24-11-08

Economische recessie keldert ook reality-televisie

400_survivor_cyates_cbs_071017_mbrintonDe reality-shows verliezen aan populariteit. Dat is één van de conclusies van een eerste analyse van de kijkcijfers van najaarsprogrammering van het Amerikaanse televisieseizoen door het reclamebedrijf Horizon Media. Daar wordt opgemerkt dat reality-shows een belangrijk gedeelte van hun publiek verliezen, terwijl komedies aan een heropgang bezig zijn. Dat heeft volgens de Amerikaanse televisie-specialist Scott Collins wellicht verscheidene oorzaken, zoals veroudering en saturatie. Maar ook de huidige economische situatie zou volgens hem een rol kunnen spelen.

"De gevestigde reality-programma's - zoals 'Dancing With the Stars', 'Survivor' of 'Deal or No Deal' - hebben de voorbije weken zware klappen gekregen," aldus Scott Collins in de Amerikaanse krant The Los Angeles Times. Zo blijkt 'Deal or No Deal' (NBC) nog een kijkerpubliek van 5,5 miljoen mensen te hebben. Dat is 29 procent minder dan vorig jaar. 'Dancing With the Stars' (ABC) ging 9 procent achteruit, terwijl 'Survivor' (CBS) een daling kende met 10 procent. 'Cops' (Fox) daalde met 17 procent tegenover vorig jaar.

Een gedeelte van de achteruitgang is volgens Scott Collins ongetwijfeld te wijten aan het natuurlijke verouderingsproces van televisieprogramma's. Daarbij wordt er opgemerkt dat 'Survivor' aan zijn zeventiende seizoen toe is, wat voor televisie hoogbejaard mag genoemd worden. Ook 'Dancing With the Stars' is aan zijn zevende seizoen bezig, een leeftijd waarop de meeste programma's tekenen van slijtage beginnen te vertonen. Het opfrissen van het format brengt volgens de krant ook geen zoden aan de dijk.

Collins voert echter aan dat er ook sprake is van een overexposure. "Wanneer shows meerdere keren per week worden vertoond en ook nog eens afgeleide programma's worden uitgezonden, wordt elke frisheid uit de show gehaald," benadrukt de televisie-specialist. "Dat kan zelfs niet opgevangen worden met het verhogen van prijzengelden, wat een aantal programmamakers hebben geprobeerd." Maar volgens Scott Collins zou ook de huidige economische crisis een rol kunnen spelen in de verminderde interesse in reality-reeksen.

"De grote recessie van de jaren tachtig zou wel eens een vruchtbare omgeving geweest kunnen zijn voor het succes van populaire televisiereeksen over het wangedrag van de superrijken, zoals de Dynasty-reeks en de Dallas-saga," aldus nog Scott Collins. "Vandaag is het succes van komedies heel opvallend. Het zou wel eens kunnen dat de kijker in de huidige economische crisis al meer dan genoeg heeft aan de realiteit van elke dag."

12:47 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: televisie, reality |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.