31-12-11

Herbivoren niet goed voorbereid op klimaatverandering

De hogere temperaturen die door de klimaatverandering zullen worden veroorzaakt, dreigen een negatieve impact te hebben op de populaties van de herbivoren. Dat is de conclusie van een onderzoek van wetenschappers aan de University of Toronto. De Canadese onderzoekers stellen dat de temperatuurstijgingen het aantal herbivoren zal doen afnemen, wat volgens hen een belangrijke impact zal hebben op de voedselketen voor de mens.

"Bij hogere temperaturen groeien herbivoren sneller dan de planten waarmee ze zich voeden," merken de onderzoekers Benjamin Gilbert, Mary O'Connor en Chris Brown op. "Dat betekent dat deze herbivoren uiteindelijk geen voeding meer zullen vinden. De warmere temperaturen zullen de aanwezigheid van plankton in de zee doen afnemen, waardoor er uiteindelijk minder voedsel zal zijn voor vissen en daarna ook de mens minder zeevoeding zal kunnen vinden."

De onderzoekers wijzen erop dat verscheidene studies al hebben aangetoond dat het metabolisme van planten en dieren onder invloed van de temperatuur veranderen. De wetenschapper waarschuwen wel dat er nog onderzoek op langere termijn moet worden uitgevoerd om de conclusies van zijn thesis te bevestigen. "Het lijkt er echter op dat de opwarming van het klimaat tot grote verschuivingen in de voedselketen zal leiden, met desastreuze gevolgen voor de wereldwijde voedselveiligheid en het behoud van soorten," benadrukken ze.

12:54 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: herbivoren, klimaatverandering |  Facebook |

Online reclame-uitgaven groeien volgende twee jaar met 33 procent

De wereldwijde online reclame-uitgaven zullen de volgende twee jaar met ongeveer 33 procent stijgen. Dat is de conclusie van een rapport van het bureau Zenith Optimedia. Dit jaar worden de inkomsten van sector geraamd op 72,5 miljard dollar, maar dat zou over twee jaar volgens het rapport stijgen tot 96,4 miljard dollar. De totale reclamebestedingen zullen tijdens diezelfde periode met ongeveer 11 procent tot 510,6 miljard dollar.

De onderzoekers merken op dat ook televisie en buitenreclame de volgende twee jaar een belangrijke groei zullen kennen. Voor televisie wordt een groei met 12 procent tot 207 miljard dollar in het vooruitzicht gesteld, terwijl buitenreclame een stijging met 11 procent zou kennen tot 35,1 miljard dollar. Ook radio en bioscoop zouden nog een beperkte groei kennen, maar voor kranten en magazines wordt een lichte achteruitgang in het vooruitzicht gesteld.

Zenith Optimedia merkt op dat het internet op dit ogenblik een aandeel van 15,8 procent heeft op de totale reclamemarkt. Over twee jaar zal dat aandeel echter gestegen zijn tot 18,9 procent. Het marktaandeel van televisie zou tijdens diezelfde periode van 40,2 procent tot 40,5 procent stijgen. Voor buitenreclame wordt nog een lichte groei van 6,8 procent naar 6,9 procent verwacht. Het aandeel van de bioscoop zou status-quo blijven op 0,5 procent. Magazines zouden echter terugvallen van 9,3 procent tot 8,3 procent, terwijl het krantenaandeel van 20,2 procent naar 17,9 procent zal dalen.

12:31 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: reclame |  Facebook |

Zweeds sociaal model leidt tot hoger geboortecijfer

Europese landen die streven naar een hoger geboortecijfer, moeten een voorbeeld nemen aan het Zweedse model met gesubsidieerde kinderzorg en betaald ouderschapsverlof. Dat is de conclusie van een onderzoek aan de Universiteit Gotenburg. Indien men wil bereiken dat vrouwen meer kinderen hebben, moeten ze volgens de onderzoekers de mogelijkheid krijgen om kinderen en werk te combineren. Het beleid heeft volgens de onderzoekers ook een impact op het ogenblik dat een gezin wordt gesticht.

"Het geboortecijfer is in veel landen, vooral in Zuid-Europa en Centraal-Europa, een belangrijk probleem," merkt Andrej Kokkonen, onderzoek aan het departement politieke wetenschappen van de Zweedse universiteit, op. "Zonder immigratie en een verhoogd geboortecijfer zullen de populaties van Spanje, Italië en Duitsland over honderd jaar nog slechts 20 procent van hun huidige omvang vertegenwoordigen. Dat probleem kan echter worden opgevangen door een gezinsbeleid dat aangepast is aan de nood aan economische zekerheid."

Een gezinsbeleid dat gericht is op het individu zal volgens Kokkonen de bevolking ook sneller aanzetten om een gezin te starten. "Dat beleid, waarbij aan de alleenstaande ouder bij een scheiding economische zekerheid biedt, zet het individu aan om sneller de stap naar een gezin te zetten, ook al is men er niet absoluut zeker van dat de relatie zal blijven duren," voert hij aan. "In meer traditionele landen heerst een grotere terughoudendheid om een gezin te stichten."

12:17 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: zweden, gezin, economische zekerheid |  Facebook |

Geïntegreerde aanpak nodig voor engagement vrouwelijke shoppers

Marketeers die vrouwelijke shoppers willen engageren, moeten zich vooral richten op een geïntegreerde aanpak op online en mobiele platformen. Dat blijkt uit een onderzoek van het gespecialiseerde reclamenetwerk SheSpot in Australië bij vrouwen tussen achttien en vijfenzestig jaar. Daarbij wordt opgemerkt dat 94 procent van de Australische vrouwen inmiddels aankopen doet via het internet of de smartphone. Bovendien zegt 93 procent die platformen te gebruiken voor productonderzoek.

Andere activiteiten op de platformen zijn het localiseren van winkels (90 procent), prijsvergelijkingen (90 procent), consumentenbesprekingen (87 procent), kortingen (83 procent), het bewaren van shopping-lijsten (64 procent) en het downloaden van coupons (62 procent). De onderzoekers merken op dat vele respondenten voor tal van activiteiten van beide platformen gebruik maken. Ook wordt opgemerkt dat 22 procent van de respondenten barcodes scant om de beste prijzen te achterhalen.

De respondenten voeren in eerste instantie aan dat de online retailcategorie het gebruiksgemak stimuleert (93 procent), gemakkelijker toelaat om aankopen te bestuderen (68 procent) en de mogelijkheid biedt om goedkopere aankopen te doen (68 procent). Ook wordt gewag gemaakt van tijdwinst (62 procent), aankopen in het buitenland te kunnen doen (56 procent) en een toegang tot een groter assortiment producten (43 procent). Entertainment en tickets vormen de belangrijkste aankopen (80 procent), gevolgd door toerisme (76 procent) en kledij (60 procent).

11:58 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: internet, e-commerce |  Facebook |

Internet vertegenwoordigt meer dan kwart Britse reclame

In Groot-Brittannië heeft het internet inmiddels een aandeel van 27 procent in de totale reclamemarkt. Dat blijkt uit cijfers over de eerste helft van dit jaar van het Interactive Advertising Bureau (IAB) en consulent PricewaterhouseCoopers. De Britse internetreclame kende tijdens de eerste helft van dit jaar een groei met 13,5 procent tot 2,3 miljard pond. Anna Bartz, manager strategie bij PricewaterhouseCoopers, stelt dat marketeers in moeilijke economische tijden de voorkeur geven aan de transparantie en meetbaarheid van zoekmachines en online displays.

Bij betaalde zoekopdrachten werd een groei met 12,6 procent tot 1,3 miljard pond opgetekend. De sector heeft in Groot-Brittannië een aandeel van 58 procent in de totale online reclame-inkomsten. Display-reclame liet een stijging met 18,5 procent tot 510 miljoen pond registreren, onder meer dankzij een groei met 100 procent tot 45 miljoen pond bij online video. Banners blijven in die sector met een omzet van 374 miljoen pond veruit de belangrijkste categorie, ondanks de opkomst van talloze nieuwe formaten.

In de display-categorie vormden de adverteerders uit de financiële dienstensector de belangrijkste categorie (16 procent), gevolgd door consumptiegoederen (15 procent), entertainment en media (12 procent), toerisme en transport (10 procent) en retail (10 procent) Verder lieten online annonces een stijging met 3 procent tot 385 miljoen pond optekenen, terwijl bij lead generation een groei met 20 procent tot 26 miljoen pond werd gemeld.

11:37 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: internet, reclame |  Facebook |

Catalogus Spotify groeit met 20.000 songs per dag

Het nummer 'Pumped Up Kicks' van de groep Foster The People genoot dit jaar op het Amerikaanse streaming-platform van muziekdienst Spotify. Er is niet bekend gemaakt hoe vaak het nummer werd gedraaid. Foster The People bekleedt met het nummer 'Helena Beat' ook de vijfde plaats in de rangschikking. Op de tweede plaats eindigde 'Stereo Hearts' van Gym Class Heroes en Adam Levine, gevolgd door 'Rolling In The Deep' van Adele en 'We Found Love' van Rihanna.

In Groot-Brittannië eindigde 'Rolling In The Deep' van Adele op de eerste plaats, gevolgd door 'Grenade' van Bruno Mars en 'S&M' van Rihanna, die met 'What's My Name' en 'Only Girl In The World' nog twee nummers in de top tien had staan. Adele had met 'Make You Feel My Love' op de achtste plaats eveneens nog een tweede nummer in de top tien. De zangeres bekleedde ook in Spanje en Nederland de eerste plaats in de Spotify-jaarlijsten.

Spotify zegt zelf een opmerkelijk jaar jaar achter te rug te hebben, onder meer dankzij een aantal nieuwe diensten zoals Spotify Apps en de integratie met Facebook en iPod en de samenwerking met Blackberry en Windows Phone. De muziekdienst zegt dit jaar meer dan 300.000 onafhankelijke labels aangetrokken te kunnen hebben en breidt naar eigen zeggen de catalogus met ongeveer 20.000 songs per dag uit. De dienst zegt nu 2,5 miljoen betalende gebruikers te hebben.

11:18 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: spotify, muziek |  Facebook |

Positief ouderschap oplossing voor humeurige kinderen

Gelukkige kinderen zijn een combinatie van genen en een goed ouderschap. Dat is de conclusie van een onderzoek van wetenschappers aan de University of Denver. Het onderzoek toonde volgens de Amerikaanse onderzoekers aan dat ook kinderen met lagere serotonine-gehaltes in de hersenen, wat aanleiding zou kunnen zijn tot een negatievere houding, door een positief ouderschap toch in staat blijken te zijn om gelukkiger emoties te tonen. Zonder die ondersteunende ouderlijke invloed zouden die positievere emoties volgens de onderzoekers veel zeldzamer zijn.

Onderzoeksleider Benjamin Hankin, professor psychologie aan de University of Denver, trekt een vergelijking met gras en orchideeën. "Gras groeit overal, maar een orchidee is veel gevoeliger voor haar omgeving. Wanneer die omgeving negatief en bestraffend is, wordt de kans heel klein dat er een mooie orchidee gevonden zal kunnen worden." Kinderpsycholoog Marta Flaum zegt dat het onderzoek aantoont hoe belangrijk de omgeving is om een kind tot een gelukkig en succesrijk volwassene te laten ontwikkelen.

Hankin geeft toe dat de meeste mensen geen idee hebben of hun genen tot een lager serotonine-niveau bij hun kinderen zullen leiden. "Maar er moet wel een signaal worden opgevangen wanneer kinderen chronisch humeurig blijken te zijn," voert hij aan. "Men moet beseffen dat een positieve ouder een bijzonder grote impact kan hebben op kinderen met een moeilijk temperament." De onderzoekers waarschuwen wel dat elk kind voordeel haalt uit een warm en ondersteunend ouderschap.

10:50 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: serotonine, jongeren, gezondheid |  Facebook |

1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende