30-06-09

Ook andere landen blokkeren online informatie Iraans protest

teheranBij de politieke protesten tegen de Iraanse verkiezingen werd niet alleen in het land zelf het internet geblokkeerd. Ook in China, Cuba en Birma werd de informatie uit Iran door de censuur grotendeels tegengehouden. Dat zegt Ariana Eunjung Cha, buitenland-correspondent van de Amerikaanse krant The Washington Post. Volgens haar vrezen deze landen dat het toelaten van die informatie de eigen bevolking immers zou kunnen aanzetten om eveneens op straat te komen en op veranderingen aan te sturen. Maar tevens blijkt dat die autoritaire regimes het bijzonder moeilijk hebben om alle kanalen af te sluiten en glipt er toch informatie door de mazen van het censuurnet en ondersteunt ze de democratische bewegingen van dit landen.

"Op het einde van de jaren tachtig braken er in heel wat communistische landen in Oost-Europa, maar ook in Birma en China, democratische protesten uit die duidelijk elkaar inspireerden," schrijft Ariana Eunjung Cha. "Niet al die bewegingen evolueerden tot echte revoluties, maar in heel wat landen vielen de communistische regimes en het wereldwijde machtsevenwicht kantelde. Autoritaire regimes vrezen dat ook de gebeurtenissen in Iran aanleiding zouden kunnen geven tot een gelijkaardige beweging en blokkeerden dan ook de doorstroming van de informatie. In China werkte bovendien de propagandamachine van de Communistische Partij om de protesten te bestempelen als provocatie van de Verenigde Staten en andere westerse landen en te ontkennen dat het een echte volksbeweging was."

Maar een compleet succes zijn die censuurpogingen volgens Ariana Eunjung Cha niet geworden. "In China verschenen op blogs en Twitter-berichten steunbetuigingen aan Iraniërs die de herverkiezing van president Ahmoud Ahmadinejead aanvochten," merkt ze op. "Er werden vergelijkingen gemaakt met het bloedig neerslaan van het studentenprotest op het Tienanmen Plein in Peking twintig jaar geleden. Datzelfde fenomeen werd opgemerkt in Cuba en Birma. Volgens de Cubaanse blogger Yoani Sanchez heeft het Iraanse protest - vooral met zijn gebruik van Twitter, Facebook en mobiele telefoons - de Cubaanse blogosfeer duidelijk gemaakt dat de technologie perfect gebruikt kan worden om onrechtvaardigheid aan te klagen."

17:52 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: politiek, internet, iran |  Facebook |

Dooi tussen reclamesector en internetbedrijven

onlineadvertisingReclamebureaus en internetbedrijven hebben lange tijd bijzonder vijandig gestaan tegenover elkaar, maar beginnen steeds meer te beseffen dat ze samen moeten werken om het potentieel van online reclame optimaal te benutten. Dat zegt Paul Kemp-Robertson, hoofredacteur van online magazine Contagious. Hij voegt er aan toe dat de consument steeds meer tijd online doorbrengt en internetbedrijven en reclamebureaus dan ook geen andere keuze hebben dan samen te werken om aan digitale media geld te verdienen. Volgens Kemp-Robertson is een samenwerking onvermijdelijk omdat de huidige reclamemodellen van de internetbedrijven nog niet echt blijken te werken en er zoveel content is die afhankelijk is van een goed functionerende reclamestrategie.

"Op het Cannes Lions International Advertising Festival maakten Eric Schmidt en Steven Ballmer, de topmannen van respectievelijke Google en Microsoft, voor het eerst hun opwachting op een reclamecongres," stipt de Amerikaanse krant The New York Times aan. "Bedrijven zoals Microsoft en Google proberen, net zoals andere internetbedrijven, grotere inkomsten te halen uit nieuwe reclamevormen, zoals online videospots. Maar ze hebben reclamebureaus nodig die hun klanten moeten overtuigen om online formaten te gebruiken." Het is dan ook in dat kader dat Google een samenwerkingsovereenkomst sloot met de reclamegroep WPP, die onder meer de reclamebureaus Ogilvy & Mather en Young & Rubicam omvat. Microsoft ging op zijn beurt in zee met WPP en Publicis, de moederholding boven onder meer Saatchi & Saatchi en Leo Burnett.

De krant wijst er daarbij op dat Martin Sorrell, chief executive van WPP, ooit Google bestempelde als een frenemy, een vriend-vijand, van de reclamesector. Google biedt immers interactieve reclametoepassingen aan die de reclamebureaus voor hun klanten kunnen gebruiken. Anderzijds maakte Google duidelijk dat iedereen de kans krijgt reclame te kopen bij het zoekmachinebedrijf, wat tegen de belangen van de reclamebedrijven indruist. Bovendien klaagt de reclamesector dat Google zelf weinig adverteert. Op zijn beurt zegt Steve Ballmer van Microsoft te betwijfelen dat met reclame alle online content kan gefinancieerd worden. De overeenkomst tussen Google en Publicis vorig jaar betekende volgens The New York Times wellicht de inzet van de dooi tussen de reclamesector en de internetbedrijven.

17:07 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: internet, reclame |  Facebook |

Hedge funds zijn zelfzuchtig en slinks

hedgeHedge funds zijn zelfzuchtig en slinks en derivaten van financiële producten zijn de gesel van de moderne tijd. Dat zegt Tom Dobell, beheerder van het Recovery Fund van het Britse investeringsbedrijf M&G Investments. Daarbij wijst Dobell erop dat deze hefboomfondsen hun beste halfjaar realiseren in ruim één decennium, nadat ze tijdens de herfst van vorig jaar zware verliezen hebben geleden. Hij voegt er aan toe dat M&G Investments, dochter van de financiële groep Prudential weigert om aandelen te lenen aan deze hedge funds, die van die geleende waardepapieren gebruik maken in short shelling, waarbij ze speculeren op de toekomstige evoluties van aandelen zonder die in bezit te hebben.

"Tom Dobell haalde in een brief aan honderdduizend investeerders van M&G Investments zwaar uit naar de hedge funds, die volgens hem bijzonder geheimzinnige en slinkse taktieken hanteren en alleen gericht zijn op korte termijnresultaten," stipt de krant The Times aan. De krant voegt er aan toe dat dergelijke uitspraken bijzonder ongewoon zijn voor toplui van Prudential, maar voegt er aan toe dat vele fondsenbeheerders bij M&G Investments vrezen dat de activiteiten van de hedge funds de belangen van de traditionele investeerders zouden kunnen schaden en sommige bedrijven naar het failliet zouden kunnen duwen, terwijl een meer voorzichtige aanpak hen had kunnen redden.

Dobell voegt er aan toe dat een gemiddeld aandeel op dit ogenblik nog amper negen maanden in portefeuille wordt gehouden, terwijl die termijn bij het Recovery Fund gemiddeld op drie tot vijf jaar ligt. Sommige van de aandelen uit de portefeuille van het Recovery Fund zouden zelfs teruggaan tot de oprichting van het fonds veertig jaar geleden. Volgens het bureau Hedge Fund Research hebben de hefboomfondsen sinds begin dit jaar een return van 5,63 procent opgeleverd voor hun investeerders. Dat is meteen het beste resultaat sinds het einde van het vorige decennium. De hedge funds scoren daarmee beduidend beter dan het gemiddelde aandeel, dat in de Verenigde Staten slechts 1,73 procent heeft gewonnen tegenover vorig jaar. Critici merken echter op dat de hedge funds echter een vertekend beeld geven, omdat failliete hefboomfondsen uit de statistieken verdwijnen.

16:23 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (1) | Tags: beleggen, hedge fund |  Facebook |

Reclamemakers vinden geen antwoord op digitale video recorders

digitaltelevisionAdverteerders beseffen duidelijk het gevaar van digitale video recorders (dvr), die het de consument gemakkelijk maken om televisie-reclame weg te zappen, maar ze hebben geen duidelijke strategie om daar tegenin te gaan. Dat is de conclusie van een rapport van het Amerikaanse DVR Research Institute. De onderzoekers stellen dat 83 procent van de adverteerders van mening is dat de groeiende populariteit van digitale video recorders in de loop van de volgende drie jaar een negatieve impact zal hebben op de efficiëntie van de televisie-reclame. Ook 77 procent van de reclamebureaus is die mening toegedaan. Volgens hen vertegenwoordigt de dvr-technologie de belangrijkste bedreiging voor het huidige reclamemodel.

"Op dit ogenblik is ongeveer 26 procent van de Amerikaanse televisie-gezinnen aangesloten op een dvr-dienst," stipt het magazine MediaWeek aan. "Dat is 9 procent meer dan twee jaar geleden. De dreiging voor reclame-ontwijking is evenredig gestegen." Volgens Tom Schultz, managing director van het DVR Research Institute, zou dit gevaar echter mogelijk overroepen kunnen zijn. Tot nu toe is de impact van het uitgesteld televisie-kijken op het commercieel kijkgedrag beperkt gebleven. Hij stelt daarbij dat ongeveer 5 procent van de televisiereclame wordt weggezapt. Maar hij merkt wel op dat die trend zal stijgen met de groeiende populariteit van de dvr-technologie. Over twee twee jaar zou volgens hem ongeveer 15 procent van de reclames worden weggezapt.

De impact zal volgens Schultz echter niet op alle programma's even zwaar zijn. "Vooral in prime-time zal het probleem groot zijn, waarbij verwacht mag worden dat de drama-programma's zware klappen zullen krijgen," merkt hij op. "Binnen twee jaar zou in deze categorieën één vierde tot één derde van alle reclames kunnen worden weggezapt." Drie op vier reclamebureaus zegt echter slecht uitgerust te zijn om de nodige maatregelen te nemen om die negatieve impact van de digitale video recorders te minimaliseren. Er is daarvoor volgens Schulz ook geen algemene oplossing. Wat voor één doelgroep werkt, hoeft niet noodzakelijk te lukken bij een ander publiek. Toch hebben al een aantal televisiezenders hun strategie aangepast, zoals het inkorten van de reclameblokken, wat het publiek ertoe zou moeten aanzetten om zich de moeite te besparen om de reclame weg te zappen.

15:51 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: media, reclame, digitale video recorder |  Facebook |

Chinese bedrijven laten oog vallen op Iraakse olievelden

irakolieNaarmate Irak een grotere politieke stabiliteit begint te kennen, stijgt de interesse van China in de Iraakse oliesector. Dat zegt David Zweig, specialist Chinees grondstoffenbeleid aan de Hong kong University of Science and Technology. Hij voegt er aan toe dat Chinese petroleumbedrijven ook voor de Golfoorlog al geïnteresseerd waren in de Iraakse oliesector, maar nu de situatie in Irak tekenen van verbetering toont, is die interesse volgens hem meer dan ooit terug. Zweig voert daarbij aan dat Chinese petroleumbedrijven ervaring hebben met onstabiele politieke situaties en blijkbaar bereid zijn om meer risico's te nemen dan hun westerse concurrenten.

"Een aantal Chinese petroleumbedrijven zal deelnemen aan de veiling van de exploitatierechten voor de Iraakse olievelden," aldus de Amerikaanse krant The New York Times. "Onlangs lanceerde het Chinese raffinage-concern Sinopec bovendien een bod van 7,22 miljard dollar op Addax Petroleum, een Zwitsers-Canadees bedrijf dat actief is in Iraaks Koerdistan en West-Afrika. Indien die overname, die gesteund wordt door de raad van bestuur van Addax, ook door de aandeelhouders van het Zwitsers-Canadees bedrijf en de Canadese autoriteiten wordt goedgekeurd, zou dat meteen de grootste buitenlandse energie-overname door een Chinees bedrijf worden. Concurrent China National Petroleum Corporation (CNPC) startte de voorbije lente al met boringen in het Iraakse Ahdab-olieveld."

"De grotere politieke stabiliteit in Irak en de Amerikaanse terugtrekking uit Iraakse steden, valt toevallig samen met een agressieve Chinese politiek om buitenlandse olievelden te kopen of te ontwikkelen," voert de krant aan. "De pieken van de olieprijzen in het begin van vorig jaar, maakte China duidelijk dat het land bijzonder kwetsbaar was voor prijsschommelingen op de grondstoffenmarkten. Daarop besloot China om zich te verzekeren van buitenlandse olie." Philip Andrews-Speed, specialist in de Chinese olieproductie aan de University of Dundee in Schotland, voegt er aan toe dat Irak bijzonder aantrekkelijk is voor China. Hij stelt dat alle bedrijven met de nodige moed in Irak aanwezig willen zijn omwille van de grote bestaande oliereserves en potentieel nieuwe ontdekkingen in Irak.

Chinese bedrijven zijn volgens Andrews-Speed bijzonder geïnteresseerd in olievelden, aangezien de dalende prijzen sinds de zomer van vorig jaar ook de overnameprijzen voor die sites heeft doen dalen. "Bovendien heeft China een grote ervaring opgebouwd in een aantal bijzonder turbulente Afrikaanse landen en Chinese bedrijven hebben dus mogelijk geleerd hoe ze moeten omgaan met de onvoorspelbaarheid van Irak," meent hij. Chinese bedrijven zijn volgens Andrews-Speed misschien niet meer beslagen om die risico's te beheren dan andere bedrijven, maar ze lijken bereid te zijn om een hoger risiconiveau te aanvaarden, verwijzend naar de bereidheid van China om in Soedan zaken te doen.

15:20 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: irak, china, olie |  Facebook |

Michael Jackson verkoopt beter dan Presley of Lennon

NumberOnesDe verkoop van de muziek van Michael Jackson heeft de eerste dagen na de dood van de popzanger beduidend meer opgeleverd dan de omzetstijging na het overlijden van Elvis Presley of John Lennon. Dat heeft de muziekketen HMV gemeld. Daarbij wordt gemeld dat de verkoop van albums van Michael Jackson na diens dood met een tachtigvoud is gestegen. De retailer had een voorraad van albums van Michael Jackson aangelegd naar aanleiding van de concerten die de popzanger de volgende maanden in Londen zou geven, maar amper twee dagen na de dood van het popidool was heel die voorraad uitverkocht. Michael Jackson verkocht tijdens zijn leven 750 miljoen albums. Hij won dertien Grammy Awards en bereikte ook dertien keer de eerste plaats in de single-charts.

"Het viel te verwachten dat de dood van Michael Jackson een stormloop naar de platenwinkels zou veroorzaken," aldus de Britse krant The Times. "Dat was onder meer ook het geval na de dood van Elvis Presley in augustus 1977 en de moord op John Lennon in december 1980, maar volgens Simon Fox, chief executive van HMV, zorgde de dood van Michael Jackson voor een beduidend hogere koopwoede dan bij Presley of Lennon het geval was geweest." Het meest populaire album was de compilatie Number Ones, gevolgd door de beroemde Thriller, volgens velen het meesterwerk van Michael Jackson en het meestverkochte muziekalbum uit de geschiedenis.

Op de derde plaats stond King of Pop, het album dat werd uitgebracht naar aanleiding van de vijftigste verjaardag van de popzanger in augustus van vorig jaar. Op de vierde plaats volgde Off the Wall, het eerste solo-album van Michael Jackson. Bij de downloads op de website hmv.com was Man in the Mirror uit 1988 de meest populaire single. De Britse krant voegt er aan toe dat in maart van dit jaar per seconde elf tickets voor de afscheidsconcerten van Jackson in Londen werden verkocht. Dat betekent 4.000 tickets per uur, aan een prijs tussen 50 Britse pond en 75 Britse pond. De afscheidsconcerten zouden volgende maand van start zijn moeten gaan. Kopers kunnen hun geld terugkrijgen of in ruil een herinneringsticket ontvangen.

Amerikaanse regering moet hopen op recordhoogte aandeel General Motors

cadillacIndien de Amerikaanse regering zijn investeringen in autoproducent General Motors volledig wil recupereren, zal het aandeel van het concern ongekende hoogtes moeten bereiken. Dat zegt de Amerikaanse automotive-analist Maryann Keller. Wanneer General Motors na het faillissement een doorstart maakt, zal de Amerikaanse regering de overheidshulp in het autoconcern opdrijven tot nagenoeg 50 miljard dollar. Daarmee zal de Amerikaanse staat een belang van 60 procent verwerven in General Motors. Dat betekent dat de beurswaarde van het autoconcern tot meer dan 68 miljard dollar zou moeten stijgen, indien de Amerikaanse overheid zijn investering helemaal gedekt zou willen zien. Maar zelfs op zijn hoogtepunt in het begin van dit decennium, bedroeg de beurswaarde nooit meer dan 56 miljard dollar.

"Het is niet te verwachten dat General Motors die beurswaarde snel zal kunnen halen," aldus Maryann Keller tegenover de Amerikaanse krant The Washington Post. "Men moet er immers ook rekening mee houden dat de wereldwijde concurrentie druk zal blijven uitoefenen op de Amerikaanse autoproducenten. Autofabrieken kunnen wereldwijd jaarlijks 100 miljoen wagens bouwen, maar de vraag blijft beperkt tot ongeveer 55 miljoen exemplaren per jaar. Die kloof zal de prijs en de winst drukken." Ook haar collega David Whiston, analist bij het bureau Morningstar, zegt te vrezen dat de Amerikaanse overheid zijn investering in General Motors nooit volledig zal kunnen recupereren. Hij wijst er daarbij op dat General Motors ook als een afgeslankt bedrijf uit het faillissement zal komen, terwijl er ook meer autoproducenten op de markt zullen komen.

General Motors zegt over een drietal jaar echter een beurswaarde te zullen hebben van 59 miljard dollar tot 77 miljard dollar. "In dat laatste geval zou de Amerikaanse overheid zijn investering helemaal kunnen recupereren," stipt The Washington Post nog aan. Volgens Ron Bloom, adviseur bij de autotaskforce van de Amerikaanse regering, zal het faillissement van General Motors een groot gedeelte van de schulden doen verdampen. Op de beurs kan het aandeel van de autoproducent volgens hem daardoor gemakkelijker stijgen. Ook Fritz Henderson, chief executive van General Motors, denkt dat de waarde van zijn bedrijf voldoende zou kunnen groeien om de Amerikaanse regering te compenseren voor zijn financiële injecties. Maar een absolute zekerheid is dat ook volgens Henderson en Bloom zeker niet.

1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende