01-04-11

Bollywood grote winnaar groei Indiase reclamemarkt

De reclamebestedingen in India zullen dit jaar een groei kennen met minstens 15 procent groeien. Dat is de conclusie van een onderzoek van consulent Media Partners Asia. De totale Indiase reclamemarkt zou daardoor een waarde krijgen van meer dan 6 miljard dollar. De onderzoekers voegen er aan toe dat de Indiase dynamische reclamemarkt voor de media opnieuw een uitstekend jaar belooft, maar er wordt opgemerkt dat de Bollywood-sterren de grote winnaars van de verdere groei van de Indiase reclamemarkt zouden kunnen worden.

"In de strijd om de aandacht, proberen veel marketeers Bollywood-sterren aan te trekken voor hun campagnes," merkt Media Partners Asia op. "Een typisch voorbeeld daarvan is Bollywood-acteur Hrithik Roshan, die recent optrad in de succesvolle reality-serie Just Dance." De onderzoekers voegen er aan toe dat het aandeel van de reality-format in de Indiase televisie-programmering het voorbije jaar met 25 procent is gestegen. Er wordt echter gewaarschuwd dat deze Bollywood-invasie geen garantie op succes is, verwijzend naar het mislukken van een show met ster Shahrukh Khan.

Media Partners Asia verwacht dat de Indiase televisie-inkomsten dit jaar met ongeveer 15,1 procent zullen stijgen tot 2,7 miljard dollar. Onder meer wordt een belangrijke impuls verwacht van het wereldkampioenschap cricket en de Indiase cricket-competitie, die samen ongeveer 20 procent van de reclame-omzet op televisie voor hun rekening zouden nemen. De krantensector zou een groei met 13,1 procent tot 2,5 miljard dollar laten optekenen. Buitenreclame zou met 13,2 procent groeien tot meer dan 300 miljoen dollar.

Radio zou met een stijging van 18,6 procent eveneens in de buurt van de 300 miljoen dollar komen. Bij de magazines wordt een groei met 14,8 procent tot meer dan 200 miljoen dollar verwacht. Het internet zou een groei met 33,6 procent kennen, maar nog altijd onder de grens van de 200 miljoen dollar blijven.

15:58 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: bollywood, india, reclame |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.