30-11-10

Populariteit online banners blijft beperkt

Online banners vormen nog altijd de reclame die door consumenten het meest wordt genegeerd. Dat is de conclusie van een Amerikaans onderzoek van Adweek Media en het bureau Harris. Uit het onderzoek blijkt dat 43 procent van de respondenten aangeeft het minst aandacht te schenken aan online banners. Met een score van 20 procent is zoekmachine-reclame volgens het rapport het tweede minst populaire reclame-platform, gevolgd door televisiereclame (14 procent), radioreclame (7 procent) en krantenreclame (6 procent). Opgemerkt wordt dat bij het werpen van banners en zoekreclame jongere consumenten nagenoeg een even hoge score laten optekenen als de oudere generatie.

Hoewel de leeftijdscategorie van achttien tot vierendertig jaar quasi met het internet is opgegroeid, blijkt deze groep niet veel positiever te staan tegenover banners dan de oudere generaties internetgebruikers. Bij die jongere gebruikers zegt 42 procent banners het meest te negeren. In die groep zegt bovendien 21 procent zoekmachine-reclame het vaakst links te laten liggen. Op het gebied van leeftijd blijkt het grootste verschil te liggen in de televisie-reclame. Opvallend is dat vijfenvijftig-plussers weliswaar het meest trouwe televisie-publiek zijn, maar tegelijkertijd ook het meest geneigd zijn om televisie-reclame links te laten liggen.

Bij de vijfenvijftigplussers zegt 20 procent televisie-reclame te negeren. In de leeftijdscategorie tussen achttien en vierendertig is dat 9 procent. Bij de categorie tussen vijfendertig en vierenveertig jaar stijgt dat tot 13 procent en in de categorie tussen vijfenveertig en vierenvijftig jaar tot 14 procent. "Daarbij moet wel worden opgemerkt dat het jongere publiek minder snel geneigd is om televisie te kijken dan andere generaties en dan ook mogelijk minder geneigd is om het negeren van dat reclame-platform te vernoemen," aldus het magazine TechChrunch.com. Slechts 9 procent van de ondervraagden zegt trouwens geen enkele reclamevorm te negeren.

18:02 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: banner, internet, reclame |  Facebook |

Rusland arresteert corrupte ambtenaren

In Rusland zijn aanhoudingsbevelen uitgevaardigd tegen een groep ambtenaren die ervan verdacht worden steekpenningen geëist te hebben van een aantal bedrijven die in aanmerking kwamen voor overheidscontracten. Dat heeft een woordvoerder van het Russische openbare ministerie bekend gemaakt. De betrokkenen hadden onder meer Toshiba en andere producenten van medische apparatuur onder druk gezet om commissielonen te betalen in ruil voor een goedkeuring van hun aanbestedingen. Volgens het Russische ministerie van binnenlandse zaken hadden de ambtenaren een betaling van 1 miljoen dollar geëist om te vermijden dat de bedrijven op een zwarte lijst zouden worden geplaatst.

Uit een officieel bericht van het Russische ministerie van binnenlandse zaken blijkt dat ook verscheidene Russische vertegenwoordigers van internationale producenten van medische apparatuur door de groep corrupte ambtenaren zouden zijn benaderd. De Russische president Dmitry Medvedev had in augustus nog kritiek geuit op het bevoorradingssysteem van de Russische overheid, dat volgens hem open stond voor misbruik. Hij verwees daarbij onder meer naar het feit dat apparaten voor medische beeldvorming aan ziekenhuizen werden verkocht tegen prijzen die drie keer zo hoog laten dan de gehanteerde prijsniveaus. Dergelijke inefficiënties zouden de Russische overheid ongeveer 1 triljoen roebel per jaar kosten. Dat komt overeen met een bedrag van 32 miljard dollar.

Sergey Belyakov, hoofd investeringsbeleid bij het Russische ministerie van economie, had eerder al gewaarschuwd dat buitenlandse investeerders afgeschrikt zouden kunnen worden door de omkoop-praktijken. Hij weeg erop dat vele investeerders corruptie als het belangrijkste probleem in Rusland bestempelen. Belyakov voegde er aan toe dat er de voorbije twee tot drie jaar ook geen enkele degelijke poging is ondernomen om de corruptie tegen te gaan. In de eerste negen maanden van dit jaar ontdekte de Russische politie 35.000 gevallen van corruptie, waarbij onder meer vier vice-gouverneurs en vijf regionale ministers waren betrokken. De corruptie zou dit jaar 17,5 procent hoger liggen dan vorig jaar.

18:01 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: corruptie, rusland |  Facebook |

Opkomende markten cruciaal voor alcoholische dranken

De opkomende markten zijn cruciaal voor de verdere groei in het wereldwijde alcohol-verbruik. Dat is de conclusie van een rapport van het onderzoeksbureau Euromonitor. Daarbij wordt opgemerkt dat de groeimarkten minder getroffen werden door de economische crisis en ook een sneller herstel laten optekenen. Opgemerkt wordt dat het Midden-Oosten, Afrika, Asia-Pacific en Latijns-Amerika de sleutelmarkten vormen voor de wereldwijde groei in de alcohol-consumptie. Daarentegen verkeren Noord-Amerika, West-Europa en Oost-Europa volgens Euromonitor voor de alcohol-industrie nog altijd in een periode van recessie. Wereldwijd kent de sector volgens het rapport dit jaar een groei met 1 procent, tegenover amper 0,3 procent vorig jaar.

Volgens Euromonitor heeft vooral China een belangrijke impact op de wereldwijde markt. Verwacht wordt immers dat China de helft van de wereldwijde groei voor zijn rekening neemt. De belangrijkheid van de regio Asia-Pacific wordt volgens Euromonitor ook aangetoond door de prestaties van UB Group, dat volgend jaar op het gebied van volume de grootste verdeler van sterke dranken ter wereld zal worden. Daarbij wordt erop gewezen dat in China het gemeenschapsleven aan belangrijkheid wint, waardoor de omzet van cafés blijft toenemen. Volgend jaar blijft de drankenverkoop in de retail nog wel dominant op de Chinese markt, maar de groei in de cafésector zal groter zijn dan in de handel.

In Rusland maakten beide sectoren dit jaar een belangrijke crisis door. De retailhandel werd getroffen door een belastingverhoging van 200 procent, maar in de cafésector kon dat volgens Euromonitor beter worden opgevangen. Wereldwijd wordt voor de caféverkoop voor dit jaar een groei van 2 procent in het vooruitzicht gesteld, gedreven door een groei van 6 procent in Asia-Pacific. In Latijns-Amerika wordt een groei met 3 procent voorspeld, terwijl in Afrika en het Midden-Oosten een toename met 5 procent wordt gemeld. Dat is volgens Euromonitor te danken aan een opkomende middenklasse en de verwesterlijking.

17:59 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: alcohol, groeimarkten |  Facebook |

Bradesco eerste Braziliaanse sponsor Olympische Spelen

Bradesco, de tweede grootste bank van Brazilië, wordt de eerste binnenlandse sponsor voor de Olympische Spelen die over zes jaar in Rio de Janeiro worden georganiseerd. Op het sponsoringcontract voor de financiële diensten werd een minimumbedrag van 320 miljoen dollar geplaatst. Dat bedrag bestaat uit financiële ondersteuning en de levering van producten en diensten. Luiz Carlos Trabuco, chief executive van Bradesco, zegt met de sponsoring in te kunnen spelen op een evenement dat in de ogen van de wereld een viering van Brazilië zal worden met zijn positieve agenda, moderne ingesteldheid, sociale realisaties en economische ontwikkeling.

"Bradesco beschouwt de Olympische Spelen als een uniek platform en ongeëvenaarde mogelijkheid voor een merk om het publiek te bereiken, nieuwe markten te betreden en de verkoop op te drijven," aldus Trabuco. "Het is bovendien ook een mogelijkheid om deel uit te maken van een uniek gebeuren in de Braziliaanse geschiedenis. De Olympische Spelen worden een mijlpaal in de geschiedenis van de Braziliaanse sport, economie en maatschappij. Het is ook een unieke gelegenheid om alle Brazilianen rond één centraal doel samen te brengen." Door de overeenkomst krijgt Bradesco al vanaf volgend jaar de toelating om het Olympische merk in zijn commerciële activiteiten te verweven.

Carlos Arthur Nuzman, voorzitter van het Braziliaanse Olympisch Comité, geeft aan dat de samenwerking met Bradesco aantoont dat de Olympische Spelen een belangrijk platform zijn voor het bedrijfsleven. Bradesco is sinds de jaren vijftig van de voorbije eeuw steeds één van de sterkste banken van Brazilië geweest. Tot het samengaan van Banco Itau en Unibanco vorig jaar, was Bradesco ook de grootste private bank van Brazilië. In het contract is een rechtstreekse financiële ondersteuning van het Braziliaanse Olympisch Comité voorzien, maar ook zullen tijdens de Olympische spelen diensten op het gebied van financiering, banktransacties en verzekeringen worden aangeboden.

Wereldmerken goed gepositioneerd voor groeimarkten

Wereldmerken zijn bijzonder goed geplaatst om belangrijke voordelen te putten uit de opkomende markten. Dat is de conclusie van een rapport van de financiële dienstverlener Crédit Suisse. Daarbij wordt opgemerkt dat deze wereldmerken een symbool vormen van kwaliteit, zekerheid en status. Dat zijn waarden die voor de consument in de opkomende markten volgens Crédit Suisse van bijzonder groot belang zijn. Er wordt aan toegevoegd dat de consumenten in deze opkomende markten bovendien ook aanvaarden dat voor deze producten een meerprijs wordt gevraagd. Dat is niet alleen het geval voor grote aankopen zoals wagens, maar ook voor categorieën, zoals voeding, waar veiligheid primordiaal wordt gesteld.

"Chinese consumenten van babyvoeding zullen meer betalen voor producten die volgens hen een meerwaarde hebben en een grotere voedingswaarde bieden aan hun kinderen," benadrukt Bill Johnson, chief executive van voedingsproducent Heinz, verwijzend naar de diverse schandalen rond contaminaties in Chinese babyvoeding. Heinz zegt in China de voorbije periode een duidelijke groei te hebben kunnen vaststellen. Crédit Suisse voegt er aan toe dat de nieuwe middenklasse in Azië, Latijns-Amerika en andere regio's ook grote mogelijkheden biedt voor producenten van luxegoederen. Die groep is volgens het rapport er duidelijk op uit om zijn status tegenover de buitenwereld te benadrukken.

Voor Montblanc - producent van exclusieve pennen, juwelen, uurwerken en leder - is China inmiddels de grootste afzetmarkt geworden. "Maar er bieden zich nog andere mogelijkheden aan," voert Lutz Bethge, chief executive van Montblanc, aan. "De voorbije jaren heeft Montblanc zijn activiteiten ook naar andere markten uitgebreid. Ook India biedt daarbij bijzonder grote mogelijkheden. Maar ook een aantal voormalige Sovjet-republieken, zoals Azerbeidzjan, blijken belangrijke afzetmarkten te zijn." Naast de grote wereldmerken zoals AT&T, Coca-Cola, General Electric en Wal-Mart is er volgens Crédit Suisse echter ook een nieuwe golf met bedrijven uit groeimarkten, zoals Samsung, Sberbank of China Construction Bank, die eerst nationaal succes boeken vooraleer uit te wijken naar het buitenland.

17:57 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: groeimarkten, marketing |  Facebook |

General Motors keert terug naar golfsport

De Amerikaanse autoconstructeur General Motors keert terug naar de golfsport. Het concern wordt volgend jaar sponsor van de PGA Tour, twee jaar nadat de autobouwer het faillissement aanvroeg en een einde maakte aan een samenwerking die vijftig jaar lang had geduurd. General Motors tekende onder de naam van zijn dochtermerk Google een samenwerkingsproject voor een periode van zes jaar. Don Butler, vice-president marketing bij Cadillac, merkt op dat een samenwerking met de internationale golfwereld en zijn beste spelers een belangrijke uitstraling betekent voor het automerk. De autobouwer voegt er aan toe te willen heraanknopen met de traditionele band die het concern in het verleden altijd heeft gehad met de golfsport.

"De samenwerking met de PGA Tour kadert in de nieuwe merkencampagne van Cadillac, die in oktober van dit jaar werd gelanceerd," meldt het magazine Marketing Daily. "De autobouwer zal naar eigen zeggen niet alleen aanwezig zijn op de vier evenementen van de PGA Tour, maar ook actief zijn aan de basis. Ook bij de Cadillac-dealers zouden campagnes worden opgezet om de nieuwe samenwerking in de verf te zetten." Cadillac vervangt het softwareconcern CA Technologies als sponsor van het golfevenement. De beslissing vormt een onderdeel van de strategie van moederconcern General Motors om zich opnieuw in de golfwereld te manifesteren.

General Motors zou onder meer plannen hebben om één van de grote golfevenementen over twee jaar naar Detroit, waar het autoconcern zijn hoofdkantoor heeft, te halen. De voorbije vijftig jaar mikte General Motors vooral met zijn dochtermerk Buick op de golfsport. Daarbij werd onder meer golfspeler Tiger Woods als uithangbord aangetrokken. Vorig jaar trok Buick zich door de financiële problemen bij moederbedrijf General Motors echter terug uit de golfsport en maakte ook een einde aan zijn tienjarige samenwerking met Tiger Woods. De PGA Tour heeft meer dan veertig sponsors, maar meldde voor een aantal evenementen toch moeilijker partners te kunnen aantrekken.

17:56 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: general motors, golf, sponsoring |  Facebook |

Hotelsector Moskou wacht op investeerders

Internationale hotelketens hebben een grote interesse in de Russische hoofdstad Moskou, aangezien de marges er hoger liggen dan in de rest van Europa, maar ontwikkelaars lijken geen haast te hebben om de grote hoeveelheden kapitaal aan te brengen om topklasse-hotels te kunnen bouwen. Experts wijzen er daarbij op dat de gedane investeringen in landen zoals China en Zuid-Korea sneller worden terugverdiend, dankzij minder dure financieringsvoorwaarden en een groter aantal toeristen. Moskou telt op dit ogenblik ongeveer tweehonderdzestig hotels met dertigduizend kamers, waarvan veertig hotels met tienduizend kamers de internationale kwaliteitsnormen voldoen.

"De economische crisis toonde aan dat het hotelsegment bijzonder aantrekkelijk is voor investeerders," merkt de Russische krant The Moscow Times op. "Philippe Brisbois, chief executive van IFK Hotel Management, merkt op dat ontwikkelaars die door hun aangegane verplichtingen gedwongen werden om hotels in hun multifunctionele projecten te voorzien, nu in Moskou een belangrijke voorsprong hebben opgebouwd. Volgens Michael O'Hare, managing director van Horwath HTL Hungary & Russia, stelt dat vele opgeschorte hotelprojecten nu opnieuw worden opgepikt. De investeringen in russische hotels worden in Moskou op zeven tot tien jaar terugbetaald, tegenover veertien jaar in Europa."

Volgens O'Hare is er echter onvoldoende kapitaal beschikbaar om hotels te kunnen bouwen. "Men moet er immers rekening mee houden dat de bouwer alle risico's draagt," merkt hij op. "Geen enkel internationale hotelmanagement-groep is bereid om financiële garanties te bieden." In Moskou kost de bouw van een driesterrenhotel op dit ogenblik 4.600 dollar per vierkante meter. In Peking bedraagt die prijs echter slechts 1.000 dollar, zodat de investeringen in landen zoals China en Zuid-Korea sneller zijn terugbetaald, zeker omdat die landen ook grotere groepen toeristen kunnen aantrekken. De omzetgroei van een Russische hotelkamer bedraagt ongeveer 15 procent per jaar. In Europese steden wordt een maximale groei van 4 procent genoteerd.

17:55 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: hotel, moskou, toerisme |  Facebook |

1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende