de Afrikaanse ontwikkeling is de toenemende wereldwijde schaarste aan grondstoffen. Vooral opkomende economieën als China en India investeren daarom veel in de exploitatie van de natuurlijke rijkdommen van Afrika.

Dat heeft ertoe geleid dat de Afrikaanse exportgroei in 2006 voor het vierde jaar op rij boven de 20 procent uitkwam. Ook het stilaan verbeterende politieke klimaat in Afrika draagt bij aan de economische groei. Hoewel de omvang van die Afrikaanse beleggingsmarkten doorgaans gering is, blijkt de samenhang van Afrikaanse aandelenmarkten met markten elders in de wereld klein te zijn. Die loskoppeling van de mondiale evoluties is interessant voor beleggers, zeker in een periode die gekenmerkt wordt door een wereldwijde beursmalaise.

11:01 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: afrika, investeren |  Facebook |

Managers vervelen zich bij perfecte situatie

Veel beginnende leidinggevenden been moeite met het aansturen van oudere ondergeschikten. Dat zegt Rolf Mulder, auteur van het managementboek 'Baggeren door de Prut'. Veel beginnende managers maken volgens hem de fout om volledig op hun eigen visie te vertrouwen en willen scoren. Mulder stelt dat het moed vereist om juist niets te doen en niet meteen in te grijpen, maar rustig uit te kijken en te luisteren en praten met mensen. Alleen op die manier krijgt de nieuwe manager volgens Mulder inzicht in de onderlinge relaties, de werksfeer en de problemen.

Nieuwe managers zijn vaak geneigd anderen te overtuigen, maar het lukt vaak niet om daarmee betrokkenheid te creëren. Medewerkers hebben vaak de indruk dat nieuwe managers per se iets willen veranderen. Niet zelden hebben ze zelf vele dienstjaren achter de rug. "Leidinggeven aan mensen die veel ouder zijn en al veel langer in de organisatie werken, is dan ook één van de uitdagingen waar jonge managers mee kampen," voert Rolf Mulder aan. "Nieuwe managers moeten duidelijk laten merken dat ze de ervaring van anderen willen benutten."

Toch is dat niet de grootste mogelijkheid waarmee nieuwe leidinggevenden volgens De Pers mee geconfronteerd worden. "Uit allerlei onderzoeken blijkt dat maximaal 30 procent van de werknemers betrokken en gemotiveerd is en dat 10 procent zelfs volledig afgehaakt heeft," aldus Rolf Mulder tegenover. "Het is bijzonder moeilijk om die mensen echt enthousiast te maken. Dat is voor de meeste beginnende managers echt een probleem." Ondanks de dilemma's heeft bijna driekwart van de managers meer plezier in zijn werk sinds hij leiding geeft.

Mulder stelt dat de meeste managers zich trouwens zouden doorvervelen wanneer alles perfect loopt. "Ze zijn gek op brandjes blussen en hard werken," voert hij aan.

10:20 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: human resources, management, rolf mulder |  Facebook |

Muziek is kernelement menselijke identiteit

Muziek in winkels kan een grote invloed hebben op het aankoopgedrag van consumenten. Maar dan moet die muziek wel goed aansluiten op de lifestyles die een bepaald product omringen. Dat zegt Daniel Levitin, voormalig muziekproducer en neurowetenschapper bij het Laboratory for Music Perception, Cognition and Expertise aan de McGill University in Montreal. Volgens Levitin bezit muziek het vermogen om bepaalde emoties op te roepen en chemische processen in de hersenen te stimuleren die affiniteit veroorzaken.

Daniel Levitin, auteur van de bestseller "Your Brain on Music' en het zopas uitgebrachte 'The World in Six Songs', stelt dat met muziek een affiniteit kan gecreëerd worden met mensen, maar ook met producten of merken. "Het gebied in de hersenen waar muziek verwerkt wordt, regelt namelijk ook de fysieke en psychische responsen op externe stimuli," voert hij aan. Levitin, die ooit als producer werkte met muzikanten zoals Sting en David Byrne, stelt dat de muziek ervoor gezorgd heeft dat de mens zich heeft kunnen onderscheiden van de dieren.

Muziek is volgens Levitin de soundtrack van de civilisatie en een kernelement van de menselijke identiteit. De zes nummers die de auteur in zijn boek 'The World in Six Songs' behandelt, zijn 'I Walk the Line', van Johnny Cash, 'Talk Dirty to Me' van Poison, 'At Seventeen' van Janis Ian, 'Take Your Clothes of When You Dance' van de Mothers of Invention, 'Bat Out of Hell' van Meat Loaf en 'Tie a Yellow Ribbon Round the Ole Oak Tree' van Tony Orlando en Dawn. Deze zes nummers staan volgens hem voor vriendschap, blijheid, troost, kennis, religie en liefde.

09:27 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: muziek, daniel levitin, six songs |  Facebook |

Britse pubindustrie in diepe crisis

De Britse pubindustrie beleeft zijn ergste crisis sinds de jaren zeventig. Dat zegt de British Beer and Pub Association (BBPA). Steeds meer Britse pubs moeten immers hun deuren sluiten omdat klanten vaker hun bier in de supermarkt kopen. Ook het algehele rookverbod in horecagelegenheden kost de Britse cafés veel klanten. Ook de hogere bieraccijnzen en de economische neergang dragen bij aan de sluiting van veel pubs. Sinds het begin van dit decennium hebben in Groot-Brittannië al 3.600 pubs hun deuren moeten sluiten.

Vorig jaar zijn er bijna zeven keer zo veel cafés gesloten als het jaar voordien. Dat is volgens de sector het gevolg van het algehele rookverbod in horecagelegenheden. Ook wordt met een beschuldigende vinger gewezen naar de supermarkten. "Veel winkels verlagen immers de bierprijzen drastisch om extra klanten te trekken," aldus The Sunday Times. In het tweede kwartaal van dit jaar daalde de verkoop van bier in pubs en restaurants met 8,3 procent, terwijl de alcoholverkoop in de detailhandel steeg met 5,3 procent. Geraamd wordt dat de supermarkten volgend jaar een grotere bieromzet zullen halen dan de pubs.

De sector wil er bij de Britse regering op aandringen om de prijscontroles in supermarkten op te voeren om te voorkomen dat alcohol wordt gebruikt als een middel om klanten te lokken. De Britse regering heeft inmiddels een onderzoek ingesteld naar de relatie tussen de extreem lage prijzen voor alcohol en onverantwoord drankgebruik. Een woordvoerder van brouwer Scottish & Newcastle vindt de prijscontrole op de supermarkten geen goed idee, maar stelt dat de pubs zich aantrekkelijker moeten voorstellen aan het publiek.

08:58 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: horeca, groot-brittannie |  Facebook |

1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende