18-11-08

Recessie doet direct marketing naar internet uitwijken

De omzet van direct marketing is tijdens het tweede kwartaal van dit jaar met 3,6 procent gedaald tegenover dezelfde periode vorig jaar. Dat blijkt uit een Amerikaans onderzoek van de Direct Marketing Association (DMA). Daarmee wordt volgens de onderzoekers de vrees bevestigd van direct marketeers, waarvan 60 procent benadrukt dat de algemene economische voorwaarden op korte termijn een impact zullen hebben op de omzet van de sector. Tijdens het tweede kwartaal was dat nog 56 procent en tijdens de eerste drie maanden van dit jaar 51 procent.

Uit het onderzoek blijkt verder dat er ondanks de economische vertraging verder zal geïnvesteerd worden in direct marketing. Maar volgens 44 procent van de ondervraagden zullen de beschikbare budgetten wel herschikt worden, met onder meer een grotere aandacht voor e-mail, websites en zoekmachines. "In geval van een recessie zullen investeringen in bepaalde sectoren, zoals internet en analyses, volgens een groot gedeelte van de marketeers nog wel toenemen," voeren de onderzoekers aan.

Direct marketeers stellen dat ze met hun campagnes in eerste instantie nieuwe klanten willen verwerven, gevolgd door het behoud van bestaande klanten. Beide motivaties kregen een iets groter belang in vergelijking met vorig jaar. Verder bleek dat vooral de distributeurs van catalogussen de gevolgen van de economische vertraging voelen. De inkomsten lagen tijdens het tweede kwartaal van dit jaar 6,2 procent lager dan tijdens dezelfde periode vorig jaar. De uitgevers verwachtten dat die omzet op korte termijn nog verder zou teruglopen.

11:16 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: direct marketing |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.