17-08-09

Zakelijk model gamesindustrie ernstig verstoord

Het zakelijke model van de gamesindustrie is ernstig verstoord. Dat heeft Edward Williams, analist bij het adviesbureau BMO Capital Markets, gezegd tijdens de Edinburgh Interactive Conference. Williams wijst er daarbij op dat de winsten van de westerse producenten de voorbije jaren geen enkele groei hebben vertoond. Bovendien zegt hij in zijn berekeningen de evoluties van het lopende jaar nog niet opgenomen te hebben. Daarentegen blijken Chinese bedrijven wel steeds grotere winstmarges te realiseren. Dat verschil is volgens Williams te wijten aan de manier waarop de Chinese ontwikkelaars erin slagen om hun games tot bij het publiek te krijgen. Verwacht wordt echter dat de westerse producenten hun benadering in de toekomst zullen aanpassen.

"Edward Williams wijst erop dat westerse producenten nog altijd traditionele verkoopsmethodes hanteren, waarbij een product in dvd-vorm wordt gegoten en vervolgens via de retailkanalen afnemers worden gezocht," aldus BBC News. "Chinese ontwikkelaars richten zich volgens Williams echter vooral op de computermarkt en gebruiken rechtstreekse downloads in plaats van retailwinkels om de games tot bij de consumenten te krijgen. Williams zegt verder dat de Chinese ontwikkelaars ook werden geholpen door het beperkt aantal consolegebruikers in Zuidoost-Azië, wat betekende dat ontwikkelaars er ook geen royalties hoefden te betalen aan de producenten van consoles." Er zijn volgens Williams drie factoren die de kosten van de westerse bedrijven de hoogte injagen.

"De games worden steeds groter, wat betekent dat er meer tijd moet geïnvesteerd worden in de ontwikkeling en dus de loonkosten gevoelig stijgen," aldus Williams. "Bovendien moeten de ontwikkelaars tegelijkertijd aan vele platformen werken. Playstation had na zijn lancering in de jaren negentig ongeveer 80 procent van de markt in handen, maar nu is de consolemarkt veel meer gefragmenteerd. Bovendien zijn de intellectuele rechten op licenties van grote sportorganisaties, zoals de internationale voetbalfederatie (FIFA) of de autosportfederatie (FIA) veel duurder geworden. Die factoren hebben ervoor gezorgd dat de winst ondanks de groeiende omzet de voorbije vier jaar nagenoeg is gestagneerd." Daarnaast blijkt ook de omzet steeds meer onder druk te staan. Uit cijfers van het onderzoeksbureau NPD Group blijkt immers dat de Amerikaanse omzet de voorbije twaalf maand met 29 procent is gedaald.

Peter Moore, president van EA Sports, zegt te verwachten dat de benadering van de westerse producenten in de toekomst gevoelig zal veranderen. "In China zullen computers en mobiele platformen de markt blijven beheersen," merkt hij op. "Daar voelt men niet de noodzakelijkheid om andere hardware te kopen. De sector moet zijn service daarop aanpassen. In Europa zal daarentegen meer content elektronisch worden aangeleverd. Dat zal wellicht een impact hebben op de retailsector, maar de toekomst van het winkelsegment blijft wel hoopgevend, vooral wanneer er gekeken wordt naar de omzet van hardware, randtechnologie en betaalkaarten. De landering van het online spel rond Tiger Woods zal de belangrijkste test zijn voor de westerse interesse voor digitaal downloaden. Het spel, dat eind dit jaar wordt gelanceerd, is gedeeltelijk gratis, maar heeft ook een betalend segment voor bijkomende content.

De commentaren zijn gesloten.