18-08-09

Terugval direct marketing groter dan verwacht

Ook direct mail is één van de analoge mediaslachtoffers van de economische recessie. De Amerikaanse Direct Marketing Association voorspelde eerder nog dat het volume aan direct mail dit jaar met slechts één procent zou terugvallen, maar inmiddels heeft men die prognoses gevoelig moeten bijschroeven. Nu wordt er rekening gehouden met een achteruitgang met tien procent. Ramesh Lakshmi-Ratan, chief operating officer van de Direct Marketing Association heeft het daarbij over een combinatie van een aantal factoren, waarbij verwezen wordt naar de kredietcrisis, de hypotheekcrisis en de algemene economische crisis, gekoppeld aan nieuwe kanalen die door marketeers worden uitgeprobeerd om verschillende kanalen in hun campagnes te integreren.

In de Verenigde Staten werd het U.S. Post Office één van de grootste slachtoffers van de terugval in het volume direct mail. Tijdens het tweede kwartaal van dit jaar maakte het Amerikaanse postbedrijf een verlies van 2,4 miljard dollar. Als gevolg daarvan moest het postbedrijf een aantal kostenbesparende maatregelen doorvoeren, zoals het terugschroeven van het aantal werkuren. Het U.S. Post Office probeert het Amerikaanse Congres er nu van te overtuigen om de post nog slechts vijf dagen per week te laten, zoals dat in vele andere landen al langer het geval is. Tot nu toe wordt in de Verenigde Staten de post nog altijd zes dagen per week bezorgd, met inbegrip van de zaterdag.

Een woordvoerder van de Amerikaanse posterijen geeft toe dat de terugval gedeeltelijk te wijten is aan de dalende volumes direct mail, maar er wordt ook verwezen naar het langetermijn-effect van de elektronische verspreiding, zoals e-mail en de elektronische betalingen, die een belangrijke stroom aan papieren correspondentie heeft vervangen. "Een gedeelte van het postvolume zal dan ook niet terugkeren wanneer de economie zich opnieuw hersteld heeft," aldus de woordvoerder. De sector van de direct mail worstelt met hetzelfde probleem. Lakshmi-Ratan geeft toe dat een recent onderzoek duidelijk een verschuiving naar digitale media ten nadele van direct mail heeft aangetoond. Daarbij bleek dat 81 procent van de respondenten het gebruik van e-mail voor marketingdoeleinden denkt te verhogen.

Lakshmi-Ratan voegt er aan toe dat ook andere digitale media, zoals online video, zoekmachinemarketing en mobiele marketing een groeiende populariteit kennen. "Dat zijn aantrekkelijke, populaire en goedkope alternatieven die in de toekomst alleen nog maar zullen groeien en aangevuld zullen worden met toepassingen zoals virale marketing en trigger marketing," geeft hij toe.

17:46 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: post, direct mail, direct marketing |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.