31-03-11

Apple geniet voorkeur bij toekomstige Chinese smartphone-bezitter

Apple heeft een bijzonder lucratieve toekomst op de Chinese smartphone-markt. Dat is de conclusie van een onderzoek van het bureau AlphaWise, een divisie van de zakenbank Morgan Stanley. Daarbij werd opgemerkt dat 87 procent van de Chinese gebruikers van mobiele telefonie van plan is over te stappen op een smartphone. In die groep geeft 30 procent de voorkeur aan een iPhone van Apple. De onderzoekers merken echter op dat de prijs nog altijd een obstakel vormt, want wanneer met dat criterium geen rekening moet worden gehouden, stijgt die voorkeur naar 53 procent.

Nokia, op dit ogenblik marktleider op de Chinese smartphone-markt, volgt op de tweede plaats met een voorkeur van 25 procent. Wanneer er echter niet met de aankoopprijs moet worden rekening gehouden, valt dat aandeel echter terug tot 20 procent. Ook bij andere smartphone-fabrikanten werd een gelijkaardige trend opgetekend. Samsung haalt een voorkeurscore van 5 procent, maar wanneer het prijsniveau wordt uitgefilterd, valt dat terug tot 4 procent.

Voor de Chinese consument vormen de batterij-levensduur, de garanties en een goede service-na-verkoop de belangrijkste criteria bij de aanschaf van een smartphone (66 procent). Daarna volgen kwaliteit en waarde (60 procent), reputatie (55 procent) en een snelle internet-verbinding. Er wordt aan toegevoegd dat 40 procent ook streeft naar een complementariteit met andere apparaten, een voldoende intern geheugen, een gebruiksvriendelijke interface en multimedia-functies. Tenslotte wil 35 procent een trendy, modern design.

 

19:43 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: apple, china, smartphone |  Facebook |

Adverteerder heeft te weinig aandacht voor emotionele aanpak

Adverteerders focussen zich niet voldoende op de onbewust, emotionele motivaties van de consumenten. Dat heeft Les Binet, Europees directeur van DDB Matrix, gezegd tijdens het Warc-marketingcongres in Londen. Hij stelde daarbij dat reclames die inspelen op de emoties van consumenten in het algemeen meer succesvol zijn dan campagnes die zich vooral op de rationaliteit richten. Hij voegde er in het algemeen aan toe dat adverteerders en reclamespecialisten onvoldoende besef hebben van het belang van communicatie voor de opbouw van merken.

"Binet argumenteerde dat 99 procent van de hersenactiviteit niet bestempeld kan worden als een bewust denkproces," aldus het webmagazine Warc.com. "Reclames slagen er volgens hem te weinig in om op de emotionaliteit in te spelen. Hij verwees daarbij naar onderzoek dat aangetoond heeft dat emotionele campagnes nagenoeg twee keer zoveel winst opleveren dan rationele reclames." Ook Benoit Garbe, vice-president bij Millward Brown Optimor, wees erop dat de succesvolste bedrijven steeds een emotioneel aspect in hun aanpak verwerken.

Alan Mitchell, voormalig columnist van Marketing Week, merkte op dat vele marketeers hun impact op de aankoopbeslissing overdrijven. "Een succesvolle campagne is vaak te wijten aan het feit dat marketeers hun boodschappen aanpassen aan het bestaande gedrag van de consument in plaats van hem te overtuigen om te veranderen," voerde hij aan. Nick Southgate, consultant voor de International Publishers Association (IPA), merkte op dat er niet alleen mag gekeken worden naar het gedrag van de consument, maar ook naar de context waarin hij zich beweegt.

19:42 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: reclame |  Facebook |

Milieuproblemen blijven Russische economische groei bedreigen

Experts schatten dat ongeveer 15 procent van het Russische grondgebied met zware milieuproblemen kampt. Indien aan die situatie niet wordt verholpen, dreigt dat tot een onomkeerbare situatie te leiden. Dat heeft de Russische eerste minister Vladimir Poetin gezegd. Hij voegde er aan toe dat bedrijven moeten gedwongen worden om nieuwe milieu-technologieën te implementeren. Anders dreigt Rusland volgens de eerste minister eindeloos achterop te geraken.

"Jaarlijkse rapporten geven volgens premier Poetin aan dat de impact van menselijke activiteiten op de ecologische systemen niet afneemt en een constant stijgende trend blijft vertonen," merkt het persbureau Interfax aan. "In nagenoeg alle Russische regio's blijkt volgens hem de vervuiling van water en lucht een groot probleem." Vladimir Poetin zei begrip op te brengen voor experts die aandringen op een grotere arbeidsproductiviteit en betere concurrentiepositie, maar zonder betere ecologische prestaties zal daar volgens hem geen verandering in komen.

Het gebruik van oude productie-infrastructuur en technologieën leidt volgens Poetin immers tot een dure benadering van het groeiprincipe, waardoor Rusland volgens de eerste minister altijd met een achterstand zou worden geconfronteerd en zijn concurrenten ooit zou kunnen inhalen. "Rusland dreigt daardoor niet alleen achterop te geraken met oplossingen voor milieuproblemen, maar ook op het gebied van economische groei. Rusland zal in dat geval altijd gedwongen zijn om een inhaalbeweging proberen te doen. Bovendien zal het ook onmogelijk zijn om sociale problemen aan te pakken."

19:41 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: economie, milieu, rusland |  Facebook |

Informatica moest beleid Britse regering seksiër maken

Ministers uit de vorige Britse regeringen hebben dure computer-projecten besteld omdat ze daarmee hun beleid een sexy imago hoopten te kunnen meegeven. Dat heeft Ian Watmore, gewezen informatica-topman van de voormalige Britse premier Tony Blair, gezegd voor de onderzoekscommissie van de huidige Britse regering. Ian Watmore, op dit ogenblik verantwoordelijk voor efficiëntie-projecten van de Britse regering, stelde dat het informatica-beleid van de vorige Labour-regeringen overambitieus en slecht gemanaged was.

De Britse regering heeft een stop gezet op grote informatica-projecten om geld te besparen. Daarbij werd opgeroepen tot kleinere en meer beheersbare projecten. Er werd bepaald dat geen enkel project meer dan 100 miljoen pond mocht kosten. Ook werd beloofd dat orders ook toegankelijk zouden worden voor kleinere bedrijven, die het in het verleden bijzonder moeilijk hadden om op te tornen tegen Hewlett-Packard, British Telecom en Fujitsu, die samen ongeveer één derde van de overheidscontracten voor ongeveer 5 miljard pond per jaar toegewezen kregen.

Watmore beklemtoonde dat een aantal beruchte informatica-fiasco's van de vorige regering niet te wijten was aan technologische problemen, maar aan een ondermaats projectbeheer en een slecht omschreven beleid. Technologie werd volgens Watmore vaak slechts achteraf aan overheidsprojecten toegevoegd, zonder dat er daarbij van een echte visie sprake was. Anderen zouden technologie hebben gebruikt om hun beleid meer sexy te laten lijken.

19:40 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: beleid, informatica |  Facebook |

Financiële fairplay-regels voetbal moeten strikt worden doorgevoerd

De financiële fairplay-regels van de Union of European Football Associations (UEFA) moeten snel en strikt worden doorgevoerd, want anders dreigen ze hun impact te verliezen. Dat heeft Ian Ayre, chief executive van de Engelse voetbalclub Liverpool, gezegd tijdens het Soccerex European Forum in Manchester. De nieuwe regels beletten een voetbalclub om meer uit te geven dan er inkomsten werden gegenereerd, maar moeten volgens Ayre over de hele lijn volledig worden doorgevoerd.

"Er zijn vele positieve reacties op de nieuwe regels," merkte Ian Ayre op. "Maar er heerst een duidelijke vrees dat een rijke mecenas van een club gewoon een cheque zou uitschrijven om het verschil tussen inkomen en uitgaven te overbruggen en in de boekhouding te verhullen." Andrea Traverso, de verantwoordelijke voor de licenties bij de Europese voetbalfederatie, stelde echter dat er een rigoureus systeem van controles is ontwikkeld om dergelijke tussenkomsten te beletten.

Elke overeenkomst die niet overeenstemt met de geldende marktprijzen zal volgens Traverso aan een speciale onderzoekscommissie worden doorverwezen. Ian Ayre stelde zich echter sceptisch op over de tussenkomst van buitenstaanders voor het bepalen van een correcte marktwaarde. "We kunnen ons afvragen wie zal bepalen wat de marktprijzen zijn," merkte hij op. Ayre wees er daarbij op dat Liverpool recent zijn sponsoringcontract met 200 procent heeft opgedreven en hij vraagt zich af in welke mate een commissie kan bepalen of dat binnen de aanvaardbare normen zou vallen.

19:40 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: sponsoring, voetbal |  Facebook |

Wal-Mart blijft meest waardevolle retailketen ter wereld

Het Amerikaanse Wal-Mart is de meest waardevolle retailketen van de wereld. Dat is de conclusie van een rapport van het bureau Interbrand. De merkwaarde van Wal-Mart wordt geraamd op 142 miljard dollar, al betekent dat wel een terugval met 8 procent tegenover vorig jaar. Daarbij wordt opgemerkt dat de groei van Wal-Mart in de opkomende markten werd afgeremd door een terugval op de Amerikaanse thuismarkt, terwijl ook de koopomgeving voor de consument minder interessant zou zijn geworden. Op de tweede plaats staat Target met een merkwaarde van 23 miljard dollar.

Ook de merkwaarde van Target is met 9 procent gedaald, omdat het concern volgens Interbrand nog altijd wordt geconfronteerd met negatieve prijspercepties. De derde plaats wordt ingenomen door Home Depot, dat zijn merkwaarde met 19 procent tot 20,3 miljard dollar zag stijgen, omdat er werd ingespeeld op de consument die er volgens Interbrand vaker de voorkeur aan geeft om zijn bestaande woning te renoveren en verbeteren in plaats van te verhuizen. Ook de verbeterde ecommerce-mogelijkheden worden door Interbrand een bijkomende troef genoemd.

Best Buy volgt op een vierde plaats met een merkwaarde van 18,8 miljard dollar. Dat is een stijging met 6 procent tegenover vorig jaar, te wijten aan consistente innovatie en de inzet van digitale media. De top vijf wordt afgerond door farma-specialist CVS Pharmaceuticals, dat een groei met 17 procent tot 16,6 miljard dollar liet optekenen, onder meer dankzij inspanningen op het gebied van maatschappelijke verantwoordelijkheid en de ontwikkeling van mobiele applicaties.

In Europa staat Carrefour op de eerste plaats met een marktwaarde van 13,3 miljard dollar. Dat is een stijging met 1 procent tegenover vorig jaar.

19:39 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: retail, wal-mart |  Facebook |

Rechter verbiedt staking in Spaanse voetbalcompetitie

Een rechtbank in Madrid de Spanish Football League verboden om te staken tegen de plannen van de Spaanse overheid. Het geding was aangespannen door de voetbalclubs Sevilla, Villarreal, Athletic Bilbao, Espanyol, Real Zaragoza en Real Sociedad, die hadden aangevoerd dat de staking buiten proporties en onwettelijk was en bovendien indruiste tegen de belangen van de clubs, de competitie en de supporters. De Spanish Football League heeft gezegd zijn gevecht tegen de overheidsplannen verder te zullen zetten.

Centraal in het dispuut staat de verdeling van de televisierechten van het Spaanse voetbal. Er moeten over nieuwe contracten worden onderhandeld en de Spaanse voetbalclubs willen hun positie in de aanloop naar die onderhandelingen versterken. De voetbalclubs willen onder meer verkrijgen dat de Spaanse regering de verplichting schrapt om per competitiedag één wedstrijd gratis op televisie uit te zenden. Ook willen de Spaanse voetbalclubs garanties over de rechten op een gedeelte van de inkomsten uit loterijen en gokbedrijven. Om die eisen kracht bij te zetten werd een staking aangekondigd.

Een aantal clubs verzette zich echter tegen de stakingsactie en stapte naar de rechter. Jose Manuel Llaneza, vice-president van Villarreal, stelde dat de uitspraak van de rechter een belangrijke overwinning was voor het Spaanse voetbal in het algemeen. Een staking zou volgens Llaneza rampzalig zijn geweest voor het Spaanse voetbal. De Spanish Football League zegt echter dat er andere strategieën zullen worden ontwikkeld om de eisen door te drukken.

19:38 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: spanje, uitzendrechten, voetbal |  Facebook |

1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende