31-10-08

Ook jonge autobestuurder kiest voor veiligheid

In tegenstelling tot wat in de marketing-wereld algemeen wordt verondersteld, hechten jonge bestuurders bij de aankoop van een wagen niet zozeer belang aan stijl, maar in eerste instantie wel aan veiligheid en duurzaamheid. Daarin verschillen ze niet van andere autokopers. Dat blijkt uit een rapport van het Amerikaanse adviesbureau Strategic Vision. Jongeren zijn volgens de onderzoekers weliswaar meer geïnteresseerd in design en prestaties dan andere generaties, maar als het erop aankomt heeft iedere bestuurder dezelfde prioriteiten.

"De onderzoekers wijzen erop dat jongeren in de meeste gevallen voor de eerste keer een auto kopen," aldus het magazine Marketing Daily. "Daardoor hechten ze bijzonder veel belang aan vertrouwen. Ook zijn ze bijzonder gevoelig voor veiligheid, aangezien ze als bestuurder minder zelfvertrouwen hebben dan oudere auto-eigenaars. Uit het onderzoek blijkt dat 97 procent van de jongeren zegt een auto te willen die veilig is en te vertrouwen is. Oudere bestuurders weten uit ervaringen welke merken ze kunnen vertrouwen, maar jongeren zoeken de veiligheid in het product zelf."

Uit de studie van Strategic Vision blijkt verder dat 40 procent van de ondervraagde jongeren zegt zeker voor Toyota te kiezen, terwijl 36 procent een voorkeur heeft voor Honda. Die twee Japanse merken scoren op de totale Amerikaanse markt ook het hoogste in het veiligheidsimago. Daarna volgen Nissan, Chevrolet, Ford, Dodge, Jeep, Mazda en Volkswagen. "Jongeren kiezen in de eerste plaats voor veiligheid en pas wanneer ze daarover tevreden zijn, gaat hun aandacht naar het rijplezier en de merknaam," wordt er opgemerkt.

16:14 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: veiligheid, automotive, duurzaamheid |  Facebook |

Elektrische wagen kan piekmomenten opvangen

Elektrisch aangedreven auto's zouden kunnen gebruikt worden om piekmomenten in het elektriciteitsnet op te vangen. Dat zeggen onderzoekers van de Amerikaanse University of Michigan. Een dergelijke combinatie zou volgens hen zowel voordelig zijn voor de eigenaar van de elektrische auto als voor de energiebedrijven. De eigenaar van de auto zou immers vergoed worden voor de levering van de elektriciteit, terwijl de energiebedrijven geld zouden kunnen besparen omdat ze minder zouden moeten investeren in reserve-generatoren.

"Het concept vehicle-to-grid (V2G) is gebaseerd op het feit dan een auto gedurende 90 procent van de tijd niet wordt gebruikt," aldus het magazine LiveScience. De onderzoekers hebben van de Amerikaanse National Science Foundation een subsidie van 2 miljoen gekregen om een haalbaarheidsstudie te maken voor V2G-toepassingen. Onderzoeksleider Jeff Stein zegt aan te willen tonen dat elektrisch transport geen eenrichtingsverkeer is en dat energiebedrijven een voordeel kunnen halen uit het feit dat er miljoen batterijen met opgeslagen elektriciteit beschikbaar zijn.

"De elektriciteitsconsumptie is lokaal gesitueerd en het is dan ook zinvol om elektriciteit ook lokaal op het net te zetten," benadrukt Tom Gage, chief executive van AC Propulsion, een bedrijf uit Californië dat elektrische wagens produceert. De onderzoekers stellen wel dat de elektrische auto's niet ingeschakeld worden voor de normale elektriciteitsproductie, maar alleen om piekmomenten op te vangen. Bestuurders moeten volgens hen ook niet vrezen voor een platte batterij, aangezien het maximaal verlies beperkt blijft tot 20 procent.

De onderzoekers stellen dat een eigenaar van een elektrische auto tot 300 dollar per maand zou kunnen verdienen door zijn wagen ter beschikking te stellen voor elektriciteitsvoorziening. Er moet wel nog verder onderzoek gebeuren om een praktisch model uit te werken. Bovendien zal het volgens hen nog vijf tot tien jaar duren vooraleer er voldoende elektrische wagens rondrijden om het systeem met succes te kunnen implementeren.

15:49 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: energie, elektriciteit, automotive |  Facebook |

Rusland, Iran en Qatar richten gaskartel op

Rusland, Iran en Qatar willen een gaskartel oprichten, naar het voorbeeld van de Organisation of Petroleum Exporting Countries (OPEC). De Russische gasproducent Gazprom zal daarbij samen met zijn tegenhangers uit Iran en Qatar driemaandelijks overleg plegen over prijzen en voorraden. Rusland, Iran en Qatar hebben wereldwijd de drie gasvoorraden van de wereld. De drie landen samen vertegenwoordigen samen 55 procent van alle gekende gasreserves ter wereld. De Verenigde Staten en Europa zijn tegen de vorming van een gaskartel.

"Ook landen zoals Algerije, Indonesië, Libië en Venezuela zouden tot het gaskartel kunnen toetreden," aldus de Amerikaanse krant The Christian Science Monitor. "Rusland, dat de Verenigde Staten verantwoordelijk houdt voor de huidige financiële crisis en de daling van de prijzen van olie en andere grondstoffen, kan uit een gaskartel politiek voordeel halen. Het land wil duidelijk de economische dominantie van de Verenigde Staten doorbreken, maar de Russische olieproductie is inmiddels gedaald tot minder dan tien miljoen vaten per dag. Dat doet twijfels rijzen over de mogelijkheid dat Rusland een economische supermacht zou kunnen worden."

De Amerikaanse krant wijst erop dat Rusland ook toenadering zoekt tot de OPEC, terwijl in het verleden een afstand werd bewaard tegenover het oliekartel. "Economie kan niet gescheiden worden van politiek," benadrukt Artyem Konchin, energie-analist bij de Russische investeringsbank Unicredit-Aton. "Energie speelt een duidelijke rol in de nationale veiligheid. Rusland zal wellicht nooit toetreden tot de OPEC, maar deze toenadering is zeker niet toevallig." Toch wordt getwijfeld aan het succes van het gaskartel, aangezien de leveringen vastgelegd zijn in contracten op lange termijn en een dure pijplijn-infrastructuur.

15:24 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: energie, iran, rusland, kartel, gas, qatar, opec |  Facebook |

Groeimarkten kopen meer cosmetica

Consumenten in de groeimarkten krijgen steeds meer interesse in producten voor lichaamsverzorging. Dat blijkt uit de kwartaalcijfers van het Amerikaanse cosmeticabedrijf Avon Products. Die realiseerde tijdens het derde kwartaal van dit jaar een winst van 222,6 miljoen dollar. Dat is een stijging met 60 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. Die groei was vooral te danken aan grote stijgingen in Latijns-Amerika (25 procent), China (25 procent) en Oost-Europa (17 procent). In de Verenigde Staten bleef de groei beperkt tot 3 procent.

Avon Products, verkoper van cosmetica, juwelen en kledij, realiseerde tijdens het derde kwartaal van dit jaar een omzet van 2,35 miljard dollar. Dat is een stijging met 13 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. De groei werd gedeeltelijk gedragen door prijsstijgingen. Bovendien werd in de verkoop van cosmetica een stijging met 15 procent opgetekend. Het bedrijf dreef zijn reclamebestedingen tijdens het derde kwartaal met 11 procent op tot 106 miljoen dollar, onder meer voor de lancering van nieuwe producten, zoals de huidverzorgingslijn Anew Rejuvenate.

"Charles W. Cramb, chief financial officer bij Avon, waarschuwde er echter voor dat de stijgende dollarkoers een negatieve impact zouden kunnen op de internationale resultaten van het vierde kwartaal, waar wellicht ook nog eens de impact zal gevoeld worden van het dalende consumentenvertrouwen in Noord-Amerika," aldus het persbureau Associated Press. Het aandeel van Avon heeft dit jaar al 32 procent van zijn waarde verloren. Dat is het laagste niveau in zeven jaar. Avon is actief in meer dan honderd landen.

14:59 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: cosmetica, avon |  Facebook |

Zwarte periode voor toeleveranciers autoconstructeurs

De grote toeleveranciers van de Amerikaanse auto-industrie en de grote dealergroepen hebben door de crisis in de sector zware kwartaalverliezen geleden. De dalende autoverkoop heeft bij de toeleveranciers ook tot belangrijke afdankingen geleid. Er zijn ook geen tekenen dat de situatie snel zal verbeteren. De Amerikaanse autoverkoop is tijdens het derde kwartaal van dit jaar op het laagste niveau in vijftien jaar gedaald. Door het dalende consumentenvertrouwen wordt gevreesd dat de situatie tijdens het resterende kwartaal nog zal verslechteren.

"Airbag-producent TRW Automotive Holdings leed tijdens het derde kwartaal van dit jaar een verlies van 54 miljoen dollar," aldus het persbureau Reuters. "Het bedrijf maakte bekend duizend banen te zullen schrappen en waarschuwde dat het binnen een periode van zes maand nog tot bijkomende besparingsmaatregelen zou kunnen komen door de grote daling van de wereldwijde productie bij de autoconstructeurs. Elektronica-producent Lear verloor 98,2 miljoen dollar en kondigde een kostenbesparing aan van 150 miljoen dollar."

Ook de dealergroep Penske Auto zag zijn winst tijdens het derde kwartaal van dit jaar terugvallen met 44 procent. Het wereldwijde personeelsbestand werd met 4,3 procent afgeslankt. Ook hier was een waarschuwing te horen dat het nog tot extra besparingsmaatregelen zou kunnen komen. Bij consurrent Asbury Automotive daalde de winst met 68 procent. Het bedrijf besliste om geen dividend uit te keren, zijn investeringen terug te draaien en ook zijn reclamebudget te verlagen. Het bedrijf hoopt daarmee 25 miljoen per jaar te kunnen besparen."

14:41 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: automotive |  Facebook |

Cruiseschip voor opvang slachtoffers orkaan Ike

Er zijn plannen om een cruiseschip te gebruiken als tijdelijke verblijfplaats van slachtoffers van de orkanen Gustav en Ike. In het zuid-oosten van Texas zoeken ongeveer drieduizend mensen een onderkomen nadat ze door de orkanen dakloos zijn geworden. Volgens Michael Gerber, executive director van het Department of Housing and Community Affairs van de staat Texas, zou een gedeelte daarvan opgevangen kunnen worden aan boord van het cruiseschip Regal Empress. Daarvoor moet nog echter wel de toestemming gekregen worden van de federale overheid.

"We zouden het schip echter kunnen inzetten voor de slachtoffers van de orkanen," aldus Michael Gerber. "De capaciteit van de trailerparken is onvoldoende om alle slachtoffers onderdak te kunnen bieden." Een verblijf aan boord van de Regal Empress zou 48 dollar per persoon kosten, plus 7 dollar per maaltijd. Dat is minder dan het Federal Emergency Management Agency (FEMA) aan hotels betaalt om daklozen onder te brengen. Gerber geeft toe dat een cruiseschip geen ideale omgeving is voor families met kinderen, maar zegt dat het misschien wel het enige alternatief is."

Er moet eerst echter nog goedkeuring gekregen worden van het Federal Emergency Management Agency. Dat heeft echter geen al te beste ervaringen met het inzetten van cruiseschepen. Na de orkaan Katrina in 2005 had FEMA een contract getekend met de rederij Carnival Cruises Lines voor het gebruik van drie schepen gedurende een periode van zes maanden voor de opvang van slachtoffers. De rederij kreeg daarvoor een bedrag van 236 miljoen dollar. Dat leverde FEMA zware kritiek op. Gemiddeld bedroegen de totale inkomsten van Carnival immers 150 dollar per half jaar.

"De Regal Empress is het oudste cruiseschip van de Amerikaanse vloot;" aldus het persbureau Associated Press. "Het schip werd gebouwd in 1953 en kan 1.200 passagiers aan boord nemen. Het schip, eigendom van rederij Regal Cruise Line, wordt in 2010 uit de vaart genomen. De Regal Empress werd sinds eind vorige maand in de haven van Galveston gebruikt om 300 personeelsleden van het bedrijf Belfor, dat ingehuurd werd om de eerste stormschade in de haven te herstellen, te herbergen. Die werknemers zijn inmiddels weer vertrokken."

14:18 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: cruise, orkaan, ike, regal empress |  Facebook |

Barry Callebaut start duurzaam Afrikaans cacaoproject

De Belgisch-Zwitserse chocoladefabrikant Barry Callebaut start met een duurzaam cacaoproject in Tanzanië. Daarnaast wordt ook 30 miljoen dollar geïnvesteerd in de capaciteitsverhoging van zijn fabriek in Ivoorkust, waardoor ook extra banen worden gecreëerd. Barry Callebaut benadrukt dat deze twee projecten kaderen in een streven naar maatschappelijk verantwoord ondernemen, door producten rechtstreeks van de boeren af te nemen en ze ook lokaal te verwerken, in plaats van de cacao aan te kopen op beurzen.

"In Tanzanië worden 250.000 bomen geplant," aldus het magazine Confectionery News. "Dat gebeurt in samenwerking met de duurzame cacao-exporteur Biolands. De bomen worden aangeplant in honderd kwekerijen in dorpen in de regio Mbeya, in het zuid-westen van Tanzanië. Op dit manier willen Barry Callebaut en Biolands de bestaande cacao-plantages verjongen. Daarnaast zullen nog eens 10.000 bomen worden aangeplant om de biodiversiteit en de oogst te verhogen. In Ivoorkust heeft Barry Callebaut 30 miljoen dollar geïnvesteerd in de uitbreiding van de capaciteit van zijn fabriek in San Pedro tot 105.000 ton per jaar, net zoals honderden banen voor seizoensarbeid.

"Onze inspanningen op het vlak van sociale verantwoordelijkheid beginnen aan de start van de keten, namelijk bij de cacaotelers," aldus Patrick De Maeseneire, chief executive van Barry Callebaut. "Die sociale verantwoordelijkheid willen we doorheen de hele productieketen vasthouden." Noch Biolands, noch Barry Callebaut hebben cacaoplantages in eigendom en zijn dat naar eigen zeggen ook niet van plan. Biolands verkoopt al sinds 2000 zijn hele oogst aan Barry Callebaut, dat in april van dit jaar een aandeel van 49 procent heeft verworven in Biolands.

13:49 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: duurzaamheid, cacao, barry callebaut |  Facebook |

Nieuwsoverzicht

British Telecom Group onverwacht een winstwaarschuwing gegeven, vanwege tegenvallende resultaten van het onderdeel Global Services. Volgens British Telecom zal de omzet voor het gehele bedrijf in het tweede kwartaal hoger zijn dan verwacht, maar zal het bedrijfsresultaat licht onder de verwachting uitkomen. Volgens het Britse telecombedrijf wordt het onderdeel geraakt door teruglopende handel en kan het minder snel van doorgevoerde efficientiemaatregelen profiteren dan verwacht. De resultaten voor de andere onderdelen zullen volgens het concern in het tweede kwartaal wel volgens verwachting of beter uitkomen. Ian Livingston, chief executive van British Telecom, zegt vastbesloten te zijn om de situatie bij Global Services recht te zetten.

De Finse mediagroep Sanoma heeft tijdens het derde kwartaal van dit jaar een nettowinst gerealiseerd van 59 miljoen euro. Dat is 0,7 miljoen euro minder dan tijdens dezelfde periode vorig jaar. De omzet steeg met 8,3 procent tot 778,6 miljoen euro. Sanoma verlaagde in juli reeds zijn omzetverwachting voor het hele lopende jaar, door een kleinere verkoop van onder meer sensatiebladen in Finland. Nu wordt gezegd dat de omzet wellicht op het niveau van vorig jaar zal uitkomen. Sanoma, dat zijn activiteiten uitgebreid heeft in Oost-Europa en Rusland en op zijn thuismarkt gestart is met nieuwe radio- en televisiezenders, voegde twee gratis kranten vorige maand samen om de kosten te drukken. Sanoma Magazines Belgium geeft onder meer de tijdschriften Humo en Flair uit.

Barclays, de tweede grootste bankgroep van Groot-Brittannië, verkoopt voor 5,8 miljard pond aan effecten aan de staatsfondsen uit Qatar en Abu Dhabi. Daarnaast wordt nog eens 1,5 miljard pond verkocht aan een onbekende partij. Dankzij de nieuwe kapitaalinjectie, die wel nog moet worden goedgekeurd door de aandeelhouders, is Barclays naar eigen zeggen in staat om aan de strengere kapitaalvereisten te voldoen die de Britse overheid eerder deze maand had opgelegd. Barclays was één van de weinige banken die eerder deze maand geen beroep wilde doen op het reddingsplan dat de Britse regering had uitgedokterd voor de noodlijdende banksector. Barclays kondigde toen echter aan kapitaal op te zullen halen in de privé-sector.

American Express schrapt ongeveer 10 procent van het aantal banen. In combinatie met enkele andere maatregelen moeten de 7.000 ontslagen de kredietkaartenmaatschappij volgend jaar een besparing van bijna 1,8 miljard dollar opleveren. American Express neemt in het vierde kwartaal wel een voorziening van 240 miljoen dollar tot 290 miljoen dollar voor de herstructureringen. De groep snoeit niet alleen in haar werknemersbestand. Ze stelt ook de geplande loonsverhogingen uit, verlaagt de operationele kosten en zal in de nabije toekomst minder investeren in nieuwe projecten. Als gevolg van de kredietcrisis is het aantal wanbetalingen de voorbije maanden verder gestegen. Afgelopen zomer had de groep al aangegeven dat de doelstellingen voor dit jaar niet langer haalbaar waren.

Visa, het grootste kredietkaartenbedrijf ter wereld, heeft tijdens het derde kwartaal van dit jaar een verlies geleden van 356 miljoen dollar. Tijdens dezelfde periode vorig jaar bedroeg dat verlies nog 1,7 miljard dollar. Zonder eenmalige kosten boekte Visa een winst van 48 miljoen euro. De groep zegt dat de omzetgroei voor het hele jaar als gevolg van de kredietcrisis lager zal uitvallen dan eerder was voorzien. Het kredietkaartenbedrijf zegt niet actief te zijn met leningen, zodat Visa relatief immuun blijft voor de kredietcrisis. De consument blijft bovendien wereldwijd uitgaven doen met zijn kredietkaart. Maar door de economische crisis kunnen de bestedingen van de consument wel dalen. Visa verwacht wel nog altijd zijn winstdoelstellingen te kunnen halen.

De IJslandse bank Kaupthing, die enkele weken geleden werd genationaliseerd, betaalt het geld van haar Finse rekeninghouders terug. Dat heeft de Finse toezichthouder Rata bekend gemaakt. Ongeveer 10.000 Finnen met een rekening bij de Finse tak van Kaupthing konden na de nationalisatie niet meer aan hun spaargeld, uit vrees dat iedereen tegelijk zijn tegoeden zou willen opnemen. Drie Finse banken hebben Kaupthing nu ongeveer 115 miljoen euro geleend om aan zijn verplichtingen te kunnen voldoen. De Belgen die een spaarrekening hebben bij Kaupthing België, een filiaal van Kaupthing Luxemburg, kunnen nog altijd niet aan hun spaargeld. De IJslandse overheid zou met geld over de brug komen om Kaupthing Luxemburg uit de nood te helpen, maar dat gebeurde vooralsnog niet.

Een fusie tussen de Amerikaanse autobouwers General Motors en Chrysler zal op zijn minst 74.000 banen kosten. Dat becijferde het Amerikaanse consultancybedrijf Grant Thornton. General Motors en de durfkapitaalgroep Cerberus, de eigenaar van Chrysler, praten al een tijd over een samensmelting. Zopas bleek nog dat de twee partijen de belangrijkste hindernissen voor een samengaan uit de weg hebben geruimd. Volgens Grant Thornton kan een fusie leiden tot de sluiting van de helft van de fabrieken van Chrysler en de schrapping van al zijn modellen, op zeven na. Bij Chrysler verdwijnen 24.000 jobs en bij de directe onderaannemers nog eens 50.000. Indien het hele plaatje bekeken wordt, kan het banenverlies oplopen tot 200.000 eenheden.

De Duitse autoconstructeur Volkswagen heeft tijdens de eerste negen maanden van dit jaar een omzet gerealiseerd van 55,8 miljard euro. Dat is een stijging met 2 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. De operationele winst steeg met 37 procent tot 1,89 miljard. Stevige groei in China en Rusland heeft naar eigen zeggen de nadelige gevolgen van de instortende Europese automarkt voor Volkswagen ruimschoots gecompenseerd. Het Volkswagen-concern zag zijn verkoop in China met 13 procent stijgen. In Rusland schoot het aantal verkochte auto's zelfs met 68 procent omhoog. Dat was voldoende om de daling van de verkoop in Europa en de Verenigde Staten te compenseren. Martin Winterkorn, gedelegeerd bestuurder van Volkswagen, bevestigde de eerdere winstprognoses.

Het Amerikaanse oliebedrijf Exxon Mobil heeft tijdens het derde kwartaal van dit jaar een winst gerealiseerd van 14,8 miljard dollar. Dat is 58 procent meer dan tijdens dezelfde periode vorig jaar, waardoor Exxon Mobil meteen een nieuw kwartaalrecord neerzet. De winstgroei is het gevolg van recordprijzen voor aardolie in dat kwartaal. Ook de raffinagemarge ging gevoelig de hoogte in. Die leverde Exxon 3 miljard dollar op. Ondanks die recordwinsten is de olieproductie met 8,2 procent gedaald tot 3,6 miljoen vaten per dag. Dat is het laagste niveau sinds de fusie tussen Exxon en Mobil. De daling is onder meer het gevolg van de onderbrekingen in de productie door de orkanen Gustav en Ike. Exxon Mobil vertegenwoordigt 3 procent van de wereldwijde olieproductie.

Alcatel-Lucent, de Frans-Amerikaanse fabrikant van telecomapparatuur, wil tegen begin december een complete strategische evaluatie van zijn activiteiten klaar hebben. Dat heeft Ben Verwaayen, de nieuwe gedelegeerd bestuurder, aangekondigd bij de derdekwartaalresultaten. Het hoofddoel van de doorlichting is het herstel van de winstgevendheid van de groep. Die is volgens Verwaayen niet bevredigend. Of de oefening zal leiden tot nieuwe afvloeiingen, liet de topman in het midden. Alcatel-Lucent gaat door een moeilijke periode en diende sinds de fusie tussen Alcatel en Lucent ruim 16.500 banen te schrappen. Het concern maakte ook voor het eerst gewag van de mogelijkheid om zijn belang van 20,8 procent in de Franse elektronicagroep Thales van de hand te doen.

Meer Nieuws

13:22 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

30-10-08

Bezoekersaantal retailsites blijft dalen

De populariteit van retail websites blijft dalen. Dat blijkt uit een Amerikaans onderzoek van het bureau Hitwise. Daarbij wordt opgemerkt dat het bezoek aan deze websites al twee maanden twee na week blijft dalen. Op dit ogenblik ligt het bezoek aan retail websites volgens het rapport 3 procent lager dan één jaar geleden. Ook in september was er een daling met 4 procent opgetekend. Hitwise voert aan dat het voor de eerste keer is dat het bezoekersaantal is gedaald tegenover het niveau van een jaar voordien. Van juni tot augustus was er nog een groei met in totaal 14 procent opgetekend.

"De zwaarste achteruitgang werd opgetekend in de muzieksector, waar een daling met 21 procent werd genoteerd," voert Hitwise aan. "Ook retailwebsites rond computers (18 procent) en ticketing (15 procent) kenden een gevoelige daling. In de categorie speelgoed en hobby's werd een daling met 10 procent genoteerd, net zoals in de sector video en games. De sterkste groei werd genoteerd in de categorieën gezondheid en lichaamsverzorging, voeding en drank en de woningdecoratie en tuinrinrichting."

"De daling weerspiegelt de reacties van de consumenten, die door het huidig economisch klimaat hun uitgaven terugschroeven," stippen de onderzoekers aan. "Dat dreigt zware gevolgen te hebben voor de verkoop tijdens de eindejaarsperiode, zowel online als offline. Het internet speelt immers ook een grote rol in de offline verkoop. De impact van het dalende bezoekersaantal van retail websites, zou dus verder kunnen gaan dan de online verkopen." Online retailers moeten volgens de onderzoekers dan ook alsnog met aanlokkelijke campagnes publiek proberen aan te trekken.

16:41 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: internet, retail |  Facebook |

Sociale netwerken verboden terrein voor marketeers

Sociale netwerken zijn voor vrienden en mogen geen platform worden voor reclame. Dat zeggen netwerkgebruikers tussen achttien en vierendertig jaar. Dat blijkt uit een Amerikaans onderzoek van het Center for Media Design (CMD) van de Ball State University. Marketeers moeten er volgens de onderzoekers dan ook niet vanuit gaan dat een medium dat door consumenten gebruikt wordt om met elkaar te communiceren, ook geschikt is om die consumenten met reclame te benaderen. Deze consumenten willen wel met e-mail en direct mail benaderd worden, maar niet op sociale netwerken.

"In hun communicatie met familie en vrienden geeft de meerderheid van het publiek nog altijd de voorkeur aan telefoon boven e-mail," stippen de onderzoekers verder aan. "Deze voorkeur wordt nog groter naarmate de leeftijd van de respondent stijgt. Toch blijkt 8 procent van de 65-plussers gebruik te maken van sms-berichten en 4 procent heeft zich aangesloten bij sociale netwerken. Anderzijds blijkt dat 42 procent van de tieners een voorkeur heeft voor sms-communicatie, maar toch zegt 62 procent promotionele aanbiedingen liefst met e-mail te krijgen. Slechts één procent verkiest daarbij e-mail."

Vooral studenten stellen volgens de onderzoekers absoluut dat private communicatiekanalen, zoals mobiele telefonie en sociale netwerken, voor marketeers verboden terrein zijn. "Ook jonge gezinnen maken ruim gebruik van sociale netwerken en sms-verkeer, maar ook daar ziet men een voorkeur voor direct mail en e-mail als marketingkanaal," stippen de onderzoekers aan. "Zelfs bij de gepensioneerden zegt 94 procent bij een aankoop beïnvloed te zijn door één of andere vorm van direct marketing. Het is voor marketeers dan ook heel riskant om persoonlijke communicatiekanalen te gebruiken voor commerciële boodschappen."

16:22 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: internet, marketing, sociale netwerken |  Facebook |

Bedrijven hebben weinig kennis over hun merkwaarde

De meerderheid van de bedrijven heeft geen idee over hun merkwaarde en kunnen daarvoor kansen missen om die merknaam aan te wenden om de groei van de onderneming te stimuleren. Dat is de conclusie van een onderzoek van de Amerikaanse Association of National Advertisers (ANA). Daarbij wordt aangevoerd dat topbedrijven ervoor zorgen dat de merknaam centraal staat in de bedrijfsvoering, maar dat het uitbouwen van de merknaam in vele ondernemingen nog een archaïsch model volgt, waarbij alleen de marketing-afdeling betrokken wordt.

Volgens 64 procent van de ondervraagde marketeers heeft de merknaam geen enkele invloed op de beslissingen die binnen het bedrijf worden genomen. Daarbij wordt gesteld dat de genomen incentives de belangrijkheid van het merk niet ondersteunen (51 procent), het financieel nut van de merknaam niet kan worden bewezen (49 procent), het belang van het merk niet algemeen wordt aanvaard (40 procent) en in de waardering van projecten de belangrijkheid van het merk niet wordt opgenomen (39 procent). Ook blijken budgetten vaak gefocust te zijn op communicatie-activiteten (32 procent).

De onderzoekers voeren verder aan dat de merknaam vaak niet in de beleidsvorming wordt opgenomen (28 procent) en dat de bedrijfstop inspanningen op het vlak van de merknaam niet ondersteunt (25 procent). Binnen 15 procent van de bedrijven zou er zelfs helemaal geen merkexpertise aanwezig zijn. "Marketeers geven toe dat een kwantitatieve kennis van de merkwaarde tot verbeteringen zou kunnen leiden," voeren de onderzoekers aan. "Dat zou ertoe kunnen leiden dat er meer geïnvesteerd wordt in marketing en dat ondermaatse projecten worden geschrapt."

Verder wordt gesteld dat een betere kwantitatieve kennis van de merkwaarde doorheen de hele onderneming een grotere merkgerichtheid zou kunnen creëren en de commerciële boodschap zou kunnen bijsturen.

16:00 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: marketing, merkwaarde |  Facebook |

Technologie laatste hulpmiddel tegen klimaatverandering?

Technologie kan een belangrijke rol spelen in de strijd tegen de opwarming van de aarde. Dat zegt de Britse Royal Society. Er moet volgens de organisatie dan ook onderzocht worden welke technologische toepassingen - hoe fantastisch ze ook mogen lijken - daadwerkelijk een remmende impact kunnen hebben op de klimaatverandering. De milieubeweging stelt echter dat de ontwikkeling van technologische oplossingen de aandacht niet mag afleiden van het belang aan de reductie van de uitstoot van broeikasgassen.

De Royal Society wil een aantal technologieën laten uittesten om uit te maken of ze inderdaad de opwarming van de aarde kunnen tegenhouden. Het gaat daarbij onder meer om het plaatsen van spiegels in de ruimte, zodat het zonlicht van de aarde weggekaatst zou kunnen worden of het aanleggen van ijzeren kabels in de oceanen om de groei van plankton, dat koolstofdioxide absorbeert, te bevorderen. "Een aantal oplossingen hebben wellicht negatieve neveneffecten of zijn te duur, terwijl andere misschien helemaal niet merken, maar een aantal biedt wellicht wel mogelijkheden," aldus Andrew Watson, professor aan de University of East Anglia.

Het wordt volgens professor Watson dringend tijd dat er onderzocht worden welke technologieën bruikbaar zouden kunnen zijn en in welke richting er nog verdere ontwikkelingen zouden kunnen gebeuren. "Indien we er om één of andere reden niet in slagen om de uitstoot van broeikasgassen terug te dringen, vormen deze technologische toepassingen misschien wel het laatste redmiddel," voert hij aan. "Indien we vooraf niet hebben onderzocht welke toepassingen nuttig kunnen zijn, hebben we zelfs die laatste optie niet."

Reclamebedrijven nemen te weinig creatieve risico's

De meerderheid van de marketing- en reclamebedrijven beseffen dat ze niet voldoende creatieve risico's nemen bij het ontwikkelen van projecten. Dat blijkt uit een enquête van het recruteringsbureau The Creative Group. Daarbij wordt opgemerkt dat door de onzekerheid rond de economie ook in deze sector risico's zoveel mogelijk vermeden worden. Nochtans kan een dergelijke periode volgens de onderzoekers aan marketing- en reclamebedrijven juist een opportuniteit creëren om nieuwe strategieën uit te proberen en zich van de concurrentie te onderscheiden.

Uit het onderzoek blijkt dat 65 procent van de marketing executives van mening is dat zijn bureau niet voldoende risico's durft te nemen bij het ontwikkelen van nieuwe projecten en teveel op veiligheid speelt. Amper 33 procent zegt dat het bureau een juiste hoeveelheid risico neemt en amper 1 procent meent dat er teveel creatieve risico's worden genomen. In de reclamesector zegt 45 procent dat er te weinig risico's worden genomen, terwijl 48 procent van mening is dat er een juiste hoeveelheid risico's worden genomen. Hier is 6 procent van oordeel dat er teveel risico's worden genomen.

The Creative Group voegt er verder aan toe dat communicatietalent en professionaliteit steeds belangrijker worden voor marketing- en reclamebedrijven. "Nog teveel bureaus maken zich schuldig aan kleine slordigheden, zoals het maken van tikfouten in een presentatie, waardoor de geloofwaardigheid wordt uitgehold," wordt er opgemerkt. "Bovendien wordt er tijdens presentaties al te vaak teruggegrepen naar vakterminologie waar de klant niet aan uit kant. Ook plaatsen reclamemakers zich te weinig in de plaats van de opdrachtgever."

15:16 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: reclame, marketing, creativiteit |  Facebook |

Databeveiliging is verantwoordelijkheid van chief executive

Bedrijfsleiders mogen de data-beveiliging niet overlaten aan informatica-specialisten of andere medewerkers, maar moeten de verantwoordelijkheid zelf in handen nemen. Dat zegt Britse Information Commission. Daarbij wordt opgemerkt dat vele bedrijfsleiders niet beseffen dat de opslag van persoonlijke gegevens een risico kan inhouden. De Information Commission benadrukt dat ze zouden moeten doorhebben dat dergelijke gegevens niet enkel een handig werkinstrument kunnen zijn voor een bedrijf, maar ook een toxische bedreiging kunnen vormen.

"Er zijn heel wat risico's verbonden met het bijhouden van informatie," aldus de Britse Information Commissioner Richard Thomas. "Bedrijfsleiders gaan veel te gemakkelijker over de gevaren heen. Men beseft niet echt welke gevaren daarbij allemaal kunnen opduiken. Databeveiliging moet door de chief executive in handen genomen worden. Het is niet goed dat dit wordt overgelaten aan de informatica-specialisten, juristen en human resources. De chief executive moet ervoor zorgen dat het hele bedrijf doordrongen is van het belang van databeveiliging."

Richard Thomas voert daarbij aan dat veel bedrijfsleiders niet beseffen hoe groot de macht van de computer wel is. "Bedrijven zouden dan ook een strikt informatica-beleid moeten voeren, laptops coderen, de supervisie verbeteren en software kopen die belet dat grote hoeveelheden gegevens in één keer zouden kunnen gedownload worden," benadrukt hij. "Het is absoluut zeker dat er dingen verkeerd gaan en bedrijven moeten zich daar vooraf op voorbereiden." Thomas geeft toe dat er vooruitgang wordt geboekt, maar stelt dat er nog een lange weg dient afgelegd te worden.

De Information Commissioner wees er daarbij op dat in het recente verleden verscheidene bedrijven en overheidsinstanties met een verlies van grote databestanden werden geconfronteerd. Op één jaar tijd werden bij Thomas meer dan 277 gevallen van dataverlies genoteerd. Met 65 incidenten, waaronder een verlies van 27 computers, was de Britse National Health Service één van de grootste zondaars. Het informaticabedrijf EDS verloor onlangs nog een hard drive met de persoonlijke gegevens van ongeveer 100.000 Britse militairen.

14:53 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: computer, veiligheid, management |  Facebook |

Voedingsmerken verliezen aan belangrijkheid

De consument wil een grotere inspraak in het gebruik van voedingsingrediënten, veiligheid en kwaliteit. Bovendien vindt hij dat voedingsbedrijven verantwoordelijkheid zouden moeten nemen voor de gezondheid van de mensen en inspelen op de maatschappelijke voedingsproblematiek. Dat blijkt uit een internationale studie van het onderzoeksbureau Ketchum. Verder blijkt dat voedingsmerken aan belang verliezen. Slechts een beperkt gedeelte van de consumenten houdt bij zijn aankopen rekening met de merknaam.

"Meer dan de helft van de ondervraagden stelde dat de consument meer betrokken moet worden in het gebruik van ingrediënten en additieven, de bron van de ingrediënten en de behandeling van dieren en de voedingswaarde," aldus de onderzoekers. "Bovendien willen ze ook mee bepalen wie verantwoordelijk is voor de veiligheid en de kwaliteit van de voeding." Driekwart van de ondervraagden is van oordeel dat voedselproducenten een grote nadruk zouden leggen op het creëren van producten die de kans op belangrijke gezondheidsproblemen zouden verminderen.

Smaak, kwaliteit en prijs zijn voor de consument van doorslaggevende aard bij de keuze van een voedingsproduct. In China wordt echter vooral de nadruk gelegd op gezondheidsvoordelen. Voor 44 procent van de ondervraagden is naast de prijs vooral een gebrek aan zekerheid van de inhoud van een product de belangrijkste reden om bepaalde voeding niet te kopen (44 procent), gevolgd door de smaak (43 procent) en de beschikbaarheid (35 procent). Ruim 60 procent van de ondervraagden stelt dat op de verpakking alle voedingsingrediënten worden vermeld.

Merken worden voor de consument minder belangrijk, behalve in Argentinië en China. Amper één op drie consumenten beschouwt de merknaam als een belangrijke factor om een voedingsproduct al dan niet te kopen. De merknaam komt ver achter factoren zoals kwaliteit, prijs, gezondheidsvoordelen, waarde, gebruiksvriendelijk en smaak. In Argentinië en China noemt 45 procent van de consumenten de merknaam een belangrijke factor.

14:15 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: gezondheid, voeding |  Facebook |

Nieuwsoverzicht

In het derde kwartaal zijn er in de Verenigde Staten voor het eerst meer laptops verkocht dan desktops. Volgens marktonderzoeker IDC waren de laptops goed voor 55 procent van alle verkochte computers. Dat is een stijging met 18 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. In totaal werden er tijdens het derde kwartaal 9,5 miljoen laptops verkocht. De desktops zijn al een tijd op hun retour en sectorkenners voorspellen al langer dat de verkoop van draagbare toestellen wereldwijd snel belangrijker zal worden. In de Verenigde Staten is dat nu blijkbaar al het geval. Maar het valt nog te bezien of het een structureel fenomeen is dan wel een seizoenseffect. De opmars van de erg compacte schootcomputers of netbooks, een nieuw segment, helpt de laptopcijfers ook vooruit.

De Amerikaanse uitgeverij Time voert een grote herstructurering door. Gevreesd wordt dat daarbij honderden banen zullen sneuvelen. Anne Moore, de gedelegeerd bestuurder van Time, wijst erop dat de advertentie-inkomsten dalen en dat die trend zich ook volgend jaar zou kunnen doorzetten. Moore stelt dat Time op de evoluties in de sector snel moet reageren, zodat de uitgeverij zijn sterke financiële positie zou kunnen behouden. Het moederhuis Time Warner maakte zich een maand geleden nog sterk dat de groep de financiële crisis goed kon doorstaan. De sanering is de zoveelste op rij in de Amerikaanse mediasector. Bij uitgever Gannett en de krant Los Angeles Times verdwenen zopas ook nog banen. Time is onder meer de uitgeverij van Time, People en Sports Illustrated.

Royal Dutch Shell heeft tijdens het derde kwartaal van dit jaar een nettowinst gerealiseerd van 8,4 miljard dollar. Dat is een stijging met 22 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. De winstgroei is in belangrijke mate te wijten aan de hoge olieprijzen. De totale olie- en gasproductie, inclusief de bitumenproductie uit oliezanden, bedroeg in het afgelopen kwartaal 2,93 miljoen vaten olie-equivalent per dag, vergeleken met 3,14 miljoen vaten in de vergelijkbare periode vorig jaar. Bestuurvoorzitter Jeroen van der Veer benadrukte dat het concern tijdens in het derde kwartaal van dit jaar goede resultaten en operationele performance heeft laten optekenen. Shell volgt volgens hem ook de mondiale economische situatie nauwlettend.

Het Duitse chemieconcern BASF heeft tijdens het derde kwartaal van dit jaar een nettowinst gerealiseerd van 758 miljoen euro. Tijdens dezelfde periode vorig jaar was dat nog 1,21 miljard euro. Toen kon het bedrijf echter profiteren van een eenmalig belastingsvoordeel. De omzet steeg tot 15,77 miljard euro. Die bedroeg vorig jaar nog 14 miljard euro. De impact van de financiele crisis op de reële economie neemt volgens bestuursvoorzitter Juergen Hambrecht in snelheid en kracht toe. De daling van de vraag in belangrijke markten, toenemende voorraden bij de klanten en de dalende olieprijs zijn volgens hem signalen van een recessie-achtige trend, die waarschijnlijk volgend jaar nog sterker zal worden. BASF denkt dat over het lopende jaar alvast geen winstgroei zal opgetekend worden.

Het telecombedrijf France Telecom heeft tijdens het derde kwartaal van dit jaar een omzet gerealiseerd van 13,6 miljard euro. Dat is een stijging met 2,3 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. De omzet uit de draadloze activiteiten groeide met 0,8 procent tot 7,6 miljard euro, terwijl de inkomsten uit vaste lijnen met 0,7 procent steeg tot 5,7 miljard euro. De activiteiten van France Telecom zijn volgens chief executive Didier Lombard goed gepositioneerd om de economische situatie te doorstaan, ondanks het moeilijke klimaat in Spanje en in sommige groeilanden. In de meeste landen ziet France Telecom geen impact van de financiële crisis op het gedrag van de klanten. De groep herhaalt zijn doelstelling om over het volledige boekjaar een organische cashflow te genereren van 7,8 miljard euro.

De Duitse retailer Metro heeft tijdens het derde kwartaal van dit jaar een nettowinst gerealiseerd van 183 miljoen euro. Tijdens dezelfde periode vorig jaar werd nog een nettoverlies geleden van 68 miljoen euro. De omzet klom met 6,7 procent tot 16,34 miljard euro. Metro, de vierde grootste retailer ter wereld, heeft de verwachting voor het hele jaar gehandhaafd, maar waarschuwt dat de marktomgeving steeds moeilijker wordt en dat de impact van de financiele crisis moeilijk te voorspellen valt. Met name in Italie en Spanje is de consumentenvraag volgens Metro in het derde kwartaal afgenomen. Metro rekent voor het lopende jaar op een omzetgroei van meer dan 6 procent. Vorig jaar werd een omzet van 64 miljard gerealiseerd. De winst zou met 6 procent tot 8 procent moeten stijgen.

Deutsche Bank heeft tijdens het derde kwartaal van dit jaar een nettowinst gerealiseerd van 414 miljoen euro. Dat is 75 procent minder dan tijdens dezelfde periode vorig jaar. De resultaten in het afgelopen kwartaal werden gedrukt door 1,2 miljard euro aan afwaarderingen op investeringen. Sinds de start van de crisis in de zomer van vorig jaar heeft Deutsche Bank daarmee zo'n 8,5 miljard euro aan waarde afgeboekt op investeringen. De resultaten werden anderzijds positief beinvloed door 845 miljoen euro uit een herclassificering van activa onder de nieuwe Europese boekhoudkundige regels. Daarnaast was er ook nog een belastingvoordeel van 321 miljoen euro. Deutsche Bank heeft tot nu toe een overheidsinvestering voor de Duitse financiële sector tot nu toe altijd afgewezen.

Het internetbedrijf Yahoo en AOL, de internetdochter van het mediaconcern Time Warner, onderzoeken elkaars boekhouding. Dat betekent dat de kansen op een fusie tussen de twee Amerikaanse firma's, die al enkele maanden in de lucht hangt, beduidend groter geworden zijn. Daarbij zouden de internetdiensten en reclameactiviteiten van AOL ondergebracht worden bij Yahoo. Time Warner zou vervolgens in ruil een belang verwerven in het gecombineerde bedrijf. Een vraag die nog moet worden beantwoord, is of de diensten van AOL, zoals de portaalsites en de mail, behouden blijven of net verdwijnen om de kosten te drukken. Voor Yahoo was een samengaan met AOL een wapen tegen een overnamebod van het softwarebedrijf Microsoft.

Het Amerikaanse telefoniebedrijf Motorola heeft tijdens het derde kwartaal van dit jaar een nettoverlies geleden van 397 miljoen dollar. Tijdens dezelfde periode vorig jaar werd nog een winst gerealiseerd van 4 miljoen dollar. De omzet nam af met 15 procent tot 7,48 miljard dollar. De omzet van de divisie mobiele apparaten daalde met 31 procent tot 3,1 miljard dollar. Motorola wil de divisie mobiele apparaten nog altijd afsplitsen, maar verwacht niet langer dat deze afsplitsing in het derde kwartaal van volgend jaar zal plaatsvinden vanwege de zwakke economische omstandigheden. Motorola kondigde ook nieuwe kostenmaatregelen aan, die samen met de bestaande kosteninitiatieven. Dat zou volgend jaar moeten leiden tot een besparing van 800 miljard dollar.

Het Japanse elektronicaconcern Sony heeft tijdens het derde kwartaal van dit jaar een winst gerealiseerd van 11,1 miljard yen. Dat is een daling met 90 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. De omzet bleef stabiel op ruim 2.000 miljard yen. Sony zegt te vrezen dat de dure yen ervoor zal zorgen dat de winstverwachting over het hele jaar nog verder zal moeten teruggeschroefd worden dan oorspronkelijk was voorzien. Hoe meer de yen stijgt, hoe minder Sony overhoudt als het zijn buitenlandse verkoop omrekent. Een bijkomend probleem is de verzwakkende Koreaanse won. Die helpt concurrenten Samsung en LG Electronics meer te verkopen. Oorspronkelijk hoopte Sony op een winst van 470 miljard yen, wat vervolgens tot 200 miljard en nadien 110 miljard werd herleid.

Meer Nieuws

13:47 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

29-10-08

Grote vraag naar voedingsproducten positief voor Bayer

Bayer_Logo_neu2Bayer CropScience, de landbouwtak van het Duitse chemieconcern Bayer, heeft tijdens het derde kwartaal van dit jaar een omzet gerealiseerd van 1,2 miljard euro. Dat is een groei met 8 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. De groei is volgens Bayer een gevolg van de wereldwijde stijgende vraag naar voedingsproducten. CropScience, producent van pesticiden en onkruidverdelgers, dankt die groei vooral aan een grote vraag in Latijns-Amerika, Afrika en het Midden-Oosten. Daar werd een groei van 30 procent opgetekend.

Bayer realiseerde tijdens het derde kwartaal van dit jaar een omzet van 7,9 miljard euro. Dat is een stijging met 2 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. De omzetgroei was onder meer te danken aan de grote vraag naar enkele sleutel-geneesmiddelen van het concern, zoals het contraceptie-middel Yasmin en het multiple sclerose-middel Betaseron. De winst tijdens het derde kwartaal van dit jaar bedroeg 277 miljoen euro. Dat is 76 procent minder dan tijdens dezelfde periode vorig jaar. De winstdaling is volgens Bayer te wijten aan de hogere kosten voor energie, grondstoffen en ongunstige valuta-effecten voor een totaal van 340 miljoen euro.

Bovendien wijst Bayer erop dat de winst van het derde kwartaal van vorig jaar gunstig werd beïnvloed door een eenmalig belastingsvoordeel van 911 miljoen euro. Ondanks de winstdaling zegt Bayer bij zijn winstdoelstellingen voor het hele jaar te blijven. Bestuursvoorzitter Werner Wenning stelde zich ook optimistisch op voor het volgende jaar. "Inmiddels is 70 procent van onze omzet - namelijk de takken gezondheid en landbouw - veel onafhankelijker geworden van de economische conjunctuur," benadrukte Wenning.

In de divisie Bayer HealthCare werd tijdens het derde kwartaal van dit jaar een omzet gerealiseerd van 3,8 miljard euro. Dat betekent een groei met 3,3 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. "Vooral farmaceutica als lichaamsverzorging droegen bij tot die groei," voerde Werner Wenning nog aan. "De omzet van Nexavar, een geneesmiddel tegen kanker steeg met 63 procent, terwijl het multiple sclerose-middel Betaferon een verkoopsgroei van 15 procent kende. Bij de orale contraceptiva werd een stijging genoteerd met 5,1 procent."

In de tak MaterialScience werd daarentegen een omzetdaling van 3 procent genoteerd tot 2,5 miljard euro. Dat was onder meer te wijten aan problemen op de Amerikaanse markt, waar een negatieve impact werd ervaren van de orkaan Ike. Bestuursvoorzitter Wenning meldde ook nog dat het concern weinig getroffen werd door de kredietcrisis. Tevens werden in de gezondheidstak een aantal overnames in het vooruitzicht gesteld. Grote operaties werden daarbij echter uitgesloten.

16:41 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: chemie, landbouw, bayer, farmaceutica |  Facebook |

General Motors schrapt in productontwikkeling

De Amerikaanse autoconstructeur General Motors gaat zijn investeringen in productontwikkeling de volgende twee jaar terugschroeven. Op die manier wil de autoconstructeur kosten besparen. Dat zou echter kunnen leiden tot een uitstel voor de lancering van een aantal nieuwe modellen, zoals de Chevrolet Cruze, een brandstof-efficiënte sedan die door General Motors nochtans wordt beschouwd als een sleutelelement voor zijn toekomstige groei. In totaal zou de autoconstructeur 1,5 miljard dollar op productontwikkeling willen besparen.

"General Motors herbestudeert zijn investeringsbudget omwille van de wereldwijde daling in de autoverkoop," aldus een woordvoerder van de Amerikaanse constructeur in een reactie op een bericht van het magazine Automotive News tegenover het persbureau Reuters. Er werd echter niet bevestigd dat de realisatie van een aantal programma's, zoals de Chevrolet Cruze, door de besparingen vertragingen zouden oplopen. General Motors zegt zijn portfolio en kapitaalinvesteringen maandelijks te herbekijken.

Volgens de woordvoerder gaat General Motors in ieder geval door met de ontwikkeling van de Chevy Volt, de elektrische wagen die in 2010 op de markt moet komen. In mei schortte de constructeur al de plannen op voor de vervangers van de suv-reeks, zoals de Cadillac Escalade. Dat was het gevolg aan een scherpe daling in de vraag naar grote suv-modellen. Meer recent kondigde General Motors ook aan twee nieuwe modellen terug te trekken die normaal zouden worden voorgesteld op de Autoshow van Los Angeles in de tweede helft van volgende maand.

Bonusbeleid Amerikaanse bedrijven wordt strikter

Bijna tweederde van de grote Amerikaanse bedrijven hebben een regeling ingevoerd dat de overeengekomen bonussen voor hun topmanagement kunnen herleid of ingetrokken worden indien er vragen rijzen over de praktijken van de bedrijfsleiding of de accuraatheid van financië¨le gegevens. Dat blijkt uit een rapport van het onderzoeksbureau Equilar. Een dergelijke maatregel werd door het Amerikaanse ministerie van financiën gevraagd voor bedrijven die op overheidssteun beroep willen doen.

Uit het onderzoek van Equilar bleek dat in 2006 slechts 17,6 procent van de grote Amerikaanse bedrijven strikte voorwaarden had gekoppeld aan het uitbetalen van bonussen. Vorig jaar was dat al gestegen tot 42,1 procent. Op dit ogenblik hanteert 64,2 procent van de betrokken bedrijven een dergelijk beleid. "Het is nu duidelijk dat dergelijke strikte voorwaarden beschouwd worden als een vorm van maatschappelijk verantwoord ondernemen," aldus Alexander Cwirko-Godycki, research manager bij Equilar, tegenover het persbureau Reuters. "De voorwaarden verschillen van bedrijf tot bedrijf, maar worden steeds uitgebreider."

In de meeste gevallen wordt niet geëist dat de chief executives afstand doen van al hun bonussen, maar worden er wel maatregelen genomen op het vlak van aandelenopties en het koppelen van bonussen aan bepaalde doelstellingen. Een aantal bedrijven heeft de maatregelen ook uitgebreid naar toplui buiten de directieraad. "De maatregel is niet nieuw," geeft Equilar toe. "Door de wet van Sarbanes-Oxley zijn bedrijven al verplicht om terugvorderingen te eisen wanneer er wangedrag werd vastgesteld."

De nieuwe regeling gaat echter veel verder. "Toch staan corporate executives positief tegenover deze nieuwe maatregelen," aldus het advocatenkantoor Winston & Strawn, dat bedrijven advies verleent in de renumeratie-problematiek. "Ook zij willen deel uitmaken van het maatschappelijk verantwoord ondernemen en denken ook niet ooit iets te zullen doen dat tot sancties zal leiden."

15:38 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: management, bonus, renumeratie |  Facebook |

Componist ontgoocheld in terugroepen LittleBigPlanet

Toumani Diabate, de muzikant uit Mali die het lied componeerde dat leidde tot de controverse rond het videogame LittleBigPlanet, zegt ontgoocheld te zijn door het feit dat uitgever Sony het game opnieuw uit circulatie heeft gehaald. Sony besloot het videogame terug te roepen uit vrees dat de moslimwereld zich beledigd zou voelen omdat in het videogame muziek met verzen uit de koran te horen waren. Toumani Diabati, zelf een moslim, zegt dat het nummer helemaal niet godslasterlijk is. Sony heeft inmiddels dankbetuigingen gekregen uit de moslim-gemeenschap.

"Het nummer is juist een ode aan de koran," vertelde Diabate, winnaar van een Grammy Award, tegen BBC News. "In Mali is het gewoon om religie en muziek te mengen. In Mali zijn er twee dingen belangrijk en dat zijn de koran en de kora, de West-Afrikaanse harp. Ik wil niet dat iemand met de islam lacht of de islam niet respecteert." Het nummer in kwestie - 'Tapha Niang' - was opgenomen in 2004 en verscheen op het album 'Boulevard de l'Independance'. De aangepaste versie van LittleBigPlanet komt binnenkort op de markt.

Media Molecule, de ontwikkelaar van LittleBigPlanet, werd van het probleem op de hoogte gebracht door een moslim-gamer die een testversie van het videogame had uitgeprobeerd. In een e-mail had hij gewaarschuwd dat een mengeling van muziek en verzen uit de islam door moslims als bijzonder aanstootgevend kon worden beschouwd. "Om alle mogelijke problemen te vermijden, werd daarop besloten om het game terug te roepen," aldus Sony. Het concern kreeg inmiddels positieve reacties van het Muslim Forum, dat opmerkte dat de koran niet op muziek mocht gezet worden omdat die woorden rechtstreeks van God komen.

Sociale netwerken zijn ideale troubleshooters

Vele bedrijven hebben nog altijd een aversie tegen sociale netwerken, die ze dikwijls als tijdverspilling en een gevaar voor vertrouwelijke informatie bestempelen. Maar dat is een verkeerde houding, die op termijn het bedrijf grote schade kan berokkenen. Dat is de conclusie van de Britse denktank Demos. Daarbij wordt opgemerkt dat sociale netwerken werknemers kunnen aanzetten om binnen het bedrijf relaties op te bouwen, maar ook op korte termijn productiviteit kunnen opleveren. Wel moet er volgens Demos opgelet worden voor misbruik.

De onderzoekers stellen dat bedrijven steeds meer netwerk-software gebruiken om documenten te delen en samenwerking op te bouwen rond een aantal ideeën. "Maar ook sites zoals Facebook en MySpace hebben hun plaats op de werkvloer," wordt er opgemerkt. "Ze zijn voor de gebruiker een middel om op een intuïtieve manier met elkaar te communiceren. Het verbieden van deze netwerken gaat in tegen de manier waarop mensen met elkaar in contact willen treden. Heel dikwijls worden collega's door deze manier van communiceren vrienden."

Het creëren van nauwere banden met gewezen werknemers en potentiële klanten kan volgens Demos ook een stimulans betekenen voor de productiviteit en innovatie en leiden tot een meer democratische werkomgeving," voeren de onderzoekers aan. "In de huidige moeilijke economische omstandigheden reageren vele bedrijven met een terugkeer naar de oude controletechnieken die managers toelaten om de productiviteit te controleren en meten. Het lijkt contraproductief om werknemers meer vrijheid en flexibiliteit toe te laten, maar in realiteit blijkt het te leiden tot een grotere stabiliteit."

Mark Turrell, chief executive van het technoliebedrijf Mark Tunnell, stelt dat de populariteit van sociale netwerken aantoont dat er een behoefte is om met anderen in contact te treden. "Het feit dat men een foto van een collega kan zien of te weten waar hij mee bezig is, kan bijzonder nuttig zijn voor het bedrijf, zeker wanneer de onderneming duizenden werknemers telt," benadrukt hij. "Bedrijven kunnen er een aantal problemen naar voor schuiven en het personeel om hulp ragen. Dat leidt misschien niet tot directe resultaten, maar iemand kent wellicht iemand anders die wel een antwoord heeft."

Op die manier kan de organisatie volgens Turrell binnen de kortste tijd voldoende mensen met de juiste expertise samenbrengen om het probleem op te lossen. "Dat kan ervoor zorgen dat het probleem sneller uit de wereld is geholpen dan anders het geval zou zijn," stipt hij nog aan. Turrell voegt er wel aan toe dat oudere werknemers de tijd moeten krijgen om zich aan te passen aan deze trend. Bovendien moeten er volgens hem duidelijk afspraken gemaakt worden dat misbruik niet kan getolereerd worden.

E-mailbombardement brengt geen zoden aan de dijk

Door de dalende consumptie worden online agressiever in hun e-mailcampagnes, waarbij de klant met kortingen en exclusieve voorwaarden wordt aangezet om snel aankopen te doen. Dat blijkt uit een onderzoek van de organisatie Internet Retailer. In totaal zou het aantal online aanbiedingen op één week gestegen zijn met 8 procent. Maar een dergelijk bombardement van campagnes dreigt de consument ook gemakkelijk weg te jagen, berichten een spam-quotatie mee te geven of hem aanzetten om zich uit de mailinglijst te laten verwijderen.

"Sinds het omzet van de internetwinkels door de financiële crisis is beginnen te dalen, proberen online retailers met allerlei aanbiedingen kopers te lokken," aldus het persbureau Associated Press. "Met de eindejaarsperiode voor de boeg, zal dat wellicht nog gevoelig groeien." Het onderzoeksbureau Forrester stelt dat er dit jaar 158 miljard e-mail-campagnes zullen verstuurd worden. Tegen 2013 zou dat nog met 63 procent stijgen tot 258 miljard. Maar tegelijkertijd beginnen consumenten zich volgens Forrester steeds meer af te keren van e-mail en zich te richten naar sociale netwerksites en andere communicatiekanalen.

Eén van de grote problemen van e-mail-campagnes is volgens Stephanie Miller, vice-voorzitter marktontwikkeling bij consulent Return Path, is het feit dat minder dan 20 procent van alle e-mails van retailers aangepast zijn aan het profiel van de inviduele consument, zelfs al hebben ze de mogelijkheid om hun boodschappen op heel specifieke doelgroepen te richten. "Het opdrijven van de frequentie helpt in deze omgeving niet," waarschuwt ze. "Er moet meer ingespeeld worden op de behoeftes van de individuele klant."

Vooral producenten van kleding- en meubelketens hebben hun e-mail-campagnes volgens de onderzoekers gevoelig opgedreven. "Dat zijn ook de sectoren die door de economische achteruitgang het hardste zijn getroffen," voeren ze aan. "Deze aankopen worden immers het eerst geschrapt omdat ze niet als essentieel worden bestempeld."

14:28 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: internet, retail |  Facebook |

Lufthansa wordt tweede grootste klant op Heathrow

Dankzij de overname van de Britse luchtvaartmaatschappij BMI wordt het Duitse Lufthansa de tweede grootste klant van de luchthaven London Heathrow, na British Airways. Lufthansa bezat al een aandeel van 30 procent in BMI, maar heeft nu ook het aandelenpakket van BMI-voorzitter Michael Bishop overgenomen. De resterende 20 procent is in handen van Scandinavian Airlines (SAS). Lufhansa maakte niet bekend hoeveel er werd betaald voor het aandelenpakket van Michael Bishop. BMI is actief op dertien Britse luchthavens, met Heathrow en Manchester als belangrijkste hubs.

BMI vervoerde het voorbije jaar 10,6 miljoen passagiers. De Britse luchtvaartmaatschappij heeft een vloot van 54 vliegtuigen. BMI controleert 11 procent van alle slots op Heathrow. Lufthansa wil de overname tegen half januari afronden. De Duitse luchtvaartmaatschappij sloot in 1989 een overeenkomst met Michael Bishop, waarbij Lufthansa bij een eventuele verkoop een voorkooprecht kon uitoefenen. Er was al geruime tijd sprake van dat Bishop zijn bedrijf van de hand wou doen. Onder meer het Arabische Etihad zou geïnteresseerd geweest zijn.

Analisten stellen dat de financiële sterkte van Lufthansa en de huidige crisis in de luchtvaartsector de Duitse luchtvaartmaatschappij toelaat om op de markt koopjes te doen. Eerder dit jaar nam Lufthansa ook al een aandeel van 45 procent in Brussels Airlines. Lufthansa vervoerde vorig jaar 83,1 miljoen passagiers. De Duitse luchtvaartmaatschappij heeft een vloot van 276 toestellen. Lufthansa vliegt wereldwijd op 209 bestemmingen. Het bedrijf kondigde onlangs wel aan dat de winst tijdens het derde kwartaal van dit jaar met 75 procent is gedaald, vooral te wijten aan hogere brandstofkosten.

13:53 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: luchtvaart, lufthansa, heathrow, bmi |  Facebook |

Nieuwsoverzicht

De Deense low-faremaatschappij Sterline Airlines heeft het faillissement aangevraagd. De maatschappij besliste meteen ook alle toestellen aan de grond te houden. Op zijn website waarschuwde Sterline ervoor dat tickets niet zouden terugbetaald worden. Dat geldt zowel voor de heen- als de terugvluchten. Passagiers die gerekend hadden op een terugvlucht moesten een nieuw ticket boeken bij een andere maatschappij. Sterling geeft het dalend aantal passagiers en de hoge brandstofprijzen op als reden voor het faillissement. Voor Sterling was er naar eigen zeggen geen andere optie meer dan het onvermijdelijke, het neerleggen van de boeken. De Deense prijsvechter vloog ook vanop Brussels Airport naar Kastrup in Kopenhagen.

De Duitse bank Hypo Real Estate (HRE) heeft aan de Duitse overheid om een extra kredietlijn van 15 miljard euro gevraagd. HRE heeft het krediet nodig om de liquiditeitsbehoefte op korte termijn te dekken, in afwachting van het reddingspakket van 50 miljard euro aan bankleningen en overheidsgaranties dat half november volledig beschikbaar zou zijn. HRE zegt dat de recente marktontwikkelingen vragen om dergelijke kortetermijnmaatregelen. Een besluit over de aanvraag zal volgens HRE snel worden genomen. De Duitse overheid heeft een reddingsplan van in totaal 500 miljard euro beschikbaar gesteld voor de financiële sector. De bail-out van Hypo Real Estate, nodig door problemen bij de Ierse dochter Depfa Bank, was de grootste uit de na-oorlogse geschiedenis van Duitsland.

De regionale regering van de Faroer-eilanden, een autonome provincie van Denemarken, heeft besloten om een lening van 300 miljoen Deens kronen (40,2 miljoen euro) toe te kennen aan zijn buur IJsland. Dat land kampt met de zwaarste financiële crisis in zijn geschiedenis. De lening wordt verstrekt door de Faeroerske Landsbank, de centrale bank van de Faroer-eilanden. Er bestaan volgens Kaj Leo Johannesen, regeringsleider van de Faroer-eilanden, zeer speciale banden tussen de Faoer-eilanden en IJsland. Dat is volgens hem de belangrijkste reden om IJsland een lening toekennen. De Faroer-eilanden hebben 48.000 inwoners. De eilandengroep beleefde in de jaren negentig zelf een zware economische crisis. Ook aan andere Scandinavische landen is financiële hulp gevraagd.

Eurocontrol, dat de veiligheid van het luchtruim in Europa verzekert, waarschuwt voor meer vertragingen in de toekomst. Volgens de organisatie zou het aantal vluchten in Europa tegen 2030 verdubbelen tot meer dan 20 miljoen per jaar. Dat heeft David McMillan, directeur-generaal van Eurocontrol, gezegd. Minstens negentien Europese luchthavens zouden tegen dan ook volledig verzadigd zijn, met alle gevolgen vandien. De helft van alle vluchten zou immers op één van deze luchthavens worden uitgevoerd. Eurocontrol pleitte samen met de luchthavenvereniging ACI Europe voor een uitbreiding van de capaciteit. Volgens ACI-directeur-generaal Olivier Jankovec kan ook met een meer efficiënte aanpak al een deel van de problemen worden opgelost. Maar hij waarschuwde ervoor dat een verhoging van de efficiëntie alleen niet volstaat.

De winst van de Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa ligt over de eerste negen maanden van dit jaar 66 procent lager dan in dezelfde periode vorig jaar. Dat is volgens Lufthansa het gevolg van de dure kerosine. De nettowinst kwam uit op 551 miljoen euro, tegen 1,6 miljard euro over de eerste negen maanden van vorig jaar. De bedrijfswinst klokte af op 984 miljoen euro, wat 9,3 procent minder was dan vorig jaar. Lufthansa verlaagde door deze resultaten ook de prognose voor het volledige boekjaar. De luchtvaartmaatschappij gaat nu uit van een bedrijfswinst van 1,1 miljard euro. Tot nu toe was er sprake van een verwachte recordwinst van 1,4 miljard euro. De omzet over de eerste negen maanden steeg met 13,6 procent tot 18,6 miljard euro tegenover dezelfde periode vorig jaar.

Het Amerikaanse bedrijf Whirlpool, de grootste producent van huishoudapparatuur ter wereld, schrapt in de loop van volgend jaar wereldwijd 5.000 jobs. De reden hiervoor is de dalende verkoop van huishoudelijke apparaten in de Verenigde Staten en Europa. Buiten Noord-Amerika gaan 1.900 banen verloren, waarvan het merendeel daarvan in Europa. Whirlpool, dat in Europa ook bekend is van het merk Bauknecht, heeft productiefaciliteiten in Duitsland, Frankrijk, Italië en Zweden. De nettowinst van Whirlpool daalde in het derde kwartaal van dit jaar met 6.9 procent tot 163 miljoen dollar. De omzet kende een lichte stijging tot 4,3 miljard dollar. Whirlpool voorspelt ook een lagere jaarwinst. Het bedrijf heeft wereldwijd 73.000 werknemers.

Crédit Suisse, de tweede grootste bank van Zwitserland, gaat nog meer banen schrappen. De bank plant 500 afvloeiingen in haar afdeling investeringsbankieren en in enkele ondersteunende functies. De meeste afvloeiingen gebeuren in Groot-Brittannië en de Verenigde Staten. Met deze nieuwe ontslagronde verdwijnen bij Crédit Suisse op één jaar tijd meer dan 1.560 banen. De nieuwe afvloeiingen zijn volgens een woordvoerster een antwoord op de marktomstandigheden en in lijn met de klantenbehoeftes. Bij de afdeling investeringsbankieren werken meer dan 21.000 mensen. Ook concurrent UBS kondigde eerder deze maand al aan dat het 2.000 banen ging schrappen bij de investeringsdivisie. Die kwamen bovenop de 7.000 eerder aangekondigde ontslagen.

De Europese Unie moet zijn financiële capaciteit om de crisis het hoofd te bieden optrekken tot minstens 20 miljard euro. Dat heeft Nicolas Sarkozy, de Franse president en voorzitter van de Europese Unie, gezegd na een overleg met de Britse premier Gordon Brown. Momenteel beschikt de Europese Unie over een hulpkas van 12 miljard euro. Sarkozy en Brown bereidden in Versailles de volgende Europese top in Brussel en de top van de G20 in Washington voor. Sarkozy zei ook dat hij gerealiseerd zou willen zien dat een wereldwijd akkoord bereikt zou kunnen worden over een nieuw financieel systeem. Sarkozy en Brown hebben sinds het uitbreken van de financiële crisis al geregeld onderling contact gehad. De banden met de Duitse bondskanselier Angela Merkel zijn minder intens geworden.

De Amerikaanse auteursorganisaties Authors Guild en de Association of American Publishers (AAP) gaan samenwerken met het internetbedrijf Google. Daarmee komt een einde aan een twist tussen de auteursverenigingen en het internetbedrijf, dat plannen had om fragmenten van boeken waarop hun auteursrechten berusten te digitaliseren, doorzoekbaar te maken en weer te geven, en om digitale exemplaren van boeken te delen met bibliotheken, zonder de nadrukkelijke toestemming van de houders van de auteursrechten. Google betaalt een schikking van 125 miljoen dollar. Lezers in de Verenigde Staten krijgen daardoor online toegang tot miljoenen boeken waarop auteursrecht zit. Dat betekent een forse uitbreiding van het Book Search-programma van Google.

De Europese Commissie wil dat er een rookverbod komt in alle cafés en restaurants in de Europese Unie. Dat is nodig om het personeel tegen passief roken te beschermen. Dat personeel wordt volgens Vladimir Spidla, Europees Commissaris voor sociale zaken, elke dag opnieuw blootgesteld aan de gevaren van passief roken. Europa heeft volgens Spidla de plicht om ervoor te zorgen dat elke werkplaats veilig is. Daarom moet het roken op alle arbeidsplaatsen verboden worden. De Europese Volkspartij zegt dat Spidla onder het mom van arbeidsbescherming de zelfstandigheid van de EU-lidstaten wil ondermijnen. Op dit moment verschilt het nationale rookverbod van land tot land. De Europese Volkspartij wil dat elk land zijn eigen beleid moet kunnen hanteren.

Meer Nieuws

13:33 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Internet belangrijkste hulplijn voor jongeren

Meer dan 50 procent van de online leeftijdscategorie tussen dertien en vierentwintig jaar gaat op het internet op zoek naar informatie over gezondheid en wellness. Ze zoeken daarbij naar bronnen die accuraat, veilig en anoniem zijn. Dat blijkt uit Amerikaans onderzoek van het bureau Peanut Labs. In de eerste plaats bezoekt deze leeftijdscategorie in de Verenigde Staten de gespecialiseerde website WebMD (15 procent), maar ook de online encyclopedie Wikipedia en de zoekmachines Google en Yahoo zijn daarbij populair.

Uit het onderzoek blijkt verder dat jongeren niet alleen informatieve websites bezoeken, maar ook steeds meer anoniem hun problemen met anderen op het internet delen dan zich te wenden tot traditionele hulpdiensten zoals hotlines. Peanut Labs stelt daarbij dat 17 procent van de ondervraagde daarvoor een online meldpunt of een message board heeft bezocht, terwijl slechts 10 procent daarvoor een hulplijn heeft bezocht. Volgens 87 procent van de ondervraagden zorgden de online raadplegen voor een positieve ervaring.

Seksueel overdraagbare ziektes en druggebruik zijn de grootste gezondheidsbekommernissen van de ondervraagde jongeren. Ook online pesterijen worden geregeld vernoemd, maar veel minder frequent. Verder bleek dat jongeren veel belang hechten aan accurate en toegankelijke informatie, samen met een community waar de gebruiker persoonlijke steun kan krijgen van zowel lotgenoten en professionele hulpverleners. "Gezondheidswerkers moeten zich dan ook richten op locaties waar de jongeren zich ophouden, in plaats van hen te verplichten een zoektocht te beginnen naar de gepaste hulpverlening," aldus de onderzoekers.

11:08 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: gezondheid, internet, jongeren |  Facebook |

Digitale videorecorder geen bedreiging voor televisie

Hoewel al meer dan één kwart van gezinnen in de Verenigde Staten in het bezit is van een digitale videorecorder (DVR), blijkt dat geen zware invloed te hebben op het kijkgedrag. Dat blijkt uit een rapport van het onderzoeksbureau Leichtman Research Group. De onderzoekers stellen dat digitale recorders voor de kijker geen prioriteit vormen. Uit het onderzoek komt immers naar voor dat 68 procent van de DVR-bezitters vooral naar vooraf opgenomen programma's kijkt wanneer er op televisie geen uitzending is geprogrammeerd die ze graag hadden willen zien.

Leichtman Research Group stelt dat op dit ogenblik 27 procent van de Amerikaanse gezinnen met televisie, tenminste één digitale videorecorder in huis hebben. Daarvan heeft 30 procent meer dan één toestel. Verder blijkt dat de bezitters bijzonder tevreden zijn met hun digitale recorder. Zo zegt 87 procent het toestel bij vrienden aan te bevelen en 81 procent van de bezitters geeft de digitale videorecorder een waardering van minstens 80 procent. Bij 45 procent haalt het toestel zelfs een score van 100 procent.

"Op dit ogenblik vertegenwoordigen digitale videorecorders ongeveer 6 procent van de kijktijd van de Amerikaanse televisiegezinnen," aldus de onderzoekers. "Dat is een verdubbeling tegenover twee jaar geleden." Tegen het einde van 2012 zou dat volgens het rapport van Leichtman opgelopen zijn tot 16 procent. Daarnaast stelde 35 procent van de DVR-bezitters dat ze meer naar opgenomen programma's bekijken dan naar het traditionele televisie-aanbod, terwijl 45 procent maximaal vijf programma's per week opneemt.

10:40 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: media, televisie, digitale videorecorder |  Facebook |

Wal-Mart mikt vooral op groeimarkten

De Amerikaanse winkelketen Wal-Mart gaat zich de volgende vijf jaar toeleggen op de uitbouw van zijn activiteiten in groeimarkten. Dat heeft Mike Duke, vice-voorzitter van de internationale divisie van Wal-Mart, bekend gemaakt. De volgende vijf jaar zal 53 procent van alle nieuwe investeringen naar groeimarkten gaan, terwijl de rest naar mature markten gaat. Dat is een belangrijke koerswijziging. De voorbije vijf jaar ging immers 67 procent van alle investeringen naar mature markten zoals Groot-Brittannië en Canada.

Wal-Mart, de grootste retailer van de wereld, gaat zijn investeringen in de Verenigde Staten gevoelig terugschroeven. Vorig jaar werden er op de Amerikaanse markt nog 243 nieuwe winkels geopend. Volgend jaar zullen er nog 212 nieuwe vestigingen bijkomen in de Verenigde Staten, terwijl het jaar daarop ongeveer 165 nieuwe winkels zijn voorzien. Een aantal van die vestigingen zullen ook kleiner zijn dan in het verleden het geval was. Daarnaast wil Wal-Mart zich vooral toeleggen op de renovatie van bestaande locaties.

Bij de nieuwbouw zal volgens Wal-Mart zoveel mogelijk gebruik gemaakt worden van duurzame toepassingen. Volgend jaar zullen de investeringen nog een budget krijgen van 13 miljard dollar. Dat is 2 miljard dollar minder dan dit jaar. Het terugschroeven van de uitbreiding op de Amerikaanse markt, is volgens Wal-Mart een reactie op de wereldwijde vertragende economie. Wal-Mart verwacht dat de omzet volgend jaar nog een groei zal vertonen van 8 procent. Dat zou een daling betekenen met 0,6 procent. Voor 2010 wordt nog een omzetgroei van 5 procent tot 7 procent voorzien.

00:11 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: retail, wal-mart |  Facebook |

28-10-08

David Geffen trekt zich terug uit Hollywood

Bij de Amerikaanse filmmaatschappij DreamWorks heeft mede-oprichter David Geffen (65) zijn vertrek aangekondigd. Amper enkele weken geleden weekte Geffen samen met mede-oprichter Steven Spielberg en Stacy Snider, chief executive van DreamWorks, nog los van het moederbedrijf Paramount Pictures, dat DreamWorks in 2006 had gekocht voor een bedrag van 1,6 miljard dollar. Geffen en Spielberg werden door de Indiase investeerder Reliance Big Entertainment financieel ondersteund om de banden met Paramount door te breken.

De films van DreamWorks zullen voortaan verdeeld worden door Universal, waarmee Steven Spielberg historische banden heeft. Maar David Geffen had toen al laten verstaan dat hij niet verder mee zou gaan en zich helemaal uit de filmwereld zou terugtrekken. DreamWorks zal in de toekomst naar eigen zeggen nog slechts een half dozijn films per jaar maken en heeft ook geen ambities in televisie of andere vormen van entertainment. Geffen en Spielberg richtten DreamWorks veertien jaar geleden op. Geffen verzamelde tijdens zijn carrière een fortuin dat door het magazine Forbes geschat wordt op 6,5 miljard dollar.

David Geffen was één van de belangrijkste figuren van de Amerikaanse filmwereld. Voordien had hij in 1970 echter al de platenmaatschappij Asylum Records opgericht, waar hij werkte met figuren als Jackson Browne, Bob Dylan, Linda Ronstadt, The Eagles, Joni Mitchell en Tom Waits. Asylum werd in 1972 overgenomen door Warner Bros en zou vervolgens fuseren met Elektra Records. In 1980 richtte Geffen ook nog de platenmaatschappij Geffen Records op, waar hij Donna Summer, maar ook John Lennon liet tekenen, gevolgd door figuren als Elton John, Peter Gabriel en Neil Young.

23:47 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: bioskoop, dreamworks, david geffen, spielberg |  Facebook |

Eerste nationale Amerikaanse krant houdt ermee op

christian-science-monitor-logoEen eerste grote Amerikaanse krant houdt ermee op. De Christian Science Monitor heeft aangekondigd te stoppen met zijn dagelijkse gedrukte krant. Voortaan zal de krant het dagelijks nieuws gratis op zijn website plaatsen en nog slechts één keer per week een gedrukte versie uitbrengen. Hoofdredacteur John Yemma gaf toe dat het een moeilijke beslissing is, maar zegt ervan overtuigd te zijn dat de toekomstige groei bij het internet ligt. Yemma sloot echter niet uit dat de beslissing tot ontslagen zal leiden.

"Het is de eerste nationale Amerikaanse krant die een dergelijke weg inslaat, maar dit voorspelt weinig goeds voor een sector die geconfronteerd wordt met dalende advertenties en oplages en en stijgende drukkosten," aldus het persbureau Reuters. De Christian Science Monitor werd in 1908 opgericht door Mary Baker Eddy, die de Church of Christ Scientist in Massaschusetts oprichtte. De krant heeft een redactie van 95 full-time journalisten en een grote groep freelancers en negen Amerikaanse en evenveel buitenlandse redacties.

Mary Baker Eddy wou een krant die zichzelf zou onderscheiden door berichtgeving te brengen die geen lezers probeerde te werven met sensationele verhalen, het zogenaamde yellow journalism van krantentycoons zoals Joseph Pulitzer en William Randolph Hearst. De Christian Science Monitor wou naar eigen zeggen niemand kwetsen, maar de hele mensheid dienen. De krant wou meer analytische verhalen brengen dan echte primeurs. De enige theologische bijdrage in de krant is een dagelijkse column onder de titel 'A Christian Science Perspective on Daily Life'.

Veertig jaar geleden had de krant meer dan 223.000 abonnees. Vandaag zijn dat er nog amper 52.200, hoofdzakelijk in de Verenigde Staten. De website heeft echter 1,5 miljoen unieke bezoekers per maand en 5 miljoen pageviews per dag. Yenna wil dat tegen 2013 opvoeren tot 25 miljoen. Yenna kwam in juni van dit jaar over van The Boston Globe, waar hij de website Boston.com tot 170 miljoen pageviews per maand bracht. De Christian Science Monitor probeerde eerder al buiten de gedrukte versie te treden en te investeren in televisie, radio en een magazine, maar de krant ging er bijna failliet aan.

De krant verwierf internationale bekendheid in 2006, toen freelance reporter Jill Carroll in Bagdad werd ontvoerd en 82 dagen lang gevangen gehouden werd door soennitische rebellen. De krant steunt niet op reclame, maar vooral op een jaarlijkse gift van ruim 10 miljoen dollar van The Church of Christ Scientist, die de krant break-even probeert te houden. "Daardoor is het voor de krant gemakkelijker om zich volledig op het internet toe te leggen dan andere uitgaven, die voor 90 procent van hun inkomsten nog altijd afhankelijk zijn van hun geprinte edities," aldus nog het persbureau Reuters.

Ruimte moet meer openstaan voor ondernemers

richgarriottzerogOfficiële ruimtevaartorganisaties zoals de NASA en Roscosmos moeten privé-ondernemers ruimere mogelijkheden bieden om toegang te krijgen tot het International Space Station en private ruimtereizen stimuleren. Dat heeft de Amerikaanse ruimtetoerist Richard Garriott gezegd nadat hij met het Russische ruimteveer Soyuz TMA-13 en de cosmonauten Oleg Kononenko and Sergei Volkov van een tiendaags verblijf in het internationale ruimtestation was teruggekeerd naar het Russische ruimtecentrum Sterrenstad.

Toplui van het Russische ruimtevaartprogramma hebben al geregeld hun twijfels geuit of het in de toekomst nog wel mogelijk zal zijn, gezien door de stijgende vraag voor vluchten naar het ruimtestation, om nog langer ruimtetoeristen mee te nemen. Volgens de huidige plannen wordt de Amerikaanse Space Shuttle in 2010 immers uit dienst genomen en dan is de Russische Soyuz nog de enige ruimtependel die het ruimtestation met de aarde kan verbinden, tot de opvolger van de Space Shuttle tegen 2015 klaar zou zijn.

Richard Garriott wierp echter dat Roscosmos, het Russische officiële ruimtevaartbureau, van deze gelegenheid moest gebruik maken om zijn projecten rond de bemande ruimtevaart uit te breiden. "Ik hoop dat organisaties zoals de NASA en Roscosmos een manier vinden om ondernemers zoals ik en andere bedrijven en landen aan te moedigen om van de mogelijkheid gebruik te maken van dit unieke aanbod dat we op dit ogenblik in de ruimte hebben," aldus Garriott. "Maar het huidig beleid is er niet echt op gericht om dat soort ondernemerschap aan te moedigen."

Garriott, een ontwerper van computergames, beloofde de resultaten van zijn wetenschappelijk onderzoek aan boord van het International Space Station te zullen publiceren. Dat onderzoek bestond onder meer uit de vergelijking van foto's die 35 jaar geleden vanuit het Amerikaanse ruimtestation Skylab waren genomen door zijn vader Owen Garriott om te onderzoeken in welke de aarde sindsdien is veranderd. Richard Garriott was trouwens de eerste Amerikaan die zijn vader in de ruimte is gevolgd. Zijn reisgenoot Sergei Volkov is de zoon van de Russische cosmonaut Alexander Volkov.

Richard Garriott is ook lid van de raad van bestuur van het Amerikaans bedrijf Space Adventures, organisator van de toeristische ruimtereizen en pionier in de pogingen om het overheidsmonopolie in de ruimtevaart te doorbreken.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 Volgende