30-09-10

Aantal televisieminuten per dag blijft stijgen

In een aantal grote Europese markten kijken de consumenten steeds meer televisie. Dat is de conclusie van een onderzoek van het bureau Eurodata. Ondanks de groeiende impact van het internet, kan die trend volgens de onderzoekers ook worden opgemerkt bij de jongeren consumenten. Daarbij wordt opgemerkt dat de Britse consument gemiddeld drie uur en zevenenvijftig minuten per dag naar televisie kijkt. Dat is een stijging met vijftien minuten tegenover vorig jaar. Bij Britse jongeren wordt een stijging met twaalf minuten tot twee uur en vijfenveertig minuten opgetekend. Eurodata merkt wel op dat de groei dit jaar is beïnvloed door de vele sportevenementen en de kruisbestuivingen tussen televisie en het internet.

"Vorig jaar werd werd wereldwijd al een nieuw kijkcijferrecord opgetekend, maar die cijfers lijken dit jaar nog verbeterd te zullen worden," merkt Eurodata op. In Nederland werd een stijging met zeven minuten tot exact drie uur per dag opgetekend, terwijl in Spanje een toename met zes minuten tot drie uur en negenenveertig minuten werd genoteerd. Vooral de toename bij het jongere publiek wordt opmerkelijk genoemd. In Nederland werd daar een groei met zeven minuten tot iets meer dan twee uur opgetekend, terwijl in Spanje een stijging met vier minuten tot twee uur en zesentwintig minuten werd gemeld. In Duitsland was er een stijging met vijf minuten tot één uur en drieëndertig minuten.

De onderzoekers merken op dat sportuitzendingen het grootste publiek aantrekken. Er wordt daarbij opgemerkt dat zowel de Olympische Winterspelen in Canada als het wereldkampioenschap voetbal in Zuid-Afrika voor de eerste keer televisie-uitzendingen in realtime hebben gecombineerd met sociale media en microblogging. Dat bood volgens de onderzoekers het eerste grote onderzoeksplatform om de impact van het internet en sociale netwerken op de televisie-consumptie en de ontwikkeling van multiplatform-strategieën uit te testen. Vooral bij jongeren is de stijgende televisie-consumptie volgens de onderzoekers in belangrijke mate gelinkt aan een uitgebreid internet-gebruik.

17:09 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: media, televisie |  Facebook |

Evenement-televisie stimuleert gecombineerd mediagedrag

Televisie en internet worden door de consument al langere tijd gecombineerd, maar er zijn aanwijzingen dat evenement-programma's zoals Strictly Come Dancing en X-Factor dat fenomeen verder ondersteunen. Steeds meer consumenten bespreken op sociale media immers televisieprogramma's op het ogenblik dat die bekeken worden. Dat is de conclusie van een Brits onderzoek van het bureau RedShift Research. Daarbij wordt opgemerkt dat 45 procent van de Britten toegeeft op websites zoals Twitter op Facebook televisieprogramma's te bespreken terwijl de uitzendingen nog bezig zijn. In 57 procent van de gevallen gaat het daarbij om discussies over evenement-programma's, zoals sportuitzendingen, talentshows en eindeseizoens-afleveringen van soap-series.

De onderzoekers voeren aan dat deze tendens verrassend wordt gedragen door vrouwelijke consumenten. In die groep zegt 51 procent tegelijkertijd gebruik te maken van online chatprogramma's en televisie. Bij mannen is dat slechts 38 procent. De onderzoekers voegen er aan toe dat 21 procent van de Britse respondenten aangeeft een sociaal engagement te zullen afzeggen indien ze daarvoor hun favoriete programma zouden moeten missen. RedShift Research merkt op dat de gebruiker door de technologische vooruitgang steeds meer apparaten gebruikt in combinatie met de televisie. In eerste plaats gaat het om een laptop (57 procent), gevolgd door een desktop (23 procent) en een smartphone (19 procent).


RedShift Research voegt er aan toe dat 63 procent graag met zijn televisie toegang zou hebben tot het internet, zodat ze meer informatie zouden kunnen vinden over de programma's die ze aan het bekijken zijn, online te shoppen sociale netwerksites te gebruiken. Er wordt opgemerkt dat X-Factor het voorbije seizoen meer dan elf Twitter-berichten per seconde genereerde, terwijl Strictly Come Dancing aan bijna zeven Twitter-berichten per seconde kwam. De Britse verkiezingsdebatten genereerden zelfs meer dan negenentwintig Twitter-berichten per seconde. RedShift Research merkt op dat de consument duidelijk toegang tot het internet wenst tijdens het bekijken van televisieprogramma's. Intelligente technologie zal volgens de onderzoekers een revolutie betekenen voor de televisiesector.

17:08 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: internet, media, televisie |  Facebook |

Wayne Rooney kan consument niets meer verkopen

Voetballer Wayne Rooney is de beroemdheid die de Britse consument het minst zal kunnen aanzetten om een product te kopen. Het vertrouwen in de voetballer van Manchester United en de Engelse nationale ploeg heeft een grote klap gekregen door geruchten over zijn buitenechtelijke relaties. Dat is de conclusie van een onderzoek van het bureau UTalkMarketing.com. De Engelse voetballer heeft op dit ogenblik sponsorcontracten met onder meer Nike, Nokia, Ford, Asda, Coca-Cola en Electronic Arts. Televisiekok Jamie Oliver is volgens de Britse consumenten de beroemdheid die hen het meest zou kunnen aanzetten om een product te kopen. Op de tweede plaats staat zangeres Cheryl Cole, gevolgd door onder meer voetballer David Beckham en gewezen voetballer Gary Lineker.

Uit het onderzoek blijkt dat 49 procent van de Britten aangeeft een product af te zullen wijzen dat met Wayne Rooney is gelinkt. Slechts 2 procent gaf aan zich aangezet te voelen om een dergelijk product te kopen. "Dat is bijzonder slecht nieuws voor merken zoals Nike, Nokia en Coca-Cola, die zich mogelijk gedwongen zouden kunnen voelen om de samenwerking met de voetballer stop te zetten," merken de onderzoekers op. "De resultaten tonen duidelijk aan hoe gevoelig de relatie ligt tussen merken en beroemdheden. Een beroemde naam kan de verkoop opdrijven, maar indien hun reputatie wordt besmeurd, dreigt de consument snel af te haken."

Na Wayne Rooney volgde collega-voetballer Ashley Cole als Britse beroemdheid met een bedenkelijke overtuigingskracht. De derde plaats wordt gedeeld door de modellen Naomi Campbell en Kate Price. Daarentegen zegt 26 procent van de ondervraagden vertrouwen te hebben in een product dat door televisiekok Jamie Olivier, die onder meer sponsoringcontracten heeft met Sainsbury's en Tefal, wordt gepromoot. Bovendien zei 17 procent geneigd te zijn een product te kopen dat door Olivier wordt aanbevolen. Olivier veroverde daarmee opnieuw de eerste plaats die hij vorig jaar aan autopiloot Lewis Hamilton had moeten afstaan.

17:07 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: sponsoring, voetbal, wayne rooney |  Facebook |

Nieuwe transfersysteem moet witwassen misdaadgeld bemoeilijken

Het nieuwe systeem van voetbaltransfers moet bijdragen tot de strijd tegen het witwassen van misdaadgeld. Dat heeft de Federation Internationale de Football Association (FIFA) gezegd. Het nieuwe systeem, dat begin oktober van kracht wordt, zal de twee clubs die bij een voetbaltransfer zijn betrokken, verplichten om gedetailleerde informatie te verstrekken over de betalingen en de betrokken partijen. In een rapport van de Financial Action Task Force, een inter-gouvernementele commissie die opgezet werd om witwas-praktijken tegen te gaan, was vorig jaar benadrukt dat het voetbal onder meer door zijn speler-transfers kwetsbaar was voor financiële misdrijven. Het nieuwe systeem geldt niet voor nationale transfers.

Sepp Blatter, voorzitter van de Federation Internationale de Football Association (FIFA), had het over een historisch ogenblik voor de voetbalsport. De internationale voetbalfederatie zal een nieuw online controlesysteem hanteren voor internationale voetbaltransfers. Op die manier hoopt men de transfermarkt, die een waarde van ongeveer 1 miljard dollar heeft, te zuiveren van witwaspraktijken en corruptie. Het nieuwe systeem wordt verplicht opgelegd aan 3.500 professionele voetbalclubs uit bijna honderdvijftig landen. Door een gebrek aan controle, konden de voorbije decennia malafide managers spelers manipuleren, konden tussen clubs en bedrijven illegale betalingen worden uitgewisseld en kon met de transfer van fictieve spelers geld witgewassen worden.

Clubs moeten de gegevens van elke internationale spelerstransactie doorgeven en een betalingsbewijs, de identificatie van managers en documenten over de nieuwe werkgever van de betrokken speler uploaden. Er werd niet bekend gemaakt hoeveel controleurs er zouden worden ingeschakeld, maar wel werd opgemerkt dat overtredingen zwaar zouden bestraft worden. Het zou daarbij kunnen gaan van waarschuwingen en boetes tot een verlies van punten en zelfs een transferverbod. Volgens juristen van de internationale voetbalfederatie is het onmogelijk om online te bedriegen. Wanneer de gegevens van de twee betrokken clubs verschillen, kan de speler geen overstap realiseren. Bovendien moeten alle formaliteiten zijn vervuld vooraleer het transferseizoen is afgesloten.

17:06 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: criminaliteit, fifa, fraude, transfer, voetbal |  Facebook |

Virtuele goederen zal belangrijke groei blijven vertonen

De markt van de virtuele goederen zal een groei blijven vertonen. Dat is de conclusie van een rapport van het bureau Inside Network. Daarbij wordt benadrukt dat de markt van virtuele goederen volgend jaar in de Verenigde Staten een waarde zal hebben van 2,1 miljard dollar. Dat is nagenoeg een verdubbeling tegenover het niveau van vorig jaar, toen de markt een waarde had van 1,1 miljard dollar. De onderzoekers voegen er aan toe dat virtuele goederen wellicht de grootste verschuiving zullen veroorzaken die de sectoren entertainment, communicatie en e-commerce in vele jaren heeft gekend. Facebook vormde volgens Inside Network het snelst groeiende segment van de markt van virtuele goederen.

"Sociale games hebben een grote aantrekkingskracht en kunnen bovendien een competitief element naar boven brengen," aldus het magazine BizReport. "Men kan dan ook begrijpen dat echte liefhebbers graag bereid zijn om geld te besteden dat hen toelaat om vorderingen te maken. Bovendien zijn sociale games gratis. Daardoor zien deelnemers de beperkte micro-betalingen slechts een kleien prijs die ze moeten betalen voor hun ontspanning. Er wordt aan toegevoegd dat de markt van virtuele games op Facebook vorig jaar een waarde had van 835 miljoen dollar. Daarmee was Facebook de snelst groeiende niche van de markt van de virtuele goederen. Voor dit jaar werden geen individuele gegevens bekend gemaakt, maar Facebook zou wel de snelste groei blijven kennen.

Er wordt opgemerkt dat Facebook al zijn game-ontwikkelaars aanzet om gebruik te maken van Credits, zijn virtueel betalingsmiddel. Dat bezorgt Facebook een nieuwe en snelgroeiende inkomstenstroom. Facebook neemt een commissieloon van 30 procent op alle transacties die met Credits worden afgerond. De onderzoekers merken op dat de groeiende markt de voorbije maanden ook geleid heeft tot een aantal belangrijke overnames. Daarbij wordt onder meer gewezen op de overname van Playdom door Disney voor een bedrag van 750 miljoen dollar, terwijl Electronic Arts vorige herfst 400 miljoen dollar betaalde voor de overname van Playfish. Daarnaast zijn er honderden miljoenen dollars investeringen besteed aan virtuele goederen.

17:05 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: internet, virtuele goederen |  Facebook |

Voorwaarden op Chinese markt minder gunstig

De winstmarges en de prijszetting van bedrijven op de Chinese markt komen onder druk. Dat is de conclusie van een onderzoek van de bank Morgan Stanley. Daarbij wordt opgemerkt dat de verwachtingsbarometer van bedrijven op de Chinese markt voor de volgende zes maanden op dit ogenblik op 64,8 punten staat. Er wordt weliswaar toegegeven dat dit nog behoorlijk boven de neutrale grens van 50 punten staat, maar toch betekent het een gevoelige daling tegenover de score van 68,2 procent tijdens de maand augustus. De voorwaarden op de Chinese markt worden volgens Morgan Stanley dan ook minder gunstig, hoewel die trend minder zwaar is dan in landen die zwaar werden getroffen door de economische crisis.

Uit het onderzoek blijkt volgens Morgan Stanley dat grote bedrijven, die meestal rationeler worden geleid en in staat zijn om onder verschillende vraagcycli te blijven presteren, beter gewapend zijn tegen deze druk. Daarbij wordt opgemerkt dat de helft van de bedrijven beter presteren dan ze eerder hadden vooropgesteld, terwijl 41 procent zijn doelstellingen haalt en slechts 9 procent onder de verwachtingen presteert. Desondanks zegt slechts 25 procent van de bedrijven te verwachten dat hun uitbreiding op de Chinese markt verder zal kunnen worden opgedreven, terwijl 9 procent gewag maakt van een waarschijnlijke terugval.

De groeibarometer voor de maand september bedroeg 89 punten, maar naar de toekomst wordt een terugval tot 78 punten in het vooruitzicht gesteld. Vooral de prijsbepaling zou volgens het rapport onder druk komen te staan. Die barometer bedroeg tijdens de maand september 67 punten, maar zou terugvallen tot 58 punten. De barometer rond de winstmarges stond tijdens de maand september op 70 punten, maar zou dalen tot 58 procent. Er wordt aan toegevoegd dat 57 procent van de bedrijven de voorbije zes maand extra personeel heeft ingehuurd voor zijn Chinese activiteiten, maar de volgende maanden zou dat terugvallen tot 45 procent. Onder meer de hogere loonkosten zouden een rol spelen in de grotere druk op de bedrijven.

17:04 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: china |  Facebook |

Weinig zekerheid rond nanotechnologie in voeding

Er zijn op dit ogenblik geen voldoende wetenschappelijke bewijzen om algemene conclusies te kunnen trekken over de veiligheid van voeding en verpakkingen die afgeleid zijn van nanomaterialen. Dat heeft het Centre for Food Safety uit Hongkong gezegd. Er werd daarbij tevens een oproep gelanceerd om een omvattende code samen te stellen om de veiligheid van nanotechnologie in de voedingssector te evalueren. Het Centre for Food Safety voegt er aan toe dat er meer gericht onderzoek nodig is om de geloofwaardigheid van de sector te ondersteunen. Op dit ogenblik is het immers niet mogelijk om de claims van bedrijven rond nanomaterialen in de voedingssector te controleren.

"Een duidelijk een internationaal geharmoniseerde beschrijving van de technologie zou moeten kunnen bijdragen tot het ontwikkelen van een veiligheidsbeleid en een reglementering van de toepassingen van nanotechnologie in de voedingsindustrie," merkt het Centre for Food Safety op. Nanotechnologie wordt op dit ogenblik gekoppeld aan afmetingen tussen ongeveer één en honderd nanometer in minstens één richting. Op dit ogenblik is er over nanotechnologie geen internationale definitie beschikbaar. Er wordt aan toegevoegd dat de verpakkingsindustrie op dit ogenblik het grootste gedeelte van de nanotechnologie-toepassingen in de voedingssector voor zijn rekening neemt.

Het Centre for Food Safety merkt op dat nanotechnologie echter ook mogelijk een impact zou kunnen hebben op de inhoud van de voedingsproducten. Er wordt aan toegevoegd dat er op dit ogenblik niet voldoende is geweten over de effecten van nanotechnologie op het menselijk lichaam. Bovendien zijn er op dit ogenblik ook nog geen methodes beschikbaar om de aanwezigheid van nanomaterialen in voedingsproducten te detecteren en beschrijven. "Claims over de aanwezigheid van nanomaterialen in voedingsproducten kunnen niet worden geverifieerd en de consument is verplicht te vertrouwen op de informatie van de sector, producenten en marketing-organisaties," wordt er opgemerkt.

17:02 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: nanotechnologie, voeding |  Facebook |

1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende