30-11-10

Populariteit online banners blijft beperkt

Online banners vormen nog altijd de reclame die door consumenten het meest wordt genegeerd. Dat is de conclusie van een Amerikaans onderzoek van Adweek Media en het bureau Harris. Uit het onderzoek blijkt dat 43 procent van de respondenten aangeeft het minst aandacht te schenken aan online banners. Met een score van 20 procent is zoekmachine-reclame volgens het rapport het tweede minst populaire reclame-platform, gevolgd door televisiereclame (14 procent), radioreclame (7 procent) en krantenreclame (6 procent). Opgemerkt wordt dat bij het werpen van banners en zoekreclame jongere consumenten nagenoeg een even hoge score laten optekenen als de oudere generatie.

Hoewel de leeftijdscategorie van achttien tot vierendertig jaar quasi met het internet is opgegroeid, blijkt deze groep niet veel positiever te staan tegenover banners dan de oudere generaties internetgebruikers. Bij die jongere gebruikers zegt 42 procent banners het meest te negeren. In die groep zegt bovendien 21 procent zoekmachine-reclame het vaakst links te laten liggen. Op het gebied van leeftijd blijkt het grootste verschil te liggen in de televisie-reclame. Opvallend is dat vijfenvijftig-plussers weliswaar het meest trouwe televisie-publiek zijn, maar tegelijkertijd ook het meest geneigd zijn om televisie-reclame links te laten liggen.

Bij de vijfenvijftigplussers zegt 20 procent televisie-reclame te negeren. In de leeftijdscategorie tussen achttien en vierendertig is dat 9 procent. Bij de categorie tussen vijfendertig en vierenveertig jaar stijgt dat tot 13 procent en in de categorie tussen vijfenveertig en vierenvijftig jaar tot 14 procent. "Daarbij moet wel worden opgemerkt dat het jongere publiek minder snel geneigd is om televisie te kijken dan andere generaties en dan ook mogelijk minder geneigd is om het negeren van dat reclame-platform te vernoemen," aldus het magazine TechChrunch.com. Slechts 9 procent van de ondervraagden zegt trouwens geen enkele reclamevorm te negeren.

18:02 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: banner, internet, reclame |  Facebook |

Rusland arresteert corrupte ambtenaren

In Rusland zijn aanhoudingsbevelen uitgevaardigd tegen een groep ambtenaren die ervan verdacht worden steekpenningen geëist te hebben van een aantal bedrijven die in aanmerking kwamen voor overheidscontracten. Dat heeft een woordvoerder van het Russische openbare ministerie bekend gemaakt. De betrokkenen hadden onder meer Toshiba en andere producenten van medische apparatuur onder druk gezet om commissielonen te betalen in ruil voor een goedkeuring van hun aanbestedingen. Volgens het Russische ministerie van binnenlandse zaken hadden de ambtenaren een betaling van 1 miljoen dollar geëist om te vermijden dat de bedrijven op een zwarte lijst zouden worden geplaatst.

Uit een officieel bericht van het Russische ministerie van binnenlandse zaken blijkt dat ook verscheidene Russische vertegenwoordigers van internationale producenten van medische apparatuur door de groep corrupte ambtenaren zouden zijn benaderd. De Russische president Dmitry Medvedev had in augustus nog kritiek geuit op het bevoorradingssysteem van de Russische overheid, dat volgens hem open stond voor misbruik. Hij verwees daarbij onder meer naar het feit dat apparaten voor medische beeldvorming aan ziekenhuizen werden verkocht tegen prijzen die drie keer zo hoog laten dan de gehanteerde prijsniveaus. Dergelijke inefficiënties zouden de Russische overheid ongeveer 1 triljoen roebel per jaar kosten. Dat komt overeen met een bedrag van 32 miljard dollar.

Sergey Belyakov, hoofd investeringsbeleid bij het Russische ministerie van economie, had eerder al gewaarschuwd dat buitenlandse investeerders afgeschrikt zouden kunnen worden door de omkoop-praktijken. Hij weeg erop dat vele investeerders corruptie als het belangrijkste probleem in Rusland bestempelen. Belyakov voegde er aan toe dat er de voorbije twee tot drie jaar ook geen enkele degelijke poging is ondernomen om de corruptie tegen te gaan. In de eerste negen maanden van dit jaar ontdekte de Russische politie 35.000 gevallen van corruptie, waarbij onder meer vier vice-gouverneurs en vijf regionale ministers waren betrokken. De corruptie zou dit jaar 17,5 procent hoger liggen dan vorig jaar.

18:01 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: corruptie, rusland |  Facebook |

Opkomende markten cruciaal voor alcoholische dranken

De opkomende markten zijn cruciaal voor de verdere groei in het wereldwijde alcohol-verbruik. Dat is de conclusie van een rapport van het onderzoeksbureau Euromonitor. Daarbij wordt opgemerkt dat de groeimarkten minder getroffen werden door de economische crisis en ook een sneller herstel laten optekenen. Opgemerkt wordt dat het Midden-Oosten, Afrika, Asia-Pacific en Latijns-Amerika de sleutelmarkten vormen voor de wereldwijde groei in de alcohol-consumptie. Daarentegen verkeren Noord-Amerika, West-Europa en Oost-Europa volgens Euromonitor voor de alcohol-industrie nog altijd in een periode van recessie. Wereldwijd kent de sector volgens het rapport dit jaar een groei met 1 procent, tegenover amper 0,3 procent vorig jaar.

Volgens Euromonitor heeft vooral China een belangrijke impact op de wereldwijde markt. Verwacht wordt immers dat China de helft van de wereldwijde groei voor zijn rekening neemt. De belangrijkheid van de regio Asia-Pacific wordt volgens Euromonitor ook aangetoond door de prestaties van UB Group, dat volgend jaar op het gebied van volume de grootste verdeler van sterke dranken ter wereld zal worden. Daarbij wordt erop gewezen dat in China het gemeenschapsleven aan belangrijkheid wint, waardoor de omzet van cafés blijft toenemen. Volgend jaar blijft de drankenverkoop in de retail nog wel dominant op de Chinese markt, maar de groei in de cafésector zal groter zijn dan in de handel.

In Rusland maakten beide sectoren dit jaar een belangrijke crisis door. De retailhandel werd getroffen door een belastingverhoging van 200 procent, maar in de cafésector kon dat volgens Euromonitor beter worden opgevangen. Wereldwijd wordt voor de caféverkoop voor dit jaar een groei van 2 procent in het vooruitzicht gesteld, gedreven door een groei van 6 procent in Asia-Pacific. In Latijns-Amerika wordt een groei met 3 procent voorspeld, terwijl in Afrika en het Midden-Oosten een toename met 5 procent wordt gemeld. Dat is volgens Euromonitor te danken aan een opkomende middenklasse en de verwesterlijking.

17:59 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: alcohol, groeimarkten |  Facebook |

Bradesco eerste Braziliaanse sponsor Olympische Spelen

Bradesco, de tweede grootste bank van Brazilië, wordt de eerste binnenlandse sponsor voor de Olympische Spelen die over zes jaar in Rio de Janeiro worden georganiseerd. Op het sponsoringcontract voor de financiële diensten werd een minimumbedrag van 320 miljoen dollar geplaatst. Dat bedrag bestaat uit financiële ondersteuning en de levering van producten en diensten. Luiz Carlos Trabuco, chief executive van Bradesco, zegt met de sponsoring in te kunnen spelen op een evenement dat in de ogen van de wereld een viering van Brazilië zal worden met zijn positieve agenda, moderne ingesteldheid, sociale realisaties en economische ontwikkeling.

"Bradesco beschouwt de Olympische Spelen als een uniek platform en ongeëvenaarde mogelijkheid voor een merk om het publiek te bereiken, nieuwe markten te betreden en de verkoop op te drijven," aldus Trabuco. "Het is bovendien ook een mogelijkheid om deel uit te maken van een uniek gebeuren in de Braziliaanse geschiedenis. De Olympische Spelen worden een mijlpaal in de geschiedenis van de Braziliaanse sport, economie en maatschappij. Het is ook een unieke gelegenheid om alle Brazilianen rond één centraal doel samen te brengen." Door de overeenkomst krijgt Bradesco al vanaf volgend jaar de toelating om het Olympische merk in zijn commerciële activiteiten te verweven.

Carlos Arthur Nuzman, voorzitter van het Braziliaanse Olympisch Comité, geeft aan dat de samenwerking met Bradesco aantoont dat de Olympische Spelen een belangrijk platform zijn voor het bedrijfsleven. Bradesco is sinds de jaren vijftig van de voorbije eeuw steeds één van de sterkste banken van Brazilië geweest. Tot het samengaan van Banco Itau en Unibanco vorig jaar, was Bradesco ook de grootste private bank van Brazilië. In het contract is een rechtstreekse financiële ondersteuning van het Braziliaanse Olympisch Comité voorzien, maar ook zullen tijdens de Olympische spelen diensten op het gebied van financiering, banktransacties en verzekeringen worden aangeboden.

Wereldmerken goed gepositioneerd voor groeimarkten

Wereldmerken zijn bijzonder goed geplaatst om belangrijke voordelen te putten uit de opkomende markten. Dat is de conclusie van een rapport van de financiële dienstverlener Crédit Suisse. Daarbij wordt opgemerkt dat deze wereldmerken een symbool vormen van kwaliteit, zekerheid en status. Dat zijn waarden die voor de consument in de opkomende markten volgens Crédit Suisse van bijzonder groot belang zijn. Er wordt aan toegevoegd dat de consumenten in deze opkomende markten bovendien ook aanvaarden dat voor deze producten een meerprijs wordt gevraagd. Dat is niet alleen het geval voor grote aankopen zoals wagens, maar ook voor categorieën, zoals voeding, waar veiligheid primordiaal wordt gesteld.

"Chinese consumenten van babyvoeding zullen meer betalen voor producten die volgens hen een meerwaarde hebben en een grotere voedingswaarde bieden aan hun kinderen," benadrukt Bill Johnson, chief executive van voedingsproducent Heinz, verwijzend naar de diverse schandalen rond contaminaties in Chinese babyvoeding. Heinz zegt in China de voorbije periode een duidelijke groei te hebben kunnen vaststellen. Crédit Suisse voegt er aan toe dat de nieuwe middenklasse in Azië, Latijns-Amerika en andere regio's ook grote mogelijkheden biedt voor producenten van luxegoederen. Die groep is volgens het rapport er duidelijk op uit om zijn status tegenover de buitenwereld te benadrukken.

Voor Montblanc - producent van exclusieve pennen, juwelen, uurwerken en leder - is China inmiddels de grootste afzetmarkt geworden. "Maar er bieden zich nog andere mogelijkheden aan," voert Lutz Bethge, chief executive van Montblanc, aan. "De voorbije jaren heeft Montblanc zijn activiteiten ook naar andere markten uitgebreid. Ook India biedt daarbij bijzonder grote mogelijkheden. Maar ook een aantal voormalige Sovjet-republieken, zoals Azerbeidzjan, blijken belangrijke afzetmarkten te zijn." Naast de grote wereldmerken zoals AT&T, Coca-Cola, General Electric en Wal-Mart is er volgens Crédit Suisse echter ook een nieuwe golf met bedrijven uit groeimarkten, zoals Samsung, Sberbank of China Construction Bank, die eerst nationaal succes boeken vooraleer uit te wijken naar het buitenland.

17:57 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: groeimarkten, marketing |  Facebook |

General Motors keert terug naar golfsport

De Amerikaanse autoconstructeur General Motors keert terug naar de golfsport. Het concern wordt volgend jaar sponsor van de PGA Tour, twee jaar nadat de autobouwer het faillissement aanvroeg en een einde maakte aan een samenwerking die vijftig jaar lang had geduurd. General Motors tekende onder de naam van zijn dochtermerk Google een samenwerkingsproject voor een periode van zes jaar. Don Butler, vice-president marketing bij Cadillac, merkt op dat een samenwerking met de internationale golfwereld en zijn beste spelers een belangrijke uitstraling betekent voor het automerk. De autobouwer voegt er aan toe te willen heraanknopen met de traditionele band die het concern in het verleden altijd heeft gehad met de golfsport.

"De samenwerking met de PGA Tour kadert in de nieuwe merkencampagne van Cadillac, die in oktober van dit jaar werd gelanceerd," meldt het magazine Marketing Daily. "De autobouwer zal naar eigen zeggen niet alleen aanwezig zijn op de vier evenementen van de PGA Tour, maar ook actief zijn aan de basis. Ook bij de Cadillac-dealers zouden campagnes worden opgezet om de nieuwe samenwerking in de verf te zetten." Cadillac vervangt het softwareconcern CA Technologies als sponsor van het golfevenement. De beslissing vormt een onderdeel van de strategie van moederconcern General Motors om zich opnieuw in de golfwereld te manifesteren.

General Motors zou onder meer plannen hebben om één van de grote golfevenementen over twee jaar naar Detroit, waar het autoconcern zijn hoofdkantoor heeft, te halen. De voorbije vijftig jaar mikte General Motors vooral met zijn dochtermerk Buick op de golfsport. Daarbij werd onder meer golfspeler Tiger Woods als uithangbord aangetrokken. Vorig jaar trok Buick zich door de financiële problemen bij moederbedrijf General Motors echter terug uit de golfsport en maakte ook een einde aan zijn tienjarige samenwerking met Tiger Woods. De PGA Tour heeft meer dan veertig sponsors, maar meldde voor een aantal evenementen toch moeilijker partners te kunnen aantrekken.

17:56 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: general motors, golf, sponsoring |  Facebook |

Hotelsector Moskou wacht op investeerders

Internationale hotelketens hebben een grote interesse in de Russische hoofdstad Moskou, aangezien de marges er hoger liggen dan in de rest van Europa, maar ontwikkelaars lijken geen haast te hebben om de grote hoeveelheden kapitaal aan te brengen om topklasse-hotels te kunnen bouwen. Experts wijzen er daarbij op dat de gedane investeringen in landen zoals China en Zuid-Korea sneller worden terugverdiend, dankzij minder dure financieringsvoorwaarden en een groter aantal toeristen. Moskou telt op dit ogenblik ongeveer tweehonderdzestig hotels met dertigduizend kamers, waarvan veertig hotels met tienduizend kamers de internationale kwaliteitsnormen voldoen.

"De economische crisis toonde aan dat het hotelsegment bijzonder aantrekkelijk is voor investeerders," merkt de Russische krant The Moscow Times op. "Philippe Brisbois, chief executive van IFK Hotel Management, merkt op dat ontwikkelaars die door hun aangegane verplichtingen gedwongen werden om hotels in hun multifunctionele projecten te voorzien, nu in Moskou een belangrijke voorsprong hebben opgebouwd. Volgens Michael O'Hare, managing director van Horwath HTL Hungary & Russia, stelt dat vele opgeschorte hotelprojecten nu opnieuw worden opgepikt. De investeringen in russische hotels worden in Moskou op zeven tot tien jaar terugbetaald, tegenover veertien jaar in Europa."

Volgens O'Hare is er echter onvoldoende kapitaal beschikbaar om hotels te kunnen bouwen. "Men moet er immers rekening mee houden dat de bouwer alle risico's draagt," merkt hij op. "Geen enkel internationale hotelmanagement-groep is bereid om financiële garanties te bieden." In Moskou kost de bouw van een driesterrenhotel op dit ogenblik 4.600 dollar per vierkante meter. In Peking bedraagt die prijs echter slechts 1.000 dollar, zodat de investeringen in landen zoals China en Zuid-Korea sneller zijn terugbetaald, zeker omdat die landen ook grotere groepen toeristen kunnen aantrekken. De omzetgroei van een Russische hotelkamer bedraagt ongeveer 15 procent per jaar. In Europese steden wordt een maximale groei van 4 procent genoteerd.

17:55 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: hotel, moskou, toerisme |  Facebook |

Nieuwsoverzicht

De Nissan Leaf is verkozen tot Europese auto van het jaar. De Leaf is de tweede wagen met een alternatieve aandrijflijn die tot auto van het jaar wordt verkozen. Vijf jaar geleden ging de titel naar de Toyota Prius, een hybride van de tweede generatie. De Leaf is wel het eerste bekroonde model met een volledig elektrische aandrijving. De Nissan Leaf, die zijn batterij op het gewone elektriciteitsnet kan opladen, wordt door de jury vooral geprezen omwille van zijn innovatieve karakter. De Nissan Leaf ging in de uitslag de Alfa Romeo Giulietta en de Opel Meriva vooraf. Vorig jaar werd de titel behaald door de Volkwagen Polo. Nissan won de titel zeventien jaar geleden al eens met de Micra. In de verkiezing van dit jaar eindigde de Ford C-Max op een vierde plaats. De Citroën C3/DS3 maakte de top vijf rond. De Volvo S60 eindigde op de zesde plaats. De Dacia Duster eindigde als laatste van de ruim veertig kandidaten.

De aandeelhouders van de Britse luchtvaartmaatschappij British Airways (BA) hebben de fusie met de Spaanse sectorgenoot Iberia goedgekeurd. Ook de Iberia-aandeelhouders hebben in Madrid de formele goedkeuring gegeven aan de operatie die in november vorig jaar aangekondigd werd. Het nieuwe bedrijf zal International Airlines Group gedoopt worden. Volgens British Airways zal de fusiegroep tot de drie grootste luchtvaartmaatschappijen ter wereld behoren. British Airways en Iberia blijven wel onder eigen vlag vliegen. De fusiegroep gaat in januari van start. De hoofdzetel zal gevestigd worden in Londen. In termen van omzet zal International Airlines Group de derde luchtvaartmaatschappij ter wereld zijn, na Lufthansa en Air France-KLM. Op het vlak van beurswaarde moet het bedrijf enkel Lufthansa voor zich dulden. Het fusiebedrijf zal ongeveer 5,3 miljard euro waard zijn.

De Bank of Ireland wil tegen februari 2,2 miljard euro vers kapitaal vinden. De operatie zal zeer waarschijnlijk tot de nationalisatie van de bank leiden. Bank of Ireland preciseert dat ze op vraag van de Ierse Centrale Bank haar kapitaal verhoogt met 2,2 miljard om de kapitaalsratio te verbeteren en het eigen vermogen op zowat 12 procent te brengen. De instelling geeft aan dat de Ierse staat bereid is in te staan voor kapitaal bij afwezigheid van andere investeerders, wat zeer plausibel lijkt in de huidige context. Als gevolg daarvan zal de staat uiteindelijk 80 procent van de aandelen van de bank verwerven, tegenover 36 procent momenteel. De kapitaalverhoging van Bank of Ireland zal wellicht geen alleenstaand geval blijven. Brian Lennihan, de Ierse minister van financiën, verklaarde eerder dat de overheid op termijn de grote meerderheid van de Ierse banksector zal controleren.

De Zuid-Koreaanse autoriteiten hebben teams opgezet die investeerders en buitenlandse zakenlui moeten geruststellen. De Zuid-Koreaanse reageert daarmee op signalen dat sommige bedrijven al zakenreizen hebben geannuleerd wegens de recente vijandelijkheden met Noord-Korea. Honda en Sony Corp annuleerden zakentrips voor begin december en een Poolse investeringsgroep zag af van een bezoek aan een beurs. Dat heeft een woordvoerder van Krota, het Zuid-Koreaanse agentschap voor promotie van investeringen en handel, aangegeven. Het agentschap riep een team in het leven dat investeerders moet geruststellen. Ook de Koreaanse internationale handelsorganisatie, die de Koreaanse handelsactiviteiten in het buitenland vertegenwoordigt, heeft een dergelijk initiatief genomen. De meeste investeerders, vooral Japanse groepen, maken zich vooral zorgen over de stiptheid van leveringen. Er zou nog geen sprake zijn van annulatie van contracten.

De Braziliaanse toezichthouder op de oliesector neemt pas volgend jaar een besluit of de Britse oliemaatschappij British Petroleum de activiteiten van branchegenoot Devon Energy in Brazilië mag overnemen. Dat heeft de Braziliaanse toezichthouder bekend gemaakt. De organisatie is in afwachting van meer informatie over de plannen van de Britse oliemaatschappij in Brazilië en details over de olieramp in de Golf van Mexico van afgelopen april. British Petroleum kondigde een maand voor de ramp de overname aan van activiteiten van Devon Energy, waaronder onder meer olievelden in Brazilië. Met de transactie is een bedrag gemoeid van 7 miljard dollar. Nadat de Braziliaanse oliemaatschappij Petrobras de voorbije drie jaar op grote dieptes in de oceaan grote olievoorraden heeft ontdekt, is Brazilië één van de hotspots van de wereldwijde oliesector geworden.

De Zweedse economie heeft in het derde kwartaal van dit jaar een recordgroei geboekt van 6,9 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. Vergeleken met het voorgaande kwartaal bedroeg de groei 2,1 procent. De economie van Zweden, dit jaar naar verwachting de sterkste in Europa, profiteerde vooral van een sterke binnenlandse vraag. Volgens Mats Dillen, hoofd van het Zweedse onderzoeksbureau Nier, moet de huidige groeiverwachting van 4,8 procent voor het hele lopende jaar aanzienlijk naar boven worden bijgesteld. Vorig jaar kromp de Zweedse economie nog met 5,3 procent. Anders Borg, de Zweedse minister van financiën, waarschuwde echter dat de sterke cijfers niet tot overmoed mogen leiden. Hij wees er daarbij op dat exploderende landen, zoals IJsland en Ierland, meestal voordien door een extreem vertrouwen werden geconfronteerd.

Griekenland krijgt zes jaar langer om zijn miljardenschuld uit het noodfonds van de Europese Unie af te lossen. Op die manier kan Griekenland sneller terug naar de obligatiemarkt om geld op te halen. Dat heeft George Papaconstantinou, de Griekse minister van financiën, gezegd. De noodlening van het Internationaal Monetair Fonds (IMF) en de Europese Unie aan Griekenland bedraagt in totaal 110 miljard euro. Oorspronkelijk zou de lening over een periode van vijf jaar afgelost moeten worden. Papaconstantinou heeft het over een bijzonder belangrijk besluit. Het opent volgens hem de weg om eerder naar de obligatiemarkt te gaan dan verwacht. Volgens het voorziene reddingsplan hoeft Griekenland pas over twee jaar nieuwe staatsleningen uit te geven om de overheidsfinanciën op orde te brengen. De Griekse overheid wil hier echter volgend jaar al mee beginnen.

Paolo Romani, de Italiaanse minister van industrie, geeft er de voorkeur aan dat de Nederlandse kabelaar Draka behouden blijft als onderdeel van een Europees netwerk vanwege de strategische kennis binnen het bedrijf. De minister zei in die richting een verzoek te hebben gedaan aan de Nederlandse regering om te kijken welke mogelijkheden hiertoe zijn. Draka is op dit ogenblik het middelpunt van een biedingsoorlog tussen het Italiaanse Prysmian en het Chinese Xinmao. De Italiaanse minister gaf ook aan gesproken te hebben met de bestuursvoorzitter van Prysmian over de beoogde overname van Draka. Romani stelde dat Xinmao een licht hoger, maar vijandig bod heeft gedaan op Draka. De Italiaanse minister gaf aan de marktwetten te respecteren, maar zei ook Italiaanse bedrijven die van plan zijn een belangrijke overname te doen zo veel mogelijk te steunen.

Beleggers die niet in aanmerking komen voor de compensatieregeling die de Nederlandse Vereniging van Effectenbezitters (VEB) heeft bedongen voor gedupeerden van het internetbedrijf World Online (WOL), kunnen zich voortaan melden bij de Stichting WOL Schade. De stichting werd zopas opgericht om de belangen van de overige gedupeerden te behartigen. Onlangs bereikte de Vereniging van Effectenbezitters met de banken Royal Bank of Scotland en Goldman Sachs overeenstemming over de hoofdlijnen van een schikking voor zijn gedupeerde leden. Het gaat om ongeveer 12.000 beleggers die maximaal 110 miljoen euro zullen kunnen verdelen. De stichting WOL Schade wil de mensen vertegenwoordigen die geen lid zijn van de beleggersorganisatie en dus geen aanspraak kunnen maken op de regeling. Volgens Stichting WOL Schade gaat het om de overgrote meerderheid van de tienduizenden beleggers die ooit geld staken in het Nederlandse internetbedrijf.

De snelgroeiende markt voor smartphones is nog lang niet op zijn hoogtepunten, maar de fabrikanten moeten zware inspanningen leveren voor hun klanten, want de sector wordt niet gekenmerkt door een grote loyaliteit. Dat blijkt uit een rapport van het onderzoeksbureau GfK. Volgens de onderzoekers geeft 56 procent van de smartphone-eigenaars toe nog niet te weten welk merk ze bij een volgende aankoop zullen kiezen. Alleen Apple slaagt er met zijn iPhone in om de klanten voor langere tijd aan zich te binden. Nu nagenoeg alle mobiele telefoons met internet-toegang over dezelfde eigenschappen beschikken, wordt de toegang tot belangrijke diensten om meer uit het toestel te halen volgens de onderzoekers steeds belangrijker. Wanneer de telefoon niet doet wat wordt beloofd of wat de klant hoopt, loopt de fabrikant volgens de onderzoekers een groot risico om een klant kwijt te raken.

De Amerikaanse president Barack Obama wil de volgende twee jaar de federale ambtenarenlonen bevriezen. Er wordt wel een uitzondering gemaakt voor militairen. De maatregel moet volgens de Amerikaanse president toelaten om het immense begrotingstekort weg te werken. Obama stelde dat iedereen opofferingen moet brengen om het Amerikaanse tekort te beperken. Het Amerikaanse Congres moet de maatregel nog wel goedkeuren. De maatregel geldt voor de begroting voor de volgende twee jaar. Volgend jaar zou de maatregel 2 miljard dollar besparingen moeten opleveren. Over een periode van vijf jaar wordt een besparing van 28 miljard dollar in het vooruitzicht gesteld. Op tien jaar tijd zou de maatregel 60 miljard dollar moeten opleveren. Het gecumuleerde tekort van de Verenigde Staten zal volgens de huidige ramingen over het volgende decennium oplopen tot meer dan 9 triljoen dollar.

De Amerikaanse supermarktketen Wal-Mart heeft een overnamebod gedaan op een belang van 51 procent in zijn Zuid-Afrikaanse sectorgenoot Massmarkt. Met het overnamebod zou een bedrag gemoeid zijn van 2,3 miljard dollar. Wal-Mart hoopt met de overname een eerste uitvalsbasis te creëren in Afrika, om van daaruit te beginnen aan een uitbreiding van zijn activiteiten over de rest van het continent. Massmart ziet in de samenwerking met het Amerikaanse concern een mogelijkheid om zijn expansie in de Sub-Sahara te versnellen en zijn activiteiten op het gebied van voedingsretail te versterken. De machtige Zuid-Afrikaanse vakbonden hebben al gedreigd om te staken tegen de Amerikaanse keten. Wal-Mart heeft ook in eigen land geen al te beste relaties met de vakbonden. Grant Pattison, chief executive van Massmart, heeft benadrukt dat het huidige management ook na de overname op post zou blijven.

De Franse nutsgroep GdF Suez heeft concrete plannen om samen met het Spaanse Iberdrola en het Britse Scottish and Southern Energy (SSE) een nieuwe kerncentrale te bouwen in het noordwesten van Engeland. De drie bedrijven hebben daarvoor de gemeenschappelijke dochteronderneming NuGeneration (NuGen) opgericht. Als alles naar wens loopt, kan de nieuwe kerncentrale met een productievermogen van 3,6 gigawatt over dertien jaar in gebruik worden genomen. GdF Suez verzaakte in september aan een project voor een nieuwe kerncentrale in het noordwesten van Frankrijk, nadat de Franse overheid de voorkeur gaf aan Electricité de France. In februari sloten GdF Suez (37,5 procent), het Spaanse Iberdrola (37,5 procent) en Scottish and Southern Energy (25 procent) een partnerschap om samen aan de ontwikkeling van nieuwe kerncentrales in Groot-Brittannië te werken. Gemikt wordt op de nucleaire site van Sellafield in Cumbria.

Het management van de Nederlandse mediagroep Wegener is niet van plan zich neer te leggen bij een dominante stem van het moederbedrijf Mecom bij besluiten die van groot belang zijn voor de uitgever. Dat blijkt uit een verklaring van de directeuren en hoofdredacteuren van Wegener. De Wegener-top eist een zelfstandige positie voor het Nederlandse concern binnen Mecom. Geëist wordt dat de nieuwe raad van bestuur van de Nederlandse groep grotendeels zal bestaan uit mensen uit de Wegener-gelederen. Besluiten die daar worden genomen, zouden bovendien niet mogen worden overstemd door andere bestuursorganen binnen Mecom. Volgens de directeuren en hoofdredacteuren zijn in deze constructie de belangen van Wegener het beste gewaarborgd. Wegener kampt met een ernstige bestuurscrisis sinds het vertrek van topman Joop Munsterman begin oktober, na aanhoudende conflicten met Mecom-topman David Montgomery.

De Zuid-Koreaanse autobouwer Hyundai-Kia heeft zijn sponsoring van de Fédération International de Football Association (FIFA) tot en met het wereldkampioenschap over twaalf jaar verlengd. De samenwerking geldt voor alle competities die de internationale voetbalfederatie organisatie. Hyundai-Kia is sinds het wereldkampioenschap in Korea en Japan acht jaar geleden officiële automotive-sponsor van de internationale voetbalfederatie. Indien Zuid-Korea erin slaagt om zijn kandidatuur voor het wereldkampioenschap over twaalf jaar door te duwen, zou de autoconstructeur voor de tweede keer het evenement in eigen land kunnen verwelkomen. Mong-Koo Chung merkte op ervan overtuigd te zijn dat de verlenging van het contract de zakelijke waarden van de autobouwer verder zal versterken en zegt het voetbal te zien als een drijvende kracht om de wereld beter te maken.

Meer Nieuws

10:47 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

29-11-10

Moskou wil buitenlandse partners voor uitbouw metro

De Russische hoofdstad Moskou hoopt buitenlandse investeerders te kunnen aantrekken voor de aanleg van nieuwe metrolijnen. Met de contracten zou in totaal een bedrag tussen 500 miljard roebel en 1,5 triljoen roebel gemoeid kunnen zijn. Dat komt overeen met een bedrag van van 48 miljard dollar. Het aantrekken van buitenlandse constructeurs zou volgens Sergei Sobyanin, de burgemeester van Moskou, voor stabiele contracten kunnen zorgen en de kwaliteit van het werk verhogen. Sobyanin maakte eerder bekend dat Moskou van plan is om over een periode van vijf jaar meer dan vijftig kilometer nieuwe metrolijnen aan te leggen, maar hij voegde er aan toe dat er daarbij belangrijke hinderpalen moesten worden overwonnen.

"Ik ben er geen voorstander om de werken te laten uitvoeren door één of twee binnenlandse bedrijven, maar er zou een internationale aanbesteding moeten worden uitgeschreven om de grootste gespecialiseerd internationale organisaties te kunnen aantrekken," aldus Sobyanin. Andrei Tretelnikov, transportanalist bij het bureau Rye Man & Gor Securities, stelde dat het budget theoretisch groot genoeg is om buitenlandse bedrijven aan te trekken. Hij voegde er echter aan toe dat mogelijke kandidaten moeten beseffen dat de werken zich over een lange tijd zouden uitspreiden. Sobyanin maakte geen gewag van een tijdsspanne, maar had wel aangegeven dat er tegen het midden van het decennium minstens vijftig kilometer nieuwe metrolijnen moesten worden getrokken.

Sobyanin beklaagde zich erover dat de metrobouw met vele problemen wordt geconfronteerd, zoals de onstabiele financiering van contracten en een gebrek aan projectontwikkeling. De infrastructuur zelf is volgens de burgemeester ook in twijfelachtige conditie. Moskou heeft op dit ogenblik ongeveer driehonderd kilometer metrolijnen. Onderburgemeester Vladimir Resin kondigde aan dat alle grote buitenlandse bouwbedrijven zouden worden uitgenodigd om aan de aanbesteding deel te nemen. Vorige maand had Sobyanin voorgesteld om het ontwerp van metrostations te standaardiseren, zodat de constructie versneld zou kunnen worden uitgevoerd en de bouwkosten met minstens 20 procent zouden kunnen worden teruggeschroefd.

16:46 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: metro, moskou, rusland |  Facebook |

Wereldwijde reclame kent versneld herstel

De reclamebestedingen zullen wereldwijd dit jaar met 4,4 procent stijgen. Voor volgend jaar wordt een groei met 4,5 procent in het vooruitzicht gesteld. Dat is de conclusie van een rapport van Warc.com. Opgemerkt wordt daarbij dat het herstel van de wereldwijde reclamebestedingen zich versneld aan het doorzetten is. In augustus was er voor dit jaar nog gewag gemaakt van een groei met 3,8 procent, terwijl voor volgend jaar een verdere toename met 4,3 procent werd voorspeld. Er wordt aan toegevoegd dat een belangrijk gedeelte van de toename gedragen zal worden door de opkomende markten, zoals ook de economische groei door die regio's wordt gedragen.

In Brazilië wordt dit jaar een groeit van 18,3 procent verwacht. Volgend jaar zouden de reclamebestedingen er nog verder met 11,4 procent stijgen. In China worden groeicijfers van respectievelijk 14,5 procent en 13 procent verwacht. De groei in Rusland zou dit jaar 15,1 procent bedragen en volgend jaar verder versnellen tot 16,3 procent. Ook India zou tijdens die twee jaar boven een groei met 14 procent blijven. In Japan daarentegen wordt dit jaar een lichte daling met 0,5 procent verwacht, gevolgd door een status-quo volgend jaar. In Spanje zou dit jaar een terugval met 1,2 procent worden opgetekend, gevolgd door een groei met 2,2 procent volgend jaar.

De Verenigde Staten zouden tijdens die periode een groei met nagenoeg 3 procent kennen. Voor Canada wordt een stijging met 4 procent in het vooruitzicht gesteld. Voor Duitsland wordt de groei op 2 procent geraamd. Frankrijk zou dit jaar een vooruitgang boeken van 3,4 procent, wat volgend jaar zou afzwakken tot 2 procent. In Groot-Brittannië tenslotte wordt gewag gemaakt van een groei met 5 procent dit jaar, gevolgd door een toename met 2 procent volgend jaar. Op het gebied van media zou televisie dit jaar een groei met 7,8 procent laten optekenen, volgend jaar gevolgd door een stijging met 2,7 procent volgend jaar. Het internet zou echter telkens een groei met ongeveer 13 procent laten noteren. De andere media zouden het volgens Warc.com echter moeilijker hebben.

16:00 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: reclame |  Facebook |

Financiering voor breedband-satellieten ontwikkelingsgebieden

Het ruimtevaartproject O3B Networks heeft de financiële middelen kunnen verzamelen voor de uitbouw van een netwerk satellieten die supersnelle breedband-connecties moeten verzorgen voor Afrika en andere groeimarkten. Het project van O3B Networks wordt bestempeld als één van de meest ambitieuze commerciële ruimtevaart-projecten van het decennium. De satellieten moeten de trafiek van lokale telecommunicatie-bedrijven internetoperatoren verbinden met de wereldwijde kabelinfrastructuur. In eerste instantie zullen acht satellieten worden gelanceerd. Daarvoor heeft O3B Networks, gevestigd op het eiland Jersey, naar eigen zeggen een financiering kunnen afsluiten met een aantal banken en andere investeerders.

De satellieten zullen in het Franse Cannes worden gebouwd door Thales Alenia Space. De eerste exemplaren zouden over drie jaar gelanceerd moeten worden. De lancering zal gebeuren met een Russische Soyoez-raket vanop de nieuwe lanceerbasis van Sinamary in Frans Guiana. Een pakket van 510 miljoen dollar wordt aangebracht door een consortium van HSBC Holdings, ING Groep, CA-CIB en Dexia. Het project wordt ook ondersteund door Coface, het Franse export-kredietbureau, dat de voorbije periode bijzonder actief is geweest in de ondersteuning van grote ruimtevaartprojecten van Thales Alenia Space. Daarnaast wordt een gedeelte aangebracht door financiële ontwikkelingsinstellingen, zoals de African Development Bank en de International Finance Corporation.

Die instellingen moeten economische stimulansen geven aan regio's waar er nog altijd onvoldoende ontwikkeling wordt opgetekend. Algemeen wordt aangenomen dat er wereldwijd nog altijd 3 miljard mensen onvoldoende toegang hebben tot breedband. Dat is vooral te wijten aan het ontbreken van een netwerk van supersnelle vezelkabel-verbindingen. Dat zou moeten worden opgevangen door een netwerk van satellieten. De satellieten vliegen op een hoogte van 8.000 kilometer boven de evenaar. Gewone satellieten vliegen op een hoogte van 36.000 kilometer. Door de beperkte hoogte moeten vertragingen bij het doorsturen van het signaal zoveel mogelijk vermijden.

15:15 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: afrika, breedband, o3b networks, ruimtevaart |  Facebook |

Groeiende populariteit voor Chinees microblogging

Microblogging kent in China een snel groeiende populariteit. Dat is de conclusie van een rapport van het onderzoeksbureau Analysys International. Daarbij wordt opgemerkt dat internetbedrijven zoals Sina en Sohu de concurrentie aangaan om consumenten en adverteerders aan te trekken. Volgens het onderzoeksbureau heeft microblogging in China op dit ogenblik 75 miljoen gebruikers. Vorig jaar werden er slechts 8 miljoen gebruikers geteld. Voorspeld wordt dat hun aantal volgend jaar verder zou kunnen uitgroeien tot 145 miljoen gebruikers. Over twee jaar zou dat verder kunnen stijgen tot 240 miljoen gebruikers. Microblogging is in China beperkt tot honderdveertig Chinese karakters.

De Chinese microbloggingsite Sina Weibo zegt in veertien maanden 50 miljoen leden aangesloten te hebben. Sinds april van dit jaar werden 10 miljoen nieuwe gebruikers geteld. Sina Weibo zegt daarmee een absoluut Chinees marktleiderschap te bezitten. Peng Shaobin, vice-president van Sina, zegt dat de services van het bedrijf compatibeler zijn met mobiele apparaten dan het aanbod van de concurrentie. Volgens Sina is 38 procent van het gepubliceerde materiaal afkomstig van mobiele terminals. Naarmate de infrastructuur van de derde generatie wordt geïmplementeerd zou dat cijfer volgens Sina nog gevoelig moeten toenemen.

Sina heeft ook een model met reclame-selfservice geïntroduceerd, vergelijkbaar met de AppStore van Apple. Het bedrijf verwacht met zijn microblogging winstgevend te zullen worden op het ogenblik dat het netwerk 200 miljoen gebruikers zal tellen. Sina startte onlangs ook een samenwerking met Shanghai MSN Network Communications Technology, de joint venture van Microsoft op de Chinese markt. In die overeenkomst zitten onder meer microblogs, instant messaging, traditionele blogs en mobiele telefooncontent. Het inkomstenmodel is opgebouwd uit reclame en applicaties. Een andere Chinese microbloggingdienst is Sohu, maar die richt zich meer op entertainment in plaats van op nieuws, dat volgens het bedrijf bijzonder censuur-gevoelig is.

14:28 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: china, microblogging |  Facebook |

Digitale planeet zorgt voor verschuiving winkelgedrag

Het winkelgedrag kent een duidelijke verschuiving. Dat is de conclusie van een Amerikaans onderzoek van de financiële groep American Express. Daarbij wordt opgemerkt dat groepswinkelen, mobiele platformen en co-creation aan het shoppinggedrag een nieuwe richting geven. American Express voert daarbij aan dat de technologische innovatie daarbij gepaard gaat met een grotere bezorgdheid bij de consument over de herkomst en productie van de goederen die op de markt worden gebracht. Mary Hines, vice-president marketing bij American Express, benadrukt dat er duidelijk sprake is van een digitale planeet, wat tot een drastische verandering leidt in het consumentengedrag.

"De consument stelt zich veel bewuster op," voert Mary Hines op. "Er wordt echt wel tijd genomen bij aankoopbeslissingen. Er wordt daarbij niet alleen naar kwaliteit gekeken, maar ook op de impact van de aankoopbeslissing." Een eerste belangrijke verschuiving moet volgens haar gezocht worden in de stijgende populariteit van gemeenschappelijke aankopen, waarbij websites zoals Groupon met groepskortingen een groot aantal internetgebruikers aantrekken, waardoor een sociaal element wordt toegevoegd aan de elektronische retail. Volgens American Express zal die activiteit snel de overstap maken naar het mobiele platform, waardoor real-time en locatie-gerelateerde promoties kunnen worden aangeboden.

Dat maakt volgens American Express meteen de overstap naar een tweede tendens, waarbij diensten zoals Facebook Places, Google Latitude en Foursquare marketeers toelaten om mobiel in contact te treden met de consument. Daarbij voorspelt American Express dat het mobiele internet een bijzonder persoonlijke beleving, aangepast aan de individuele smaak, zal aanbieden. Het rapport merkt verder op dat de verkoop van lokaal geproduceerde goederen de derde belangrijke trend vormt, waarbij grote bedrijven verplicht zullen worden om hun assortiment aan te passen aan regionale voorkeuren en daarbij zullen moeten samenwerken met kleinere gespecialiseerde eenheden. Maar de consument zal volgens het rapport ook meer inspraak eisen op het gebied van design en ingrediënten.

13:41 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: internet, retail |  Facebook |

Europese breedbandsnelheid gevoelig gestegen

De breedbandsnelheden in Europa zijn het voorbije jaar gevoelig gestegen. Dat is de conclusie van een rapport van de Europese Commissie. Daarbij wordt opgemerkt dat in juli van dit jaar 29 procent van de Europese breedbandverbindingen een snelheid haalden van minstens tien megabits per seconde. Eén jaar voordien had slechts 15 procent van de breedbandverbindingen die capaciteit. Ondanks die verbetering is er volgens de Europese Commissie echter nog een lange weg te gaan vooraleer de gestelde doelstellingen op het gebied van toegang en snelheid zullen zijn gerealiseerd. Neelie Kroes, Europees Commissaris voor de digitale agenda, merkte daarbij dat snelle breedbandverbindingen digitale zuurstof is, nodig voor de Europese welvaart en welzijn.

"De verspreiding van het internet en de beschikbare snelheden geven duidelijk blijk van een groei, maar er moet meer worden gedaan om de doelstellingen op het gebied van supersnel internet te realiseren," merkt Neelie Kroes op. De Europese Commissie wil dat elke Europese burger tegen het einde van het decennium toegang moet hebben tot internet-snelheden van minstens dertig megabits per seconden. Bovendien zou de helft van de 220 miljoen Europese gezinnen ook toegang moeten hebben tot snelheden van minstens honderd megabits per seconde. Maar op dit ogenblik haalt slechts een klein percentage van de gebruikers die snelheden.

Uit cijfers van de Europese Commissie haalt slechts 5 procent van alle Europese internetverbindingen snelheden tot dertig megabits per seconden. Slechts 0,5 procent heeft een snelheid van minstens honderd megabits per seconde. Op dit ogenblik heeft bijna 26 procent van de Europese internetgebruikers toegang tot breedband. Dat is een stijging met 2 procentpunten tegenover vorig jaar. Die groei verbleekt echter bij de vorderingen die het mobiel internet maakt. Daar werd op één jaar tijd een groei met 45 procent opgetekend. Neelie Kroes benadrukte daarbij dat de lidstaten meer inspanningen moeten doen om spectrum-ruimte vrij te maken voor de uitbreiding van het mobiele breedband.

12:00 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: breedband, europa, internet |  Facebook |

Buitenlandse interesse voor Russische staatsbedrijven

Buitenlandse investeerders hebben interesse getoond om in Russische staatsbedrijven te stappen. Dat heeft Vladimir Dmitriev, voorzitter van de Russische ontwikkelingsbank Vnesheconombank, gezegd. Volgens Dmitriev zou daardoor de volgende drie jaar een bedrag van 2 triljoen roebel kunnen worden opgehaald. Dat komt overeen met een bedrag van 64 miljard dollar. Rusland heeft plannen om belangen in grote financiële groepen zoals VTB Bank en Sberbank te verkopen, net zoals een aantal bedrijven die in handen van de Russische staat zijn. Later zouden volgens een vertegenwoordiger van de Russische regering ook controlerende belangen in bedrijven kunnen worden verkocht.

Volgens het huidige driejarenplan zou Rusland het staatsaandeel in een aantal topbedrijven willen terugbrengen tot de helft van het kapitaal plus één aandeel. Volgens Alexei Kudrin, Russisch minister van financiën is dat mogelijk slechts een eerste stap. "Het is mogelijk dat er nadien nog verder wordt gegaan," voert Kudrin aan. "In de meeste gevallen zal dat nog met een kwart verder worden teruggebracht." Rusland wil de privatiserings-golf gebruiken om zijn budgettekort af te bouwen. Volgens de berekeningen van Kudrin zal het Russisch budgettekort dit jaar uitkomen op 4,6 procent van het bruto binnenlandse product.

Vladimir Dmitriev benadrukt dat privatiseringen en leningen de twee manieren zijn om het Russische budget in evenwicht te brengen. Hij voegt er aan toe dat de overheid het potentieel heeft om Russische investeerders in de privatisering te betrekken. De Russische regering heeft ook plannen om pakketten van zijn aandelen in staatsbedrijven zoals het energiebedrijf RusHydro, de maritieme groep Sovkomflot, spoorwegmaatschappij Russian Railways en olieconcern Rosneft te verkopen. De Russische vice-premier Igor Shuvalov had in oktober aangekondigd dat ruim negenhonderd staatsbedrijven bij die privatisering betrokken zouden kunnen worden.

11:11 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: investeringen, rusland, staatsbedrijf |  Facebook |

Nieuwsoverzicht

De aandeelhouders van de Spaanse mediagroep Promotora de Informaciones (Prisa), eigenaar van onder meer de krant El Pais hebben ingestemd met de intrede van de Amerikaanse investeringsgroep Liberty Acquisition Holding. De Amerikaanse groep zou 650 miljoen euro inbrengen en daarmee een meederheidsbelang in het Spaanse mediaconcern verwerven. De aandelen van Prisa zullen in de toekomst ook op de New York Stock Exchange worden verhandeld. Prisa is actief in tweeëntwintig landen en bezit naast een aantal kranten ook de uitgeverij Santilla en activiteiten in radio en televisie. Door de overeenkomst zal het belang van de familie van oprichter Jesus de Polanco van 70 procent naar ongeveer 35 procent terugvallen. Prisa probeert sinds het begin van het jaar zijn schuld van bijna 5 miljard euro te herfinancieren. Prisa realiseerde tijdens de eerste helft van dit jaar een winst van 60,9 miljoen euro, maar dat is grotendeels te danken aan de verkoop van activa.

Oliemaatschappij British Petroleum heeft zijn belang van 60 procent in de Argentijnse olieproducent Pan America Energy (PAE) verkocht aan het Argentijnse energiebedrijf Bridas. Met de transactie is een bedrag gemoeid van 7 miljard dollar. Door de transactie wordt Bridas, dat voor de helft in handen is van China National Offshore Oil Corporation (CNOOC), alleen eigenaar van Pan America Energy. De verkoop kadert in operaties van British Petroleum om de kosten van de milieuramp in de Golf van Mexico in april van dit jaar te financieren. British Petroleum verkocht in totaal al voor 21 miljard dollar aan activiteiten. Geraamd wordt dat de gevolgen van de olieramp het Britse concern ongeveer 40 miljard dollar zullen kosten. In juli maakte British Petroleum bekend dat voor een totaal van 30 miljard dollar activa zouden worden verkocht.

De Europese ministers van financiën hebben een steunplan voor Ierland goedgekeurd. Ierland krijgt daardoor een financiële hulp voor 85 miljard euro, waarvan 35 miljard euro voor de banken. Van de 35 miljard euro voor het Ierse banksysteem is 10 miljard euro bedoeld voor onmiddellijke herkapitalisatie. De resterende 25 miljard euro kan volgens Olli Reh, Europees Commissaris voor economische zaken, beschikbaar worden gesteld wanneer dat nodig zou zijn. De precieze rentevoet die Ierland moet betalen voor de steun, zal volgens Rehn binnenkort worden vastgesteld. Volgens de Ierse regering zou die rente gemiddeld 5,8 procent bedragen. Daarmee moet Ierland een hogere rente betalen dan Griekenland. Voor het internationaal reddingsplan van de Europese Unie en het Internationaal Monetair Fonds (IMF) moet Griekenland een rente van 5,2 procent betalen.

Martin Winterkorn blijft nog zes jaar chief executive van de Duitse autobouwer Volkswagen. Het contract van Winterkorn loopt tot eind volgend jaar, maar zal met vijf jaar worden verlengd. Daarover heeft de raad van toezicht van Volkswagen een overeenstemming bereikt. In zijn nieuwe ambtsperiode moet Winterkorn na de integratie van Porsche en de Japanse partner Suzuki onder meer de bouw van nieuwe fabrieken in China, de Verenigde Staten en India sturen en van Volkswagen wereldwijd marktleider worden en over acht jaar Toyota verdringen als grootste autobouwer van de wereld. De contractverlenging van Winterkorn komt niet onverwacht, maar wel zou de duur van de nieuwe verbintenis een verrassing zijn. Eerder was immers gespeculeerd dat het contract van de topman met drie jaar zou worden verlengd. Op het einde van zijn nieuwe contract zal Winterkorn negenenzestig jaar zijn.

Een meerderheid van de Zwitsers heeft het voorstel voor een minimumtarief voor de inkomstenbelasting verworpen. Na een definitieve telling bleek dat 58,5 procent van de Zwitsers tegen het voorstel was om de rijke inwoners van het land zwaarder te belasten. Het voorstel in kwestie werd gelanceerd door de Sociaaldemocratische Partij (SP). De partij had voorgesteld om in elk kanton een minimumbelasting van 22 procent te heffen voor belastbare inkomens van meer dan 250.000 Zwitserse frank voor een alleenstaande. Dat komt overeen met een bedrag van 187.000 euro. Voor fortuinen van meer dan 2 miljoen Zwitserse frank werd een supplementaire belasting van 0,5 procent voorgesteld. De Zwitserse bedrijfswereld had zich zwaar verzet tegen het voorstel. Daarbij werd opgemerkt dat veel rijke Zwitsers daardoor zouden uitwijken, wat een zware aderlating zou betekenen voor de Zwitserse economie.

De Duitse bondsraad heeft het licht op groen gezet voor een verlenging van de levensduur van de kerncentrales. De zeventien centrales blijven gemiddeld twaalf jaar langer open. Eind oktober had de bondsdag in Berlijn de maatregel ook al goedgekeurd. Nu is enkel nog de handtekening van president Christian Wulff vereist. De regering van de Duitse bondskanselier Angela Merkel raakte het er in september over eens de kerncentrales langer open te houden. Daarmee schroefde ze een maatregel van twaalf jaar geleden terug. Toen had de rood-groene regering van Gerhard Schröder beslist dat alle kerncentrales tegen het begin van de jaren twintig moesten worden gesloten. De linkse oppositie protesteerde de voorbije maanden zwaar tegen de nieuwe maatregel. Ook een groot deel van de Duitse bevolking uitte zijn ongenoegen over het langer openhouden van de centrales. Enkele deelstaten willen de nieuwe wet aanvechten.

Dubaï is van plan enkele van zijn ondernemingen te privatiseren en te verkopen aan het buitenland, om zijn schulden af te lossen. Er wordt wel op het juiste ogenblik verwacht, want het emiraat hoopt zoveel mogelijk rendement uit zijn activa te halen. Dubaï belandde één jaar geleden in een grote schuldencrisis, waardoor Dubaï World, het grootste investeringsvehikel van de staat, in de problemen kwam. Ongeveer 24,9 miljard dollar schulden van Dubaï World zijn intussen herschikt, maar nu zouden ook nog enkele investeringen van de hand worden gedaan om de schulden verder terug te betalen. Naar schatting zit Dubaï met een financiële schuld van 100 miljard dollar, maar de staat zelf houdt het op 30 miljard dollar. Dubaï World heeft ongeveer bedrijven in portefeuille. Daarnaast is Dubaï ook bereid enkele van zijn staatsondernemingen te privatiseren. Onder meer de luchtvaartmaatschappij Emirates wordt daarbij genoemd.

Amazon, de grootste online retailer van de wereld, wil zijn internationale activiteiten uitbreiden. Op dit ogenblik is Amazon buiten de Verenigde Staten slechts op zes andere markten actief. Om de internationale groei te ondersteunen zou een team zijn opgericht dat de website van Amazon geschikt maakt voor gebruik in een groter aantal landen. De website wordt aangepast naar andere talen, aangepast voor lokale belastingen, prijzen en bezorgopties. Amazon staat niet alleen in zijn drang om geografisch grotere markten binnen te halen via het internet. Onder meer ook het kledingmerk Gap en de supermarktketen Walmart doen inspanningen om overzeese klanten online aan zich te binden. Ook de Japanse supermarktketen Rakuten heeft al websites in de Verenigde Staten, Europa en China gekocht of overgenomen.

De Italiaanse sportwagenmaker Ferrari debuteert binnen zes maanden op de Indiase markt. Daarmee volgt het Italiaanse merk de trend van andere internationale producenten van luxegoederen, die zich steeds meer op India richten. De automerken Porsche, Lamborghini en Bugatti zijn al aanwezig in op de Indiase markt. De snel groeiende Indiase economie heeft de elite van het land immers een enorme rijkdom bezorgd. Vorig jaar telde India 126.700 miljonairs. Dat is een stijging met 50 procent tegenover het jaar voordien. India wordt voor Ferrari de achtenvijftigste nationale markt. Ferrari is een dochter van het Italiaanse autoconcern Fiat, dat in India een samenwerkingsverband heeft met Tata Motors. Die partner zou echter niet betrokken worden bij de operatie, want Ferrari zou van plan zijn een rechtstreekse import uit te bouwen.

Black Friday, het officiële begin van de Amerikaanse eindejaarsperiode, is voor de retailsector een matig succes geworden. Het aantal shoppers steeg met 2,2 procent, maar die gaven slechts 0,3 procent meer geld uit dan één jaar eerder. De Amerikaanse consumenten spendeerden volgens voorlopige ramingen van het onderzoeksbureau ShopperTrak op Black Friday in totaal 10,69 miljard dollar. Eén jaar geleden steeg de omzet op de eerste dag van de koopjesperiode met 0,5 procent naar 10,66 miljard dollar. ShopperTrak merkt op dat de Amerikaanse consument zich heeft aangepast aan het economische klimaat. Er werd wel meer gekozen voor online aankopen. De online betaaldienst Paypal maakte gewag van een stijging met 27 procent. Daarbij wordt gesteld dat meer consumenten kiezen voor het gemak van online aankopen, in plaats van de lange rijen en parkeerchaos bij de uitverkoop.

Laagopgeleide Nederlanders hebben voor het eerst meer tijd besteed op het internet dan hun hoogopgeleide landgenoten. Dat blijkt uit een onderzoek van de Universiteit Twente naar het internetgebruik. De onderzoekers hebben het daarbij over een sociale revolutie op het wereldwijde web. Nederlanders met een lagere opleiding besteden dit jaar per dag gemiddeld drie uur en vier minuten aan het internet. Dat is volgens de onderzoekers bijna een halfuur langer dan de hoogopgeleiden. Daarnaast concluderen de onderzoekers dat vooral laagopgeleiden gebruikmaken van tijdrovende internettoepassingen zoals chatten, online gamen en het bekijken van clips op de videosite YouTube. Nederlanders met een opleiding aan de hogeschool of universiteit zetten internet volgens de onderzoeker daarentegen primair in als informatiebron.

Het Europees Hof van Justitie heeft een maatregel van eind vorig jaar geannuleerd waarbij de lidstaten van de Europese Unie beslist hadden om de stijging van de weddes van de Europese ambtenaren af te remmen. Dat is het voorlopige einde van een dossier dat het voorbije jaar voor heel wat opschudding zorgde. De Europese Commissie had in november vorig jaar een loonstijging van 3,7 procent voor de ambtenaren van de Europese Unie voorgesteld. Maar de lidstaten vonden die verhoging onredelijk, omdat ze op hetzelfde ogenblik in eigen land zware besparingen doorvoerden en daarbij ook snoeiden in de ambtenarenlonen. Daarom legden de lidstaten eind december vorig jaar een loonstijging van 1,85 procent voor de eurocraten vast. De Europese Commissie protesteerde echter tegen die beslissing. De Europese ambtenarenlonen volgen immers met enige vertraging de loonevolutie in de lidstaten.

De Europese touroperator Thomas Cook richt een joint venture op met het Russische Intourist, dat op dit ogenblik in handen is van de Russische miljardair Vladimir Evtoesjenkov. Intourist is het vroegere Sovjet-monopolie in de toeristische sector, dat op het einde van de jaren twintig van de vorige eeuw werd opgericht. Samen willen Thomas Cook en Intourist hun activiteiten uitbreiden in de regio's van het voormalige Sovjet-gebied. Thomas Cook betaalt 45 miljoen dollar voor een belang van 50,1 procent in het gezamenlijke bedrijf, met een optie om zijn deelneming de volgende vijf jaar nog te verhogen. Vorig jaar maakten meer dan zes miljoen Russen een georganiseerde reis naar het buitenland, waarbij vooral Egypte en Turkije sterk in trek waren. Thomas Cook verwacht dat de markt de volgende jaren nog fors zal groeien.

In Nederland is een einde gesteld aan de regel dat één mediaconcern niet meer dan 35 procent van de krantenmarkt in handen mag hebben. Dat heeft de Nederlandse minister van media Marja Van Bijsterveldt bekend gemaakt. De mededingingswet biedt volgens de minister voldoende waarborgen tegen ongewenste mediaconcentraties. De huidige regels zouden volgens haar kunnen leiden tot het verdwijnen van dagbladtitels, doordat overnames door een grotere onderneming geblokkeerd konden worden. Nederland liep volgens haar het risico dat vooral regionale bladen in de toekomst niet meer overeind zouden kunnen blijven. Daarnaast kunnen de huidige regels volgens de minister een probleem opleveren voor ondernemingen die zich op multimediaal gebied willen manifesteren. De huidige regeling wordt op het einde van dit jaar geschrapt.

De voorbije editie van de Asian Games in China heeft een bedrag van 3 miljard yuan aan sponsoringgelden opgeleverd. Dat komt overeen met een bedrag van 454 miljoen dollar. Daarmee wordt volgens de Olympic Council of Asia een nieuw record gevestigd. Het bedrag zou vijf keer hoger liggen dan de inkomsten van de editie in Doha vier jaar geleden en drieënhalf keer hoger dan de editie in Busan acht jaar geleden. In totaal konen de Asian Games in de Chinese stad Guangzhou tweeënvijftig sponsors aantrekken, waaronder twaalf hoofdsponsors. Daartoe behoorde onder meer Guangzhou Automotive Group, dat 600 million yuan aanbracht. Andere hoofdsponsors waren Samsung Electronics het Chinese sportartikelenbedrijf 361 Degrees, die elk 200 million yuan betaalden. Andere sponsors waren onder meer China Mobile, China Southern Airlines, Netease en Taiwan Beer Group.

Meer Nieuws

10:53 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

28-11-10

Beroemde keukenchefs goed bestand tegen crisis

De voedselmarkt heeft de economische crisis van de voorbije twee jaar relatief goed kunnen opvangen. Dat is de conclusie van een Amerikaans onderzoek van het bureau Nielsen. In het algemeen wordt gewag gemaakt van een status-quo, maar bij de verse producten werd een stijging met 3,5 procent opgetekend. Ook bij de delicatessen werd een groei met 2,9 procent genoteerd. De drankensector liet een toename met 1,7 procent optekenen. Opgemerkt wordt dat merken die geïnspireerd werden op bekende restaurants en beroemde keukenchefs zelfs een omzetgroei met 12,6 procent lieten optekenen. In volumes betekende dat een stijging met 10,6 procent.

"Voor voedingsproducenten biedt dat uitgelezen mogelijkheden," merken de onderzoekers op. "Daardoor kan het bereik van bekende merken worden uitgebreid en kan de verkoop in de retail worden opgedreven." Dat heeft volgens Nielsen wellicht te maken dat de consument meer aandacht besteedt aan thuismaaltijden en home-entertainment, wat wordt bewezen door het groeiende succes van culinair-gerichte websites, kookprogramma's op televisie en kookboeken. De onderzoekers voegen er aan toe dat onder meer allianties zouden moeten aangegaan worden met meesterkoks of beroemde restaurants om een link te kunnen leggen met de consument die een voorliefde heeft voor koken.

Culinair-gerelateerde websites hebben in de Verenigde Staten volgens Nielsen inmiddels 70 miljoen unieke bezoekers per jaar, terwijl een televisieprogramma zoals Food Network tijdens het eerste kwartaal van dit jaar 1,1 miljoen kijkers trok. Dat is een stijging met 9 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. Er wordt aan toegevoegd dat de verkoop van kookboeken op één jaar tijd een groei kende van 5 procent, terwijl de totale boekenmarkt een inkrimping met 4 procent liet optekenen. In tegenstelling tot de voedingsproducten lieten andere sectoren volgens Nielsen tijdens de crisis een inkrimping noteren. Bij de lichaamsverzorging werd een terugval met 1,9 procent opgetekend. Bij de non-food werd zelfs een daling met 3,8 procent opgetekend.

20:44 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: chef, kok, voeding |  Facebook |

Marktaandeel smartphones blijft toenemen

Het marktaandeel van de smartphones in de mobiele telefonie blijft toenemen. Dat is de conclusie van een Amerikaans onderzoek van het bureau Millennial Media. Daarbij wordt opgemerkt dat smartphones bij de aankoop van nieuwe mobiele telefoons zeven van de tien meest populaire toestellen vertegenwoordigen. Op de eerste plaats staat de iPhone van Apple met een marktaandeel van 16 procent. Op de tweede plaats volgt de Blackberry Curve met een marktaandeel van 8 procent, voor de iPod Touch van Apple met een marktaandeel van 7,5 procent. In de top dertig kunnen volgens de onderzoekers twintig smartphone-modellen worden teruggevonden.

Er wordt aan toegevoegd dat de reclame-impressies op het smartphone-platform tijdens de maand oktober met 3 procent is gestegen tegenover de maand voordien. Smartphones vertegenwoordigden daardoor 61 procent van totale mobiele reclame-impressies. De onderzoekers merken op dat deze cijfers aantonen dat de consument de smartphone bijzonder snelt adopteert. Bij de traditionele mobiele telefoons werd een groei met 1 procent opgetekend, waardoor die sector een marktaandeel van 28 procent heeft in de mobiele reclamemarkt. Er wordt aan toegevoegd dat Android en iOS de eerste plaats delen als het belangrijkste besturingssysteem, met elk 37 procent van de reclame-markt.

Millennial Media merkt daarbij op dat Android met 65 procent is gestegen tegenover de maand september. Sinds het begin van dit jaar is er sprake van een groei met 2.182 procent. Apple liet tijdens de maand oktober een stijging met 12 procent optekenen. Over de eerste tien maanden van dit jaar is er sprake van een groei met 32 procent. Blackberry liet tijdens de maand oktober een toename met 43 procent noteren en sinds het begin van dit jaar wordt gewag gemaakt van een stijging met 243 procent. Bij iPad, dat voor de eerste keer in de rangschikking werd opgenomen, werd voor de maand oktober een stijging met 112 procent gemeld.

20:43 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: mobile, smartphone, telefonie |  Facebook |

Amerikaanse studenten moeten meer leningen afsluiten

Amerikaanse studenten moeten steeds meer leningen afsluiten. Dat is de conclusie van een onderzoek van het Pew Research Center. Daaruit blijkt dat bachelors twee jaar geleden gemiddeld 50 procent meer moesten lenen dan twaalf jaar voordien. Er wordt aan toegevoegd dat twee jaar geleden 60 procent van alle Amerikaanse studenten leningen moesten afsluiten, tegenover slechts 52 procent twaalf jaar voordien. Er wordt aan toegevoegd dat studenten twee jaar gemiddeld meer dan 23.000 dollar moesten lenen, tegenover iets meer dan 17.000 dollar twaalf jaar voordien. Dat heeft er volgens de onderzoekers onder meer mee te maken dat steeds meer studenten voor de private onderwijssector kiezen.

"Steeds meer universiteitsstudenten bezoeken privé-onderwijsinstellingen met winstgevende beginselen in plaats van openbare scholen of instellingen zonder winstoogmerk," merken de onderzoekers op. "In die sector wordt er vaker geleend en liggende de ontleende bedragen ook gevoelig hoger." Daarbij wordt opgemerkt dat in de privésector met winstoogmerk 24 procent van de studenten een lening van meer dan 40.000 dollar heeft afgesloten. In de openbare scholen bedraagt dat slechts 5 procent, terwijl bij de privéscholen zonder winstoogmerk 14 procent studenten worden opgemerkt met een lening van meer dan 40.000 dollar.

De onderzoekers merken op dat de privéscholen met winstoogmerk een verschillende demografie kennen dan de onderwijsinstellingen uit de andere sectoren. "Meestal hebben die studenten een lager inkomen en zijn ze ook ouder," wordt er opgemerkt. "Bovendien is in deze groep ook de vertegenwoordiging van minderheden en vrouwen groter. Daarnaast zijn de studenten ook vaker onafhankelijk van hun ouders en zullen ze zelf ook meer geneigd zijn om de verantwoordelijkheid te dragen voor huisgenoten." Er wordt aan toegevoegd dat deze privéscholen met winstoogmerk vaak gespecialiseerd zijn in andere vakgebieden, maar er wordt aan toegevoegd dat het verschil in leengedrag ook binnen dezelfde studierichting blijft bestaan.

20:42 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: lening, student, verenigde staten |  Facebook |

Eén op zes online winkelbezoeken eindigt in aankoop

Eén op zes online winkelbezoeken mondt uit in een aankoop. Dat is de conclusie van een Brits onderzoek van het bureau Nielsen. Daarbij wordt opgemerkt dat meer dan 80 procent van de actieve online populatie minstens één van de belangrijkste Britse aanbieders van e-commerce heeft bezocht. Bij die bezoekers ging 16 procent uiteindelijk ook over tot een aankoop. Per sector is de categorie van de elektronische apparatuur de meest lucratieve online retailindustrie. Daar wordt gemiddeld 156 pond per maand uitgegeven. Marktleider in die categorie is Amazon met een aandeel van 36 procent. Consumentengoederen volgen op de tweede plaats met een gemiddeld bedrag van 129 pond.

De onderzoekers wijzen erop dat een kwart van de vijftig meest populaire websites in Groot-Brittannië actief zijn in e-commerce. Die situatie blijft al drie jaar op rij ongewijzigd. Op de eerste plaats staat de veilingsite eBay, die tijdens de maand augustus in Groot-Brittannië, 17,7 miljoen unieke bezoekers telde. Daarna volgen Amazon, Apple, Tesco en Argos. Er wordt echter opgemerkt dat Amazon de kloof met de Britse marktleider snel aan het verkleinen is. Amazon zou in Groot-Brittannië vier keer sneller groeien dan eBay. Op twaalf maanden tijd werd de kloof van 2,2 miljoen bezoekers teruggebracht tot 1,3 miljoen bezoekers.

Volgens 57 procent van de respondenten vormen de goedkopere prijzen de belangrijkste reden om online te winkelen. Daarnaast zegt 32 procent vooral van het internet gebruik te maken omdat dit de mogelijkheid biedt om op elk gewenst ogenblik te winkelen. De onderzoekers merken echter op dat 29 procent van de respondenten ook aangeeft op het internet te winkelen omdat ze daar ook niet met verkooppersoneel worden geconfronteerd. Bij de tweehonderd grootste websites uit de sector e-commerce liet Sony Online Entertainment de grootste groei optekenen. Op één jaar tijd kende het aantal bezoekers een verzesvoudiging.

20:42 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: e-commerce |  Facebook |

Populariteit Obama ongewijzigd sinds verkiezingen

De midterm-verkiezingen hebben geen invloed gehad op de populariteit van de Amerikaanse president Barack Obama. Dat is de conclusie van een onderzoek van het bureau Harris. Daarbij wordt opgemerkt dat het beleid van de Amerikaanse president door 38 procent van de bevolking wordt goedgekeurd. Dat is 1 procent meer dan tijdens de aanloop naar de verkiezingen begin november. Bij de republikeinen verzet 93 procent zich tegen het beleid van Obama. Ook in de conservatieve groep gaat 88 procent niet akkoord met de politiek van de president. Obama krijgt echter ook een negatief oordeel van 33 procent van de democraten en 30 procent van de liberalen.

Bij de onafhankelijken geeft 64 procent Obama een onvoldoende, terwijl de president bij de gematigde groep een negatieve score van 59 procent haalt. Er wordt wel opgemerkt dat de waardering voor Obama verschilt naar gelang de opleiding en de regio van de kiezers. Daarbij wordt aangevoerd dat Obama in het oosten een positieve score van 44 procent laat optekenen, maar in het zuiden daalt dat tot 33 procent. Ook blijken hoger opgeleide Amerikanen zich sneller achter de Amerikaanse president te scharen. In de groep met maximaal een diploma van middelbaar onderwijs haalt Obama slechts een positieve score van 30 procent, maar bij universitairen stijgt dat tot 45 procent en bij de groep met een verder gezette opleiding neemt die steun nog verder toe tot 56 procent.

Hoewel de machtsverhoudingen in het Amerikaanse Congres gevoelig zijn gewijzigd door de midterm-verkiezingen, is er in de perceptie van de Amerikaanse bevolking niet bijzonder veel veranderd. Slechts 13 procent geeft een positieve score aan het Amerikaanse proces. Dat is 2 procentpunten meer dan voor de verkiezingen. Volgens 67 procent van de Amerikanen gaat het met de Verenigde Staten trouwens de verkeerde kant op. Dat is 1 procentpunt meer dan voor de midterm-verkiezingen. Dat heeft volgens de onderzoekers wellicht te maken met het feit dat dezelfde problemen bovenaan de agenda blijven staan. Daarbij zegt 36 procent dat de regering iets moet doen aan de tewerkstelling, terwijl 33 procent inspanningen wil om de economie te verbeteren.

20:41 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: barack obama, politiek, verenigde staten |  Facebook |

Omzet mobiele reclame staat voor vertienvoudiging

Mobiele reclame zal over vijf jaar een omzet realiseren van 24,1 miljard dollar. Dat is een vertienvoudiging tegenover het huidige niveau. Dat is de conclusie van een rapport van het onderzoeksbureau Informa Telecoms & Media. Vorig jaar werd door de sector een omzet van 2,3 miljard dollar gerealiseerd. Er wordt aan toegevoegd dat een groot gedeelte van de groei gerealiseerd zal worden in China en India. Daarbij wordt opgemerkt dat de groeimarkten uit Asia-Pacific over vijf jaar 30,9 procent zal vertegenwoordigen van de wereldwijde mobiele reclamemarkt. De mature markten uit dat gebied, die op dit ogenblik een wereldwijd marktaandeel van 43,6 procent hebben, zullen over vijf jaar teruggevallen zijn tot 21,7 procent.

Verwacht wordt dat Noord-Amerika over vijf jaar ongeveer 18 procent van de mobiele reclamemarkt zal vertegenwoordigen. Daarna volgt West-Europa met een marktaandeel van 8,6 procent en Latijns-Amerika met een aandeel van 6,4 procent. De onderzoekers merken verder op dat internetbedrijven zoals Google en Apple beiden het voorbije jaar zwaar hebben geïnvesteerd om te kunnen inpikken op het stijgend gebruik van de consumenten van mobiele apparaten voor de aankoop van goederen en diensten. Google kocht in mei van dit jaar Admob voor een bedrag van 750 miljoen dollar, terwijl Apple in januari meer dan 200 miljoen dollar betaalde voor Quattro Wireless.

"Succesvolle bedrijven met een unieke en aantrekkelijke technologie voor mobiele reclame zullen overnamedoelwitten vormen voor bedrijven zoals Google, Apple, Nokia en Yahoo," merken de onderzoekers op. Er wordt aan toegevoegd dat het iAd-netwerk van Apple, dat in juli van start ging, zijn rivalen zal verplichten om hun eigen mobiele reclame-strategieën te versnellen. Dat geldt volgens de onderzoekers vooral voor Google na de afronding van de overname van AdMob. Informa voegt er aan toe dat de mobiele reclamesector inmiddels zijn experimentele periode achter zich heeft gelaten en er op dit ogenblik belangrijke sommen worden geïnvesteerd in mobiele campagnes.

20:40 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: mobile, reclame |  Facebook |

PepsiCo haalt internationale prijs voor mobiele campagne

De Amerikaanse drankenproducent PepsiCo heeft het voorbije jaar de beste mobiele marketingcampagne gevoerd. Dat is de conclusie van een wedstrijd van de Mobile Marketing Association. De drankenproducent werd bekroond voor zijn campagne 'Pepsi Battle of the Bands' die in de zomer van vorig jaar werd gelanceerd voor de Chinese markt. De campagne werd ontwikkeld door Madhouse, het grootste mobiele reclame-netwerk van China. Naar aanleiding van de prijsuitreiking merkte Jason Jiang, interactief directeur bij Pepsi China, op dat de mobiele telefoon het meest intieme persoonlijke apparaat is geworden voor de jonge consumentengeneratie.

"De mobiele marketing in China is bijzonder creatief en innoverend," merkte Joshua Maa, oprichter en chief executive van Madhouse, op naar aanleiding van de prijsuitreiking. In e campagne voor PepsiCo werd onder meer gebruik gemaakt van een reality-show op de televisiezender Zhejiang, interactieve videoclips op de website sina.com en een live mobiele video-uitzending op kong.net, wat leidde tot de eerste geïntegreerde campagne op drie platformen op de Chinese markt. De mobiele campagne bood ook een videogame aan dat gelinkt kon worden aan zowel het televisieprogramma als de interacties op het internet. PepsiCo heeft zich volgens Madhouse op het gebied van mobiele toepassingen als een pionier op de Chinese markt opgeworpen.

De Mobile Marketing Association kende voor de eerste keer ook een lifetime achievement award toe. Die werd uitgereikt aan Louis Gump, die bij de Amerikaanse televisiezender de functie van vice-president mobiele activiteiten vervult. "Louis Gump wordt erkend als een leider die zich de voorbije jaren heeft ingespannen voor het succes van mobiele marketing voor de wereldwijde sector," werd er daarbij opgemerkt. "Gump blijft zich inzetten voor mobiele marketing en dankzij die inspanningen heeft de sector kunnen profiteren van de eindeloze uren en inspanningen die hij heeft gewijd aan de sector en de Mobile Marketing Association."

20:39 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: china, mobile, pepsico, reclame |  Facebook |

Nieuwsoverzicht

De Verenigde Staten hebben geweigerd om met de klokkenluidersite Wikileaks van oprichter Julian Assange te onderhandelen over de verspreiding van vertrouwelijke Amerikaanse documenten. Vertegenwoordigers van het Amerikaanse ministerie van buitenlandse zaken wijzen erop dat het bezit van de documenten strijdig is met de Amerikaanse wet. Er werd daarbij opgemerkt dat de Verenigde Staten niet onderhandelen over de verspreiding of publicatie van vertrouwelijke Amerikaanse documenten die op illegale wijze werden verkregen. In de brief wijst het ministerie van buitenlandse zaken er ook op dat Julian Assange ook geen rekening houdt met de ernstige gevolgen van een eventuele publicatie. Er wordt aan toegevoegd dat de schending van de Amerikaanse wet blijft bestaan zolang Wikileaks de documenten in bezit heeft.

De holding A-Tec van de Hongaars-Oostenrijkse zakenman Mirko Kovats heeft bescherming tegen zijn schuldeisers aangevraagd. De holding is in moeilijkheden gekomen door de financiële problemen van het bedrijf Austrian Energy & Environment (AE&E), het belangrijkste onderdeel van de holding. Het bedrijf zou geconfronteerd geworden zijn met terugvallende orders en met problemen bij het uitvoeren van een project in Oostenrijk. Gesprekken met de banken om de schulden van A-Tec te herstructureren, leverden geen resultaat op, hoewel er interesse zou zijn van kandidaat-overnemers. Indien Kovats geen oplossing kan zijn voor zijn holding, dreigt A-Tec het derde grootste faillissement te worden uit de Oostenrijkse geschiedenis, na het instorten van de supermarktketen Konsum en het bouwconcern Maculan. A-Tec trachtte een aantal jaar geleden koperproducent Cumerio overr te nemen.

De beleggers in het Nederlandse internetbedrijf World Online krijgen uiteindelijk een bedrag van 110 miljoen euro uitgekeerd. Dat is het gevolg van een dading die de Nederlandse Vereniging van Effectenbezitters (VEB) heeft gesloten met de banken die bij de beursintroductie van World Online waren betrokken, waaronder de Amerikaanse groep Goldman Sachs. World Online, opgericht door de Nederlandse zakenvrouw Nina Brink, trok tien jaar geleden naar de beurs. Maar de koers stuikte al snel in elkaar, vooral toen bleek dat Brink haar aandelen voorafgaand aan de notering tegen een veel lagere prijs dan de introductieprijs van de hand had gedaan. Een Nederlandse rechter had vorig jaar bepaald dat World Online en de banken een overdreven optimistisch beeld hadden geschetst van de waarde van de internetgroep, waardoor de beleggers waren benadeeld.

De Britse investeringsgroep Candover verkoopt Stork Materials Technology (SMT), een onderdeel van het Nederlandse industriële concern Stork, aan zijn sectorgenoot 3i verkocht. De overnameprijs bedraagt 150 miljoen euro. Candover deed eerder al andere onderdelen van Stork van de hand. Stork Materials Technology test en inspecteert producten, wat voor bedrijven belangrijk is om aan de regelgeving van de overheid te kunnen voldoen. Charles Noall, topman van Stork Materials Technologie, zegt dat de divisie niet tot de kernactiviteiten van Stork behoorde, maar met zijn nieuwe structuur een leidende rol te kunnen spelen in de consolidatie van de testmarkt, die volgens hem op dit ogenblik bijzonder gefragmenteerd is. Eerder verkocht Candover ook al de productie van slachtmachines en onderdelen voor gepantserde voertuigen van Stork.

De zware schuldencrisis kost de Europese lidstaten en belastingbetalers al ruim 600 miljard euro. Dat is gemiddeld 1.200 per Europese burger. Dat blijkt uit berekeningen van de krant De Tijd. Het grootste gedeelte van die kost bestaat uit besparingsmaatregelen die de nationale overheden al hebben genomen. De totale inspanning van de Europese regeringen is tot op dit ogenblik al opgelopen tot meer dan 385 miljard euro. Daarnaast zijn er ook de reddingsplannen voor Griekenland en Ierland, die al gestegen zijn tot 140 miljard euro. Daarnaast hebben ook de Europese banken al ruim 65 miljard euro aan beurswaarde in rook zien opgaan, terwijl ook de rente op de overheidsschuld van een aantal landen is gestegen, wat vooral het geval is in Zuid-Europese landen en Ierland. In totaal zijn de rentelasten van de Europese landen met ongeveer 10 miljard euro gestegen.

Tientallen Amerikaanse websites waar namaakproducten werden verkocht en muziek illegaal kon worden gedownload, zijn door de Amerikaanse overheid gesloten. Een woordvoerster meldde dat het onderzoek naar de gesloten websites nog loopt. Op websites zoals burberryoutletshop.com en torrent-finder.com prijkt alleen nog een mededeling van de Amerikaanse autoriteiten. Daar wordt de bezoeker verduidelijkt dat op het schenden van auteursrechten vijf jaar gevangenisstraf en een boete 250.000 dollar staat. Op handelen in namaakproducten staat volgens het bericht een gevangenisstraf van tien jaar en een boete van 2 miljoen dollar. De domeinnamen van de websites zijn door de Amerikaanse autoriteiten in beslag genomen. Vijf maanden geleden voerde de Amerikaanse overheid een vergelijkbare actie uit. Toen sloot de overheid vijf websites die de mogelijkheid boden films illegaal te downloaden.

De Saudische miljardair prins Alwaleed Bin Talal en zijn Kingdom Holding hebben bij de beursgang van autobouwer General Motors voor 500 miljoen dollar aandelen gekocht van de Amerikaanse autobouwer. Die investering is goed voor een belang van 1 procent in de Amerikanse autoconstructeur. Het is niet duidelijk hoeveel aandelen Bin Talal voor zichzelf heeft gekocht en wel pakket door de holding is overgenomen. Volgens Kingdom Holding is de transactie geïnspireerd door de wereldwijde sterkte van het merk General Motors, de relatief aantrekkelijke prijszetting van de aandelen en de groeivooruitzichten van het bedrijf in Brazilië en China. Kingdom Holding heeft ook participaties in ondernemingen als Apple, Citigroup, News Corp, Walt Disney en PepsiCo. De holding is wereldwijd ook eigenaar van een aantal luxehotels, zoals het Georges V in Parijs.

De beurzengroep NYSE Euronext heeft interesse om Chi-X Europe over te nemen. Dat hebben een aantal bronnen gemeld. Chi-X is het grootste alternatieve handelsplatform voor effecten in Europa. Ook het Amerikaanse beursplatform BATS en de beurs Nasdaq OMX zouden geïnteresseerd zijn om Chi-X, dat zeven beurzen in Scandinavië en de Baltische staten uitbaat, over te nemen. BATS zou volgens insiders een bod gedaan hebben van 200 miljoen pond tot 300 miljoen pond. Door de integratie van Chi-X zou NYSe Euronext snel marktaandeel te kunnen terugwinnen nadat de Europese wetgeving de sector drie jaar geleden liberaliseerde. Het alternatieve platform heeft een marktaandeel van 20 procent tot 25 procent in de aandelen van de sterindexen de Bel20, de Franse CAC40 en de Amsterdam Exchange (AEX). Chi-X Europe is gedeeltelijk in handen van een conglomeraat van financiële spelers zoals Credit Suisse, Getco, Bank of Amerika, Citigroup, Morgan Stanley en Instinet.

De Zweedse online muziekdienst Spotify heeft het voorbije jaar een verlies geleden van 19,5 miljoen euro. Spotify biedt aan zijn abonnees uitsluitend streaming-content aan. De prijs is afhankelijk van het reclamemodel dat door de luisteraar wordt onderschreven. Spotify heeft een catalogus van ongeveer tien miljoen muziekwerken. Sinds zijn lancering twee jaar geleden betaalde de dienst al 40 miljoen euro aan rechthebbenden. De Zweedse muziekdienst realiseerde vorig jaar een omzet van 13,2 miljoen euro. Daarvan was 5,3 miljoen euro afkomstig uit advertenties. Het saldo was afkomstig van betalende abonnees. Die inkomsten wogen echter niet op tegen de zware uitgaven aan distributie en administratie. Het bedrijf merkt echter op dat vorig jaar vooral werd gefocust op investeringen. Dat zou volgens de groep tijdens het lopende boekjaar zijn vruchten moeten afwerpen.

De Taiwanese computerfabrikant Acer heeft zijn eerste tablet-computers voorgesteld. De toestellen draaien op het besturingssysteem van Windows of Android. De kleinere modellen zijn echter alleen verkrijgbaar met het Android-besturingssysteem. De fabrikant verwacht dat de toestellen tegen april volgend jaar op de markt zullen komen. Gianfranco Lanci, topman van Acer, stelt dat de toekomst van het bedrijf op de markt van de mobiele internettoestellen ligt. Hij wijst erop dat er op dit ogenblik ongeveer 2 miljard internetgebruikers zijn. Dat betekent een wereldwijde penetratie van amper 30 procent. Lanci zegt te verwachten dat er de volgende drie jaar minstens 500 miljoen internetgebruikers bijkomen. Het grootste gedeelte daarvan zal volgens hem echter vooral met mobiele apparaten op het internet gaan. Eerder hebben ook al Research in Motion, Dell en Samsung tablet-computers op de markt gebracht om de concurrentie met Apple aan te gaan.

Het Nederlandse bedrijf Getronics, gespecialiseerd in de ontwikkeling van informatica-diensten en een dochter van de Nederlandse telecomgroep KPN, heeft een samenwerkingsverband gesloten met de Japanse printerfabrikant Konica Minolta Holdings. Daarbij hebben de twee partners de intentie uitgedrukt om een samenwerking voor de Europese markt uit te bouwen, waarbij Konica alle diensten voor documentenbeheer voor zijn rekening zou nemen. Hierdoor zou Getronics zijn klanten in de toekomst een totaaloplossing moeten kunnen aanbieden. Daarmee willen Getronics en Konica inspelen op het streven van klanten om een totaaloplossing te zoeken voor al hun documentstromen, waarbij alle activiteiten rond apparatuur, onderhoud, beheer, contractmanagement en het optimaliseren in handen van één partij zijn. De samenwerking start begin volgend jaar in Nederland. Bedoeling is om het project daarna snel op de rest van de Europese markt te introduceren.

Over twintig jaar zal de actieve bevolking in Europa met twaalf 12 procent zijn ingekrompen. Dat blijkt uit een studie van de Europese Commissie. Zonder immigratie zou er zelfs sprake zijn van een daling met 33 procent. De Europese Commissie werkt daarom een strategie uit voor het verhogen van de beschikbaarheid voor de arbeidsmarkt. Deze strategie moet passen in de brede sociaaleconomische strategie voor de Europese Unie. Europa telt op dit ogenblik 23 miljoen werklozen, maar toch hebben veel bedrijven en organisaties problemen om bepaalde functies ingevuld te krijgen. Onder meer wordt aangestuurd op betere opleidingen, de koppeling van soepeler statuten aan een betere bescherming, het wegwerken van de administratieve overlast, het verlagen van de loonkosten en het stimuleren van het ondernemerschap. Ook wordt opgemerkt dat het aantal voortijdige schoolverlaters moet dalen.

In Mexico is er bijzonder veel interesse voor een kalender van luchtvaartmaatschappij Mexicana, waarvoor een aantal stewardessen poseerden. De eerste oplage van duizend exemplaren was reeds voor de lancering uitverkocht. Tien stewardessen van Mexicana lieten de kalender maken om de aandacht te vestigen op hun eigen lot en dat van de luchtvaartmaatschappij, die in augustus faillissement aanvroeg en sindsdien geen vluchten meer uitvoert. Het idee voor de kalender is afkomstig van Coral Perez, die tien jaar lang voor Mexicana werkte. De tien stewardessen brachten zelf het bedrag van 6.000 euro samen dat nodig was om de kalender te kunnen maken. Een kalender, waarop de stewardessen in bikini poseren bij de vliegtuigen, kost 9 euro. Kort voor het verschijnen van de kalender lanceerde Mexicana een reorganisatieplan. Mogelijk zou half december een gedeelte van de activiteiten worden heropgestart. Slechts 30 procent van het personeel zou behouden blijven.

Het Griekse dagblad To Vima verschijnt vanaf begin januari enkel nog in digitale vorm. Alleen de zondagseditie zou nog verder op papier worden gedrukt. De ingreep is in belangrijke mate het gevolg van de Griekse schuldencrisis, die een grote impact zou hebben op de mediasector van het land. De krant merkte in zijn boodschap op dat het aantal klanten voor de gedrukte versie ver achterblijft bij het aantal online-lezers. To Vima heeft 82.000 online bezoekers, maar de verkochte gedrukte oplage bedraagt slechts 8000 exemplaren. Om lezers aan zich te binden stelt de krant een gratis smart phone-applicatie en website beschikbaar, maar wie de volledige digitale editie wil lezen, moet een betaald abonnement nemen. To Vima behoort tot de Griekse persgroep Lambrakis, die ook de krant Ta Nea uitgeeft. De krant maakte niet bekend of de ingreep ook tot ontslagen zou leiden.

Een groep investeringsmaatschappijen onder leiding van de Amerikaanse groep Kohlberg Kravis Roberts (KKR) nemen het Amerikaanse voedingsbedrijf Del Monte over. Met de transactie is een bedrag gemoeid van 5,3 miljard dollar. De andere deelnemende maatschappijen zijn Vestar Capital Partners en Centerview Partners. De investeringsmaatschappijen betalen 4 miljard dollar in cash en nemen ook 1,3 miljard dollar schulden over. Del Monte realiseerde tijdens het voorbije boekjaar een omzet van 3,7 miljard dollar. Del Monte is producent van groenten en fruit, maar bouwde de voorbije jaren ook een belangrijke divisie rond voeding voor katten en honden op. Dierenvoeding vertegenwoordigt inmiddels nagenoeg de helft van de totale omzet van Del Monte. Het bedrijf realiseert 90 procent van zijn omzet op de Amerikaanse markt.

Meer Nieuws

20:37 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

27-11-10

Playboy-televisie gaat programma-model herschikken

Het entertainmentconcern Playboy gaat zijn televisie-content afzwakken. Begin volgend jaar wordt naar eigen zeggen gestart met vrouwvriendelijkere kwaliteitscontent en reality-shows. Daarmee wil Playboy zijn televisie-content aantrekkelijker maken voor een groter publiek. Het oorspronkelijke model van de programmering is immers achterhaald. De softcore-pornografie die traditioneel wordt aangeboden, kan immers niet langer de concurrentie aan die onder meer in het explicieter aanbod in video-on-demand ter beschikking wordt gesteld, maar is tevens te grof om een groot vrouwelijk publiek, dat vaak bepalend is voor de samenstelling van het pakket betaalabonnementen, aan te kunnen spreken.

Playboy-Television werd in het begin van de jaren tachtig gelanceerd als een betaalkanaal. Het was vooral gericht op mannen met een softcore-pornofilmaanbod en erotische geïnspireerde spelprogramma's. Dat model heeft volgens insiders echter veel van zijn aantrekkingskracht verloren en valt tussen het zwaardere aanbod op onder meer het internet en de zachtere content van de meer traditionele televisie. Playboy zou één jaar hebben besteed aan een onderzoek om zijn aanbod bij te sturen. Uitkomst daarvan was dat men meer in de richting van vrouwvriendelijker reality-shows moest evolueren, hoewel de basis nog altijd erotisch getint zou blijven.

Het entertainment-concern maakt geen cijfers bekend, maar het Playboy-kanaal is beschikbaar bij 70 miljoen Amerikaanse gezinnen. Vanaf januari begint het kanaal met de uitzendingen rond de relaties van vier paren. In een ander programma krijgen monogame paren advies om een grotere seksuele beleving op te bouwen. Het kanaal zou tegen het einde van volgend jaar nog zes nieuwe programma's aan zijn aanbod toevoegen. Woordvoerders van Playboy benadrukken dat het hier niet om een face-lift gaat, maar wordt er wel degelijk gesproken over een drastische koerswijziging. Het concern voegt er aan toe een tot nu toe grotendeels onbetreden markt te bedienen.

20:22 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: erotica, playboy, televisie |  Facebook |

Consument besteedt meer tijd aan online shoppen

De consument besteedt meer shoppingtijd online en zoekt minder persoonlijke verkoopscontacten. Dat is de conclusie van een Amerikaans onderzoek van het bureau Harris. Daarbij wordt opgemerkt dat de 24 procent van de consumenten aangeeft meer tijd besteed te hebben aan online shopping, terwijl 25 procent meer productbesprekingen heeft gelezen. Er wordt aan toegevoegd dat die toename bij de jongere consumenten sneller verloopt dan bij de oudere leeftijdscategorieën. Dat geeft volgens de onderzoekers aan dat die trend zich in de toekomst nog sterker zal doorzetten. Die tendens heeft volgens Harris duidelijk een sociale impact.

Er wordt aan toegevoegd dat 53 procent van de Amerikaanse consumenten de voorkeur geeft om de online mening van anderen te horen dan zelf een visie naar voor te brengen. Bovendien zegt 60 procent daadwerkelijk waarde te hechten aan de opinies die in sociale media naar voor worden gebracht. "Harris vraagt zich af of er in die relatief eenzame, gezichtsloze online shopping-ervaring iets verloren gaat," merkt het magazine BizReport.com op. "Naarmate prijsvergelijkingen, productbesprekingen en sociale media online veelvuldig beschikbaar worden, zou de consument mogelijk eenzamer handelen. Uit de resultaten van het onderzoek blijft alvast dat er minder persoonlijke ontmoetingen zijn en zich eenzamer voelen."

Uit het onderzoek blijkt dat 54 procent van de respondenten toegeeft minder persoonlijke contacten hebben met vrienden, terwijl 31 procent toegeeft zich nu eenzamer te voelen dan vroeger. Er wordt echter aan toegevoegd dat onderzoek van het bureau ExactTarget het tegenovergestelde laat veronderstellen. "De meerderheid van de gebruikers van Facebook en Twitter geeft immers aan dat hun sociale netwerking geen enkele impact heeft op de tijd die offline wordt besteed met vrienden en familie," merkt BizReport op. "De bezorgdheid dat de nieuwe technologie de persoonlijke contacten bedreigd, is niet nieuw. Op het einde van de negentiende eeuw werd datzelfde ook gezegd van de telefonie."

20:21 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: e-commerce, internet |  Facebook |

Dansende ouderen hebben minder kans op valpartij

Ouderen moeten meer lichaamsoefeningen doen op muziek. Dat reduceert het risico op valpartijen. Dat is de conclusie van een onderzoek van University Hospitals and Faculty of Medicine in het Zwitserse Genève. Daarbij wordt opgemerkt dat respondenten uit een groep Zwitserse ouderen die aan muziekbeweging deden, gemiddeld 0,7 keer per jaar het slachtoffer worden van een valpartij. In de controlegroep, die gewone lichaamsoefeningen deed, werden gemiddeld 1,6 valpartijen per jaar opgetekend. De onderzoekers stellen dat de resultaten van het experiment belangrijk is voor zowel de preventie als de behandeling van de gevolgen van valpartijen.

"Uit het onderzoek blijkt dat de combinatie van muziek en ritmische beweging het risico op valpartijen bij ouderen gevoelig kan verminderen," merkt het persbureau Reuters op. "De Zwitserse onderzoekers stelden vast dat de zogenaamde Dalcroze-ritmes een positieve impact hebben het evenwicht en de wandelmogelijkheden van ouderen die een groter risico lopen op valpartijen, onder meer te wijten aan zwakte, evenwichtsproblemen of een geschiedenis van valpartijen. Bovendien leidden de oefeningen tijdens een periode van zes maanden toe dat de deelnemers ook minder vaak het slachtoffer werden van valpartijen."

Er wordt aan toegevoegd dat de Dalcroze-ritmes, maar mogelijk ook andere bewegingstherapieën op basis van muziek, een bijdrage zouden kunnen leveren om evenwichtsproblemen bij ouderen tegen te gaan. De Dalcroze-ritmes werd in de eerste helft van de twintigste eeuw ontwikkeld door de Zwitserse componist Emile Jaques-Dalcroze om de muziek beter te leren begrijpen door beweging. Meestal gaat het op geïmproviseerde pianomuziek, waarbij de deelnemers hun bewegingen aanpassen aan de ritmische veranderingen van de muziek. Daarbij moet soms ook met het bovenlichaam of met objecten gewerkt, wat volgens de onderzoekers wellicht leidt tot het verbeterde evenwicht en de geringere risico's op valpartijen.

20:20 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: beweging, gezondheid, ouderen |  Facebook |

Rusland heeft grotere politieke concurrentie nodig

Zonder een grotere politieke concurrentie, dreigt Rusland te stagneren. Dat heeft de Russische president Dmitry Medvedev gezegd tegenover de politieke partij United Russia, die het Russische politieke landschap domineert. Medvedev voegde er aan toe dat het Russische politieke systeem sinds zijn aantreden twee jaar geleden een langzame hervorming heeft gekend naar eerlijker verkiezingen en een grotere inbreng van de kleinere partijen. Een oppositie die geen enkele kans op winst heeft in een eerlijke strijd, zal volgens Medvedev uiteindelijk ten prooi vallen aan degradatie en uiteindelijk in de marginaliteit verzeilen. Een meerderheidspartij die geen verkiezing kan verliezen, zal door zijn zelfgenoegzaamheid volgens Medvedev echter eveneens aan degradatie ten onder gaan.

"Die stelling laat uitschijnen dat de politieke top geen aandacht meer heeft voor de behoeften van anderen," merkt de Russische krant The Moscow Times op. "Volgens een aantal bronnen is dat een signaal dat de Russische regering aanstuurt op een meer complex politiek systeem. Volgens Vladislav Surkov, de architect van de binnenlandse politiek van de Russische regering, zou regeringspartij United Russia bij de verkiezingen volgend jaar zijn grondwettelijke meerderheid in het Russische parlement kunnen verliezen. Volgens Surkov is United Russia politiek aan het verzwakken, terwijl de oppositie aan kracht zou winnen. Hij verwacht dat er in de toekomst vijf partijen vertegenwoordigd zullen zijn in het parlement. Dat is één partij meer dan op dit ogenblik."

United Russia wordt geleid door de Russische eerste minister Vladimir Poetin, mentor van president Medvedev. De president waarschuwde er echter voor dat de partij niet louter een verlengstuk zou mogen zijn van de uitvoerende macht. De partij heeft daarentegen volgens Medvedev een verantwoordelijkheid voor de vorming van die uitvoerende macht en aandacht hebben voor de kiezers. United Russia, die sinds negen jaar de machtspartij vormt in Rusland, heeft herhaaldelijk gezorgd dat kleinere politieke partijen en groeperingen niet actief konden deelnemen aan het politieke leven. Volgens bepaalde analisten probeert Medvedev de controle over United Russia over te nemen van Poetin.

20:19 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: politiek, rusland |  Facebook |

Internetgebruik hogere inkomensklasse neemt toe

Consumenten uit de hogere inkomensklassen beginnen meer gebruik te maken van het internet. Dat is de conclusie van een Amerikaans onderzoek van het bureau Ipsos Mendelsohn. Daarbij blijkt dat gezinnen met een jaarinkomen van meer dan 100.000 dollar gemiddeld 25,3 uur per week gebruik maken van het internet. Vorig jaar was deze bevolkingscategorie gemiddeld 22,6 uur per week online. Er wordt aan toegevoegd dat vooral bij de jongere leeftijdscategorieën het internet een steeds belangrijker plaats krijgt in het tijdsgebruik. In de leeftijdsgroep tussen achttien en vierendertig jaar wordt een gemiddelde van 31,5 uur per week opgetekend, tegenover 14,1 uur bij vijfenzestigplussers.

Er wordt aan toegevoegd dat het televisie-gebruik bij de hogere inkomensklasse ongeveer op hetzelfde niveau is gebleven tegenover vorig jaar. Dat cijfer ligt op 17,6 uur per week. In de leeftijdscategorie tussen achttien en vierendertig jaar is er sprake van 15,4 uur per week, maar bij vijfenzestigplussers loopt dat op tot 22,2 uur. Daarmee laten televisie en internet een tegenovergestelde trend optekenen. Er wordt aan toegevoegd dat televisie-reclame een groter publiek bereikt dan de andere media. Volgens Ipsos Mendelsohn kunnen er in de Verenigde Staten 44,1 miljoen welgestelde bewoners worden geteld.

In die groep zou 38,6 miljoen mensen de voorbije zes maanden een reclame op televisie hebben gezien. Op de tweede plaats volgen magazines met 35,5 miljoen mensen. Daarna volgens direct mail en kranten. Websites komen pas op een vijfde plaats met 33,3 miljoen mensen. Nog verder volgen bioscoopreclame (26,2 miljoen mensen), sportevenementen (17,5 miljoen) en taxi-reclame (7,6 miljoen). Ook op het gebied van engagement scoort televisie volgens Ipsos Mendelsohn het beste. Daarbij wordt opgemerkt dat 24,3 miljoen welgestelde Amerikanen een televisiereclame heeft gezien die hen interesseerde. Dat is de hoogste score van alle media.

20:18 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: internet |  Facebook |

Reclame heeft meer transparantie webadressen nodig

De reclamesector moet meer transparantie creëren rond de online campagnes. Dat zegt Xuhui Shao, chief technology officer bij het internetbedrijf Turn. Hij preciseerde dat de sector onder meer exacte webadressen moet opgeven waar online reclames worden geplaatst. Volgens Shao bezorgt 40 procent van de uitbaters van websites niet de correcte internetadressen aan de adverteerder. Op die manier wordt volgens getracht om te verhullen dat de reclames geplaatst worden op online ruimtes met een lage kwaliteit. Met een grotere transparantie kunnen de adverteerders volgens Shao kiezen voor de webpagina's die het best aan hun verwachtingen en behoeftes voldoen.

"Online reclame is bijzonder complex," aldus het magazine Online Media Daily. "Naarmate de sector aan maturiteit wint, worden verscheidene filosofieën gehanteerd om de beste resultaten uit campagnes te halen. Een groot aantal adverteerders wenst dat zijn reclames niet verschijnt op website met een pornografische of gewelddadige content, maar er worden ook op andere gebieden specifieke eisen gesteld, onder meer rond gerichte doelgroepen of de verhouding tussen kwaliteit en kwantiteit. Goedkope reclameruimte met veel impressies kan voor een aantal adverteerders aantrekkelijk lijken, maar andere merken eisen kwaliteits-websites om een beter imago en grotere opbrengst te garanderen."

Uit het onderzoek van Shao blijkt dat kwaliteits-websites meestal reclames vertonen die dichter liggen bij de website van de adverteerder. Bovendien zouden ook de bezoekers meer vertrouwen tonen in deze websites. De onderzoeker voegt er aan toe dat een inventaris met een hogere kwaliteit de adverteerder ook een betere prestatie oplevert. Een grotere transparantie is volgens hem een stimulans voor betere online content en meer relevante reclames over het hele internet. Het Interactive Advertising Bureau (IAB) onderscheidt vier categorieën websites, gaande van internetbestemmingen met een content die voor iedereen is geschikt, tot websites met een content die alleen geschikt is voor een publiek van minstens achttien jaar oud.

20:17 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: internet, reclame |  Facebook |

1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende