31-10-08

Ook jonge autobestuurder kiest voor veiligheid

In tegenstelling tot wat in de marketing-wereld algemeen wordt verondersteld, hechten jonge bestuurders bij de aankoop van een wagen niet zozeer belang aan stijl, maar in eerste instantie wel aan veiligheid en duurzaamheid. Daarin verschillen ze niet van andere autokopers. Dat blijkt uit een rapport van het Amerikaanse adviesbureau Strategic Vision. Jongeren zijn volgens de onderzoekers weliswaar meer geïnteresseerd in design en prestaties dan andere generaties, maar als het erop aankomt heeft iedere bestuurder dezelfde prioriteiten.

"De onderzoekers wijzen erop dat jongeren in de meeste gevallen voor de eerste keer een auto kopen," aldus het magazine Marketing Daily. "Daardoor hechten ze bijzonder veel belang aan vertrouwen. Ook zijn ze bijzonder gevoelig voor veiligheid, aangezien ze als bestuurder minder zelfvertrouwen hebben dan oudere auto-eigenaars. Uit het onderzoek blijkt dat 97 procent van de jongeren zegt een auto te willen die veilig is en te vertrouwen is. Oudere bestuurders weten uit ervaringen welke merken ze kunnen vertrouwen, maar jongeren zoeken de veiligheid in het product zelf."

Uit de studie van Strategic Vision blijkt verder dat 40 procent van de ondervraagde jongeren zegt zeker voor Toyota te kiezen, terwijl 36 procent een voorkeur heeft voor Honda. Die twee Japanse merken scoren op de totale Amerikaanse markt ook het hoogste in het veiligheidsimago. Daarna volgen Nissan, Chevrolet, Ford, Dodge, Jeep, Mazda en Volkswagen. "Jongeren kiezen in de eerste plaats voor veiligheid en pas wanneer ze daarover tevreden zijn, gaat hun aandacht naar het rijplezier en de merknaam," wordt er opgemerkt.

16:14 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: veiligheid, automotive, duurzaamheid |  Facebook |

Elektrische wagen kan piekmomenten opvangen

Elektrisch aangedreven auto's zouden kunnen gebruikt worden om piekmomenten in het elektriciteitsnet op te vangen. Dat zeggen onderzoekers van de Amerikaanse University of Michigan. Een dergelijke combinatie zou volgens hen zowel voordelig zijn voor de eigenaar van de elektrische auto als voor de energiebedrijven. De eigenaar van de auto zou immers vergoed worden voor de levering van de elektriciteit, terwijl de energiebedrijven geld zouden kunnen besparen omdat ze minder zouden moeten investeren in reserve-generatoren.

"Het concept vehicle-to-grid (V2G) is gebaseerd op het feit dan een auto gedurende 90 procent van de tijd niet wordt gebruikt," aldus het magazine LiveScience. De onderzoekers hebben van de Amerikaanse National Science Foundation een subsidie van 2 miljoen gekregen om een haalbaarheidsstudie te maken voor V2G-toepassingen. Onderzoeksleider Jeff Stein zegt aan te willen tonen dat elektrisch transport geen eenrichtingsverkeer is en dat energiebedrijven een voordeel kunnen halen uit het feit dat er miljoen batterijen met opgeslagen elektriciteit beschikbaar zijn.

"De elektriciteitsconsumptie is lokaal gesitueerd en het is dan ook zinvol om elektriciteit ook lokaal op het net te zetten," benadrukt Tom Gage, chief executive van AC Propulsion, een bedrijf uit Californië dat elektrische wagens produceert. De onderzoekers stellen wel dat de elektrische auto's niet ingeschakeld worden voor de normale elektriciteitsproductie, maar alleen om piekmomenten op te vangen. Bestuurders moeten volgens hen ook niet vrezen voor een platte batterij, aangezien het maximaal verlies beperkt blijft tot 20 procent.

De onderzoekers stellen dat een eigenaar van een elektrische auto tot 300 dollar per maand zou kunnen verdienen door zijn wagen ter beschikking te stellen voor elektriciteitsvoorziening. Er moet wel nog verder onderzoek gebeuren om een praktisch model uit te werken. Bovendien zal het volgens hen nog vijf tot tien jaar duren vooraleer er voldoende elektrische wagens rondrijden om het systeem met succes te kunnen implementeren.

15:49 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: energie, elektriciteit, automotive |  Facebook |

Rusland, Iran en Qatar richten gaskartel op

Rusland, Iran en Qatar willen een gaskartel oprichten, naar het voorbeeld van de Organisation of Petroleum Exporting Countries (OPEC). De Russische gasproducent Gazprom zal daarbij samen met zijn tegenhangers uit Iran en Qatar driemaandelijks overleg plegen over prijzen en voorraden. Rusland, Iran en Qatar hebben wereldwijd de drie gasvoorraden van de wereld. De drie landen samen vertegenwoordigen samen 55 procent van alle gekende gasreserves ter wereld. De Verenigde Staten en Europa zijn tegen de vorming van een gaskartel.

"Ook landen zoals Algerije, Indonesië, Libië en Venezuela zouden tot het gaskartel kunnen toetreden," aldus de Amerikaanse krant The Christian Science Monitor. "Rusland, dat de Verenigde Staten verantwoordelijk houdt voor de huidige financiële crisis en de daling van de prijzen van olie en andere grondstoffen, kan uit een gaskartel politiek voordeel halen. Het land wil duidelijk de economische dominantie van de Verenigde Staten doorbreken, maar de Russische olieproductie is inmiddels gedaald tot minder dan tien miljoen vaten per dag. Dat doet twijfels rijzen over de mogelijkheid dat Rusland een economische supermacht zou kunnen worden."

De Amerikaanse krant wijst erop dat Rusland ook toenadering zoekt tot de OPEC, terwijl in het verleden een afstand werd bewaard tegenover het oliekartel. "Economie kan niet gescheiden worden van politiek," benadrukt Artyem Konchin, energie-analist bij de Russische investeringsbank Unicredit-Aton. "Energie speelt een duidelijke rol in de nationale veiligheid. Rusland zal wellicht nooit toetreden tot de OPEC, maar deze toenadering is zeker niet toevallig." Toch wordt getwijfeld aan het succes van het gaskartel, aangezien de leveringen vastgelegd zijn in contracten op lange termijn en een dure pijplijn-infrastructuur.

15:24 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: energie, iran, rusland, kartel, gas, qatar, opec |  Facebook |

Groeimarkten kopen meer cosmetica

Consumenten in de groeimarkten krijgen steeds meer interesse in producten voor lichaamsverzorging. Dat blijkt uit de kwartaalcijfers van het Amerikaanse cosmeticabedrijf Avon Products. Die realiseerde tijdens het derde kwartaal van dit jaar een winst van 222,6 miljoen dollar. Dat is een stijging met 60 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. Die groei was vooral te danken aan grote stijgingen in Latijns-Amerika (25 procent), China (25 procent) en Oost-Europa (17 procent). In de Verenigde Staten bleef de groei beperkt tot 3 procent.

Avon Products, verkoper van cosmetica, juwelen en kledij, realiseerde tijdens het derde kwartaal van dit jaar een omzet van 2,35 miljard dollar. Dat is een stijging met 13 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. De groei werd gedeeltelijk gedragen door prijsstijgingen. Bovendien werd in de verkoop van cosmetica een stijging met 15 procent opgetekend. Het bedrijf dreef zijn reclamebestedingen tijdens het derde kwartaal met 11 procent op tot 106 miljoen dollar, onder meer voor de lancering van nieuwe producten, zoals de huidverzorgingslijn Anew Rejuvenate.

"Charles W. Cramb, chief financial officer bij Avon, waarschuwde er echter voor dat de stijgende dollarkoers een negatieve impact zouden kunnen op de internationale resultaten van het vierde kwartaal, waar wellicht ook nog eens de impact zal gevoeld worden van het dalende consumentenvertrouwen in Noord-Amerika," aldus het persbureau Associated Press. Het aandeel van Avon heeft dit jaar al 32 procent van zijn waarde verloren. Dat is het laagste niveau in zeven jaar. Avon is actief in meer dan honderd landen.

14:59 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: cosmetica, avon |  Facebook |

Zwarte periode voor toeleveranciers autoconstructeurs

De grote toeleveranciers van de Amerikaanse auto-industrie en de grote dealergroepen hebben door de crisis in de sector zware kwartaalverliezen geleden. De dalende autoverkoop heeft bij de toeleveranciers ook tot belangrijke afdankingen geleid. Er zijn ook geen tekenen dat de situatie snel zal verbeteren. De Amerikaanse autoverkoop is tijdens het derde kwartaal van dit jaar op het laagste niveau in vijftien jaar gedaald. Door het dalende consumentenvertrouwen wordt gevreesd dat de situatie tijdens het resterende kwartaal nog zal verslechteren.

"Airbag-producent TRW Automotive Holdings leed tijdens het derde kwartaal van dit jaar een verlies van 54 miljoen dollar," aldus het persbureau Reuters. "Het bedrijf maakte bekend duizend banen te zullen schrappen en waarschuwde dat het binnen een periode van zes maand nog tot bijkomende besparingsmaatregelen zou kunnen komen door de grote daling van de wereldwijde productie bij de autoconstructeurs. Elektronica-producent Lear verloor 98,2 miljoen dollar en kondigde een kostenbesparing aan van 150 miljoen dollar."

Ook de dealergroep Penske Auto zag zijn winst tijdens het derde kwartaal van dit jaar terugvallen met 44 procent. Het wereldwijde personeelsbestand werd met 4,3 procent afgeslankt. Ook hier was een waarschuwing te horen dat het nog tot extra besparingsmaatregelen zou kunnen komen. Bij consurrent Asbury Automotive daalde de winst met 68 procent. Het bedrijf besliste om geen dividend uit te keren, zijn investeringen terug te draaien en ook zijn reclamebudget te verlagen. Het bedrijf hoopt daarmee 25 miljoen per jaar te kunnen besparen."

14:41 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: automotive |  Facebook |

Cruiseschip voor opvang slachtoffers orkaan Ike

Er zijn plannen om een cruiseschip te gebruiken als tijdelijke verblijfplaats van slachtoffers van de orkanen Gustav en Ike. In het zuid-oosten van Texas zoeken ongeveer drieduizend mensen een onderkomen nadat ze door de orkanen dakloos zijn geworden. Volgens Michael Gerber, executive director van het Department of Housing and Community Affairs van de staat Texas, zou een gedeelte daarvan opgevangen kunnen worden aan boord van het cruiseschip Regal Empress. Daarvoor moet nog echter wel de toestemming gekregen worden van de federale overheid.

"We zouden het schip echter kunnen inzetten voor de slachtoffers van de orkanen," aldus Michael Gerber. "De capaciteit van de trailerparken is onvoldoende om alle slachtoffers onderdak te kunnen bieden." Een verblijf aan boord van de Regal Empress zou 48 dollar per persoon kosten, plus 7 dollar per maaltijd. Dat is minder dan het Federal Emergency Management Agency (FEMA) aan hotels betaalt om daklozen onder te brengen. Gerber geeft toe dat een cruiseschip geen ideale omgeving is voor families met kinderen, maar zegt dat het misschien wel het enige alternatief is."

Er moet eerst echter nog goedkeuring gekregen worden van het Federal Emergency Management Agency. Dat heeft echter geen al te beste ervaringen met het inzetten van cruiseschepen. Na de orkaan Katrina in 2005 had FEMA een contract getekend met de rederij Carnival Cruises Lines voor het gebruik van drie schepen gedurende een periode van zes maanden voor de opvang van slachtoffers. De rederij kreeg daarvoor een bedrag van 236 miljoen dollar. Dat leverde FEMA zware kritiek op. Gemiddeld bedroegen de totale inkomsten van Carnival immers 150 dollar per half jaar.

"De Regal Empress is het oudste cruiseschip van de Amerikaanse vloot;" aldus het persbureau Associated Press. "Het schip werd gebouwd in 1953 en kan 1.200 passagiers aan boord nemen. Het schip, eigendom van rederij Regal Cruise Line, wordt in 2010 uit de vaart genomen. De Regal Empress werd sinds eind vorige maand in de haven van Galveston gebruikt om 300 personeelsleden van het bedrijf Belfor, dat ingehuurd werd om de eerste stormschade in de haven te herstellen, te herbergen. Die werknemers zijn inmiddels weer vertrokken."

14:18 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: cruise, orkaan, ike, regal empress |  Facebook |

Barry Callebaut start duurzaam Afrikaans cacaoproject

De Belgisch-Zwitserse chocoladefabrikant Barry Callebaut start met een duurzaam cacaoproject in Tanzanië. Daarnaast wordt ook 30 miljoen dollar geïnvesteerd in de capaciteitsverhoging van zijn fabriek in Ivoorkust, waardoor ook extra banen worden gecreëerd. Barry Callebaut benadrukt dat deze twee projecten kaderen in een streven naar maatschappelijk verantwoord ondernemen, door producten rechtstreeks van de boeren af te nemen en ze ook lokaal te verwerken, in plaats van de cacao aan te kopen op beurzen.

"In Tanzanië worden 250.000 bomen geplant," aldus het magazine Confectionery News. "Dat gebeurt in samenwerking met de duurzame cacao-exporteur Biolands. De bomen worden aangeplant in honderd kwekerijen in dorpen in de regio Mbeya, in het zuid-westen van Tanzanië. Op dit manier willen Barry Callebaut en Biolands de bestaande cacao-plantages verjongen. Daarnaast zullen nog eens 10.000 bomen worden aangeplant om de biodiversiteit en de oogst te verhogen. In Ivoorkust heeft Barry Callebaut 30 miljoen dollar geïnvesteerd in de uitbreiding van de capaciteit van zijn fabriek in San Pedro tot 105.000 ton per jaar, net zoals honderden banen voor seizoensarbeid.

"Onze inspanningen op het vlak van sociale verantwoordelijkheid beginnen aan de start van de keten, namelijk bij de cacaotelers," aldus Patrick De Maeseneire, chief executive van Barry Callebaut. "Die sociale verantwoordelijkheid willen we doorheen de hele productieketen vasthouden." Noch Biolands, noch Barry Callebaut hebben cacaoplantages in eigendom en zijn dat naar eigen zeggen ook niet van plan. Biolands verkoopt al sinds 2000 zijn hele oogst aan Barry Callebaut, dat in april van dit jaar een aandeel van 49 procent heeft verworven in Biolands.

13:49 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: duurzaamheid, cacao, barry callebaut |  Facebook |

1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende