16-02-09

Ouders zoeken naar speelgoed met meerwaarde

Ouders zoeken steeds meer naar speelgoed met een meerwaarde. Dat zeggen speelgoedproducenten Lego en Hasbro. Daarbij wordt opgemerkt dat mensen in moeilijke tijden vaak overschakelen naar merken en ervaringen die ze vertrouwen en kennen. Vaak worden daarbij klassieke en populaire merken gekoppeld aan creativiteit en innovatie, maar ook aan een band tussen betaalbaarheid en klassieke producten. Bovendien richten speelgoedproducenten zich steeds meer op veilig speelgoed, daarop attent gemaakt door een aantal veiligheidsproblemen tijdens de voorbije jaren, wat leidde tot imagoproblemen en het terugroepen van grote collecties speelgoed. De verkoop van speelgoed is in de Verenigde Staten het voorbije jaar met 3 procent teruggevallen.

"De Deense speelgoedfabrikant Lego zegt het voorbije jaar in de Verenigde Staten een omzetgroei met 38 procent gerealiseerd te hebben," aldus het magazine Marketing Daily. "Tot de meest succesvolle producten behoorden de Star Wars collectie, net zoals de cityreeks en de kasteellijn. Lego heeft het daarbij over een nooit geziene groei en nieuwe verkoopsrecords in een bijzonder moeilijke economische situatie en dalende consumentenbestedingen. Daarbij voert de speelgoedproducent aan dat daarmee aangetoond wordt dat het klassieke spellenpatroon van Lego en zijn merkwaarde tijdloos en bijzonder veerkrachtig zijn." Wereldwijd zouden kinderen jaarlijks vijf miljard uur met Lego-producten spelen.

Marketing Daily stelt dat de speelgoedindustrie nochtans een achteruitgang kent. Op jaarbasis zou de verkoop met 3 procent dalen. "Vele producenten proberen dan ook goedkopere producten op de markt te brengen, waardoor ze beter gewapend zouden zijn tegenover een recessie," stipt het magazine aan. "Onder meer Hasbro heeft het daarbij over de grote waarde van zijn nieuw aanbod, waarbij onder meer teruggegrepen wordt naar klassieke producten zoals Candy Land, SuperSoaker, G.I. Joe en MyLittlePony. Ook Hasbro stelt dat de consument in moeilijk economische tijden teruggrijpen naar merken en ervaringen die ze kennen en vertrouwen en waarbij populariteit gekoppeld wordt aan innovatie.

Anderzijds blijkt dat speelgoedproducenten door de negatieve ervaringen uit het recente verleden meer belangstelling tonen voor de veiligheid van hun producten. "Dat blijkt onder meer op de American International Toy Fair in New York," voert Marketing Daily aan. "De inschrijvingen voor het veiligheidscongres dat op de speelgoedbeurs wordt gehouden, liggen dit jaar drie keer hoger dan normaal."

17:06 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: speelgoed, lego, hasbro |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.