02-11-09

Slechts minimale belangstelling voor duurzame palmolie

Slechts een klein gedeelte van de Europese producenten en verdelers van palmolie komt zijn eerder gedane duurzame beloftes na. Dat is de conclusie van een rapport van de milieu-organisatie WWF International bekend gemaakt. Volgens WWF International hebben slechts een tiental van de ongeveer zestig betrokken producenten daadwerkelijk duurzame palmolie, die volgens een aantal strikte normen wordt gewonnen, gekocht. Tijdens een vergadering van de Roundtable on Sustainable Palm Oil in de Maleisische hoofdstad Kuala Lumpur voerde WWF International op dat het voorbije jaar één miljoen ton duurzame palmolie werd geproduceerd. Daarvan werd echter minder dan één vijfde daadwerkelijk verkocht. Palmolie wordt wereldwijd intensief gebruikt om biobrandstoffen, verwerkte voedingsproducten en toiletartikelen te vervaardigen, maar krijgt van milieuverenigingen veel kritiek omdat die activiteiten zouden leiden tot ontbossing en zeldzame diersoorten, zoals de orang oetan, zouden bedreigen.

De Roundtable on Sustainable Palm Olie werd vijf jaar geleden opgericht om een aantal criteria op sociaal vlak en milieugebied te controleren voor de productie van palmolie. Daaronder zit ook een verbod op ontbossing om palm-aanplantingen te kunnen doen. WWF International voert aan dat bedrijven zoals de Britse groepen Sainsbury's en Marks & Spencer en het Zwitserse Migros hun beloftes nakomen om meer gebruik te maken van de duurdere duurzame palmolie, maar er wordt aan toegevoegd dat een aantal andere concerns er blijkbaar niet in geslaagd zijn om zich aan die voornemens te houden. De slechtste score werd gehaald door de Franse voedingsgroep Danone en de Duitse supermarktketen Aldi. Volgens de organisatie heeft een tiental bedrijven bijzonder weinig moeite gedaan om het gebruik van milieubelastende palmolie terug te schroeven. WWF International zegt over twee jaar een nieuw onderzoek te zullen uitvoeren en daarbij ook palmolie-verkopers in andere regio's te zullen bestuderen.

"Vele producenten zijn ontgoocheld door de bijzonder trage vorderingen van de gecertificeerde duurzame palmolie," merkt Carl Bek-Nielsen, topman van de Maleisische palmolie-producent United Plantations, tegenover het persbureau AFP op. Volgens Bek-Nielsen kon slechts 5 procent van zijn gecertificeerde productie onder een duurzaam label verkocht worden, waardoor de marges op die inspanningen bijzonder beperkt zijn gebleven. Bek-Nielsen merkt op dat in het verleden iedereen zat te roepen om gecertificeerde palmolie, maar toen dat label er eenmaal was, bleek het grootste gedeelte van de zogenaamd geïnteresseerden volgens hem plotseling verdwenen te zijn. Volgens Bek-Nielsen hebben de potentiële kopers de producenten in de kou laten staan. Hij voegt er aan toe dat die duurzame inspanningen de producenten bijzonder veel geld hebben gekost, maar zegt wel te hopen dat het rapport van WWF International tot een verbetering van de situatie zal leiden.

De commentaren zijn gesloten.