31-10-09

Russisch gokwoede moeilijk uit te roeien

Hoewel gokspelen in het grootste gedeelte van Rusland sinds begin juli van dit jaar verboden is, lijkt het bijzonder moeilijk te zijn om de gewoonte uit te roeien. Daarbij blijken gokbedrijven een leemte in de wetgeving ontdekt te hebben. Die laat immers nog altijd loterijen met elektronische terminals toe, op voorwaarde dat die 10 procent van hun inkomsten aan een liefdadig doel schenken. Dat heeft aanleiding gegeven tot de oprichting van zogenaamde loterij-clubs. Volgens de goksector overtreden deze nieuwe clubs de Russische wet en zouden de regels moeten verscherpt worden, maar er wordt aan toegevoegd dat er nauwelijks wordt opgetreden tegen de praktijken. In Moskou heeft ongeveer de helft van de gewezen casino's en goktenten zich inmiddels omgevormd tot loterij-aanbieders. Bovendien telt Moskou op dit ogenblik al 91 geregistreerde online loterijclubs. De politie van Moskou heeft tot nu toe 35 clubs gesloten en 618 loterijterminals in beslag genomen. Zeventien dossiers werden naar de strafrechter doorverwezen, maar in de meeste gevallen komen de daders ervan af met een boete.

"Tijdens het Sovjet-tijdperk was gokken verboden, maar in het begin van de jaren negentig explodeerde de sector, met de opening van grote casino's en kleinere goktenten, die overal in het straatbeeld opdoken," aldus The Moscow Times. "Ook in winkels, woonblokken en metrostations werden gokmachines geïnstalleerd. Vorig jaar realiseerde de Russische gokindustrie een omzet van 3,6 miljard dollar. Door de overheidsmaatregelen zou dat tegen volgend jaar terugvallen tot 1,5 miljard dollar. De Russische overheid heeft het gokken immers over het hele grondgebied verboden, met uitzondering van twee zones in Europees Rusland, één in Siberië en één in het Verre Oosten. De grote casino's protesteerden tegen hun verbanning naar onontwikkelde gebieden en dreigden naar het buitenland te verhuizen. Bovendien werd erop gewezen dat duizenden Russen hun werk zouden verliezen door het verdwijnen van de goksector. President Dmitry Medvedev weigerde echter toe te geven. Maar eigenlijk geloofde niemand dat de nieuw wet de gokindustrie zou kunnen tegenhouden."

De Russische casino's reageerden door zich voor te stellen als sportieve pokerclubs, waarop de regering het spel van de lijst met geregistreerde sporten schrapte. Ook werd de wetgeving op de bookmakers verscherpt, waarbij alleen nog officieel erkende agenten op paardenwedrennen werden toegelaten. De sector vond echter een uitweg in elektronische loterij-terminals. Tijdens het Sovjet-tijdperk mocht enkel de staat loterijen organiseren, maar zes jaar geleden gaf toenmalig president Wladimir Putin de toelating aan privébedrijven om loterijen te organiseren, op voorwaarde dat ze een erkenning kregen en minstens 10 procent van hun inkomsten aan liefdadigheid zouden besteden. Ook moest minstens de helft van de inkomsten in prijzengeld uitgekeerd worden. "Maar niemand weet welke liefdadigheidsinstellingen geld krijgen van de loterij-industrie," aldus nog The Moscow Times. Het Russische ministerie van financiën werkt nu een aantal amendementen uit om de wet op de loterijen te verscherpen.

De Russische gokindustrie heeft aangekondigd om een eigen controlemechanisme in het leven te roepen om uitwassen uit te bannen. Terminal-operatoren zeggen echter dat hun activiteiten niet afwijken van de traditionele loterijen en niets te maken te hebben met gokken. De gevestigde loterijen stellen echter dat vele gokmachines gemaskeerd zijn als loterij-terminals. Daarbij wordt erop gewezen dat met loterijen ook geen grote sommen kunnen verloren worden en dat bij de terminals niet kan gecontroleerd worden hoeveel biljetten er zijn verkocht en dus onmogelijk kan vastgesteld worden of inderdaad 10 procent van de inkomsten aan liefdadigheid wordt besteed. Volgens ramingen zijn er op dit ogenblik ongeveer twee miljoen gokkers in Moskou, waarvan de meeste na het sluiten van de casino's overgeschakeld zijn op internetgokken en loterijmachines. Het mom van een loterij laat volgens de organisatie Gamblers Anonymous toe dat gokkers hun verslaving verbergen. Dat zou geleid hebben tot een heropstoot van de gokverslaving in Rusland.

16:52 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: rusland, gokken |  Facebook |

Ook cricketsport wil piraterij bestrijden

De cricketsport gaat een coalitie vormen om zijn rechten te beschermen. Dat heeft Sunder Raman, chief executive van de Indian Premier League, gezegd. Volgens Raman wordt ook het cricket, net zoals andere sporten, het slachtoffer van allerlei praktijken die de inkomsten van discipline uithollen. In Hyderabad zou over de problematiek gepraat zijn met David Collier van de English & Wales Cricket Board, Gerald Majola van Cricket South Africa en James Sutherland van Cricket Australia. Daarbij werd overlegd hoe gezamenlijke maatregelen zouden kunnen genomen worden tegen onder meer online piraterij, inbreuken tegen de intellectuele eigendomsrechten en overtredingen tegen de uitzendrechten. Er zou daarbij ook overlegd zijn met vertegenwoordigers van de mediabedrijven ESPN Star Sports, Sony en Taj Television. Eerder had Lalit Modi, voorzitter van de Indian Premier League, al geklaag dat de cricketverslaggeving van een aantal nieuwskanalen de toegelaten grenzen ver overschreden.

"De muziekindustrie heeft een gezamenlijke strategie ontwikkeld om zijn rechten te beschermen," aldus Sunder Raman. "Dat willen wij ook doen met de cricketsport. Zowel de belangen van de cricketsport in het algemeen als die van de individuele spelers moeten worden gerespecteerd." Tegelijkertijd heeft Lalit Modi, de voorzitter van de Indian Premier League, de lancering van een Champions League voor cricket aangekondigd. Dat moet volgens hem de cricketsport op clubniveau over de hele wereld stimuleren en ervoor zorgen dat jonge mensen geïnteresseerd raken om met cricket te starten. Het zou de sport volgens Modi ook aan populariteit kunnen laten winnen in landen zonder een grote cricket-traditie. Hij stelde daarbij dat het evenement op termijn zou moeten uitgroeien tot een evenknie van de Champions League van de Europese voetbalbond. Maar dan moet de sport volgens Modi wel televisie-vriendelijker worden gemaakt.

Lalit Modi krijgt in eigen land echter ook heel wat tegenwind voor zijn hervormingsplannen. Ratnakar Shetty, chief administrative officier van de Board of Control for Cricket in India, stelt dat de commercialisering van de sport een enorme impact heeft op de individuele spelers. "De Indian Premier League gaat steeds meer de richting uit van een Bollywood-entertainmentstijl," aldus Shetty. "Het is uitstekend dat cricketspelers goed betaald worden. Maar ook jonge spelers krijgen bijzonder veel geld, wat echter een enorme impact heeft gehad op hun levensstijl. Sommigen blijken niet in staat om daarmee om te gaan. Ze kijken niet verder dan de enkele jaren topcricket." Hij voegde er aan toe dat oudere spelers erover klagen dat veel jonge cricketvedetten blijkbaar nog maar weinig blijken te hebben om wedstrijden te spelen waar geen groot geldgewin aan vast hangt en dat ze niet meer geïnteresseerd zijn om te strijden voor de eer van het land."

16:48 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: sport, piraterij, cricket |  Facebook |

Amerikaanse politieke reclame stijgt met 10 procent

Verwacht mag worden dat volgend jaar in de Verenigde Staten 3,3 miljard dollar aan politieke reclame zal worden besteed. Dat is een stijging met 11 procent tegenover vorig jaar, maar blijft nog altijd 4 procent onder het niveau van drie jaar geleden. Dat blijkt uit een rapport van Wells Fargo Securities. Van de totale bestedingen zou 67 procent naar de televisie gaan, 20 procent naar direct mail en 8 procent naar radio. Kranten zouden slechts 3 procent van de totale budgetten krijgen toegewezen, gevolgd door buitenreclame en het internet. Volgend jaar moeten in de Verenigde Staten 37 gouverneurs, 38 senatoren en het hele Huis van Afgevaardigden worden gekozen. Onder meer de openbare gezondheidszorg wordt daarbij één van de cruciale strijdpunten. Voor de radiosector en de televisiewereld komen de verkiezingen volgens de onderzoekers net op tijd en kunnen daardoor negatieve trends worden afgeremd of doorbroken.

"De factoren achter de electorale bestedingen voor volgend jaar zijn grotendeels gelijklopend met de situatie van drie jaar geleden, toen de laatste keer een groot aantal gouverneursverkiezingen moest worden georganiseerd en de parlementsverkiezingen met gelijkaardige omstandigheden, zoals een afkalvende populariteit van de president en het Amerikaanse Congres en discussies rond bijzonder gevoelige onderwerpen, werden geconfronteerd," aldus onderzoeksleider Marci Ryvicker. "Dat leidde toen tot een absoluut record aan politieke reclamebestedingen. Televisie zou kunnen rekenen op een bedrag van 2,2 miljard dollar, waarvan 2 miljard dollar naar lokale televisie zou gaan, 150 miljoen dollar naar de kabeltelevisie en 150 miljoen dollar naar de netwerktelevisie. Direct mail zou een budget van 650 miljoen dollar toegewezen krijgen, gevolgd door radio met 250 miljoen dollar, kranten met 95 miljoen dollar, buitenreclame met 55 miljoen dollar en het internet met 50 miljoen dollar.

De onderzoekers stellen dat de politieke reclamebestedingen voor de televisiesector, die zwaar is getroffen door de economische crisis en de terugval van de reclamebudgetten binnen de autosector, op geen beter moment zouden kunnen komen. Hoewel politieke reclame slechts 3 procent tot 5 procent vertegenwoordigt van de totale reclame-inkomsten van de radiosector, wordt ook daar gewag gemaakt van een stevige financiële impuls. Daarbij wordt opgemerkt dat de reclamesector in de Verenigde Staten volgens een aantal onderzoeken volgend jaar opnieuw een groei met 0,5 procent zal kennen, maar de radiosector zou pas het jaar daarop weer een positieve groei laten noteren. Er wordt echter aan toegevoegd dat het Amerikaanse publiek zich steeds meer naar de radio richt voor nieuws en informatie, ten koste van de kranten en televisie. Uit een nieuwsonderzoek van Opinion Research Corporation blijkt dat het gebruik van kranten met 4,1 procent is gedaald, terwijl televisie een terugval met 3,6 procent kende. Radio liet een stijging met 2,9 procent optekenen. Internet groeide met 1,9 procent.

16:38 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: politiek, internet, verenigde staten |  Facebook |

Sociale netwerken meer dan kwart Britse online displayreclame

Sociale netwerken vertegenwoordigen in Groot-Britannië inmiddels meer dan een kwart van de online displayreclame. Dat blijkt uit een onderzoek van het bureau ComScore. Vooral telecommunicatie, retail en financiële diensten maken gebruik van sociale netwerken voor reclamedoeleinden. Reclameprojecten op sociale netwerken worden vooral gericht op jongere leeftijdsgroepen, maar bereiken in praktijk alle leeftijdscategorieën. De onderzoekers stellen daarbij dat reclame op sociale netwerken door een aantal adverteerders lager wordt ingeschat omdat die vooral jongeren, die over een beperkt bestedingsbudget zouden beschikken, bereiken. Maar aangezien de reclames alle leeftijdscategorieën blijken te bereiken, dreigen adverteerders die sociale netwerken grotendeels zouden negeren, volgens ComScore belangrijke opportuniteiten missen en hun concurrenten de unieke kans bieden om zich meer op de voorgrond te werken.

Tijdens de maand augustus van dit jaar werden in Groot-Brittannië tijdens de maand augustus 13,8 miljard online displayreclames geteld op sociale netwerksites. Dat is meer dan 25 procent van het totale aantal online displays. De belangrijkste adverteerders waren de telecommunicatiebedrijven, zoals Telefonica O2, Deutsche Telekom en British Telecommunication. Samen leverde die sector 949 miljoen reclamedisplays op sociale netwerken. Dat is ongeveer 7 procent van alle reclamedisplays op sociale netwerksites. Op de tweede plaats volgt de retailsector, vertegenwoordigd door onder meer Tesco en John Lewis, met 753 miljoen impressies. Op de derde plaats staande banksector, onder meer Barclays en HSBC Holdings, met 248 miljoen impressies. Daarna volgt de reissector, waarbij onder meer Thomas Cook en Travelzoo.com naar voor komen, met 213 miljoen impressies. De top vijf wordt rondgemaakt door de entertainmentsector, zoals Sky en Sony, met 181 miljoen displays.

De onderzoekers stellen verder dat het marktaandeel van sociale netwerken bij adverteerders rond tienercontent, zoals Habbo of TeenLifeCheck, het hoogste ligt. Daar wordt 37,3 procent van alle displayreclame opgetekend in sociale netwerken, gevolgd door online datingadverteerders (33,8 procent) en retailadverteerders (30,1 procent). De onderzoekers voegen er aan toe dat displayreclames op sociale netwerken vooral gericht zijn op jongere gebruikers, maar in praktijk alle leeftijdscategorieën bereiken. De leeftijdscategorie tussen vijftien en vierentwintig jaar, die 23 procent van het totale publiek uitmaakt, vertegenwoordigt 29 procent van alle impressies. De leeftijdscategorie tussen vijfentwintig en vierenveertig jaar haalt een score die iets boven het gemiddelde ligt, terwijl vijfenveertigplussers iets onder het gemiddelde blijven. Maar elk van de vijf leeftijdscategorieën vertegenwoordigen minstens 15 procent van het publiek en minstens 10 procent van de impressies.

16:35 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: internet, reclame, sociale netwerken |  Facebook |

Hong Kong marktleider in instant messaging

In Hong Kong wordt ongeveer 16 procent van de internettijd aan instant messaging besteed. Dat is ongeveer twee keer zo hoog als in de rest van de regio Asia-Pacific. Dat blijkt uit een onderzoek van het bureau ComScore. Daarbij wordt opgemerkt dat de gemiddelde internetgebruiker in Hong Kong meer dan vijfentwintig uur per maand online is, waardoor de voormalige Britse kroonkolonie wereldwijd één van meest geëngageerde internetmarkten blijft. De onderzoekers stellen daarbij dat Hong Kong in Azië weliswaar een relatief kleine internetmarkt is, maar door zijn geëngageerde en kapitaalkrachtige online populatie bijzonder waardevol is voor adverteerders en uitgevers. Ook stippen de onderzoekers op dat in Hong Kong opvallend veel interesse bestaat voor zakelijke en financiële websites. Met 740.000 bezoekers staat de website van HSBC Holdings zelfs op een dertiende plaats. Yahoo is in Hong Kong de meest populaire internetbestemming, gevolgd door Microsoft en Google.

"In Hong Kong is de internetgebruiker vooral geïnteresseerd in online communicaties, entertainment en sociale netwerking," aldus ComScore. "Op de eerste plaats staat instant messaging met een aandeel van 16 procent, gevolgd door entertainment (11 procent) en sociale netwerking (8 procent). Bij entertainment zijn YouTube.com en TVB.com marktleiders, terwijl bij sociale netwerken Facebook op de eerste plaats staat. Door zijn belangrijke financiële wereld wordt ook 5 procent van de online tijdsbesteding ingenoemen door zakelijke en financiële websites. Dat is meer dan het dubbele van het regionale gemiddelde. De onderzoekers stellen dat online videogames in Hong Kong een marktaandeel hebben van 5 procent. Het regionale gemiddelde bedraagt 3 procent. Zoekmachines hebben een marktaandeel van 2,7 procent, maar het regionaal gemiddelde bedroeg 4 procent. In Hong Kong ligt de populariteit van sociale netwerken ook iets lager dan het regionaal gemiddelde.

Nieuws en informatie hebben in Hong Kong een marktaandeel van 2 procent, tegenover 2,8 procent in de hele regio. E-mail bereikt een marktaandeel van 4,3 procent, ongeveer even hoog als het regionaal gemiddelde. Technologie tenslotte heeft een marktaandeel van 1,9 procent, tegenover 0,7 procent in de hele regio. In totaal telde Hong Kong tijdens de maand augustus van dit jaar bijna 4 miljoen internetgebruikers. Met 3,1 miljoen bezoekers stond Yahoo op de eerste plaats, gevolgd door Microsoft (2,6 miljoen bezoekers), Google (2,5 miljoen) en Facebook (2,1 miljoen). Met 1,5 miljoen bezoekers was het community-forum Discuss.com.hk de meest populaire lokale online bestemming. Verder in de rangschikking staan onder meer ook nog de Chinese mediagroep Sina Corporation met 1,1 miljoen bezoekers, Wikimedia met 871.000 bezoekers, de Chinese zoekmachine Baidu met 751.000 bezoekers en Apple met 720.000 bezoekers.

16:30 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: instant messaging, hong kong |  Facebook |

Amerikanen minder bezorgd over klimaatverandering

Amerikanen tonen zich veel minder bezorgd over de klimaatverandering dan Europeanen. Dat blijkt uit een onderzoek van het bureau Harris Interactive in de Verenigde Staten, Frankrijk, Duitsland, Groot-Brittannië, Spanje en Italië. Dat blijkt uit een onderzoek van het bureau Harris en de zakenkrant Financial Times. Daarbij wordt opgemerkt dat in de begindagen van de milieubeweging Amerikanen wellicht meer bezorgd waren over het leefmilieu dan andere landen, maar dat is niet langer het geval. De onderzoekers voegen er aan toe dat dit belangrijk is, aangezien democratisch verkozen regeringen gevoelig zijn voor de publieke opinie. Er wordt wel aan toegevoegd dat 83 procent van de Amerikanen van mening is dat de Verenigde Staten hun afhankelijkheid van import van olie en gas uit andere landen moeten terugschroeven. In de Europese landen varieert dat van 50 procent in Frankrijk tot 71 procent in Italië. De onderzoekers stellen wel dat de meerderheid in alle bestudeerde landen van mening is dat een nieuw klimaatverdrag één van de topprioriteiten zijn.

In Europa zegt tussen 60 procent (Groot-Brittannië) en 89 procent (Italië) van de respondenten dat een nieuw verdrag over de klimaatverandering tijdens de top in Kopenhagen later dit jaar één van de topprioriteiten is. In de Verenigde Staten bedraagt dat slechts 53 procent. Verder wordt opgemerkt dat in Frankrijk, Spanje en Italië, tussen 57 procent en 67 procent van de werknemers van mening zijn dat hun bedrijven grotere inspanningen zouden moeten doen om hun ecologische voetafdruk te verkleinen. In Duitsland is dat 48 procent, in de Verenigde Staten 45 procent en in Groot-Brittannië 44 procent. Maar in geen van de betrokken landen geven veel mensen aan extra belastingen te willen betalen voor het terugschroeven van de uitstoot van broeikasgassen. In Spanje wil 29 procent daarvoor extra betalen, gevolgd door Italië (23 procent), Verenigde Staten (21 procent), Groot-Brittannië (16 procent), Frankrijk (15 procent) en Duitsland (15 procent).

In Spanje zegt 36 procent van de ondervraagden van mening te zijn dat producten zouden moeten vermelden hoeveel uitstoot ze door hun productie veroorzaken, gevolgd door Frankrijk (30 procent), Italië (26 procent), Duitsland (20 procent), Verenigde Staten (12 procent) en Groot-Brittannië (12 procent). Ook zegt 54 procent van de Italianen bereid te zijn om extra financiële middelen te voorzien om ontwikkelingslanden te helpen de gevolgen van de klimaatverandering op te vangen, gevolgd door Spanje (53 procent), Frankrijk (52 procent), Duitsland (51 procent), Groot-Brittannië (31 procent) en de Verenigde Staten (20 procent). In Frankrijk, Italië, Spanje en Duitsland is meer dan 60 procent van mening dat de wereld slechter af zou zijn indien er op de klimaatconferentie in Kopenhagen geen akkoord over de opwarming van de aarde zou worden bereikt. In Groot-Brittannië is dat 51 procent en in de Verenigde Staten blijft dat beperkt tot 45 procent.

Mobiele gezondheidszorg alternatief voor doktersvisite

Een overgrote meerderheid van de Amerikaanse bevolking zegt geïnteresseerd te zijn om gezondheidsdiensten te ontvangen via hun mobiel telefoontoestel. Volgens hen kunnen dergelijke diensten, zoals draadloze controles en mobiele onderzoeken, ooit een doktersvisite vervangen. Dat is de conclusie van een onderzoek van het bureau Harris Interactive en The Wireless Association. Ook artsen staan achter mHealth. De onderzoekers stellen dat deze zogenaamde mHealth de kans heeft om de kosten van de gezondheidszorg terug te schroeven en de kwaliteit van de medische dienstverlening over de hele wereld te verbeteren. Joseph Porus, vice-president van de Technology Research Group van Harris Interactive, stelt dat mHealth de penicilline van de éénentwintigste eeuw zou kunnen worden. Mobiele gezondheidszorg werkt volgens de onderzoekers anti-discriminerend, aangezien het de toegang tot de gezondheidszorg vergemakkelijkt.

Uit het onderzoek blijkt dat 78 procent van de Amerikanen geïnteresseerd is om via hun mobiele telefoon en aanverwante toestellen gezondheidsdiensten te ontvangen. Er wordt aan toegevoegd dat 15 procent van de betrokkenen zwaar geïnteresseerd is om meer te vernemen over deze mHealth, terwijl 19 % zegt bereid te zijn om zijn bestaande mobiel plan op te schroeven om daaraan deel te kunnen nemen. Ook zou 11 procent van draadloze provider willen overstappen om mobiele gezondheidsdiensten te kunnen ontvangen. Bijna één op vier respondenten zegt dat het gebruik van mHealth voor hen wellicht een alternatief zou zijn voor een doktersvisite. Ongeveer vier op tien zou mHealth gebruiken als een alternatief voor een artsenbezoek. De meest populaire toepassingen voor mHealth zijn mobiele onderzoeken en consultaties, mobiele wellness-zorg, mobiele controle en het mobiel controleren van ouderen. Er wordt aan toegevoegd dat vooral rurale gebieden het meest baat zouden hebben bij mobiele gezondheidszorg (51 procent).

Verder kwamen de onderzoekers tot de conclusie dat mHealth vooral interessant is voor chronische patiënten die opvolging nodig hebben (48 procent), gepensioneerden (41 procent) en zorgverleners (38 procent). De respondenten merken verder op dat mHealth meer kansen bieden voor thuiszorg (68 procent), de patiënt het gevoel geeft constant opgevolgd te worden (57 procent), een grotere vorm van veiligheid biedt aan familie en vrienden (57 procent), de patiënten gerust stelt (54 procent), medische zorgen toegankelijker maakt (51 procent) en de patiënt meer keuzevrijheid geeft (51 procent). Artsen menen dat een kwart van hun patiënten voordeel zou kunnen halen uit mHealth. Acht op tien geneesheren zegt dat er meer zou moeten geïnvesteerd worden in mHealth. Bij specialisten loopt dat zelfs op tot 89 procent. De onderzoekers stellen dat mHealth anti-discriminerend kan werken en miljoenen mensen, ongeacht hun economische situatie, toegang kan verlenen tot adequate gezondheidszorg, want epidemies zou kunnen vermijden en medische vergissingen zou kunnen verminderen.

16:17 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: gezondheid, mobiele telefonie |  Facebook |

1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende