30-11-09

Volkswagen moet Amerikaanse vooroordelen aanpakken

De Duitse autobouwer Volkswagen wil over negen jaar de grootste constructeur van de wereld zijn. Tegen die tijd wil Volkswagen niet alleen het grootste aantal wagens verkopen, maar ook de meeste winst halen. In de Verenigde Staten wordt door analisten echter sceptisch gereageerd op die ambities. Dat zou immers betekenen dat Volkswagen zijn Amerikaanse verkoop zou moeten verdrievoudigen. Groot probleem op de Amerikaanse markt is volgens de analisten daarbij dat Volkswagen geen echt goede naam heeft in de Verenigde Staten, omdat de wagens er het imago hebben geregeld met technische defecten af te rekenen hebben. Datzelfde geldt volgens hen ook voor luxedochter Audi. Samen hebben Volkswagen en Audi op dit ogenblik slechts 2,8 procent van de Amerikaanse markt in handen. Bovendien wordt er opgemerkt dat Volkswagen met zijn Amerikaans toekomstplan vooral steunt op de verkoop van de opvolger van de populaire Passat.

"De ambities van Volkswagen zijn bijzonder groot," merkt de Amerikaans krant USA Today op. "Het Duitse merk wil marktleider Toyota van de troon stoten en volgens Christian Klingler, verantwoordelijke marketing bij Volkswagen, absoluut marktleider worden." Volgens Christoph Stürmer, analist automotive bij het bureau IHS Global Insight, zijn er echter bijzonder veel onzekerheden, die het onmogelijk maken om te voorspellen of het Duitse merk in die plannen ook zal slagen. Volgens Stürmer is het bijzonder moeilijk om de voorspellen hoe de markten in Azië, Noord-Amerika, Zuid-Amerika en Rusland zullen evolueren. De kans op succes zal volgens Stürmer in grote mate afhangen of de wereldwijde economie en de autosector de volgende twee jaar zullen heropleven, zoals algemeen wordt gehoopt. Daarbij merkt Stürmer op dat Volkswagen zich in de Verenigde Staten in elk geval zal moeten aanpassen aan de Amerikaanse kwaliteitsnormen. Dat is volgens Stürmer een hele opgave voor een bedrijf dat helemaal Duits is genormeerd.

Anderzijds stelt Stürmer dat het voor Volkswagen wellicht niet belangrijk is om daadwerkelijk wereldwijd marktleider te worden. "Alleen al het feit dat Volkswagen op Toyota begint te jagen, kan het Duitse bedrijf een enorme stimulans bezorgen," voert Stürmer aan. Om wereldwijd marktleider te kunnen worden, moet Volkswagen in de Verenigde Staten alleen al echter minstens één miljoen wagens per jaar kunnen verkopen. Het Duitse merk haalt er wel hoge scores op het gebied van veiligheid, maar veel minder op het vlak van betrouwbaarheid. Bovendien wort er opgemerkt dat Volkswagen een nieuwe Amerikaanse fabriek nodig heeft om zijn streven waar te kunnen maken. Over twee jaar wil het Duitse merk in Chattanooga in de Amerikaanse staat Tennessee een nieuwe vestiging in gebruik nemen om een nieuwe sedan te bouwen, maar analisten van J.D. Power stellen dat het bijzonder moeilijk is om met een nieuwe fabriek en een nieuw model onmiddellijk kwaliteit te kunnen afleveren.

19:02 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: automotive, volkswagen |  Facebook |

Consumentenonderzoek is vaak weinig diepgaand

Veel grote bedrijven hebben een programma rond consumentenonderzoek geïmplementeerd, maar slechts weinige maken daar optimaal gebruik van. Dat is de conclusie van een rapport van het onderzoeksbureau The Boston Consulting Group. Consumentenonderzoek beperkt zich volgens de onderzoekers meestal op de ontwikkeling van nieuwe producten of het formuleren van marketingboodschappen, waarbij de meerwaarde voor het hele bedrijf gelimiteerd. Daarbij wordt opgemerkt dat meer dan 70 procent van de ondervraagde bedrijven onderzoek doet rond nieuwe producten en marketingboodschappen, maar minder dan 40 procent maakt gebruik van consumenteninzicht om productprijzen te bepalen, promoties te lanceren, financiële resultaten te voorspellen en distributie-strategieën te ontwikkelen. De onderzoekers merken daarbij op dat bedrijven consumentenonderzoek meestal louter taktisch in plaats van strategisch inzetten.

"Zelfs grote internationale bedrijven vatten hun consumentenonderzoek vaak taktisch op," merkt The Boston Consulting Group op. "Budgetten worden helemaal of grotendeels besteed aan taktisch-gerichte gegevens die vooral beschouwingen achteraf inhouden. Dat betekent dat ze heel wat energie investeren om gegevens te verzamelen over dingen die in het verleden zijn gebeurd. Een aantal andere ondernemingen stelt zich echter wel vooruitziend op en wil met zijn onderzoek vooral achterhalen in welke richting de consument uitgaat." De onderzoekers voegen er aan toe dat er binnen de bedrijven een grote onenigheid bestaat over de redenen waarom men er niet in slaagt om de maximale mogelijkheden van het onderzoek uit te putten. Volgens het management is het vaak te wijten aan het onderzoek zelf, dat niet meer mogelijkheden zou toelaten. De researchers zelf stellen echter dat er binnen diverse geledingen van het bedrijf onvoldoende interesse bestaat.

"Met de opkomst van sociale media als kanaal om producten en diensten van bedrijven te bespreken of te bekritiseren, is er voor researchers voldoende onderzoeksmateriaal," merkt The Boston Consulting Group op. "Het grote probleem is echter een synthese te maken deze afzonderlijke bronnen van informatie en duidelijk te maken wat daarvan de betekenis is. Dat wordt de volgende evolutie in e-mailonderzoeken, die op zich al een enorme revolutie betekenden." The Boston Consulting Group merkt verder op dat er geen verband is tussen de investeringen die een bedrijf doet in onderzoek en de maximale mogelijkheden die er worden uitgehaald. De onderzoekers stellen wel dat bedrijven bij hun bestedingen duidelijk prioriteiten zouden moeten stellen en voorop moeten stellen wat ze willen bereiken of achterhalen. Bovendien moet er volgens de onderzoekers daarna ook voor gezorgd worden dat die inzichten ook in daadwerkelijke actie worden omgezet.

18:50 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: research, marketing |  Facebook |

Reclame met online video spreekt consument meest aan

Rich mediareclames met video's spreken de consument meer aan dan gelijkaardige campagnes zonder video. Dat is de conclusie van een onderzoek van het Amerikaanse bureau Eyeblaster. De onderzoekers kwamen tot de vaststelling dat de consument gemiddeld 60 seconden blijft kijken naar rich media met video, tegenover slechts 30 seconden voor rich media zonder reclame. Ariel Geifman, analist bij Eyeblaster, stelt dat online videoreclame weliswaar een zware investering vergt in vergelijking met gewone rich media en banners, maar het onderzoek toont volgens hem duidelijk aan dat de extra kosten en investeringen duidelijk de moeite waard zijn. De onderzoekers stellen verder dan kortere reclames vaker helemaal tot het einde worden bekeken. Ook tijdens de traditionele werkuren worden de online videoreclames volgens Eyeblaster helemaal tot het einde bekeken. De onderzoekers stellen wel dat de integratie van rich media en video de grootste toekomstmogelijkheden zullen bieden.

De onderzoekers geven wel toe dat ze alleen de kijktijd hebben ingecalculeerd om het succes van de campagnes te bekijken. Er werd geen rekening gehouden met doorklikken of daadwerkelijke aankopen. "Er bestaan hier geen vuistregels," merkt Eyeblaster op. "Adverteerders moeten zoveel mogelijk meetinstrumenten gebruiken om het succes van hun campagnes te bepalen. Online video is nog altijd een bijzonder jong medium. Er gebeuren heel wat experimenten en er komen steeds weer nieuwe ideeën naar boven." De onderzoekers voegen er wel aan toe dat er een aantal mogelijkheden zijn om het publiek aan te zetten om rich media te bekijken en langer te blijven kijken. Daarbij wordt onder meer ook gesteld dat een uitnodiging om actie te ondernemen in een banner of een still van de video de kans vergroot dat de consument zal beslissen om de campagne te bekijken. Dergelijke vaststellingen moeten de marketeers volgens Eyeblaster in staat stellen om hun campagnes te verfijnen.

De onderzoekers stellen dat online videoreclame op ongeveer vier jaar tijd hun markt wereldwijd tien keer hebben vergroot. Bij rich media is de markt volgens Eyeblaster over dezelfde periode slechts vijf keer groter geworden. "Maar de toekomst zit wellicht in een integratie van beide kanalen," stippen de onderzoekers aan. "De markt evolueert duidelijk naar een stadium waarbij marketeers een combinatie van video en rich media zullen nodig hebben om daadwerkelijke interactiviteit te creëren." Het onderzoek van Eyeblaster bracht verder aan het licht dat reclame die vervat zit in gewone videocontent de meeste kans maakt om volledig uitgekeken te worden. Anderzijds blijkt dat rollover-video de beste prestaties neerzet, gevolgd door video's die automatisch starten. Video's waar de consument zelf moet klikken leveren de minst goede prestaties op. Verder wordt opgemerkt dat elke vijf seconden die aan een video worden toegevoegd, ervoor zorgen dat de kans gemiddeld 2,8 procent kleiner wordt dat de clip tot op het einde zal worden uitgekeken.

18:40 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: reclame, online video |  Facebook |

Digitale videorecorder schudt prime-time door mekaar

De digitale videorecorder heeft een grotere impact op televisie dan oorspronkelijk werd gedacht. Dat zegt David Poltrack, directeur onderzoek bij de Amerikaanse televisiezender CBS, tegenover het persbureau Associated Press. In plaats van 's avonds het actuele televisie-aanbod te volgen, schakelen vele kijkers immers over naar de digitale videorecorder, waar ze programma's kunnen volgen die ze eerder hebben gemist. Vooral op vrijdagavond is de digitale videorecorder bijzonder populair bij de Amerikaanse televisiekijker. Dan kunnen werknemers immers teruggrijpen naar de programma's die ze de voorbije week om uiteenlopende redenen niet hebben kunnen bekijken. De digitale videorecorder heeft geen zware invloed op de kijkcijfers van de televisiezenders, maar toch is het aanbod minder interessant voor de mediabedrijven. Met digitale videorecorders krijgen de televisie-kijkers immers de mogelijkheid om reclamespots door te spoelen.

"Vele mensen bekijken 's avonds een ondertussen een populair televisieprogramma, terwijl ze tegelijkertijd met de digitale videorecorder een ander succesvol programma opnemen," stipt Associated Press op. "Die opgenomen programma's worden later op de avond bekeken of op een weekdag met een minder interessante programmering. Dat betekent dat bepaalde televisie-vensters of avonden compleet braakliggend terrein zijn geworden omdat massaal de opgenomen programma's worden bekeken op de digitale videorecorder en het eigenlijke televisie-aanbod nauwelijks nog interesse wekt." Eén van de belangrijkste slachtoffers van deze trend is de Late Night Show van Jay Leno. Op het ogenblik dat Jay Leno 's avonds om tien uur met zijn show begint, schakelen kijkers massaal over naar digitaal opgenomen programma's. De Amerikaanse krant New York Post voegt er aan toe dat Jay Leno daarmee misschien wel model staat voor een revolutie op televisie-gebied.

Uit cijfers van het studiebureau Nielsen blijkt dat het gebruik van digitale videorecorders in het televisie-venster van 10 uur 's avonds op één jaar tij met 1,4 procent is gestegen. Tegelijkertijd is de televisiezender NBC, dat de Late Night Show van Jay Leno uitzendt, met 1,8 procent gedaald. Dat betekent volgens analisten dat Jay Leno niet het grootste gedeelte van zijn verlies aan de concurrentie hoeft te wijten, maar wel aan de digitale videorecorder. David Poltrack geeft toe dat het fenomeen van de digitale videorecorder toch wel werd onderschat. De New York Post voegt er aan toe dat digitale videorecorders bitterzoet smaken bij de televisiezenders. De digitale recorders zorgen er immers voor dat het publiek voor televisieprogramma's kan worden uitgebreid, maar die kijkers hebben wel de mogelijkheid om de reclamespots over te slaan. Poltrack geeft toe dat de zenders liever een live publiek hebben dan een playback publiek, maar anderzijds ook liever een playback publiek hebben dan helemaal geen kijker meer aan te spreken.

Autobouwer Audi wordt aandeelhouder Bayern München

De Duitse autobouwer Audi krijgt een belang van 9,9 procent in de Duitse voetbalclub Bayern München. De autobouwer betaalt 90 miljoen euro voor het belang in Bayern München, verspreid over een periode van anderhalf jaar. Audi was de voorbije zeven jaar al de automotive-partner van de Duitse voetbalclub. Volgens Audi zal het partnership de wereldwijde bekendheid van de beide merken versterken. Het is onder meer de bedoeling dat wereldwijd in voetbalacademies jong voetbaltalent zal worden opgeleid. Bayern München is de eigenaar van het voetbalstadion Allianz Arena in München. De overeenkomst met Audi moet de voetbalclub in staat stellen om het stadion te financieren. Audi en Bayern München spraken al langere tijd over een mogelijk partnership. Bovendien zegt Bayern München door het contract een partner op langere termijn te hebben. Sportartikelenfabrikant Adidas heeft eveneens al een belang van 10 procent in de Duitse voetbalclub.

"Het partnership tussen Audi en Bayern München wordt door velen beschouwd als een perfect huwelijk," aldus Deutsche Welle. Zowel Bayern München als Audi zijn iconen van de Beierse regio. Bovendien genieten beide een grote internationale uitstraling. Aangezien Audi al verscheidene jaren de automotive-partner is van de Duitse voetbalclub, was de instap volgens analisten niet meer dan logisch. Karl-Heinz Rummenigge, voorzitter van Bayern München, stelde dat het partnership de voetbalclub wereldwijd nieuwe mogelijkheden biedt. Deutsche Welle voegt er aan toe voetbalclubs dit soort samenwerkingsprojecten nastreven. Het vormt immers een diepere relatie dan een gewone sponsoring en zorgt de samenwerking ook voor een grotere zekerheid. Analisten stellen dat voetbalclubs niet echt gelukkig zijn met korte sponsoring-contracten, maar wel samenwerkingscontracten op lange termijn nastreven met absolute topbedrijven. Bovendien doet Audi ook geen verlies met het project, want de club is bijzonder winstgevend en de aandelen genieten heel wat interesse.

Tot nu toe was Adidas de enige zakelijke aandeelhouder van Bayern München. Hagen Rudolph, auteur van een boek over het management van Bayern München, heeft het over een win-win situatie. Rudolph stelt dat de club financieel beter wordt van de samenwerking en mee zal kunnen genieten van de bekendheid die Audi in sommige regio's heet, maar voert aan dat ook Audi bijzonder veel voordelen kan halen uit het contract. "Bayern München is voor een bedrijf zoals Audi een echte trofee," merkt Rudolph op tegenover Deutsche Welle. "De samenwerking zal Audi veel sympathie opleveren en bovendien het sportieve imago van de autoconstructeur ondersteunen. Bovendien staat Bayern München voor gezondheid, prestaties en de jongere generatie, die belangrijke troeven zijn in de sector van de automarketing." Analisten stellen bovendien dat Audi door het contract bovendien ook een slag uitdeelt aan concurrent Bayerische Motoren Werke (BMW), die nagenoeg synoniem staat voor Beieren.

18:02 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: audi, bayern munchen |  Facebook |

Indiase groep Tata denkt aan hybride versie Nano

Het Indiase industriële conglomeraat Tata Group heeft plannen om een hybride versie op de markt te brengen van de Nano, de goedkoopste auto ter wereld. Dat heeft Ratan Tata, de voorzitter van Tata Group, gezegd tijdens een bezoek aan Zuid-Korea. Verdere details over het project werden niet bekend gemaakt. Een hybride wagen gebruikt meestal een combinatie van een dieselmotor en een elektrische aandrijving op basis van een batterij. Het basismodel van de Tata Nano kost 100.000 roepies. Dat komt overeen met een bedrag van 2.155 dollar. De Tata Nano werd in juli dit jaar op de Indiase markt geleverd. Ratan Tata voegde er aan toe dat de toekomst van de autosector in economisch-vriendelijke modellen zal liggen. De topman van het Indiase conglomeraat stelde verder dat de groep ook plannen heeft om te investeren in Zuid-Amerikaanse markten, zoals Brazilië en Argentinië. Daarbij wordt niet alleen gedacht aan de autosector, maar ook aan software en de hotelindustrie.

"Goedkopere producten zullen in India een grotere vraag creëren dan het hogere marktsegment," aldus Ratan Tata. "Deze prijsrevolutie zal zich uiteindelijk over de hele wereld verspreiden." De Indiase industrieel voegde er aan toe te overwegen om de Aca, de lichte vrachtwagen van Tata Motors, uit te voeren naar Zuid-Korea. Ook een assemblage of productie van de vrachtwagen in de Zuid-Koreaanse vestiging van Tata Motors wordt tot de mogelijkheden gerekend. Ook merkte Tata op dat zijn groep is geïnteresseerd in nieuwe groeisectoren, zoals biotechnologie en bio-engineering. Onder meer wordt gedacht aan de markt van de verrijkte voedingsproducten. Tata is daarbij naar eigen zeggen onder meer geïnteresseerd in de Vietnamese markt en worden ook de mogelijkheden bekeken in de Verenigde Staten, waar er tot nu toe nog niet actief werd geïnvesteerd. Ook Zuid-Amerika zijn volgens Tata mogelijk nieuwe markten voor het conglomeraat.

Onlangs maakte Carlos Ghosn, chief executive van Renault en Nissan, bekend een overeenkomst afgesloten te hebben met de Indiase groep Bajaj Auto om een auto te ontwikkelen die elk ander model, met inbegrip van de Tata Nano, zou kunnen kloppen op het gebied van brandstofefficiëntie. De nieuwe wagen van de joint venture zou over drie jaar gerealiseerd moeten zijn en zou in de eerste plaats in India worden gelanceerd. De onderhandelingen tussen Renault-Nissan en Bajaj Auto gingen twee jaar van start. Daarbij werd gemikt op een auto die tussen 2.500 dollar en 3.000 dollar zou kosten. Ghosn wil zich echter niet vastpinnen op een prijsniveau, maar beloofde wel dat het nieuwe model het goedkoopste ter wereld zou zijn, zowel op het gebied van aankoopprijs als op het vlak van verbruik. Renault-Nissan zouden de technische ondersteuning voorzien voor de ontwikkeling van het nieuwe model. Dat zou ook geëxporteerd worden naar groeimarkten in Afrika, Azië en Latijns-Amerika.

17:29 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: automotive, nano, hybride, tata |  Facebook |

Voetbalsponsoring herstelt zich van economische crisis

De voetbalsport is zich financieel aan het herstellen van de economische crisis. Dat heeft Sepp Blatter, voorzitter van de Fédération Internationale de Football Association (FIFA), gezegd tijdens het voetbalcongres Soccerex in Zuid-Afrika, waar volgend jaar de Wereldbeker Voetbal wordt georganiseerd. Volgens Blatter is de sponsoring van de voetbalsport weer aan een heropleving nodig, nadat die door de economische crisis een gevoelige terugval had gekend. Blatter voegde er aan toe dat de televisierechten ervoor gezorgd hebben dat de voetbalsport zich in de economische crisis relatief goed heeft kunnen standhouden. Die economische verbondenheid betekent volgens Blatter ook dat de banden met politiek en economie in stand moeten gehouden blijven. Dat is volgens Blatter de reden waarom voor het Zuid-Afrikaanse publiek slechts 3,5 miljoen tickets ter beschikking kunnen worden gesteld. In Zuid-Afrika wonen 44 miljoen mensen.

"De voetbalsport heeft duidelijk de gevolgen van de economische crisis ondervonden," merkte Blatter op. "Dat is onder meer duidelijk te merken in de lagere professionele afdelingen in Frankrijk, Italië en Spanje, waar er niet meer dezelfde financiële budgetten aanwezig zijn. Maar met de Wereldbeker Voetbal in Zuid-Afrika en de hogere professionele competities, is het financiële engagement van de algemene economie bij het voetbal relatief goed op peil gebleven. Dat is vooral te danken aan de televisiebudgetten. Voetbal en televisie hebben de voorbije vijfentwintig tot dertig jaar een schitterend huwelijk gehad. Voetbal is één van de beste producten die televisie tot zijn beschikking kan hebben." Blatter noemde ook de toewijzing van de Wereldbeker Voetbal over vijf jaar aan Brazilië een intelligente beslissing. Hij wees er daarbij op dat de Braziliaanse economie bijzonder goed draait en dankzij de Wereldbeker ook extra investeringen zal kunnen aantrekken, net zoals dat op dit ogenblik het geval is met Zuid-Afrika.

Blatter voegde er aan toe dat de Wereldbeker Voetbal de bevolking bovendien ook emotioneel helpt om de economische crisis op te vangen. "De Romeinen gaven hun bevolking brood en spelen," stipte hij aan. "De Romeinse bevolking had zijn gladiatoren. De voetballers zijn de nieuwe gladiatoren." Blatter voegde er nog aan toe dat de Wereldbeker voor een grote golf investeringen in Zuid-Afrika heeft gezorgd. Daardoor zal het land volgens hem kunnen beschikken over een uitstekende infrastructuur, niet alleen op het gebied van transport, maar ook op het vlak van telecom, het hotel-aanbod en openbare parken. Daarnaast zal de Wereldbeker op het vlak van veiligheid volgens Blatter een belangrijk keerpunt betekenen voor Zuid-Afrika, nadat de internationale voetbalorganisatie duizenden extra veiligheidsagenten heeft gevraagd voor het tornooi, dat in juni en juli volgend jaar wordt georganiseerd. Die veiligheidsinfrastructuur moet volgens Blatter ook na afloop van de Wereldbeker behouden blijven.

17:05 Gepost door Marcho in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: voetbal, zuid-afrika, sponsoring, sepp blatter |  Facebook |

1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende