31-07-10

Videogames laten betalend abonnementsmodel vallen

Videogame-bedrijven laten steeds meer het model van betalende abonnementen vallen, in de hoop meer spelers te kunnen aantrekken en meer virtuele goederen, zoals wapens en kledij, te kunnen verkopen. In Azië wordt deze benadering al langer gehanteerd, maar lijkt nu ook naar de Verenigde Staten over te waaien, zelfs bij producenten van online games met zware budgetten. Onder meer Sony maakte onlangs bekend een gratis versie te lanceren van zijn bekende EverQuest-game, waarbij deelnemers hun personages zouden kunnen uitrusten met de aankoop van betere virtuele wapens en andere producten. Op dit ogenblik vraagt Sony nog een abonnementsgeld van 15 dollar per maand. Dat blijft wel bestaan voor spelers die op het nieuwe aanbod niet willen ingaan.

"Ook Warner Bros heeft al aangekondigd dat het game Lord of the Rings Online gratis zou worden, waarbij voor extra virtuele goederen een betaling zou gevraagd worden," merkt de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal op. "Warner Bros zegt de beslissing genomen te hebben nadat een experiment met het online game Eberron Unlimited had aangetoond dat een gratis versie voor een groter publiek zorgde en ook de inkomsten deden stijgen. De koerswijziging toont aan hoe de Aziatische benadering de games-industrie begin te beheersen." Er wordt aan toegevoegd dat Amerikaanse game-bedrijven veel meer afhankelijk zijn van de software-retailverkoop dan hun Aziatische tegenhangers, die door de grote software-piraterij gedwongen werden om inventiever oplossingen te vinden.

Het potentieel van virtuele goederen is volgens de krant ook in de Verenigde Staten duidelijk geworden door de explosieve groei van gratis sociale games op sociale netwerken. "De Amerikaanse producenten van videogames zijn heel terughoudend geweest met het opgeven van software-verkoop en abonnementsgeld, vooral omdat de ontwikkeling van hun games veel duurder uitviel. Maar toch blijken een uit aantal producenten het risico te willen nemen, onder meer omdat hun games met de traditionele modellen niet de verwachte opbrengsten opleverden. Warner geeft toe dat Eberron Unlimited een mislukking dreigde te worden, tot het game gratis werd en het aantal spelers en de gemiddelde opbrengst per deelnemer steeg. Eberron is volgens Warner vandaag financieel uitermate gezond.

18:40 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: sociale games, videogame |  Facebook |

Engels cricket luidt financiële alarmklok

Het Engelse cricket dreigt met een faillissement geconfronteerd te worden, tenzij de financiële structuur van de sport gevoelig wordt bijgestuurd. Dat is de conclusie van een rapport van het adviesbureau Deloitte. Rekening houdend met de huidige televisierechten-modellen zou een geherstructureerde cricket-competitie volgens Deloitte een waarde van 34 miljoen dollar kunnen vertegenwoordigen. Door de hervorming zouden volgens het rapport ook de sponsoring-inkomsten met 9 miljoen pond tot 10 miljoen pond kunnen toenemen. Ook de inkomsten van de wedstrijden zouden met een gemiddelde van 15.000 toeschouwers kunnen verdubbelen tot 14 miljoen pond.

Uit het rapport blijkt dat voor het Engelse testmatch-cricket sinds de eeuwwisseling al 150 miljoen pond werd geïnvesteerd in infrastructuur. Tegen het einde van het decennium zou daar nog eens meer dan 180 miljoen pond bijkomen. Een groot gedeelte van die investeringen is echter gebeurd met zware leningen bij de banken en overheid. "De investeringen vielen samen met de agressieve biedingen, waarbij clubs internationale wedstrijden probeerden binnen te halen, om het imago op te bouwen en internationals-voor-één-dag te kunnen hebben," aldus de Britse krant The Telegraph. "Verwacht wordt dat de English Cricket Board volgend jaar daarmee een bedrag van 17,5 miljoen pond zal kunnen ophalen, tegenover 5,4 miljoen pond vier jaar geleden."

Die oplopende prijzen zijn echter samengevallen met de economische crisis, die geleid heeft in een terugval in sponsoring en ticketverkoop. Daardoor dreigen volgens Deloitte heel wat Engelse cricket-clubs met een mogelijk faillissement geconfronteerd te worden. Deloitte merkt op dat het huidige model op termijn niet houdbaar is en een grondige herziening van de commerciële relatie tussen de English Cricket Board en de clubs nodig is. Een grondige herstructurering van de competitie zou de commerciële aantrekkingskracht van het cricket moeten opdrijven. De zogenaamde test-grounds zouden op dit ogenblik een schuld van 91 miljoen pond hebben opgebouwd. Alleen al aan intresten zou tegen het midden van het decennium 36 miljoen pond moeten worden terugbetaald.

18:38 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: cricket, engeland, sport |  Facebook |

Italiaanse regering wil strengere regels voor bloggers

Bloggers, podcasters en iedereen die berichten plaatst op sociale netwerken zoals Facebook loopt in Italië een boete van 25.000 euro op te lopen voor het publiceren van onjuiste informatie. Italiaanse journalistieke organisaties hebben het over een wet van een autoritair regime. Het voorstel moet nog wel door het Italiaanse parlement worden gestemd. Het voorstel vormt een uitbreiding van de bestaande rectificatie-verplichting in de Italiaanse wetgeving, daterend van kort na de tweede wereldoorlog. Daarbij worden kranten verplicht om correcties te publiceren. Die verplichting zou nu worden uitgebreid naar iedereen die verantwoordelijk is voor informatie-websites.

"Volgens het nieuwe voorstel zouden bloggers en andere online uitgevers, waaronder volgens Italiaanse juristen ook de gebruikers van Facebook en MySpace worden begrepen, verplicht worden om correcties binnen de achtenveertig uur na een klacht over hun content te publiceren," meldt de EU Observer. "Indien dat niet gebeurt, riskeren de betrokkenen boetes tot 25.000 euro. Volgens Italiaanse journalisten en Europese digitale rechtenorganisaties betekent dat een bedreiging voor de Italiaanse cyberspace, omdat het voor kleinschalige bloggers, gebruikers van sociale netwerken en eigenaars van websites nagenoeg onmogelijk zou blijken te zijn om binnen de gestelde deadline aan de verplichtingen te voldoen."

De organisatie European Digital Rights voegt er aan toe dat bloggers zich door de nieuwe wetgeving zouden verplicht worden om zich wettelijk te domiciliëren, waardoor ze met dezelfde bureaucratische formaliteiten zouden worden geconfronteerd als de geschreven pers en dat ze dagelijks op het internet zouden moeten controleren of er een eis op correcties werd ontvangen. Een vraag om de deadline te verlengen en de boete tot 2.500 euro te verlagen, werd door de indieners van het wetsvoorstel verworpen. European Digital Rights voegt er aan toe dat de wet nieuwe beperkingen zal opleggen aan de vrijheid van meningsuiting op het internet en bloggers zal ontmoedigen om over economische of politieke onderwerpen te schrijven die bepaalde personen zou kunnen verstoren.

18:37 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: blogging, italië, persvrijheid |  Facebook |

Adidas drukst besproken sponsor wereldkampioenschap voetbal

Als sponsor heeft de Duitse sportartikelenfabrikant Adidas binnen de blogosfeer het meest voordeel gehaald uit het wereldkampioenschap voetbal in Zuid-Afrika. Dat blijkt uit cijfers van het bureau Sysomos. Volgens het rapport van Sysomos vertegenwoordigde Adidas tijdens het tornooi ongeveer 42 procent van alle blogactiviteit rond de sponsors van het wereldkampioenschap. Op de tweede plaats volgt Sony met 20,2 procent. Coca-Cola neemt een derde plaats in met 12,2 procent van de vermeldingen. Sysomos noemt het opmerkelijk dat Hyundai en Kia, de twee automotive-sponsors van het wereldkampioenschap, helemaal onderaan staan. Tegelijkertijd krijgen de autobouwers ook de meest positieve commentaren van alle sponsors.

In de statistieken van Sysomos komt Visa op de vierde plaats met 8,2 procent van alle vermeldingen. Daarna volgt luchtvaartmaatschappij Emirates met een aandeel van 7,4 procent. Hyundai vertegenwoordigt 5,3 procent van alle commentaren. Kia tenslotte heeft een aandeel van 4,2 procent in de blogactiviteit rond het wereldkampioenschap. Er wordt echter aan toegevoegd dat Hyundai en Kia anderzijds ook de meest positieve vermeldingen hebben gekregen. Hyundai haalde op het gebied van positieve vermeldingen een score van 69 procent, gevolgd door Kia met 54 procent. "Hyundai blijkt daarbij vooral geprofiteerd te hebben van zijn band met de Hyundai Best Young Player Award, die werd gewonnen door de twintigjarige Duitse aanvaller Thomas Müller," merkt Sysomos op.

Müller won ook de Adidas Golden Boot als topscorer van het tornooi. Daarnaast trok Hyundai volgens Sysomos ook heel wat aandacht voor zijn televisiereclames. Er wordt aan toegevoegd dat buiten de twee autoconstructeurs alleen Coca-Cola overwegend positieve vermeldingen kreeg (51 procent). Sony en Emirates lieten het laagste niveau aan positieve commentaren optekenen (44 procent). Kredietkaartenproducent Visa liet het grootste aantal negatieve commentaren optekenen (20 procent), gevolgd door Emerates en Adidas (17 procent). Sony kreeg het kleinste aantal negatieve commentaren (8 procent), gevolgd door Hyundai (9 procent), Coca-Cola (12 procent) en Kia (16 procent).

Internet blijft groeien als kanaal voor klantenservice

Het internet blijft zijn rol in de relatie met klanten uitbreiden. Dat is de conclusie van een Amerikaans onderzoek van het bureau JD Power & Associates over de websites van telecom-operatoren. Bovendien tonen de klanten volgens het rapport ook een grotere tevredenheid over de dienstverlening. Dat heeft volgens de onderzoekers een aantal duidelijke redenen. Daarbij wordt opgemerkt dat de online methodes uitgebreider en efficiënter zijn geworden. Onder meer is het volgens JD Power veel gemakkelijker geworden om met online chat in contact te komen met een persoonlijke vertegenwoordiger van de leverancier. Het stijgend gebruik van de online kanalen betekent volgens de onderzoekers ook dat de consument meer van het medium verwacht.

"Hoewel 60 procent van de klanten nog altijd gebruik maken van de telefoon om met hun telecom-operatoren consumentenzaken te bespreken, kennen andere kanalen een constante groei," stippen de onderzoekers aan. Daaruit blijkt dat tijdens de eerste zes maanden van dit jaar 29 procent van de klanten een retail-winkel bezochten om consumentenzaken te bespreken, tegenover 26 procent tijdens de tweede helft van vorig jaar. Bovendien hebben 11 procent van de consumenten tijdens de eerste helft van dit jaar online contact gezocht met hun toeleveranciers, tegenover 9 procent tijdens de laatste zes maanden van vorig jaar. Er wordt aan toegevoegd dat de tevredenheid over de diensten ook een duidelijke impact heeft op de klantentrouw.

Er zijn volgens JD Power heel wat vorderingen geboekt op het gebied van online klantendiensten. Veel operatoren hebben volgens de onderzoekers extra mogelijkheden gecreëerd op hun websites, zoals het gebruik van online chat. "Er is meer informatie beschikbaar en op het gebied van navigatie is het voor de klant ook heel wat gemakkelijker geworden om de gewenste informatie te vinden. De websites zijn op één jaar tijd grondig veranderd." Uit het onderzoek blijkt dat klanten hun telecom-operator vooral contacteren voor diensten en hardware (39 procent) en rekeningen (34 procent). Daarna volgen protesten tegen verkeerde facturaties (25 procent) en informatie over prijzen of kosten (23 procent).

18:35 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: internet, retail, telecom |  Facebook |

India moeilijke markt voor online reclame

De Indiase reclamemarkt zal de volgende vijf jaar een belangrijke groei kennen, waarbij vooral televisie en het internet een doorslaggevende rol zullen spelen. Dat is de conclusie van een onderzoek van het adviesbureau PricewaterhouseCoopers (PwC). Daarbij wordt tot het midden van het decennium een jaarlijkse groei met 12,4 procent in het vooruitzicht gesteld. Dat is volgens het rapport een heropleving na de bescheiden groei met 2,2 procent vorig jaar, toen de reclame-uitgaven nagenoeg status-quo bleven en in de filmsector een daling werd opgetekend. Een woordvoerder van PwC India wijst er daarbij op dat het stijgende vertrouwen leidt tot hogere bestedingen van de consumenten en de reclamesector.

"Entertainment en media keren terug naar hun hoge groeikoers," aldus het adviesbureau. Dat zal volgens het rapport ondersteund worden door het gericht gebruik van distributieplatformen, digitale transmissie, regionaal en inhoudelijke differentiatie en een aangepaste regelgeving. Daarbij wordt opgemerkt dat de inkomsten van televisie de volgende vier jaar met 12,9 procent tot 488 miljard roepies zullen stijgen. Televisie zal in India over vier jaar volgens het rapport een aandeel van 46 procent hebben in de totale reclamemarkt. Dat is een stijging met 5 procent tegenover het huidige marktaandeel. Gedrukte media zouden een groei met 12,2 procent laten optekenen tot 230,5 miljard roepies.

Er wordt ook een gevoelige groei vooropgesteld, waarbij de omzet van 9 miljard roepies naar 16 miljard roepies zou stijgen. Buitenreclame zou een toename van 12,5 miljard roepies naar 21 miljard roepies laten optekenen. Het internet zal volgens het adviesbureau een groei met 20,1 procent per jaar laten optekenen tot 15 miljard roepies. Daarbij wordt erop gewezen dat het internet zijn reclame-omzet op een periode van vijf jaar meer dan zal verdubbelen. Er wordt wel opgemerkt dat het internet het in India moeilijk blijft hebben om een centrale te rol te vervullen in de reclamemarkt, zoals dat op andere markten het geval is. Dat heeft volgens het adviesbureau te maken met problemen op het gebied van infrastructuur en betaalbaarheid.

18:32 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: india, internet, reclame |  Facebook |

Veel interesse voor gaspijplijn in Alaska

Er zijn heel wat geïnteresseerden voor de toekomstige pijpleiding van TransCanada Corporation om gas vanuit de North Slope in Alaska te transporteren. Dat heeft een woordvoerder van TransCanada gezegd naar aanleiding van het afsluiten van een prospectieperiode waarin naar mogelijke klanten werd gezocht voor de pijpleiding. TransCanada hoopt met één van die kandidaten een principe-overeenkomst te kunnen afsluiten om de zware investering in de bouw van de pijpleiding te kunnen doorvoeren. Een gaspijpleiding is bijzonder belangrijk voor de economische toekomst van Alaska, aangezien de olieproductie - de belangrijkste inkomstenbron van de staat - begint af te nemen. Het is echter de vraag of er voldoende vraag is naar gas uit Alaska om een pijplijn te verantwoorden.

Naast TransCanada werkt ook Denali, een joint venture tussen British Petroleum en ConocoPhillips, aan een eigen pijpleiding. "Verwacht wordt dat maximaal één project zal toegelaten worden," aldus het persbureau Associated Press. "TransCanada en Denali hebben al laten verstaan dat een mogelijke fusie niet tot de mogelijkheden behoort. De concurrentie is dan ook bijzonder fel. TransCanada, dat voor het project samenwerkt met ExxonMobil, heeft een exclusieve licentie van de staat Alaska verkregen voor de aanleg van een pijplijn en heeft binnen het kader van een energiewet van Alaska, naar voor geschoven door toenmalig gouverneur Sarah Palin, een vergoeding van 500 miljoen dollar beloofd. Denali geniet geen staatssteun en gaat niet akkoord met alle elementen van de energiewet."

TransCanada en Denali willen elk ongeveer 4,5 miljoen kubieke voet per dag naar de Noord-Amerikaanse markt transporteren. De pijpleiding zou tegen het einde van het decennium operationeel moeten zijn. Denali heeft zijn project begroot op een kost van 35 miljard dollar. TransCanada maakt gewag van een bedrag tussen 32 miljard dollar en 41 miljard dollar. TransCanada heeft ook een kortere en goedkopere versie van de pijplijn. Daarbij zou 20 miljard dollar tot 26 miljard dollar worden geïnvesteerd in een pijplijn die het gas naar een verwerkingsinstallatie zou voeren om het vervolgens verder per schip te laten transporteren. Denali heeft al gezegd een dergelijke optie te overwegen indien potentiële klanten daarop aandringen.

18:31 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: alaska, energie, gas, pijpleiding, transport |  Facebook |

1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende