30-03-09

Krantenjournalisten vluchten naar het internet

Steeds meer journalisten stappen van de traditionele media over naar online nieuwskanalen. Dat schrijft het magazine Online Media Daily naar aanleiding van een recente aanwervingsronde bij de Amerikaanse internetportal AOL, die bij de traditionele media een hele reeks journalisten heeft weggehaald. AOL voert daarbij aan dat de traditionele mediasector een bijzonder grote crisis doormaakt, met zware personeelsinkrimpingen en dreigende faillissementen. Dat is voor online media volgens Marty Moe, senior vice president bij MediaGlow van de internetportal, een unieke kans om ervaren journalisten aan te trekken om zijn uitbreidend aantal nichesites te bemannen.

De aanwervingen van AOL zijn indrukwekkend. Voor zijn modesite Stylelist.com werd Diane Davis, gewezen lifestyle-rubriekleier van Associated Press aangetrokken. Voor de moderubrieken werd ook Sara Cristobal van Bazaar.com aangetrokken, net zoals Laure Kenney, gewezen editoriaal directeur van Sephora.com. De sportsite FanHouse.com van AOL heeft al een reeks journalisten van de Chicago Sun-Times, Los Angeles Times, Newark Star-Ledger en de Contra Costa Times aangetrokken. Sunny Wu, die de Olympische Spelen volgde voor msnbc.com, wordt verantwoordelijk voor de homepage van de website. Andere nieuwe namen zijn Melinda Henneberger van The New York Times als rubriekleider van PoliticsDaily.com, politiek correspondent Carl Cannon van de National Journal en columnist Walter Shapiro van USA Today.

"Journalisten uit de gedrukte pers vinden steeds meer een onderkomen in de nieuwe media," merkt Online Media Daily op. "Steeds meer kranten leggen de boeken neer, schroeven hun investeringen terug of werken alleen verder met een uitsluitend online editie." Dat biedt internetportals en andere online media de kans om ervaren journalistiek talent aan te trekken om zijn online nieuwsactiviteiten uit te breiden. Marty Moe stelt dat de internetportal - die nu al zeventig vertikale sites telt en daar dit jaar nog eens dertig aan wil toevoegen - daardoor in de positie is om een vorm van nieuwe en duurzame media uit te werken die de waarden van de traditionele journalistiek in ere houden. Tim Armstrong, de nieuwe topman van AOL, stelt dat zijn bedrijf hier een grote gelegenheid krijgt om een grote rol te spelen in de toekomstige overstap naar digitale media.

17:03 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: internet, media, journalistiek |  Facebook |

Kredietwaardigheid reclamesector komt langzaam in gedrang

Er moeten vragen gesteld worden bij de kredietwaardigheid van reclamegroepen. Dat zeggen bekende ratingbureaus zoals Standard & Poor's en Moody's. Dat is het gevolg van de slechte vooruitzichten voor de wereldwijde reclamemarkt voor het lopende jaar. De reclamesector heeft volgens de ratingsbureaus het voorbije jaar een groeit gekend, maar moet er voor dit jaar rekening gehouden worden met een gevoelige inkrimping. De kredietwaardigheid is voor reclamegroepen bijzonder belangrijk, aangezien ze grote bedragen van klanten beheren. Aangezien er nog altijd geen aanwijzingen zijn voor een heropbloei van de economie, wordt gevreesd dat ook de reclamesector zich niet snel zal herstellen.

"Zopas nog verlaagde Standard & Poor's de kredietwaardigheid van WPP Group en Publicis Groupe van stabiel naar negatief, zoals dat eerder ook het geval was voor Omnicom," aldus het magazine Adweek. "Eerder al had ook Moody's de kredietwaardigheid van WPP Group naar negatief teruggeschroefd, verwijzend naar een overname door de reclamegroep van het bureau Taylor Nelson Sofres voor een bedrag van 2,3 miljard dollar, die grotendeels met schulden werd gefinancierd. Ook voor Omnicom schroefde Moody's zijn rating terug van stabiel naar negatief, omwille van vragen rond de liquiditeit van de reclamegroep." De reclamesector zelf stelt eveneens zijn verwachtingen voor het lopende jaar naar beneden bij.

"De grote reclamegroepen hebben het voorbije jaar allemaal een groei gekend," aldus financiële analisten. "Maar dit jaar zullen zij een inkrimping kennen. Wanneer de winsten dalen, worden de bestaande schulden veel belangrijker. Vooral in China, Rusland en het Midden-Oosten wordt volgens het reclameconcern Group M een belangrijke terugval verwacht. Ook ZenithOptimedia waarschuwt dat de achteruitgang groter zal zijn dan de 6,2 procent achteruitgang die in december vorig jaar werd voorspeld. Er zijn ook geen tekenen van beterschap. Verwacht wordt dat het tweede kwartaal nog slechter zal zijn dan de eerste drie maanden van het jaar. Daarbij speelt ook de wankele situatie van de autosector, een bijzonder grote adverteerder, een belangrijke rol. Door de lagere winsten dreigt een aantal reclamebureaus zijn kredietlijnen te overschrijden.

16:42 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: reclame, rating |  Facebook |

Publiek Facebook wordt steeds volwassener

Het publiek van de sociale netwerksite Facebook wordt snel ouder. Dat blijkt uit cijfers van het weblog Inside Facebook. Het aantal gebruikers van meer dan vijfendertig jaar is de voorbije zestig dagen volgens Inside Facebook zelfs verdubbeld. Deze snelle groei betekent volgens het weblog dat de meerderheid van de gebruikers van Facebook nu ouder is dan vijfentwintig jaar. Gebruikers van achttien tot vijfentwintig jaar vertegenwoordigen op dit ogenblik 35 procent van de totale Facebook-populatie. Daarmee vormen ze volgens Inside Facebook nog wel proportioneel de grootste groep, maar de leeftijdscategorie van zesentwintig tot vierenveertig jaar vertegenwoordigen nu al 41 procent van het totale publiek van de sociale netwerksite.

Inside Facebook stelt dat vrouwen boven de vijfenvijftig jaar de voorbije drie maanden zelfs de snelst groeiende groep gebruikers van Facebook uitmaken. "Dit gegeven zet ontwikkelaars en marketeers aan om na te denken hoe ze deze groep nieuwe gebruikers kunnen benaderen," aldus Justin Smith, oprichter van Inside Facebook, tegenover het magazine Online Media Daily. Dat voegt er aan toe dat Facebook zich inderdaad steeds meer begint te richten naar hele gezinnen, naarmate alle leeftijdscategorieën in het sociale netwerk zijn terug te vinden. AllFacebook, een andere weblog rond de sociale netwerksite, merkt op dat er de jongste tijd opvallend veel moeders toetreden tot het netwerk.

"Jongeren vinden dat misschien niet zo leuk," aldus AllFacebook. Maar Facebook begint dat fenomeen volgens de analisten te herkennen. De sociale netwerksite is de voorbije maanden begonnen met nieuwe mogelijkheden te zoeken om deze nieuwe gebruikersgroepen te benaderen, buiten zijn traditionele basis van tieners en studenten, al blijft die groep nog altijd centraal staan. Adam Kasper, director digital media bij het reclamebureau Havas, zegt dat veel adverteerders nog altijd terughoudend staan tegenover Facebook, ondanks deze belangrijke demografische verschuiven en zijn erkenning als een gevestigd cultureel fenomeen. Het plaatsen van reclame op Facebook is volgens Kasper voor vele adverteerders nog geen prioriteit, maar volgen ze wel de activiteiten op de sociale netwerksite om te zien hoe berichten doorgegeven worden.

16:22 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: reclame, sociale netwerken, facebook |  Facebook |

Televisie blijft het beter doen dan verwacht

Ondanks alle hype rond nieuwe media, blijft televisie veruit het meest populaire medium. Dat geldt ook vooral alle leeftijdscategorieën, in tegenstelling tot de veronderstelling dat vooral jongeren een grote voorkeur zouden tonen voor nieuwe media. Dat blijkt uit een onderzoek van de Amerikaanse Council for Research Excellence. De onderzoekers stellen dat de jongere leeftijdscategorieën, eveneens in tegenstelling tot wat algemeen wordt verondersteld, evenmin de grootste gebruikers zijn van media. Het zijn daarentegen de leeftijdscategorie van vijfenveertig tot vierenvijftig jaar - de digital boomer - zowel veel gebruik maakt van televisie als van internet.

"Gemiddeld besteedt een gebruiker gemiddeld amper twee minuten per dag aan televisie op het internet en minder dan één minuut aan mobiele video," voeren de onderzoekers aan tegenover het magazine Mediaweek. "De tijd die aan traditionele televisie besteedt wordt, ligt veel hoger. Het is evenmin waar dat jongeren de grootste gebruikers van media zijn. De digitale boomers besteden gemiddeld negenenhalf uur aan het beeldscherm. Ze kijken veel naar televisie, maar ook aan het internet. In de andere leeftijdscategorieën, met inbegrip van de categorieën van achttien tot vierentwintig jaar en vijfentwintig tot vierendertig jaar, is de gemiddelde kijktijd achtenhalf uur."

Wel merken de onderzoekers een verschuiving op in het gebruik van media. "De computer heeft radio vervangen als tweede media-activiteit," merken de onderzoekers op. "Beide media hebben ongeveer hetzelfde bereik - 77 procent bij radio en 75 procent bij de computer - maar gemiddeld besteedt de consument meer dan tweeënhalf uur aan de computer, tegenover slechts iets meer dan één uur en drie kwart aan radio." Verder stellen de onderzoekers dat ook de televisiereclame het goed blijft doen. Gemiddeld zou een televisiekijker ongeveer één uur per dag naar reclame en promoties te zien krijgen. Dat spreekt volgens de onderzoekers de stelling tegen dat consumenten de meeste televisiereclame proberen te ontwijken.

16:05 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: radio, internet, media, televisie |  Facebook |

Wraakzuchtige werknemer boekt weinig succes

Wraakzuchtige werknemers boeken weinig succes. Dat is de conclusie van een onderzoek van de universiteit van Bonn en het Deutsche Institüt für Wirtschafsforschung. Dat kwam immers tot de vaststelling dat wraakzuchtige mensen sneller geneigd zijn om werkloos te worden, minder vrienden hebben en in het algemeen minder tevreden zijn met hun leven dan mensen die een ervaren onrechtvaardigheid over zich heen laten gaan zonder te willen terugslaan. De onderzoekers stellen daarbij dat wraakzuchtige medewerkers moeilijk te motiveren zijn en dus vlug een negatief beeld oproepen bij werkgevers, zodat ze gemakkelijk bovenaan een lijst komen van personeelsleden die men het liefst kwijt is.

"Er kan zowel een negatieve als positieve benadering gehanteerd worden voor het principe oog-om-oog-tand-om-tand uit het Oude Testament," aldus professor Armin Falk van het Institut für Gesellschafts- und Wirtschaftswissenschaften aan de universiteit van Bonn, tegenover het magazine The Register. "De positieve benadering bestaat erin dat een positieve stimulans vergoed wordt met een positieve reactie. Een negatieve benadering bestaat er daartegenover in dat een stimulans die als negatief wordt ervaren, niet zonder gevolgen zal blijven. Beide benaderingen zijn wijdverspreid, maar uit het onderzoek is gebleken dat wraakzucht meestal niet gepaard gaat met een goed leven."

"Positief ingestelde medewerkers zullen op een incentive, zoals een bonus of een gratis drank, reageren door zich harder in te zetten voor het bedrijf," aldus Falk. "Deze werknemers zullen vaak bereid zijn om overwerk te presteren, op voorwaarde dat ze daarvoor een eerlijke beloning zijn. Omdat ze goed presteren, verdienen ze niet zelden ook meer geld. Negatief ingestelde medewerkers zijn daarentegen echter moeilijk te motiveren. Zij zijn ook niet bereid om voor meer geld ook meer te presteren. Bovendien reageren ze op reprimandes of opmerking niet zelden met productievertragingen en zelfs sabotage. Dat levert hen weinig aanzien op bij de bedrijfsleiding en hun baan komt dan ook als eerste in het gedrang."

15:50 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: human resources |  Facebook |

DRM-technologie moet duidelijkheid scheppen voor consument

Bedrijven die muziek, films en videogames beschermen met digital rights management (drm) moeten daarover duidelijke informatie verstrekken aan de consumenten. Dat heeft de Amerikaanse Federal Trade Commission (FTC) gezegd. Naarmate de markt voor digitale media groeit, wordt het voor de consumenten steeds belangrijker om te weten en te begrijpen welke producten ze kopen. Kleine lettertjes en een cryptische terminologie moeten daarbij ten allen tijde geweerd worden. De Federal Trade Commission heeft eerder al producent Sony op de vingers getikt voor de cd-verkoop met software die het aantal kopieerdbare versies beperkte en ook nog eens informatie verzamelde over de muzikale voorkeuren van de consumenten.

"Mary Engle, waarnemend vice-directeur van de Federal Trade Commission, benadrukte tijdens een drm-congres in Seattle geen oordeel te willen vellen over de drm-software, die de mogelijkheden van de consument beperkt om kopieën te maken en in sommige gevallen de content te plaatsen op een drager naar keuze," aldus het magazine Online Media Daily. "Een aantal andere sprekers stelde zich echter niet zo neutraal op. Corynne McSherry, een advocaat bij de Electronic Frontier Foundation, vertelde aan de Federal Trade Commission dat drm-software een beperking inhoudt voor de manier waarop de consument zijn media kan gebruiken. McSherry benadrukte dat de consument zijn aangekochte producten moet kunnen spelen waar en op welke manier hij dat wil."

Christopher Soghoian, assistent aan het Berkman Center for Internet & Society aan de Harvard University, wees erop dat consumenten bovendien met onbruikbaar materiaal dreigen opgescheept te zitten indien de verdelers ervan de ondersteuning van deze producten zouden stopzetten. Hij wees er daarbij op dat bedrijven zoals Yahoo, MSN en Wal-Mart vorig jaar aankondigden met drm-verkoop te zullen stoppen, maar daar na massale protesten van de consumenten weer op terug moesten komen. Mediabedrijven hanteren echter een andere invalshoek en zeggen dat de technologie hen toelaat om te experimenteren met online filmdistributie. "Hoe zouden wij zonder hrm-technologie de consument in staat moeten stellen om een keuze te maken tussen huur op korte periode of een definitieve aankoop," aldus Fritz Attaway, executive vice president van de Motion Picture Association of America.

15:25 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: internet, media, digital rights management |  Facebook |

Russische jongeren werken niet graag voor buitenlanders

Jonge Russen zouden liever voor het Kremlin of het Russische ministerie van binnenlandse zaken werken dan voor belangrijke technologie-bedrijven of multiniationals. Dat blijkt uit een enquête van de Russische krant Trud. De populairse potentiële werkgever bij Russen tussen zestien en zesentwintig jaar is de nationale gasgigant Gazprom. Die krijgt bij 21 procent van alle jonge Russen de voorkeur. Op de tweede plaats staat de Russische regering met 11 procent. Daarna volgen banen bij de spaarbank Sberbank en de oliegigant Rosneft. Net zoals Gazprom worden ook die bedrijven door de Russische overheid gecontroleerd. Op de vijfde plaats staat het Russische ministerie van binnenlandse zaken.

"In Europa, Amerika en Azia zijn banen bij westerse technologiebedrijven bijzonder gegeerd, maar in Rusland lijkt dat veel minder het geval te zijn," aldus het persbureau Reuteres. "Zeven van de meest favoriete banen bij Russische jongeren liggen bij de Russische overheid of staatsgebonden bedrijven. Amper 2 procent van de ondervraagden ziet zijn droombaan bij chipproducent Intel of zoekmachine Google liggen. Amper 1 procent kiest voor een baan bij producent van consumentengoederen Procter & Gamble of het frisdrankenconcern Coca-Cola." Er wordt geen reden aangegeven waarom bij Russische jongeren een voorkeur zou heersen voor bedrijven of instellingen uit eigen land.

Gazprom geniet in Rusland wel een bijzonder hoog aanzien. De gasproducent is het grootste bedrijf van Rusland en het grootste aardgasbedrijf ter wereld. Het levert aardgas aan veel landen in Europa, vooral aan voormalige Sovjetrepublieken en gewezen bondgenoten van het Oostblok. De Russische federale overheid verkreeg in 2005 een meerderheidsbelang in het bedrijf. Met een totale beurswaarde was Gazprim in maart vorig jaar naar marktkapitalisatie het vierde grootste bedrijf ter wereld, na Exxon Mobil, PetroChina en General Electric. Als gevolg van de kredietcrisis verloor het bedrijf echter een groot deel van zijn waarde en was tegen het einde van vorig jaar gezakt naar de 47ste positie.

15:07 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: human resources, rusland |  Facebook |

1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende