18-11-09

Nederland vreest massale uitvlagging nationale vloot

Nederland wordt steeds meer geconfronteerd met uitvlaggende reders. Dat is het gevolg van het onaantrekkelijke Nederlandse belastingsregime. Dat zegt de Koninklijke Vereniging Nederlandse Reders (KVNR). Om concurrerend te kunnen blijven, moeten volgens de organisatie steeds meer Nederlandse reders daarom een onderkomen zoeken onder een buitenlandse vlag. Daarbij wordt opgemerkt dat de wereldvloot de voorbije vijf jaar een groei heeft gekend van 30 procent en ook in Europa een gemiddelde toename van 20 procent werd opgetekend, terwijl het Nederlandse scheepsregister met slechts 7 procent is gestegen. Het Nederlandse ministerie van financiën is echter van oordeel dat de sector van de zeescheepvaart fiscaal al heel wat tegemoetkomingen heeft gekregen. De redersvereniging zegt dat aan boord van de schepen ook steeds meer Nederlanders en Europeanen door Aziatische zeelieden worden vervangen. Opgemerkt wordt dat de Europese Unie op dat vlak dringend moet ingrijpen.

Het voorbije jaar en dit jaar zijn volgens de redersorganisatie als zestien nieuwbouwschepen van Nederlandse maatschappijen meteen in Singapore geregistreerd. "Nederland is deze schepen en het bijbehorend beheer voor vijftien jaar kwijt op grond van eisen die Singapore heeft gesteld," aldus een woordvoerder van de Koninklijke Vereniging Nederlandse Reders tegenover de krant De Telegraaf. "Het gaat vooral om werkschepen en offshorevaartuigen omdat die door de nieuwe Nederlandse belastingsregeling gedeeltelijk worden uitgesloten van de tonnageregeling. Deze bepaalt dat er belasting moet worden betaald over de nettotonnage, in plaats van over de daadwerkelijke winst. De regeling werd dertien jaar geleden geïntroduceerd en had als hoofddoelstelling scheepvaartactiviteiten aan Nederland te binden. Opgemerkt wordt dat tal van landen dat Nederlandse systeem ondertussen hebben overgenomen en nog aantrekkelijker hebben gemaakt.

De Nederlandse redersorganisatie vreest dat de volgende jaren nog tientallen Nederlandse schepen in Singapore, Duitsland, Denemarken en Engeland zullen worden geregistreerd. "De Nederlandse maritieme sector zal daardoor ernstig worden verzwakt," stipt de woordvoerder van de redersorganisatie aan. Onder meer het bergingsbedrijf Smit geeft toe dat alle nieuwbouw sinds begin vorig jaar onder de vlag van Singapore wordt gebracht, omwille van een gunstig belastingsregime en tal van andere bijkomende gunstige voorwaarden. Het bergingsbedrijf werkt sinds vijf jaar aan een programma waarbij in totaal 152 nieuwe schepen in dienst worden genomen. Ook wordt opgemerkt dat voor vele Nederlandse en Europese zeelieden het einde in zicht is. De Deense rederij Maersk heeft al aangekondigd geen nieuwe Europese zeelieden meer te zullen aanwerven. Daardoor zou de rederij tussen dertig en tachtig procent aan officierslonen kunnen worden bespaard.

19:55 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: nederland, uitvlagging, rederij |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.