31-12-12

Nieuws en politiek blijven sociale media-interacties domineren

Hoewel de impact van televisie-entertainment op sociale media een blijvende groei kent, blijven belangrijke gebeurtenissen uit de nieuwswereld of de politieke sector hun dominante positie behouden. Dat is de conclusie van een onderzoek van het bureau General Sentiment over het gebruik van sociale media in de Verenigde Staten. Daarbij wordt opgemerkt dat de presidentiële verkiezingen in de Verenigde Staten op één dag 17,4 miljoen interacties op sociale media lieten optekenen en daarmee de absolute piek van het voorbije jaar vormden.

Op de tweede plaats staat de orkaan Sandy met 9,4 miljoen interacties, gevolgd door de wetgeving tegen piraterij (8,7 miljoen), het tweede presidentiële debat (7,6 miljoen) en het debat van de kandidaten voor het vice-presidentschap (6,87 miljoen). Het grootste entertainment-evenement waren de Grammy Awards, die 6,8 miljoen interacties lieten optekenen, gevolgd door de openingsceromonie van de Olympische Spelen met 7,2 miljoen interacties en de sluitingsceremonie met 6 miljoen interacties.

De Academy Awards kwamen aan 4,4 miljoen interacties, gevolgd door de première van de film The Hunger Games met 2,9 miljoen interacties. General Sentiment merkt op dat entertainment vijf van de vijftien meest populaire interacties vertegenwoordigden. De andere tien gebeurtenissen situeerden zich in de nieuwswereld of de politieke sector. Er wordt nog opgemerkt dat de lancering van de iPhone van Apple in de maand september met 4,2 miljoen interacties op een elfde plaats eindigde. De seizoenspremière van American Idol haalde 740.000 interacties.

Lees Verder

16:02 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: sociale media |  Facebook |

Energiesector moet cybersecurity holistisch aanpakken

Energiebedrijven hebben grote investeringen gedaan in de beveiliging van hun informatica-systemen, maar dat heeft niet geleid tot de noodzakelijke mentale bijsturing. Dat is de conclusie van een rapport van wetenschappers aan de Rice University. De Amerikaanse onderzoekers stellen dat energiebedrijven informatica-beveiliging nog altijd bestempelen als een taktische actie tegen aanvallen en bedreigingen, terwijl een meer strategische en holistische benadering zou moeten worden gehanteerd tegenover cybersecurity.

“Problemen met malware kunnen de continuïteit van de operaties in het gedrang brengen, het onmogelijk maken om producten en diensten te leveren en investeringen - vooral op het gebied van onderzoek en ontwikkeling - te beschermen tegen diefstallen of lekken,” merkt onderzoeksleider Christopher Bronk, specialist technologiebeleid aan het Baker Institute for Public Policy van de Rice University. “Voor de energiesector is cybersecurity niet louter een technologieprobleem, maar wel een geheel dat betrekking heeft op de grotere dynamica van informatie en operaties.”

De onderzoekers wijzen daarbij op de cruciale infrastructuur die nutsbedrijven beheren. “Cyberspionage en cyberaanvallen vertegenwoordigen grote problemen voor de energiesector, de overheid en de internationale gemeenschap,” voert Christopher Bronk aan. “Er moeten dan ook instellingen worden gecreëerd om deze problemen aan te pakken. Er moet afgestapt worden van een louter reactieve aanpak.” Dergelijke stappen vereisen volgens de onderzoekers echter grotere investeringen in onderzoek en samenwerking met expertise uit andere sectoren.

Lees Verder

15:50 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: energie, cybersecurity |  Facebook |

Mond-aan-mond reclame blijft belangrijk in opkomende markten

Mond-aan-mond reclame blijft in opkomende markten een cruciaal marketing-instrument. Dat is de conclusie van een onderzoek van consulent McKinsey. De onderzoekers stelden vast dat 92 procent van de Egyptische consumenten toegeeft dat zijn aankoopbeslissingen worden beïnvloed door aanbevelingen van vrienden en familie. Dat geldt ook voor 71 procent van de Chinese consumenten. In Nigeria, Zuid-Afrika en Indonesië worden scores van respectievelijk 49 procent, 46 procent en 44 procent opgetekend. In Groot-Brittannië is dat cijfer echter gedaald tot 29 procent.

Het relatief grote belang van mond-aan-mond reclame in de opkomende markten moet volgens McKinsey worden toegeschreven aan de relatieve onervarenheid van de consumenten. “In de Chinese autosector koopt 60 procent van de klanten voor de eerste keer een wagen,” merken de onderzoekers op. “Ook bij laptops worden cijfers tussen 30 procent en 40 procent opgetekend. Slechts weinig merken zijn op die markten al lang genoeg actief om loyaliteit opgebouwd te hebben. Een vriend die het product gebruikt, heeft dan ook een grote invloed.”

“Hoe minder een consument over een product weet en hoe prestigieuzer de aankoop is, hoe meer waarde wordt gehecht aan de mening van anderen,” voert McKinsey nog aan. “Digitale interacties hebben daarentegen slechts een beperkte impact. Slechts 53 procent van de Chinese consumenten beschouwden online aanbevelingen als een geloofwaardige bron van informatie. Vrienden en familie worden daarentegen door 93 procent als een betrouwbare raadgever bestempeld.”

Lees Verder

15:30 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: mond-aan-mond reclame |  Facebook |

Ook sociale media kunnen televisiekijker niet doen zwijgen

Hoewel het gebruik van sociale media voor het televisiescherm een stijgende trend vormen, blijft het persoonlijke gesprek de belangrijkste interactie. Dat is de conclusie van een rapport van de Amerikaanse Cable & Telecommunications Association for Marketing (CTAM). De onderzoekers stellen dat 67 procent van de consumenten toegeven met andere personen in dezelfde kamer te praten over televisieprogramma’s. Op de tweede plaats staan telefoongesprekken met een score van 37 procent.

Het uitwisselen van tekstberichten is met een score van 31 procent de meest populaire vorm van conversaties over telefoongesprekken. In de leeftijdsgroep tussen achttien en vierendertig jaar loopt dat wel op tot 47 procent. Daarnaast maakt 29 procent gewag van berichten op het sociale netwerk Facebook. Ook hier haalt de leeftijdscategorie van achttien tot vierendertig jaar een hogere score van 40 procent. De onderzoekers merken bovendien op dat, ondanks technologieën voor realtime-communicatie, de meeste gesprekken pas de dag na de uitzending worden gevoerd.

De onderzoekers stelden vast dat 83 procent van de televisiekijkers de dag na de uitzending offline of online over het programma communiceert. Onmiddellijk na het programma wordt door 75 procent van de kijkers conversaties over de uitzending gevoerd. Bij 70 procent gebeurt dat tijdens de uitzending en bij 49 procent voor het programma is gestart. Tijdens de uitzending genieten gesprekken over live-sportuitzendingen de grootste populariteit (35 procent), gevolgd door nieuwscontent (29 procent), comedy (28 procent), reality (25 procent) en drama (24 procent).

Lees Verder

15:04 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: televisie, sociale media |  Facebook |

Opkomende markten garanderen gezonde groei voor reclamesector

Ondanks de vrees in verschillende landen voor een verlengde of nieuwe economische vertraging, zal de reclamesector wereldwijd de volgende jaar een gezonde groei blijven optekenen, vooral dankzij de toenemende bestedingen in de opkomende markten. Dat is de conclusie van een rapport van consulent eMarketer. Dit jaar zouden de wereldwijde reclamebestedingen volgens het rapport bijna 519 miljard dollar bedragen. Dat betekent een groei met 5,4 procent tegenover vorig jaar. Daarmee versnelt de groei van de sector, want vorig jaar werd nog een stijging met 3,6 procent gemeld.

Over vier jaar zullen de wereldwijde reclamebestedingen volgens eMarketer zijn opgelopen tot 628 miljoen dollar. Daarbij zou Latijns-Amerika, waar dit jaar een groei met 11 procent tot 34,66 miljard dollar werd opgetekend, de grootste toename registreren en uitkomen op een besteding van 51,33 miljard dollar. Ook de regio’s Asia-Pacific, Oost-Europa, het Midden-Oosten en Afrika zouden een meer dan gemiddelde groei kennen. In Noord-Amerika en West-Europa zou er volgens eMarketer daarentegen sprake zijn van een tragere groei.

In de Verenigde Staten, de grootste reclamemarkt van de wereld, wordt dit jaar een groei met 4,9 procent verwacht tot 166 miljard dollar. Dat bedrag zal volgens eMarketer over vier jaar zijn opgelopen tot bijna 190 miljard dollar. Op de tweede plaats staat Japan, dat dit jaar een groei met 3 procent heeft gekend na een inkrimping met 5,9 procent vorig jaar. Over twee jaar zal China, waar dit jaar een groei met 13 procent werd geregistreerd, Japan echter hebben voorbij gestoken. Op de vierde plaats staat Duitsland, dat dit jaar echter slechts een stijging met 1,5 procent kent.

Lees Verder

14:47 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: reclame |  Facebook |

Poetin en Medvedev komen met helicopter naar kantoor

De Russische president Vladimir Poetin en zijn eerste minister Dmitry Medvedev ruilen volgend jaar hun limousines in voor helicopters. In het centrum van de Russische hoofdstad Moskou zullen onder meer in de omgeving van het Kremlin immers een aantal locaties worden geselecteerd als landingsplaats voor helicopters. Dat heeft Vladimir Kozhin, hoofd van de dienst presidentiële zaken, bekend gemaakt. De plannen vormen een onderdeel van een project om boven Moskou een aantal transportroutes uit te tekenen.

“Niet alleen de president en de eerste minister zullen van het vervoer van helicopters gebruik kunnen maken,” benadrukt Vladimir Kozhin. “Ook anderen zullen in de toekomst van de nieuwe transportroutes gebruik kunnen maken om de zware verkeersproblemen in Moskou te kunnen ontwijken.” Kozhin voegde er niet aan toe wie in aanmerking zou kunnen komen voor het alternatieve vervoer. Op dit ogenblik zijn vluchten boven de Russische hoofdstad verboden. Dertien landingsplaatsen zijn gereserveerd voor politie, ziekenhuizen en het ministerie voor noodsituaties.

In Moskou moeten geregeld straten worden afgesloten om de autokaravanen van Poetin en Medvedev toe te laten om de verplaatsingen te maken tussen het stadscentrum en hun residenties op Rublyovo-Uspenskoye Shosse. De legt een extra last op de zware verkeersproblemen in de Russische hoofdstad. “De luchtcorridors zullen ook een voordeel opleveren voor de bevolking, aangezien hulpdiensten gemakkelijker gebruik zullen kunnen maken van helicopters,” merkt Oleg Panteleyev, hoofdredacteur van de portal Aviaport.ru, op. “Bovendien wordt ook commercieel gebruik mogelijk.”

Lees Verder

Israël legt 25.000 kilometer glasvezel aan

De Israëlische regering heeft aan een consortium, geleid door het Zweedse bedrijf Viaeuropa, de opdracht gegeven om tegen het einde van het decennium een glasvezelnetwerk van ongeveer 25.000 kilometer lengte aan te leggen dat aan de bevolking toegang moet bieden tot supersnel internet. De Israëlische regering had eerder dit jaar aan het nutsbedrijf Israël Electric Corp de opdracht gegeven om de nodige investeerders te vinden voor de uitbouw van een glasvezelnetwerk dat internet-snelheden van 1 gigabit per seconde mogelijk zou maken.

Door de realisatie van het netwerk moet het Israëlische internet honderd keer sneller worden dan het huidige aanbod. Yiftach Ron-Tal, voorzitter van Israël Electric Corp, stelde dat het voorstel van Viaeuropa volgende maand zal worden geëvalueerd, in de hoop dat de uitbouw van het netwerk tegen eind volgend jaar zou kunnen worden opgestart. “Door de uitrol van het nieuwe netwerk zal het Israëlische internet evenwaardig worden aan het aanbod dat in de ontwikkelde landen werd ontwikkeld,” merkt hij op.

Op dit ogenblik krijgen de meeste Israëlische gezinnen snelheden tussen vijf en tien megabits per seconde aangeboden, wat ruim voldoende is voor het downloaden en streamen van muziek. Uploads daarentegen blijven beperkt tot één of anderhalve megabit per seconde. Met glasvezel zal de upload-snelheid echter gevoelig kunnen worden opgedreven. Het consortium krijgt een belang van 60 procent in het nieuwe project. De resterende 40 procent zal worden toegewezen aan het staatsbedrijf Israël Electric Corp.

Lees Verder

14:11 Gepost door Marcho in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: israël, internet, glasvezel |  Facebook |

1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende