10-11-08

Bedrijven willen meer internationale databanken

DatabankenBedrijven in business-to-business gebruiken steeds meer internationale databanken, waarmee ze hun marktaandeel in het buitenland hopen uit te breiden. Dat is de conclusie van Amerikaans een rapport van het onderzoeksbureau Wordata. Daardoor is de prijs van internationale opt-in emaillijsten gestegen tot 420 dollar per duizend adressen. Dat is volgens de onderzoekers duidelijk hoger dan nationale databanken. Daarnaast merkt Worldata op dat vooral databanken over technologie, de KMO-sector en human resources kanalen in business-to-business bijzonder veel in trek zijn.

De prijzen van databanken zijn tijdens het voorbije kwartaal voor de eerste keer in de geschiedenis gedaald. In elke categorie, zowel in de consumenten- als in de zakelijke categorieën, wordt een dalende trend genoteerd. Opt-in e-maillijsten in business-to-business blijven de duurste databanken, maar kenden ook de grootse prijsdaling tegenover dezelfde periode vorig jaar. Daar werd vorige maand een gemiddelde prijs gerealiseerd van 293 dollar per duizend adressen. Dat is een daling met 12 dollar tegenover dezelfde periode vorig jaar.

Opt-in e-maillijsten in business-to-consumer, de tweede duurste categorie, kenden eveneens een gevoelige prijsdaling. Daar werd een daling opgetekend met 11 dollar tegenover vorig jaar. Bij nieuwsbrieven daalde de prijs met 10 dollar tot 165 dollar per duizend contacten. In de publieke sector was er een daling met 1 dollar tot 174 miljoen dollar. Daarmee ging deze categorie de minst grote daling. Worldata vermoedt dat de prijsdalingen zich nog een tweetal kwartalen zullen doorzetten, tot de economie zich enigszins heeft gestabiliseerd.

Verder stelt Worldata dat in de consumentensector op dit ogenblik een bedrag van 1,15 dollar wordt betaald als cost-per-lead, het bedrag dat de adverteerder betaalt per actie die door een potentiële klant wordt ondernomen, zoals het invullen van een antwoordformulier of een aankoop. De cost-per-lead daalde tijdens de voorbije drie maanden met 4,17 procent tegenover het kwartaal voordien. In de business-to-business categorie werd een daling met 2,4 procent opgetekend tot 4,80 dollar. Bij white papers was er een daling met 3,85 procent tot 12,50 dollar per download.

10:09 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: e-mail, databank |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.