17-12-08

Honda geniet van grootste Amerikaanse merktrouw

De Japanse autoconstructeur Honda slaagt er in de Verenigde Staten het best in om zijn klanten te behouden. Dat blijkt uit een onderzoek van het bureau J.D. Power & Associates. Uit het onderzoek blijkt immers dat 64,7 procent van alle kopers van een Honda voordien ook met hetzelfde merk reden. Op de tweede plaats staat Toyota met 63,2 procent. Lexus, dochter van Toyota, staat op een derde plaats met 60,4 procent. Het is de eerste keer dat Honda in de ranglijst van J.D. Power op de eerste plaats staat. De algemene merkentrouw van de Amerikaanse autobestuurder is van 49 procent naar 48 procent gedaald. De slechtste prestatie is voor Jaguar, dat slechts 26,2 procent vroegere eigenaars kon aantrekken.

"Van de 36 onderzochte merken, bleken er dertien hun klantenretentie te hebben kunnen verbeteren," aldus het magazine Marketing Daily. "Achttien merken gingen erop achteruit en vijf constructeurs lieten een status-quo optekenen. Van de Amerikaanse merken deden Cadillac, Chervrolet en Ford het beter dan het gemiddelde. Pontiac, Mercury, Buick, Chrysler, Saturn, Dodge, Lincoln, GMC, Jeep en Hummer deden het echter slechter dan het gemiddelde." De grootste vooruitgang werd opgetekend door Land Rover van het Indiase Tata Motors, dat 18 procent beter scoorde dan vorig jaar. Dat zou te maken hebben met aantrekkelijke verkoopsvoorwaarden en het uiterlijk van de Land Rover.

De onderzoekers stellen dat veiligheid, brandstofverbruik en prijskortingen en andere aanbiedingen dit jaar een grotere rol speelden bij het behoud van klanten dan vorig jaar nog het geval was. "Bestuurders worden zich, onder meer door de huidige economische omstandigheden, steeds meer bewust van de financiële impact van de aankoop van een wagen," voert J.D. Power & Associates aan. "De Amerikaanse bestuurder kijkt niet meer in eerste instantie naar het merk, maar wel naar de kwaliteit, verbruik en herverkoopswaarde." Er wordt daarbij op gewezen dat het behoud van klanten bij de Amerikaanse constructeurs gemiddeld van 46 procent naar 43 procent is gedaald.

14:25 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: automotive, honda |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.