30-09-08

Iedereen schuld aan duur Wembley-proces

wembley-stadiumVoor de juridische betwisting over de verantwoordelijkheid over de vertragingen bij de bouw van het Wembley-voetbalstadion zijn er voor ongeveer één miljoen Britse ponden documenten gekopieerd. Dat heeft een rechter van het Britse Technology and Construction Court gezegd. Volgens de rechter hebben zowel het Australische bouwbedrijf Multiplex Construction en zijn Britse onderaannemer Cleveland Bridge een roekeloos geding gevoerd. Multiplex Construction kreeg eerder het gelijk aan zijn kant, maar wordt nu geconfronteerd met een gerechtelijke rekening van tien miljoen Britse pond.

Cleveland Bridge stapte in augustus 2004 uit het Wembley-project, na zware onenigheid met hoofdaannemer Multiplex Construction. Cleveland Bridge werd daarvoor door de rechter veroordeeld wegens contractbreuk. Daarbij werd het Britse bedrijf veroordeeld tot de betaling van zes miljoen Britse pond. Multiplex Construction eiste echter nog verdere schadevergoedingen en zette de juridische procedures verder. Dat deed de gerechtelijke kosten oplopen tot ongeveer 22 miljoen Britse pond. De rechter voert nu aan dat door beide partijen grote sommen geld en managementtijd doellos werden verspild.

Twee jaar geleden werden de partijen aangemaand om een minnelijke schikking te treffen, maar de juridische strijd bleef verder gaan, met twee beroepsprocedures, talloze amendementen in de pleidooien en een langdurige schatting van de schade. De rechter van het Britse Technology and Construction Court verklaarde nu dat alle overwegingen voor een redelijke schikking blijkbaar overboord werden gegooid. Dat heeft er volgens de rechter toe geleid dat geen van beide partijen financieel voordeel uit het dispuut heeft gehaald.

17:51 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: voetbal, engeland, wembley |  Facebook |

Tiener verstuurt 1.742 tekstberichten per maand

the_sociology_oGebruikers van mobiele telefonie ontvangen in de Verenigde Staten meer tekstberichten dan telefoonoproepen. Dat blijkt uit een onderzoek van Nielsen Mobile. Tijdens het tweede kwartaal van dit jaar ontving of verzond een gebruiker van mobiele telefonie 357 tekstberichten en 205 telefoonoproepen. Het aantal telefoongesprekken is volgens de onderzoekers ongeveer constant gebleven, maar vooral het aantal tekstberichten is in de Verenigde Staten met 450 procent gestegen tegenover het jaar voordien.

Het is het derde kwartaal op rij dat het aantal verstuurde tekstberichten hoger lag dan het aantal gevoerde telefoongesprekken. In het vierde kwartaal van vorig jaar was het de eerste keer dat er meer tekstberichten werden verstuurd (218) dan telefoongesprekken werden gevoerd (213). Tijdens het eerste kwartaal van dit jaar steeg het aantal tekstberichten naar 288 eenheden, terwijl het aantal telefoongesprekken afnam tot 207 eenheden. In het eerste kwartaal van 2006 werden gemiddeld 65 tekstberichten verstuurd, tegenover 198 telefoongesprekken.

Tieners versturen duidelijk meer tekstberichten dan de andere leeftijdscategorieën. Amerikaanse jongeren tussen dertien en zeventien jaar versturen of ontvangen gemiddeld 1.742 tekstberichten per maand. Tijdens diezelfde periode voeren ze ook 231 mobiele telefoongesprekken. Jongvolwassenen tussen achttien en vierentwintig jaar volgen op een tweede plaats, met gemiddeld 790 tekstberichten. Daarna komen kinderen tot twaalf jaar, met gemiddeld 428 tekstberichten per maand. Bij 65-plussers worden nog gemiddeld 14 tekstberichten per maand verstuurd.

17:27 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: mobiele telefonie, text, tekstbericht |  Facebook |

Rijken lezen en internetten meer

800px-warren_buffett_ku_visitRijke gezinshoofden lezen meer en maken ook meer gebruik van het internet dan de gemiddelde bevolking. Dat blijkt uit een Amerikaanse onderzoek van het bureau Ipsos Mendelsohn. De consumptie van die media neemt volgens de onderzoekers ook toe naarmate de rijkdom stijgt. Op het vlak van literatuur wordt er vooral gegrepen naar Barron’s, The Wall Street Journal, National Geographic, Cooking Light, Time en Sports Illustrated. De rijke gezinnen vormen 20 procent van de totale bevolking van de Verenigde Staten.

Rijke Amerikanen - met een gezinsinkomen van meer dan 100.000 dollar per jaar - lezen gemiddeld 17,9 artikels per week. In de categorie met een inkomen van meer dan 250.000 dollar stijgt dat echter tot 25,5 artikels. Die tendens ziet men volgens Ipsos Mendelsohn ook bij het internetgebruik. Daar ligt het gemiddelde van de rijken op 23,4 uur per week, maar bij de superrijken stijgt dat tot 27,4 uur per week. Ook gaat 40 procent van de Amerikaanse rijken mobiel online. Bij de superrijken stijgt dat tot 57 procent. Dit laatste is volgens Ipsos Mendelsohn ook van belang voor de verkopers van luxeproducten.

Ongeveer 10 procent van de rijke Amerikanen doet aankopen met zijn mobiele telefoon. Dat gebeurt in de eerste plaats om meeneem-maaltijden te bestellen, gevolgd door het boeken van hotels, het kopen van vliegtuigtickets, toegangsbewijzen voor evenementen en het kopen van muziek of video's. In tegenstelling tot lectuur en internet, blijkt het gebruik van radio en televisie te dalen naarmate de rijkdom stijgt. Bij televisie ligt het gemiddelde op 19,5 procent, maar dat daalt bij de superrijken tot 17,8 uur. Bij radio gaat het respectievelijk om 11,3 uur en 10,9 uur.

17:00 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: internet, media, lectuur, rijkdom, ipsos mendelsohn |  Facebook |

Angstige werknemer kan uitgroeien tot uitstekende kracht

afraid_rgbIndien ze goed begeleid worden, kunnen angstige medewerkers zich ontwikkelen tot uitstekende arbeidskrachten. Dat zegt de Franse vormingscoach Isabelle Oggero. Hoewel dit type van werknemer volgens haar voor managers in het begin bijzonder vervelend kunnen zijn om op korte termijn resultaten te halen, kunnen ze op langere termijn van grote waarde worden voor het bedrijf. Oggero wijst er immers op dat dit type werknemer meestal van goede wil is en zich ook nauw betrokken voelt bij het bedrijf.

"De angstige werknemer is volgens Isabelle Oggero meestal weinig zeker van zichzelf," aldus het magazine Journal du Net. "Hij heeft grote schrik om iets verkeerd te doen en probeert vooraf dus al de zekerheid te hebben dat hij juist handelt of een perfect werk aflevert. Een angstige werknemer vergt heel wat tijd en energie, want hij heeft de constante behoefte om gerustgesteld te worden. Zijn angst kan hem ook verlammen en een hele ploeg aantasten. Meestal hebben deze angsten echter een dieper liggende oorzaak, waardoor het ook nuttige kan zijn om zich meer in hem te verdiepen."

Dit type werknemer moet volgens Isabelle Oggero de nodige tijd krijgen om zijn waarde te bewijzen. "Men doet er goed aan om hem veel feedback te geven over zijn werk en vele individuele gesprekken te voeren, zodat hij zich zekerder kan voelen," voert ze aan. "Ook moet hij bijgestaan worden om zijn projecten te realiseren. Dat alles is misschien een werk van lange adem, maar wanneer het vruchten afwerpt, kan dit de medewerker helpen zelfverzekerder te worden. Dat kan hem inspireren om op een autonomere manier grote verwezenlijkingen te realiseren."

16:34 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: human recources, isabelle oggero |  Facebook |

GSM Association lanceert mobiel breedbandlabel

mobilebbDe GSM Association (GSMA), de wereldwijde organisatie van mobiele telecomoperatoren, lanceert het certificaat Mobile Broadband. Dat heeft Michael O'Hara, de nieuwe chief marketing officer van de organisatie, bekend gemaakt. Het label zal worden aangebracht op laptops die uitgerust zijn met een mobiel breedbandtechnologie. Daarbij wordt gesteld dat mobiel breedband een belangrijk alternatief kan worden voor de wifi- en adsl-markt. Tegen kerstmis al zouden de eerste laptops met het certificaat in 91 landen op de markt worden gebracht.

Michael O'Hara merkt op dat zestien producenten en mobiele operatoren aan het project meewerken. Het gaat om 3 Group, Asus, Dell, ECS, Ericsson, Gemalto, Lenovo, Microsoft, Orange, Qualcomm, Telefonica Europe, Telecom Italia, TeliaSonera, T-Mobile, Toshiba en Vodafone. De lancering gaat gepaard met een grote mediacampagne, waarin volgend jaar meer dan één miljard dollar zal geïnvesteerd worden. Dat is volgens O'Hara een bewijs dat het de deelnemers ernst is met de mobiele technologie.

"De integratie van mobiel breedband in laptops is volgens het magazine Telecoms.com een eerste stap in de strategie om de technologie in een brede waaier van toestellen - van camera's en mp3-spelers tot koelkasten, auto's en settop boxen - te installeren. Voor laptops met ingebouwd mobiel breedband is er volgens de organisatie een potentiële markt van 50 miljard dollar. Daarbij wordt gedacht aan een wereldwijde verspreiding van 70 miljoen exemplaren. Vermoedelijk zal de technologie tegen een vast abonnementsgeld kunnen gebruikt worden.

16:09 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: gsm association, mobiel breedband |  Facebook |

29-09-08

Radio slachtoffer van verkeerde reclameperceptie

radio2De sector van de radioreclame beleeft moeilijke tijden, maar dat is vooral het gevolg van een perceptie in plaats van gebaseerd te zijn op realiteit. Dat heeft John Hogan, chief executive van Clear Channel, gezegd tijdens het congres Advertising Week in New York. Volgens Hogan beseffen adverteerders niet hoe aantrekkelijk radiocontent kan zijn en welke marketingmogelijkheden het medium biedt. Men gaat er volgens de topman van Clear Channel verkeerdelijk vanuit dat radio een verouderd medium is en de consument niet meer aanspreekt.

Ook zijn collega Jeff Smulyan, chief executive Emmis Communications, voerde er aan toe dat radio met een perceptieprobleem, maar niet met een consumptieprobleem worstelt. "Radio biedt content die op een persoonlijke, emotionele en directe manier voor een band zorgt met de consument," benadrukte Smulyan. "Bovendien beseffen adverteerders niet dat radio zijn publiek gemakkelijker vasthoudt dan andere media. Reclamemakers mogen dan misschien vinden dat radio een dinosauriër is, maar de consument heeft daar een heel andere mening over."

"Topfiguren uit de radiowereld hebben in het verleden al gewag gemaakt van een perceptie-misverstand," stipt het magazine Marketing Daily aan. "In kleinere sectoren blijven adverteerders volgens Smulyan de radio efficiënt inzetten om de consument in beweging te krijgen, maar hebben de reclamemakers in de grote markten het medium de rug toegedraaid." Farid Suleman, topman van Citadel, voegde er aan toe dat radio veel meer kan dan aanzetten tot aankopen, maar dat het ook een bijzonder sterk medium is voor de opbouw van merken.

Volgens Peter Smyth, chief executive van Greater Media, wordt de radioreclame wel geconfronteerd met een gebrek aan creatief talent, dat weinig interesse heeft om voor het medium te werken. "Dat leidt tot ontevreden klanten en lagere bestedingen," benadrukte hij. "De radio moet er dan ook in slagen om opnieuw jonge creatievelingen aan te trekken die enthousiast zijn over het medium." De radio-toplui merkten wel op dat de sector verder moet durven kijken en zich bijvoorbeeld ook richten op online en mobiele streaming.

17:51 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: radio, reclame |  Facebook |

Nieuwsoverzicht

De leidinggevende Russische mobiele operator Mobile TeleSystems (MTS) heeft zijn 3G-netwerk uitgebreid naar Siberië en het Russische Verre Oosten. Er werden nieuwe centrales opgezet in Novosibirsk, Norilsk en Vladivostok. MTS lanceerde in mei van dit jaar zijn 3G-diensten in Rusland. In totaal krijgen dit jaar nog veertien Russische steden een 3G-netwerk. Volgend jaar volgen nog eens ongeveer veertig steden. Het bedrijf zegt de volgende drie jaar ongeveer 1,6 miljard dollar te zullen investeren in de verdere uitbouw van het 3G-netwerk in Rusland en het Gemenebest van Onafhankelijke Staten (GOS). MTS heeft ook 3G-licenties in Oezbekistan en Armenië, waar de netwerken volgend jaar in dienst genomen zullen kunnen worden.

De voorbije tien jaar werd er in Groot-Brittannië ruim 750 miljoen euro geïnvesteerd in kunstsponsorschappen. Dat blijkt uit het consultancybureau Arts & Business. Dat is volgens het bureau een grote groei. Verwacht wordt echter wel dat de economische groeivertraging zich ook daar zal laten voelen. Kunstinstellingen zullen zich volgens Arts & Business dan ook moeten bekwamen in het marketen van zichzelf en het trekken van de aandacht van sponsors en investeerders. Voor het lopende jaar blijven de Britse sponsorschap commitments redelijk stabiel. Ongeveer 63 procent van de bedrijven blijft kunst sponsoren, terwijl 19 procent aangeeft meer te willen investeren. Op de middellange termijn zegt 42 procent van de bedrijven echter te gaan snijden in het budget.

Het Nederlandse verf- en chemieconcern AkzoNobel gaat meer op de kosten besparen en gaat daarbij gevoelig snoeien in zijn personeelsbestand. De wereldeconomie is volgens Hans Wijers, topman van AkzoNobel, nu duidelijk een fase van minder groei ingegaan. Wijers voegde daaraan toe dat in de huidige uitdagende markten alleen de meest efficiënte ondernemingen slagen. Het bedrijf wil de synergievoordelen uit de fusie met het Britse ICI sneller realiseren. Samen met aanvullende kostenbesparingen van 100 miljoen euro moet dit de volgende drie jaar leiden tot het verdwijnen van 3.500 banen. Door de onzekerheid op de financiële markten heeft het bedrijf ook beslist om zijn aandeleninkoopprogramma op te schorten.

In Denemarken zijn verscheidene slachtoffers van de kredietcrisis van eigenaar gewisseld. De Bonusbanken en de Ringkjobing Bank zijn opgekocht door de grotere Vestjysk Bank. Roskilde Bank, die in augustus werd overgenomen door de Deense nationale bank, wordt opgesplitst en komt in handen van drie branchegenoten. Bonusbanken en Ringkjobing moesten de afgelopen maanden grote afschrijvingen doen op riskante investeringen. Ook een sterke afzwakking van de Deense huizenmarkt heeft de situatie voor banken moeilijker gemaakt. In Denemarken zijn meer dan 130 kleine, veelal regionale banken actief. Analisten verwachten een stevige consolidatieslag door de kredietcrisis. Ook bekend dat Roskilde Bank is overgenomen door Nordea, Spar Nord Bank en Arbejdernes Landsbank.

De Italiaanse autofabrikant Fiat is een samenwerkingsverband aangegaan met het Servische merk Zastava. Daarmee is een investering gemoeid van 700 miljoen euro. Het samenwerkingsverband tussen Fiat en Zastava werd officieel ondertekend, in aanwezigheid van de Servische president Boris Tadic en Fiat-topman Sergio Marchionne. Fiat krijgt een belang van 67 procent in de Zastava-fabriek en de Servische regering 33 procent. De autofabriek van Zastava staat in de de stad Kragujevac, 120 kilometer ten zuiden van Belgrado. De fabriek gaat binnen twee jaar naar verwachting 200.000 auto's per jaar produceren. Fiat en Servië tekenden in april al een intentieverklaring over het project. Servië draagt meer dan 200 miljoen euro bij aan de totale investering.

De Duitse bank Hypo Real Estate heeft van de Duitse overheid en branchegenoten kredieten toegezegd gekregen van in totaal 35 miljard euro. De kredieten komen in twee delen. Het eerste deel van 14 miljard euro wordt voor 60 procent gedekt door de overheid. De overige 21 miljard euro komen volledig voor rekening van de staat. De Duitse regering zegt niet van plan te zijn de bank te nationaliseren. Er is onduidelijkheid over het uiteindelijke doel van de reddingsoperatie. Volgens Hypo Real Estate kan de bank met de lening vooruit en is het nu in staat om de problemen bij slechte onderdelen het hoofd te bieden. Maar volgens de overheidswoordvoerder kan de bank daarmee op een nette manier geliquideerd worden, zonder dat de bezittingen van de bank worden aangetast.

De twee laatste vakbonden die nog moesten instemmen met het reddingsplan voor vliegmaatschappij Alitalia, zijn uiteindelijk overstag gegaan. De vakbonden die het grond- en cabinepersoneel van Alitalia vertegenwoordigen, hebben nu gezegd het plan te steunen van een groep investeerders die de noodlijdende Italiaanse luchtvaartmaatschappij wil overnemen. Daarmee heeft het Italiaanse investeerdersconsortium CAI nu de steun van alle negen vakbonden voor hun reddingsoperatie van het vrijwel failliete luchtvaartbedrijf. Eerder stemden al de belangrijkste bonden in. Alitalia lijdt dagelijks miljoenen euro's verlies en gaat gebukt onder een schuld van meer dan één miljard euro. Het concern staat daardoor op de rand van de afgrond.

De Amerikaanse bank Citigroup neemt met hulp van de overheid voor 2,1 miljard dollar de bankactiviteiten van branchegenoot Wachovia over. Dat maakten Citigroup en de Amerikaanse overheidsinstantie Federal Deposit Insurance Corp (FDIC) bekend. Volgens de FDIC is Wachovia, de zesde grootste bank van de Verenigde Staten gemeten naar bezittingen, niet omgevallen. De overname gebeurt in samenwerking met de FDIC, dat banktegoeden van spaarders verzekert. Citigroup deelt de mogelijke verliezen op Wachovia's portefeuille van 312 miljard dollar aan riskante leningen met de FDIC. Wachovia blijft wel in bezit van zijn vermogensbeheerdivisie Evergreen en de effectenmakelaar AG Edwards. De transactie wordt waarschijnlijk voor het einde van dit jaar afgerond.

De overheid van IJsland neemt voor 600 miljoen euro 75 procent van de aandelen over van Glitnir, de derde grootste bank van het eiland. De liquiditeitspositie van de bank was de voorbije dagen gevoelig verslechterd door de turbulentie op de financiële markten en de opdrogende kredietverlening. Volgens de centrale bank van IJsland gaat het evenwel om een gezonde en solvabele instelling. De overheid rekent erop dat de overname slechts tijdelijk zal zijn. De IJslandse banksector had het de afgelopen maanden al moeilijk. Veel banken zochten expansie buiten de thuismarkt en staken zich daarvoor in de schulden. Een scherpe daling van de IJslandse kroon en de uitdijende kredietcrisis hebben de druk nog doen toenemen. De beurskoers van Glitnir was dit jaar al met 28 procent gezakt.

Het energiebedrijf GDF Suez gaat in Panama een waterkrachtcentrale van 115 megawatt bouwen op de rivier Chiriqui. De Franse nutsgroep kreeg het contract toegewezen na een veiling. De waterkrachtcentrale zal uit drie eenheden bestaan en gebouwd worden door een dochter van GDF Suez. De centrale zal gedurende tien jaar, van 2013 tot 2022, stroom leveren. De bouw van deze centrale betekent een diversificatie van de huidige lokale energieportefeuille van GDF Suez en moet de energieprijzen in Panama stabieler maken. GDF Suez verwierf in maart vorig jaar een belang van 51 procent in de grootste thermische centrale van Panama, Bahia Las Minas. Eind vorig jaar begon de groep met de bouw van een installatie in Cativa, goed voor 87 megawatt.

Meer Nieuws

17:27 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende