30-04-11

Consument opnieuw meer tevreden over retailbanken

De perceptie van de consument over retailbanken heeft een keerpunt bereikt. Dat is de conclusie van een Amerikaans onderzoek van het bureau JD Power & Associates. Daarbij wordt opgemerkt dat voor de eerste keer in vier jaar weer een positievere houding wordt opgetekend. De onderzoekers stellen dat de klanttevredenheid over de Amerikaanse retailbanken een score van 75,2 procent laat optekenen. Dat is een stijging met 0,4 procent tegenover vorig jaar.

Er wordt aan toegevoegd dat de tevredenheid over de rekeninginformatie, infrastructuur, probleemaanpak en productaanbod is gestegen tegenover vorig jaar. De tevredenheid over de account-activiteit is status-quo gebleven. "Vooral de tevredenheid over de persoonlijke interactie, het productaanbod en de account-informatie is gevoelig gestegen," voeren de onderzoekers aan. "Bovendien is ook de perceptie van de consument over de merknaam van de bank voor de eerste keer in drie jaar een positieve evolutie gekend."

De onderzoekers merken wel op dat de tevredenheid over de bankkosten gevoelig is gedaald tegenover vorig jaar. Nochtans geeft slechts 41 procent van de respondenten aan te moeten betalen voor bankdiensten, tegenover 53 procent vorig jaar. "De ontevredenheid blijkt vooral afkomstig te zijn van de wijzigingen in de kostenstructuur die werden doorgevoerd," merken de onderzoekers op. Wanneer de kostenstructuur wordt gewijzigd, blijkt de tevredenheid met gemiddeld 8,4 procent te dalen.

16:33 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: bank |  Facebook |

Gezondheidsbewuste consument loopt vaak in marketing-val

Een naamsverandering voor een product is vaak voldoende om de percepties over de gezondheidswaarde en smaak van voedingswaren te veranderen en dus zijn consumptie te stimuleren. Dat is de conclusie van een onderzoek van de University of South Carolina. De onderzoekers merken op dat consumenten met een focus op gezonde voeding, door die naamsverandering er in praktijk vaak toe gebracht worden om onbewust ongezonde voeding te consumeren.

"Gezondheidsbewuste consumenten leren om aan de hand van benamingen producten te vermijden die ongezond zouden kunnen zijn," merkt onderzoeksleider Caglar Irmak, professor marketing aan de Univeristy of South Carolina, op tegenover het webmagazine Foodnavigator.com. "De benaming kan belangrijke informatie verstrekken over de voedingswaarde van een product. Een appel staat duidelijk voor gezonde voeding, terwijl taart wordt gelinkt aan ongezonde eetwaren. Maar in praktijk ligt die verdeling niet zo eenvoudig."

"Producenten maken van chips plots vegetarische aardappelschijfjes en frisdranken worden omgevormd tot water met een aroma," stipt Irmak nog aan. "Dat kan de consument vaak overtuigen van een meerwaarde op voedingsgebied." Uit het onderzoek bleek dat de naamsveranderingen er uiteindelijk toe leiden dat gezondheidsbewuste consumenten meer ongezonde voeding consumeren dan andere proefpersonen. Consumenten die geef focus leggen op de gezondheidswaarde, hadden immers geen aandacht voor de zogenaamde meerwaarde die werd gepropageerd.

16:18 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: gezondheid, marketing, voeding |  Facebook |

Russische banken onderzoeken mogelijkheid islamitisch bankieren

De Russische banken VTB Group and Gazprombank overwegen om islamitisch bankieren aan te bieden. Daarmee zouden VTB Group en Gazprombank de eerste Russische financiële instellingen zijn die zich richten op halal-bankieren. Op die manier hopen de Russische banken investeerders uit het Midden-Oosten aan te trekken. De wereldwijde markt van het islambankieren heeft op dit ogenblik een omvang van 4,9 miljard dollar. De sector is voorlopig vooral geconcentreerd in het Midden-Oosten en Maleisië.

"VTB Group, de tweede grootste bank van Rusland, wil naar eigen zeggen dit jaar 200 miljoen dollar aantrekken met de verkoop van sukuk, obligaties die beantwoorden aan het islamitische verbod op intresten," voert de Russische krant The Moscow Times aan. "Gazprombank, de financiële tak van het gasconcern Gazprom, voert over islamitische investeringen met minstens tien Russische bedrijven en zou in september een onderhoud organiseren met investeerders uit het Midden-Oosten. Ook Gazprombank mikt op 100 miljoen dollar tot 200 miljoen dollar."

"Sinds begin dit jaar werden ongeveer 4,1 miljard dollar aan sukuk-obligaties verkocht," merkt de Russische krant nog op. "Dat betekent een stijging met 20 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. Het aandeel van de Arabische Golfstaten is echter van 2,3 miljard dollar tot 964 dollar teruggevallen. In Maleisië, de grootste sukuk-markt van de wereld, werd echter bijna een verdubbeling tot 3,7 miljard dollar opgetekend. Rusland zette in januari dit jaar een departement islamitische economie op.

16:03 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: bankieren, rusland, sukuk |  Facebook |

Applicatie-markt blijft nog minstens vijf jaar groeien

Het succes van downloadbare smartphone-applicaties zal zich ook minstens de volgende vijf jaar verder blijven doorzetten. Dat is de conclusie van een onderzoek van het bureau ABI Research. Daarbij wordt gesteld dat er over vijf jaar 44 miljard applicatie-downloads zullen worden geteld. Op dit ogenblik telt de AppStore van Apple ongeveer 350.000 applicaties, gevolgd door Android (330.000), OviStore van Nokia (54.000), AppWorld van Research In Motion (RIM) en Windows Marketplace (15.000).

"Indien de voorspellingen van ABI Research correct zijn, zullen de applicaties tenminste in de nabije toekomst blijven dan alternatieve toepassingen voor webbrowsers," stipt het online magazine Venturebeat.com aan. De onderzoekers merken op dat marktleider Apple nu al een grotere druk ondervindt van Android en Windows, die hun publiek zien aangroeien. De onderzoekers merken op dat ontwikkelaars en applicatie-winkels zich dan ook constant innovatief moeten opstellen om de belangstelling van de consument te houden.

Op dit ogenblik zouden ongeveer 15 miljard downloads zijn geteld. Apple kondigde in januari aan dat de AppStore inmiddels meer dan 10 miljard downloads heeft opgetekend. Android maakt gewag van ongeveer 4,2 miljard applicaties. "Dat zijn indrukwekkende cijfers," merkt Venturebeat.com nog op. "Men mag niet vergeten dat de AppStore en Android Market minder dan drie jaar operationeel zijn." De onderzoekers merken wel op dat inmiddels een aantal problemen zijn opgemerkt, waarbij gebruikers moeilijkheden ondervinden om geschikte applicaties te vinden.

Ook werden recent een aantal misleidende applicaties opgemerkt. Apple denkt er volgens de onderzoekers dan ook aan om zijn applicatie-ecosysteem aan te passen.

15:43 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: applicatie, smartphone |  Facebook |

Cricket stimuleert groeit online videomarkt India

De online videomarkt van India heeft tijdens de maanden februari en maart een opmerkelijke groei gekend. Dat blijkt uit een rapport van het onderzoeksbureau ComScore. De stijging is volgens Joe Nguyen, vice-president Zuidoost-Azië bij ComScore, te danken aan de Cricket World Cup. Daarbij wordt erop gewezen dat tijdens de maand maart meer dan 37 miljoen videostreams werden bekeken op sportsites. Tijdens de maand januari was op diezelfde websites een niveau van 3,4 miljoen video's opgetekend.

"Online video werd tijdens de jongste editie van de Cricket World Cup een belangrijk beeldkanaal," stipt Joe Nguyen aan. "Die platformen bieden de consument immers de mogelijkheid om op het werk of thuis heel gebruiksvriendelijk wedstrijden te volgen of herhalingen te bekijken, waardoor ze onafgebroken deel kunnen uitmaken van het evenement. Naarmate de streaming-kwaliteit verbetert en breedband verder toegankelijk wordt gemaakt, mag worden verwacht dat online video een steeds groter belang krijgt in grote sportevenementen."

De websites van het internetbedrijf Google namen daarbij het grootste gedeelte van de streams voor hun rekening. In totaal kwam Google tijdens de maand aan 24,7 unieke videokijkers, waarbij een totaal van 814 miljoen video's werden bekeken. Google heeft zijn positie te danken aan dochterbedrijf YouTube, dat 99 procent van alle videotrafiek bij het internet vertegenwoordigde. Op de tweede plaats staat Facebook met 96 miljoen video's, gevolgd door Yahoo (36 miljoen video's), Metacafe (28 miljoen video's) en ESPN (27 miljoen video's). In totaal werden 32 miljoen kijkers geteld.

15:18 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: cricket, india, internet, online video |  Facebook |

Facebook vertegenwoordigt kwart online display-reclame

Het sociaal netwerk Facebook vertegenwoordigde tijdens het vierde kwartaal 25,8 procent van de totale Amerikaanse online display-reclame. Dat blijkt uit een rapport van het onderzoeksbureau ComScore. Tijdens het kwartaal voordien had Facebook een aandeel van 23,1 procent in de display-reclame op het Amerikaanse internet. De groei van Facebook ging volgens de onderzoekers vooral ten koste van Yahoo, dat zijn aandeel van 11 procent naar 9,7 procent zag terugvallen. Het aandeel van Fox Interactive Media viel van 3,8 procent op 2,4 procent terug.

Het aandeel van Microsoft viel terug van 5 procent naar 4,5 procent, terwijl Google een daling van 2,7 procent naar 2,4 procent liet optekenen. America Online (AOL) liet een lichte stijging van 2,4 procent naar 2,5 procent noteren. In totaal werden tijdens het vierde kwartaal van vorig jaar op het Amerikaanse internet meer dan 1,3 triljoen reclame-impressies genoteerd. Dat is ongeveer status-quo tegenover het kwartaal voordien.

"De cijfers tonen de groeiende dominantie van Facebook op het gebied van display-reclame," merkt ComScore op. "Facebook kan immers terugvallen op een wereldwijd publiek van meer dan 500 miljoen internet-gebruikers. Bovendien tonen de gebruikers van Facebook ook een groter engagement dan op de grote webportals het geval is." Facebook onttroonde vorig jaar Yahoo als belangrijkste online platform voor display-reclame op de Amerikaanse markt.

14:47 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: display, facebook, internet |  Facebook |

Weinig enthousiasme voor geolocalisatie-marketing

De consument is niet erg enthousiast over het gebruik van geolocalisatie door marketeers. Dat is de conclusie van een rapport van het bureau White Horse. De onderzoekers stellen dat de consument zich immers niet erg comfortabel voelt dat hij onderweg door marketeers kan worden gevolgd. Volgens White Horse wijst ongeveer 60 procent van de smarphone-bezitters om door geolocalisatie met reclame benaderd te worden. De consument is vaak van oordeel dat de reclames geen voordeel te bieden hebben en een inbreuk op de privacy vinden.

"Het is een kwestie van evenwicht," merkt Eric Anderson, vice-president marketing bij White Horse, op tegenover het webmagazine BizReport.com. "De consument is van mening dat hij te weinig in ruil krijgt voor het opgeven van zijn privacy. Marketeers vragen bij hun promotionele aanbiedingen vaak teveel inspanningen van de consument. Wanneer geolocalisatie alleen maar kortingen te bieden heeft, kan de geïnteresseerde anderzijds bij betere alternatieven terecht.

Er moeten volgens Anderson bij geolocalisatie vooral relevante connecties worden gelegd. "De consument moet de gelegenheid krijgen om als een vertrouwde adviseur voor zijn persoonlijke netwerken op te treden en daar zelf een meerwaarde kunnen uit puren," voert hij aan. De onderzoekers merken op dat de respondenten aangaven weinig financiële voordelen te zien in geolocalisatie. Slechts 6 procent tot 8 procent van de aanbiedingen zouden kortingen of beloningen hebben omvat.

14:28 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: geolocalisatie, marketing, mobile |  Facebook |

1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende